Jadu, då har jag nog tyvärr slut på idéer. Hoppas det löser sig, jag vet hur irriterande sådant här kan vara.Har kört bluecore, har testat några olika format (MKV, MP4, AVI), har kört olika HDMI-portar, har ställt inställningarna så rätt det går att göra i min onkyo. Inget ger resultat what so ever. Ska testa en grej till idag som Canman-support tipsade om, sen vet jag inte vad... förmodligen lämna tillbaks/sälja vidare prylen. Eller inbilla mig att jag klarar mig utan HD-ljud.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 31 augusti 2010 - 08:01
Postad 31 augusti 2010 - 15:35
Jag har ganska många DVD-Filmer.
Har varit inne på att köpa en LG Bluray spelare
Bara för att kunna spela mina DVD-filmer som är NTSC och kommer från USA. Antagligen med annan region.
Min gamla XBOX tar inte dessa filmer alls.
Och då tänkte jag att en Blueray spelare kanske man ska satsa på. Och LG Blueray spelaren har ju Ethernet, USB och spelar massa format etc.
Men sen lästa jag och hittade TVIXEN N1. Där man kan spela allt.
Men hur gör man då med sina DVD-Filmer?
Postad 31 augusti 2010 - 16:52
Hej,
Jag har ganska många DVD-Filmer.
Har varit inne på att köpa en LG Bluray spelare
Bara för att kunna spela mina DVD-filmer som är NTSC och kommer från USA. Antagligen med annan region.
Min gamla XBOX tar inte dessa filmer alls.
Och då tänkte jag att en Blueray spelare kanske man ska satsa på. Och LG Blueray spelaren har ju Ethernet, USB och spelar massa format etc.
Men sen lästa jag och hittade TVIXEN N1. Där man kan spela allt.
Men hur gör man då med sina DVD-Filmer?
Det lättaste blir väl att rippa dom och lägga dom på en hårddisk (pc eller nas).
Vet inte om det går att koppla in en extern DVD-spelare till N1 men tvivlar på det.
Postad 31 augusti 2010 - 17:40
Inga problem alls.Hur är N1 på att visa bilder? Har en popcorn hour A-100 och där funkar inte bildvisningen alls, grymt seg.
Går att välja med eller utan bildspel och en hög olika effekter när man byter bild (eller ingen effekt)
Postad 31 augusti 2010 - 17:56
Det går inte att rippa dem.Det lättaste blir väl att rippa dom och lägga dom på en hårddisk (pc eller nas).
Vet inte om det går att koppla in en extern DVD-spelare till N1 men tvivlar på det.
Postad 31 augusti 2010 - 17:59
Det går inte att rippa dem.
Då är nog ända chansen att köra dom via en dators dvd-spelare över nätverk.
Man kan kanske koppla till en extern usb-dvd, hör med Canman om det går.
Postad 31 augusti 2010 - 18:07
Då är nog ända chansen att köra dom via en dators dvd-spelare över nätverk.
Man kan kanske koppla till en extern usb-dvd, hör med Canman om det går.
Ok, då ser det ut såhär:
Om jag köper TVIXEN N1 så har jag en bra mediespelare för alla formaten UTOM Blueray skivor+DVD-skivor 1200 kr
Isåfall får jag komplettera med en NetOnNet regionsfri dvd-spelare (som spelar iallafall DVD-skivorna) 400 kr
Eller så köper jag LG Blueray spelaren som tar massa format + BLUERAY + DVD-filmer på skivor 1300 kr men då har jag problemet att jag inte kan streama från datorn..
Det är jagu svårt det här att veta vad man behöver..
Förslag?
Postad 01 september 2010 - 08:14
Ok, då ser det ut såhär:
Om jag köper TVIXEN N1 så har jag en bra mediespelare för alla formaten UTOM Blueray skivor+DVD-skivor 1200 kr
Isåfall får jag komplettera med en NetOnNet regionsfri dvd-spelare (som spelar iallafall DVD-skivorna) 400 kr
Eller så köper jag LG Blueray spelaren som tar massa format + BLUERAY + DVD-filmer på skivor 1300 kr men då har jag problemet att jag inte kan streama från datorn..
Det är jagu svårt det här att veta vad man behöver..
Förslag?
Med rätt mjukvara, så borde det gå att göra .iso backup kopior på dina DVDs. Eventuellt får du
hitta något "hack" för att göra DVD spelaren i datorn regionsfri, före du kan spara ned dem på hårddisk.
I senaste FW för Tvix6600 finns även stöd för extern Blueray spelare via USB till TVIX. DVD via USB stöds sedan tidigare. Vet ej när denna FW kommer till N1, men det brukar bara röra sig om någon vecka.
Personligen så föredrar jag dock att lägga alla mina skivor på HDD som backup, och spela dem från hårddisken.
Inget meck med skivor, eller risk att man förstör dom.
Postad 01 september 2010 - 18:30

Postad 01 september 2010 - 18:42
Postad 01 september 2010 - 19:10
har själv noterat att en del har problem med vissa usb dongles. Prova en annan om du har möjlighet. Köp tvix egna den funkar helt ypperligt.Fick precis hem min nya tvix hd n1, dock har jag problem direkt, när jag söker efter trådlösa nätverk står det bara "kunde inte hitta ap lista"? någon som vet vad det är för fel? för visst funkar den att köra över wifi?
Postad 01 september 2010 - 20:21
har själv noterat att en del har problem med vissa usb dongles. Prova en annan om du har möjlighet. Köp tvix egna den funkar helt ypperligt.
Okej, men blir nog att köra trådat istället, känns mer stabilt
Postad 02 september 2010 - 08:17
Har precis köpt en Tvix N1 och allt funkar klockrent utom det jag gör i Tvixie, jag har ändrat till Coverart och jag ser alla mina covers när jag går in i en mapp, men går jag sen in på en film så ligger bara filmfilen där. Jag ser alltså inte det jag gjort i Tvixie
, någon som vet vad jag gör för fel? Min bror köpte också en Tvix N1 och där funkar det. Skillanden vi har är att jag streamar allt över nätverk via Samba och han kör på en direkt-ansluten USB-Disc.
Låter som att du har något i katalog strukturen som inte är korrekt.
tvixhd1 (samba mappat till denna)
tvixhd1/movie (observera att stavningen måste vara korrekt. t.ex. movies istället för movie fungerar inte)
tvixhd1/music
(annat vanligt problem är om du har andra mappar vid filmen. T.ex. )
Vid denna setup så får du bara foldern, och ej filminfon.
tvixhd1/movie/dvd/avatar/avatar.iso
tvixhd1/movie/dvd/avatar/sample/sample.avi
Underfolder "sample" måste raderas, för att det ska fungera.
Vill man förresten ha samples, eller trailers så kan man sätta upp så här.
tvixhd1/movie/dvd/avatar/preview_avatar.avi (döp om trailern så att namnet startar med "preview_" så kan man välja det i TVIX menyn brevid play.)
Postad 02 september 2010 - 10:54
Okej, men blir nog att köra trådat istället, känns mer stabilt
Jag fick
Efter att ha spenderat många timmar på att försöka få igenom en kabel i väggen testade jag en polares tips om att köra via elnätet istället.
Fungerar hur bra som helst! Läs manualen innan du trycker på "security" knappen bara.
Postad 02 september 2010 - 16:19
990:- på dustin
http://www.dustinhom..._Prisjakt_21323
Manyer engelska? trodde den hade fler menyspråk? Gråimport?
vart står det att menyerna är på engelska ??
min är köpt från dusinhome finns massor med språk att välja i menyerna bla Svenska.
Jag har en annan fråga, vill inte dubbel posta.
Min Tvix N1 stänger av sig själv ibland helt slump mässigt någon som vet vad det beror på ??
Postad 02 september 2010 - 16:24
990:- på dustin
http://www.dustinhom..._Prisjakt_21323
Manyer engelska? trodde den hade fler menyspråk? Gråimport?
??
Spelar ingen större roll var du köper den, den lär starta på engelska, och sen går du in i menyn och väljer vilket språk du vill ha !! (undantag om du köper den i Korea, då den ej lär gå att ändra till annat språk än koreanska isåfall.)
Postad 02 september 2010 - 19:10
Men det är fortfarande så att den stänger ner video filen helt slumpmässigt & man kommer till huvudmenyn
till movie ikonen detta gäller xvid filer av pippi. iband händer det om 10min, nästa gång om en timme.
riktigt störigt.
har inte kollat på någon hel film ennu i annat format.
Postad 02 september 2010 - 19:20
Postad 02 september 2010 - 20:10
Säg att du antigen kör en nas eller en allt i allo dator med interna sata diskar. Går det att få alla dessa sata diskar som en enda enhet som visas i TVix N1 interface? , utan att man har raidat diskarna på själva pc burken?
Strukturen jag har hemma skulle isf bli:
Tv ---> Tvix N1 ---> Dlink-655 <-----Stationär PC burk med säg 2-3 sata diskar med både film och musik på.
Redigerat av DmD, 02 september 2010 - 20:53.
Postad 02 september 2010 - 21:35
Fixat min HD N1 så allt funkar nu, förutom web remote. står bara att den inte kan hitta servern när jag knappar in IP:t på min iphone. gjort precis som dom gör i guiderna. Någon som haft liknande problem och vet vad som kan vara fel? man behöver väl inte en usb dongel på tvixen för att det ska funka? ska väl räcka med att man är kopplad till sin router?
Krävs att du har en externhårddisk inkopplad
Postad 02 september 2010 - 22:23
Krävs att du har en externhårddisk inkopplad
Jasså det hade jag helt missat. så det är bara filerna från hårddisken man kan navigera med mobilen då?
Postad 03 september 2010 - 07:56
Jasså det hade jag helt missat. så det är bara filerna från hårddisken man kan navigera med mobilen då?
Kommer snart en uppdatering som löser det. Den har precies släppts på TVIX6600, så det kommer förmodligen snart till N1 också.
Supports the Web-Remote 3rd version.
- Supports the folders and cover-art files on the network drive -
Postad 03 september 2010 - 11:20
vill ha detta när man kör musik videos på fest, så man kan bläddra & byta videos utan att musiken tystnar.
Postad 03 september 2010 - 11:28
Det där förslaget har jag också tänkt på länge. Håller fullständigt med! Vore en kanonfunktion.Hoppas det kommer en uppdatering så att man kan bläddra bland video klipp medans dom spelas upp..
vill ha detta när man kör musik videos på fest, så man kan bläddra & byta videos utan att musiken tystnar.

