Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer mest för musik

624 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Martin Logan Dynamo 1000w (Subwoofers) 6 (0) Inga priser
Velodyne SPL-1200 Ultra (Subwoofers) 8 9.347826 (22) Inga priser
REL Acoustics T-9 (Subwoofers) 3 8.833332 (5) Inga priser
BK Electronics XXLS400-DF (Subwoofers) 4 8.5 (5) Inga priser
Heco Music-Style Sub 25A (Subwoofers) 1 7.5 (1) Inga priser
SVS SB-2000 (Subwoofers) 5 8.692306 (12) Inga priser
Denon AVR-X4100W (Förstärkare) 1 9.249998 (11) Inga priser
DALI Rubicon 6 (Golvhögtalare) 1 9.285714 (6) 56 998:-
REL Acoustics T9i (Subwoofers) 1 8.249998 (3) Inga priser
40 relaterade trådar
Vilken sub ska jag köpa? (180 inlägg) 2 år sedan
Nytt Biorum / Lyssna på musik rum (3 inlägg) 6 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 6 år sedan
Dali Rubicon (162 inlägg) 6 år sedan
2 St Nya Subwoofers från SVS. SVS PB2000 och SVS SB2000 (679 inlägg) 6 år sedan
Velodyne SPL- 800/1000/1200 Ultra (89 inlägg) 7 år sedan
Kampanjer på Receivers! (370 inlägg) 8 år sedan
Förb@annade HDMI CEC, hur lösa hdmi dropout? (9 inlägg) 8 år sedan
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg) 8 år sedan
Velodyne SPL-1200 Ultra? Bra eller anus? (79 inlägg) 9 år sedan
Denon receivrar 2014 (334 inlägg) 9 år sedan
Dali Fazon LCR (7 inlägg) 9 år sedan
Vad är mina begagnade högtalare värda? (9 inlägg) 9 år sedan
ML Klubben! (Martin Logan). (7 inlägg) 9 år sedan
hur mycket kan man sälja denon avr x4100 för (6 inlägg) 10 år sedan
ljudet kommer och går (2 inlägg) 10 år sedan
Heco ALeva GT 602 (1 inlägg) 10 år sedan
Dali Rubicon 6 eller rubicon 8?? (65 inlägg) 10 år sedan
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (27 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer-tips | Allround | Max 15k? (2 inlägg) 10 år sedan
Subwoofer för Musik <8'000kr (58 inlägg) 11 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 11 år sedan
Ny subb! (67 inlägg) 11 år sedan
Receiver runt 10K. 4 alternativ. Vilken ska jag välja? (15 inlägg) 11 år sedan
Byta ut svs pc13-u mot 2 subar, Tips&förslag mottages. (45 inlägg) 11 år sedan
Anti-Mode 8033 till HK 3490. Konstigt med icke eq:at fullregister i frontar (3 inlägg) 11 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 11 år sedan
Fattig bas i mitt vardagsrum? (40 inlägg) 11 år sedan
Erfarenheter av Heco music style sub 25A? (0 inlägg) 11 år sedan
B&W DB1 eller Velodyne ultra (19 inlägg) 11 år sedan
REL klubb (12 inlägg) 12 år sedan
Audiovector subwoofer, eller svs? eller annat fynd? (39 inlägg) 12 år sedan
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg) 12 år sedan
2 st Velodyne SPL-1200 Ultra eller 1 st Velodyne DD12Plus? (12 inlägg) 12 år sedan
Tonsor AB , ny butik med BK Electronics bas sortiment! (77 inlägg) 12 år sedan
Köpa REL-sub. Vilken? (31 inlägg) 13 år sedan
Earthquake sounds minime? (5 inlägg) 14 år sedan
Subwoofern skakar och rör sig! (18 inlägg) 14 år sedan
Velodyne SPL-1200 Ultra VS DALI Ikon Sub MK2 (17 inlägg) 14 år sedan
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg) 15 år sedan

Postad 23 January 2016 - 19:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 1

Det gjorde du ju just inte iofs ;) Och du har fel. De parametrar du pratar om (induktans och kapacitans) är helt försummbara när vi pratar högtalarkablar.

Om du helt enkelt kopplat en kabel som är så tunn att den påverkar signalen så har du ju förstås valt fel kabel och just DEN skillnaden mellan kablar tror jag INGEN har förnekat.

Om du anser att induktans och kapacitans i kablar är försumbara, ja vad ska jag säga?

Att säga att du har dålig hörsel o inte har testat med slutsteg med olika dämpfaktorer, eller med rörförstärkare?

Visst ett par uH kan ses som försumbart i sig men kopplat till förstärkare X och högtalare Y då kan du till o med mäta fram skillnad i impedans och frekvensgång.

Men då är det väl också felmatchat, men tänk om det låter Asbra??

Hoppar förövrigt av debatten med det här inlägget ;)

Postad 23 January 2016 - 19:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Ouch, "dålig hörsel". Kanske det sämsta argumentet. Du verkar ju ändå rätt vetenskapligt inställd till det hela eftersom du faktiskt mäter upp vad som händer. Har du några mätningar på de stora skillnaderna mellan kablar?

Jag avslutar också med att hänvisa till 30.000:- åt ditt håll om du vsar upp din superhörsel för Zartok, eller t.o.m. en miljon dollar om du gör det för James Randi.

Postad 23 January 2016 - 21:33

Unregistered6e2456b8
  • Unregistered6e2456b8
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0

Kör du på REL, alt. BK Electronics som tidigare tillverkade REL. Vet inte om de gör det längre sen REL konkade och blev uppköpta av Sumiko.

BK har jag inte hört men de kör ju samma typ av onlineförsäljning som SVS och verkar riktigt prisvärda. För din budget kan du ju köpa 2 st XXLS400 för musik och damma på med nån fet reflexsub för 10' för LFE.

Hjärnorna bakom SVS har ju gått vidare och är nu PSA (Power Sound Audio).

Har själv 2 st nya SVS SB12-NSD Limited Edition, föregångare till SB2000 och SB1000 och de har inte en suck mot, min 8-10 år gamla, REL Storm V som de ersatte. För musik alltså, för film är det en helt annan femma.

Tyvärr fick min REL en hjärtattack och är på IVA under återupplivningsförsök.

SVS SB-12NSD är de första slutna SVS jag hört och tester skriver hur "snabba och tighta" de är. Det är de inte!

Postad 24 January 2016 - 01:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 2

Konstigt att rel låter bättre då ta en velodyne ultra 1200 med en watt på 1200 klass d

Ta rel gibraltar g1 600 watt AB låter väldigt mycket bättre.

Ja, för det är ju seriöst att jämföra en sub för 40000kr med en för 17000kr, och sen dra slutsatsen att det är slutsteget som är anledningen till eventuell skillnad i ljudkvalitet.

REL måste vara bra på det där med marknadsföring, när de lyckas få folk att tro att klass AB är en fördel i subwoofers.

Redigerat av Ageve, 24 January 2016 - 01:45.

Postad 24 January 2016 - 11:45

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Ja, för det är ju seriöst att jämföra en sub för 40000kr med en för 17000kr, och sen dra slutsatsen att det är slutsteget som är anledningen till eventuell skillnad i ljudkvalitet.

REL måste vara bra på det där med marknadsföring, när de lyckas få folk att tro att klass AB är en fördel i subwoofers.

Tror inte REL trycker särskilt i någon marknadsföring på skillnaden mellan klass D och AB.
Man använder själva klass D i sina senare konstruktioner (S-serien).

Vad jag däremot är lite orolig för när man köper dyra enheter med klass D-steg är hållbarheten.

Tycker det verkar vara vissa kvalitetsproblem på många av dessa steg både i receivers och subwoofers.

Fick vid en begagnat affär en KEF sub med trasigt digital steg med på köpet. Pratade med Sveriges enligt uppgift bästa reparatör för KEF och enligt honom försöker man inte ens att laga dessa kort utan man får köpa nytt steg som kostar nästan lika mycket som Subben. Han sa att man gjort många försök att felsöka och byta komponenter men det blir i 9 fall av 10 inte bra.

I min Receiver som gick sönder i somras där var det steget som gick åt pipan men det gick i alla fall att laga.

Jag tycker generellt att många av de fel man läser om beror på trasiga klass D-steg. 

Redigerat av Blåtand, 24 January 2016 - 12:01.

Postad 24 January 2016 - 13:35

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1344 inlägg
  • 0

Jaha så nu spelar priset roll nyss var det att klass d är mycket mer prisvärt och att högre watt på subben är bättre. Inte konstruktion och teknik.

REL gör som sagt snubbar som inte behöver ha flera 1000watt och låter för j*vla bra för sitt pris. För man har igenom tänkta konstruktioner och rätt watt för det jobbet. Så alltså prisvärda och bra ljud man behöver inte gå på watt .
Jag har hellre en sub som har 250 watt alltid i styrka en som kan peka 1000  watt vid ingen belastning.
Samma men en förstärkare till ett par högtalare.

Redigerat av Audiostar, 25 January 2016 - 22:03.

Postad 24 January 2016 - 14:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 2

Jaha så nu spelar priset roll nyss var det att klass d är mycket mer prisvärt och att högre watt på subben är bättre. Inte konstruktion och teknik.

Jag kan inte se att någon här sagt att typ av förstärkare skulle vara viktigare än subwooferns konstruktion. Citera gärna om jag missat något inlägg.

Däremot verkar de som är lite insatta vara överens om att klass D är ett smartare val av förstärkarteknik i en bashögtalare. Du säger emot men har inte någon fakta att stödja dig på.

en som kan peka 1000 rms watt vid ingen belastning.

Belastning (impedans) och watt är direkt relaterade. Noll belastning = noll watt. Du verkar inte riktigt ha koll på det här.

Postad 24 January 2016 - 15:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1

Jag har hellre en sub som har 250 watt alltid i styrka en som kan peka 1000 rms watt vid ingen belastning.

Ska du jämföra effekt så måste du mäta effekten på samma sätt också. Annars är det ju som att väga frukt där dem enda frukten vägs liggandes på vågen (vilket mäter enbart massan) och den andra kastas på en våg och mäter peaken som baseras på massan OCH hastigheten på frukten.

Postad 24 January 2016 - 16:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Jaha så nu spelar priset roll nyss var det att klass d är mycket mer prisvärt och att högre watt på subben är bättre. Inte konstruktion och teknik

Det blir lite svårt att diskutera när du hittar på saker.

Klass D har inga som helst problem med att återge låga frekvenser. De dåliga, framförallt äldre D-stegen distade i diskanten, över 10000Hz. Som du säkert förstår saknar det helt relevans i en subwoofer.

Effektiviteten är mycket högre. Det betyder att steget tar upp mindre plats i lådan när stora kylflänsar och stor trafo inte behövs. Det betyder även att man kan ta ut mycket högre effekt, vilket behövs framförallt i djupbasen, du vet under 30Hz där REL presterar så dåligt.

Det betyder att Klass D är ett bättre val helt enkelt. Det betyder inte att en Sunfire Atmos blir bra för att effekten är hög, men det trodde jag att alla förstod.

REL gör som sagt snubbar som inte behöver ha felera 1000watt och låter för j*vla bra för sitt pris.

Jaså, hur menar du då? REL presterar ju överlag dåligt i djupbasen med väldigt hög dist. Det är en kombination av för enkla element och för låg effekt. Visst kan det låta bra vid högre frekvenser, som inte är alls lika krävande för subben, men det betyder ju inte att mindre effekt är bättre.

För man har igenom tänkta konstruktioner och rätt watt för det jobbet. Så alltså prisvärda och bra ljud man behöver inte gå på watt .

Jag har hellre en sub som har 250 watt alltid i styrka en som kan peka 1000 rms watt vid ingen belastning.

Jag tror inte riktigt att du förstår hur det fungerar. Effekt har en direkt koppling till belastningen. Det krävs ett motstånd för att få en effektsiffra. Effekten i ett AB-steg är inte mer "riktig" än i ett D-steg. Hur det specas är upp till varje tillverkare, och det har inget med förstärkartekniken att göra.

Ett exempel (stegen i Velodynes DD och DD-plus):

1250W RMS

3000W dynamiskt

Där är det alltså RMS-siffran du ska gå efter när du ska jämföra med dina 250W.

edit: Trasigt forum... inte helt lätt att citera.

Redigerat av Ageve, 24 January 2016 - 16:42.

Postad 24 January 2016 - 16:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Finns bättre och sämre förstärkare av båda sorter beror helt på konstruktören och budgeten, vilken klass på steg säger ungefär lika mycket som färg på en bil mao. Som att påstå att röda bilar alltid är bäst.

Snacka om generaliserande inlägg från alla håll. Finns väl inget som säger att ett effektivt element skulle vara sämre än ett trögt element.

Lika lite som det finns något som säger att ett effektivt slutsteg skulle vara sämre än ett ineffektivt. 

Sedan detta idisslande om att REL är dåliga, det är ju konstigt att så många som nu äger eller har ägt detta märke inte tycker som ni som inte gör det.
Var ju inte så många inlägg sedan som vi kunde läsa om att två feta SVS inte var bättre än en "gammal" REL och det påståendet kom från en nybliven ägare till SVS som saknade sin REL "särskilt till musik". Han om någon borde väl vilja se positivt på sina nya basar. Att en SUB behöver mycket effekt gör den inte per automatik bättre vilket verkar vara en vanlig missuppfattning här, det enda det säger är att den med stor sannolikhet är konstruerad så att den har låg känslighet. Således är effekten i slutstegen tämligen ointressant om man inte vet vilket arbete som konstruktionen i övrigt kräver.

Postad 24 January 2016 - 17:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Var ju inte så många inlägg sedan som vi kunde läsa om att två feta SVS inte var bättre än en "gammal" REL och det påståendet kom från en nybliven ägare till SVS som saknade sin REL "särskilt till musik". 

Feta är kanske att ta i. Det var väl SB12-NSD, en av de minsta SVS-subbarna.

REL-subben som det handlade om var Storm 5:

http://www.hometheat...-storm-5-a.html

The subwoofer struggled even at the lowest 90 dB test level. Slightly better overall performer than the R-305. Small rooms and music suits for this one.

- High overall distortion, especially at higher than low output levels
- Really high deep bass output compression
- Low maximum output capability

Bifogad fil  rel storm 5 thd.png   19.11K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 24 January 2016 - 17:08.

Postad 24 January 2016 - 19:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

den där ska man nog klippa vid 35hz, där disten vid 90db fortfarande ligger... under 15% :D

Postad 25 January 2016 - 10:24

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Tror inte REL trycker särskilt i någon marknadsföring på skillnaden mellan klass D och AB.
Man använder själva klass D i sina senare konstruktioner (S-serien).

Vad jag däremot är lite orolig för när man köper dyra enheter med klass D-steg är hållbarheten.

Tycker det verkar vara vissa kvalitetsproblem på många av dessa steg både i receivers och subwoofers.

Fick vid en begagnat affär en KEF sub med trasigt digital steg med på köpet. Pratade med Sveriges enligt uppgift bästa reparatör för KEF och enligt honom försöker man inte ens att laga dessa kort utan man får köpa nytt steg som kostar nästan lika mycket som Subben. Han sa att man gjort många försök att felsöka och byta komponenter men det blir i 9 fall av 10 inte bra.

I min Receiver som gick sönder i somras där var det steget som gick åt pipan men det gick i alla fall att laga.

