LG Plasma 2012
532 svar till detta ämne
Postad 02 January 2013 - 01:01
[ZooGiN]
-
[ZooGiN]
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Okej tack! ! Men du är nöjd med tvn? ja jag tänker samma , vill hellre ha större. Men hur är svärtan på den då?
Tycker svärtan är bra! Men jag har inte kunnat jämföra med en Panna bredvid. När man matar den med 720p och 1080p kvällstid är bilden enligt mig hur bra som helst och jag har inte kalibrerat den, utan bara satt den på THX Cinema för att få bort allt skit som ska "förbättra" rörelser mm.
Postad 02 January 2013 - 12:53
kingen87
-
kingen87
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Tycker svärtan är bra! Men jag har inte kunnat jämföra med en Panna bredvid. När man matar den med 720p och 1080p kvällstid är bilden enligt mig hur bra som helst och jag har inte kalibrerat den, utan bara satt den på THX Cinema för att få bort allt skit som ska "förbättra" rörelser mm.
Okej då vet jag ..Har du testat 3d än?
Postad 02 January 2013 - 13:21
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Jag valde 60PM970T. Tillslut var det suget efter 60" som avgjorde till LG´ns fördel. Har också en gammal 42pq3000 i sovrummet så LG kändes inte som ngn chansning för mig iaf. Svärtan är fullt tillräcklig, det matta filtret gör ett kanonjobb med reflexer dagtid. Personligen tycker jag 5" större bild trumfar lite kraftigare svärta, men postar du samma fråga i Panasonictråden får du säkert ett annat svar.
Några tecken på IR efter tex texter för dig då?  Offtopic: Är nicket från travhästen Zoogin?
Postad 02 January 2013 - 18:53
Unregistered44e46df5
-
Unregistered44e46df5
-
Beroende
-
-
1253 inlägg
Fick just min lg pm670s men är inte helt nöjd :/ bilden är rätt ok men får då och då en form av *buzz* som framförallt syns på texten. Jag har testat ändra inställningar, slå av bildförbättrare men samma problem :/ detta via Telia digitalbox. Fel på tv eller skall det vara såhär? Hur löser jag problemet? Skall snart testa film via headweb så får vi se...
Postad 02 January 2013 - 23:27
Frrr
-
Frrr
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Fick hem min 60PM970T idag  Mycket nöjd än så länge, var större än jag trodde och riktigt tung, inget man tar under armen och knallar iväg med direkt 
Lite ghosting efter logos och sådant men det försvinner efter några minuter när man spelat upp något annat, antar att det blir ännu mindre när tv'n är "inkörd".
Visst surrar den lite från baksidan men det är då inget jag störs av, bara när man har av ljudet som man ens märker det.
Vilka 3D-brillor har ni köpt? funkar det bra med Samsungs billiga som jag såg var länkade tidigare här i tråden?
Postad 02 January 2013 - 23:45
[ZooGiN]
-
[ZooGiN]
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Okej då vet jag ..Har du testat 3d än?
Har testat bara i några minuter. Det ingår ju inga glasögon så jag fyndade ett par Samsung SSG-4100GB som med lite julrabatt gick på endast 140:-. Den lilla tid de varit igång har de fungerat bra, inga dubbelbilder eller dylikt. Dagtid är de ingen höjdare pga ljusinsläpp från sidorna. Tycker djupet i bilden är helt ok. Har kört lite av en Kylie Minogue-konsert via Smart-tv-appen och hon är ju ok att titta på!
Postad 02 January 2013 - 23:48
kingen87
-
kingen87
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Har testat bara i några minuter. Det ingår ju inga glasögon så jag fyndade ett par Samsung SSG-4100GB som med lite julrabatt gick på endast 140:-. Den lilla tid de varit igång har de fungerat bra, inga dubbelbilder eller dylikt. Dagtid är de ingen höjdare pga ljusinsläpp från sidorna. Tycker djupet i bilden är helt ok. Har kört lite av en Kylie Minogue-konsert via Smart-tv-appen och hon är ju ok att titta på!
Okej Tack då vet jag, fortfarande inte bestämt mig för det verkar som att panasonic kommer sjunka lite i pris snart.
Postad 02 January 2013 - 23:53
[ZooGiN]
-
[ZooGiN]
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Några tecken på IR efter tex texter för dig då? 