Postad 03 september 2010 - 12:15
Det där förslaget har jag också tänkt på länge. Håller fullständigt med! Vore en kanonfunktion.
Skulle göra en namn in sammling & skicka in

Postad 03 september 2010 - 13:46
Finns det något smidigt program som gör om .mkv filen så att den fungerar ?
vill att det skall gå snabbt & vill helst inte ha förluster i kvaliten.
Postad 03 september 2010 - 20:39
Vissa .mkv filer får jag ljud på men ingen bild (är det fler som har det problemet) ??
Finns det något smidigt program som gör om .mkv filen så att den fungerar ?
vill att det skall gå snabbt & vill helst inte ha förluster i kvaliten.
http://www.mpcclub.c...ead.php?t=24821
Postad 05 september 2010 - 18:38

Redigerat av givetvis, 05 september 2010 - 18:44.
Postad 06 september 2010 - 09:08
Så var det ja, nu funkar allt som det ska, tack för hjälpen!Låter som att du har något i katalog strukturen som inte är korrekt.
tvixhd1 (samba mappat till denna)
tvixhd1/movie (observera att stavningen måste vara korrekt. t.ex. movies istället för movie fungerar inte)
tvixhd1/music
(annat vanligt problem är om du har andra mappar vid filmen. T.ex. )
Vid denna setup så får du bara foldern, och ej filminfon.
tvixhd1/movie/dvd/avatar/sample/sample.avi
Underfolder "sample" måste raderas, för att det ska fungera.
Vill man förresten ha samples, eller trailers så kan man sätta upp så här.
tvixhd1/movie/dvd/avatar/preview_avatar.avi (döp om trailern så att namnet startar med "preview_" så kan man välja det i TVIX menyn brevid play.)
Redigerat av Unregistered24a8fb9a, 06 september 2010 - 09:09.
Postad 06 september 2010 - 09:25
Ska det bara vara att trycka på meny-knappen på fjärren (näst längst till vänster på sista raden) när man spelar filmen eller?
Eller är det något fel på mitt källdata - jag har rippat en BR-skiva med AnyDVD till ISO-format (fullrip)? Vad har ni kört med för filer när ni fått igång menyn?
Postad 06 september 2010 - 10:26

Fick tips om programmet mkvmerge för att konvertera om dem till .mkv
Ska testa detta ikväll, men är det så ni andra gör för att få det att lira? Eller finns det ett bättre sätt?
Postad 06 september 2010 - 12:26
Det borde gå, om inte framöver i alla fall. Jag kan lira mp4-filer utan problem med min M-6500 så om det inte fungerar, så fixar DViCO det snart (tror jag). Eller så är det något knas med just de mp4-filerna (om de är kodade med någon obskyr codec).En liten besvikelse när jag såg att man inte kunde spela filmer med ändelsen .m4v och .mp4
Ska testa detta ikväll, men är det så ni andra gör för att få det att lira? Eller finns det ett bättre sätt?

Postad 06 september 2010 - 12:28
Så kan det ju vara också förståsEller så är det något knas med just de mp4-filerna (om de är kodade med någon obskyr codec).
Annars får vi väl hoppas på en ny fw från dvico som sagt

Postad 06 september 2010 - 19:57
Jaha inte helt klockrent!En liten besvikelse när jag såg att man inte kunde spela filmer med ändelsen .m4v och .mp4

Konverterade dem med mkvmerge till .mkv
Resultatet blev att Tvix kunde spela dem, men: Jag får ljud och undertexter men ingen bild!
Klickar man på "Info"-knappen på fjärren så man får film-info så står det "37 fps" där det brukar stå t.ex. 24Hz,
kan det spela in? Kan det vara nåt som inte Tvixen klarar?
Eller borde jag gjort nåt annorlunda när jag konverterade filerna, finns ju rätt mycket options i mkvmerge

Postad 06 september 2010 - 20:29
Näe det står endast engelska under teknisk info på sidan, det var därför jag undrade.vart står det att menyerna är på engelska ??
min är köpt från dusinhome finns massor med språk att välja i menyerna bla Svenska.
Köpte en idag (fast på Webhallen)
Får den dock inte att snacka med internet, bara lokalt (ip nummer, gateways och allt stämmer)
Postad 06 september 2010 - 22:18
Jaha inte helt klockrent!
Konverterade dem med mkvmerge till .mkv
Resultatet blev att Tvix kunde spela dem, men: Jag får ljud och undertexter men ingen bild!
Klickar man på "Info"-knappen på fjärren så man får film-info så står det "37 fps" där det brukar stå t.ex. 24Hz,
kan det spela in? Kan det vara nåt som inte Tvixen klarar?
Eller borde jag gjort nåt annorlunda när jag konverterade filerna, finns ju rätt mycket options i mkvmerge
.MP4 filer fungerar fint på min N1'a
Är det möjligt vis så att du konverterade om filmerna med nyaste versionen av mkvmerge v4.3.0 ?
den har tydligen en bugg så att bilden blir svart. men det finns en enkel lösning ladda hem version 4.1.1
behöver inte ändra några inställningar bara att konvertera om filmen. fungerar även på den med svart bild

Postad 07 september 2010 - 06:46
Edit typ: Jo det funkar visst... bara jag som trodde man kunde uppdatera firmware automagiskt via nätet så...Näe det står endast engelska under teknisk info på sidan, det var därför jag undrade.
Köpte en idag (fast på Webhallen)
Får den dock inte att snacka med internet, bara lokalt (ip nummer, gateways och allt stämmer)
Hur fan uppgraderar man firmware? via usb porten?
Postad 07 september 2010 - 07:20
Tack för tipset, hade jag aldrig kommit på själv, blir till att hem & testa ikväll!.MP4 filer fungerar fint på min N1'a
Är det möjligt vis så att du konverterade om filmerna med nyaste versionen av mkvmerge v4.3.0 ?
den har tydligen en bugg så att bilden blir svart. men det finns en enkel lösning ladda hem version 4.1.1
behöver inte ändra några inställningar bara att konvertera om filmen. fungerar även på den med svart bild

