Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sharp Z-201 *

789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sharp XV-Z201E (Projektorer) 1 9.062498 (15) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 21 July 2004 - 18:50

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Min går ner i varv under dom första sekunderna och ligger kvar konstant på lägre varv. Har aldrig ändrat hastighet när den är igång.

Postad 21 July 2004 - 19:29

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
För mig beror det på temperaturen...är det varmt(vi har rätt varmt hos oss av nån anledning) så varvar den mer ibland. Håller man det svalt så går den i lägsta fläktfart hela tiden.

Förra veckan köpte jag HOTET och körde en liten intern hembiopremiär...det blev ett antal gäster och mörkläggningen höll ett redan solvarmt rum varmare = fläkten gick ovanligt fort hela tiden.

Postad 21 July 2004 - 23:53

Unregistered5d7ebdc7
  • Unregistered5d7ebdc7
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Kollade på film igår o tyckte att fläkten varvade mycket. Kändes nästan som den gick full fräs, Har precis haft igång den nu ett par timmar och det var lika dant, i början så går den ner och sedan upp och lägger sig ganska högt. Trodde den låg på max fast det gjorde den inte, den ökade lite när jag satte på full lamp kräm! Fast det är klart vi bor i en vindsvåning som tenderar att bli varm på sommaren.

Hur många lägen har fläkten? Är det tre kanske :huh:

Postad 22 July 2004 - 11:15

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Tjena Bojs

Någon som jämfört BenQ8700+ eller 7800 med Sharpen?
Står lite i valet och kvalet här.
Sharpen har jag sett - mkt fin svärta, behagliga naturtrogna färger och den jag testade var i alla fall tyst (men det verkar inte alla vara).
BenQ har jag inte sett ännu men har kikat på InFocus 7205 och BenQ verkar ha en del av plussen som jag saknar med InF men verkar lida av något felaktig färgåtergivning om man läser sig till det.

Det som oroar mig lite är om man skulle råka ut för en död pixel på sharpen - verkar inte som de har samma goda garantier som BenQ efter att ha läst denna tråden.
År det något fel på BenQ´s projar och man anmäler inom 15 dagar? så skickar de en ny. De kallar fenomenet DOA = Dead On Arrival. Någon som vet om det funkar så bra som de säger? Får man en ny för en död pixel tro?

Hur är bilden på sharpen via DVI jmf komponent prgressive. Någon som testat att mata med 480p / 720p / 1080i. Om man får tro vad man läser skall 1080i funkar bäst till denna upplösning men sharpen har ju SKIT bild om man matar komponent interlaced. Är det lika illa med DVI interlaced signal?

Synpunkter?

Mvh
Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 22 July 2004 - 11:18.

Postad 22 July 2004 - 23:11

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Kommentarer om sharpen, Bänken vet jag nada om.

Jag är väl ingen superexpert, men upplever det såhär:

Ljudet: rätt tyst för att vara en DLP. Klart tystare än Infocus 5700.
Gissar att alla egentligen låter lika om man inte har nåt fel på den....troligen är det temperaturen i rummet som avgör...jag provade lite igår och med öppna fönster(bakom rullgardinerna) så går min i tystaste läget hela tiden. Jag gissar att de flesta projjtyper måste kompensera med mer fläktfart/oljud när temperaturen är högre.

Jag har exprimenterar en hel del med DVI och komponent. Har inte världens bästa "komponent-dvd", kanske(samsung hd935)...

Med DVI: har kört 480P, 576P, 720P och 1080i...jag upplever definitivt inte 1080i som en interlaced signal(ser ut precis som de andra, taggighetsmässigt). Fast sånt här kan ju kanske vara olika beroende på vilken spelare man använder.

När det gäller PAL-DVDer så vill jag helst köra 576P, då jag får ut 50hz från spelaren....dock ger 720 en lite bättre skalning av bilden(100% säker på att detta handlar om dvdspelarens dcdi-bildbehandling)...720P ger dock 60hz ur min spelare...så det blir lite 'panoreringsryckighet'.

