I nuläget kör jag endast audysseykalibreringen för avstånd, nivå och kalibrering för subben!
Använder ni som jag bara enkla kalibreringen i antimoden och har blivit nöjda med den utan mer manuella inställningar? Kör ni flerpunktsmätning?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction
Startad av
Toppa
, Nov 12 2011 14:17
702 svar till detta ämne
1 relaterade trådar
Postad 13 June 2014 - 01:41
Just nu kör jag antimoden till frontarna och låter multieqn ta hand om subben! Delar subben på 60hz och får det låta toppen
I nuläget kör jag endast audysseykalibreringen för avstånd, nivå och kalibrering för subben! Använder ni som jag bara enkla kalibreringen i antimoden och har blivit nöjda med den utan mer manuella inställningar? Kör ni flerpunktsmätning? Postad 14 June 2014 - 07:40
En fråga, om man vill att dspeakern även ska kalibrera frontarna till låt säga 500hz, kan man då koppla en Apple tv via digital ingång och köra musik därifrån?
Postad 14 June 2014 - 12:57
Ja det är en dac och ett försteg också. Postad 16 July 2014 - 19:07
Nu har jag inget riktigt att göra här hemma med anläggningen, det låter så bra
Jag tänker i alla fall roa mig med att jämföra min cd´s dac + recievers försteg. Mot Antimoden dac + försteg. Jag har innan kört analog ut från cdn(dac) till recievern(försteg). Sen har jag bara kopplat analog in och ut på antimoden vidare till mitt slutsteg som driver frontarna. Skulle koppla om här hemma för att "göra i ordning" så det bara vara att jämföra en annan dag när jag har lite mer tid, så jag drog en optisk från cdn till antimoden och, ja, det hände ingetning Tur att man läser manualer! Efter en stund insåg jag ju att jag måste välja s/pdif ingången på antimoden också. Får försvara mig med att jag aldrig ens har tänkt på att den knappen finns på fjärren och jag har aldrig använt någon annan ingång än analog Men så! Nu är jag i alla fall redo att jämföra detta, skall bli spännande. Hade tänkt att nivåkalibrera också med min nya fina db-mätare. Redigerat av genstruktur, 17 July 2014 - 12:56. Postad 17 July 2014 - 12:58
Jo lite i alla fall Eftersom jag kan nivåkalibera med min mätare hoppas jag det blir hyfsat tillförlitligt. "Problemet" är väl bara att jag kommer jämföra två saker samtidigt, så det går inte att skilja på om det är bara dac:arna eller bara förstegen det är skillnad på, eller om det föreligger en skillnad på både dac och försteg mellan apparaterna. Om jag nu upplever någon skillnad de vill säga Försökte leta upp vad det satt för dac i Antimoden men hittade inget, någon som vet? Redigerat av genstruktur, 17 July 2014 - 13:01. Postad 19 July 2014 - 22:12
Drog ner och installera nyaste firmware, gick smidigt och inga problem. Det här lät som något som kunde påverka toslink/dac.
Postad 22 July 2014 - 15:40
Och här är svaret från Dspeaker:
Inte för att jag blev så mycket klokare av det, bristfällig kunskap kallas det! Någon annan som kan förklara för en lekman? Postad 23 July 2014 - 13:08
En aning luddigt svar får man nog säga. Känner mig själv ganska nollad efter att ha läst det svaret
Det finns några på forumet som har testat den inbyggda DACen mot andra kvalificerade DACar va? Någon som vet utfallet från dessa jämförelser? Postad 24 July 2014 - 07:05
Dåligt svar från Dspeaker, man vill ju veta vilket chip dom anv. tex Burr-Brown, Wolfson, Sabre mm..
Postad 24 July 2014 - 07:25
Spelar det nån roll om det är Wolfson, Sabre eller Burr-Brown? Kan man på förhand veta hur det låter i så fall?
Postad 24 July 2014 - 07:31 Nej det tror jag inte man kan, det är så mycket annat runt om kring + vilken elektronik som Dac'en anv med. Postad 24 July 2014 - 10:08
Okej, inte bara jag som inte riktigt förstod då
Jag tänkte mest att det kunde vara kul att veta, eftersom jag inte fann någon information om dac-modell på daz intrenetz. Jag spelar på och jämför här hemma, än så länge är skillnanden rent subjektivt rätt så stor. Tanken är att framöver bjuda hem en kompis och blindtesta honom och se vad han tycker, det kommer naturligtvis inte vara statistikst säkertställt eller genomfört efter konstens alla regler, men kanske kan ge någon information i alla fall. Sen har jag också en liten frågeställning till, som jag väntar med att levrerera, tills utfallet är klart. Redigerat av genstruktur, 24 July 2014 - 10:09. Postad 24 July 2014 - 10:26
Roligt att höra resultatet av testerna, har velat lite själv ett tag nu om jag skall köpa en Dspeaker eller om man skall köpa absorbenter.
för kommer gå endel pengar för jag är sugen på en Hegel H80 men helst vill jag ha en H300 sedan nya högtalare på det.. Postad 24 July 2014 - 16:43
Att fixa rummet "på riktigt" kommer naturligtvis alltid ge mer än en ren kalibrering. Hur mycket möjligheter har du gällande anpassning av rummet? Vanliga köpe-absorbenter tar sällan något under 60hz och det är oftast under det som de första och största problemen uppenbarar sig.
Postad 25 July 2014 - 08:06 bör gå att ordna hyffsat, får fixa en bild när jag är hemma, ett problem är att det är fönster på ena hela kortsidan antar att det är stora tjocka gardiner som gäller där, riktigt tunna ljust nu, sedan har jag ingen matta i rummet just nu. Postad 25 July 2014 - 08:10
Gardiner och mattor gör inget för basen, om du fyller hörnen med tjocka absorbenter från golv till tak kan du komma åt ner till 60hz möjligtvis, men med gardiner och mattor kommer du städa upp mellanregistret en del åtminstone.
Hur seriös är du med rummet och lyssnandet? Hade jag haft möjlighet i mitt vardagsrum (vilket jag inte har, därav dual coren...) så hade jag anlitat en akustiker till att regla upp fejkade väggar som hade fungerat som membranabsorbenter. Jag hade alltså skapat hela väggar som absorbenter Postad 25 July 2014 - 08:21
Kör man 2-kanal och är nöjd med det kan man tänka sig att köpa en antimode, samt ett slutsteg i stället? Borde bli billigare än en Hegel H300 i alla fall. Redigerat av genstruktur, 25 July 2014 - 08:22. Postad 25 July 2014 - 08:26
Har inte den möjligheten att fylla alla hörn från golv till tak med tjocka absorbenter, vill ju ha bra ljud men kommer inte var tok seriös.
har haft en Antimode hemma & tycker att det lät riktigt bra, men blev ju ennu bättre när jag bara körde kalibreringen via antimoden o sedan kopplade jag den vidare till en extern dac just då hade jag T+A DAC 8 men det blir riktigt dyrt T+A kostar ju bara den 20.000kr Japp det är ju värt att prova Postad 25 July 2014 - 08:46
Har en tråd där jag försöker fixa mina basproblem jag upplever i vardagsrummet, tror ni att en en anti-mode dual core hade gjort ett bättre jobb än Audyssey XT32 + SubEQ? (mätningar finns i länkade tråden, vill inte spamma denna tråden med mina specifika problem)
Postad 25 July 2014 - 14:07
Har för mig när jag provade Antimoden för några månader sedan att man tappade lite ljud tex djup & 3d känsla.
blev helt annan när man körde bara med en extern dac. hur kör ni har ni Antimode + extern Dac eller bara Antimoden ? Postad 25 July 2014 - 17:03
Kör anti mode analogt vid hemmabio till frontarna, men vid 2-kanal är anti moden rent digital både in och ut till hegel h300 som är satt i dac-loop med HD20. Postad 26 July 2014 - 17:51
Jag vet faktiskt inte. Har bara provat multi eq xt, och där vinner Antimode med hästlängder. Kan du låna hem en och prova? Vart bor du? Postad 26 July 2014 - 17:58
Bor i Malmö, så möjligt att det skulle gå att hitta, alternativt höra med någon nätbutik och cleara i förväg att det är ok att returnera om man inte blir nöjd. Postad 26 July 2014 - 18:00
Jo du har väl ett par veckor på dig enligt distans och hemförsäljningslagen, att returnera varan i väsentligt oförändrat skick. Så det skall alltid vara ok om du köper på distans. Redigerat av genstruktur, 26 July 2014 - 18:02. Postad 27 July 2014 - 09:56 Ingen dålig kedja med elektronik, kan tänka mig att det låter riktigt bra, dags att du uppgraderar ditt galleri. blir nog en Hegel H300 för mig med sedan får man bygga ut med en Antimode & dac senare. har ju haft min NAD C350 i ca 15 år så om jag byter till en H300 så kommer jag nog ha den livet ut Postad 27 July 2014 - 21:14
En uppgradering från C350 till H300 är inte helt fel, förutsatt att du inte lyssnar på samtalsnivå utan tycker om att höja volymen lite Jag är ruskigt nöjd med H300 även om gamla Primare I32 var estetiskt i en helt annan liga. Det är en fröjd att lyssna på höga volymer med H300 i kombination med mina något krävande högtalare. Om du väljer att gå vidare med H300 kan jag meddela att skillnaden mellan H300:s inbyggda DAC och HD20, och för den delen H300 i DAC-loop med HD20, är minimal. Så pass minimal att jag undrar om det finns nån skillnad. Jag tänker inte sälja HD20 dock då den kan komma till användning längre fram, så jag har kopplat in den i kedjan. Oavsett låter det så pass bra att varje gång jag varit borta från anläggningen några dagar är det som att upptäcka musik på nytt. Postad 28 July 2014 - 08:34 Japp tycker om att spela högt bara en granne som har varit extra grinig för ljud, men dom har lungnat ner sig.. vicevärden har lyssnat inne i deras lägenhet & tycker att det var en helt ok nivå där inne, då var det knäpptyst inne hos dom, normalt har man ju tv eller stereo på i vanliga fall. håller på att kolla efter villa / fritidshus så kan man höjja ennu mer Kan tänka att det låter riktigt bra hemma hos dig & härlig upplevelse att när man har varit borta från anläggningen några dagar att få den där känslan att det låter så grymmt bra så man måste bara spela ett par låtar till helatiden. Du kanske får prova HD25 kankse blir någon skillnad då ? Eftersom jag har lite problem med bumlig bas så kanske man skall slå till på en Antimode först & njuta av musiken tills man köp sig en Hegel H300. Postad 30 July 2014 - 17:25
Kan berätta att i min strävan efter att göra mitt test här hemma så tillförlitligt som möjligt, så skulle jag nivåmatcha volymen på min Denonreceiver kontra att köra antimoden som försteg. Glömde sänka volymen från 0 på antimoden, när jag ändrade från analog till spdif ingång, och brände på en skiva.
Yaiks Under de cirka 5 sekunderna innan jag hittade rätt fjärrkontroll och hann sänka, klockade db-mätaren in på 117.5 dbc i lyssningsplats som max. Aja, där fick jag testa systemet ordentligt i alla fall, bra att veta att det pallar hyfsade ljudtryck ändå Redigerat av genstruktur, 30 July 2014 - 17:28. Postad 30 July 2014 - 19:06
Ajaj genstruktur, det hade kunnat sluta illa.
Jag kör ju anti-moden både analogt och digitalt, analogt vid filmtittande med pre-out. Så det finns (fanns) en risk att det skulle hända mig med om universalremoten av nån anledning skulle missa att switcha från input digitalt till analogt så att 0db skickas in till förstärkaren som är satt i HT-läge och kör full volym. Jag frågade dspeaker vad man kunde göra åt detta potentiellt farliga problem, lösningen var att använda funktionen "volume trim". Med den kan man sänka volymen från ex. spdif -> analogt, jag satte den till -40db eller ngt. Postad 30 July 2014 - 20:44
Japp, tur att man har lite kapabla högtalare Jo jag har sett den där volume trim. -40? Hur fungerar det, finns det volym kvar att höja då för att få hög volym när du kör digital med antimoden? Det måste det göra antar jag för att du använder det Postad 30 July 2014 - 20:47
Nu har jag i alla fall nivåkalibrerat det hela så gott det går. Antimoden skall stå -4db förhållande till receivern för att det skall vara samma ljudtryck. Tycker nog att skillnaden består, om en något mindre kanske.
Tycker att det blir lite klarare och fler detaljer, fastare bas när jag kör antimoden som dac/försteg, kontra att använda cd/receiver som dac/försteg. Klart, min receiver och cd har en del år på nacken. Kan försteg och dac blivit bättre helt enkelt? Redigerat av genstruktur, 30 July 2014 - 20:53. Postad 31 July 2014 - 08:26
Den ändrar bara förhållandet mellan input och output, i det här fallet digitalt -> analogt, den ändrar inte digitalt -> digitalt, eller analogt -> analogt. Där är det full spätta fortfarande. Postad 31 July 2014 - 10:31
Gött! Som det ser ut nu blir det nog användbart, finns stor risk att jag börjar använda antimoden som dac/försteg vid cd-lyssning. Har du jämfört 2-kanalslyssning, att köra genom din reciever och analogt? Och i så fall vad kom du fram till? Redigerat av genstruktur, 31 July 2014 - 10:33. Postad 31 July 2014 - 11:05
Jag föredrar helt klart en helt digital kedja till HD20 än att lyssna 2-kanal via receiver och pre-out som i sin tur gör en ADA-omvandling i anti-mode. Men för film duger det alldeles utmärkt. Har inte jämfört ren pre-out direkt till förstärkaren och därmed kringgå anti-mode då det är rätt lönlöst i mitt rum. Jag måste helt enkelt ha baskalibreringen för att inte min otrevliga rumsmod på 38hz ska förstöra alltihopa.
Postad 31 July 2014 - 11:44
Ahh, du kör optisk in - usb in/ optisk ut i antimoden och vidare till HD20 där DA-omvandling sker? Du menar att de blir en ADA-omvandling i antimoden, trots att man köra analogt via preout på receivern, för att själva korrigeringen sker i den digitala domänen eller vad man skall säga? Nej det är ju samma här hemma, att kringgå antimoden helt gör att jag får tillbaka min ej så roliga frekvensgång så det är uteslutet Kan det vara det som gör att jag upplever en skillnad att köra optiskt direkt till antimoden och använda den som dac/försteg? Annars blir det da-omvandling i cdn, sen ada-omvandling i atimoden igen innan signalen skickas till slutsteget. Att det resulterar i en degradering av ljudet helt enkelt? Redigerat av genstruktur, 31 July 2014 - 11:51. Postad 01 August 2014 - 12:24
Vet inte, fredrik här på forumet var inte helt nöjd när han körde den helt analogt. Men jag har inte gjort några ordentliga tester, mer än att jag gillar (älskar) min digitala kedja som omfattar mycket mer än bara anti-moden
Missade din fråga innan kylspray. Jag har svårt att tro att det kan bli bättre än med H300 + HD20 för att vara helt ärlig. Jag saknar ingenting. Är därmed helt ointresserad av HD25 Att inte ha en bumling bas är A och O, likaså att fixa rummet så att man inte har för många reflexer som stör mellanregister och diskant så att man inte kan höja ordentligt utan att öronen säger ifrån. Därmed, om du inte har möjlighet att fixa rummet akustiskt, så tycker jag att en baskalibrering borde vara prioriterad. Men du får känna efter själv Postad 01 August 2014 - 12:30