Skumt att det funkar för vissa med mp4-filer på tvix n1

Postad 07 september 2010 - 07:24
Lägg fw-filen på en usb-sticka eller extern usb-ansluten disk, sen bläddrar du bara till filen i tvixen och "kör" den genom att trycka OK på fjärren.Hur fan uppgraderar man firmware? via usb porten?
Sen tar det en liten stund, rör ingenting under tiden.
Postad 07 september 2010 - 07:29
Edit typ: Jo det funkar visst... bara jag som trodde man kunde uppdatera firmware automagiskt via nätet så...
Hur fan uppgraderar man firmware? via usb porten?
I första F/W kan man inte uppdatera över nätet, så du får ladda ner filen i datorn och köra den från tex USB-disk eller över nätverket.
I alla nyare F/W kan du uppdatera över nätet (från setup-menyn)
//BC
Postad 07 september 2010 - 08:20
Tack för tipset, hade jag aldrig kommit på själv, blir till att hem & testa ikväll!
![]()
Skumt att det funkar för vissa med mp4-filer på tvix n1
Har själv bara provat ca. 5 MP4 filer o dom fungerade bra, kan hända att den du provat är kodad på nått skummt sätt, finns säkert olika uppbyggnad på dom med.
har du provat med flera .mp4 filer ??
Postad 07 september 2010 - 08:26
Har 3 st .mp4 och 2 st .m4v, det blev samma fenomen på alla 5 efter att ha konverterat dem till .mkvHar själv bara provat ca. 5 MP4 filer o dom fungerade bra, kan hända att den du provat är kodad på nått skummt sätt, finns säkert olika uppbyggnad på dom med.
har du provat med flera .mp4 filer ??
Ett annat fel jag har rent allmänt med tvixen är att det ibland inte kommer nåt ljud (har bara HDMI till tv:n, ingen förstärkare). Måste starta om Tvixen för att få ljud. Vad är det för knas?
Postad 07 september 2010 - 08:57
Det där händer ibland när jag spelat en film med Dolby True HD-ljud och ska gå över till en med DTS-HD. Det verkar som om spelaren "hänger kvar" på det gamla formatet och därför låter det inget. Har du testat att växla mellan ljudspår med läpp-knappen på fjärren (om filen har fler ljudspår vill säga)?Ett annat fel jag har rent allmänt med tvixen är att det ibland inte kommer nåt ljud (har bara HDMI till tv:n, ingen förstärkare). Måste starta om Tvixen för att få ljud. Vad är det för knas?
Postad 07 september 2010 - 09:01
Nej det har jag inte, ska testa det! Tack för svarDet där händer ibland när jag spelat en film med Dolby True HD-ljud och ska gå över till en med DTS-HD. Det verkar som om spelaren "hänger kvar" på det gamla formatet och därför låter det inget. Har du testat att växla mellan ljudspår med läpp-knappen på fjärren (om filen har fler ljudspår vill säga)?

Postad 07 september 2010 - 13:43
Tack tack, uppdaterad nu till det senasteLägg fw-filen på en usb-sticka eller extern usb-ansluten disk, sen bläddrar du bara till filen i tvixen och "kör" den genom att trycka OK på fjärren.
Sen tar det en liten stund, rör ingenting under tiden.
(rippar alla dvdér till iso filer nu, jobbigt)

Postad 08 september 2010 - 08:05
Testade att konvertera med mkvmerge 4.1.1 och det funkade fint.MP4 filer fungerar fint på min N1'a

Dock så kände den inte igen .m4v filer, något som 4.3.0 gjorde, men jag släpper det nu, .mp4 filerna gick bra
(eller om det var tvärtom)

Postad 08 september 2010 - 08:16
Testade att konvertera med mkvmerge 4.1.1 och det funkade fint
Dock så kände den inte igen .m4v filer, något som 4.3.0 gjorde, men jag släpper det nu, .mp4 filerna gick bra
(eller om det var tvärtom)
Ok prova att konvertera filen som den inte kände igen först med 4.3.0 o kör den sedan med 4.1.1 kan vara kul o veta om det fungerar

Postad 08 september 2010 - 15:14
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar