LG OLED 2018: W8 E8 G8 C8 B8
1370 svar till detta ämne
Postad 01 October 2018 - 09:02
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Det lustiga är ju att den stora förloraren här är LG. LG Electronics då.
Sagt det förr och säger det igen, LG Display behöver rampa upp. Rejält.
Risken är ju att toksänkningarna (iförh till lanseringspris) kanske uteblir lite i år? Vi får se... Får väl accelera sunes smutskastningskampanj mot oled på internet så efterfrågan går ner. 
Nej dom som går och är övertygade om att dom ska kunna köpa 65tums 2018 oleds för 20k på black friday tror jag kommer bli väldigt besvikna. Tror inte alls det kommer bli samma sänkningar i år. Eventuellt B8an som kan komma ner runt den prislappen.
Postad 02 October 2018 - 16:13
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Ja om du jämför mot förra året då den billigaste 77" kostade typ 170000:- så är det ett jäkligt bra pris, sen är man ju sugen på att se vart det tar vägen mot black friday 
Skulle tro på runt 15 000 för C8 55 tum.
Om 8 år är det 80" med 8K, kurvad med en radie på 8 meter, för max 8000:- som kommer vara norm. Då ingår ju säkert högtalare med 8 8"-element på 8 Ohm och 80 Watt RMS. För den som inte vill sätta upp 80 högtalare i rummet förstås.
Och det mesta av allt sönderkomprimerat material kommer fortfarande att se ut som skit och föra tankarna till 80-talet.
Gammal goding från vår vän Zacabeb. 
Han had i alla fall rätt med det sista "Och det mesta av allt sönderkomprimerat material kommer fortfarande att se ut som skit och föra tankarna till 80-talet."
Redigerat av ruva, 02 October 2018 - 16:11.
Postad 02 October 2018 - 16:15
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1482 inlägg
Förra året sjönk priserna mellan 25-30% från Sept till Jan.
Mer på de dyra +25k och mindre på de under 25k.
Om man orkar hålla sig så kan man nog räkna med samma sänkningar i år.
Jag tror inte kapacitetsbrist i LG fabriken påverkar svenska handlare redan i höst.
Postad 02 October 2018 - 17:54
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Känns som att 65" C8 följer samma prismönster som förra året. Bör bli en rea slutet av oktober ner till 25-27k och sedan Black Friday ner till 20-22k.
Postad 03 October 2018 - 14:22
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Han had i alla fall rätt med det sista "Och det mesta av allt sönderkomprimerat material kommer fortfarande att se ut som skit och föra tankarna till 80-talet."
Som ofta så minns folk nog saker från förr i tiden som klart bättre än vad dom verkligen var 
Postad 04 October 2018 - 13:12
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Det verkar vara ett värre lotteri att få en bra panel i år än va det var förra året. Verkar vara många som köpt C8an där halva sidan är ljusare än den andra. Killen som tagit denna bilden på sin tv har kört flera panel rensningar utan förbättringar. Inte ens mina 2015 oleds såg ut som denna. Har även sett flera andra rapporter om detta. Perfect blacks Långt ifrån alla ser ju såhär illa ut men den här killen har fått 3 C8 i rad som nästan varit lika illa allihop. När det gäller bildkvaliten överlag så tycker jag Oled presterar bäst och föredrar den framför LED, men Oled har minst lika stora problem med uniformiteten som LED om inte värre. Svårt att veta vilket ben man ska stå på alltså.....

Redigerat av Jaxione, 04 October 2018 - 13:14.
Postad 04 October 2018 - 13:16
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Här är en annan som LG tom sagt nej till för byte av panel. Helt sanslöst dålig kundservice på en så dyr tv.

Redigerat av Jaxione, 04 October 2018 - 13:21.
Postad 04 October 2018 - 20:53
Ecis
-
Ecis
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Det verkar vara ett värre lotteri att få en bra panel i år än va det var förra året. Verkar vara många som köpt C8an där halva sidan är ljusare än den andra. Killen som tagit denna bilden på sin tv har kört flera panel rensningar utan förbättringar. Inte ens mina 2015 oleds såg ut som denna. Har även sett flera andra rapporter om detta. Perfect blacks Långt ifrån alla ser ju såhär illa ut men den här killen har fått 3 C8 i rad som nästan varit lika illa allihop. När det gäller bildkvaliten överlag så tycker jag Oled presterar bäst och föredrar den framför LED, men Oled har minst lika stora problem med uniformiteten som LED om inte värre. Svårt att veta vilket ben man ska stå på alltså.....

