Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC's 2014 års modeller: DLA-X35, DLA-X500R, DLA-X700R, DLA-X900R

711 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 november 2014 - 16:21

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Hur tycker ni linsminnes funktionen fungerar, hamnar bilden exakt varje gång eller måste man emellanåt in och finjustera in bilden ibland?

Klockrent skulle jag säga, aldrig behövt göra en justering. nu har jag ifs. en 2:37 duk så kör lite overscan oavsett. Skulle aldrig kunna välja en maskin utan linsminne när man har vetskapen hur smidigt det är.

Postad 09 november 2014 - 17:57

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Avchd skiva med testmönster för kalibrering kan du ladda ner från spectracal.com och bränna till dvd.

Ställ in superwhite och ställ in contrast och brightness enligt skivan.

Har tankat hem skivan du nämnde och den verkar funka. Vet dock inte vilka parametrar jag skall justera.

Först så står det justera "black level" så att 17-25 blinkar...är det ljusstyrkan jag skall ändra på då...verkar så.

Sedan skall jag justera "white level" men nån sån hittar jag inte. Har ju bara kontrast, ljusstyrka, färg och ton att ändra på.

På gamma har jag "Gradationsprioritering" är där är det ju stor skillnad på vad man ställer in den på.

På "Innivå" så har jag auto men ser att man kan ställa in på "super white" som du föreslog. Då började fälten blinka som fan :-/

Som Ni förstår är jag ingen fena på detta. Tar tacksamt mot hjälp till Er som vet hur denna skiva funkar och på hur man får till en bra grundkalibrering på en X500 :-)

Postad 09 november 2014 - 18:25

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Kontrast ställer vitnivån, ljusstyrka ställer svartnivån. Själv kör jag med gamma 2.4 vilket borde ge en gamma på 2.3 på Jvcn.

X500 är annars en proj som man bör proffskalibrera, den förtjänar det.

Redigerat av macman, 09 november 2014 - 18:27.

Postad 09 november 2014 - 18:25

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3 586 inlägg
  • 0

Klockrent skulle jag säga, aldrig behövt göra en justering. nu har jag ifs. en 2:37 duk så kör lite overscan oavsett. Skulle aldrig kunna välja en maskin utan linsminne när man har vetskapen hur smidigt det är.

Inte för att jag hört någon nämna att det skulle vara ett problem men det låter ju bra att inställningarna inte vandrar alltför mycket övertid.

Har tankat hem skivan du nämnde och den verkar funka. Vet dock inte vilka parametrar jag skall justera.

Först så står det justera "black level" så att 17-25 blinkar...är det ljusstyrkan jag skall ändra på då...verkar så.

Sedan skall jag justera "white level" men nån sån hittar jag inte. Har ju bara kontrast, ljusstyrka, färg och ton att ändra på.

Brightness och kontrast reglagen ställer in svart respektive vit nivån. Dom andra reglagen och dess benämning har jag sämre koll på då jag aldrig ägt någon JVC.

I PATTERNS MANUAL (.pdf) kan du läsa mer om vad dom olika testmönstrena är till för.

Postad 09 november 2014 - 19:21

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Kontrast ställer vitnivån, ljusstyrka ställer svartnivån. Själv kör jag med gamma 2.4 vilket borde ge en gamma på 2.3 på Jvcn.

X500 är annars en proj som man bör proffskalibrera, den förtjänar det.

Hej igen och tack alla för att Ni orkar svara på mina frågor :-)

Vad är största fördelen med en proffskalibrering ? Jag kan ju gissa men är det för att färgerna skall stämma så bra överens med originalet som är målet eller är det för att få bättre skärpa/kontrast ? Kan man efter en proffskalibrering bara låta den vara...alltså en inställning till alla bildkällor och förutsättningar ? Det finns ju annars en massa manuella "pålägg och profiler" :-/

Min andra fråga gäller e-shift som ju jag trodde var en "deal breaker" på denna maskin. Micke som ju också har en X500 säger att han har den avstängd. Är den då med e-shift avstängd inte jämförbara med X35 ? Testade att stänga av e-shift på vanlig HD tv och tyckte att bilden blev lugnare utan. Bör man kanske bara använda denna vid en 1080p signal eller vad anser Ni ? Kunde också notera att den låter lite högre med e-shift på.

Med vänlig hälsning,
Svansen

Postad 09 november 2014 - 19:24

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Svansen! börja med att ställa in gamma 2.4-2.5 och ev får du ställa in förstärkt i stället för super white. Beror på din bluray spelare. Slå av allt skit och börja med svarta (ljusstyrka) sedan kontrasten.. Färgerna kan du ta med dve skivan (färgfilter medföljer), om du beställer en sådan :)

Vad är största fördelen med en proffskalibrering ?

Att du får en helt korrekt bild..

Postad 09 november 2014 - 19:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Min andra fråga gäller e-shift som ju jag trodde var en "deal breaker" på denna maskin. Micke som ju också har en X500 säger att han har den avstängd. Är den då med e-shift avstängd inte jämförbara med X35 ? Testade att stänga av e-shift på vanlig HD tv och tyckte att bilden blev lugnare utan. Bör man kanske bara använda denna vid en 1080p signal eller vad anser Ni ? Kunde också notera att den låter lite högre med e-shift på.

Andra parametrar också som är bättre än x35, kontrast, skärpan bl,a. Att du upplever bilden lugnare är att du inte kört in panelerna ännu. Jag matar min med uppskalad bild(4K) från Oppon till projektorn, den ställer då in sig auto till e-shift då (4K2K/24 :)

Redigerat av mcmike, 09 november 2014 - 19:28.

Postad 09 november 2014 - 23:23

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Vad är största fördelen med en proffskalibrering ?

Du får er så korrekt bild din utrustning tillåter, alltså den blå himlen ser ut så som Steven Spielberg vill att den skall se ut :)

Kan man efter en proffskalibrering bara låta den vara...alltså en inställning till alla bildkällor och förutsättningar ?

Nja, mjo, näe.... skall man vara riktigt noga så nej var källa behöver sina inställningar din BD spelare ger kanske inte riktigt samma "bild" som din digital box osv. Men vanligast är nog att man kör en profil rakt över( åtminstånde jag).

Min andra fråga gäller e-shift som ju jag trodde var en "deal breaker" på denna maskin.

Då jag sitter ganska nära med in X500 upplever jag E-shift som en fördel, här är nog smaken rätt delad. Beror nog på hur mkt "purist" du är.

Mvh/Peter

Postad 14 november 2014 - 11:22

nombz
  • nombz
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Ingen som sett/provat en x900?

Postad 15 november 2014 - 11:01

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Hej på Er.

Efter en vecka utan projektor så var det återigen dags att bekanta sig med min nya X500 i går. Tycker att den har lite "fasoner" för sig jag hoppas att Ni proffs kan hjälpa mig att förstå och rätta till :)

För det första så tycker jag fortfarande att bilden är lite orolig. Syns lite på ansikten och på homogena ytor. Ser lätt "grynigt" ut. Har ju redan fått förklarat för mig att det är panelerna som behöver lite inkörningstid och att detta kommer att försvinna. Nöjer mig med det även om jag inte förstår hur det funkar. Kan inte heller påminna mig att jag läst om detta då den ju fått bra kritik för sin "out of the box" prestanda. Har bara kört 18h timmar ännu men funderar seriöst på att låta projektorn vara på något dygn i sträck för när man väl lagt märke till det så är det lite irriternade. Familjen märker dock inget alls :P

Annan annan fason som är av det grövre slaget är att den har svårt att visa bilder som "fadas" (tonas) ut och in. På en trailer till en film i går så fadades bilden ut och in som är ganska vanligt. Då uppstod gigantiska typ coronaringar med flera decimeter stora fält som påminner om upplösning på ett extremt dåligt youtube-klipp. Har även sett det när t.ex rök eller moln drar in så kan inte projektorn lösa uppgiften riktigt. Så fort denna skuggning eller fade-ning tar slut är bilden knivskarp igen. Märkligt...har aldrig sett detta tidigare och min gamla HC5000 hade inte detta problem. Detta hände alltså flera gånger på Hunger Games 2 på Bluray så bildmaterialet var det inget fel på. Någon bildbehandling som kan ställa till detta eller är den inte tillräckligt bra helt enkelt ? Med tanke på prislappen så tycker jag att den borde klara av denna uppgift.

En 3:e grej jag märkte i går att när ovan nämnda Hunger Games 2 tog slut så visades ju som brukligt vit eftertext mot svart bakrund. Svärtan är enorm och likaså kontrasten mot det vita. Däremot så hackar texten märkbart. Riktigt jobbigt att titta på. Slängde mig på inställningarna (som jag knappt rört) och hittade "clear motion drive" som var satt till "low"...ändrade till "high" och då var problemet borta. Fattar ändå inte...skall man måsta ändra mellan low och high för att bilden skall vara bra för alla förhållanden ? En film har väl ofta både kraftigt rörliga partier och mindre rörliga...eller varför har man den inte i high läget jämt ? Vad förlorar man då för det gissar jag ju att man gör...annars så borde ju inte inställningen finnas. Detta "problem" märktes också tydligt när jag efter filmen kollade på ett inspelat avsnitt av Café Bärs. Bilden var riktigt riktigt bra och detta var första gången jag såg på detta program med nya projen så det var STOR skillnad från min förra. Så helt plötsligt så kom ju en textremsa fram i en av sketcherna från vänster till höger och den var mycket oskarp. Gick knappt att läsa vad det stod :wacko:

Inställningar i all ära men det känns segt om man skall måste ändra projektorn hela tiden. Min gamla HC5000 som jag köpte vid årsskiftet 2006/2007 ställde jag in en enda gång. Rörde den aldrig mer utan den stod bara där och presterade i nära 8 år. Så vill jag ha det nu också :)

Skall på en gång säga att jag inte har någon "svag länk" i min kedja. Riktigt bra Bluray-spelare och reciever....sjukt dyr HDMI-kabel och så en X500.

Tacksam för kommentarer och inputs :)

Svansen

Postad 15 november 2014 - 11:56

LJN
  • LJN
  • Forumräv

• 905 inlägg
  • 0
Liksom Svansen har jag lite synpunkter på orolig bildhantering på min X35:a och bildfenomen som jag inte är van från min g:a Sony HW20. Vad är tex. rekommenderad inställning för Clear Motion Drive? Eller är det panelerna som blir "inkörda" med tiden?
/Lennart

Postad 15 november 2014 - 12:09

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1 741 inlägg
  • 0
Man brukar se lite överallt att JVC:s projektorer behöver kring 100 timmar för att stabilisera sig.

Postad 15 november 2014 - 13:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Ca 170 tim för mig innan panelerna "lugnade" sig :)

Postad 15 november 2014 - 15:57

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Liksom Svansen har jag lite synpunkter på orolig bildhantering på min X35:a och bildfenomen som jag inte är van från min g:a Sony HW20. Vad är tex. rekommenderad inställning för Clear Motion Drive? Eller är det panelerna som blir "inkörda" med tiden?
/Lennart

På din beskrivning tror jag inte att skillnaderna du upplever kommer att försvinna, möjligen minska något. JVC är något brusiga och oroliga i bilden i början, men Sony har bättre bildhantering.

Clear Motion drive ger mer artefakter i bilden, men kan i vissa fall ta bort eventuella ryck i bilden på TV sändningar med rörelseproblem. Jag föredrar dock att köra utan, då jag tycker fördelarna att ha den avstängd överväger nackdelarna.

Sony är helt enkelt lite bättre TV projektor, medan JVC är, till stor del, lite bättre som filmprojektor. Detta kan så klart vara olika för olika personer, men rent generellt.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 15 november 2014 - 18:03

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

På din beskrivning tror jag inte att skillnaderna du upplever kommer att försvinna, möjligen minska något. JVC är något brusiga och oroliga i bilden i början, men Sony har bättre bildhantering.

Clear Motion drive ger mer artefakter i bilden, men kan i vissa fall ta bort eventuella ryck i bilden på TV sändningar med rörelseproblem. Jag föredrar dock att köra utan, då jag tycker fördelarna att ha den avstängd överväger nackdelarna.