Jag tycker generellt att många av de fel man läser om beror på trasiga klass D-steg. 

Jag har ägt en REL-sub med class AB-steg. Steget gick sönder inom 1 år. När jag ringde butiken så sa de att jättemånga hade haft samma problem och det var inga problem att få ett nytt steg skickat till mig gratis. Så hållbarheten är nog inget att skryta med för class AB heller. Min gamla Marantz-receiver som också var class AB gick stegen också sönder på. 

Postad 25 January 2016 - 18:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Jag har ägt en REL-sub med class AB-steg. Steget gick sönder inom 1 år. När jag ringde butiken så sa de att jättemånga hade haft samma problem och det var inga problem att få ett nytt steg skickat till mig gratis. Så hållbarheten är nog inget att skryta med för class AB heller. Min gamla Marantz-receiver som också var class AB gick stegen också sönder på. 

Kan naturligtvis ha helt fel eller så har jag inte det? Att du har haft otur med apparater av AB typ är ju iofs inte något bevis för att klass D steg skulle vara hållbara. Jag har ingen statistik att luta mig mot så det var inget påstående utan en farhåga som jag tycker att det finns tecken på stämmer. Utifrån egna erfarenheter samt vad jag läst mig till på olika forum samt vad jag hört från inte mindre än två erfarna reparatörer. "som bytt många steg i olika apparater"

Det finns inga ofelbara konstruktioner och jag påstår inte att AB skulle vara exceptionell bra i de avseendet men överlag mer rubusta. Problemet med klass D är väl att de görs mycket billig skit och att man inte räknar med att det får ta någon plats alls. Detta leder många gånger till att man trotts extremt låga förluster bygger så kompakt att värmen tar livet av på stegen. Vad jag förstått är den vanligaste orsaken att komponenter successivt ändrar värde, oftast pågrund av värmeutvecklingen och sedan är det bara en tidsfråga innan steget går sönder för konstruktionen klarar allt som oftast inte detta. 

Att jag personligen är skeptisk till att betala allt för mycket för Klass D är att oavsett TK på dessa steg så har de mage att ta rejält betalt för utbytesenheter/reservdelen som i detta fall nästan alltid är en modul med ett eller flera steg.

I fallet med min KEF sub fick jag rådet att köpa en ny sub istället för en ny modul (prisskillnad mindre än 1000:-) och varför inte av ett annat fabrikat. Nu hade jag ju fått denna trasiga bas på köpet i en beg affär och jag hade flera andra basar så jag valde att inte göra någondera. Kanske blir någon passiv konstruktion av den i framtiden.

Redigerat av Blåtand, 25 January 2016 - 18:32.

Postad 25 January 2016 - 22:07

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1344 inlägg
  • 0

som sagt är detta tips på subbar till musik och inte till film så om det hade varit till film hade jag sagt SVS absolut med det var ej det som efterfrågades.

om man vill ha en REL till film skulle jag säga REL 212...

Postad 25 January 2016 - 22:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 6

varför har du för dig att det är antingen eller? det är inte film eller musik. det är det aldrig. det handlar inte om det. fettet i mig härsknar varje gång jag läser det numera. det här med "subben är ju till musiiiiik" har jag insett är en fett urusel ursäkt för att sälja undermåliga distande subbar till överdådliga priser. inget annat.

Postad 25 January 2016 - 22:41

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 3
Så är det ju. En dålig sub kommer lättare undan med vanlig musik jämför med en normal actionfilm.

Postad 26 January 2016 - 07:07

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2126 inlägg
  • 0
Here we go again.

Postad 26 January 2016 - 10:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Kan naturligtvis ha helt fel eller så har jag inte det? Att du har haft otur med apparater av AB typ är ju iofs inte något bevis för att klass D steg skulle vara hållbara. Jag har ingen statistik att luta mig mot så det var inget påstående utan en farhåga som jag tycker att det finns tecken på stämmer. Utifrån egna erfarenheter samt vad jag läst mig till på olika forum samt vad jag hört från inte mindre än två erfarna reparatörer. "som bytt många steg i olika apparater"

Det finns inga ofelbara konstruktioner och jag påstår inte att AB skulle vara exceptionell bra i de avseendet men överlag mer rubusta. Problemet med klass D är väl att de görs mycket billig skit och att man inte räknar med att det får ta någon plats alls. Detta leder många gånger till att man trotts extremt låga förluster bygger så kompakt att värmen tar livet av på stegen. Vad jag förstått är den vanligaste orsaken att komponenter successivt ändrar värde, oftast pågrund av värmeutvecklingen och sedan är det bara en tidsfråga innan steget går sönder för konstruktionen klarar allt som oftast inte detta. 

Att jag personligen är skeptisk till att betala allt för mycket för Klass D är att oavsett TK på dessa steg så har de mage att ta rejält betalt för utbytesenheter/reservdelen som i detta fall nästan alltid är en modul med ett eller flera steg.

I fallet med min KEF sub fick jag rådet att köpa en ny sub istället för en ny modul (prisskillnad mindre än 1000:-) och varför inte av ett annat fabrikat. Nu hade jag ju fått denna trasiga bas på köpet i en beg affär och jag hade flera andra basar så jag valde att inte göra någondera. Kanske blir någon passiv konstruktion av den i framtiden.

Jag säger inte att D-steg är mer hållbara som du verkade förstå, bara att även class AB också går sönder. Dock så borde det vara så att ju mer värme som utvecklas av en produkt ju lättare går den sönder. Class AB producerar mer värme än D. Men själv tycker jag inte D duger till något annat än att driva basar med.

Något jag har märkt med Marantz-produkter är att de blir otroligt varma även men man inte använder de interna slutstegen. Vad detta beror på vet jag inte men är antagligen orsaken till att jag haft otur med minst en produkt från dom. Alla mina apparater har alltid stått väl ventilerade. 

Postad 26 January 2016 - 18:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Jag säger inte att D-steg är mer hållbara som du verkade förstå, bara att även class AB också går sönder. Dock så borde det vara så att ju mer värme som utvecklas av en produkt ju lättare går den sönder. Class AB producerar mer värme än D. Men själv tycker jag inte D duger till något annat än att driva basar med.

Något jag har märkt med Marantz-produkter är att de blir otroligt varma även men man inte använder de interna slutstegen. Vad detta beror på vet jag inte men är antagligen orsaken till att jag haft otur med minst en produkt från dom. Alla mina apparater har alltid stått väl ventilerade. 

Jag kanske bara har haft tur med mina klass AB utrustningar då. Har faktiskt aldrig haft fel på slutsteget i en klass AB förstärkare och då har jag en del gamla klenoder som lever i all välmåga både hemma hos mig och sådant jag avyttrat men vet att de fortfarande används. En av dem är en tvåkanals receiver från Marantz har klarat sig i ca 40 år nu. Har en allt i ett B.O från mitten på 60-talet som heller aldrig strulat. HK från början på 90, Onkyo från mitten på 80-talet och Rotel från mitten på 90 och jag skulle kunna fortsätta...Det enda problem jag haft är knaster från volymreglaget på en del äldre förstärkare (Oxid) så lätt avhjälpt.

När det gäller de maskiner med klass D som jag ägt under de senaste 10 åren har erfarenheterna varit något helt annat tyvärr.

Får man då vatten på sin kvarn när man pratar med fackfolk så blir man lite skeptisk. Tror iofs att många enklare maskiner som tillverkas idag kommer att bli kortlivade oavsett de är av typen D eller AB, de är helt enkelt inte optimerade på hållbarhet. 

Det du nämner om värmen och din Marantz kan mycket väl vara något liknande det som hände med min pioneer receiver särskilt om du upplever att värmeutvecklingen tilltar. Till slut gick steget sönder då ett antal kondingar gått för varma. Även om du inte lastar steget så kör det på fullfart enligt reparatören och du kan inte stänga av stegen. 

Postad 26 January 2016 - 18:17

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Tror iofs att många enklare maskiner som tillverkas idag kommer att bli kortlivade oavsett de är av typen D eller AB, de är helt enkelt inte optimerade på hållbarhet.

Tror du har svaret där, och det behöver nog inte nödvändigtvis vara enklare produkter. Utan att ha någon egentlig statistik så kan jag konstatera att farsans rigg från 70 talet lever ännu och jag har två-tre förstärkare brakat ihop för. Min erfarenhet är att gammal teknik är mer robust och att det absolut inte behöver bero på tekniken i den. Byggkvalitet helt enkelt. Sedan får man ju komma ihåg vad saker och ting kostade förr också.

Postad 26 January 2016 - 20:55

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Tror du har svaret där, och det behöver nog inte nödvändigtvis vara enklare produkter. Utan att ha någon egentlig statistik så kan jag konstatera att farsans rigg från 70 talet lever ännu och jag har två-tre förstärkare brakat ihop för. Min erfarenhet är att gammal teknik är mer robust och att det absolut inte behöver bero på tekniken i den. Byggkvalitet helt enkelt. Sedan får man ju komma ihåg vad saker och ting kostade förr också.

Tror detta med dålig hållbarhet mest gäller storskalig produktion. Min känsla är att det ses som ett större problem med dålig hållbarhet och dåligt rykte hos mindre tillverkare varför man lägger mer energi på att upprätthålla kvalitén, man tar sig längre tid för utvärdering innan lansering. Det finns en stark koppling mellan klass D och storskalig produktion då många företag ser dessa effektmoduler som något man köper på stan istället för att utveckla själva. Man köper dem förmodligen också där de kan pressa ner priset mest. Vad det gör för kvalité kan man ju räkna ut med lilltån.

Men detta var från min sida mest menat som något att reflektera över när man hurrar för klass D som ju i många avseenden är överlägset bättre. Främst då avseende effekt och form faktorerna. Skulle det vara så att de har halva livslängden vilket man ju ännu inte vet, så tror jag många skulle undvika dem.

Särskilt i dyra produkter som man tänker sig att ha länge. Men den som lever får se.

Postad 26 January 2016 - 21:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Bara för att klargöra. Rent tekniskt är livslängden på en klass-D förstärkare längre än en A/B/AB. Mindre värmeutveckling över transistorerna helt enkelt.

En skitförstärkare är en skitförstärkare oavsett vad det är för klass på det och eftersom det går att få ut mycket effekt billigt med denna teknik så är det ju inte konstigt om den används i billiga enheter. Det gör inte tekniken i sig sämre för det.

