Oppo BDP-103
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
4
|
(22)
|
Inga priser | |
Oppo BDP-103 Regionsfri
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
4
|
(10)
|
Inga priser | |
Oppo BDP-105
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
6
|
(9)
|
Inga priser | |
Oppo BDP-105 Regionsfri
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Oppo BDP-103D
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
3
|
(10)
|
Inga priser | |
Oppo BDP-103D Regionsfri
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
3
|
(11)
|
Inga priser |
Egreat a10 och a11? Jämförs med Oppo 203 UHD (11 inlägg)
|
8 år sedan |
bluray vs cd spelare? (33 inlägg)
|
10 år sedan |
Oppo från USA (23 inlägg)
|
10 år sedan |
BD spelare med BRA ljud på CD uppspelning. Köpråd (5 inlägg)
|
12 år sedan |
Postad 09 February 2014 - 02:02
Postad 09 February 2014 - 10:34
Postad 09 February 2014 - 11:09
Sugen på att införskaffa en Oppo 103.
Men innan jag köper en så undrar jag om någon jämfört den i 2d och 3d mot en ps3a. Jag har idag en ps3a som källa och är väl nöjd men vill ha lite bättre ändå samt kul med nytt. Så min fråga är, är den avsevärt bättre på både 2d och 3d än ps3 är? Övrig utrustning finns i mitt galleri så ni får en bättre bild av vad den isåfall ska samspela med
http://www.avsforum....0#post_24300448I came from a PS3, and all I can say is, wow, I wouldn't have thought the 103D output to be superior but it totally is, with Darbee on or off, the clarity is fantastic. I never knew what I was missing.
Postad 09 February 2014 - 13:25
Den byttes ut till en Panasonic dmp-bdt300 som i mitt tycke var ett upplyft i bildkvalitet.
Både i 2d och 3d.
Den i sin tur byttes ut till en 103D och nu blev det riktigt riktigt bra bildkvalitet.
Det var inte dålig kvalitet innan men bilden känns mer naturlig och stabil med oppon.
Sen ska man inte glömma bort alla funktioner, byggkvalitet, hastigheter etc.
Det spelade en stor roll i mitt val.
Postad 09 February 2014 - 14:57
Postad 10 February 2014 - 12:32
Postad 10 February 2014 - 13:18
netflix funkar på 103:anSnabb fråga om Netflix...funkar det bara på 93 US versionen och hur är det med 103?
Postad 10 February 2014 - 15:34
Snabb fråga om Netflix...funkar det bara på 93 US versionen?
Ja, funkar bara på US versionen av 93an.
Postad 16 February 2014 - 09:56
Postad 16 February 2014 - 11:15
gå in i denna del forumet så får du mer svar angående darbee https://www.minhembi...howtopic=298174Hej är det någon som sett darbee på oppo 103D eller 105D blu-ray spelare hur mycket den påverkar bilden.
Postad 16 February 2014 - 13:16
Release date: 14th February 2014
Click to download - USB Update - Firmware BDP10XEU-69-0124B
Main Version: BDP10XEU-69-0124B
Loader Version: 6U1000 or 7B1300 (BDP-103EU), 7B1300 (BDP-105EU/105D, BDP-103D)
Sub Version: MCU103-05-0916 (BDP-103EU)
MCU105-04-1113 (BDP-105EU)
MCU13D-01-0618 (BDP-103D), MCU15D-01-0930 (BDP-105D) DB10X 131030 (BDP-103D, BDP-105D)
RELEASE NOTES:
This release is for the OPPO BDP-103EU, BDP-103D, BDP-105EU and BDP-105D Blu-ray Disc players.
Special Notice:
Even though this firmware provides functionality similar to a pre-amplifier, we recommend that you use caution when connecting the Multi-channel or Stereo audio outputs directly to your amplifier and speakers.