Sony är helt enkelt lite bättre TV projektor, medan JVC är, till stor del, lite bättre som filmprojektor. Detta kan så klart vara olika för olika personer, men rent generellt.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Hej Marcus

Menar du att de problem jag belyste i mitt inlägg #410 är "normala" och något man får leva med på en X500? I så fall kan jag säga att jag nog trots allt är en besviken ägare tyvärr. Att bilden skall lugna ner ser med tiden köper jag och ser fram mot men att det inte skall kunna finnas diffusa toningar i bilden utan att bilden totalt "fuckar upp" eller att kunna visa rörlig text någorlunda skarpt tycker jag är ynkligt på en projektor i 50k klassen :-(

Ni andra som har en X500...känner inte Ni igen dessa problem ?

Postad 15 november 2014 - 18:42

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Nej.

Postad 15 november 2014 - 19:37

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Nej.

Låter ju bra på ett sett trots allt att du inte har samma problem :-)

E-shift på/av ?

Clear motion drive av/låg/hög ?

Clear black nivå av/låg/hög ?

Postad 15 november 2014 - 20:48

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0
Det du beskriver kan generellt härledas till kvaliteten på källan - inte att det ska skulle vara problem med projektorn på något sätt. JVC:erna har en osviklig förmåga att lyfta fram egenskaperna hos källmaterialet vilket är på gott och ont eftersom det också märks tydligare när kvaliteten är sämre.

De problem du nämner med en trailer på två minuter är typisk posterisering vilket alltså är ett problem hos själva trailern.

Clear Black ska du undvika, det tillför något som inte finns där från början och att funktionen är påslagen kan närmast beskrivas som JVC:s stora tonårsfinne mitt i pannan. Jag och några till har en liten dunst om detta runt #225-någonstans. ;)

Clear Motion drive är bildinterpolering, alltså samma typ av sörja som är påslaget på TV-apparater i butik. Den kan skapa ryck, men det kan också vara så enkelt att du får ryck därför att du kör fel frekvens från BD-spelaren - lätt att verifiera med info-menyn.

E-shiften kan när den används i vissa lägen skapa en rätt orolig "brusbotten". Men den kan i kombination med en bra duk hjälpa till subjektivt med detalj- och skärpeintryck.

Postad 16 november 2014 - 01:10

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Hej Marcus

Menar du att de problem jag belyste i mitt inlägg #410 är "normala" och något man får leva med på en X500? I så fall kan jag säga att jag nog trots allt är en besviken ägare tyvärr. Att bilden skall lugna ner ser med tiden köper jag och ser fram mot men att det inte skall kunna finnas diffusa toningar i bilden utan att bilden totalt "fuckar upp" eller att kunna visa rörlig text någorlunda skarpt tycker jag är ynkligt på en projektor i 50k klassen :-(

Jag tror som Ringblixt här, att mycket i det du beskriver ligger i materialets kvalitet. JVC är inte bäst på att "fixa" till dåligt material eller för den delen att släta över artefakter. Den är obönhörligen en av de mest transparenta maskiner som finns och avslöjar alla brister som finns till max i materialet. Därför passar den inte alltid som TV projektor, då materialet inte alltid är på topp.

Men med riktigt bra material så blir resultatet därefter om övrig kringutrustning och rum är i samma klass.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 16 november 2014 - 10:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Låter ju bra på ett sett trots allt att du inte har samma problem :-)

Jag skulle nog kosta på en riktig kalibrering som i ditt fall. Dessutom får du svar på dina frågor som kommer att vara korrekta utifrån dina förutsättningar och funderingar :) Personligen använder jag den inte till tv, men matar man den med bluray direkt så :wub:

Redigerat av mcmike, 16 november 2014 - 10:42.

Postad 16 november 2014 - 11:02

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Det du beskriver kan generellt härledas till kvaliteten på källan - inte att det ska skulle vara problem med projektorn på något sätt. JVC:erna har en osviklig förmåga att lyfta fram egenskaperna hos källmaterialet vilket är på gott och ont eftersom det också märks tydligare när kvaliteten är sämre.

De problem du nämner med en trailer på två minuter är typisk posterisering vilket alltså är ett problem hos själva trailern.

Clear Black ska du undvika, det tillför något som inte finns där från början och att funktionen är påslagen kan närmast beskrivas som JVC:s stora tonårsfinne mitt i pannan. Jag och några till har en liten dunst om detta runt #225-någonstans. ;)

Clear Motion drive är bildinterpolering, alltså samma typ av sörja som är påslaget på TV-apparater i butik. Den kan skapa ryck, men det kan också vara så enkelt att du får ryck därför att du kör fel frekvens från BD-spelaren - lätt att verifiera med info-menyn.

E-shiften kan när den används i vissa lägen skapa en rätt orolig "brusbotten". Men den kan i kombination med en bra duk hjälpa till subjektivt med detalj- och skärpeintryck.

Hej Ringblixt (och Marcus)

Det verkar till min stora glädje som att Ni båda har rätt. Det kanske faktiskt bara är källmaterialet som är "problemet" :-))...åtminstone när det gäller den totalt värdelösa upplösningen på diffusa delar i bilden och toningar (fading) mellan bildsekvenser. De trailers som förekom Hunger Games var troligen av usel kvalitet. Reagerade direkt på att ljudet var riktigt kass. Lät nästan som att elementen i mina högtalare gått sönder. Kopplade tyvärr inte ihop detta med den bitvis usla bilden som kom lite senare.

Kollade på Noah i går på Bluray (givetvis) och den var visuellt en mycket "stor" och bitvis vansinnigt snygg film på många sett. Hade flera partier med diffusa toningar likt de som skapat problem tidigare men inte en enda gång under den nära 2,5h långa filmen hade jag något att anmärka på....och då letade jag verkligen :-) Tyckte t.o.m att "oroligheten" i bilden som vi nämnt tidigare var mindre/borta. Ingenting jag tänkte på i vilket fall.

Tycker iofs att det är lite konstigt att själva filmen Hunger Games 2 skulle ha något problem med själva källkvalitén. Det är ju en modern film kan man ju tycka. De fanns ju några missar vid toningar i själva filmen också men inte i samma omfattning som på trailern...men som sagt....i Noah såg jag inget fel alls :-)

Återstår då detta med den rörliga texten som visades oskarpt. Var ju också efter Hunger Games filmen. Inte haft någon möjlighet att jämföra en liknande situation från en annan källa ännu.

Har stängt av Clear Black, e-shift och Clear Motion Drive nu.

Med vänlig hälsning,
Svansen

Postad 16 november 2014 - 11:10

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Jag skulle nog kosta på en riktig kalibrering som i ditt fall. Dessutom får du svar på dina frågor som kommer att vara korrekta utifrån dina förutsättningar och funderingar :) Personligen använder jag den inte till tv, men matar man den med bluray direkt så :wub:

Kan bli så Micke att det blir en kalibrering innan det är färdigt. Tror dock inte att det vimlar av personer som utför detta på de breddgrader som jag huserar på :-)

Jag använder min X500 som primärvisare till allt. Har visserligen en TV uppe men mestadels så kollar vi nere och på denna X500. Tycker att den fungerar utmärkt på HD TV av bra kvalitet, däremot SD-upplösning är ingen höjdare eller sämre produktioner som sänds ut via HD-kanalerna. Allt som sänds där är ju trots allt inte HD :-)

Dessbättre så går vi ju mot tider med bättre produktioner och i stort sätt bara HD utsändningar på de kanaler och program jag tittar på iaf så jag tycker att X500 funkar bra till både TV och Blu-ray material :-)

Redigerat av Svansen, 16 november 2014 - 11:11.

Postad 16 november 2014 - 11:18

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Kan bli så Micke att det blir en kalibrering innan det är färdigt. Tror dock inte att det vimlar av personer som utför detta på de breddgrader som jag huserar på :-)
Dessbättre så går vi ju mot tider med bättre produktioner och i stort sätt bara HD utsändningar på de kanaler och program jag tittar på iaf så jag tycker att X500 funkar bra till både TV och Blu-ray material :-)

Finns ju några som slaggar här på forat, så det går nog att lösa (isf kalibrerare). Jag har provat titta på sport (hd) den gör inte bort sig på något vis kontra ett annat märke :)

Redigerat av mcmike, 16 november 2014 - 11:19.

Postad 16 november 2014 - 11:57

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 316 inlägg
  • 0
E-shift kan du ha på med viss fördel, men då i en mildare grad än de förinställningar som JVC slängt in.

Postad 16 november 2014 - 16:07

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

E-shift kan du ha på med viss fördel, men då i en mildare grad än de förinställningar som JVC slängt in.

Kan man ställa in grad av E-shift ? Trodde det var av eller på som gällde.

En lite irriterande grej är faktiskt att projektorn låter betydligt högre med E-shift på. Då man levt med marknadens tystaste projektor i 8 år är man känslig för sånt :-)

Håller dock med om att E-shift gör nytta i vissa fall.

Postad 16 november 2014 - 16:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Kan man ställa in grad av E-shift ? Trodde det var av eller på som gällde.

Du ställer in i mpc menyn..Hämtad bild ej mina inställningar :)

Redigerat av mcmike, 16 november 2014 - 16:30.

Postad 17 november 2014 - 11:03

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
OK...ja denna sida hade jag ju faktisk sett men jag hade inte kopplat ihop att det var själva E-shiften man ställde in.

Tycker att det är jättesvårt att justera bilden i små steg oavsett vad det är om bilden är rörlig då man ändrar. Svårt att se någon skillnad tycker jag :-/

Redigerat av Svansen, 17 november 2014 - 11:06.

Postad 17 november 2014 - 17:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Svårt att se någon skillnad tycker jag :-/

Precis, inte göra ett problem av något som inte är det! Var liksom min poäng, kör med det du upplever bäst helt enkelt :)

Postad 17 november 2014 - 22:51

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Edit...skulle vara ett PM

Redigerat av Svansen, 17 november 2014 - 22:52.

Postad 22 november 2014 - 17:20

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
I dag när jag skulle slå på projektorn så hände ingenting...den röda stand by lampan lyste rött men slog aldrig om till grönt. Provade även med orginalfjärren men samma sak...inte ett liv.

Drog ur sladden och vipps så gick den igång.

Någon som varit med om detta ?

Postad 22 november 2014 - 22:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Nej, inte vad jag kan minnas! Har du senaste uppdateringen?

Postad 23 november 2014 - 11:47

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Nej, inte vad jag kan minnas! Har du senaste uppdateringen?

Det tror jag inte...jag har FW r1210.3

Gruvar mig lite för att uppgradera då det verkar vara ganska krångligt vad jag förstår. Har heller inga problem med "handskakningar" men det är klart...alltid skönt att ha senaste mjukvaran.

Måste man uppgradera i flera steg eller kan man ta den senaste direkt ?

Redigerat av Svansen, 23 november 2014 - 11:59.

Postad 23 november 2014 - 11:58

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Hej igen

Kollade på min första 3D film i går.

Gravity...måste säga att jag blev riktigt imponerad. Trodde inte att 3D skulle vara så pass bra.

Glasögonen fungerade utmärkt och satt skönt tycker jag. På homogena vita ytor så kunde man se ett lätt "flimmer"...som att bilden blinkar lite. Är det något som går att trimma bort tro ? Inget man tänker på när bilder är rörlig eller komplex dock.

Svärtan och kontrasten är sjukt bra även i 3D och jag tycker att ljuset mer än väl räcker till och då kör jag på en Supernova som ju har negativ gain. Hörde dock projektorn vid tysta partier och misstänker därför att lampan stod i high läge. Man måste kanske ha den i high för att köra 3D ?

Bättre än väntat och faktiskt och det var en riktigt bra filmupplevelse att se Gravity i går :-) Kanske kan fintrimmas något men jag såg inga stora skillnader när jag ändrade lite på parallax och överhörning eller vad det nu stod. Tar tacksamt mot tips på Ni som vet hur man ställer in dessa :-)

Redigerat av Svansen, 23 november 2014 - 12:03.

Postad 23 november 2014 - 12:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Måste man uppgradera i flera steg eller kan man ta den senaste direkt ?

Se inlägg #335..Men har du inga skaknings problem så kan du skita i den :)

Hej igen

Kollade på min första 3D film i går.

Gravity...måste säga att jag blev riktigt imponerad. Trodde inte att 3D skulle vara så pass bra.

Min personlig åsikt är att X500:ans "svaghet" är just 3D:n..Kul att du är nöjd i alla fall :) Du kan dra ner lite på överhörningen, minskar flimret ..

Redigerat av mcmike, 23 november 2014 - 12:21.

Postad 23 november 2014 - 13:14

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

I dag när jag skulle slå på projektorn så hände ingenting...den röda stand by lampan lyste rött men slog aldrig om till grönt. Provade även med orginalfjärren men samma sak...inte ett liv.

Drog ur sladden och vipps så gick den igång.

Yupp! Händer kanske var 10-15 uppstart med gamla mjukvaran. Dra ut kontakten till projjen vänta några sec sedan är det bara köra alt. uppgradera.
Känner man sig inte jättesugen på att ge sig på att uppdatera själv(förstår detta och tycker det är jäkligt klantigt att det ska vara sånt meck själv) kan man åka/skicka in den till Assist Linköping så fixar dom det.

EDIT:

MCmike: Tror knappt själv att jag säger denna mening men: Vid 3d får du faktiskt en bättre upplevelse med CMD på. 2D stänger jag av den direkt men vid 3D tittande blir det faktiskt behagligare med den påslagen.

Redigerat av AngelA1, 23 november 2014 - 13:16.

Postad 23 november 2014 - 13:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Yupp! Händer kanske var 10-15 uppstart med gamla mjukvaran.

Jasså då hade jag tur där..

Känner man sig inte jättesugen på att ge sig på att uppdatera själv(förstår detta och tycker det är jäkligt klantigt att det ska vara sånt meck själv) kan man åka/skicka in den till Assist Linköping så fixar dom det.

Eller om man har närmare tar man en tripp till Dalarna får man hjälp där :)

MCmike: Tror knappt själv att jag säger denna mening men: Vid 3d får du faktiskt en bättre upplevelse med CMD på. 2D stänger jag av den direkt men vid 3D tittande blir det faktiskt behagligare med den påslagen.

+1 Jo det blir bättre..

Postad 23 november 2014 - 15:20

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Yupp! Händer kanske var 10-15 uppstart med gamla mjukvaran. Dra ut kontakten till projjen vänta några sec sedan är det bara köra alt. uppgradera.

EDIT:

Det är ju rätt otroligt att JVC brottas med dessa problem fortfarande hade samma problem med min x3 och x30 .
Men det är ju rätt lätt att uppgradera firmware gissar att det är via lan anslutningen som tidigare...

Postad 23 november 2014 - 15:57

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

Se inlägg #335..Men har du inga skaknings problem så kan du skita i den :)

Min personlig åsikt är att X500:ans "svaghet" är just 3D:n..Kul att du är nöjd i alla fall :) Du kan dra ner lite på överhörningen, minskar flimret ..

Jag har ju ingen annan projektor att jämföra med...detta var första gången jag sett 3D film i hemmiljö men vad är det som du tycker att den gör dåligt ? Det jag tycker är dåligt är att glasögonen kostar 1600/st eller nåt sånt. Nu fick familjen dela upp sig och se filmen i två omgångar och så kan man ju inte hålla på. Så antingen säljer man sina glasögon och emittern och skiter i 3D helt eller så får man helt enkelt köpa två brillor till :-/

Postad 23 november 2014 - 16:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Jag har ju ingen annan projektor att jämföra med...detta var första gången jag sett 3D film i hemmiljö men vad är det som du tycker att den gör dåligt ? Det jag tycker är dåligt är att glasögonen kostar 1600/st eller nåt sånt. Nu fick familjen dela upp sig och se filmen i två omgångar och så kan man ju inte hålla på. Så antingen säljer man sina glasögon och emittern och skiter i 3D helt eller så får man helt enkelt köpa två brillor till :-/

Dålig är den inte! Dock jämför jag med modellen före som var vassare där, men det tar den igen i 2d :) Jag har provet samsung brillorna, blir för mörkt med min kombination. Kostar inte många kronor att prova, har ett gäng själv till ett annat märke..Även tråd finns gällande dessa dyra ögon till Jvc..

https://www.prisjakt...t.php?p=1716245

https://www.minhembi...howtopic=305117

Postad 23 november 2014 - 17:14

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Dålig är den inte! Dock jämför jag med modellen före som var vassare där, men det tar den igen i 2d :) Jag har provet samsung brillorna, blir för mörkt med min kombination. Kostar inte många kronor att prova, har ett gäng själv till ett annat märke..Även tråd finns gällande dessa dyra ögon till Jvc..

https://www.prisjakt...t.php?p=1716245

https://www.minhembi...howtopic=305117

Det att det blir mörk med samsung brillorna har noga att göra med polariserings filtret och din react duk. Har du en vanlig vit duk får du inte dessa problem...

Postad 23 november 2014 - 17:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Det att det blir mörk med samsung brillorna har noga att göra med polariserings filtret och din react duk. Har du en vanlig vit duk får du inte dessa problem...

Och det var en nyhet :) Det var just därför jag skrev min kombination. Frågan är bara hur de fungerar med en supernova duk, som Svansen har ;)

Redigerat av mcmike, 23 november 2014 - 18:09.

Postad 23 november 2014 - 21:46

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Det är ju rätt otroligt att JVC brottas med dessa problem fortfarande hade samma problem med min x3 och x30 .
Men det är ju rätt lätt att uppgradera firmware gissar att det är via lan anslutningen som tidigare...

Håller med! Nja näe du är tvungen att gå via seriell port mig veterligen. Har dom fixat så det går att göra via RJ45 så blir jag en "happy camper"

Postad 23 november 2014 - 22:18

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Håller med! Nja näe du är tvungen att gå via seriell port mig veterligen. Har dom fixat så det går att göra via RJ45 så blir jag en "happy camper"

Nej såg att de använder seriell porten nu för tiden innan var det rj45 porten som gällde.
Det roliga var att på x3 hade jag problem med att den låste sig när man switchade mellan hdmi ingångarna. Och x30:an hade exakt samma problem som dig....

Postad 23 november 2014 - 23:23

JonssonSWE
  • JonssonSWE
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Dom har alltså kört med RJ45? snacka om att gå ner?! Drog en kabel till min proj i hopp om att det skulle bli så, men visst det är klart vill ett företag inte att du skall uppgradera så är ju ett byte till seriell the whay to go.

Postad 24 november 2014 - 14:42

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

• 3 659 inlägg
  • 0

Dom har alltså kört med RJ45? snacka om att gå ner?! Drog en kabel till min proj i hopp om att det skulle bli så, men visst det är klart vill ett företag inte att du skall uppgradera så är ju ett byte till seriell the whay to go.

Nu vet jag inte hur det är i den nya menyn men i den gamla valde du alternativet seriell kommunikation och då kunde du även välja rj45 men standard var även här seriell rs232.

Postad 25 november 2014 - 21:26

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Allt är lätt när man kan det, men ni ska bara veta hur lätt det är fast man inte kan det :) Har man FW r1210.3 så gör man bara installationen från steg 9..

Postad 26 november 2014 - 12:29

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Halloj,

har glömt bort hur man kommer åt versions läget! Nån som har koll hur man gjorde med knapp tryckningarna på en X-35?
Vilken är den senaste version förresten?

Postad 26 november 2014 - 19:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Halloj,

har glömt bort hur man kommer åt versions läget! Nån som har koll hur man gjorde med knapp tryckningarna på en X-35?
Vilken är den senaste version förresten?

Du trycker fram menyn under information. Vilken FW har du? Finns bara en uppdatering som skulle görs på de tidiga enheterna och den var för 3D..

Postad 29 november 2014 - 20:39

korpen
  • korpen
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Du trycker fram menyn under information. Vilken FW har du? Finns bara en uppdatering som skulle görs på de tidiga enheterna och den var för 3D..

Ok var det så, då behöver jag inte bry mig. Tack för hjälpen!

Postad 01 december 2014 - 17:31

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Är sugen på en ny projektor , har en Epson 3200 och har kikat på en jvc dla-x35 tycker epsonen är lite grådaskig i bilden , tror ni att jag kommer uppleva ett stort lyft med jvc:n .
Har ett biorum som går att få helt mörkt.

Är också inne på att köpa en 2:35 duk så enannan fråga är hur funkar det med text på en sådan duk eller kommer inte texten med på duken ?

Ska bara använda projektorn till film o inte till tv eller spel.

Det är 3.7 meter från projektorn till duken på 90 tum.

Tacksam för svar.

Redigerat av PERSSA, 01 december 2014 - 18:07.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.