När det gäller den här typen av bilder är det alltid svårt att uttala sig. Du har ingen aning vad det är för material, kamera eller om bilden är manipulerad.
Postad 04 October 2018 - 21:55
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Som ofta så minns folk nog saker från förr i tiden som klart bättre än vad dom verkligen var 
Ifrågasätt inte fakta nu, 80-talet var mänsklighetens peak 
Postad 04 October 2018 - 22:12
Topeli
-
Topeli
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Hejsan, ny ägare då de kommer till LG´s Oled 
Testade tv´n ikväll, klart nöjd över bildkvaliten och fann
inget att direkt vara besviken över.
Tycker mig dock anse att panelen är snäppet ljusare
på höger ytterkant kontra vänster kant, som är kolsvart
då eftertexter rullar och det svärtar ner mellan scener..
Men, då jag är i tv´n menyer och ser mig om, så är det
lika svart rakt igenom ?!..
Filmen spelades upp via extern enhet via hdmi
men ska imorgon se hur de blir från en vanligt BD spelare.
Det jag inhandlat är en C855
Postad 04 October 2018 - 23:13
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Yes. Även min såg ut som de andra bilderna som länkats. Hela den högre sidan var i princip bläcksvart medans den andra var mörkgrå. Gav det några veckor och 2 panelrensningar men inget som hjälpte och tyvärr mer tydligt i riktigt material än vanlig banding. Synd för tyckte den var klart bättre än min C7 annars.
Postad 05 October 2018 - 06:00
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Märkligt, har inte sett någon rapport om detta från Sony, Philips eller Panasonic. Kan LG börjat fuska med panelerna? Sänkt kraven? Nog för att LG står för en stor del av försäljningen men ändå.
Redigerat av Jaxione, 05 October 2018 - 06:11.
Postad 05 October 2018 - 06:34
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Var det inte Kina som skulle hjälpa till med tillverkningen nu? Oavsett tråkigt med defekta paneler. Råd acceptera aldrig.
Postad 05 October 2018 - 06:37
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Var det inte Kina som skulle hjälpa till med tillverkningen nu? Oavsett tråkigt med defekta paneler. Råd acceptera aldrig.
Det värsta är ju att det verkar som att LG på flera av dessa paneler sagt nej till utbyte. Det vill till att kolla sin tv noggrant innan ångerrätten går ut alltså......
Postad 05 October 2018 - 07:10
Topeli
-
Topeli
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Yes. Även min såg ut som de andra bilderna som länkats. Hela den högre sidan var i princip bläcksvart medans den andra var mörkgrå. Gav det några veckor och 2 panelrensningar men inget som hjälpte och tyvärr mer tydligt i riktigt material än vanlig banding. Synd för tyckte den var klart bättre än min C7 annars.
Tittade nu även via BD-spelare och det är som på en äldre Led/Lcd tv
där man kunde se sidobelysningen tränga in från sidan..
Svårt att fota, då det knappt syns i ett ljusare rum/med lampa tänd,
men som Foxxy noterade, så är det inget jag kommer acceptera.
Rullar mot butiken så jag är först på plats idag.
Lite trist, samt en utmaning, då man inte vet hur många x man
måste testa i värsta fall..
Postad 05 October 2018 - 08:12
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
När det gäller den här typen av bilder är det alltid svårt att uttala sig. Du har ingen aning vad det är för material, kamera eller om bilden är manipulerad.
Så det är mer troligt att han hittat på allting än att det skulle vara någe fel med Oled menar du? Trots att flera i denna tråden och andra i den tråden bilden kommer ifrån har samma problem samt att detta rapporterats i flera trådar?
Oled är fantastiskt på så många sätt men det är bara att dra ner byxorna och erkänna att det är precis samma lotteri som med LED var det gäller uniformitet, det är inte ett dugg bättre.
Postad 05 October 2018 - 10:24
Topeli
-
Topeli
-
Amatör
-
-
67 inlägg
MediaMarkt godtog mitt missnöje, så det
blir att hämta en ny enhet, som de startat och
kollat på lagret om de kan se liknande effekter på
som jag hade på nuvarande.
Dock inte i närheten av samma mörker på deras lager som
i mitt vardagsrum, så jag får se ikväll om den nya är bättre
eller om det blir att kliva ner till en Led, xx tusen billigare..
Postad 05 October 2018 - 10:37
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Gött! Håller tummarna för dig.
Postad 05 October 2018 - 14:34
Foxxy
-
Foxxy
-
Forumräv
-
-
595 inlägg
Gött att Mm hjälper dig. Ge inte upp och byt till lcd. När du väl får tag i en panel som du är nöjd med så kommer du tycka allt annat är skit. Glöm inte att lcd har sina problem med.
Sitter på en perfekt 65c7 från förra året och kan inte tänka mig något annat än Oled.
Postad 05 October 2018 - 15:09
Topeli
-
Topeli
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Gött att Mm hjälper dig. Ge inte upp och byt till lcd. När du väl får tag i en panel som du är nöjd med så kommer du tycka allt annat är skit. Glöm inte att lcd har sina problem med.
Sitter på en perfekt 65c7 från förra året och kan inte tänka mig något annat än Oled.
Nej, det var mest en snabb tanke, om de skulle valt att
strula och inte verka villiga att hjälpa till.
MEn, har nu ställt upp det nya exet på bänken,
tycker glaset i den speglar en rätt varm bild av omgivningenoch
inte så mörk och "speglig"
Men, ikväll, då mörkret lagt sig, så får man se om de blivit en bättre
enhet, och de på MM har redan välkomnat mig "ångerrätten"
om det är ett till måndagsex 
Postad 05 October 2018 - 19:36
Ecis
-
Ecis
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Så det är mer troligt att han hittat på allting än att det skulle vara någe fel med Oled menar du? Trots att flera i denna tråden och andra i den tråden bilden kommer ifrån har samma problem samt att detta rapporterats i flera trådar?
Oled är fantastiskt på så många sätt men det är bara att dra ner byxorna och erkänna att det är precis samma lotteri som med LED var det gäller uniformitet, det är inte ett dugg bättre.
Du borde nog läsa vad jag skrev. Jag har inte påstått någonting, bara att man skall vara lite källkritisk.
Postad 05 October 2018 - 22:28
Topeli
-
Topeli
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Gött! Håller tummarna för dig.
Den nya visar betydligt bättre hälsa,
men fann då eftertexterna skulle börja
på en film från BD skiva, en rödtonad ruta uppe
i vänstra hörnet och minimala rödtonade ljusdrag
på båda sidor av panelen.
Inget som kameran kunnat plocka i mörkret,
samt inget som syns så fort en liten ljuskälla
aktiveras.
Kommer hålla koll på det och vet att jag kan
granska så de inte blir värre inom 30 dagar.
Postad 06 October 2018 - 06:12
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Den nya visar betydligt bättre hälsa,
men fann då eftertexterna skulle börja
på en film från BD skiva, en rödtonad ruta uppe
i vänstra hörnet och minimala rödtonade ljusdrag
på båda sidor av panelen.
Inget som kameran kunnat plocka i mörkret,
samt inget som syns så fort en liten ljuskälla
aktiveras.
Kommer hålla koll på det och vet att jag kan
granska så de inte blir värre inom 30 dagar.
Det kallas för tint och är oleds andra uniformitetsproblem förutom problem med near black. Det kommer inte bli bättre så du får känna efter ordentligt om det stör dig innan ångerrätten går ut.
Postad 06 October 2018 - 07:17
Topeli
-
Topeli
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Det kallas för tint och är oleds andra uniformitetsproblem förutom problem med near black. Det kommer inte bli bättre så du får känna efter ordentligt om det stör dig innan ångerrätten går ut.
Hmm.. det känns med andra ord inte som att man
direkt lyckats då 2 av 2 har uppvisat fel/problem,
vilket förvisso kanske är vanligare än vad butikerna vet om..
Som de sa till mig
"det är inte många som sitter i ett kolsvart rum och ser på film"
vilket jag gjort, så gott jag kunnat, från start för att avnjuta filmen till fullo.
Men, tackar för informationen, har noterat felets namn så att man har det
om det stör för mycket/blir värre.
Redigerat av Topeli, 06 October 2018 - 07:20.
Postad 06 October 2018 - 16:44
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Läst och känns som om man skulle hoppa LG OLED 2018 också.
Postad 06 October 2018 - 17:27
Tore3
-
Tore3
-
Forumräv
-
-
864 inlägg
Brukar ju vara missnöjda ägare som hörs o syns mest på diverse forum. Är det nån köpare av 8 serien som är nöjd?
Btv har en E6 och har ingen Banding eller tint o problem med uniformiheten har jag inte sett än. Om det stämmer att kvalitetskontrollen är sämre Är det bara lämna tillbaka skräpet, det är våran enda makt som konsument!
Postad 06 October 2018 - 18:45
Topeli
-
Topeli
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Brukar ju vara missnöjda ägare som hörs o syns mest på diverse forum. Är det nån köpare av 8 serien som är nöjd?
Btv har en E6 och har ingen Banding eller tint o problem med uniformiheten har jag inte sett än. Om det stämmer att kvalitetskontrollen är sämre Är det bara lämna tillbaka skräpet, det är våran enda makt som konsument!
Jag är nöjd, men då det är min första Oled så har man
dessvärre ingen kunskap om att dessa fenomen finns.
Den första jag fick, var illa, denna har röd tint,
vem vet, kanske inte finns ngn bättre på MediaMarkt
vilket gör att man nu dragit vinsten ?!
Så, jag kommer göra lite tester för att se så det inte är
än sämre än det jag sett, sedan överväga ägandet
då man vet att Led/Lcd inte kan leverera denna bildkvalite
i övrigt.
Postad 06 October 2018 - 19:58
Gallo69
-
Gallo69
-
Forumräv
-
-
629 inlägg
Lg Oled C8 65" på Elgiganten i Finland för 22900:- Samma pris i Sverige till BF?
https://www.gigantti...-tv-c8-oled65c8
Redigerat av Gallo69, 06 October 2018 - 20:01.
Postad 07 October 2018 - 07:42
Topeli
-
Topeli
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Testade tv´n igår med lite olika testbilder, tack för dem,
vid 5 % gråskala var bilden "som sämst" och mest ojämn,
men vid 15% och 100% helt ok.
Den röda tonen jag fick, tint, försvann även nästan helt uppdagade jag
om jag valde annan bildinställning än den som MediaMarkt Kalibrerat fram
och placerat under "expert mörkt rum"...
5% ">http://
15%
">http://
100%
">http://
Postad 07 October 2018 - 07:45
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Ser kanon ut! Tror du kommer bli sjukt nöjd med den tvn. Bandingen nära grått kommer du aldrig komma ifrån på Oled. Så länge det inte syns i för mycket vanligt tittande så slappna av och njut! 
Vilken tum är det?
Redigerat av Jaxione, 07 October 2018 - 07:47.
Postad 07 October 2018 - 08:08
Topeli
-
Topeli
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Ser kanon ut! Tror du kommer bli sjukt nöjd med den tvn. Bandingen nära grått kommer du aldrig komma ifrån på Oled. Så länge det inte syns i för mycket vanligt tittande så slappna av och njut! 
Vilken tum är det?
Detta är 55C8 
och som sagt, den röda tinten syns enbart
då jag väljer Kalibreringen som Mediamarkt ställt in på "expert mörkt rum"
Postad 07 October 2018 - 21:52
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Detta är 55C8 
och som sagt, den röda tinten syns enbart
då jag väljer Kalibreringen som Mediamarkt ställt in på "expert mörkt rum"
Nu har jag inte sett ditt exemplar och har ingen aning om din kamera du använt. Men fotografierna du visar på TV:n är något blåturkos eller cyan-tintade.
Motsatsfägen till turkos är rött och vi upplever den relativa skillnaden i färger, det vill säga att när något blir mindre cyan, kan vi uppleva det som mer rött. Detta gäller särskilt om du utgår från en ljusstarkt läge som är turkos från början och jämför med ett ljussvagt läge (120 nits) som är korrekt vitbalanserad. Ögat/hjärna låser det på det ljusstarkaste delen av en jämförelse och ser det som "rätt", särskilt för den som saknar all annan form av referens.
Det vill säga att vad du upplever som "röd tint" mycket väl kan vara rätt nyans därför att ditt exemplar egentligen är alldeles för turkos i alla andra lägen.
Postad 08 October 2018 - 09:37
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Nu har jag inte sett ditt exemplar och har ingen aning om din kamera du använt. Men fotografierna du visar på TV:n är något blåturkos eller cyan-tintade.
Motsatsfägen till turkos är rött och vi upplever den relativa skillnaden i färger, det vill säga att när något blir mindre cyan, kan vi uppleva det som mer rött. Detta gäller särskilt om du utgår från en ljusstarkt läge som är turkos från början och jämför med ett ljussvagt läge (120 nits) som är korrekt vitbalanserad. Ögat/hjärna låser det på det ljusstarkaste delen av en jämförelse och ser det som "rätt", särskilt för den som saknar all annan form av referens.
Det vill säga att vad du upplever som "röd tint" mycket väl kan vara rätt nyans därför att ditt exemplar egentligen är alldeles för turkos i alla andra lägen.
Jäkla intressant det där, jag ser helt klart röd eller magenta tint på den bilden 
Postad 08 October 2018 - 09:47
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5020 inlägg
Håll upp ett vitt a4 bredvid tvn så ser du att den är blå.
Postad 08 October 2018 - 10:20
Jaxione
-
Jaxione
-
Forumräv
-
-
666 inlägg
Höger sida är helt klart röd/rosa för mig. Färgblind kanske 
Jag alltså
Redigerat av Jaxione, 08 October 2018 - 10:20.
Postad 08 October 2018 - 10:42
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Jäkla intressant det där, jag ser helt klart röd eller magenta tint på den bilden 
Tittar vi på RGB-informationen i fotot från 100%-testbilden är det fördelat ungefär så här (+/- ett par nivåer förstås)
R: 225
G: 235
B: 255
Vi har alltså ett foto vars bildinnehåll har dominans i blått med grönt som dominerar över rött. Det vill säga blåturkos. Ifall den bilden ovanför ser magenta eller röd ut på din skärm fast själva innehållet är turkost, då tittar du just nu på ett system/skärm som är åt skogen helt fel inställd. 
Postad 08 October 2018 - 10:46
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Tittar jag på RGB-data så är höger sida främst något mindre grön på fotot. Motsatsen till grön är magenta och mindre grön upplevs som magenta i en sådan här jämförelse.
Postad 08 October 2018 - 10:50
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Håll upp ett vitt a4 bredvid tvn så ser du att den är blå.
Ett vitt A4 utstrålar inte ljus. Den reflekterar ljus vilket kan vara hur godtyckligt ljus som helst. Men påfallande ofta inomhus är det varmgul, orange belysning, på 2500-3000 Kelvin. Då kommer allting alltid att se blått ut i jämförelse, särskilt en TV som är kalibrerad mot D65.
Så för att det ska fungera att hålla upp ett vitt A4-papper måste du få få D65-tempererat ljus. Till exempel dagsljus från en mulen himmel. Mängden ljus som reflekteras mot pappret måste vara lika starkt som ljuset som TV:n utstrålar. Annars kommer hjärnan tolka det starkaste ljuset som "vitt" och se allting relativt detta ljus.
Postad 08 October 2018 - 11:43
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
pic2.jpg 59.78K
6 Antal nerladdningar
Tack vare min Trojan så lyckades jag distanskalibrera din skärm så större delen av skärmen kom närmare D65. Klart mindre turkos, see? 
pic3.jpg 28.64K
5 Antal nerladdningar
(gul i botten dock)
Postad 08 October 2018 - 12:04
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5020 inlägg
Ett vitt A4 utstrålar inte ljus. Den reflekterar ljus vilket kan vara hur godtyckligt ljus som helst. Men påfallande ofta inomhus är det varmgul, orange belysning, på 2500-3000 Kelvin. Då kommer allting alltid att se blått ut i jämförelse, särskilt en TV som är kalibrerad mot D65.
Så för att det ska fungera att hålla upp ett vitt A4-papper måste du få få D65-tempererat ljus. Till exempel dagsljus från en mulen himmel. Mängden ljus som reflekteras mot pappret måste vara lika starkt som ljuset som TV:n utstrålar. Annars kommer hjärnan tolka det starkaste ljuset som "vitt" och se allting relativt detta ljus.
Ja det är ju sant. Sitter på kontoret själv med stora fönster, tänkte inte på det haha.
Postad 08 October 2018 - 15:36
Salmonboy
-
Salmonboy
-
Forumräv
-
-
907 inlägg
pic2.jpg
Tack vare min Trojan så lyckades jag distanskalibrera din skärm så större delen av skärmen kom närmare D65. Klart mindre turkos, see? 
pic3.jpg
(gul i botten dock)
Hehe, kan du göra samma sak med min också? Kan skicka ut en omvänd trojan 
Postad 08 October 2018 - 19:22
Unregistered9dec5957
-
Unregistered9dec5957
-
Forumräv
-
-
599 inlägg
Helt ny OLED65C8PLA i butik, 2års garanti för 28 000 på blocket
Postad 08 October 2018 - 20:37
Topeli
-
Topeli
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Mycket intressant, samt långt förbi en annans
kunskap/uppfattning.
Fotot är taget i ett rum, där tv´n är enda ljuskällan,
med en iPhone X.
Efter det du skriver, så blir man allt mer fundersam om
det var ett lönt inköp, eller om man ska/skulle hoppa över det..
Har inte med mig Kalibreringen då jag nu jobbar, men kan på fredag/lördag
skriva in hur de kalibrerat tv´n, om de redan där kanske gått åt fanders !?
"Att tänka på innan kalibrering
Alla displayprodukter har en inkörningsperiod där färgerna kommer att förändras från att produkten är ny tills dess att den har stabiliserats. Därför går man aldrig på en helt nyuppackad skärm eller projektor och kalibrerar eftersom färgerna då förändras redan inom ett par veckor.
• För LCD/LED rekommenderas minst 100 timmars drift."
Bör man då undvika att spela på den kalibrering som MM gjorde
direkt på plats, så att Oled får chans att "komma tillrätta"?
pic2.jpg
pic3.jpg
(gul i botten dock)
Ser på din bild att min 100% sticker iväg mot de blåa,
vilket är lättare att se då man har ngt att jämföra med.
Jag alltså
Ja, du är inte ensam om att överväga färgblindhet haha
Redigerat av Topeli, 08 October 2018 - 21:16.
Postad 09 October 2018 - 10:22
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
"Att tänka på innan kalibrering
Alla displayprodukter har en inkörningsperiod där färgerna kommer att förändras från att produkten är ny tills dess att den har stabiliserats. Därför går man aldrig på en helt nyuppackad skärm eller projektor och kalibrerar eftersom färgerna då förändras redan inom ett par veckor.
• För LCD/LED rekommenderas minst 100 timmars drift."
Bör man då undvika att spela på den kalibrering som MM gjorde
direkt på plats, så att Oled får chans att "komma tillrätta"?
Alla apparater kommer att förändras något de första hundra timmar. Liksom de första 1000 timmarna. Så det handlar om vilken precisionsnivå du vill lägga dig på. Har man höga krav och tränad blick för hur färger ska se ut måste man kalibrera på plats för de förutsättningar som gäller för det exemplaret och rummet. Man måste anlita någon som kommer hem och genomför arbetet och det måste göras regelbundet.
En kalibrering av en TV "i butik" arbetar mot en standardiserat mål, 120 nits, dE3-avvikelse etc. och kommer per definition aldrig bli superexakt. Men det kan göra en stor och viktig förändring. De stora felen försvinner. Likt att få bort den turkosa vitbalansen på ditt exemplar. Den förändringar som kommer med tiden är i det sammanhanget jämförelsevis ganska liten och alltså en fråga om vilken precisionsnivå du vill uppnå.
Postad 09 October 2018 - 21:12
Topeli
-
Topeli
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Alla apparater kommer att förändras något de första hundra timmar. Liksom de första 1000 timmarna. Så det handlar om vilken precisionsnivå du vill lägga dig på. Har man höga krav och tränad blick för hur färger ska se ut måste man kalibrera på plats för de förutsättningar som gäller för det exemplaret och rummet. Man måste anlita någon som kommer hem och genomför arbetet och det måste göras regelbundet.
En kalibrering av en TV "i butik" arbetar mot en standardiserat mål, 120 nits, dE3-avvikelse etc. och kommer per definition aldrig bli superexakt. Men det kan göra en stor och viktig förändring. De stora felen försvinner. Likt att få bort den turkosa vitbalansen på ditt exemplar. Den förändringar som kommer med tiden är i det sammanhanget jämförelsevis ganska liten och alltså en fråga om vilken precisionsnivå du vill uppnå.
Ja, tanken från början var enbart att inhandla en vettig tv
då den gamla sjöng på de sista efter sina 7 år på väggen..
Dock så gjorde MediaMarkt sin kalibrering som de även lämnat info
om där man ser hur de fått ned över/undertoner och fått dem
mer samspelta, men där ser jag då denna "röda ton" som sedan
försvinner om jag kliver över till tex LG´s egna "ljust rum"..
Har inga proffssaker hemma, så de kommer för egen del
räcka med en "bra bild" som man sett att den leverer på
de övriga bildalternativen.
Postad 10 October 2018 - 11:42
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3370 inlägg
Dock så gjorde MediaMarkt sin kalibrering som de även lämnat info
om där man ser hur de fått ned över/undertoner och fått dem
mer samspelta, men där ser jag då denna "röda ton" som sedan
försvinner om jag kliver över till tex LG´s egna "ljust rum"..
Som skrivet - det är troligtvis så att den röda tonen du upplever är den som är den rätta och att LG:s "ljust rum" faktiskt är turkos. Men eftersom du jämför en ljusstark inställning med en som inte alls är lika ljusstark kommer du i brist på referenspunkter att tolka den ljusstarka som "rätt" även fast hudtoner har ett drag av Vampirina (disney-karaktären) med LG:s egna inställningar.
Har du haft en TV som var snarlikt turkos innan kommer detta ytterligare befästa hur man upplever detta. Det är ganska vanligt att man lärt sig fel av i åratal stirra på en TV som är för turkos eller för blå, särskilt som de flesta apparater är just för turkosa eller för blå direkt ur kartong.
Redigerat av Ringblixt, 10 October 2018 - 11:44.
Postad 10 October 2018 - 21:21
Topeli
-
Topeli
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Som skrivet - det är troligtvis så att den röda tonen du upplever är den som är den rätta och att LG:s "ljust rum" faktiskt är turkos. Men eftersom du jämför en ljusstark inställning med en som inte alls är lika ljusstark kommer du i brist på referenspunkter att tolka den ljusstarka som "rätt" även fast hudtoner har ett drag av Vampirina (disney-karaktären) med LG:s egna inställningar.
Har du haft en TV som var snarlikt turkos innan kommer detta ytterligare befästa hur man upplever detta. Det är ganska vanligt att man lärt sig fel av i åratal stirra på en TV som är för turkos eller för blå, särskilt som de flesta apparater är just för turkosa eller för blå direkt ur kartong.
Ja, vem vet haha
Känns lite som att hamna bakom skolbänken igen 
Men, har iaf sett att den kan leverera en ordentligt bra bild,
kontra den gamla burken jag hade, men de blir bara att
ställa sig frågan, om den är värd 9-13 tusen
mer än en Led/LCD i samma storleksklass.
Postad 11 October 2018 - 21:25
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Läst och känns som om man skulle hoppa LG OLED 2018 också.
Varför? Visst inget supernytt i år eller 2017 heller för den delen. Men finns väl ingen anledning att vänta om du ska göra övergången till OLED? Även 2016 OLED spöar skiten ut Samsungs QLED (subjektivt förståss..) Köpte förra året och är supernöjd.
Redigerat av e3henri, 11 October 2018 - 21:26.
Postad 12 October 2018 - 16:14
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
För dom som är medlemmar hos Hembiobutiken.se har för första gången (vad jag vet) möjlighet att lägga vantarna på 65C8 för mindre än 30 tusenlappar. Så nedräkningen till BF har dragit igång på riktigt nu.
Postad 12 October 2018 - 16:42
Unregistered9dec5957
-
Unregistered9dec5957
-
Forumräv
-
-
599 inlägg
För dom som är medlemmar hos Hembiobutiken.se har för första gången (vad jag vet) möjlighet att lägga vantarna på 65C8 för mindre än 30 tusenlappar. Så nedräkningen till BF har dragit igång på riktigt nu.
Gamla nyheter
"Helt ny OLED65C8PLA i butik, 2års garanti för 28 000 på blocket"
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|