Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson lanserar nya projektorer

1011 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Epson EH-TW5900 (Projektorer) 5 8,91 (22) Inga priser
Epson EH-TW6000 (Projektorer) 8 8,06 (15) Inga priser
Epson EH-TW9000 (Projektorer) 5 9 (16) Inga priser
Epson EH-TW9000W (Projektorer) 4 7,25 (3) Inga priser
Epson EH-TW6000W (Projektorer) 5 8,33 (2) Inga priser
38 relaterade trådar
Bildkalibrering (3789 inlägg) 9 mån sedan
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
EPSON EH-TW9000 (271 inlägg) 6 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
Epson TW5900 (200 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Epson TW9100W (7 inlägg) 9 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
TW6000W ljud vid Autoiris aktiverat? (1 inlägg) 10 år sedan
Problem med trådlöst till Epson EH-TW6000W (15 inlägg) 11 år sedan
Projektor epson tw5900 blinkar rött??? (3 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
3D glasögon alternativ till Epson tw5900/tw6000 (52 inlägg) 11 år sedan
Någon med en Epson TW5900? (71 inlägg) 11 år sedan
Val av projektor, mindre biorum källare (8 inlägg) 12 år sedan
Biorum (25 inlägg) 12 år sedan
Kommer det ngn mellandagsrea för projektorer? (11 inlägg) 12 år sedan
Kommentarer till Mitt hembiobygge. av Drejaregatan (13 inlägg) 12 år sedan
Tw3200 vs Hw30 (3 inlägg) 12 år sedan
Köpa 3D Projektor (28 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
Projektor med hög max zoom (2 inlägg) 12 år sedan
JVC DLA-X30 vs Epson EH-TW9000 (323 inlägg) 12 år sedan
TW5900 2-2 eller 2-3 pulldown (nerdragning) vad ska man välja? (19 inlägg) 12 år sedan
126 timmar på ny epson tw6000w?! (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
PS3(tjock) 3D (4 inlägg) 13 år sedan
LG AF115 vs Epson EH-TW5900 (10 inlägg) 13 år sedan
Projektorer utan buggar och med lugn/behaglig bild (49 inlägg) 13 år sedan
Hemmabioplanering i ett vardagsrum (10 inlägg) 13 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Någon som prövat netonnets dukar? (5 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan

Postad 23 november 2011 - 19:17

perwik
  • perwik
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hey guys!

Fick hem min Epson EH-TW5900 ikväll. Ersatte en som sagt mer eller mindre trasig Panasonic AX-200. Köpte från Projektorshop24.se. Den skickas från Tyskland med UPS och leverans är som dom säger 3-5 dagar. I och med att det är med UPS så kommer dom till dörren. Man kan tracka sitt paket och veta när det är i stan (eller närmaste stad då..) och då ringa UPS och kolla så att man är hemma när dom tänker leverera.

Just nu ligger den upp och ner på min hylla där Panasonicen stog. Bilden hamnar då ca 5cm för högt upp. Har inte använt någon nämnvärd keystonejustering, men fick lägga en bit papper på ena sidan för att bilden skulle bli horisontell. Glöm ställa den på den hyllan högt upp på väggen och tro att det går att korrigera ner bilden till duken!

First impressions är att det är helt fantastiskt vad tekniken har gått framåt!!

Min duk är en grå rampsänd 120" (vad jag minns) duk. Där lampan lyser som starkast på blir det inte helt svart utan lite lite mörkblått. Inget som stör mig, men jag lägger märke till det då och då. Lampan stog i Cinemaläget. Man kan säga att den inte är helt duktig på att fördela jämt ljus över hela bilden. Har man höga krav så skulle jag nog säga att den här projektorn kanske du blir lite missnöjd med.

Rummet har vita väggar, det är ca 3 meter från projektor till duk och zoomen står på max för att kunna fylla duken.

Körde igång två blu-ray (på Playstation 3 fullt uppdaterad), Ironman och Star Wars Revenge of the Sith (från boxen som kom för någon månad sedan). Sjuk bild verkligen och det flöt på bra, inga hack inget skit alls som hände.

3D kommer jag inte prova på ett bra tag, det intresserar mig inte och konstigt nog inte min 11-årige son heller, jag frågade honom.

Spelresponsen testade vi lite eftersom det varit snack om att det kan lagga. Själv spelar jag i princip bara Super Stardust HD när jag kör på projektor och det är inte så ofta. Responsen var helt ok det är möjligt jag märkte lite sämre respons, men det kan vara inbillning med.
Bad sonen prova Infamous 2 som han kört mycket han kände ingen direkt skillnad heller.

Tänder jag lite lampor i vardagsrummet känns det knappt som det gör någon skillnad, visst gör det det, men ändå..imponerande ljusstark bild. Och skarp!

Så summeringen är väl, jag är sjukt nöjd med uppgraderingen, svärtan och ljusfördelningen kunde varit bättre. Känner du dig lite osäker så gå absolut till en butik och kolla och prova spel med då om du är en hardcore gamer!

Jag valde 5900 pga att jag var rädd att 6000 skulle bli för ljusstark, för det lägre priset och för ointresset (just nu) av 3D.

Redigerat av perwik, 23 november 2011 - 19:21.

Postad 23 november 2011 - 19:41

frass3
  • frass3
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0
Jag har haft min i 2veckor nu. Se film på den är ju hur bra som helst... Men spela FPS funkar inte, definierar mig själv som ex-progamer efter fler års CS lir och har lirat COD rätt mycket på ps3an de senaste 3åren. Jag märkte av lagget direkt, gubben svajar med siktet när man rör sig runt och det kändes konstigt att spela jämfört med min plasma (panna px80). Så inputlagget borde finnas där då jag kände av det rätt rejält.
Dock hade jag ett större problem i sig... duken... den var för stor så jag får ingen överblick vad som händer runt om å då vinner man inga matcher. Så jag spelar nöjt vidare på min tv och ser film på projektorn.

Postad 23 november 2011 - 20:20

ragequaker
  • ragequaker
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Jag har haft min i 2veckor nu. Se film på den är ju hur bra som helst... Men spela FPS funkar inte, definierar mig själv som ex-progamer efter fler års CS lir och har lirat COD rätt mycket på ps3an de senaste 3åren. Jag märkte av lagget direkt, gubben svajar med siktet när man rör sig runt och det kändes konstigt att spela jämfört med min plasma (panna px80). Så inputlagget borde finnas där då jag kände av det rätt rejält.
Dock hade jag ett större problem i sig... duken... den var för stor så jag får ingen överblick vad som händer runt om å då vinner man inga matcher. Så jag spelar nöjt vidare på min tv och ser film på projektorn.

Men vafa* jag som kände mig lugn nu med lagget... Blir splittrad nu? Hmm..... Så då är tw6000w inget för mig då, spelar ju riktigt mycke fps spel ju.

Då är frågan, är tw3200 en bra rekommendation för SPEL/film då?? övriga problem med den??

Inte meningen att spamma om detta så mycket, men det är ändå 17000kr

Postad 23 november 2011 - 20:37

frass3
  • frass3
  • Veteran

• 1 521 inlägg
  • 0
Bästa vore väl om du kunde få prova i någon butik först... Kanske är jag som är extremt känslig eller inte...

Postad 23 november 2011 - 21:04

ragequaker
  • ragequaker
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Bästa vore väl om du kunde få prova i någon butik först... Kanske är jag som är extremt känslig eller inte...

Jo sant...men har redan kollat på den 4 gånger i butik och är mycket nöjd, men har aldrig fått prova ps3 på den.

Postad 24 november 2011 - 07:34

Mr Daniel
  • Mr Daniel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Ja detta låter sannerligen oroväckande. Jag vill ju inte ha lagg då jag spelar, speciellt inte då jag spelar online.Någon annan som kan dela med sig av erfaranheter ang. Epson Tw5900/6000 och lagg vid spelande?

Postad 24 november 2011 - 09:25

perwik
  • perwik
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Körde PC senare på kvällen och det var TYDLIG inputlag. Bara dra musen över en "tom" skärm märktes det. Det är nog bara glömma spela PC på projen. Skulle inte få för mig att ens köra en 5-mannainstans i WoW.

Redigerat av perwik, 24 november 2011 - 09:26.

Postad 24 november 2011 - 21:37

ragequaker
  • ragequaker
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Körde PC senare på kvällen och det var TYDLIG inputlag. Bara dra musen över en "tom" skärm märktes det. Det är nog bara glömma spela PC på projen. Skulle inte få för mig att ens köra en 5-mannainstans i WoW.

Men varför är det sådant inputlag, denna projje lanseras ju med budskapet (för dom senaste spelen)?? Bara sälj smörja då? Det är 2011 och full HD har är knappast nått nytt och den fixar inte att spela på, klart klurigt. Är det så att man måste hoppa u 10 lakan för att detta ska vara möjligt?

Kan någon som vet och kan bekräfta att tw3200 klarar fps spel, för denna är det ju många som talar varmt om.

Postad 25 november 2011 - 07:43

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Men varför är det sådant inputlag, denna projje lanseras ju med budskapet (för dom senaste spelen)?? Bara sälj smörja då? Det är 2011 och full HD har är knappast nått nytt och den fixar inte att spela på, klart klurigt. Är det så att man måste hoppa u 10 lakan för att detta ska vara möjligt?

Kan någon som vet och kan bekräfta att tw3200 klarar fps spel, för denna är det ju många som talar varmt om.

Jag hade tidigare en 3200 och jag spelade 360 på den, mestadels FPS, och allt fungerade kanon. Men å andra sidan så tycker jag även spel fungerar lika bra på min nuvarande 5900 medans andra säger att "det GÅÅÅR inte att spela på den!" så jag vet inte om mina ord är värda mycket.

Postad 25 november 2011 - 08:40

Mr Daniel
  • Mr Daniel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Håller med dig där. Det är 2011, full-HD och 3D, ska vi då behöva dras med inputlag? Kopplar jag in min xbox eller dator till min gamla 28" tjock-tv så har jag bannemig inget inputlag. Jag tycker det låter konstigt att inputlag skulle uppstå på en såpass modern projektor. Samtidigt vill jag inte misstro dem som skriver här och upplever inputlag.

Postad 25 november 2011 - 10:51

ragequaker
  • ragequaker
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Jag hade tidigare en 3200 och jag spelade 360 på den, mestadels FPS, och allt fungerade kanon. Men å andra sidan så tycker jag även spel fungerar lika bra på min nuvarande 5900 medans andra säger att "det GÅÅÅR inte att spela på den!" så jag vet inte om mina ord är värda mycket.

Tack, blir helt enkelt bara att vänta och se. Gällande 3200 vs din nya 5900. Är det stor förändring + - ?

Postad 25 november 2011 - 12:21

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Tack, blir helt enkelt bara att vänta och se. Gällande 3200 vs din nya 5900. Är det stor förändring + - ?

När det gäller inputlag märker JAG ingen skillnad. Bildmässigt så känns den lite ljusstarkare men det är så svårt att jämföra eftersom jag samtidigt gått till en ny högkontrastduk så det går egentligen inte att säga. Men en fördel är ju 3d som jag använder i spel och from ikväll (jipppiiieee) till film.

Ni kan ju se när jag spelade på min 3200 här:
http://youtu.be/x7V7qJcfDrM

Och här är jämförelse mellan min gamla vita duk med min nya react:
http://youtu.be/agi4r2UdXhk

Finns även en del bilder i mitt galleri.

Postad 25 november 2011 - 13:00

Mr Daniel
  • Mr Daniel
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Tack Pretorian för dina filmer. I ett spel som Crysis 2 borde du ju märka av om det är något inputlag, och då du säger att du inte märker något så borde det betyda att du inte har några problem, eller att inputlag:en är såpass liten att den inte märks för oss "vanliga" gamers (dvs. inte pro-gamers).
Vad spelar du på Pretorian, Xbox eller PS3? Kan det vara någon skillnad?

Postad 25 november 2011 - 13:06

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Har spelat på både 3200 och 3600 med PS3 (tyvärr inte jämfört med 5900/6000). Myyyyycket fps. Har aldrig märkt inputlag överhuvudtaget, men det betyder ju inte att det inte finns där. Men för mig och mina gamingbehov äör det inga problem iaf. Ingen kompis har någonsin klagat heller...

Postad 25 november 2011 - 13:14

ragequaker
  • ragequaker
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Fina filmer, tack! Å du vilken skillnad på dukarna!

Postad 25 november 2011 - 17:36

perwik
  • perwik
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Personligen tror jag verkligen på en grå duk med dom här väldigt ljusstarka projektorerna. Om det nu kallas högkontrast..
Anyways, har kollat film 1080p mkv och tv-serie 720p. Ibland (för ofta..) lägger jag märke till en hinna över bilden. Ibland kan det se ut som ansikten ändrar sig som om dom var gjorda av modellera. Det är millisekunder vi pratar om, men jag är inte imponerad. Sånt såg jag inte alls på mina gamla Panasonic AX-200.
Kan ju inte säga jag är missnöjd ändå för bilden är verkligen helt sjuk jämfört. Lite småirriterande är det ändå.. Jag har växlat mellan dom olika color lägena som finns, dynamic, cinema, normal etc.. effekten kvarstår.
Hade jag haft mer pengar hade jag absolut skickat tillbaka den här och köpt en 9000 eller den prisklassen istället.

Postad 25 november 2011 - 18:04

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
En ljusstarkare projektor med högre upplösning gör att du är mer benägen att se brister i materialet. Mata in en bra inspelad Blurayfilm från en kompetent spelare så ska du få se att det händer saker.

Troligen så att en dyrare projektor inte hade löst ditt "problem".

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 26 november 2011 - 11:42

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen sett min första 3D-film (eller delar av den) på min 5900 och 3Dn fungerar jättebra. Det blev Bilar 2. Självklart kommer jag försöka se 3D-versionen om det finns en sån. Det var inte länge sen jag tyckte 3D var larvigt... iofs så är det kanske det fortfarande men jag älskar det.. :-)

Postad 26 november 2011 - 12:02

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Har älskat det sen jag såg Ice Age 3 i 3D på bio så jag vet vad du menar xD Tycker det ger mycket till filmerna.

Postad 26 november 2011 - 12:05

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Låter ju som väldigt trevliga projektorer!
Jag är lite sugen på att byta ut min gamla TW700 och nu när man både kan få FullHD och 3D till en rimlig peng, så blir det ju intressant på riktigt!

Några funderingar:
1. Lens-Shift - Det innebär alltså att man inte kan flytta runt bilden, utan att röra projjen. Men hur är det med att zooma bilden? Finns den funktionen kvar?

2. 3D tekniken - Jag känner att jag är lite orolig, eftersom jag inbillar mig att 3D tekniken är rätt färsk i projjar. Jag vill köpa en projje som jag kan räkna med att hänga med i fem år. Jag är inte den som hela tiden uppdaterar mig. Frågan är när denna 3D teknik är helt ute och ersatt av något bättre. Eller är det tekniken i denna som kommer att finnas ett tag framöver? Är det de närmsta årens standard om man säger så?

3. I och för sig inget som har med just projjen att göra, men hur är det med kablar och 3D. Jag har en 15 meter lång Supra HDMI. Blir överföringen känsligare om man kör 3D? Jag tänkte om det är mer info som ska gå i kabeln, vilket kanske gör att längder på 15 meter inte kommer att funka?

Postad 26 november 2011 - 12:26

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Några funderingar:
1. Lens-Shift - Det innebär alltså att man inte kan flytta runt bilden, utan att röra projjen. Men hur är det med att zooma bilden? Finns den funktionen kvar?

Ja

2. 3D tekniken - Jag känner att jag är lite orolig, eftersom jag inbillar mig att 3D tekniken är rätt färsk i projjar. Jag vill köpa en projje som jag kan räkna med att hänga med i fem år. Jag är inte den som hela tiden uppdaterar mig. Frågan är när denna 3D teknik är helt ute och ersatt av något bättre. Eller är det tekniken i denna som kommer att finnas ett tag framöver? Är det de närmsta årens standard om man säger så?

Ingen kan svara på exakt vad som kommer att hända i framtiden, men standarden kommer troligen att gälla ett bra tag men utvecklas hela tiden. Det gör dock inte din maskin du eventuellt köper idag sämre, så om du blir nöjd med dagens modell så är den ju lika bra om några år.

3. I och för sig inget som har med just projjen att göra, men hur är det med kablar och 3D. Jag har en 15 meter lång Supra HDMI. Blir överföringen känsligare om man kör 3D? Jag tänkte om det är mer info som ska gå i kabeln, vilket kanske gör att längder på 15 meter inte kommer att funka?

3D kräver inget speciellt med kabeln mer än att den ska klara bandbredden. Vi kör 3D med flera år gamla Supra här i butiken och det fungerar utan problem. Om just din kabel fungerar vet man först efter att ha testat.

MVH

Postad 26 november 2011 - 12:35

Alban
  • Alban
  • Beroende

• 1 065 inlägg
  • 0
Stort tack för att du redde ut mina frågor Marcus! :)

Postad 26 november 2011 - 13:26

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Personligen tror jag verkligen på en grå duk med dom här väldigt ljusstarka projektorerna. Om det nu kallas högkontrast..

En grå duk är inte lika med en högkontrastduk nej (även om de oftast är just grå). Det är VÄLDIGT stor skillnad på en vanlig grå duk oich en högkontrastduk.

Anyways, har kollat film 1080p mkv och tv-serie 720p. Ibland (för ofta..) lägger jag märke till en hinna över bilden. Ibland kan det se ut som ansikten ändrar sig som om dom var gjorda av modellera. Det är millisekunder vi pratar om, men jag är inte imponerad.

Nu har Marcus iofs redan svarat på det här, men jag känner ändå för att trycka på att det med största sannolikhet beror på komprimeringsartefakter i ditt nedladdade skräp och inte projektorn. Har du provat med en blu-ray-skiva? Blir det likadant då?

Postad 26 november 2011 - 13:44

perwik
  • perwik
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

En ljusstarkare projektor med högre upplösning gör att du är mer benägen att se brister i materialet.

Tack Marcus. Jag borde insett det själv!

Postad 26 november 2011 - 14:31

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Inget svenskt test av TW9000 ännu? Är riktigt sugen på den, smakar det så kostar det.

Postad 26 november 2011 - 14:41

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
1. Vilka kända test-sidor finns det
2. Och har dom testat TW9000
3. Hur står den sig emot de andra omtalade i den prisklassen

Postad 27 november 2011 - 16:48

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0
1.
http://www.avforums....me/reviews.html
http://www.cine4home.de/
http://www.projectorreviews.com/
http://www.projectorcentral.com/

2. cine4home och projectorreviews är mer eller mindre klara med sina tester

3. Av det jag läst så verkar den stå sig bra

Postad 28 november 2011 - 19:42

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

• 3 023 inlägg
  • 0
Man måste montera projektorn upp o ner om man vill ha den högt upp?

Postad 28 november 2011 - 20:50

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

1.
http://www.avforums....me/reviews.html
http://www.cine4home.de/
http://www.projectorreviews.com/
http://www.projectorcentral.com/

2. cine4home och projectorreviews är mer eller mindre klara med sina tester

3. Av det jag läst så verkar den stå sig bra

Tack. Försökt förstå mig genom projectorreviews artikel. Hakade upp mig på detta med rödtonen. Gandalf såg ju ganska blek ut. Fast osäker på om de betraktade det som rätt eller fel, att de andra kanske var för röda?

Postad 29 november 2011 - 07:34

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Man måste montera projektorn upp o ner om man vill ha den högt upp?

Om den saknar lensshift och har "0" i offset så bör du montera den upp och ned i taket, ja.

Postad 29 november 2011 - 12:11

Troed
  • Troed
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Precis varit och köpt en 5900 och monterat upp. Den ersätter en nu rätt trött Sanyo Z4 (tre lampbyten, fläktar som jobbar hårt och stänger av sig pga överhettning ibland) och det jag mest var ute efter var förbättrad ljusstyrka. Den står i ett helt vanligt vardagsrum och efter en flytt för ~2 år sedan har vi inte orkat montera upp någon duk utan skjuter på en vanlig vitmålad vägg.

Väldigt nöjd. Bra färgtryck och bra ljusstyrka, behöver inte mörklägga en mulen höstdag längre.

Oroad över: Första uppstarten gick direkt till "Internal error" (två blinkande röda lampor, maxade fläktar) - nästa uppstart fungerade.

Oroad över #2: När X360n pejlade videoläget så gick 1080p/60 fint, men när den skulle testa även 1080p/50 flimrade bilden till två ggr och sen blev det två blinkande röda lampor igen med maxade fläktar och "auto iris error". Omstart och vad-nu-det-blev-för-1080p-läge (edit: Det blev 1080p/60) fungerar bra.

Kan inte riktigt avgöra om det får anses normalt för projektorn eller om jag borde byta ut den direkt. Åsikter?

Redigerat av Troed, 29 november 2011 - 12:35.

Postad 29 november 2011 - 14:31

inkoqnito
  • inkoqnito
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hejsan!

Kommer förmodligen köpa en 5900 eller en 6000 men jag undrar lite för er som valt mellan dessa vad var det som fick er att bestämma er för en viss? Jag är nybörjare på ämnet men som ja ser det är det lite mer ljus i 6000 och mer kontrast. Gör det så stor skillnad att man bör fundera på den lite dyrare?

Tack på för hand

Postad 29 november 2011 - 14:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Jag är nybörjare på ämnet men som ja ser det är det lite mer ljus i 6000 och mer kontrast. Gör det så stor skillnad att man bör fundera på den lite dyrare?

Siffrorna i specen ska du inte bry dig om så mycket. I praktiken lämnar de båda maskinerna lika mycket ljus. (Har mätt på dem båda med mätverktyg). Lägg mycket hellre mellanskillnaden på en bättre duk som är anpassad för dit rum, för det är där du gör kontrastvinsten i de allra flesta fall.

MVH

Postad 29 november 2011 - 14:52

inkoqnito
  • inkoqnito
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Siffrorna i specen ska du inte bry dig om så mycket. I praktiken lämnar de båda maskinerna lika mycket ljus. (Har mätt på dem båda med mätverktyg). Lägg mycket hellre mellanskillnaden på en bättre duk som är anpassad för dit rum, för det är där du gör kontrastvinsten i de allra flesta fall.

MVH

Hej Marcus!

Tack för ditt svar. Hur avgör man vad för duk som är bäst för ens rum? Är ett vardagsrum vita tapeter, för barnens skull vill jag gärna det skall gå att se på något barnprogram på dagen självklart med mörkläggning inte vart så lätt nu med emp tw700 och ingen duk. Själv använder ja den mest när det är mörkt. Något speciellt man ska tänka på? Färg på duken? Gain?(vet inte vad det är:$), märke? Kommer förmodligen införskaffa lite scenmolton tror ja det hette för att mörklägga bättre med.

Vänligen Isak

Postad 29 november 2011 - 15:46

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0
All info om olika dukar och vad som lämpar sig för olika rum finns redan beskrivit i minst tio olika trådar de senaste månaderna(även denna), så sök lite där så kommer du att finna massor av matnyttigt och vi slipper hela dukdiskussion här i Epsontråden.

De flesta trådar slutar dock med att frågeställaren behöver ut och titta på produkter för att kunna bilda sig en uppfattning själv om vad prestandan är värd i pengar.

Lycka till!

MVH

Postad 29 november 2011 - 16:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Nu har jag tagit ner duken och vänt på den (för att fixa det trasiga hörnet) men stagen sitter rätt med BACK mot väggen. Det går liksom inte att sätta dem på något annat vis. Jag tog en bild som jag får skicka till tillverkaren eller min ÅF så får vi se vad dem säger.

Hejsan igen Pretorian

Jag vet inte om du har fått svar från din handlare, men jag har i alla fall fått svar från tillverkaren som nu har tittat närmare på det hela. De skriver så här:

Vi har nu kollat en exakt likadan duk som tillverkades förra veckan. Vi kan inte se några som helst tecken på att den skulle ge tryckmärken…

Dock är det så att stödstagen är bara en liten aning för tjock, vilket möjligen skulle kunna pressa på dukmaterialets gummilister om man behöver pressa för hårt för att få ner ramen i väggfästena. Detta avhjälps enkelt genom att lägga ett par distanser (ringar eller liknande) mellan väggen och väggkonsolerna.

MVH

Postad 29 november 2011 - 16:24

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Hejsan igen Pretorian

Jag vet inte om du har fått svar från din handlare, men jag har i alla fall fått svar från tillverkaren som nu har tittat närmare på det hela. De skriver så här:

Vi har nu kollat en exakt likadan duk som tillverkades förra veckan. Vi kan inte se några som helst tecken på att den skulle ge tryckmärken…

Dock är det så att stödstagen är bara en liten aning för tjock, vilket möjligen skulle kunna pressa på dukmaterialets gummilister om man behöver pressa för hårt för att få ner ramen i väggfästena. Detta avhjälps enkelt genom att lägga ett par distanser (ringar eller liknande) mellan väggen och väggkonsolerna.

MVH

Jag har faktiskt inte skickat någon bild ännu. Har missat det lite eftersom jag inte tittat på så mycket "vitt" material där man ser stagen lite mer.

Men jag förstår inte hur det dem skriver ska hjälpa mig. Stagen ligger mot duken, det är problemet. Det jag isåfall behöver är att sätta något mellan stagen och duken, inte mellan bakvägg och duk. Du har ju själv sett mina bilder så jag fejkar ju inte och jag har monterat rätt.

Postad 29 november 2011 - 16:32

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Det är inte så att dom menar att du ska lägga en bricka eller någon form av distans mellan stagen och duken så att duken kommer ut en liten bit?

Postad 30 november 2011 - 08:01

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Det är inte så att dom menar att du ska lägga en bricka eller någon form av distans mellan stagen och duken så att duken kommer ut en liten bit?

Det var det jag menade, att det låter mer rimligt än att försöka få ut duken längre från väggen.

Postad 30 november 2011 - 12:33

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Det var det jag menade, att det låter mer rimligt än att försöka få ut duken längre från väggen.

Tillverkaren vill gärna att du kontaktar dem. Blir lite märkligt när jag, som aldrig har sett duken och dessutom inte har sålt den, drar i ärendet hos dem :huh:

De är jättebra att ha att göra med, men det är svårt för dem att hjälpa dig om du inte hör av dig till dem.

MVH

Postad 01 december 2011 - 07:28

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Är det konstigt att min 5900 låter mer i 3d-läge? Jag har aldrig tänkt på ljudet från projektorn, varken min tidigare 3200 eller min nuvarande 5900 har surrat särskilt mycket. Men igår reagerade jag på att den lät rejält när jag tittade på sista Harry Potter-filmen i 3d. Jag gick in i inställningarna för att se om man kunde sätta den i eco-läge (har ju det när jag ser 2d) men hittade inte den inställningen.

Har detta att göra med att det behövs maxljus för att se i 3d och då har Epson låst eco och då låter den mer? Jag testade tyvärr inte att byta till 2d-film (vill ju inte förstöra HP-känslan mitt i filmen) men ska självklart göra det.

Postad 01 december 2011 - 10:22

inkoqnito
  • inkoqnito
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hejsan alla!