1080i ger faktiskt en något sämre bild rent "bildmässigt", tror även detta har med dvdspelaren att göra....och även här får man 60hz. Jag tycker att 576P ser bättre ut än 1080.(även här kan ju min dvdspelare spela in).

NTSC-DVDer: 480P om man valt 576P, ok bild, men en klar förbättring med 720P...och möjligen ännu bättre i 1080. Det jag sett stämmer bra överrens med de bilder man visade i hembiotidningen när man testade hd935. 720 och 1080 är ju "släkt med" 480.

För PAL-matriel borde väl rimligen 576P ge bäst bild, om dvdspelaren är rätt? Borde finnas nån rimlig chans till 1:1 pixelmap, kanske ?

Komponent, JAG tycker att det inte är nåt direkt problem med projjens deinterlacing så länge man ser på film...inte nån stor skillnad mellan proggressiv och interlaced...så min bedömning är att projjen är godkänd på att deinterlace'a filmmaterial...
När jag kör boxer via Svideoingången, så önskar jag givetvis en bättre bildbehandling i projjen...men det är samma här...en långfilm från kanal+ eller på svt1 & 2 ger en helt ok bild...så det är videomaterial(filmat i interlaced) som inte ser bra ut.

Jag fick en pixel som dog efter ca 150timmar(vet att den var ok när den kom), den har varit in hos 'Skarp' som säger att den är inom specen för en hel produkt, ingen åtgärd alltså. Sharp bedömmer från fall till fall säger de. Min pixel, uppe i vänster hörn....13cm från V och 5 uppifrån(på en 200bred bild).

Man skall nog noga väga in möjigheten att få sånt fixat när man köper DLP..en av anledningarna till DLP-val kan ju vara att det normalt inte finns några döda pixlar.

Nästa projje jag köper skall ge mig möjlighet till lagning/utbyte om nån pixel dör, det lärde jag mig.

Postad 05 August 2004 - 07:39

Unregistered006dfa63
  • Unregistered006dfa63
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Hmm, fick för typ en vecka sen hem komponent kablar från marcuscables, efter lite trix och jox fick jag även min dvd att skicka prog. signal(med lite hjälp) efter det var det dags för bigscreens värden att ta plats i projens minne och vóila!!! TJUSIGT!!!!!!!!!!!!! Men............... VB!!!!!!!!!!! I en del filmer har jag nåt så kopiöst mycket streck i bilden (gåendes från topp till botten) så det är rent löjligt!!!!!!! Nämnas skall att jag överhuvudtaget inte störs av VB på en sony vpl hs-1, jag ser de om jag tänker på de..typ... RGB-flimmer har jag upplevt främst när jag varit trött och tunnelseendet börjar sätta in... annars ser jag inte det heller..
Nämnas skall ochså att i en del filmer är det knappt märkbart, synligt, men knappt märkbart, medans det i en del ser rent löjligt ut, strecken sitter med kanske sitter med en täthet på 4cm, ungefär....
Vad kan detta vara???? Jag har ingen VB på S-video-signalen!??

Mvh Magnus Jonsson

Postad 05 August 2004 - 11:28

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
VB??? I en DLP...??? I en 201E ???

Jag har inte sett ett enda 'VB-streck' på de 5månader jag haft projjen.

Har i min iver att kolla NTSC-film(bättre bild genom min samsung hd935) lånat filmer...nån är kopierad och därmed komprimerad. Såg nåt som kunde liknas vid VB när det hände mycket i filmen...men det visade sig vara för hård mpeg komprimering.

Har kört cirka 250tim med min projj, kör både komponent och DVI, samt svideo från boxer och komposkit från dator via trådlös överföring. Ingen av dessa ger nånsin VB. (jag vet hur det ser ut...tänkte nästan köpa en panna 500...men stördes för mycket av dess VB).

Trodde inte ens att VB kunde förekomma på en DLP.

