Samsung D8005 55" LED TV - UE55D8005
(TV)
|
7
|
(42)
|
Inga priser | |
Samsung D7005 55" LED TV - UE55D7005
(TV)
|
3
|
(19)
|
Inga priser | |
Samsung UE46D8005
(TV)
|
7
|
(32)
|
Inga priser | |
Samsung D7005 46" LED TV - UE46D7005
(TV)
|
6
|
(38)
|
Inga priser | |
Samsung D8005 40" LED TV - UE40D8005
(TV)
|
4
|
(3)
|
Inga priser | |
Samsung D7005 40" LED TV
(TV)
|
3
|
(3)
|
Inga priser | |
Samsung SSG-3100GB
(3D-glasögon)
|
3
|
(3)
|
Inga priser | |
Samsung SSG-3300CR
(3D-glasögon)
|
3
|
(1)
|
Inga priser | |
Samsung SSG-3300GR
(3D-glasögon)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung SSG-3700CR
(3D-glasögon)
|
3
|
(2)
|
Inga priser | |
Samsung D6327 46"
(TV)
|
4
|
(7)
|
Inga priser | |
Samsung SSG-P31002
(3D-glasögon)
|
2
|
(2)
|
Inga priser | |
Samsung D8005
(TV)
|
7
|
(4)
|
Inga priser | |
Samsung SSG-3050GB
(3D-glasögon)
|
4
|
(2)
|
Inga priser | |
Samsung SSG-P30502
(3D-glasögon)
|
6
|
(0)
|
Inga priser | |
Samsung F8005 46" LED TV - UE46F8005
(TV)
|
9
|
(24)
|
Inga priser |
Postad 29 September 2011 - 12:45
Postad 29 September 2011 - 19:11
Postad 30 September 2011 - 07:21
Hej,har köpt en 55" 8005 men inte fått den än dock så har jag redan magsår... Kollade polarens 8005 & bättre bild har jag aldrig sätt, har han bara haft tur? läser man forum så verkar det vara skit för 25kkr... men o andra sidan så är det allt som oftast bara gnäll som kommer fram där. Jag håller tummarna och hoppas på TUR, om inte så blir det att byta.
Nej, det är inte gnäll, det är fakta! TV:n ger en mycket skarp och bra bild i dagsljus, men vid mörka scener och mörk kvällsbelysning runt om TV:n så är den kass enligt min uppfattning och jag tycker att det är hemskt!
Äldre samsung LED presterade mycke bättre på den fronten.
Är man inte känslig för Clouding, bleeding, ghosting, blotching, pixelering så är det en bra TV kanske. Hade jag möjligheter att lämna tillbaka den på öppet köp så hade jag inte tvivlat på att göra det.
Redigerat av hafrse, 30 September 2011 - 07:37.
Postad 30 September 2011 - 11:26
Precis, dåligt av Samsung. Nu ger de ett extra glasögon, en Touch fjärren och en samsung Galaxy S tab gratis när man köper en D8005! Vi som köpte D8005 serie innan 2011-09-9 (?) får vara utan...Kontaktade samsung, och Touch fjärren finns inte med 8 serien i Europa ! Verkligen dåligt från samsung
Såg emot den tv och köpte inte C versionen pga av detta!
Redigerat av hafrse, 30 September 2011 - 11:28.
Postad 30 September 2011 - 13:06
Inte touchfjärr OCH Galaxy S, det är Galaxyn som används som touchfjärr. Plus ett extra par brillor.Precis, dåligt av Samsung. Nu ger de ett extra glasögon, en Touch fjärren och en samsung Galaxy S tab gratis när man köper en D8005! Vi som köpte D8005 serie innan 2011-09-9 (?) får vara utan...
Postad 30 September 2011 - 19:20
Korrekt, menade att man får med en silver fjärr och ingen touch , den som jag har är den enklaste varienten (svart med stora kanppar...)Inte touchfjärr OCH Galaxy S, det är Galaxyn som används som touchfjärr. Plus ett extra par brillor.
Postad 01 October 2011 - 11:43
1. Går det att spela in till extern hdd när tv:n står i standby? Om ja, krävs isf hdd med extern strömförsörjning, dvs 3.5" istf 2,5"?
2. Går det att kolla på streamat material via dlna medan man spelar in från tv till hdd:n?
3. Går det att kolla på fysiskt media, dvs dvd-skiva/bluray-skiva, från dator via dlna?
4. Många klagar på att det är svårt att surfa i webläsaren med fjärren, men hur går det med en androidenhet som fjärr (medföljande Galaxy Wifi 5.0 eller SGSII)? Lika smidigt som att använda mobilen som mus/tgb för att surfa på datorn eller?
5. Funkar alla playkanalerna i webläsaren? Går det smidigt och enkelt att använda dem om man lägger playkanalerna som bokmärken?
6. Är webläsaren fortfarande plågsamt långsam, eller har detta förbättrats tillräckligt mycket med mjukvaruuppdateringar sedan lanseringen?
Mvh Henke
Postad 01 October 2011 - 15:11
Undrar dessutom på om det går att ansluta ett blåtands-tangentbord för att ha till webbläsaren?
Redigerat av KN, 01 October 2011 - 15:11.
Postad 02 October 2011 - 10:40
D5005 kräver dongel.
Ok. Men wifi-usb-sticka funkar i vart fall inte, åminstone inte D-Links. Måstw man ha Smsungs egna grejer eller måste man ha nån ethernet-dongel?
Postad 02 October 2011 - 10:45
Använd Samsungs egna, det kan finnas ngn enstaka till som fungerar dock.Ok. Men wifi-usb-sticka funkar i vart fall inte, åminstone inte D-Links. Måstw man ha Smsungs egna grejer eller måste man ha nån ethernet-dongel?
Postad 02 October 2011 - 18:29
Några frågor inför ev. köp:
1. Går det att spela in till extern hdd när tv:n står i standby? Om ja, krävs isf hdd med extern strömförsörjning, dvs 3.5" istf 2,5"?
2. Går det att kolla på streamat material via dlna medan man spelar in från tv till hdd:n?
3. Går det att kolla på fysiskt media, dvs dvd-skiva/bluray-skiva, från dator via dlna?
4. Många klagar på att det är svårt att surfa i webläsaren med fjärren, men hur går det med en androidenhet som fjärr (medföljande Galaxy Wifi 5.0 eller SGSII)? Lika smidigt som att använda mobilen som mus/tgb för att surfa på datorn eller?
5. Funkar alla playkanalerna i webläsaren? Går det smidigt och enkelt att använda dem om man lägger playkanalerna som bokmärken?
6. Är webläsaren fortfarande plågsamt långsam, eller har detta förbättrats tillräckligt mycket med mjukvaruuppdateringar sedan lanseringen?
Mvh Henke
Jag svarar för hur det är för mig och hur jag upplever.
1. Ja, den spelar in i standby om TVn är avstängd och har en bokad inspelning. Jag kör med en HD som inte har extern strömförsörjning, men tror att en del har problem med usb-drivna HDs.
2. Vad jag har läst så är det bara omöjligt att se på en TV kanal och spela in på en annan, då det bara finns en tuner i TVn. Allt annat har jag läst ska vara möjligt, men har inte provat.
4. Jag kör med iPhone-appen. Den är hästlängder bättre när det kommer till att skriva bokstäver och siffror, men för att styra muspekare tycker jag fjärrkontrollen är bättre för den har en OFS, Optical Finger Sensor. Fungerar som en skitdålig mus, men bättre än piltangenter som appen erbjuder.
5. Jag har lagt playkanalerna som Favoriter och det är väldigt smidigt på det viset. Ofta går det bra, men TV4play har jag problem med. Blir allt som oftast error. Dock har de en app om du råkar ha premium konto. Sen är det fortsatt småjobbigt att ändra till HD och få fullskärm, då du måste navigera med muspekaren. Jag hoppas dock på att fler playkanaler kommer som appar.
6. Webbläsaren är jävligt basic och allmänt långsam jämfört med en dator. Kan vara att det blivit bättre med uppdateringar, men det är inte vad JAG skulle påstå är bra. Den gör sitt jobb.
Tänkte passa på att tipsa om iPhone-appen iMediaShare. Finns kanske som Android med? Streamar bilder, foton, musik du har på mobilen direkt till TVn utan att du behöver göra något alls på TVn. TVn avbryts och börjar streama och återgår när mobilen streamat klart. Finns fler såna program om man söker på "dlna" i appstore. Antagligen för Android med.
Postad 03 October 2011 - 08:12
Jag en Samsung UE46D8005
Jag har problem med att ljudet kommer före bilden när jag kopplar PS3->TV och PS3->förstärkare via optisk.
Har någon tips hur man kan fixa detta / reducera TVns lagg?
Jag hittar inte "Game mode" någonstans. Var i menyerna hittar man detta?
Mycket tacksam för hjälp och tips!
Hälsningar
Patrik
Postad 03 October 2011 - 13:06
Hej,
Jag en Samsung UE46D8005
Jag har problem med att ljudet kommer före bilden när jag kopplar PS3->TV och PS3->förstärkare via optisk.
Hälsningar
Patrik
Ta ut ludet från TV:n istället.. optiskt där med.. Problem solved..
Postad 03 October 2011 - 14:32
Inte så kul för ett surroundsystem?
/Patrik
Postad 03 October 2011 - 17:22
Har någon lyckats hitta en lösning?
/Patrik
Postad 03 October 2011 - 17:50
Men har du ingen delay i stärkaren då? Brukar ju finnas på morderna surround apparater..
Postad 03 October 2011 - 18:15
Blä!
/Patrik
Postad 04 October 2011 - 09:39
Hej,
Jag en Samsung UE46D8005
Hälsningar
Patrik
Testa att aktivera "externa högtalare" ljudinställningarna eller så har du "ljudfördröjning" som du kan justera i TV:n (sid 81 i manualen).
Redigerat av Unregistered1d60d079, 04 October 2011 - 09:40.
Postad 04 October 2011 - 10:18
Testa att aktivera "externa högtalare" ljudinställningarna eller så har du "ljudfördröjning" som du kan justera i TV:n (sid 81 i manualen).
Han skulle ju inte ta ljudet via tv:n utan direkt från PS3...
Postad 04 October 2011 - 10:42
Han skulle ju inte ta ljudet via tv:n utan direkt från PS3...
Precis...och då kan det kanske göra skillnad att aktivera "externa högtalare". Har inte testat själv då jag inte har det problemet. När det gäller ljudfördröjning så har du rätt...då gör det ju inte någon skillnad om man inte använder tvn´s ljud. Kanske finns en inställning för bildfördröjning istället
Postad 04 October 2011 - 11:56
Jag svarar för hur det är för mig och hur jag upplever.
1. Ja, den spelar in i standby om TVn är avstängd och har en bokad inspelning. Jag kör med en HD som inte har extern strömförsörjning, men tror att en del har problem med usb-drivna HDs.
Vilken hdd har du?
2. Vad jag har läst så är det bara omöjligt att se på en TV kanal och spela in på en annan, då det bara finns en tuner i TVn. Allt annat har jag läst ska vara möjligt, men har inte provat.
Det ska tydligen inte gå att spela in på hdd och samtidigt se på material från en annan ikopplad hdd/usb-sticka. Tänkte att dlna även ställer till det? Någon som har testat?
Men det kanske bara har med strömtillförsel från tv:n att göra att det endast går att använda en usb-ingång åt gången?
4. Jag kör med iPhone-appen. Den är hästlängder bättre när det kommer till att skriva bokstäver och siffror, men för att styra muspekare tycker jag fjärrkontrollen är bättre för den har en OFS, Optical Finger Sensor. Fungerar som en skitdålig mus, men bättre än piltangenter som appen erbjuder.
Riktigt tråkigt att höra. Synd att inte appen fungerar som exempelvis Magic Mouse till iPhonen, med en mousepad istället.
Någon som kan svara på min fråga 3? Alltså går det att spela upp fysisk media via dator genom dlna på tv:n?
Bra frågor Henke. Är också spekulant på en 7005 eller 8005 och har ungefär samma funderingar.
Undrar dessutom på om det går att ansluta ett blåtands-tangentbord för att ha till webbläsaren?
Bra fråga, KN! Det hade varit mumma om det var möjligt. Någon som kan testa?
Mvh Henke
Redigerat av henke s, 04 October 2011 - 11:58.
Postad 04 October 2011 - 16:11
Externa högtalare används om om du kopplar separata högtalare till TVn.
Borde inte påverka kedjan PS3->förstärkare.
Eftersom själva bildfördröjningen är problemet så hade inte en inställning för detta hjälpt.
Jag vill ju att bilden visas *fortare*.
"Game" läget löser problemet men med väsentlig kvalitetsförsämring
/Patrik
Redigerat av PatrikLarsson, 04 October 2011 - 16:12.
Postad 04 October 2011 - 23:27
Redigerat av Unregisteredd4f89b64, 04 October 2011 - 23:29.
Postad 05 October 2011 - 07:16
Hej,
Externa högtalare används om om du kopplar separata högtalare till TVn.
Borde inte påverka kedjan PS3->förstärkare.
Eftersom själva bildfördröjningen är problemet så hade inte en inställning för detta hjälpt.
Jag vill ju att bilden visas *fortare*.
"Game" läget löser problemet men med väsentlig kvalitetsförsämring
/Patrik
Inställningen "externa högtalare" används när du inte använder TVns ljud som primär ljudkälla. Spelar ingen roll om du tar bild från ps3, intern tv-mottagare eller extern digitalbox/parabol. Spelar heller ingen roll om du tar ljudet direkt från tex ps3 till hemmabio eller om du går via TVn.
(bildfördröjningskommentaren var mest menat som en skämt
Redigerat av Unregistered1d60d079, 05 October 2011 - 07:18.
Postad 05 October 2011 - 14:51
Tack för ditt utförliga svar, Saltakatten! Se mina följdfrågor i rött nedan.
Någon som kan svara på min fråga 3? Alltså går det att spela upp fysisk media via dator genom dlna på tv:n?
Bra fråga, KN! Det hade varit mumma om det var möjligt. Någon som kan testa?
Mvh Henke
Jag har en många år gammal modell av Western Digital Passport Portable 250 gb.
När jag spelade in så kunde jag inte titta på USB-minnet. Kunde inte heller strömma något på DLNA. Jag kunde dock köra datorn via HDMI. Gissningsvis funkar även andra saker då via HDMI?
Angående fråga 3, så provade jag precis att köra en DVD via DLNA. Det går, om än inte lika smidigt som mina filer på hårddisken. När jag stoppat i skivan måste jag lägga till sökvägen i DLNA-server programmet. Sen kan jag köra den. Det kan vara så att det funkar smidigare med andra DLNA-servrar än den jag använder. Jag kör TVMobili som jag är nöjd med. Har dock inget att jämföra med, då jag inte provat några andra.
Postad 06 October 2011 - 12:39
Hej hur är det med fil formatet MKV ? kan man se MKv filer i full HD och hittar den text eller är det några problem med textnigen, ? måste få veta då jag ska göra inköp snart
Tvn klarar tyvärr inte subtitles. Testade med en MKV med subs och det gick inte få fram subtitles såvitt jag kan se.
Inställningen "externa högtalare" används när du inte använder TVns ljud som primär ljudkälla. Spelar ingen roll om du tar bild från ps3, intern tv-mottagare eller extern digitalbox/parabol. Spelar heller ingen roll om du tar ljudet direkt från tex ps3 till hemmabio eller om du går via TVn.
(bildfördröjningskommentaren var mest menat som en skämt)
Ok, tack! Jag ska testa detta ikväll :-)
Annars får det bli en ny BD spelare. De flesta har audio synk justeringsmöjligheter. Tyvärr inte PS3:an.
Till running_b: Jag ser clouding ibland i scener med stora helfärgade ytor. Om man är känslig avråder jag från köp, TVn är inte perfekt men den har fin bild om man kan leva med vissa begränsningar.
Hälsningar,
Patrik
Redigerat av PatrikLarsson, 06 October 2011 - 12:56.
Postad 06 October 2011 - 17:33
Postad 06 October 2011 - 17:55
ska köpa en tv denna månad och vill veta vad är skillnaden mellan UE46D7005 och UE46D8005 är det värt att köpa 8005 har den något extra som e bra .. jag bryr mig inte om själva utseendet . snälla förklara och vilken skulle ni ha tagit ?
Det enda som skiljer mellan 7 gen och 8 gen är designen på tv. Inte hittat nåt mer men kanske missat när man jämfört på prisjakt. Köpte UE55D8005 för designen. Fick lite bonus saker i lådan när man fick tv som inte skulle vart med:)
Postad 06 October 2011 - 18:07
Man får acceptera att tv'n kommer att visa clouding men är den allt för störande så får man byta ut eller lämna tillbaka. Micro dimming har jag ingen koll på om det märks någon skillnad. Min är inga störande clouding detaljer som man tänker på i mörka scener.
Spelade Call of Duty med 3D och jag var tvungen att sluta för ögonen var trötta efter 10 min så man går tillbaka till Pioneer 5090 istället för det. Mycket skönare att lira på en plasma än en Led.
Redigerat av Padishar77, 06 October 2011 - 18:08.
Postad 06 October 2011 - 18:12
Du skall inte köpa tv för att surfa som ett stakt val för det finns andra lösning för detta. iPad/Galaxy Tab/laptop som är mer bekvämare och snabbare.
Man får acceptera att tv'n kommer att visa clouding men är den allt för störande så får man byta ut eller lämna tillbaka. Micro dimming har jag ingen koll på om det märks någon skillnad. Min är inga störande clouding detaljer som man tänker på i mörka scener.
Spelade Call of Duty med 3D och jag var tvungen att sluta för ögonen var trötta efter 10 min så man går tillbaka till Pioneer 5090 istället för det. Mycket skönare att lira på en plasma än en Led.
okej jag hade tänkt att spela jag me ganska mycket men vill ha en led tv liksom men rekommenderar du tvn ?? eller ska jag kolla efter något annat?
Postad 06 October 2011 - 18:19
Köp!
Postad 06 October 2011 - 18:27
Postad 06 October 2011 - 18:33
Redigerat av Padishar77, 06 October 2011 - 18:33.
Postad 07 October 2011 - 07:32
Inställningen "externa högtalare" ger inte surround ut, fortfarande stereo.
/Patrik
Postad 09 October 2011 - 19:47
Nöjd ägare av en 46:a 8005. Har en fråga, när jag tittar på Canal digitals utbud via sattelit och CA-modulen i TVn upplever jag ibland pixelering. Jag har aldrig tidigare märkt detta på min gamla TV som matades via HD-box. Var ligger felet? TVn? Felinställd parabol eller klarar inte CA modulen jobbet? Märker inget när jag spelar PS3 eller tittar på film via Hårddisk.
Postad 10 October 2011 - 12:25
Hej, Nej, det är inte gnäll, det är fakta! TV:n ger en mycket skarp och bra bild i dagsljus, men vid mörka scener och mörk kvällsbelysning runt om TV:n så är den kass enligt min uppfattning och jag tycker att det är hemskt! Äldre samsung LED presterade mycke bättre på den fronten. Är man inte känslig för Clouding, bleeding, ghosting, blotching, pixelering så är det en bra TV kanske. Hade jag möjligheter att lämna tillbaka den på öppet köp så hade jag inte tvivlat på att göra det.
...men så har jag fått den då... 55" - 8005
Har lite blandade känslor just nu och kommer ge tv.n ett par dagar till innan jag bestämmer mig om jag behåller den.
Kan dock säga redan nu att den är ganska dum för att vara en smart-tv.
Redigerat av hotroa, 10 October 2011 - 12:27.
Postad 10 October 2011 - 14:52
Tack för att du kollade upp detta!Jag har en många år gammal modell av Western Digital Passport Portable 250 gb. När jag spelade in så kunde jag inte titta på USB-minnet. Kunde inte heller strömma något på DLNA. Jag kunde dock köra datorn via HDMI. Gissningsvis funkar även andra saker då via HDMI? Angående fråga 3, så provade jag precis att köra en DVD via DLNA. Det går, om än inte lika smidigt som mina filer på hårddisken. När jag stoppat i skivan måste jag lägga till sökvägen i DLNA-server programmet. Sen kan jag köra den. Det kan vara så att det funkar smidigare med andra DLNA-servrar än den jag använder. Jag kör TVMobili som jag är nöjd med. Har dock inget att jämföra med, då jag inte provat några andra.
Tråkigt att det inte ens går att strömma via dlna medan man spelar in. Mao är man helt låst till att göra en sak åt gången med tv:n. Det är visst en bit kvar innan smart-tv:n kan ersätta htpc:n, känns det som...
Mvh Henke
Redigerat av henke s, 10 October 2011 - 14:53.
Postad 10 October 2011 - 17:47
Hej! det tog en vecka innan jag upptäckte alla problem, men klart att allt är relativt, vissa tycker att problemen är störande andra inte dvs. det är ytterst individuellt . Är man nöjd med TV:n så är den en bra TV att äga, snygg design, superskarp bild, bra funktioner, snabb, 2x400 Hz, 3d etc.....
...men så har jag fått den då... 55" - 8005
Har lite blandade känslor just nu och kommer ge tv.n ett par dagar till innan jag bestämmer mig om jag behåller den.
Kan dock säga redan nu att den är ganska dum för att vara en smart-tv.
För min del så kommer jag att skicka lite bilder till Samsung service och se vad de säger.
Postad 11 October 2011 - 07:03
Har precis slagit till på en UE558005. Bilden är grym om man kör med HD material dock så blev jag lite besviken på digital-tv bilden. Jag kör kabel tv från tele2 med en ca modul (convex). Någon som någon bra inställning som man vill dela med sig av, då jag tror att det går att trimma bilden lite ivf? Samt skulle det bli någon skillnad om man gick över till tele2:s egna boxar?
/Danne
Postad 11 October 2011 - 07:50
Hej! det tog en vecka innan jag upptäckte alla problem, men klart att allt är relativt, vissa tycker att problemen är störande andra inte dvs. det är ytterst individuellt . Är man nöjd med TV:n så är den en bra TV att äga, snygg design, superskarp bild, bra funktioner, snabb, 2x400 Hz, 3d etc.....
För min del så kommer jag att skicka lite bilder till Samsung service och se vad de säger.
Kanske snabb bild-uppdatering men svarstiden måste vara bland dom sämsta.... som spel-tv är den knappt godkänd (även i game-mode), lutar åt ett byte, när man pröjsat 25kkr tot (4par 3D & utökad garanti) så vill man nog vara helnöjd. Några år sedan köpte jag enl. mig den snyggaste av alla tv:n i äkta trä (FHD 40") & även om spec inte var den bästa så var bilden helt ok, det fanns inga bild-defekter iaf, den tv:n kostar oxå 25kkr men då betalar du mest för ramen för en vanlig utan trä kostar 1/5. På Samsungen vet jag inte vad jag betalar för.... hade den inga defekter så var det klart, men men lite blödningar & moln sätter myrer i skallen, vidare så tycker jag smart-delen är överskattad, en billig mediaspelare gör den dummaste dum-tv smartare än den smartaste smart-tv.
BTW: Någon som får Smart-View att fungera problemfritt? Jag har lyckats få igång funktionen ett par gånger men nästkommande dag kan den vara bortblåst, nätverket fungerar från båda enheter och fjärrkontrollfunktionen ifrån Galaxy likaså men om jag provar Smart-View så får jag nästan alltid fel (avkodningsfel) och så slutaar även fjärren via Galaxy att funka. Helt plötsligt gick det igång i förrgår & funkade hela dagen men så la den av igen utan att några ändringar var gjorda, bara omstart av TV & galaxy. (Man får väl lov att stänga av skiten när man ska sova eller?)
---------------------> Nyss avslutat ett samtal med expert, dom får in en ny TV imorgon då kommer dom & tittar samt installerar den nya.... Tack & lov för seriösa handlare på orten. ;-)
Redigerat av hotroa, 11 October 2011 - 09:56.