Sitter och ska beställa en 5900 och tänkte på glasögonen, hitta dem för 795 på komplett men va slut och slut på de allra flesta andra ställen med. Har för mig jag läst att panasonics glasögon fungerar med men vilken modell, och sen undra jag kör de med 480 MHz eller är det 240 MHz med dem eller sköts det i projektorn?
Vänligen Isak

Redigerat av inkoqnito, 01 december 2011 - 10:28.

Postad 01 december 2011 - 11:43

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Ingen som va i Frölunda 29/11 och kollade på TW9000? vill höra vad ni tycker ......är ju visning i Stockholm idag då kanske fler har chansen att kolla......

Postad 01 december 2011 - 13:32

dipling
  • dipling
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Så börjar även jag ge mig ut på projektorjakt. Hade planer på en 3200 eller 3600 men nyheter lockar alltid. Har nu kollat på 6000 men är lite orolig om den blir för ljusstark.

Förutsättningar:
- Avstånd från projektor till duk är 2.5m
- Tittavstånd ca 2.7-3m
- Storlek duk ca 77"
- Vita väggar och tak (vind, så det är snedtak hela vägen), svart heltäckningsmatta.

Kommer det svarta bara att bli grådassigt?

Sen har jag en annan fråga till någon som vet... Jag tänkte köpa en ramspänd duk som skjuts in i en vägg när den inte används (likt en skjutdörr till garderob).
Vilken duk skulle ni rekommendera till och hur stabila är dessa ramar, räcker det med en upphängnings anordning i toppen eller behöver dessa sitta på en skiva (ex mdf skiva bakom)? Är det bättre med en grå duk med låg gain eller en reactduk?

Postad 01 december 2011 - 16:45

zx
  • zx
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
nån som vet om dom har 5900 eller 6000:an för demovisning någonstanns i skåne?

Postad 01 december 2011 - 17:31

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

nån som vet om dom har 5900 eller 6000:an för demovisning någonstanns i skåne?

Jag vet :blush:

Bild och Ljudcenter i Malmö är jag rätt säker på har TW6000 uppe för visning. Om du åker dit så se till så att du blir förevisad av Jacob, så blir det ordentligt gjort. :)

Här på The Rock har vi båda två uppe för visning.

MVH

Redigerat av Marcus_TheRock, 01 december 2011 - 17:32.

Postad 01 december 2011 - 17:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Så börjar även jag ge mig ut på projektorjakt. Hade planer på en 3200 eller 3600 men nyheter lockar alltid. Har nu kollat på 6000 men är lite orolig om den blir för ljusstark.

Din oro är nog befogad B)

Förutsättningar:
- Avstånd från projektor till duk är 2.5m
- Tittavstånd ca 2.7-3m
- Storlek duk ca 77"
- Vita väggar och tak (vind, så det är snedtak hela vägen), svart heltäckningsmatta.

Kommer det svarta bara att bli grådassigt?

Det beror förstås på vad du väljer för duk, men risken är överhängande.

Är det bättre med en grå duk med låg gain eller en reactduk?

Det skulle nog de flesta tycka, med den storleken på duk ihop med en så ljusstark projektor.

MVH

Postad 01 december 2011 - 18:10

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Om ni springer till Hembiobutiken i Stockholm så får ni en utmärkt demo av tw9000 eller så kan man köpa tw5900 för 9890kr fram till kl 21!!!

Tackar Epson och HBB för ett mycket trevligt event :)

Postad 01 december 2011 - 18:18

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Kan du berätta lite vad du tyckte om TW9000?

Postad 01 december 2011 - 20:34

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Tja jag tyckte att det såg riktigt bra ut. Fanns rejält med ljus för 3d, 3d har ingen crosstalk alls vad jag kunde se. Väldigt lugn bra 2d bild. Demades med autoiris off. Naturligt. Modellen kom just från fabrik så den var inte kalibrerad än.

Jag har inte sett på konkurrenternas modeller så mitt intryck ska betraktas mot detta.

Återigen stort tack till HBB och Epson som anordnar seriösa events som denna. Blir inköp i början av 2012 för mig antagligen.

Redigerat av uncle buck, 01 december 2011 - 20:39.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.