Offtopic: Är nicket från travhästen Zoogin? 
Har inte sett röken av IR! Har sett film med srt-undertexter via min Xtreamer, barnen har spelat Wii och njutit av den stora bilden (nu via componentkabel) och inga skuggeffekter alls hittills. Det som var sämst med tvn var att jag hade svårt att få synkat ljud med bilden i början. Nu går det konstigt nog mycket bättre utan att jag gjort några större ändringar. Har min Xtreamer kopplad till mina gamla godingar Logitech Z-680 med optisk kabel. Ljudet i tvn utan externa högtalare är ingen höjdare till film. Japp, nicket är en liten hyllning till hästen ja
Postad 04 January 2013 - 08:45
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Mina 10 cent om 50PM970 hittills:
Hade lite inbränningar i början, men ser inget sådant nu 
Buzzing har också minskat betänkligt, men det finns där om man kollar på ishockey med ljudet avstängt 
Den matta panelen är kanon mot reflexer 
Ljudet synkar dåligt (som köttbullen skrev) men det ska justeras när jag får lite tid över 
Samsung SSG-4100GB 3D-glas funkar finfint 
Svärtan? Nja, inte hundra övertygad där, min gamla Samsung-LCD var i stort sett lika bra, MEN, jag har inte heller där haft tid för kalibrering 
(kör THX-läget för tillfället)
Postad 05 January 2013 - 01:17
kingen87
-
kingen87
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Har läst i panasonic tråden lite och det verkar som många har fått inbränningar?
Är det samma på alla plasmor jag menar man måste ju kunna använda tvn som man vill, inte bara kolla film första månaderna?
Varför inte köpa en led isåfall?
Postad 05 January 2013 - 10:17
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Har läst i panasonic tråden lite och det verkar som många har fått inbränningar? Är det samma på alla plasmor jag menar man måste ju kunna använda tvn som man vill, inte bara kolla film första månaderna? Varför inte köpa en led isåfall?
Jo det är ju en av nackdelarna med plasmor tyvärr.
Postad 05 January 2013 - 18:04
kingen87
-
kingen87
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jo det är ju en av nackdelarna med plasmor tyvärr.
Okej men varför inte köpa en led då? Jag ska se film och spela tv-spel!
Postad 05 January 2013 - 21:44
RustyNotes
-
RustyNotes
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Okej men varför inte köpa en led då? Jag ska se film och spela tv-spel!
för att LED inte uppdaterar bilden lika snabbt som plasma. Därför är plasma bättre för spel och sport.
Postad 07 January 2013 - 07:53
pelex
-
pelex
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har nog läst allt på denna tråd för att inhandla en 60PM970 och igår blev den beställt.
Man är alltid lika försiktig, nästan som ett litet barn som svårt att välja godis.. Det finns så mycket att välja på 
Det blev en 60PM970 efter mycket övervägande och frugan godkände designen och funktionerna också.
Beställde även Samsungs 3D glasögon SSG-4100 som var mer prisvärda än LG:s 800 kr.
Det avgjorde en hel del att man kunde använda Samsungs glasögon för vi är många i familjen och då hade det blivit svin dyrt att inhandla 6 st av LG:s.
Nu håller jag tummarna att TV:n motsvarar det jag har läst och att jag ska slippa missljud och konstiga ghostningar.
Återkommer efter installering av TV:n med betyg
//pelex
Postad 07 January 2013 - 09:52
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Har nog läst allt på denna tråd för att inhandla en 60PM970 och igår blev den beställt.
Man är alltid lika försiktig, nästan som ett litet barn som svårt att välja godis.. Det finns så mycket att välja på  Det blev en 60PM970 efter mycket övervägande och frugan godkände designen och funktionerna också. Beställde även Samsungs 3D glasögon SSG-4100 som var mer prisvärda än LG:s 800 kr. Det avgjorde en hel del att man kunde använda Samsungs glasögon för vi är många i familjen och då hade det blivit svin dyrt att inhandla 6 st av LG:s.
Nu håller jag tummarna att TV:n motsvarar det jag har läst och att jag ska slippa missljud och konstiga ghostningar. Återkommer efter installering av TV:n med betyg 
//pelex
Glasögonen är helt rätt! Funkar perfekt och sitter bra. Köp ett 10 pack CR2025 här: http://www.batteriku...CFcl8cAodTUYANg
Postad 08 January 2013 - 21:56
Edda123
-
Edda123
-
Rookie
-
5 inlägg
Hejsan!