Comparing to the previous Public Beta release version BDP10XEU-68-1225B, the major changes included in this version are:
1. Resolved an issue with the beginning of DVD-A discs being clipped or muted at the beginning of tracks.
2. Resolved an audio dropout issue occurring with "Monsters University (BD, 2013)", related to its Dolby TrueHD 5.1 and 7.1 audio tracks when the player's HDMI Audio Format was set to Bitstream. We worked with Dolby and our decoder chip maker to address this type of audio dropouts.
3. Resolved an issue with Gapless Playback with several customer-encoded WAV files. It was caused by an additional “List” information segment presented in the WAV file Header, and we have added support for this segment so that Gapless Playback now functions properly with these files.
4. Resolved an issue where a brief static noise could be heard when streaming music from a computer running Mac OS X to the BDP-105's USB DAC input. It could happen when the music stream was paused for a few seconds and then resumed, and it could be heard through the analogue audio outputs, including the 7.1, Stereo, and Headphone outputs. We improved the audio muting logic and have eliminated this static noise.
5. Resolved an issue where a brief static noise could be heard when playing SACD discs in DSD mode on the BDP-105. This burst of noise was audible at the beginning of a track or when switching to the next track. It could be heard through the analogue audio outputs, including the 7.1 and Stereo ports. We improved the audio muting logic and have eliminated this static noise.
6. Resolved a compatibility issue between BDP-103/105's HDMI 1 Output to the McIntosh MX150/151 AV Processors. Users reported no audio when using this combination, so we added special instructions for these A/V processors in the HDMI handshake process. We highly recommend that you contact McIntosh Technical Support to upgrade your MX150/151 firmware to the latest version.
7. Added Gapless Playback support for FLAC files.
8. Added 24 Hz support for customer-encoded video files in 480P24 and 720P24 formats. The original frame rate can be preserved when upscaling the content to 1080p, e.g., when Resolution is set to 1080P, the 720P23.976 content is output as 1080P23.976, and 720P24 is output as 1080P24. Previously, these formats were frame-rate converted to 60 Hz.
9. Added an "INSTANT REPLAY" function to video playback. If the customer presses the AB REPLAY button twice (two presses within 1 second), video playback will be automatically rewound 10 seconds.
10. Added support for playing CUE files and DSD64 files (.DFF and .DSF) over DLNA. The DLNA server must support these formats as well. A new version of oShare DLNA server that provides these functions is available now, and can be downloaded here: http://sourceforge.n...rojects/oshare/
Postad 16 February 2014 - 14:05
Redigerat av Core2, 16 February 2014 - 14:08.
Postad 16 February 2014 - 16:04
Postad 21 February 2014 - 18:13
Är det jag som är dum i huvet eller är det något speciellt man måste göra?
Ändra region manuellt eller nått sånt, jag hajar ju nada..
Postad 21 February 2014 - 18:36
men blu-ray brukar det vara kinkigare med. Min är köpt i Sverige och är regionsfri för DVD
out of the box och manuellt valbar region när det gäller BR.
Var är den köpt?
Postad 21 February 2014 - 18:49
Du måste slå in en kod varje gång du skall välja region på opppon har du testat med både region A och BJag fick hem en regionsfri oppo 103 igår från amerikat och skulle testa en region b skiva i, men icke..
Är det jag som är dum i huvet eller är det något speciellt man måste göra?
Ändra region manuellt eller nått sånt, jag hajar ju nada..
Postad 21 February 2014 - 19:30
vad är det för skiva? BR eller DVD? de brukar väl vara regionsfria när det gäller DVD
men blu-ray brukar det vara kinkigare med. Min är köpt i Sverige och är regionsfri för DVD
out of the box och manuellt valbar region när det gäller BR.
Var är den köpt?
Det är BD det gäller, region A funkar finfint.
Du måste slå in en kod varje gång du skall välja region på opppon har du testat med både region A och B
Du är en superhjälte om du skulle kunna dela med dej av denna kod.
Postad 21 February 2014 - 19:57
10XEU-70-0218
Hittar den inte på http://www.oppo-blur...-103-105eu.aspx, utan där finns bara den gamla + en beta.
Postad 21 February 2014 - 20:02
Jag har en EU Oppo och på den ska man göra följande för att ändra region:...dela med dej av denna kod.
Spelaren ska vara på och ingen skiva får vara i den.
Tryck DIMMER - DIMMER - MUTE på fjärrkontrollen.
Tryck 1 för region A
Tryck 2 för region B
Tryck 3 för region C
Stäng av och starta spelaren på nytt.
Postad 21 February 2014 - 21:30
Postad 21 February 2014 - 22:26
De hade väl tagit helg redan så de hann inte uppdatera sidan.Fick precis en ny firmware via Internet:
10XEU-70-0218
Hittar den inte på http://www.oppo-blur...-103-105eu.aspx, utan där finns bara den gamla + en beta.
Motsvarande US version finns beskriven här:
http://www.oppodigit...re-70-0218.aspx
Release date: February 20, 2014.
Category: Latest Official Release
Main Version: BDP10X-70-0218
This release is for the OPPO BDP-103, BDP-105, BDP-103D and BDP-105D Blu-ray Disc players.
Special Notice:
- Once this firmware version is installed on the player, you will not be able to revert back to any previous official or public beta firmware. There will be no problem upgrading to any future official or beta firmware release.
- Due to the extensive changes in this major firmware update, it is required that the user performs a "Reset Factory Defaults" operation after the firmware is installed. Please write down your special settings before doing this, and remember to re-apply your settings and adjust the proper volume level (if applicable) before you play any content. You may experience stability issues if this step is not performed.
Comparing to the previous Official release version BDP10X-67-1204, the major changes included in this version are:
- Improved Gapless Playback performance and added Gapless Playback support for FLAC files.
- Resolved several issues involving Gapless Player, such as the track title not getting refreshed in the Now Playing interface, and the player becoming unresponsive when trying to access a disc in the tray without stopping the currently ongoing Gapless Playback.
- Resolved an issue with Gapless Playback with several customer-encoded WAV files. It was caused by an additional “List” information segment presented in the WAV file Header, and we have added support for this segment so that Gapless Playback now functions properly with these files.
- Improved HDMI handshake performance for the HDMI input ports.
- Resolved a compatibility issue with the HDMI 2.0 input port on some Panasonic 4K TVs. For example, the #4 HDMI port on TV model TC-L65WT600. This port contains additional Extended Display Identification Data (VSDB) blocks which caused our player to switch to DVI output mode and discard the audio packages, so there would be no audio from the TV speakers. We added support for these specific VSDB blocks and resolved the no audio issue.
- Resolved a compatibility issue between BDP-103/105's HDMI 1 Output to the McIntosh MX150/151 AV Processors. Users reported no audio when using this combination, so we added special instructions for these A/V processors in the HDMI handshake process. We highly recommend that you contact McIntosh Technical Support to upgrade your MX150/151 firmware to the latest version.
- Resolved the Wi-Fi connection failure with access points or routers using WEP security. This error was introduced by 67-1204 firmware and this version corrects it.
- Resolved an audio truncation issue occurring with several DVD-Audio discs. Customers reported that the first note or two was cut off between track changes, and when the PREV button was used to restart the current track. Sample discs included "Queen: A Night At The Opera", "Buena Vista Social Club", "Beatles: Love" and "R.E.M.: New Adventures in Hi-Fi". This error was introduced by 67-1204 firmware and this version corrects it.
- Resolved the playback failure with certain customer-encoded audio files in WAV, FLAC and AIFF formats. Symptoms included files being skipped, files being played with static noise, and files causing the player to freeze. The 67-1204 firmware adds more support to meta data tags in these files but encounters this problem if the meta data tags are in non-standard location. This version further improves the support for meta data tags and corrects the problem.
- Resolved an audio dropout issue occurring with "Monsters University (BD, 2013)", related to its Dolby TrueHD 5.1 and 7.1 audio tracks when the player's HDMI Audio Format was set to Bitstream. We worked with Dolby and our decoder chip maker to address this type of audio dropouts.
- Resolved an issue where a brief static noise could be heard when streaming music from a computer running Mac OS X to the BDP-105's USB DAC input. It could happen when the music stream was paused for a few seconds and then resumed, and it could be heard through the analog audio outputs, including the 7.1, Stereo, and Headphone outputs. We improved the audio muting logic and have eliminated this static noise.
- Resolved an issue where a brief static noise could be heard when playing SACD discs in DSD mode on the BDP-105. This burst of noise was audible at the beginning of a track or when switching to the next track. It could be heard through the analog audio outputs, including the 7.1 and Stereo ports. We improved the audio muting logic and have eliminated this static noise.
- Added 24 Hz support for customer-encoded video files in 480P24 and 720P24 formats. The original frame rate can be preserved when upscaling the content to 1080p, e.g., when Resolution is set to 1080P, the 720P23.976 content is output as 1080P23.976, and 720P24 is output as 1080P24. Previously, these formats were frame-rate converted to 60 Hz.
- Added an "INSTANT REPLAY" function to video playback. If the customer presses the AB REPLAY button twice (two presses within 1 second), video playback will be automatically rewound 10 seconds.
- Added support for playing CUE files and DSD64 files (.DFF and .DSF) over DLNA. The DLNA server must support these formats as well. A new version of oShare DLNA server that provides these functions is available now, and can be downloaded here from SourceForge.net.
- Resolved a HDMI handshake failure when the OPPO's HDMI Output is connected to an A/V receiver, while the same receiver's HDMI output is fed back to the OPPO's HDMI input. We added special handling for this kind of "loop" connection and resolved the handshake failure. However, we highly recommend that you do not use this "loop chain" connection since it might cause unexpected HDMI handshake or CEC results, or even cause electrical damage.
- Added indications on the front panel and TV screen for DSD file (.dsf, .dff) playback. If a DSD stream is output through HDMI, the "SACD" icon on the front panel will be lit and the TV screen will show the “Track Type” as "DSD". If a PCM stream is output, then both the "SACD" and "PCM" icons on the front panel will be lit, and the TV screen will show the “Track Type” as "DSD to PCM". This way, the customer will know whether a DSD-to-PCM conversion is happening in the player.
- General disc compatibility improvements based on recent and upcoming Blu-ray releases as well as user-submitted disc samples.
All features and improvements of the previous firmware are also included in this version.
Postad 22 February 2014 - 12:51
det kan vara olika pga av vad för chip som sitter i men det borde ju de som sålt den till dig kunna svara på .Det är BD det gäller, region A funkar finfint.
Du är en superhjälte om du skulle kunna dela med dej av denna kod.
Postad 22 February 2014 - 13:33
Postad 23 February 2014 - 15:04
Det gjordes en artikel om D-tillägget i nyaste numret av Hemmabiotidningen.
Bläddrade som en galning, sen hajjade jag att det är numret som precis kommit/kommer ut nu i dagarna. :-)
Postad 24 February 2014 - 21:32
Bläddrade som en galning, sen hajjade jag att det är numret som precis kommit/kommer ut nu i dagarna. :-)
Jag fick mitt nummer under förra veckan, tror jag iaf.
Annars läste jag ut denna tidning ovanligt snabbt
Postad 24 February 2014 - 23:00
Med vänlig hälsning,
Postad 25 February 2014 - 12:42
Jag fick också numret förra veckan, och har läst på om D-tillägget. Dock så har jag en fråga. Jag kör en 93: a och funderar på att uppgradera, för dem som har D-tillägget i sina, hur upplever ni D- tillägget, är det så mycket bättre som artikeln i hemmabiotidningen vill påpeka? Jag står i valet mellan en vanlig 103:a och 103D. Är verkligen 2000 spänn mer för denna spelaren värt att lägga ut för denna " bildförbättrare"?. Läste ju även att bilden tendenserar till att bilden kan se animerad ut om man drar på för mycket. Med vänlig hälsning,
Nu kan jag missuppfattat. Men finns det något speciellt incitament att ha Darbee just i bluray-spelaren, kan man inte lika gärna ha en projektor som stödjer och har det chipet ? Desutom verkar det finns få anledningar till att ens betala för det om man ligger under "projektor-tum" så att säga.
Postad 25 February 2014 - 13:02
Den finns ju som extern mackapär också men den verkar inte få firmware uppdateringar medans
den i 103D får det.
Tricket är att inte dra på Darbee-effekten så att det blir "animerat".
Jag kör 64" plasma och tänker inte på den när jag tittar med 35% hi-def utan
det är bara när jag slår av den som jag märker att det blir suddigare/mindre kontrast utan den.
Se lite exempel här:
http://www.audioholi...visual-presence
Redigerat av rickardl, 25 February 2014 - 13:10.
Postad 25 February 2014 - 13:31
Ju "närmare" källan Darbee finns, desto bättre så i fallet med blu-ray så är den så nära som den kan vara.
Den finns ju som extern mackapär också men den verkar inte få firmware uppdateringar medans
den i 103D får det.
Tricket är att inte dra på Darbee-effekten så att det blir "animerat".
Jag kör 64" plasma och tänker inte på den när jag tittar med 35% hi-def utan
det är bara när jag slår av den som jag märker att det blir suddigare/mindre kontrast utan den.
Se lite exempel här:
http://www.audioholi...visual-presence
Det låter lite märkligt att avståndet skulle spela någon roll. Men må så vara. Du märker säkert skillnad på en större plasma på 64". Tror dock att du får "mer för pengarna" i förbättring ju större tum det rör sig om. Mest pga darbee är liksom en pixel-täthets historia som av naturliga anledningar ger bättre resultat/förbättring ju större det blir.
Jag som enbart har 55" tex, skulle inte tycka det var värt 2k extra. Hade jag haft 80"+ hade jag övervägt.
Postad 25 February 2014 - 14:30
inget direkt citat men han skrev även att de inte hade upplevt problem med långa "aktiva" HDMI kablar när det gäller den externa Darbee-boxen innan 103D kom:
"So put it at the end closest to the source to give it the best chance of doing the most good. We have tested with long "active" cables that have built in signal processing for maintaining quality, and we are perfectly compatible"
Redigerat av rickardl, 25 February 2014 - 14:47.
Postad 26 February 2014 - 02:47
köp den härifrån istället http://www.chromapur...7&type=products jag köpte min 103:a härifrån bra service och snabba leveranser blir ca 6300krJag fick också numret förra veckan, och har läst på om D-tillägget. Dock så har jag en fråga. Jag kör en 93: a och funderar på att uppgradera, för dem som har D-tillägget i sina, hur upplever ni D- tillägget, är det så mycket bättre som artikeln i hemmabiotidningen vill påpeka? Jag står i valet mellan en vanlig 103:a och 103D. Är verkligen 2000 spänn mer för denna spelaren värt att lägga ut för denna " bildförbättrare"?. Läste ju även att bilden tendenserar till att bilden kan se animerad ut om man drar på för mycket.
Med vänlig hälsning,
Postad 28 February 2014 - 14:57
Postad 06 March 2014 - 05:40
Sugen på att införskaffa en Oppo 103.