Postad 05 August 2004 - 12:02

Unregistered5d7ebdc7
  • Unregistered5d7ebdc7
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hmm jag har inte heller sett VB på den... Har inte letat heller precis men det är nog nånting som är skumt. Skummt att det bara är på vissa filmer?!?

Postad 05 August 2004 - 12:11

Unregistered006dfa63
  • Unregistered006dfa63
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag skulle nog inte vilja kalla det VB egentligen, Det här är markanta streck oftast i bakgrunder, satt å kika på mortal combat: dark shadow och det va första gången jag sett detta på projjen, jag har allltså haft den ett tag, det är ingen splitterny maskin, men ganska.. Jag har som sagt inte sett en antydan, det har INTE EXISTERAT helt enkelt tidigare, men som sagt det var innan jag börja köra med komponent prog.pal. senaste filmen det var utmärkande i var :om en pojke med hugh grant ni vet!? men däremellan har det varit några filmer som jag inte tänkt på det... ska kolla mer och kolla inställningar i dvd och så... känns knepigt för har som sagt inte ens sett en antydan av det förut med s-video-signal...

Mvh Magnus Jonsson

Postad 14 August 2004 - 12:32

fredrikb125
  • fredrikb125
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om man kan få sin mjukvaruversion uppdaterad av några av Sharps certifierade serviceställen(som dom länkar till på sin sida)??
Skulle vara skönt om man slapp skicka in den till Sharp för uppdatering(Bor i GBG så det känns som om det skulle gå fortare att åka till en lokal serviceverkstad).
Man vill ju vara utan projjen så kort tid som möjligt :D

/Fredrik

Postad 14 August 2004 - 17:53

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Vet ej.

Vore bra att veta....skulle kännas säkrare att själv bära den till sånt än att skicka den med posten(jobbat där, vet hur de behandlar grejjer).
Så får du veta, posta gärna.

Postad 14 August 2004 - 21:06

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Såg denna proje för första gången "live" hemma hos Sage igår. MYCKET imponerad av bilden! Fina färger och bra skärpa i bilden. Lite dithering också och det är ju bra.

Tack Sage för titten! :D

Postad 14 August 2004 - 21:14

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Såg denna proje för första gången "live" hemma hos Sage igår. MYCKET imponerad av bilden! Fina färger och bra skärpa i bilden. Lite dithering också och det är ju bra.

Tack Sage för titten!  :D

Yo Pete, hur stod den sig mot BenQ:n?

Förresten, nån som vet vad det är för throw på 201:an?
Jag hittade den inte på projectorcentrals kalkylator.
Mellan vilka mått i bildbredd hamnar man om projen står på 5 meters avstånd?
Jag behöver komma ner i max 270 cm..

Postad 14 August 2004 - 21:58

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Ska jag vara ärlig så tycker jag vid första anblick att Sharpen (Z-201) hade mindre dithering än PE8700+ av vad jag kommer ihåg. Måste testa detta mer själv längre fram. HDTV material såg ut som på en 1280x720-proje nästan.

Riktigt impad faktiskt av Z-201. Får se hur det blir med min PE8700+. Blir det dåligt får jag väl sälja den vidare. Alla har ju olika preferenser för bildkvalité. :D Beror ju på hur man kalibrerar med duk osv. Tror att PE8700+ blir bra för mig. Är den "dålig" blir det en H77 för mig. Alt. en Z-201. Tycker att Z-201 var bättre än SP-5700 om jag ska vara ärlig. Kanske bättre färger på SP-5700, men överlag skulle jag välja Z-201 före SP-5700 nu i efterhand. SP-5700 är för ljusstark för mig.

Postad 15 August 2004 - 00:14

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Tack Sage för titten!  :D

Yo Pete, hur stod den sig mot BenQ:n?

Förresten, nån som vet vad det är för throw på 201:an?
Mellan vilka mått i bildbredd hamnar man om projen står på 5 meters avstånd?
Jag behöver komma ner i max 270 cm..

Tja!

201:an är ganska "wide throw" , så grovt sett får du en minsta bild på 345cm bredd från 5m (snabbräknat med miniräknaren enligt formeln i instr boken, kan va fel men känns som det stämmer).

Måste du ha projjen 5meter bort kanske samma projje men med long throw lins kan passa....heter XVZ200...exakt samma projje men annan lins för långre throw.

instruktionsboken för 201 finns på sharps hemsida....s.26 visar dig det du behöver om bilstrolek kontra avstånd.

[edit] slog in 270cm i formeln och fick fram längsta projjavstånd 3,863m.

Redigerat av AAKEE, 15 August 2004 - 00:20.

Postad 16 August 2004 - 08:52

fredrikb125
  • fredrikb125
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Angående uppdatering av mjukvaran så verkar det inte som att någon auktoriserad verkstad kan göra det.
När jag pratade med Sharp "support" så sa dom att jag måste lämna in den hos återförsäljaren som ska skicka den till Sharp(?).
Så jag får väl vända mig till Hembioconsult och se hur vi löser detta.
Hur har ni andra gjort som har fått er mjukvara uppdaterad har ni gått via återförsäljarna??

/Fredrik

Postad 16 August 2004 - 10:08

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Måste du ha projjen 5meter bort kanske samma projje men med long throw lins kan passa....heter XVZ200...exakt samma projje men annan lins för långre throw.

Låter intressant men jag hittar inte denna projen nånstans..

Postad 16 August 2004 - 10:34

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0

Long throw-modellen, XV-Z200E, tas inte in av Sharp Sverige. Varför vet jag inte, de anser väl marknaden vara för liten. Jag köpte min i Tyskland.

Postad 16 August 2004 - 11:15

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Long throw-modellen, XV-Z200E, tas inte in av Sharp Sverige. Varför vet jag inte, de anser väl marknaden vara för liten. Jag köpte min i Tyskland.

Får man fråga var du köpte den och vad den kostar?

Postad 16 August 2004 - 16:07

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Angående uppdatering av mjukvaran så verkar det inte som att någon auktoriserad verkstad kan göra det.
När jag pratade med Sharp "support" så sa dom att jag måste lämna in den hos återförsäljaren som ska skicka den till Sharp(?).
Så jag får väl vända mig till Hembioconsult och se hur vi löser detta.
Hur har ni andra gjort som har fått er mjukvara uppdaterad har ni gått via återförsäljarna??

/Fredrik

Hej!

Jag skickade min direkt till Sharp sweden.

Postad 17 August 2004 - 07:44

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Bara utifall att alla inte redan fått veta detta så kan jag upplysa om att anledningen till att Z201:an inte låter sig hittas på projectorcentral är att den namnges med den amerikanska benämningen "DT300".

Redigerat av Unregistered1aae7b6c, 17 August 2004 - 07:46.

Postad 17 August 2004 - 09:15

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Sage: Om jag inte minns fel från Component.se så skulle du testa HighContrast duk från Projecta? Hur har det gått?

Mvh

The Reaper

Postad 18 August 2004 - 19:09

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Köpt en scart-> komponentomvandlare (CYP CSY2100), men det verkar inte fungera, eller så e jag inkompetent. Vet att jag ett tag hade svårt att få bild på komponent från dvdspelaren...e lite fundersam om jag gör fel eller om 201:an inte tar den signalen(har dock hört här att det borde fungera...)

Nåt tips...?

[Edit] Får inte projjen att ta emot komponentsignalen från dvd-spelaren heller just nu. Vet inte om jag gör nån dundertabbe eller om det är nåt annat. Projjen säger "ej signal" när man kör komponent från dvdspelaren.

Redigerat av AAKEE, 19 August 2004 - 07:58.

Postad 18 August 2004 - 19:11

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Bara utifall att alla inte redan fått veta detta så kan jag upplysa om att anledningen till att Z201:an inte låter sig hittas på projectorcentral är att den namnges med den amerikanska benämningen "DT300".

Tackar, det kan jag i ärlighetens namn säga att jag inte hade listat ut själv :blink:

Postad 19 August 2004 - 09:35

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Sage: Om jag inte minns fel från Component.se så skulle du testa HighContrast duk från Projecta? Hur har det gått?

Mvh

The Reaper

Tjaba!!

Det har visst blivit lite försenat hehe, men duken är i alla fall ramspänd och uppe på väggen. :unsure:

Just nu håller jag på att utreda om det verkligen är den nya High Contrast dukväven från DaLite/Projecta som jag har fått. Jag beställde givetvis det nya, men jag blev lite skeptisk då jag väl fick upp den på väggen. Samtliga egenskaperna stämmer liksom inte riktigt med vad som tidigare beskrivits.
Det är ju mycket möjligt att jag fått rätt och att det bara är så att jag är lite paranoid av mig. <_< Om allt nu är som det ska med dukväven så kommer min bedömning inte att dröja speciellt länge. :(

Jag ska med lite hjälp från Perra1 se om jag kan bli alldeles säker på vilken variant det är. Det vore ju synd om jag skriver en test på en viss dukväv när det i själva verket är en helt annan. :D

Postad 19 August 2004 - 09:45

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Tackar, det kan jag i ärlighetens namn säga att jag inte hade listat ut själv <_<

Det behöver du inte skämmas för :unsure:, det känns ju inte direkt självklart.
Kan det vara så att Sharp ville gardera sig för om produkten skulle få dåliga recensioner och floppa over there. :( :D ;)

Redigerat av Unregistered1aae7b6c, 19 August 2004 - 09:46.

Postad 20 August 2004 - 15:32

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Hade nåt knepigt trubbel med min...den ville inte känna nån signal på komponentingången(ingång1). Har haft detta en gång tidigare när jag skulle köra lite jämförelser mellan DVI-komponent....då gick det till sig av sig själv, samma denna gång.

Kopplade in min nya scart till komponentadapter på den ingången, men projjen sa "ej signal"...så jag bytte till dvdspelaren...samma sak. hur många ggr man än bytte mellan olika ingångar så blev det samma visa. Bytte komponentkabel men med samma resultat. Så jag gav upp....men dagen efter, igår, fungerade det helt perfekt direkt...utan att jag rört nånting alls...så den kanske var lite sur i onsdags...?

Nån som upplevt samma sak? Man e ju rätt maktlös när allt är ikopplat rätt och den inte känner av signalen. Snackade med Sharp om det men det är tydligen inget som de vet av som nåt som brukar ske. Får väl se om det återkommer...men man vill ju hellre få det fixar mens garantin gäller, om det skall vara så.

Frågade förövrigt om fläktskramlet....som jag fattat det har nästan alla som har 201:an det ljudet i början när den slås på....de skulle kolla upp det.
Min har låtit varje uppstart sen den kom från mjukvaru-uppdateringen...låter kanske 5minuter innan det tystnar.

[edit] stavfel

Redigerat av AAKEE, 20 August 2004 - 15:34.

Postad 20 August 2004 - 22:28

Unregistered5d7ebdc7
  • Unregistered5d7ebdc7
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Tjenixen! Har inte vart med om att den har krånglat när man skall byta inputt men skramlar gör den nån minut i början, Det låter väl inte direkt som om nån står o skramlar med nycklarna precis men det hörs ju lite när det är tyst förövrigt!!

Såg att lampan blinkade lite för ett tag sedan när jag had på menyn på en DVD-rulle, men stängde av eco-mode och då försvann det. Satte sedan tillbaka till eco-mode efter ett tag och började titta på filmen, sedan dess har jag inte sett det!!

Postad 30 August 2004 - 09:45

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Tjena!

Såg min första film på projjen igår ;) och är rätt nöjd fast jag kör S-Video från min Pioneer 454 (väntar på Denon 1910) på en Tupplurduk och med fabriksinställningar på projjen. Provade att ställa in BigScreens inställningar(gjorda för komponent) men det vart mycket sämre än fabrikinställningen. Ska ta mig tid att kalibrera in själv men väntar som sagt på Denon 1910 och dess DVI-utgång. Tycker ljudnivån är lite för hög och ska fundera på någon slags dämpning/hushbox till projjen. Runt själva bilden(även projjens testbild) finns det en ram som är grå/svart :o ska det vara så?

