Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony BRAVIA 2013

703 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Bravia KDL-47W805ABN (Nordic) (TV) 7 8 (2) Inga priser
Sony Bravia KDL-55W805ABN (Nordic) (TV) 7 8,43 (6) Inga priser
Sony Bravia KDL-55W905A (TV) 9 8,8 (43) Inga priser
Sony Bravia KDL-42W653A (TV) 1 8,17 (5) Inga priser
Sony Bravia KDL-46W905A (TV) 9 9,22 (8) Inga priser
Sony Bravia KDL-40W905A (TV) 9 (0) Inga priser
Sony Bravia KD-55X9005A (TV) 7 (0) Inga priser
Sony Bravia KD-65X9005A (TV) 6 8,25 (3) Inga priser
Sony Bravia KDL-42W655A (TV) 1 7 (1) Inga priser
Sony Bravia KDL-50W656A (TV) 7 8,57 (6) Inga priser
Sony Bravia KDL-65W855A (TV) 1 6,75 (3) Inga priser
32 relaterade trådar
Q90R nu eller Q90/95TS i höst? (6 inlägg) 4 år sedan
4k-TV som PC-monitor med Chroma 4:4:4. Vilka stöds? (4 inlägg) 5 år sedan
Sony 805b från 2014 döende, tips på ersättare 55"-65". (2 inlägg) 6 år sedan
En fråga man knappt vågar ställa.. (4 inlägg) 6 år sedan
Uppgradering från sony w905a (12 inlägg) 7 år sedan
Ny 75" 4K (2 inlägg) 7 år sedan
funkar S-Video på nyare Sony-tv? (16 inlägg) 7 år sedan
Sony TV 55W905A bildproblem - blinkar (7 inlägg) 7 år sedan
Vilka digitalboxar har stöd för HDMI-CEC? (4 inlägg) 8 år sedan
Ute efter ny TV, KDL-W905, X8505 eller U7505? (11 inlägg) 10 år sedan
Clouding (?) Sony Bravia KDL-46W905A (24 inlägg) 10 år sedan
Sony Bravia TV-problem och knasig HDD! (5 inlägg) 10 år sedan
Vilken av dessa passar oss? (8 inlägg) 10 år sedan
Sony Bravia KDL-55W905A eller Panasonic Viera TX-P55VT60Y (6 inlägg) 10 år sedan
bra mellanstor tv (0 inlägg) 10 år sedan
RIP Panasonic TX-P50V10E :( Köptips? (16 inlägg) 10 år sedan
Ny tv 55"-65" Max 25.000:-, Väldigt ljust rum.. (5 inlägg) 10 år sedan
LED -tv (2 inlägg) 11 år sedan
4k från netflix (1 inlägg) 11 år sedan
SONY KDL55W905 eller Panasonic TX-P60ZT60E. Ska beställa idag! (15 inlägg) 11 år sedan
Sony KDL-42W653A (4 inlägg) 11 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Sony 55W905 vs gammal plasma från 2008 (LG 50PG6000) (6 inlägg) 11 år sedan
Surfa med smart tv (4 inlägg) 11 år sedan
Köpa TV för att ha som dataskärm? vilken ?! (7 inlägg) 11 år sedan
Sony Bravia el. Panasonic Viera? (0 inlägg) 11 år sedan
Kastar jag pengar i sjön? (55-tums BRAVIA för 28000 kr) (27 inlägg) 11 år sedan
Ännu en "vilken ska jag välja"-tråd – PS50ST60Y / 46F8005 / KDL-W80 (6 inlägg) 11 år sedan
Sony W656 Samsung F6105 (1 inlägg) 11 år sedan
Sony 55W905A 3D som spökar? (inte ghosting) (5 inlägg) 11 år sedan
Sonys nya modell W9 med Triluminos-skärm (35 inlägg) 11 år sedan
Samsung UE-50F6505 VS Sony KDL-47W805 (2 inlägg) 11 år sedan

Postad 05 januari 2014 - 13:17

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 1
Platthetsfaktor och pris är viktigare för konsumenten det är därför vi har kant led tvs så enkelt är det.

Postad 05 januari 2014 - 14:53

amuZed
  • amuZed
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

I flera tester ges minus på betraktningsvinkeln (viewing angle). Vad är er uppfattning? Även samsung modeller fått samma kommentar,

Jag uppfattar inte betraktningsvinkeln så himla dålig i horisontellt led. I Vertikalt led blir färgerna dock urvattnade (om man text ställer sig upp och kollar på tv:n). Men det kanske beror på hur känsligt man är. Nu har jag inte gjort något större test av den eftersom mina sittplatser är placerade rakt framför tv.

Värt att notera är att jag upplevde att betraktningsvinkeln på den 46" som jag kollade på i butik hade mycket sämre betraktningsvinklar än mitt exemplar som är på 55".

Postad 05 januari 2014 - 18:23

Morning Glory
  • Morning Glory
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Improwise; förstår jag dig rätt samsung (päronens) har än sämre kvalite vid ökad vinkel än sony? Vid vilken vnkel försämras kvaliten på sony?

Postad 06 januari 2014 - 01:10

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Improwise; förstår jag dig rätt samsung (päronens) har än sämre kvalite vid ökad vinkel än sony? Vid vilken vnkel försämras kvaliten på sony?

Nja, det kan jag nog inte uttala mig om så exakt, även om jag i butik fått känslan av att både Sony och Samsung har ung. lika stora problem med betraktningsvinklar (på icke IPS då). Men det finns massor med bra tester som inkluderar detta så kolla där.

Postad 06 januari 2014 - 09:27

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 314 inlägg
  • 0
Sony tillverkar inte egna paneler utan använder påfallande ofta Samsungs paneler i sina produkter.

Postad 06 januari 2014 - 14:12

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
kan man koppla in en webcamera i usbporten å använda den till skype?(om nu man kan ha den appen till sony)

Postad 06 januari 2014 - 18:12

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0

I de tre hörnen är de problemområden som jag också upplever. Dock ser det ut som om jag har mer uppe till höger eftersom det även sträcker sig in mot mitten. Jag upplever dock att jag har mer clouding än på bilden i #387. Men som du skriver syns det säkert mer i verkligheten.

Har du också w905 eller var det någon annan modell som du hade problem med?

Jag provade att ställa ner både backlighten och ljusstyrkan men tyckte det inte påverkade cloudingen nämnvärt plus att bilden blev mycket sämre så du har nog rätt där. Dessa inställningar är kanske ganska modesta så om jag upplever mycket clouding med dessa är det kanske svårt att få bort det.

Ska prova senare idag att ändra LED Dynamic Control och se vad som händer. Återkommer även med en bild, skulle gjort det igår egentligen men batteriet i min kamera var slut och det gick inte alls att få till något bra kort med mobilen.

Tack för hjälpen.

Jar har också clouding i tre hörn. Det minskade avsevärt när jag ändrade LED Dynamic Control från låg till standard. Dock såg jag ingen skillnad i bilden när jag ändrade. Kan någon beskriva vad LED Dynamic Control är för något?

Postad 06 januari 2014 - 18:31

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0

Jar har också clouding i tre hörn. Det minskade avsevärt när jag ändrade LED Dynamic Control från låg till standard. Dock såg jag ingen skillnad i bilden när jag ändrade. Kan någon beskriva vad LED Dynamic Control är för något?

Misstänker att det är en funktion för att automatiskt justera LED-belysningen utifrån vad som visas.

Sony tillverkar inte egna paneler utan använder påfallande ofta Samsungs paneler i sina produkter.

Har för mig att jag läste för något år sedan att Sony och Samsung äger någon/några panelfabriker tillsammans. Om det stämmer idag vet jag dock inte...

Postad 06 januari 2014 - 18:51

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0

Ja, det är ju (precis som vi skrev på förra sidan) en variant av "local dimming" - alltså en funktion som stänger ned bakgrunds-belysningen i valda delar av bilden när det ska vara svart där. Eftersom TV:n bara har edge-led så blir inte lika effektivt som "riktig" local dimming, men jag har läst någonstans att man använder speglar (?) för att det ska bli effektivt.

Postad 06 januari 2014 - 19:44

Crax
  • Crax
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag hittar inte denna inställning på min W6, är det bara på W8/W9?

Postad 06 januari 2014 - 19:53

Unregisterede2a9c094
  • Unregisterede2a9c094
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0

Jag hittar inte denna inställning på min W6, är det bara på W8/W9?

Ligger under avancerade inställningar på W905

Postad 06 januari 2014 - 19:59

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Japp bara W8/W9

Postad 06 januari 2014 - 23:33

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Tillverkar Samsung även IPS paneler som Sony kör i sin W8 serie?

Postad 06 januari 2014 - 23:38

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Ja, det är ju (precis som vi skrev på förra sidan) en variant av "local dimming" - alltså en funktion som stänger ned bakgrunds-belysningen i valda delar av bilden när det ska vara svart där. Eftersom TV:n bara har edge-led så blir inte lika effektivt som "riktig" local dimming, men jag har läst någonstans att man använder speglar (?) för att det ska bli effektivt.

Att visa en hel svart bild (som jag har för mig det var här) är vanskligt då många lcd:er då stänger ner panelen helt beroende på inställningar vilket kan ge en uppfattning om att clouding plötsligt försvunnit när det snarare är hela bilden som gjort det. Isf är det bättre att tex pausa när eftertexterna rullar eller nåt motsvarande för att testa.

http://www.hdtvtest....age=Performance

Redigerat av improwise, 06 januari 2014 - 23:42.

Postad 07 januari 2014 - 21:10

Johan K
  • Johan K
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Är det ingen som har det problem jag beskriver nedan? I så fall antar jag att det är min Onkyo HT-R380-förstärkare som strular...

Är det någon som har ljudproblem med W905? För mig hackar ljudet (oavsett om det är intern digital-tv, PS4 eller någon annan ljudkälla) till då och då när jag använder HDMI ARC för att få allt ljud från teven till förstärkaren.

Kör jag ljudet från tv-högtalarna så hackar det aldrig. Kan vara förstärkaren som är problemet, då jag med min gamla tv inte använde ARC och därför inte vet om samma problem skulle uppstå med en annan tv.

Postad 07 januari 2014 - 21:22

amuZed
  • amuZed
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Är det ingen som har det problem jag beskriver nedan? I så fall antar jag att det är min Onkyo HT-R380-förstärkare som strular...

Jag upplever inga problem med det i alla fall.

Postad 09 januari 2014 - 19:04

Crax
  • Crax
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 1
Idag fick jag upp en ny uppdatering av programvaran, det jag har märkt hittills är en ny klient för netflix som är betydligt snabbare i gränssnittet, den har nu även stöd för 4K om man har en sådan tv :-)

Version PKG4.101

Redigerat av Crax, 09 januari 2014 - 19:19.

Postad 09 januari 2014 - 19:57

amuZed
  • amuZed
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Stor skillnad du, bara köra med standard om du inte tycker att annat i bilden blev sämre.

/Fredrik

Efter mycket kalibrerande och jämförande mellan olika inställningar gjorde jag idag slag i saken och åkte tillbaka till butiken där jag hade köpt tv och pratade med personalen där.

Ska ta med min tv dit nu så ska de göra ett test för att se om det är ovanligt mycket bleeding/clouding och jämföra med en annan 55W905 för att se om mitt exemplar är sämre än något annat. Känner att det irriterar mig lite för att mycket för inte göra något åt det. Jag ser t.o.m. blödning i ena hörnet på de svarta kanterna när jag ser på film, dessa borde i mitt tycke ju vara helt svarta men det lyser ändå igenom. Får väl se vad de kommer fram till och om jag ska byta till ett annat exemplar eller om jag returnerar den och byter till en annan tv. Väldigt synd om jag blir tvungen att byta för är väldigt nöjd med bilden annars.

En sak jag funderar på är att försäljaren sa att man bör använda tv:n i minst 100h för att den ska få "blöda" klart som han uttryckte det. Enligt honom blir bilden bättre efter en inspelningsperiod och clouding/bleeding kan t.o.m. bli bättre eller ev. flytta sig. Stämmer detta, lite svårt att hinna 100h inspelning dock när man bara har 30dagars öppet köp och bör byta innan dess?

Isf är det bättre att tex pausa när eftertexterna rullar eller nåt motsvarande för att testa.

Provade på detta sätt och upplevde då inte lika stor förbättring med LDC i standard istället för low gentemot när skärmen nästan var svart, om än något bättre.

Idag fick jag upp en ny uppdatering av programvaran, det jag har märkt hittills är en ny klient för netflix som är betydligt snabbare i gränssnittet, den har nu även stöd för 4K om man har en sådan tv :-)

Version PKG4.101

Vad innehöll den uppdateringen mer egentligen, det enda jag har märkt är ett nytt gränssnitt i netflixklienten?

Redigerat av amuZed, 09 januari 2014 - 20:04.

Postad 09 januari 2014 - 20:25

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Provade på detta sätt och upplevde då inte lika stor förbättring med LDC i standard istället för low gentemot när skärmen nästan var svart, om än något bättre.

Som väntat med andra ord, dessa "fuskmetoder" fungerar sällan så bra i praktiken. Skillnad så klart om det handlar om apparater med bra local dimming (tillräckligt många zoner).

Postad 10 januari 2014 - 01:31

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Hmm har inte kollat går det att kolla hur många timmar man har på tvn utan att resetta alla inställningar genom att gå in i fabriksmenyn som jag antar man kan komma åt på något vänster.

Får se nu ska göra ett försök se på film på min skräp W6a idag. Har upplevt att skärmen blivit mörkare på sistone. Om det för med sig att även cloudingen blir mindre påträngande så kan jag väl köpa det vi får väl se. Annars tror jag inte så mycket på det där med inbränning. Visst kan väl mycket väl va så att tvn tappar mest ljusstyrka när den är ny och att det kan ha en positiv inverkan på intensiteten i cloudingen men annars låter det som klassiskt försäljningsknep taget från audiofilvärlden där exakt allting kräver inbränning och kablar allra mest ;)

Testat lite nu i beckmörkret är det mindre så är det verkligen manuellt. Du kan nog räkna med att det inte kommer försvinna...

Har ju massiv clouding på min XL2410T i 3D läge också och det har inte blivit märkvärd skillnad på den på 1000h eller vad det nu kan handla om.

Finns det för övrigt sätt inget sätt att justera bilden för internet apparna? Netflix ger ju en fruktansvärt dålig bild med äckligt överdrivna plastiga färger. Betydligt bättre när jag kör genom datorn men uj vad det blurrar efter att ha gått från plasman. Blir lite lätt åksjuk trots att jag inte har anlag för det.

Redigerat av oqvist, 10 januari 2014 - 02:08.

Postad 10 januari 2014 - 08:54

Skvall
  • Skvall
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
XL2410T är väldigt snabb men den har verkligen värdelös bild. Min började glappa och min utbytesenhet har ännu sämre svärta/betraktningsvinkel/kontrast.

Men jag tar hellre det än 60hz.

Postad 10 januari 2014 - 09:08

Hammeron
  • Hammeron
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Vad innehöll den uppdateringen mer egentligen, det enda jag har märkt är ett nytt gränssnitt i netflixklienten?

Det enda jag märkt är Netflix än så länge (W905).

Är det någon mer som har problem med att inspelningsfunktionen buggar (på W905)? Ofta när man spelar in två program efter varann (på samma kanal, inställt från EPG:n) får man upp i fellistan att det andra programmet inte spelades in pga antingen kopieringsskydd eller att timerinställningen överlappade? Detta är testat på marksänd TV4 HD. Enligt TV4 sänds skickas inte kopieringsskydd med i utsändningen.

Postad 10 januari 2014 - 18:57

Johan K
  • Johan K
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Finns det för övrigt sätt inget sätt att justera bilden för internet apparna? Netflix ger ju en fruktansvärt dålig bild med äckligt överdrivna plastiga färger. Betydligt bättre när jag kör genom datorn men uj vad det blurrar efter att ha gått från plasman. Blir lite lätt åksjuk trots att jag inte har anlag för det.

För W905 gäller följande just nu: För Netflix går det av någon anledning inte att ändra via appen, men om du ändrar bildinställning i Youtube-appen så ändras den även för Netflix.

Postad 10 januari 2014 - 20:03

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Tack ska testa det och se om jag får någon framgång.

För W905 gäller följande just nu: För Netflix går det av någon anledning inte att ändra via appen, men om du ändrar bildinställning i Youtube-appen så ändras den även för Netflix.

Postad 11 januari 2014 - 21:34

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

• 1 832 inlägg
  • 0
På game-mode agerar inte dynamic led control lika aggressivt som på tex biograf, standard och den är inte ens aktiverad default. Ställ den på låg (om du har 905:an) 805 och 656 har inte DLC.

Priset är ju betydligt lägre nu än vad det varit under hösten, men 12.990:- lär antagligen inte återkomma.

Jag är definitivt amatör och har aldrig påstått att den är clouding fri, men upplever stor skillnad mellan olika bildinställningar.

När jag tittar på blu-ray film har jag en "kalibrerad" inställning som jag hämtat härifrån och jag fascineras hur bra bilden är - fantastisk svärta utan tillstymmelse till någon clouding. Svärtan är (enligt mina amatör-ögon) lika svart i filmen och eventuella svarta borders som i de tunna kanterna som omgärdar TV:n.

Men om jag startar xbox och ställer in standard-instälningen "game-mode" är det en helt annan femma - då ser man klart att det finns en bakgrundsbelysning som lyser genom svärtan och man kan med lite vilja se clouding.

Postad 17 januari 2014 - 16:50

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

• 1 832 inlägg
  • 1
Jag fick byta ut min pga en vitgrå fläck i vänster nedre hörn som störde något fruktansvärt mycket, även med lampor tända och dynamic led på standard. Fick vänta två veckor på en ny, men snacka om att det var värt det!

Min nya behöver man inte ha dynamic led på alls, så bra panel fick jag i denna :)

Postad 17 januari 2014 - 20:04

amuZed
  • amuZed
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag fick byta ut min pga en vitgrå fläck i vänster nedre hörn som störde något fruktansvärt mycket, även med lampor tända och dynamic led på standard. Fick vänta två veckor på en ny, men snacka om att det var värt det!

Min nya behöver man inte ha dynamic led på alls, så bra panel fick jag i denna :)

Har också haft stora problem just i vänster hörn. Såg den jämt vilket störde mig något oerhört, men enligt Elgiganten så betedde sig även deras visnings-exemplar på samma sätt. Så chefen där ansåg att det inte var något fel på min tv så fick inte byta den mot en likadan, så nu åkte den tillbaka istället. Tråkigt eftersom jag var nöjd med bilden annars.

Postad 18 januari 2014 - 11:48

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

• 1 832 inlägg
  • 0

Har också haft stora problem just i vänster hörn. Såg den jämt vilket störde mig något oerhört, men enligt Elgiganten så betedde sig även deras visnings-exemplar på samma sätt. Så chefen där ansåg att det inte var något fel på min tv så fick inte byta den mot en likadan, så nu åkte den tillbaka istället. Tråkigt eftersom jag var nöjd med bilden annars.

Tyvärr är det ju så att man inte får byta rakt av när det gått över 14 dagar, som räknas som DOA tid.
Jag åkte tillbaka med min efter två dagar och fick låna hem demo-exemplaret så länge. Demo-exemplaret hade också problem med vänster hörn (rejäl flashlight) men nu är jag supernöjd med min nya!
Inget behov alls av att använda dynamic led längre.

Redigerat av SonySamppa79, 18 januari 2014 - 11:51.

Postad 18 januari 2014 - 14:05

amuZed
  • amuZed
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Tyvärr är det ju så att man inte får byta rakt av när det gått över 14 dagar, som räknas som DOA tid.

Okej, det är ju dåligt att de inte informerar om detta vid köp. Stod heller inget om det på kvittot. Jag var i och för sig in och pratade med dem om problemet innan 14 dagar men det tog de väl ingen hänsyn till i så fall. Men men, har bytt till en Panasonic TX-P55VT60 istället, hoppas jag blir nöjd med den.

Postad 18 januari 2014 - 16:42

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

• 1 832 inlägg
  • 0

Okej, det är ju dåligt att de inte informerar om detta vid köp. Stod heller inget om det på kvittot. Jag var i och för sig in och pratade med dem om problemet innan 14 dagar men det tog de väl ingen hänsyn till i så fall. Men men, har bytt till en Panasonic TX-P55VT60 istället, hoppas jag blir nöjd med den.

Nä, dom gör ju inte det. Tråkigt att du inte kunde behålla den, men plasman är väl inte fyskam heller :) Personligen stod valet mellan W905 och VT60, men vågade inte riskera inbränningar osv. Sen när priset dimpade ner till 13k, så fanns det bara W905 som jag ville ha.

Postad 18 januari 2014 - 20:35

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Plasman är ett uppköp var glad amuzed.

Postad 19 januari 2014 - 09:45

amuZed
  • amuZed
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Plasman är ett uppköp var glad amuzed.

Ja det är det jag hoppas på :)

Redigerat av amuZed, 19 januari 2014 - 09:46.

Postad 19 januari 2014 - 11:32

nimrod23
  • nimrod23
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
Har själv bytt från en w905 till en VT60 och kan säga att jag helt klart är mer nöjd med VT:n än Sonyn. Du kommer inte att bli missnöjd!

Postad 20 januari 2014 - 17:20

Knallhatt
  • Knallhatt
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Någon som sitter på en KDL-65W855A? Är den trevlig? Har försökt att hitta lite tester men har inte lyckats, har lite dålig tillgång till nätet, sitter och jobbar ute på nordsjön, rädd att få onda ögat om jag surfar så mycket som man egentligen behöver när man letar efter ny tv ;)
Är det en IPS-panel i den tro? Tror att det kanske kan vara att föredra med tanke på betraktningsvinkeln när tvn är så stor.

Postad 20 januari 2014 - 22:12

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Har någon här testat tejpa sina Sonys ar med clouding i hörnen? När jag står vid tvn så ser jag ju bakbelysning en som lyser igenom glipor i plast ramen. Frågan är om man kan få till det bättre genom att tejpa. Frågan är vilken tejp som inte lämnar elaka rester som blir svår att få bort vid misslyckat experiment.

Postad 20 januari 2014 - 22:51

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

• 1 832 inlägg
  • 0

Har någon här testat tejpa sina Sonys ar med clouding i hörnen? När jag står vid tvn så ser jag ju bakbelysning en som lyser igenom glipor i plast ramen. Frågan är om man kan få till det bättre genom att tejpa. Frågan är vilken tejp som inte lämnar elaka rester som blir svår att få bort vid misslyckat experiment.

Det är rätt normalt på edge-led att dom kan synas lite emellan panelen och ramen och bidrar inte till clouding. Men du kan ju höra med stället du köpte den om du får byta.

Postad 21 januari 2014 - 09:32

djesse
  • djesse
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
När jag kör Netflix via appen som finns i W905 får jag problem med ljudet. Jag kör optisk från TV till Recievern och ljude börjar brusa efter ca: 30 min. Åtgärden till detta blir då att pausa det jag tittar på i ca: 5 sek och sedan försvinner problemet. Problemet återkommer dock igen efter ca: 30 min. När jag kör Netflix via ATV3 är det inga problem alls md ljudet. Har någon upplevt detta?

Postad 21 januari 2014 - 15:27

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3 696 inlägg
  • 0

Är det cloudingen eller läckande ljus du hoppas lösa genom tejpning?

Postad 21 januari 2014 - 16:44

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 291 inlägg
  • 0
Läckande ljus som kanske belyser problemområdena lite extra och kanske förstärker cloudingen. Det är ju där jag ser belysningen genom panelen där jag har störst moln kanske inte någon slump...

Byte är inte aktuellt går som sagt knappast att reklamera då jag var medveten om att jag köpte kantled och jag kommer få liknande problem med ny kant led tv. Har plasman för all seriös tittning så går att leva med även om det är synd. Kan jag inte vinna på lotto så jag kan köpa OLED. Input lag fri OLED. Men där önskar jag mig väl lite för mycket lol

Postad 21 januari 2014 - 20:24

Crax
  • Crax
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag har nu insett att jag aldrig kommer att kunna leva med cloudingen på min W656, jag tycker att det förstör hela min filmupplevelse. Eftersom alla LCD-LED har detta problem mer eller mindre tror jag plasma passar bättre för mig. Tittar mest på film och serier kvällstid med endast lite mysbelysning. Ingen hardcore gamer heller. Skickar tillbaka Sonyn och kör på en Panasonic ST60 istället. Känns som ett bättre val för mig tills det är dags för OLED.

Postad 21 januari 2014 - 20:58

bente
  • bente
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Lite för trött för att orka läsa alla kommentarer, men känner väl spontant att folk här inne kan och gillar Sony!

KD-55X9005A, den bästa 4K tv:n man kan få tag på idag?
https://www.prisjakt...t.php?e=1863117

Postad 21 januari 2014 - 21:11

amuZed
  • amuZed
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

KD-55X9005A, den bästa 4K tv:n man kan få tag på idag?

Soooooooooo??

Postad 22 januari 2014 - 09:45

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

• 1 832 inlägg
  • 0

Soooooooooo??

Tråden handlar om allt med Sonys TV-line up för 2013 och det är en Sony-TV han har länkat.

Postad 22 januari 2014 - 09:51

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Soooooooooo??

Det är en fråga han ställer, därav frågetecknet. Du besvarar en fråga med en "fråga"

/Fredrik

Redigerat av porch123, 22 januari 2014 - 11:17.

Postad 22 januari 2014 - 13:29

amuZed
  • amuZed
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Tråden handlar om allt med Sonys TV-line up för 2013 och det är en Sony-TV han har länkat.

Det är en fråga han ställer, därav frågetecknet. Du besvarar en fråga med en "fråga"

/Fredrik

Tyckte det mer lät som ett konstaterande än en fråga, därav min undran vad poängen med inlägget var. Läste väl lite för snabbt och missade frågetecknet men så som meningen var uppbyggd lät det mer som ett konstaterande än en fråga.

Redigerat av amuZed, 22 januari 2014 - 13:35.

Postad 22 januari 2014 - 17:26

Uffe88
  • Uffe88
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hallå alla!

Har läst igenom hela tråden men hittar inte riktigt något bra svar kring vilken "clouding" man ska acceptera på sin w905a. Jag upplevde clouding för första gången i helgen när jag kollade på serier på netflix. Det var en mörkscen och när den vita undertexten kom upp så lyste det upp hela nedre delen av skärmen. Sen när det fortfarande var samma scen eller vad man ska säga men ingen undertext så vart det mörkt igen.

Störde mig något fruktansvärt på det, är det här någonting som ni också upplever?

Jag körde/kör med Steve Withers inställningar: http://www.avforums....ttings.1786198/

Postad 22 januari 2014 - 17:38

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

• 1 832 inlägg
  • 0

Hallå alla!

Har läst igenom hela tråden men hittar inte riktigt något bra svar kring vilken "clouding" man ska acceptera på sin w905a. Jag upplevde clouding för första gången i helgen när jag kollade på serier på netflix. Det var en mörkscen och när den vita undertexten kom upp så lyste det upp hela nedre delen av skärmen. Sen när det fortfarande var samma scen eller vad man ska säga men ingen undertext så vart det mörkt igen.

Störde mig något fruktansvärt på det, är det här någonting som ni också upplever?

Jag körde/kör med Steve Withers inställningar: http://www.avforums....ttings.1786198/

Testa stäng av dynamic led och se om du kan titta på tv/filmer utan. För har man lite hörnblödningar, så höjs belysningen när textraderna kommer upp, därav blinkningarna du upplever.
Har den mycket störande clouding/bleeding med dynamic led avaktiverad, så åk byt.

Min första hade en stor vit "fläck" i vänster undre hörn och låneexemplaret hade rejäl flashlight i samma hörn.

Min nya är närapå perfekt och behöver inte ha dynamic led aktiverad alls :)

Redigerat av SonySamppa79, 22 januari 2014 - 17:39.

Postad 22 januari 2014 - 17:51

Uffe88
  • Uffe88
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Poker_man79: Jag köpte tvn i slutet av dec och de två vekors DOA tid har gått ut tror jag...

Men ska testa att stänga av dynamic led o kolla på en film o se hur det blir. Men finns det något bra "test" som man kan göra för att testa o se hur det ser ut eller ska man spola fram till sluttexter i en film för att se?

Postad 22 januari 2014 - 18:06

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

• 1 832 inlägg
  • 0

Poker_man79: Jag köpte tvn i slutet av dec och de två vekors DOA tid har gått ut tror jag...

Men ska testa att stänga av dynamic led o kolla på en film o se hur det blir. Men finns det något bra "test" som man kan göra för att testa o se hur det ser ut eller ska man spola fram till sluttexter i en film för att se?

Jag skulle rekommendera dig testa med material du normalt tittar på och i den rumsbelysning du oftast använder, då får du ju reda på om det är något du kan leva med.

Själv testade jag med helt nersläckt rum på kvällen, men det är extremtest för LCD. Men som skrivet, behövde inte ha dynamic led på för att känna mig nöjd och har alltid en golvlampa tänd ändå när jag kollar på TV och då är svart svart.

Och ja, doa-tiden har tyvärr gått ut.

Redigerat av SonySamppa79, 22 januari 2014 - 18:12.

Postad 22 januari 2014 - 18:18

Uffe88
  • Uffe88
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag skulle rekommendera dig testa med material du normalt tittar på och i den rumsbelysning du oftast använder, då får du ju reda på om det är något du kan leva med.

Själv testade jag med helt nersläckt rum på kvällen, men det är extremtest för LCD. Men som skrivet, behövde inte ha dynamic led på för att känna mig nöjd och har alltid en golvlampa tänd ändå när jag kollar på TV och då är svart svart.

Och ja, doa-tiden har tyvärr gått ut.

Jag upptäckte blinkandet när rummet var helt kolsvart på natten nämligen. Har inte tänkt på det tidigare och det var då jag började störa mig på det. Men det är som sagt bara i nedre hörnet som jag upplevt det hittills inte på resterande delar utav skärmen.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.