Men innan jag köper en så undrar jag om någon jämfört den i 2d och 3d mot en ps3a. Jag har idag en ps3a som källa och är väl nöjd men vill ha lite bättre ändå samt kul med nytt. Så min fråga är, är den avsevärt bättre på både 2d och 3d än ps3 är? Övrig utrustning finns i mitt galleri så ni får en bättre bild av vad den isåfall ska samspela med
Har jamfört med en ps3 dock bara 2d och jag tycker det är en rejäl förbättring
Postad 06 March 2014 - 11:17
Det jag nu börjar fundera på är om jag kanske ska försöka leda om all bildutmatning via Oppon, som det ser ut idag så har jag alla mina enheter kopplade via en Onkyo 5010a och sen upp till TVn men funderar på om man ska gå Onkyo - Oppo - TV med andra leda om all bildutmatning till Oppon för så som jag förstått det hela så borde väl detta var möjligt eller? Med andra ord, låta förstäkaren agera HDMI växel medans all bild blir via Oppon, vad tycker forumet om detta? Är det värt det i slutändan?
Postad 10 March 2014 - 12:32
Jag tycker det ger ett litet lyft på bilden, nackdelen är att Oppon måste vara på (jag har inte lyckats lösa det annars), så det blir lite struligare när man ska starta upp systemet (t.ex. om man ska titta på tv, så ska oppon på, plus att man ska välja ingång), inte helt uppskattat av frun.
Mvh
Fredrik
Postad 10 March 2014 - 13:29
Okej, det får nog bli att testa det tycker jag men som du redan antyder så lär inte sambon bli så nöjd med det hela...
Tack än en gång.
Postad 10 March 2014 - 20:48
Postad 15 March 2014 - 09:58
Postad 15 March 2014 - 12:55
ej 3D filmer går att spela upp från bd mappar om man behandlat dem med rätt programvara...Det här att det inte går att spela upp en .img eller .iso, fungerar det om jag gör om filen till en ts-katalog då?
Postad 16 March 2014 - 08:48
Jag förstår inte riktigt hur du menar. En vanlig 2d-iso, som konverteras till en ts-katalog (bluray eller dvd kvittar), går det eller inte?ej 3D filmer går att spela upp från bd mappar om man behandlat dem med rätt programvara...
Postad 16 March 2014 - 08:58
Den har inte stöd för det egentligen men med ett program vid namn Bdmv modifier fungerar det , men programmet har ej stöd för 3d filmer bara 2d...Jag förstår inte riktigt hur du menar. En vanlig 2d-iso, som konverteras till en ts-katalog (bluray eller dvd kvittar), går det eller inte?
Länk till Bdmv modifier http://www.hiendy.co...hread&tid=56471
Använder programmet själv och det funkar perfekt även menyer och allt annat funkar som det skall...
Redigerat av jimjans, 17 March 2014 - 11:28.
Postad 17 March 2014 - 17:28
Postad 17 March 2014 - 18:23
Oppon har inte stöd för hd ljud via hdmi in bara pcm eller vanlig dts eller DD 5.1Jag får ett rejält lyft i både 3d och 2d när jag använder Oppo 103d som bildväxlare. Dune3d körs som 3d men får då inte Hd ljud indikerat på förstärkaren. Osäker på om det ändå inte är hdjud som kommer, någon som vet? Kör Dune D1 på dom filer som inte fungerat med BDMV modifier.
Postad 17 March 2014 - 21:45
Postad 18 March 2014 - 07:01
LPCM 5.1 (eller 7.1) är alltså inte sämre t.ex. DTS HD MA, enda skillnaden är att du inte får en logga från DTS i fönstret på förstärkaren. Vill du kolla att rätt ljudspår spelas upp får du göra det i din mediaspelare, på Dune trycker du på Info eller Audio.
Kan din mediaspelare avkoda HD-ljud till flerkanals LPCM är det normalt att föredra. Med Dune Smart-serie var detta möjligt med äldre firmware, men togs bort av licensskäl. Det ska dock finnas en väg runt detta, sök på t.ex. "Dune Smart LPCM 5.1" eller nåt liknande för mer info.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Egreat a10 och a11? Jämförs med Oppo 203 UHD
115 bilder
51 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?