Mvh

The Reaper

Postad 30 August 2004 - 10:57

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
ne, jag får ingen sån ram...har dock bara kört svideo från min boxer.

Postad 30 August 2004 - 11:08

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
ne, jag får ingen sån ram...har dock bara kört svideo från min boxer.

Postad 30 August 2004 - 13:40

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
TheReaper>> Jag tror att jag har sett den där grå ramen du pratar om.
Jag vet inte alls varför den finns där, men det är väl bara att maska bort den.
Inget som stör mig speciellt mycket iaf.

Postad 30 August 2004 - 14:36

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

TheReaper>> Jag tror att jag har sett den där grå ramen du pratar om.
Jag vet inte alls varför den finns där, men det är väl bara att maska bort den.
Inget som stör mig speciellt mycket iaf.

Precis, om jag hade haft maskning(ska snart skaffa en "riktig" duk) så hade jag nog inte ens uppmärksammat den. Sage har du har endast sett fenomenet vid S-Video(kör ju endast detta tillfälligt)?

Mvh

The Reaper

Redigerat av Unregisteredf998178d, 30 August 2004 - 15:19.

Postad 30 August 2004 - 21:31

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Körde utan maskning i en dryg månad när jag skaffade projjen, ser ingen sån kant överhuvudtaget. Nu kör jag ioffsg inte svideo alls.

hur bred kant pratar ni om?

Postad 31 August 2004 - 08:29

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Tja!

Körde utan maskning i en dryg månad när jag skaffade projjen, ser ingen sån kant överhuvudtaget. Nu kör jag ioffsg inte svideo alls.

hur bred kant pratar ni om?

Nån centimeter bred

Postad 31 August 2004 - 09:01

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Det är DLP-chippets "fel" att den kanten finns då det runt mikrospeglarna finns en ram på chippet. Alla DLPer har den om inte tillverkaren gjort någon form av inre maskning.

Postad 31 August 2004 - 10:56

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag skulle nog våga gissa utan att vara 100% säker, att alla 201:or iaf har denna kant men att den är så pass diskret att de flesta inte bryr sig eller ens tänker på den. En sak är helt säker, och det är att en bra maskning är guld värd oavsett om man ser denna gråa kant eller ej.

Lite OT: Klädde min maskning med svart velour... fungerar så bra att det nästan är äckligt. :D Rekommenderas varmt.

Postad 01 September 2004 - 16:18

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Jag skulle nog våga gissa utan att vara 100% säker, att alla 201:or iaf har denna kant men att den är så pass diskret att de flesta inte bryr sig eller ens tänker på den. En sak är helt säker, och det är att en bra maskning är guld värd oavsett om man ser denna gråa kant eller ej.

Lite OT: Klädde min maskning med svart velour... fungerar så bra att det nästan är äckligt.  :angry: Rekommenderas varmt.

Tja!

Yepp, det fanns en sån kant. På min 190cm bild så blir kanten ungefär en cm. syns ganska lite, vill jag påstå. Har inte sett den tidigare trots en månad utan maskad duk.

Man måste väl gå ganska nära för att kunna se den, eller börjar pilotögonen mina ha gjort sitt?

Postad 16 September 2004 - 14:07

Unregisterede0bedb85
  • Unregisterede0bedb85
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Tjenare alla 201 ägare jag är på väg att köpa digitalbox "Boxer" och jag undrar om nån av er har antingen Force 320T eller Sagem IDT64.
Valet står nämligen mellan dessa,och i så fall hu har ni kopplat in dom.
RGB eller S-VIDEO ??

Postad 18 September 2004 - 00:11

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Tja!

Jag kör med Sagem ITD64(och har en Z201).

Inledningsvis så körde jag med svideokabel. Tyckte bilden var helt ok, bättre än jag väntat mig med svideo. Bilden var givetvis inte riktigt lika skarp som från dvd m DVI, utan något suddigt(kan berott på min billiga svideokabel, kanske)
Dock har ju sagemboxen den där förhatliga buggen som gör att man inte kan köra svideosignal samtidigt som man kör 16:9-läge på boxern(när det sänds anamorfiskt/äkta 16:9 så ballar boxen isåfall ur).

Så man tappar en del av vitsen med äkta 16:9 sändning....kvaliten bli inte lika bra när man zoomar in bilden till rätt format som när man får anamorfiskt 16:9.

Så jag väntade ett ½-år på att Sagem skulle få tummen ur...men det gjorde de inte(skiter i sina kunder?)...så nu har jag köpt en scart-komponentkonverter(CYP) och kör alltså RGB-scart från boxern till konvertern åsså komponent till projjen.

Då fungerar det fint med 16:9 från boxen....blev ett riktigt bra lyft.
Bilden är klart mycket skarpare än med svideo...Färghanteringen är bättre(tidigare varierade färgstyrkan lite mellan kanalerna).

På det hela taget så är bilden från boxern nu mycket bra. Allt känns klockrent faktiskt. Z201:an kunde kanske ha haft en faroudja för att bättre göra bilden proggressiv, men det stör inte mycket när teve sänder film(vid sport märks det tydligt)....fast har man en 201:a, så har man.

Ikväll sände svt Matrix. kollade inte på hela(såg annan film) men kikade en del... :D bilden är inte långt ifrån dvd-kvalla(över tex scart eller komponent)...hade inte trott att man kunde få en tevesänd bild så bra.

Om boxen hade klarat 16:9 + svideo hade jag nog inte köpt scart-komponentkonvertern...men såhär i efterhand så ångrar jag mig inte.

Är mycket nöjd med min lösning just nu.

Tummen upp för Sagem ITD64, men tummen ned för sagems support, riktigt kasst. Kanske bör man köpa en Force då alla egentligen borde bojjkotta Sagem.

Jag har en screenshot i mitt galleri på bilden som den såg ut med svideokabel och projjens bild i 4:3...kanske inte säger så extremt mycket, men skall försöka ta en bild nu med rgb-komponent och lägga in.

Postad 20 September 2004 - 06:55

Unregisterede0bedb85
  • Unregisterede0bedb85
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag tackar för infon låter som det får bli en Force.Jag kommer nog att köra s-video
och man vill ju att det skall fungera när det sänds 16:9.
Kan väl försöka skriva ner lite info när jag fått testat lite.

Postad 20 September 2004 - 12:19

Unregisteredf998178d
  • Unregisteredf998178d
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Hej, igår när jag satte på projjen så lät den inte som vanligt utan,antagligen, någon fläkt som gnisslade och förde oväsen ;) Stängde av den rätt fort och satte sen på den igen och då lät det igen men försvann efter någon minut. Hur är statusen för er andra som antagligen har/haft samma problem? Är det någon som har någon annan inställning än den från BigScreen(blir för ljust och utfrätt) som man kan prova?

Mvh

The Reaper

Postad 20 September 2004 - 13:14

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0

Är det någon som har någon annan inställning än den från BigScreen(blir för ljust och utfrätt) som man kan prova?

Jag slår ett 100-procentigt slag för egengjord kalibrering av bilden eftersom det rum som din projektor är installerad i, INTE är likadan - eller har samma förhållanden - som den hos BigScreen (eller någon annan heller, för den delen), och därför MÅSTE (läs: bör) man ALLTID kalibrera bilden (gäller även ljudet) efter ens egna rumsförhållanden.

Eftersom allting i rummet (färg på tak, väggar & möbler, ströljus från eventuella lampor & fönster) spelar roll för hur det slutgiltiga bildresultatet blir, så rekommenderar jag helt klart att man genomför en egen kalibrering av bilden. Andras projektorinställningar överensstämmer som sagt INTE med dem du får med dina projektionsförhållanden.

PS. Jag gjorde min andra kalibrering av bilden (och ljudet) på 4 månader (även om ljudkalibreringen enbart var p.g.a. att dem nya högtalarna nu har spelats in).
"Varför så ofta?"
Eftersom ljusförhållandena har förändrats, vilket kan innebära allt ifrån nya möbler, mattor o.s.v, men framförallt att ströljuset (utifrån) är annorlunda i slutet av september än vad den var under sommaren. Och nej; jag har inte i dagsläget möjlighet till TOTAL mörkerläggning...

Postad 20 September 2004 - 17:18

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
TheReaper: Jo, min har också börjat låta konstigt under någon minut för att sedan låta normalt. Min projje har gått ca 600 timmar. Kanske läge att skicka in den på garantirep.

Postad 20 September 2004 - 20:09

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

TheReaper: Jo, min har också börjat låta konstigt under någon minut för att sedan låta normalt. Min projje har gått ca 600 timmar. Kanske läge att skicka in den på garantirep.

Tja!

Yepp, min lät illa första gången efter att den kom från mjukvaruuppdatering/pixelkoll...då hade den gått 180tim....nu är den uppe i 300 lite drygt och den låter illa varje gång i mellan 1-4minuter....fick ett telenummer till den som var mest insnäppt hos Sharp när jag snackade med den som svarar i tfn på supporten(den visste inget om oljud)...eftersom det låter väl så högt när det skramlar, och många har felet så borde det vara kännt vid det här laget...skall ringa och fråga, återkommer.

Postad 21 September 2004 - 14:57

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag har snackat med en snubbe på Sharp vid ett tillfälle om detta och han menade att det var helt normalt med lite oljud under tiden som projjen värmer upp (eller hur han utryckte det).

Postad 21 September 2004 - 15:49

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Så 30dB är inte nåt som gäller hela tiden då?

Helt klart borde inte det skramla som det gör innan den är varm...låter som att man skulle kunna få problem på sikt. Jag skall se till att det noteras att min låter illa i början, och att det knappast är normalt...annars blir det väl svårt att få Sharp att stå för repen om 2år, utifall den börjar låta så för jämnan.

Projjen tycker jag känns riktigt gedigen...har inte upplevt några buggar av nåt annat slag och rent mekansikt känns det som en kvallapryl...men oljudet när den är kall låter inte så vackert...lite pinsamt när folk hör den...som nån sa: "När min Volvo PV lät sådär då fick de byta ramlager i den".

Postad 21 September 2004 - 21:56

lungan
  • lungan
  • Forumräv

• 545 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat extra noga på min senaste gångerna men jag har/hör absolut inget skramlande ljud alls, varken under uppstart eller senare.

Postad 22 September 2004 - 12:35

Unregistered1aae7b6c
  • Unregistered1aae7b6c
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Då tycker jag att alla som upplever skrammel vid uppstart ska kontakta Sharp om detta. Om någon sedan skulle få någon form av reaktion från Sharp så skriver vi in det här.

Kan det vara läge för en omröstningstråd för att utreda ungefär hur stor andel av Z201-ägarna som hör detta skrammel, eller vad säger ni?

Postad 22 September 2004 - 19:04

peggen
  • peggen
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Om mina gamla anteckningar stämmer så är rätt kontaktperson på Sharp Tobias Ekholm, tfn: 013-23 54 00.
Jag diskuterade firmware-uppgradering mm med honom i våras och han var mycket trevlig och bra att diskutera med. Han är (var?) till och med och läser i denna tråden ibland!

Jag anser att det definitivt är ett problem om flera av oss upplever detta med så pass nya projjar. Det kommer ju bara bli värre ju fler timmar dom går. Frågan är om det är lönt att få fläktarna utbytta. Om fabriken inte är medvetna om problemet lär ju de nya fläktarna ha samma låga kvalitet.
Kanske dags att nån hemmapulare letar upp ersättningsfläktar av högre kvalitet som är tystare?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.