Jag beställde precis en TV som jag kan hämta på elgiganten imorgon. Jag beställde eftersom den var billigast där och det finns endast en i lager tydligen..
Men jag har en fundering. TVn jag beställde är en 50PA650T, och jag har funderat antingen på en sådan eller en 50PA550T ett tag nu.
Vad är det för skillnad på en 650T och 550T? Är det inget annat förutom en extra HDMI kontakt eller? För isådanafall kan jag lika gärna köpa mig 550T och spara 500:-
Tackar!
Redigerat av Edda123, 08 January 2013 - 22:05.
Postad 08 January 2013 - 22:30
pelex
-
pelex
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jämförde dom nu på LG:s hemsida och ser att det skiljer som du säger en extra HDMI anslutning.
Verkar vara samma teve.
Postad 09 January 2013 - 07:12
Edda123
-
Edda123
-
Rookie
-
5 inlägg
Jämförde dom nu på LG:s hemsida och ser att det skiljer som du säger en extra HDMI anslutning. Verkar vara samma teve. 
Det kan inte vara så att det är bättre kvalite på panelen ur deras sortering eller andra komponenter inuti. Alltså bättre bild i slutändan eller mindre buzz. Eller är det exakt samma tv helt enkelt? Låter konstigt men det kanske så det är.
Postad 09 January 2013 - 11:13
pelex
-
pelex
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Vissa modeller kan vara för olika typer av elektronik kedjor för att inte kunna pris pressas på samma sätt.
Det skiljer något lite på modellen och leverantören spärrar typ Siba att inte få handla av den dyrare modellen. 
Att det ska skilja 500 kr för en annan typ av panel tror jag inte så mycket på men att få svar på din fråga kan man alltid ringa LG:s support och fråga.
Jag vet att Sammy tog bort avvikande modeller och satte på en annan modellnummer lapp för att inte ha så många olika teve apparater i produktion.
Postad 09 January 2013 - 15:22
Edda123
-
Edda123
-
Rookie
-
5 inlägg
Vissa modeller kan vara för olika typer av elektronik kedjor för att inte kunna pris pressas på samma sätt. Det skiljer något lite på modellen och leverantören spärrar typ Siba att inte få handla av den dyrare modellen.  Att det ska skilja 500 kr för en annan typ av panel tror jag inte så mycket på men att få svar på din fråga kan man alltid ringa LG:s support och fråga. Jag vet att Sammy tog bort avvikande modeller och satte på en annan modellnummer lapp för att inte ha så många olika teve apparater i produktion.
Jo jag ringde kundtjänst och frågade men hon kunde ingenting "ja båda har ju 600 härts och samms upplösning så det är nog samma" Hon sa dock att det var en nyare modell. Men jag fick inte ur henne något som skulle skilja utöver en hdmi-port.
Postad 09 January 2013 - 16:05
pelex
-
pelex
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag fick samma upplevelse av LG:s support när jag ringde om 60PM970 och killen sa att teven var bra men bilden kan bränna in fort och rekommenderade en 55" LED istället.
Sa åt honom att jag har en 46":are nu och vill gärna ha en större skillnad på bild än 55" och han verkade inte vilja förstå det.
Men beställde ändå en 60PM970 utan att lyssna på honom då jag har läst mycket positivt om teven.
Kändes som att killen inte visste så mycket om denna modell utan läste direkt på deras hemsida och det kan jag också göra.
Tycker att det inte finns så mycket information om vad LG:s smart tv funktioner innehåller och vilka appar som finns tillgängliga.
Jag hittade inget om att Netflix fanns på teven men killen sa att det gjorde det och det måste man ju lite på
Postad 12 January 2013 - 19:54
calz
-
calz
-
Rookie
-
3 inlägg
Tjo, äger en 50PM670T och den gillar inte internet... Kopplar jag upp den med WIFI stickan startar den om sig efter kanske 5min samma sak med kabel och detta är mot COMHEM router´n, nu har jag även Bahnhof via fiber å då funkar allt som det skall med kabel. Men då kommer jag jue inte åt mitt vanliga hemma nät. Nån som har nått förslag eller tips hur jag kan få den å funka i mitt hemma nät trådläst ?