Postad 11 October 2011 - 09:00
Hallå
Har precis slagit till på en UE558005. Bilden är grym om man kör med HD material dock så blev jag lite besviken på digital-tv bilden. Jag kör kabel tv från tele2 med en ca modul (convex). Någon som någon bra inställning som man vill dela med sig av, då jag tror att det går att trimma bilden lite ivf? Samt skulle det bli någon skillnad om man gick över till tele2:s egna boxar?
/Danne
Kolla tillbaka en bit i tråden så har du en länk till en engelsk sida som gjort en "proffsinställning" (tror länken är till en facebooksida där dom delar med sig av inställningarna). Jag köpte själv en 55 tummare först men bytte ner mig till 46 tum. När man tittade på "vanlig" digital tv så blev bilden helt enkelt inte tillräckligt bra. Det har inte så mkt med tv:n att göra utan i mitt fall så hade jag för kort avstånd till den...(drygt 3 m). GIck jag en till en och halv meter till bort så såg bilen mkt bättre ut och hade jag kunnat sitta på det avståndet så hade jag nog aldrig bytt till 46 tum. HD-material och full HD såg så klart fantastiskt bra ut även på 55 tum. Hur långt ifrån sitter du?
Postad 11 October 2011 - 09:07
Kolla tillbaka en bit i tråden så har du en länk till en engelsk sida som gjort en "proffsinställning" (tror länken är till en facebooksida där dom delar med sig av inställningarna). Jag köpte själv en 55 tummare först men bytte ner mig till 46 tum. När man tittade på "vanlig" digital tv så blev bilden helt enkelt inte tillräckligt bra. Det har inte så mkt med tv:n att göra utan i mitt fall så hade jag för kort avstånd till den...(drygt 3 m). GIck jag en till en och halv meter till bort så såg bilen mkt bättre ut och hade jag kunnat sitta på det avståndet så hade jag nog aldrig bytt till 46 tum. HD-material och full HD såg så klart fantastiskt bra ut även på 55 tum. Hur långt ifrån sitter du?
Jag sitter nog på ca 3.5 meters avstånd. Får nog helt enkelt fundera på om storleken är värd den tappade kvalitén :s
Tack för svar!
Postad 11 October 2011 - 10:00
Jag sitter nog på ca 3.5 meters avstånd. Får nog helt enkelt fundera på om storleken är värd den tappade kvalitén :s Tack för svar!
Storleken har betydelse :-)
Zoomar man in en skit så blir den tydligare dock är det fortfarande en skit även på 1 kilometers avstånd. Ett alternativ är att du justerar ner bildytan när du tittar på "vanlig" tv och sen utnyttjar alla tummen till HD material. Har du inga andra problen såsom moln & blödningar ikanter ska du hålla hårt i tv:n :-)
Lycka till.
Postad 12 October 2011 - 04:29
I manualen under "skärmjustering" varnas för att titta för länge på 4:3 format då "Spår av kanter som visas till vänster, höger och i mitten på skärmen kan brännas in i skärmen och det täcks inte av garantin". Och jag som trodde att anledningen att skaffa en LCD/LED TV var att *slippa* inbränning.Storleken har betydelse :-)
Zoomar man in en skit så blir den tydligare dock är det fortfarande en skit även på 1 kilometers avstånd. Ett alternativ är att du justerar ner bildytan när du tittar på "vanlig" tv och sen utnyttjar alla tummen till HD material. Har du inga andra problen såsom moln & blödningar ikanter ska du hålla hårt i tv:n :-)
Lycka till.
Postad 12 October 2011 - 06:04
Postad 12 October 2011 - 06:23
Och är det någon som vet om man får någon bildskillnad om man har CI+ eller vanlig CA modul
Redigerat av danneber, 12 October 2011 - 06:51.
Postad 12 October 2011 - 12:39
jag är grymt kass på denna teknik, men brukar inte 16:9 ha en svart rand i över och underkant?
Och är det någon som vet om man får någon bildskillnad om man har CI+ eller vanlig CA modul
Jodå, sorgkanter allt som oftast beroende på format men man kan zooma ut över hela ytan om man står ut med lite långa ansikten :--)
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Samsung Plasma TV 2013
7 bilder
96 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?