Så kanske det var, minns inte var han tyckte så här på rak arm Men visst är det annat som spelar in hos dig, efter som du har fler produkter i kedjan så att säga. Min kunskap ger mig inga svar på min fråga, så tänkte kanske att du, som brukar har lite mer kunskap Kan vara så också att cdn´s dac och receivers försteg helt enkelt är sämre än antimodens dito. Redigerat av genstruktur, 01 August 2014 - 12:33. Postad 01 August 2014 - 13:01 Nej tror inte heller att det kan vara någon speciell skilland melland HD20 & HD25, har själv lyssnat på HD20 & den är ju riktigt bra får se om det blir en Antimode efter semestern om det finns pengar över till det, nyare bil står högst upp på listan just nu. när man gör en kalibrering med Antimoden kan man då köpa absorbenter enligt dom värderna man får ? tänkte på mellan & diskant, måste köpa mig en antimode för att fåbort den bumliga basen. sedan skall jag köpa in någon tjock matta, gardiner & absorbent tavlor.. blir ju lite mer hemtrevligt + bätter ljud tar gärna emot tips på mattor, gardiner & absorbenter Postad 01 August 2014 - 15:44
Att säga vad som är bättre och sämre i sammanhanget är en omöjlig fråga att besvara. Men kör du analogt in och analogt ut så kommer det ske en konvertering till digitalt och sen till analogt igen eftersom anti-moden kör helt digitalt när den korrigerar. Den applicerar inte filter i den analoga världen. Frågar du dspeaker och läser diverse recensioner sägs det att ADC:n är riktigt bra i alla fall. Postad 01 August 2014 - 15:50
Välkommen till akustikdelen i forumet Postad 02 August 2014 - 00:00
Ett par goda innanför västen, inte skyddsvästen
Vill bara säga efter en kväll när man gått igenom de flesta musikstilar i samlingen. Alltså, vissa skivor har man inte förstått hur de skall låta innan man skaffade antimoden. Whaam, bahaaam, pooff vad bra det låter ! Resten av frågorna svarar jag på i morgon. Nite! Postad 04 August 2014 - 13:12
Japp 500hz max. Sen kan man lägga in egna manuella justeringar högre upp också om man vill såklart. Jo jag har pysslat lite med det när jag skulle placera sweetspot och högtalare. Displayen i antimoden är väl dock inte optimal för detta, men är såklart mycket bättre än att bara flytta runt på måfå. Det fanns väl någon mic att köpa (om det nu var en mic eller något annat som man behövde) till antimoden så man kunde använda den med REW, eller var det Tombstone? Någon som pratade om det tidigare i tråden? Redigerat av genstruktur, 04 August 2014 - 13:15. Postad 07 August 2014 - 08:38
Hade glömt att ändra headroom till 0 på den analoga ingång efter förra korrigeringen. Tycker det låter bättre med headroom på 0, precis som också Dspeaker hävdat skall vara bäst om man kör analogt.
Finns även andra som uppmärksamma det: http://www.computera...ual-core-19655/ Prova om ni inte gjort det innan. Postad 07 September 2014 - 09:42
Har lånat hem en Antimode igen, hur gör jag för att kalibrera tex bara upp till 90hz ?
måste man stänga av musik för att fixa o trixa med kurvor & inställningar eller kan man göra det live medans man lyssnar ? Är på jobbet just nu så jag kan inte kolla det. Postad 07 September 2014 - 10:41
Det står under advanced calibration, där kan du välja gräns för korrigeringen. Nej du behöver inte stänga av musiken. Redigerat av genstruktur, 07 September 2014 - 10:51. Postad 07 September 2014 - 14:35 Ok får prova att kalibrera om senare. Antimoden kopplas ifrån om jag trycker på meny när jag spelar musik, anv. mig av en gammal dator med Windows xp & Foobar2000 kanske är datorn, eller äldre firmware i Antimoden. så några kurvor kan jag inte ändra på medans jag lyssnar på musik. Postad 07 September 2014 - 15:17
Okej Det kanske fungerar annorlunda när man matar den digital. Kör man analogt går det bra att mecka medans man spelar musik i alla fall.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |