Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-HW50ES

594 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 september 2013 - 11:10

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Någon som är bra på 3D när det kommer till Mac mini? Har en 3D film SBS som jag kör från macen. men vill slå ihop den till en bild. Går det att göra med Projektorn?

Vill du slå ihop bilden så väljer du bara side by side i 3d menyn i projektorn så får du en riktig 3d bild.

Postad 27 september 2013 - 11:32

Unregistered56f7281a
  • Unregistered56f7281a
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Vill du slå ihop bilden så väljer du bara side by side i 3d menyn i projektorn så får du en riktig 3d bild.

Exakt var hittar jag det? Det ända som jag hittar är 3D inställningar där jag kan ändra ljus och något mer. (sitter på jobbet nu) Side by side hittar ja inte.

Postad 27 september 2013 - 12:34

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Då är du rätt heter 3d setting tror och vanligtvis står det automatic och du kan ändra till simulated sbs m.m.

Postad 27 september 2013 - 15:10

Unregistered56f7281a
  • Unregistered56f7281a
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
TACK JimJans!
Har precis packat upp projektorn och tänkte inte alls på att man kunde trycka på pilarna med. ;) Galet bra projektor både på 2D och 3D, lär ju inte behövas någon uppdatering på länge.

Postad 28 september 2013 - 18:22

svh9633
  • svh9633
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Var å tittade på denna förra helgen men blev besviken på 3D bilden då den blinkade/pulserade ganska mycket, särskilt vid ljusa partier i bilden tex i ett fönster med dagsljus. Min fråga är om det var nått fel på just den projjen eller om det är normalt? Kanske är jag känslig? Det var för mycket blink för mig så det blev inget köp.
/Sam

Postad 29 september 2013 - 07:45

Unregistered726722a6
  • Unregistered726722a6
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Jag säger bara: WOW! Kan det bli bättre än såhär? Vilken jävla bild!!

Postad 29 september 2013 - 08:47

Unregistereda7fc6b80
  • Unregistereda7fc6b80
  • Forumräv

• 555 inlägg
  • 0

Jag säger bara: WOW! Kan det bli bättre än såhär? Vilken jävla bild!!

Ja med en Plasma :)

Postad 29 september 2013 - 09:20

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0

Var å tittade på denna förra helgen men blev besviken på 3D bilden då den blinkade/pulserade ganska mycket, särskilt vid ljusa partier i bilden tex i ett fönster med dagsljus. Min fråga är om det var nått fel på just den projjen eller om det är normalt? Kanske är jag känslig? Det var för mycket blink för mig så det blev inget köp.

Flimmer ligger i sakens natur med aktiv 3D. Hos Sonys projektorer kan du styra hur mycket ljus och mer flimmer du vill ha i fem steg. Mer ljus och mer flimmer eller det omvända, mindre flimmer och mindre ljus.

Postad 30 september 2013 - 10:16

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Så till dagen I-land problem..

Vitt eller svart proj?
Har hela tiden varit inne på svart (den gamla trötta Hw10 var svart) men börjar nu finula på hur vitt skulle se ut..
Skall sitta i ett vardagsrum (litet med ett stort fönser, konstand igen draget med svarta gardiner så klart. Tre vita väggar o tak. Med media väggen o möbler ink högtalare svarta.
Ett v-rum som inget annat här i livet vill än att vara en bio grotta med andra ord 😄

Så lite tipps o inspiration motaget gärna..
Vilket färg på Sonyn kör ni själva?
Eller är det rent av skit samma?
Tycker som sagt att svart är Bio på något vis, men egentligen varför? Varför skulle inte vitt fungera?

Redigerat av Firre77, 30 september 2013 - 10:23.

Postad 30 september 2013 - 10:32

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Skall du ha den i vitt tak så välj vitt har jag gjort själv smälter in rätt bra faktiskt...

Postad 01 oktober 2013 - 13:36

Unregistered726722a6
  • Unregistered726722a6
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Detta är den första enheten jag haft med bildinterpolering. Finns det något som går upp emot känslan när man kollar t.ex. Star Wars filmerna och de ser ut som billiga såpor!? ;) (eller?)

Postad 06 oktober 2013 - 09:44

joohn
  • joohn
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hej alla, vart kan man få tag på en bra kalibreringsskiva?

Postad 06 oktober 2013 - 09:51

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Kalibreringsskiva:
https://www.prisjakt...kt.php?p=233997

Postad 06 oktober 2013 - 10:06

joohn
  • joohn
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Tack så mycket Pr0wler! Sen funderar jag om ni har förslag på något takstativ som passar bra för denna projektor? Den måste kunna luta nedåt.

Postad 06 oktober 2013 - 10:17

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 068 inlägg
  • 0

Tack så mycket Pr0wler! Sen funderar jag om ni har förslag på något takstativ som passar bra för denna projektor? Den måste kunna luta nedåt.

Chief fungerar bra, men du ska absolut inte luta projektorn. Den ska sitta i våg och sen justerar du bildens höjd med lensshiften. /Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 08 oktober 2013 - 15:31

freggz
  • freggz
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Håller på att få ordning på mitt lilla rum, blev grymt imponerad när jag test körde min 50es med fullt dagsljus och utan duk. https://www.minhembi.../freggz/340991/

Postad 16 oktober 2013 - 10:58

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
God dag alla Hw50 ägare.
Fick igår då äntligen starta upp min nya (svarta, det blev en svart tillslut) projje.
Måste säga att bilden är väsentligt bättre en gamla Hw10.. Bilden är otroligt skarp och klar. Färgerna var väldigt naturliga och det innan men ens hittat in menyerna.
Och den STORA frågan ang det svarta svart... blev både positivt överraskad och lite besviken. Svartan är mycket bättre en den gamla Hw10 (som det borde) dom svarta partierna i tex en film blir nu levande. Svart på svart går nu att urskilja.. Briljant :D
Men hade kanske önskat eller hoppats på lite svartare svart.. Visst hade jag gått på X35 så hade det säkert blivit mörkare så att säga.. Sonyn är inte dålig på något sätt, men lite svartare svart hade jag önskat.
Ett stor bidragande faktor dock är förmodligen mitt v-rum.. tre vita väggar och tak, o skjuter på en vanlig vit ramspänd duk.. Lurar på en Eurosceen React 2.1 duk, hoppas på undervärk med bild o svarta :) Men ca 16000:- :unsure: Seriöst?! Galet med stålar...

Sen skulle jag vilja bolla några funderingar med er andra Hw50 ägare (säljare).. Min har ett "elektriskt" svagt tjutande som den avger konstant. Hade ett liknade tjut, väsande från min Hw10. Trodde dom lyckats få bort ljudet? tydligen inte? Så är detta något ljud ni andra känner igen? Sen hör jag även fläkten snurra.. ruuunt, ruunt, runt. Tänk er en halv trasig dator fläkt som man hör varenda varv.. Inte högt på något vis, men påtagligt. Så man kan sitta och räkna varven på fläkten.. :mellow:

Och sen till 3D.. Seriöst.. Nu är jag inte jätte erfarenheter från 3d apparater, men jisses vad ghosting.. Bilden blir släpig så fort det rör sig något fortare en en snigel på duken. Testade bl.a The Croods och i första scenen när dom jagar ägget, oj.. slääp bild och svårt att urskilja vad som hände på duken.. En massa sudd på sudd.
Kasta i Nitro Circus 3D och inte bättre där. Det räcker med att någon höjer armen så blir armen suddig och släpig.
Provade även att spela några 3D kompatibla spel på Ps3an.. Och även där blir det sudd,släp. Gubben eller bakgrunden blir suddig så fort man rör sig.
Har provar att pilla runt i 3D menyn i projjen, utan resultat.
Skall det verkligen vara så illa? Betala dyra pengar för ofärdig teknik.. bra skit.
Hade kanske inte trott 3D skulle vara helt klanderfritt men nästintill oanvändbart hade jag kanske inte dock inte trott.
Så vad säger ni andra? Känns detta igen.. eller kan det vara handhavande eller hårdvara fel?

Redigerat av Firre77, 16 oktober 2013 - 10:59.

Postad 16 oktober 2013 - 12:10

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Om du känner att du orkar och vill så kan du alltid beställa ett par Monstervision 3D brillor på Ebay med RF sändare. Dom funkar till Sonys projar och ska minska ghosting med ca: 90% om man läser olika forum och tester. Har själv beställt ett par till min vw95.

Postad 16 oktober 2013 - 13:17

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Monstervision glasögonen minskar inte ghostingen så mycket på hw50:an ghostingen är redan mycket mindre än vw95:an ...

Testa att slå på motionflow i 3d det minskar släpigheten drastiskt..

Redigerat av jimjans, 16 oktober 2013 - 13:18.

Postad 16 oktober 2013 - 17:01

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Monstervision glasögonen minskar inte ghostingen så mycket på hw50:an ghostingen är redan mycket mindre än vw95:an ...

Testa att slå på motionflow i 3d det minskar släpigheten drastiskt..

Testade även att göra det igår kväll, med just som du skrivet ett uppsving från det totalt horribla bildsläpet..
Dock fortfarande långt ifrån gränsen till vad som är godtagbart, eller snarare vad som är möjligt att se på utan att det blir jobbigt fort.
i 2D var motionflow rent av en bild dödare, då bilden blev plastig och på låtsas. Men i 3D gjorde den faktiskt lite nytta.
Men jag tolkar det som om, rejäl med ghosting/släp är standard i 3D visning?
Läser man dom flesta tester så lovordar dom just 3D visningen som "den bästa hittills" och "nästintill fulländad" :unsure: Är verkligen ribban på vad som är godtagbart så jäkla låg för blinda testare??
Hur jäkla illa är inte 3D på te.x en proj i instegs segmentet eller en vanlig led tv?? Nu är 3D kanske just bara en rolig extra funktion, men ändå en funktion som borde fungera då den trotts allt finns där.

@Bleppe, dig lider jag med... stort hål på kontot då vw95 kostar redigt med flis, och en 3D funktion som om möjligt är sämre en detta?! Med andra ord totalt obrukbar :D
Du kan åtminstone trösta dig med en riktigt grym 2D bild! Och det är ju faktiskt det viktiga..

Postad 16 oktober 2013 - 17:08

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Dlp är helt fri från ghosting den enda som har bättre 3D en denna när det gäller lcd och dila är epson men inte jättemycket...
Nu vet jag inte om du sett 3D på bio men där tycker jag det är ännu sämre förutom hobbit då som hade en högre framerate tror inte du kommer ifrån det du kallar släpighet pga av 24hz

Redigerat av jimjans, 16 oktober 2013 - 17:09.

Postad 16 oktober 2013 - 17:15

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Vad format kör du ? 3D skiljer sig rätt markant till det bättre om du spelar upp 3D i FP (framepacked formatet) mot att det blir mycket sämre i sbs eller liknande format skulle rekommendera dig att spela upp en riktig 3D blu ray om du inte testat än...

Postad 16 oktober 2013 - 17:34

Unregistered726722a6
  • Unregistered726722a6
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

God dag alla Hw50 ägare. Fick igår då äntligen starta upp min nya (svarta, det blev en svart tillslut) projje. Måste säga att bilden är väsentligt bättre en gamla Hw10.. Bilden är otroligt skarp och klar. Färgerna var väldigt naturliga och det innan men ens hittat in menyerna. Och den STORA frågan ang det svarta svart... blev både positivt överraskad och lite besviken. Svartan är mycket bättre en den gamla Hw10 (som det borde) dom svarta partierna i tex en film blir nu levande. Svart på svart går nu att urskilja.. Briljant :D Men hade kanske önskat eller hoppats på lite svartare svart.. Visst hade jag gått på X35 så hade det säkert blivit mörkare så att säga.. Sonyn är inte dålig på något sätt, men lite svartare svart hade jag önskat. Ett stor bidragande faktor dock är förmodligen mitt v-rum.. tre vita väggar och tak, o skjuter på en vanlig vit ramspänd duk.. Lurar på en Eurosceen React 2.1 duk, hoppas på undervärk med bild o svarta :) Men ca 16000:- :unsure: Seriöst?! Galet med stålar... Sen skulle jag vilja bolla några funderingar med er andra Hw50 ägare (säljare).. Min har ett "elektriskt" svagt tjutande som den avger konstant. Hade ett liknade tjut, väsande från min Hw10. Trodde dom lyckats få bort ljudet? tydligen inte? Så är detta något ljud ni andra känner igen? Sen hör jag även fläkten snurra.. ruuunt, ruunt, runt. Tänk er en halv trasig dator fläkt som man hör varenda varv.. Inte högt på något vis, men påtagligt. Så man kan sitta och räkna varven på fläkten.. :mellow: Och sen till 3D.. Seriöst.. Nu är jag inte jätte erfarenheter från 3d apparater, men jisses vad ghosting.. Bilden blir släpig så fort det rör sig något fortare en en snigel på duken. Testade bl.a The Croods och i första scenen när dom jagar ägget, oj.. slääp bild och svårt att urskilja vad som hände på duken.. En massa sudd på sudd. Kasta i Nitro Circus 3D och inte bättre där. Det räcker med att någon höjer armen så blir armen suddig och släpig. Provade även att spela några 3D kompatibla spel på Ps3an.. Och även där blir det sudd,släp. Gubben eller bakgrunden blir suddig så fort man rör sig. Har provar att pilla runt i 3D menyn i projjen, utan resultat. Skall det verkligen vara så illa? Betala dyra pengar för ofärdig teknik.. bra skit. Hade kanske inte trott 3D skulle vara helt klanderfritt men nästintill oanvändbart hade jag kanske inte dock inte trott. Så vad säger ni andra? Känns detta igen.. eller kan det vara handhavande eller hårdvara fel?

Nä, jag verkar inte ha något av dina problem.
Inga tjutande missljud och fläkten är nästintill ljudlös.
Jag hör den knappt i ett tyst rum, och ännu mindre när jag ser på en film eller spelar.
Svärtan är fantastisk, bildflytet är grymt och 3D-bilden fantastisk! Ghosting finns ju där men det är bättre än mycket annat jag sett, och går att minska något med lite inställningar.

Jag trodde jag var petig men du verkar ha ännu högre krav! :)

Postad 16 oktober 2013 - 18:22

fenix71
  • fenix71
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Har själv föregångaren hw30 och den har en helt underbar 3D bild, jämför mot en biograf. Kanske ett måndags ex du fått. :blink:

Postad 16 oktober 2013 - 18:39

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Eller så kör han sbs....

Postad 16 oktober 2013 - 19:03

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Har precis fått 95:an idag så har inte hunnit få upp den än :)
Letar fortfarande efter lämplig duk.
Har dock svårt att tro att 3D'n är så horribel som du beskriver att den är på HW50. Det måste vara något som är fel.

Postad 17 oktober 2013 - 09:01

nybörjan
  • nybörjan
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
firre 77 .
Är lycklig innehavare av en 95 sedan ngn vecka och 2 d bilden är grym.......
Även jag bytte från en hw-10a
Som sagt även svärtan tror jag är markant bättre och bildflytet och ingen orolig bild likt det jag sett på 50 an eller jvc 55 an.
Är väldigt nöjd med 3 d bilden möjligt lite mörk ...men om man vill så har den ju bildminnen så det är bara zooma ner till en 100 tum eller så om man vill.
Tror dubbelt lumen är ca 25% upplevd förstärkning......(inte bra med för ljust heller om man har grotta tvättar ur svärtan kanske )

Tillägga att säkert 95% tycker 3d är extremt bra nu kollar jag detaljer i mörka partier och ghosting . kabel och film val verkar spela in mera än man tror.
Och ja efter det jag såg i affären med bildminne i huvudet och okalibrea hw 50a så är 95 betydligt bättre än 50 an på 2d . (synd du inte hade valet att välja 95 an )
för min egen del är jag helldre mera nöjd i 4-5 år med bilden än att ha kommit undan med ett gäng tusenlappar mindre .
Har setat och titta på film klippen utan sett filmen och bara njutit av bilden (bara fingrat lite själv med dve ) ej kallibread av ngt proffs än.

Postad 17 oktober 2013 - 09:13

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Har precis fått 95:an idag så har inte hunnit få upp den än :)
Letar fortfarande efter lämplig duk.
Har dock svårt att tro att 3D'n är så horribel som du beskriver att den är på HW50. Det måste vara något som är fel.

Kör du nedladdat material i top bottom eller side by side så blir det ingen höjadre på den här projektorn men helt annorlunda när du spelar upp 3d blu ray...

Postad 17 oktober 2013 - 09:47

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

Kör du nedladdat material i top bottom eller side by side så blir det ingen höjadre på den här projektorn men helt annorlunda när du spelar upp 3d blu ray...

Jag har dålig erfarenhet av nedladdade 3D filmer så jag köper alla filmer jag vill se med 3D numera :)
Inte bara filmer i 3D ska jag kanske tillägga... köper det mesta jag vill se på.

Postad 17 oktober 2013 - 15:16

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Har idag varit nere på byn och inhandlat mig några 3D Bluray's för att kunna göra kloka tester.
Och det blir verkligen inte bra. Skall börja med att säga att det blev bättre, men det om bäst väldigt lite.
Utan motionflow igång är det helt osebart (svenskt ort?). Finns absolut inget som helst flyt i bilden om inte motionflow är där och hjälper till.
Med motionflow på low (ser inget större skillnad mellan high och low) blir det bättre, mycket bättre är jag nästan villig att ge projjen. Men saker som rör sig snabbt på bilden, och i synnerhet objekt som är långt fram i bilden har ett väldigt släp över sig.
Alltså sådant med mycket 3d effekt som rör sig snabbt blir väldigt släpigt, har en väldigt ghosting effekt som jag kan få det till.
Och som sagt, utan motionflow igång har i princip hela bilden ett konstant släp över sig.

Efter att givit upp 3d'n så började jag testa lite vanlig 2d bild i form av olika film format.
Detta efter att polarna var över och såg matchen i Tis (som fick bli lite av en premiär för projjen) då jag tyckte mig se lite tendens till släp, dåligt bild flyt... Och mycket riktigt, jag tycker mig se tendens till att projjen har lite svårt med att leverera en följsam och mjuk bild. Även här känns det som objekt i förgrunden avslöjar en släpig bild.
Om jag frågar dig #Ouroborus.. Som du skriver finns det ghosting tendenser där. kör du met motionflow igång? Och hur illa upplever du det utan?

Och precis det kommer #nybörjan inflikande med.. :)
Då är det inte bara jag eller :unsure: ?
För visst har inte denna Hw50 det silkes lena mjuka flyttet i bilden man vill ha och eftersträvar?
Eller är jag fullständigt ute o snurrar nu? Det blir det där lilla lilla släpet, den där lilla lilla ghosting effekten. Och i snabb panorering är det väldigt tydligt att hw50 inte hänger med?
Missar jag någon vital inställning som är avgörande för bilden?

Synd tycker jag, skall man verkligen behöva kliva upp till Vw95 för att få en perfekt bild? (eller ordet perfekt är kanske galet. en helt vanlig problem fri bild är kanske bättre att be om)
Som det är nu har jag bättre flytt med samma källmaterial på min gamla Samsung lcd från 656 serien (årgång 07-08 circus)
Och det säger inte lite det...

Tack för all input o svar ni skriver.. Gött att kunna bolla sina funderingar.
Ja möjligt (eller, Jajemen) att jag är petig :D men efter lagt en hel del pengar vill man ju att sakerna skall fungera :)

Postad 17 oktober 2013 - 15:24

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
95:an har inte bättre flyt samma typ av paneler . Har du stängt av filmmode i expert settings kan ställa till det när det gäller 50hz och 60hz material ser ut som microhack (judder)..
Sen kommer du få släpighet i all 3d pga av låg framerate 24hz därav spelades the hobbit in i 48hz..

Redigerat av jimjans, 17 oktober 2013 - 15:29.

Postad 17 oktober 2013 - 15:31

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Brukar vara aktiverat från början och ställa till det ...

Film Mode
According to the film source you have selected, make a setting for
playback.
Auto 1: Suitable for reproducing the original picture movement.
Normally, set this to “Auto 1.”
Auto 2: Reproduces a 2-3 or 2-2 Pull-Down format video signal, such as
film sources, in a smooth picture movement. When a video signal
other than 2-3 or 2-2 Pull-Down format is input, the picture is played
back in progressive format.
Off: Plays back the picture in progressive format without detecting
video signals automatically

Redigerat av jimjans, 17 oktober 2013 - 15:31.

Postad 17 oktober 2013 - 15:59

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

95:an har inte bättre flyt samma typ av paneler . Har du stängt av filmmode i expert settings kan ställa till det när det gäller 50hz och 60hz material ser ut som microhack (judder)..
Sen kommer du få släpighet i all 3d pga av låg framerate 24hz därav spelades the hobbit in i 48hz..

Alla bildförbättrings skräp är avstängda, första check punkten på listan när man startar en ny leksak :)
Men blev osäker och var tvunget att dubbel kolla, och jupp det var av. Tack för infon dock, bra läsning.

Kan nästan köpa att just 3d inte är ok att se på.. Som du skriver kan jag tänka mig att släpighet blir svårt att jobba bort i 3d helt och hållet.
Men att även vanlig hederlig 2d bild har tendens till slö släpig bild är riktigt trist och frågan är om man skall finna sig i det...
Har gått så långt att jag koppla runt recivern och skickade signalen direkt från Ps3'an (bluray) till projjen. Men självklart blev det samma resultat, recivern står på att skicka igenom signalen och var därför inte boven i detta fall..

Tanken är att jag tror inte just mitt ex av projje har något specifikt medfött fel :D utan det är säkert som det borde och är. Utan felet ligger nog hos betraktaren och hur känslig/petig denna är och eftersträvar den perfekta bilden...

Trodde dock att Hw50 skulle prestera bättre en detta. Såg faktiskt tendens till släpig bild redan när jag såg denna hos Hemmabiobutiken där dom visade Casino Royal, scenen när bond jagar snubben på byggarbetsplatsen. Trodde att det kanske var någon bildförbättring påslagen. Och så var det inte någon timmes lång test skjutning, utan en snabbare titt där jag föll för den riktigt skarpa bilden och dom perfekta färgerna.

Redigerat av Firre77, 17 oktober 2013 - 16:08.

Postad 17 oktober 2013 - 16:06

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Enda sättet att slippa släpighet helt är nog DLP i ditt fall då, inget som slår det en del kör dual setup med en dlp
just för sporten..

Nackdelen med Dila och lcos paneler är just rörelsehanteringen där Sony lyckats bättre än JVC och när det gäller sport föredrar jag faktiskt att ha motion flow igång. Sen har du ju alltid en viss ryckighet när det gäller 24hz material så är det ju bara..

Upplevde du samma problem med din HW10?

Redigerat av jimjans, 17 oktober 2013 - 16:08.

Postad 17 oktober 2013 - 16:12

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Du kan ju även prova dark frame insertion när du kör 50 eller 60hz för en skarpare bild blir för flimmrigt med 24hz material ...

http://www.avsforum....frame-insertion

Redigerat av jimjans, 17 oktober 2013 - 16:15.

Postad 17 oktober 2013 - 16:37

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Enda sättet att slippa släpighet helt är nog DLP i ditt fall då, inget som slår det en del kör dual setup med en dlp
just för sporten..

Nackdelen med Dila och lcos paneler är just rörelsehanteringen där Sony lyckats bättre än JVC och när det gäller sport föredrar jag faktiskt att ha motion flow igång. Sen har du ju alltid en viss ryckighet när det gäller 24hz material så är det ju bara..

Upplevde du samma problem med din HW10?

Hade faktiskt ett tag både Hw10'an och en dlp Optoma projj. Vill minas att Optoman faktiskt var något bättre i just den aspekten en vad Hw10 var. Och färgerna... vilka färger.. vilka minnen :D Men regnbågen gjorde att den kasserades ganska omgående.
Stundtals upplevde jag en släpig bild på Hw10 (kan varit källmaterialet där och då), för i nästa användande tänkte jag inte på det alls. Och i det stora hela tänkte jag faktiskt inte på det över huvudtaget. Så nu helt plötsligt saknar jag min Hw10... illa :unsure:

Men som i 50'ans fall, då jag märkte det väldigt fort och upplever det väldigt påtagligt. Så var 10'an garanterat inte.
Det är synd att man sålde den gamla, vore så mycket enklare om man hade något att jämföra med. Lätt att vara efterklok...

Hmm, skumt detta. Kan ju tycka att detta borde vara ett mindre problem på en så pass nyare projj. Frågan är vad nästa steg är.. Kanske borde test köra 50'ian lite till och kanske att man tänker bort den något släpiga bilden, eller så blir det värre och då är frågan om den borde hänga kvar i taken...

Du kan ju även prova dark frame insertion när du kör 50 eller 60hz för en skarpare bild blir för flimmrigt med 24hz material ...

http://www.avsforum....frame-insertion

Aha.. precis vad jag upplevde, flimmrigt som tusan. Var som att ha 3d glajjorna på sig :) Nu har jag inte lekt runt bland inställningarna fullt ut, utan mest provar mig runt i hopp om att bilden skulle få ett bättre flyt. Och snubblade över "film mode" och i en 24hz bluray var det som sagt inte till någon större hjälp..
Men skall genast läsa igenom tråden du skickade, perfekt med bra info och mottages mer en gärna, Tack!

Redigerat av Firre77, 17 oktober 2013 - 16:43.

Postad 17 oktober 2013 - 16:41

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Film mode skall bara synas när du matar projektorn med 50 eller 60hz material matar du projjen med 24hz från ps3:an

Postad 17 oktober 2013 - 17:12

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Film mode skall bara synas när du matar projektorn med 50 eller 60hz material matar du projjen med 24hz från ps3:an

Du har fullständigt rätt. Det är jag som snurrar ihop dom olika inställningarna.
Film mode skall jag läsa på om och sedan testa, då detta inte är något jag använt.
Det jag istället snurrade om var självklart "film projektion" under motionflow menyn och jag vet faktiskt inte exakt vad nu detta skall göra, mer en att jag vet att bilden blir väldigt flimmrig.
Och som du skriver, filmmode syns som sagt bara när projjen matas med 50-60hz material.

Åter igen, tack!

Postad 17 oktober 2013 - 17:20

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
film projektion är dark frame insertion kan funka rätt bra till 60 och 50hz

Då vet du inte om du hade på film mode ( är på i deafault mode) när du kollade på fotboll gissade att detta var i 50hz och då kan man få de problemen du beskrev..

Redigerat av jimjans, 17 oktober 2013 - 17:25.

Postad 17 oktober 2013 - 17:58

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

film projektion är dark frame insertion kan funka rätt bra till 60 och 50hz

Då vet du inte om du hade på film mode ( är på i deafault mode) när du kollade på fotboll gissade att detta var i 50hz och då kan man få de problemen du beskrev..

Vill minnas att det mesta under expert settings är off i "reference mode". Skall dock ta och kolla efter, och hoppas inte så är fallet. Får då finns det helt plötsligt något att förhoppningsvis skylla den släpiga bilden på i 50hz sändning.

Redigerat av Firre77, 17 oktober 2013 - 17:58.

Postad 17 oktober 2013 - 18:21

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Såg även att du inte tyckte svart var tillräckligt svart och jag kan bara säga att i ett rum med vita väggar och tak hade inte en en jvc bidragit till bättre svärta...

Postad 17 oktober 2013 - 18:32

Firre77
  • Firre77
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Såg även att du inte tyckte svart var tillräckligt svart och jag kan bara säga att i ett rum med vita väggar och tak hade inte en en jvc bidragit till bättre svärta...

Fullt medveten om detta.. Vitt är en jä**a färg :)
Blir så när kvintimmer ges lite luft och något att säga till om.... Det syns mycket tydligt när den vita färgen blaskar ur bilden då ljuset reflekteras. Förstör mycket mer en vad man först kan tänka sig. Det här med vardagsrum och bio är en knepig historia. Tror dock att en te.x grå duk i form av Euroscreen react kan avhjälpa något. Hemmabiobutiken skjöt Hw50 på just en react 2.1 duk i ett vitt rum och detta gjorde faktiskt en hel del för bilden. Men visst måla allt svart vore så klart drömmen. Men ett svart vrum?! haha nja... kan bli dyrt mer rakblad :D

Postad 17 oktober 2013 - 18:35

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Funkar faktiskt riktigt bra med högkontrast duk och vitt rum kör det själv ...

Postad 21 oktober 2013 - 16:15

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Sådär, dags för flytt och med det möjlighet till projektor istället för en ny 65" plasma.
HW50ES var ju inte alltför dyr så en sån fick det bli.
Har ca 6 m från vägg till vägg och kan ha en duk med maxbredd på ca 250 cm.
Vettigt att fästa den i bakvägg istället för tak, eller tappar man för mycket i ljusstyrka?

Redigerat av NisseGurra, 21 oktober 2013 - 16:15.

Postad 21 oktober 2013 - 19:09

anmg
  • anmg
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Funkar faktiskt riktigt bra med högkontrast duk och vitt rum kör det själv ...

Faktiskt?

Trodde det skulle va asbra med en grå duk, och grymt som f.. med en högkontrast i ett vitt vardagsrum?

Postad 21 oktober 2013 - 19:36

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
I jämförelse med min gamla biogrotta så är det faktiskt rätt bra bild blir det tydligare så?

Postad 21 oktober 2013 - 19:59

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 1
Högkontrast eller inte i ett vitt rum (med mörkläggning) är väldigt mycket en smaksak. Högkontrastdukarna har nackdelar som hotspotting och shine och en del föredrar att offra kontrast för vit duk som inte inverkar på bilden lika mycket. Andra är "blinda" för nackdelarna och älskar att duken hindrar väggreflexerna från att äta upp kontrasten.

Postad 21 oktober 2013 - 20:00

anmg
  • anmg
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

I jämförelse med min gamla biogrotta så är det faktiskt rätt bra bild blir det tydligare så?

Aha :)

Jo biogrotta gör mycket antar jag.

Sitter med en z3a mot en vägg nu och är lite inne på en högkontrastduk och en tex HW50 istället. Då läser man allt rätt skeptiskt och konservativt :)

Högkontrast eller inte i ett vitt rum (med mörkläggning) är väldigt mycket en smaksak. Högkontrastdukarna har nackdelar som hotspotting och shine och en del föredrar att offra kontrast för vit duk som inte inverkar på bilden lika mycket. Andra är "blinda" för nackdelarna och älskar att duken hindrar väggreflexerna från att äta upp kontrasten.

Detta är nått ja måste kolla mer noggrant på, ska åka och jämföra det. Vet inte riktigt hur det ser ut ens, men ja upplevde att en av dukarna på hembiobutiken nästan glänste och glittrade lite i vita partier. Är även känslig mot DLP, men vet inte om det är nått som gör att man är känsligare mot andra saker med?

Redigerat av anmg, 21 oktober 2013 - 20:06.

Postad 21 oktober 2013 - 21:23

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1 423 inlägg
  • 0
I senaste hemmabiotidningen så har de genomgång av olika duktyper. Där visar de en jämförelse mellan en vit duk och en högkontrastduk, alltså hur shine och hotspotting ser ut.

Postad 21 oktober 2013 - 22:23

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0
Sen är det en väldig skillnad när det gäller hotspotting beroende hur nära eller långt ifrån du placerar projektor i förhållande till duken.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.