Det finns välbyggda klass D förstärkare som ger minst lika bra ljud som en klass A eller AB med minst lika bra livslängd.

Postad 26 January 2016 - 21:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Bara för att klargöra. Rent tekniskt är livslängden på en klass-D förstärkare längre än en A/B/AB. Mindre värmeutveckling över transistorerna helt enkelt.

En skitförstärkare är en skitförstärkare oavsett vad det är för klass på det och eftersom det går att få ut mycket effekt billigt med denna teknik så är det ju inte konstigt om den används i billiga enheter. Det gör inte tekniken i sig sämre för det.

Det finns välbyggda klass D förstärkare som ger minst lika bra ljud som en klass A eller AB med minst lika bra livslängd.

Ligger något i det, en klass D som blir riktigt varm tex är ingen höjdare

Postad 27 January 2016 - 00:22

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

• 3145 inlägg
  • 0

Mycket medveten om klass D steg i teorin borde vara bättre avseende tålighet och en del dyrare konstruktioner är säkert det också. Detta har jag inte motsagt om man lyssnat. Tyvärr stämmer inte alltid teori och praktik längre när andra faktorer/intressen som t.ex. ekonomi, platsbesparing etc. tillåts påverka. Hade man spridit ut de förstärkarsteget (klass D) på samma yta som man normalt gör med traditionella steg så hade det stämt även i praktiken.

Då hade värmen inte ackumulerats på samma sätt och den högre effektiviteten skulle då göra att steget kunde hållas kallare och således leva längre. Nu blir det istället inte alltid men ofta tvärt om med klass D steg eftersom packningstätheten är så mycket högre. I vissa fall byggs de dessutom in i en låda i lådan så att säga, förmodligen för att minska problem med emc. 

Visst är en skit förstärkare en........

Men hur skall man veta vilka digitala steg som är nått att ha, särskilt svårt att veta i alla dessa receivers som släpps i nya modeller minst en gång om året.

Vad du kan vara tämligen säker på är dock att packningstätheten är hög eftersom du skall ha plats med så mycket annat under locket.

Det finns ju inte heller någon prislapp som garanterar att man köpt sig fri från billiga så kallade s..t klass D-steg.

Postad 27 January 2016 - 07:00

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Varför gör inte Devialet en sub? Dom tycks ju kunna få 16Hz, 100 dB och noll dist med sin lilla 2x7" boll😀👏👍!

Måste väl va bluff?

Redigerat av Andre 71, 27 January 2016 - 07:00.

Postad 27 January 2016 - 07:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Mycket medveten om klass D steg i teorin borde vara bättre avseende tålighet och en del dyrare konstruktioner är säkert det också. Detta har jag inte motsagt om man lyssnat. Tyvärr stämmer inte alltid teori och praktik längre när andra faktorer/intressen som t.ex. ekonomi, platsbesparing etc. tillåts påverka. Hade man spridit ut de förstärkarsteget (klass D) på samma yta som man normalt gör med traditionella steg så hade det stämt även i praktiken.

Då hade värmen inte ackumulerats på samma sätt och den högre effektiviteten skulle då göra att steget kunde hållas kallare och således leva längre. Nu blir det istället inte alltid men ofta tvärt om med klass D steg eftersom packningstätheten är så mycket högre. I vissa fall byggs de dessutom in i en låda i lådan så att säga, förmodligen för att minska problem med emc. 

Visst är en skit förstärkare en........

Men hur skall man veta vilka digitala steg som är nått att ha, särskilt svårt att veta i alla dessa receivers som släpps i nya modeller minst en gång om året.

Vad du kan vara tämligen säker på är dock att packningstätheten är hög eftersom du skall ha plats med så mycket annat under locket.

Det finns ju inte heller någon prislapp som garanterar att man köpt sig fri från billiga så kallade s..t klass D-steg.

När vi besökte Anaview så var dom på väg in i bilindustrin o vi vet ju vilka temperaturen en bil får utstå. Allt från minus 30 till plus 70 och förutom att dom skulle överleva så skulle dom även mäta efter spec. Jag minns inte hur många ggr det här gjordes men det var många och med konstlast för att simulera normal drift.

Ser vi sen på hur enkel en klass D förstärkare är att tilverka så blir iaf inte jag förvånad att marknaden fylls av skräp. Och att laga en är liksom inte lönt då allt är ytmonterade komponenter.

Postad 27 January 2016 - 08:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Vadå i teorin?

En klass D förstärkare har över 90% effektivitet vid 100% belastning. En klass AB mellan 50 och 70%. Detta om du alltså spelar så att det precis klipper vilket du aldrig gör eller ens kan i praktiken. En mer realistisk belastning på din förstärkare när du spelar HÖGT kanske är 50%. Då ligger helt plötsligt klass AB runt 30-40% effektivitet medans klass D fortfarande ligger runt 90%.

Med andra ord så har du minst ca 300% mer  värmeutveckling i bästa fall och minst 600% i normala fall i en klass AB förstärkare än du har i en klass D. Du måste m.a.o. inte alls sprida ut klass D på samma yta för att få en kallare konstruktion.

Notera dessutom att den minskade värmeförlusten i förstärkarkretsen direkt kan utnyttjas i samma minskning av strömförsörjningen vilket ytterligare minskar värmeutvecklingen i den kompletta konstruktionen.

Men detta har ju noll med klass D att göra. Hur ska du veta vilka klass AB som är något att ha, särskilt svårt att veta i alla dessa receivers som släpps i nya modeller minst en gång om året ;)

Va? Varför skulle detta vara ett större problem för klass D? Snarare tvärtom. Klass AB mår mycket sämre av att packas ihop.

Tror du missförstod mig. Jag menar inte alls att finns fler klass D som är skit än det gör klass AB (i samma prisklass). Snarare borde ett billigt klass D vara ett bättre val än ett billigt klass AB av ovan nämnda anledningar.

Du får det att låta som om klass AB skulle vara någon kvalitetsstämpel eller tvärtom. Så ser jag det inte.

Redigerat av Loco.spk, 27 January 2016 - 08:04.

Postad 27 January 2016 - 08:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Varför gör inte Devialet en sub? Dom tycks ju kunna få 16Hz, 100 dB och noll dist med sin lilla 2x7" boll😀👏👍!

Måste väl va bluff?

Jag har varit mycket mycket kritisk mot devialet fram tills att jag hörde dom bollarna och pratade med konstruktören och fick riktiga siffror på den. Kolla i devialet-tråden om bollarna. Bas finns i dom. Bättre än många mindre subbar :o :D

Postad 27 January 2016 - 09:41

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Känns ju som att Devialet isåfall har ett överlägset koncept. Funkar det med en rund liten boll så vet jag inte vad man skall med en stor, kubisk trälåda till. Känns som att det är Dags för Devialet att göra en Sub med 2st 10" element i en boll. Skulle troligen bli världens bästa sub för sin storlek.

Postad 27 January 2016 - 10:00

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

• 807 inlägg
  • 0

Hej!

Nån som hört Elac sub 2070??

2st aktiva 10tums element i snygg förpackning verkar väldigt intressanta.

//Micke

Postad 27 January 2016 - 13:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Känns ju som att Devialet isåfall har ett överlägset koncept. Funkar det med en rund liten boll så vet jag inte vad man skall med en stor, kubisk trälåda till. Känns som att det är Dags för Devialet att göra en Sub med 2st 10" element i en boll. Skulle troligen bli världens bästa sub för sin storlek.

Ja, alltså, jag kan inte säga annat än att jag blev helt otroligt oroligt överraskad. Jag undrar ärligt talat om jag hört så tung bas från ett par frontar någonsin. Kan inte säga något annat och jag kopplar heller inte hur det gått till, att få skiten linjär och alla andra magiska drag dom lyckats med. Det är full range, om än inte ner till 16hz.

Tyvärr håller inte elementet för övriga registret, det är en punktkälla som är av undermålig kvalitet i jämförelse med basen och diskanten blev för hård för min smak.

Postad 27 January 2016 - 19:11

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Den som bara vetat om Devialet bollarna innan man handlade speakers.

Känns ju som att 2 Devialet bollar kostar ungefär samma som Rubicon 6 med 2st hyfsade subbar. Troligen låter bollarna bättre och tar en bråkdel av platsen.

Funkar bollarna med en bioreceiver? Jag vill ju ha både bio och musik.

Nåja, det spelar egentligen ingen roll. Kommer inte köpa nya frontar inom de närmsta 15 åren, om inget dramatiskt händer med min ekonomi.

Postad 27 January 2016 - 19:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

nej, så ska du inte tänka. bollarna krossar såklart rubicon 6 (som jag hört på klubben) i basen så in i helskotta så att det inte ens går att jämföra, MEN rubicon 6 har ett annat mellanregister och diskant, och det är där som jag anser att devialet failar. mellanregistret och diskanten låter inte alls lika bra som basen (igen, jag vet inte vad jag ska säga, mycket förvånad). därför så fungerar den inte riktigt som en fullgod lösning. det är inte ett nog bra paket. så tänk inte så, du har BÄTTRE mellanregister OCH BÄTTRE diskant.

Postad 27 January 2016 - 20:00

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Tack Zartok! Jag behövde höra det känner jag, fånigt nog😀!

Postad 27 January 2016 - 20:12

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Varför gör inte Devialet en sub? Dom tycks ju kunna få 16Hz, 100 dB och noll dist med sin lilla 2x7" boll!

Måste väl va bluff?

Det man ska ha i åtanke är att när du spelar ned till 16Hz så kan burkar bara spela linjärt i 82dB ljudstyrka, inte så hemskt högt.
Vill man spela lite högre så fixar de däremot 92dB linjärt men då spelar de "bara" ned till 28Hz.
Är 49Hz acceptabelt så fixar de 102dB över hela registret.

105dB på 1m verkar vara någon peak i övre registret helt enkelt som de väljer att annonsera med.
Att de skulle spela särskilt distfritt i lägsta basen tror jag dock inte, inte förrän någon motbevisar mig. :)

Lite imponerade burkar non the less.

Postad 28 January 2016 - 15:52

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Undrar om B&W kliar sig i huvet just nu gällande eventuell utveckling av "discobollen"? Vad gör Devialet som inte vi lyckas med? 2500 saker, i Watt räknat kanske?

Jag tror att vi i framtiden kommer se ett antal små subwoofers i boll-utförande, som sopar mattan med större lådor.

B&W´s boll hade passat perfekt platsmässigt hos mig men det råder så delade meningar om dess prestation så det är nog bäst att låta den utvecklas nåt steg till innan den blir intressant.

Postad 28 January 2016 - 15:58

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Nja, jag tycker att mitt inlägg ovan visar rätt tydligt att det inte går att trolla hur mycket som helst.
82dB om man ska spela djupt är ju inte högt, och då snackar vi ju max SPL +-2dB.

Då har vi inte tagit upp hur mycket distorsion det är vid denna volym.
Med tanke på max spl, 2500W eller vad det var och ett sjukt lågtryck så lär ju disten vara skyhög.

Postad 28 January 2016 - 17:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Nja, jag tycker att mitt inlägg ovan visar rätt tydligt att det inte går att trolla hur mycket som helst.
82dB om man ska spela djupt är ju inte högt, och då snackar vi ju max SPL +-2dB.

Precis, och de där 100dB är inte seriöst mätt heller, så den bryter inte mot några fysiklagar. Men visst kan den säkert låta mycket ändå, troligtvis mest dist i de låga frekvenserna.

Redigerat av Ageve, 28 January 2016 - 17:44.

Postad 28 January 2016 - 18:25

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Vore ballt att se nån mätning när man ser volym, frekvens och dist. Enligt Devialets marknadsföring så är det ju typ 0 dist. Stämmer nog inte. Nåja, det kanske är en stor sjunkbomb som gäller ändå.

Postad 29 January 2016 - 10:16

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Vore ballt att se nån mätning när man ser volym, frekvens och dist. Enligt Devialets marknadsföring så är det ju typ 0 dist. Stämmer nog inte. Nåja, det kanske är en stor sjunkbomb som gäller ändå.

Ingen högtalare har 0 dist. Högtalaren är det som garanterat distar mest i kedjan om man bortser från rummet och därför man lägger krut på högtalare och rum framför något annat.

Postad 29 January 2016 - 14:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag är inte enig med deras dist. Inre kompression måste leda till dist, gör det inte?

Vidare, jag har ju "hört" discobollen och devialet. Dom är helt omöjliga att jämföra, till devialets fördel :)

Postad 29 January 2016 - 20:42

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Känns som att det kommer hända mycket nu.
Snart kommer marknaden översvämmas av små bollar med hisnande prestanda.

Postad 29 January 2016 - 20:48

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Fast prestandan är ju bara hissnande om disten är låg.
Annars kan man ju lika gärna köpa en Sunfire True Subwoofer Signature som är typ 20 år gammal på 2700W och kan spela 116dB peak.

Sen att den gör det med en hiskelig massa distortion är en annan sak....
Som sagt, höga lådtryck, små element med långa slag och mycket effekt är ju ett recept för HÖG distortion.

Postad 31 January 2016 - 13:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Känns som att det kommer hända mycket nu.
Snart kommer marknaden översvämmas av små bollar med hisnande prestanda.

Knappast eftersom stor del av problematiken är rent fysiska. Det går inte att ändra på.

Postad 01 February 2016 - 00:34

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Jag och frugan ska köpa en ny sub till vår stereo. HK990 starkare och JBL ls80 står för musiken.

Här hemma spelas nästan all typ av musik gärna på hög volym. Vill helst inte betala mer än 5-6k
Kan tänka mig 2st subbar är det lönt att typ leta efter 2st beg XTZ 10"

Postad 01 February 2016 - 09:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det är väl där eller cerwin vega om du vill ha volym. Man får ofta inte så djup bas för dom summorna vid nyköp av två subbar. Men som du är inne på, två hyfsade tior beg är nog det bästa valet tror jag :)

Postad 01 February 2016 - 09:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3421 inlägg
  • 0

Vad skulle det krävas egentligen för att få en distfri 10" som både kan spela högt och lågt?

Vad är det dom inte klarar av att tillverka i dag?

Postad 01 February 2016 - 09:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Problemet sitter i att konen måste slå väldigt långt om den ligger på 10", det är vad jag förstått ett stort problem. Effekt ska matas in, lådan ska inte få så mycket kompression och såna saker. Tror dock att det som inte är så lätt att komma undan är just effekten, det strular till endel. Finns bra 10", lroy eller vad den nu heter, men det är en tia som kostar över 2000 kr. Rätt dyrt. Dessutom så distar även den om du ska mata in ett par hundra watt redan.

Redigerat av Zartok, 01 February 2016 - 09:54.

Postad 01 February 2016 - 12:46

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0

Det är väl där eller cerwin vega om du vill ha volym. Man får ofta inte så djup bas för dom summorna vid nyköp av två subbar. Men som du är inne på, två hyfsade tior beg är nog det bästa valet tror jag :)

Men om man börjar med att köpa 1 sub, ny/beg vad ger mest för pengarna 5-6k?
Är BK electronics något att satsa på, inget mig emot att beställa från nätet men inget man kan provlyssna. 

Cerwin Vega högtalare har jag ägt och är inte så intresserad av deras sub.

Redigerat av Unregistered32555851, 01 February 2016 - 13:02.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.