Postad 12 January 2013 - 20:08
pelex
-
pelex
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har du ingen router eller switch inkopplad till nätverket?
Postad 12 January 2013 - 21:50
calz
-
calz
-
Rookie
-
3 inlägg
När jag kör via comhem har jag deras "modem/router" och då funkar inget som har med internet å göra tv´n bara startar om sig... Netgear CG3100. Men sen är jag mellan abonnemang och skall köra Bahnhof framöver och där kör jag bara med sladd till bredband´s uttaget, kommer dock en router om nån vecka. Konstigt att den inte gillar comhem bara.
Postad 12 January 2013 - 21:56
pelex
-
pelex
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Du kan inte använda Comhems CG3100 till Bahnhof. Men du kan köpa en switch och koppla in kabel till teven och dra en kabel till datorn om du inte vill göra det trådlöst för du måste du ha en router..
Efter egen erfarenhet av CG3100 så har dom strulat en hel del. Den modellen som är matt svart ska fungera bättre än den som är pianolack svart.
Jag har hört att vissa CG3100 modeller startar om om den inte har fått in den nya mjukvaran och då måste man tvinga in mjukvaran i modemet.
Postad 13 January 2013 - 05:51
calz
-
calz
-
Rookie
-
3 inlägg
Vi får se om den nya routern löser detta annars skickas tv´n tillbaka. Kanske skall tillägga att allt funkade 2-3 dar innan det börja strula, då var jag glad... Allt va trådlöst, surfplattan användes som fjärr datorn stog i annat rum å streamade via plex osv !
Postad 13 January 2013 - 14:51
Frrr
-
Frrr
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Någon fler än jag som har problem med att få Svtplay i fullscreen med inbyggda webbläsaren? Går trycka på knappen och symbolen ändras men inte bilden. Ha r en 60PM970T om det skiljer mellan olika modeller.
Postad 13 January 2013 - 20:05
pelex
-
pelex
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Någon fler än jag som har problem med att få Svtplay i fullscreen med inbyggda webbläsaren? Går trycka på knappen och symbolen ändras men inte bilden. Har en 60PM970T om det skiljer mellan olika modeller.
Jag har inte fått min beställda 60PM970T än.. Men hoppas att den kommer i veckan som kommer nu. Frrr, Vad tycker du om teven för övrigt?
Postad 14 January 2013 - 19:27
kingen87
-
kingen87
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Hej har precis beställt en 60PM970T är ni nöjda med den?
Är det nåt som man ska tänka på ? inbränningar t.ex ?
Postad 14 January 2013 - 22:47
Frrr
-
Frrr
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag har inte fått min beställda 60PM970T än.. Men hoppas att den kommer i veckan som kommer nu. Frrr, Vad tycker du om teven för övrigt?
Hej har precis beställt en 60PM970T är ni nöjda med den? Är det nåt som man ska tänka på ? inbränningar t.ex ?
Jag är helnöjd med den änsålänge, har inte laborerat med inställningarna något utan har kört på THX-film och jag tycker det blev mycket bra. Har spelat en hel del Call of Duty på PS3 och det funkar finfint. Det blir ganska lätt inbränningar eller rättare sagt "spökbilder" men det försvinner efter några minuter av vanligt tv-tittande, så jag tycker inte det är något problem direkt. Som en del har skrivit tidigare så visst den surrar lite, men hur ofta kollar man tv utan ljud egentligen? är då absolut inget jag tänker på.
Postad 15 January 2013 - 08:10
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Elgiganten i Linköping säljer 50PM680T för 5990 sen igår. Hittar dock minimalt med info om denna modell på nätet. Misstänker att det är en maskin med PM970T design, men med PM670T specs i övrigt. Nån som känner till några tester på denna modell?
//P
Postad 15 January 2013 - 10:14
pelex
-
pelex
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Elgiganten i Linköping säljer 50PM680T för 5990 sen igår. Hittar dock minimalt med info om denna modell på nätet. Misstänker att det är en maskin med PM970T design, men med PM670T specs i övrigt. Nån som känner till några tester på denna modell?
//P
Enligt LG:s hemsida så är det endast designen som skiljer skärmarna åt och foten skiljer. Billigt för en 50" skärm
Postad 15 January 2013 - 12:50
kingen87
-
kingen87
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Jag är helnöjd med den änsålänge, har inte laborerat med inställningarna något utan har kört på THX-film och jag tycker det blev mycket bra. Har spelat en hel del Call of Duty på PS3 och det funkar finfint.
Det blir ganska lätt inbränningar eller rättare sagt "spökbilder" men det försvinner efter några minuter av vanligt tv-tittande, så jag tycker inte det är något problem direkt. Som en del har skrivit tidigare så visst den surrar lite, men hur ofta kollar man tv utan ljud egentligen? är då absolut inget jag tänker på.
Okej tack så mkt för svaret!! Men spökbilderna kommer väl försvinna ju mer man använder den?
Postad 15 January 2013 - 13:28
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Enligt LG:s hemsida så är det endast designen som skiljer skärmarna åt och foten skiljer. Billigt för en 50" skärm 
Såg att PM680T även har inbyggd WiFi. Synd att den i övrigt har samma spec som PM670T... Vill ha bättre svärta och kontrast än vad den apparaten kan prestera. //P
Postad 15 January 2013 - 18:42
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Både Panasonic och Samsung har bättre plasmor men då kostar det därefter också. Annars är ju LG PM970T en bättre panel än PM6xx och den kostar inte riktigt lika mycket som en bra modell från finare märken.
Postad 15 January 2013 - 19:25
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Både Panasonic och Samsung har bättre plasmor men då kostar det därefter också. Annars är ju LG PM970T en bättre panel än PM6xx och den kostar inte riktigt lika mycket som en bra modell från finare märken.
Jo, men LG:s värsting PM970 är tyvärr fortfarande medioker gällande svärta och kontrast jämfört med Pana ST50 och även UT50. Däremot har den nog andra fördelar, men för min del är det maffig kontrast som gäller. Är man inte jättekräsen gällande svärtan så är nog 5990 för 50PM680T (som EG i Linköping tar för den...) ett ruskigt bra köp. //P
Postad 15 January 2013 - 19:59
pelex
-
pelex
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Har läst en hel del om 60PM970 modellen men i övriga Europa och US så heter denna teve XXPM9700 och i Spanien kallar dom denna teve för PLED, inte plasma. Bättre eller sämre, det får man nog aldrig veta. Ringde LG:s support och ville veta mer men dom visste inte vad PLED var för något, jag hänvisade honom till youtube och en LG reklam om det.. Han blev tyst.. HAHA "This new technology is present in the PM9700 TV, presented by LG this week. The PLED (Pixel Light Emitting Display ) was first seen at CES 2012 and now reaches the market as a commercial product. The technology adopted by the PLED using a new lighting system that projects the light in each pixel of the screen, so dedicated and individual, not on the screen all through the backlightsystem, as we have both screens on the market . Effectively, a PLED display is able to illuminate approximately 6.2 million pixels independently.
The result of this application are the purest images with colors closer to the original, and with a deeper black color. In terms of coloring, the system has a level of fidelity 95% higher than the standard RGB (red-green-blue), and its speed image processing is 600 MHz, much higher than we have today on the LED screens . According to LG itself, the main advantage of PLED technology is its energy consumption, which promises to be much smaller than Plasma screens on the market."
Postad 15 January 2013 - 20:01
kingen87
-
kingen87
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Har du kollat på lgpm970t??
Postad 15 January 2013 - 20:59
Avancerad
-
Avancerad
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hej!
Har oxå köpt en 60" PM970T och ville bara snabbt berätta att allt fungerar mkt bra, bilden, ljudet (är faktiskt bra för att vara en platt-TV), LG:s Smart-TV är kanon och jag har den kopplad med kabel och uppkopplingen fungerar perfekt sen första gången jag gick online.
Har sett svaga ghostbilder efter statiska bilder, men dom har försvunnit lika fort.
En negativ sak kom jag på, och det är att jag märker lite små hack när jag kör Netflix genom TV:ns egna Netflix app, detta stör jag mig på, så jag brukar köra med PS3:ans Netflix istället, vilken fungerar klockrent.
Ngn annan som märkt att Netflix hackar lite? (när man kör direkt från TV:ns app)
Postad 15 January 2013 - 22:36
[ZooGiN]
-
[ZooGiN]
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Vi får se om den nya routern löser detta annars skickas tv´n tillbaka. Kanske skall tillägga att allt funkade 2-3 dar innan det börja strula, då var jag glad... Allt va trådlöst, surfplattan användes som fjärr datorn stog i annat rum å streamade via plex osv !
Skicka inte tillbaka TV'n! Det är Plex i datorn som gör att LG'n startar om sig. Detta är en känd bugg och ska förhoppningsvis fixas i en uppdatering. Det är antagligen inget fel på vare sig router eller leverantör. Badwill för LG dock. Det finns många på klotet som returnerat TV´s med inga fel på... Går att läsa mer här: http://forums.plexap...g-tv-rebooting/
Postad 15 January 2013 - 22:40
[ZooGiN]
-
[ZooGiN]
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
My bad. Plex har redan fixat buggen, nämligen från den 11 januari.
Troligen räcker det med att ladda hem en nyare version av Plex så slipper du reboots, Calz!
Redigerat av [ZooGiN], 15 January 2013 - 22:41.
Postad 15 January 2013 - 23:27
Unregistered1460
-
Unregistered1460
-
Användare
-
-
235 inlägg
Någon fler än jag som har problem med att få Svtplay i fullscreen med inbyggda webbläsaren? Går trycka på knappen och symbolen ändras men inte bilden. Har en 60PM970T om det skiljer mellan olika modeller.
testa att klicka på symbolen som ser ut som två fyrkanter, och inte den med expanderingspilar... Det som händer då är att det kommer upp ett nytt fönster med bara själva spelaren, fast då i helskärm...
Postad 16 January 2013 - 11:23
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Jo, men LG:s värsting PM970 är tyvärr fortfarande medioker gällande svärta och kontrast jämfört med Pana ST50 och även UT50. Däremot har den nog andra fördelar, men för min del är det maffig kontrast som gäller. Är man inte jättekräsen gällande svärtan så är nog 5990 för 50PM680T (som EG i Linköping tar för den...) ett ruskigt bra köp.
//P
Köp en UT50 då eller även ST50 är ju inte farligt dyr nu. Varför är du ens inne i den här tråden och velar?
Postad 16 January 2013 - 11:58
pelex
-
pelex
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Köp en UT50 då eller även ST50 är ju inte farligt dyr nu. Varför är du ens inne i den här tråden och velar?
Du sa precis det jag skulle säga  ....
Postad 16 January 2013 - 13:27
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Framgick inte det med tydlighet i min tidigare post? Jag var nyfiken på om PM680T hade en annan spec (typ bättre ansikontrast än de knappa 500:1 som PM670T har...) jämfört med PM670T och var ställer man bäst en sån fråga? Sorry...jag ska inte störa mer.  //P
Postad 16 January 2013 - 13:48
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
Framgick inte det med tydlighet i min tidigare post? Jag var nyfiken på om PM680T hade en annan spec (typ bättre ansikontrast än de knappa 500:1 som PM670T har...) jämfört med PM670T och var ställer man bäst en sån fråga? Sorry...jag ska inte störa mer. 
//P
Men alltså om du tycker modellen över (970T) inte är i närheten av att duga varför skulle då 680T vara något att tänka på? För du trodde väl inte att något i 6-serien skulle vara bättre än 9-serien?
Postad 16 January 2013 - 14:52
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Men alltså om du tycker modellen över (970T) inte är i närheten av att duga varför skulle då 680T vara något att tänka på? För du trodde väl inte att något i 6-serien skulle vara bättre än 9-serien?
PM970T kostar i mina ögon för mycket om man ser till hur den presterar gällande svärta och kontrast (dagspris 11990). PM680T ligger enligt prisjakt på 11995 och självklart blir man nyfiken när EG kränger iväg den för 5990. Hade den haft liknande panelspec som PM970T så kunde det kanske ändå varit intressant trots bristande svärta och kontrast. 5990 är ju närmare 3000 billigare än vad jag får ge för en ST50 lokalt i Linköping. Och nej, jag trodde inte att 6-serien som helhet skulle vara bättre än 9-serien, men det är ju ganska vanligt att billigare modeller kan prestera lika bra bildmässigt som dyrare modeller och att det är inställningsmöjligheter och finesser som skiljer och utgör grunden för ett högre pris. Exempel ST50 och VT50... //P
Postad 16 January 2013 - 16:34
philipbtz
-
philipbtz
-
Veteran
-
-
2190 inlägg
PM970T kostar i mina ögon för mycket om man ser till hur den presterar gällande svärta och kontrast (dagspris 11990). PM680T ligger enligt prisjakt på 11995 och självklart blir man nyfiken när EG kränger iväg den för 5990. Hade den haft liknande panelspec som PM970T så kunde det kanske ändå varit intressant trots bristande svärta och kontrast. 5990 är ju närmare 3000 billigare än vad jag får ge för en ST50 lokalt i Linköping. Och nej, jag trodde inte att 6-serien som helhet skulle vara bättre än 9-serien, men det är ju ganska vanligt att billigare modeller kan prestera lika bra bildmässigt som dyrare modeller och att det är inställningsmöjligheter och finesser som skiljer och utgör grunden för ett högre pris. Exempel ST50 och VT50...
//P
Ja detta har varit mycket hypat att ST50 nästan är lika bra som VT50. En snabb sökning gav mig dock dessa nummer: ST50 ANSI contrast ratio: 5350:1 VT50 ANSI contrast ratio: 8309:1 Detta ger VT50 ca. 55% bättre kontrast vilket är ganska mycket enligt mig. http://www.hometheat...-plasma-tv.htmlhttps://clevelandpla...onic_tc_pxxvt50Kanske inte bästa källorna men VT50 är betydligt bättre än ST50. Med det sagt är ST50 antagligen årets mest prisvärda TV om man kan stå ut med dess problem. Om du vill hitta en liknelse så är 550T lika bra bildmässigt som 680T om jag har förstått rätt. Sorry för off topic.
Postad 16 January 2013 - 17:27
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2261 inlägg
Kanske inte bästa källorna men VT50 är betydligt bättre än ST50.
Jag tolkar den info som finns på nätet att VT50 är bättre, men betydligt bättre är nog att ta i. Kolla in testerna på både VT50 och ST50 på avforums.co.uk eller hdtvtest.co.uk. Där är båda maskinerna testade (50, 55 och 65) och mätta med samma utrustning. Där kommer de in på väldigt likvärdiga kontrastsiffror. ST50 mäter tom bättre på nån skärmstorlek. Däremot verkar de tyvärr vara ganska känsliga för IR i år och de dras även med andra problem som gör att man som konsument kollar åt andra håll också...därav min inblandning i denna tråd. För att gå lite on topic... Om någon möjligen har missat det i tråden så tar alltså EG i Linköping 5990 för LG 50PM680T. Halva priset mot de priser som gäller på prisjakt för denna teve just nu. Det är synd att LG inte har lyckats bättre när det gäller svärtan och kontrastomfånget på sina plasmaskärmar. De är ju riktigt vassa på rörelsehantering och färger och i min mening är det bara svärtan som saknas för att de ska kunna konkurrera med exempelvis Panasonic när det gäller bildkvalitet. Hade PM670T eller PM680T haft en ansikontrast på, låt säga 2500:1, dvs i runda slängar hälften av de siffror som ST50 uppvisar, hade jag helt klart slagit till på en PM680T för 5990...utan att tveka. //P
Postad 16 January 2013 - 18:28
sportbilsentusiasten
-
sportbilsentusiasten
-
Lärjunge
-
-
459 inlägg
För att gå lite on topic... Om någon möjligen har missat det i tråden så tar alltså EG i Linköping 5990 för LG 50PM680T. Halva priset mot de priser som gäller på prisjakt för denna teve just nu.
Det är synd att LG inte har lyckats bättre när det gäller svärtan och kontrastomfånget på sina plasmaskärmar. De är ju riktigt vassa på rörelsehantering och färger och i min mening är det bara svärtan som saknas för att de ska kunna konkurrera med exempelvis Panasonic när det gäller bildkvalitet. Hade PM670T eller PM680T haft en ansikontrast på, låt säga 2500:1, dvs i runda slängar hälften av de siffror som ST50 uppvisar, hade jag helt klart slagit till på en PM680T för 5990...utan att tveka.
//P
Först, att något som är dåligt är billigt (eller blir billigare) gör det inte mer prisvärt. Fortfarande dåligt ju... Sedan, LG laggar ju svårt vilket gör gaming till en omöjlighet. Och hur kul är det att bilden&ljudet inte är i sync? Ser du på TV-signal direkt in i TVn finns inget bioförsteg inblandat som kan fixa till synken.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|