* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z2 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 16 november 2003 - 22:06
Vad säger ni som har sett, eller testat den om dess förmåga att linjedubbla. Det ska ju tydligen vara en svaghet hos denna, precis som Z1... eller??
Postad 16 november 2003 - 22:32
Jag tycker färgerna är bra, förutom de rödaktiga. Upplösning och skärpa gillar jag även.shamrock_bones: Vad är det som gör att du tycker bilden är bra ?
Av din beskrivning låter det ju inte alls bra.
Mattias.
Postad 16 november 2003 - 22:56
Se denna länk för mer info...
Sanyo Z2 på AVSFORUM
Redigerat av Unregisteredc12cd906, 16 november 2003 - 22:57.
Postad 16 november 2003 - 23:53

Kan man anta att VB även går att få bort på AE500, som använder samma paneler som Z2?
Måste säga att VB har gjort mig lite skraj inför projektorvalet, tydligen har AE500 rätt kraftiga. Har själv sett det på AE100, och på den är det riktigt illa.
Postad 17 november 2003 - 00:31
Ska kolla det med Japan i veckan.Fick min Z2 i torsdags, tänkte därför posta lite kommentarer om bilden.
Bilden är mycket bra förutom två saker; Bilden är alldeles för röd i tonen och vertical banding är mycket synlig och irriterande. I solida färgfält syns denna VB väldigt tydligt och är otroligt irriterande. Vet någon om det går att justera bort denna effekt i service menyn?
Bilder på Vertical banding:
Gå in i "Sanyo Z2 vertical banding"
Ring mig på onsdag.
MVh
Gustaf
08-792 10 40
Postad 17 november 2003 - 07:19
låter bra att du fick bort VB. Kan du precisera vilken/vilka poser du ändrade till vad?
Kanske skriva en blänkare i tråden "Så Tweakar du din Z2:a"
mvh Lars
Postad 17 november 2003 - 11:45
Efter som z2 har några barndomsfel(vilket dom flesta projektorer har, när dom kommer ut) så skulle det vara bra att veta för många om man måste vänta med att köppa en z2( vänta till bugarna är fixad) heller möjligt att köppa en z2 nu, men kunna updatera mjukvaran senare när ny mjuvaruverioner kommer som fixar bugarna.
Postad 17 november 2003 - 12:16
Sanyo Z2 Service Menu
Today I found out how to access the service menu on my Sanyo Z2.
This is what I did to accomplish this.
Hold down both the menu and input buttons on the Sanyo Z2 (not on the remote)for about 5 seconds.
My problem is that i have no idea on what to do now to adjust the red channel. Did anybody try this yet?
och vidare:
thank you
go into the sanyo z2 impressions thread and there's a post by me (probably on the 2nd or 3rd last page) where I detail what is in the service menu to adjust the gain/bias for the colours.
bah, what the hell, no point in you wasting your time like that:
1- controls the red bias
2- controls green bias
3- controls blue bias
7- controls the red gain
8- green gain
9- blue gain
write down your values before playing around wiht these setting
Postad 17 november 2003 - 13:01
Postad 17 november 2003 - 17:08
...som sagt...Körde i dag HDMI-DVI med Z2 det gick inte med PAL eller NTSC systemet men med en regionsfri lågupplöst dvdskiva(gammal) så gick det. Ska kolla med Pioneer i morron. Verkar som pioneern inte vill ge höger upplösning.sanyo vet att z2 har ett problem med protocolet(HDMI) via dvi (vissa spelare) och jobbar med att åtgärda detta.
Fick höra detta an en kompis i frankrike som pratat med sanyo där.
Samma test kördes på Marantz i går och det blev samma utfall.
MVH
Gustaf
Så länge Z2:ans EDID information säger max 1024x576 ska inga enheter skicka högre upplösningar än så via "data-gränssnitt" "out-of-the-box" så länge dom följer fastlagda standarder.
Det är möjligt att man kan åsidosätta dom vanliga kontrollfunktionerna med vissa dator-grafik-kort (ATI)...och på så sätt komma runt felet i projektorn... men det är fortfarande fel på projektorn.
Jag hoppas VERKLIGEN att Sanyo fixar fram en firmware-uppgradering eller liknande, som åtgärdar detta fel.
/Staffan
Postad 17 november 2003 - 20:40
"According to http://www.cineforhome.de the de-interlacer does'nt work in filmmode for PAL-input - her a translation to english via AltaVista:
Unfortunately the PLV-Z2 has only for NTSC material a film mode, for PAL is missing it. In the consequence filmmaterial is treated by the De-Interlacer such as video material, which becomes missing character rows interpolated. Thereby the optimum image quality is not ensured: Small picture details do not have the maximum sharpness, thin horizontal lines show unrests or work "gradated".
Could anyone confirm that. I only have PAL-DVD's and only interlace output on my DVD-player, so this may be the wrong projector for me?"

Postad 17 november 2003 - 21:17
Är det någon som har kontrolerat det här än? Min tyska suger ganska hårt den med!
Postad 17 november 2003 - 21:35
Projen var INTE kalibrerad på något sätt. Den var bara mer eller mindre endast uppsatt i takstativet. När vi körde projen med IRIS-funktionen fullt stängt blev bilden MYCKET bra. Mörka scenerna i FOTR blev riktigt bra, TROTS endast interlace-signal från Pioneer 565 via komponentkabel.
Jag blev dock mycket imponerad av bilden. Dock såg jag lite sreendoor, men bilden var som sagt mycket STOR (104") bild. Effektiv bildyta låg på 2.40 meters bredd. Syntes knappt någon screendoor alls från tittavståndet som var ca 4.2 meter. Kanske liiiite i vissa ljusa scener. Men med lite mindre duk, mindre avstånd mellan lins och duk (med full zoom) samt en DVD med bra PS-signal så blir bilden riktigt bra. Jag ska köpa denna proje när jag har råd, men har man en enkel DVD utan PS-signal ska man nog ha klart för sig att det kan vara dags att uppgradera den INNAN köp av denna proje. Såg denna proje på projektormässan i Stockholm i helgen och då tyckte jag bilden var mycket bra. Det kan bara bli bättre än detta, och jag är nöjd med bilden.
Jag såg ingen VB som många har pratat om. Försökte verkligen se detta, men det kunde jag inte göra. Kanske syns mer med bättre material??
MVH Peter
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 17 november 2003 - 21:39.
Postad 17 november 2003 - 21:36

Postad 17 november 2003 - 21:51
Postad 17 november 2003 - 22:57
Det verkar som om Z2:an är mycket kräsen med vad den matas med. Jag skulle inte köra den med interlaced-signal.
Postad 17 november 2003 - 23:02
Har lagt upp två hotkeys i Powerstrip för att växla mellan projen och min 17" TFT.
Perfekt.
Läste i AVS-forum hur man gör.
1. Avinstallera ATI Control Center (eller va de nu heter)
2. Ändra monitorn från Plug and Play Monitor till Default Monitor och klicka bort "Hide modes this monitor can't display"
3. Lägg till nya upplösningen med powerstrip.
4. Njut av bilden! =)
//David
Postad 17 november 2003 - 23:12
Jag matar min med komponent Progressive PAL och NTSC från en Sony DVP-NS730-R kostar ca 2,000:- beroende på butik, och är helnöjd med bilden.Jag kan såg samma "taggiga" bild på Z2:an idag på Cinema Concept. Den matades med en interlace-signal (PAL) över komponentkabel och i de mycket rörliga scenerna i början av Gladiator fick alla kontrastrika kanter en "kam" av taggar som släpade efter. Tyvärr hade de ingen progressiv signal redo vid demotillfället, men under mässan i helgen såg jag exempel på progressiv matning och inga "kammar" fanns i de bilderna.
Det verkar som om Z2:an är mycket kräsen med vad den matas med. Jag skulle inte köra den med interlaced-signal.
Postad 17 november 2003 - 23:27
Kan man installera ATI Control Center efteråt, eller får man leva utan den ?Har nu sällat mig till den skara som kör DVI pixelperfect 1:1 1280*720 till projen. Vilken jäkla bild. Helt sjukt!!
Har lagt upp två hotkeys i Powerstrip för att växla mellan projen och min 17" TFT.
Perfekt.
Läste i AVS-forum hur man gör.
1. Avinstallera ATI Control Center (eller va de nu heter)
2. Ändra monitorn från Plug and Play Monitor till Default Monitor och klicka bort "Hide modes this monitor can't display"
3. Lägg till nya upplösningen med powerstrip.
4. Njut av bilden! =)
//David
/Staffan
Postad 18 november 2003 - 01:23
Har dock problem med två saker i nuvarande setupen.
1. Har svårt att få jämn skärpa över hela bilden.
Nedre vänstra hörnet och övre högra är lite oskarpare än resten av bilden. Vad kan detta bero på ?
2. Bilden är jämnstor över duken. Exempelvis är den 116 cm hög på vänstersidan och 117 på högersidan. Riktigt irriterande. Har vridit projjen mer åt vänster, men det verkar inte göra nån skillnad om jag inte vrider riktigt mkt. Men då blir å andra sidan skärpan lidande isället.
OBServera att det här gäller oavsett bildsignal, så det har inget med DVI -in att göra.
//D
Postad 18 november 2003 - 08:55
Har också sett detta så jag var på projemässan i helgen. MYCKET irriterande! Såg endast detta i nedre vänstra delen av bilden. Ingenting i det övre högra hörnet konstigt nog. Kanske inte kollade riktigt noga?.....
1. Har svårt att få jämn skärpa över hela bilden.
Nedre vänstra hörnet och övre högra är lite oskarpare än resten av bilden. Vad kan detta bero på ?
.....
Hoppas att du får ordning på detta. Posta "lösningen" i så fall.

MVH Peter
Postad 18 november 2003 - 09:07
Vid centrerad bild är avståndet mellan respektive hörn och linsen lika långt, och kortaste avståndet finns i centrum på bilden, differansen mellan närmaste och kortaste avståndet är relativt liten.
Vid max lenshift höger + upp, så ligger övre högra hörnet längst bort och närmaste avståndet i nedre vänstra. Differansen mellan närmaste och kortaste avståndet är betydligt större.
Differanserna blir ännu större, om du har zoomat upp bilden mycket.
Linsen måste ha ett skärpe-djup, så att du kan få focus hela vägen mellan kortaste & längsta avståndet. Detta kan nog vara svårt vid kraftig zoom och mycket lens-shift... ställer man så att det blir skarpt i mitten, kan det bli oskarpt i hörnen, och ställer man så det blir skarpt i ena hörnet, kan det bli oskarpt i motstående...
Idealet (för skärpans skull) borde vara en helt centrerad bild i förhållande till projektor-linsen, och zoomen på lägsta läget.
/Staffan
Redigerat av Unregisteredd73b39e1, 18 november 2003 - 09:08.
Postad 18 november 2003 - 09:16

Edit: Bildprocessor menar jag. Ändrat
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 18 november 2003 - 09:18.
Postad 18 november 2003 - 09:23
Va???? Den kräver väl inte någon PS-signal i alla fall???Den har ingen egen bildprocessor! Alltså att köra den utan en PS-signal är bara att glömma IMHO. Den mer eller mindre KRÄVER en DVD med PS-signal eller en extern bildprocessor. DET är det de menar.
Edit: Bildprocessor menar jag. Ändrat
Postad 18 november 2003 - 09:27

Edit: Slant på tangentbordet.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 18 november 2003 - 09:30.
Postad 18 november 2003 - 09:35
Vad Z2:an inte verkar göra är att de-interlaca PAL-film-material på rätt sätt. Den tolkar det som video-material istället vilket ledar till lite halvsunkig bild. Borde gå att fixa med en mjukvaruuppgradering.
Postad 18 november 2003 - 09:41

Postad 18 november 2003 - 09:42
Tror du verkligen som kan fixa det med en mjukvaruuppgradering???Klart den har en videoprocessor, iaf en de-interlacer, det har väl alla digitala projjar eller?
Vad Z2:an inte verkar göra är att de-interlaca PAL-film-material på rätt sätt. Den tolkar det som video-material istället vilket ledar till lite halvsunkig bild. Borde gå att fixa med en mjukvaruuppgradering.
Postad 18 november 2003 - 09:43

Postad 18 november 2003 - 09:44
Jag är med på vad du menar, men dom ska f*n inte skriva att den saknar videoprocessorJa det är klart att den riktar upp helbilder som alla LCD-projar gör
, men bilden blir inte bra med interlacesignal enligt mig. Linjerna blir taggiga i vartannat bildsvep. Enligt BigScreen saknar den videoprocessor och det gör att om man vill ha en BRA bild så ska du köra med en PS-källa. Man ska alltså inte räkna med att Z2;an gör det åt en så att säga.
Den har minimal bildbehandligskapacitet om man kan uttrycka sig så?
Postad 18 november 2003 - 09:45
Postad 18 november 2003 - 09:50
Jag hoppas det iaf. Eftersom det är en mjukvarubug (kan vi ju kalla det eftersom det är så jäkla korkat) så borde det gå att fixa. Men man vi vet ju aldrig, så vi kan ju bara hoppas. Hade själv tänk att köra en del digitaltv och SVHS material till denTror du verkligen som kan fixa det med en mjukvaruuppgradering???Klart den har en videoprocessor, iaf en de-interlacer, det har väl alla digitala projjar eller?

Postad 18 november 2003 - 09:54

Ska man ha projen för vanligt tv-tittande ska man nog TESTA det innan köp. PS-signal ser MYCKET bättre ut än interlaced enligt mig.
Postad 18 november 2003 - 10:09
Jaha, vad tror ni tw200:an då? är väl den som ligger närmast i spec. Den verkar ju ha en del problem, men det kanske löser sig och sen går den att tweaka till kanonbild den med:)
Men vi kanske ska ta den disskutionen i rätt tråd!
Postad 18 november 2003 - 11:43
Postad 18 november 2003 - 11:51

Jag kommer använda projen till att kolla på DVD med, inget annat. Enda gången jag kan tänka mig jag kommer kolla på TV på projen (via videon) blir om man kanske har fest eller liknande och MTV står på. Då spelar inte bilden så stor roll. Folk är nog lite lulliga pga alkohol då och då kanske bilden blir BRA, vad vet jag?

Postad 18 november 2003 - 12:07
Jag kör min Sony NS-900(ej progressiv) via S-video(har inte fått komponentkablarna än) och jag kan säga att bilden är grym. Några taggiga partier/bilder kan jag då inte uppfatta på ca 3,5m 90". Kollar även på TV via video via komposit och även där är bilden mycket bra. Har även provat xboxen via video samt s-video och det finns inget att klaga på.
Så att Z2 kräver en progressiv signal är bara skitsnack enligt mig.
Ska bli kul och se hur bilden blir med komponentkablar.
Postad 18 november 2003 - 12:16
Du tycker att bilden är bra via kompositvideo och det är ju hur bra som helst (du har inget att oroa dig över, m.a.o.), medans någon annan kanske tycker att kompositvideosignal på Z2 är av värsta slag?
Ett par öre från min sida...
Postad 18 november 2003 - 12:16

Sedan att BigScreen också tycker att man SKA köra med PS-signal till denna proje förstärker bara våra intryck. Jag är inte EMOT Z2;an på något sätt, snarare tvärtom! Jag tycker det är en projektor med mycket bra bild. Jag är bara lite kräsen.

Ska också bil kul att höra hur du tycker interlaced ser ut när du fått din komponentkabel.

Postad 18 november 2003 - 12:25

Postad 18 november 2003 - 13:02
Jag kör med projjen korrekt centrerad optimalt upphängd på bakväggen. Ingen Lensshift att tala om och halv zoom. Och vi pratar oskärpa så att man märker det. Blir trött i ögonen av att titta på databilden..Använder du lensshiften mycket ?
Vid centrerad bild är avståndet mellan respektive hörn och linsen lika långt, och kortaste avståndet finns i centrum på bilden, differansen mellan närmaste och kortaste avståndet är relativt liten.
Vid max lenshift höger + upp, så ligger övre högra hörnet längst bort och närmaste avståndet i nedre vänstra. Differansen mellan närmaste och kortaste avståndet är betydligt större.
Differanserna blir ännu större, om du har zoomat upp bilden mycket.
Linsen måste ha ett skärpe-djup, så att du kan få focus hela vägen mellan kortaste & längsta avståndet. Detta kan nog vara svårt vid kraftig zoom och mycket lens-shift... ställer man så att det blir skarpt i mitten, kan det bli oskarpt i hörnen, och ställer man så det blir skarpt i ena hörnet, kan det bli oskarpt i motstående...
Idealet (för skärpans skull) borde vara en helt centrerad bild i förhållande till projektor-linsen, och zoomen på lägsta läget.
/Staffan
//D
Postad 18 november 2003 - 21:56
Tror den kommer bli riktigt bra

gustaf
Postad 18 november 2003 - 22:09
/Per
Postad 18 november 2003 - 22:30
Vi ska ingengstans, vi är här och väntar på dig imorgonDet kommer en mjukvaru uppdatering till Z2 troligtvis inom en månad.
Tror den kommer bli riktigt braåterkommer i morron.
gustaf

Postad 19 november 2003 - 00:01
Hmmmm... Kam knappt vänta!!!!!Det kommer en mjukvaru uppdatering till Z2 troligtvis inom en månad.
gustaf

Postad 19 november 2003 - 00:03
Låter trevligtDet kommer en mjukvaru uppdatering till Z2 troligtvis inom en månad.
gustaf

Postad 19 november 2003 - 00:23
Enligt testen i Bigscreen så skall man köra progressiv komponent och inget annat?
Nog borde väl vitsen med DVI och en DVD men en bra bildprocessor(typ DCDi eller så..?) vara grejjen...om man har en så högupplöst projje...kan man med en normal progressiv DVD skicka ut 720P?(jag trodde inte de iallafall...)
E inte vitsen att man kan få en bra bild med hög upplösning, snyggt linjedubblad när man använder DVI...eller går det lika bra med komponent?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar