* Officiell tråd - Marantz SR-7400 *
Marantz SR7400
(Förstärkare)
|
1
|
(45)
|
Inga priser |
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (392 inlägg)
|
5 år sedan |
Ersätta gamla Marantz SR7400 med Onkyo TX-NR609? Dumt eller smart? (3 inlägg)
|
13 år sedan |
Marantz sr7400 vs NAD C316BEE för 2.0/2.1 med Dali Lektor 2 högtalare? (5 inlägg)
|
14 år sedan |
Marantz SR7400 Eller SR5600 till Kef 2005.2 (7 inlägg)
|
19 år sedan |
Onkyo 602 eller Marantz 7400 (15 inlägg)
|
21 år sedan |
Marantz SR7400 el SR7500 + Dynaudio Audience 42 (1 inlägg)
|
21 år sedan |
Högtalare till Marantz 7400 (23 inlägg)
|
21 år sedan |
Marantz SR-7400 - saknar kontroll i ljudet (29 inlägg)
|
21 år sedan |
Bra reciver till tokpris....! (62 inlägg)
|
21 år sedan |
h/ 630 vs marantz 7400 (12 inlägg)
|
21 år sedan |
Marantz sr7400 (25 inlägg)
|
21 år sedan |
intryck av marantz sr 7400 (32 inlägg)
|
22 år sedan |
Postad 11 January 2005 - 18:33
Skulle gärna vilja ha ett förslag på ett steg tillsammans me dessa om ni har några förslag!?!?!
Postad 11 January 2005 - 22:19
Hur å vilka högtalare jag kan styra i ett annat rum etc...
mvh//Stefan
Postad 14 January 2005 - 20:39
Postad 14 January 2005 - 22:56
Problem
Postad 15 January 2005 - 20:50
Postad 18 January 2005 - 19:04
Redogjorde mitt problem för Reference Audio, bara för att få till svar att den modellen ej har videokonvertering utan bara videoväxel?!?Har ett problem vid koppling boxer-SR7400-Panna AE700. Vet ej om dte är recievern som åstadkommer problemet så jag postar länken där jag beskriver mitt problem här:
Problem
Antar att det är de som har fel eftersom jag läser överallt att det skall finnas "HD component video switching with High Quality video up conversion"
Hur ligger det till egentligen? Skall det inte fungera med s-video in och component ut??
Postad 19 January 2005 - 07:51
Vore även kul om ni kunde berätta om ni fortfarande är lika nöjda efter att första glädjeruset lagt sig :-) Jag lyssnade på Marantz igår och blev klart imponerad! Har en 7400 undanlagd.
/Andreas
Edit: Såg att jag skrev ALLA.....alla behöver ju inte svara...det räcker ju med ett svar...
Redigerat av Unregistered610e2837, 19 January 2005 - 12:27.
Postad 19 January 2005 - 11:55
Japp, det går bra att släcka displayen.Alla ni som äger 7400 kanske kan ge mig svar på frågan om det går att SLÄCKA DISPLAYEN på recivern?
Postad 19 January 2005 - 12:25
Härligt!Japp, det går bra att släcka displayen.
Är det någon mer än JB som har kommentarer beträffande kombinationen Marantz och B&Ws 600-serie? Jag provlyssnade igår mina 601 tillsammans med Marantz 5500 och tyckte det lät bra. Kanske lite gränsfall på mycket diskant, men välupplöst och roligt att lyssna på. Är det risk att diskanten kommer göra mig lyssningstrött? Någon mer måste väl ha testat kombinationen Marantz och B&W!?
Fler kommentarer av JB är såklart också av största intresse!
/Andreas
Edit: Jag har fått mycket bra och utförliga kommentarer av JB i ett PM så ingen skugga faller över honom/henne om ytterligare kommentarer i denna tråd uteblir
Redigerat av Unregistered610e2837, 19 January 2005 - 12:55.
Postad 19 January 2005 - 13:21
Kör Marantz 7400 och B&W 601. Kan inte påstå att kombinationen rockar.Härligt!Japp, det går bra att släcka displayen.
Är det någon mer än JB som har kommentarer beträffande kombinationen Marantz och B&Ws 600-serie? Jag provlyssnade igår mina 601 tillsammans med Marantz 5500 och tyckte det lät bra. Kanske lite gränsfall på mycket diskant, men välupplöst och roligt att lyssna på. Är det risk att diskanten kommer göra mig lyssningstrött? Någon mer måste väl ha testat kombinationen Marantz och B&W!?
Fler kommentarer av JB är såklart också av största intresse!
/Andreas
Edit: Jag har fått mycket bra och utförliga kommentarer av JB i ett PM så ingen skugga faller över honom/henne om ytterligare kommentarer i denna tråd uteblir.
En del skivor, tex Dido funkar jättebra. En del, tyvärr de flesta, låter instängda.
Generellt saknas bastryck (trumpinnarna låter som ... hmm, vispar?) och detaljer, och då menar jag att subtila effekter i tex filmer helt enkelt inte hörs. När Gandalf drar ett bloss hemma hos Frodo i SoR så är man i princip tvungen att inbilla sig att man hör tobaken knastra av glöden. Så skall det inte vara, eftersom jag hörde det tydligt med min förra receiver (Panasonic XR45). Likaså ger musiken i samma film inte de sköna rysningar man vill ha.
Funderar på om jag skall byta till en annan receiver, eller löpa linan ut med ett externt slutsteg. Just nu är jag mest rådvill. Kanske jag var extremt bortskämd innan, eller så är kombinationen som sagt olycklig.
Postad 19 January 2005 - 13:28
Redigerat av Burdus, 19 January 2005 - 13:38.
Postad 19 January 2005 - 14:11
Det var tråkigt att höra. Men bättre att höra det nu än senare. Vad skulle du själv välja förförstärkare/reciver till dina 601or i klassen upp till max ca 10000:- om du fick byta idag?Kör Marantz 7400 och B&W 601. Kan inte påstå att kombinationen rockar.
/Andreas
Postad 19 January 2005 - 15:21
Jag skall till Singapore snart, så jag funderar lite på Rotel slutsteg som skall vara billiga där och påstås passa mina B&W. Har också hört bra saker om Thule som ju finns på hifiklubben och bör gå enkelt att prova med B&W.Det var tråkigt att höra. Men bättre att höra det nu än senare. Vad skulle du själv välja förförstärkare/reciver till dina 601or i klassen upp till max ca 10000:- om du fick byta idag?Kör Marantz 7400 och B&W 601. Kan inte påstå att kombinationen rockar.
/Andreas
Men mest värde per satsad krona till mina 601:or om man skall ha både hemmabiofunktionalitet/2-kanal kan jag tänka mig är Panasonic XR70, om den nu matchar XR45 som är en utdöd modell. Då klarar man sig med omkring hälften av summan.
Om man däremot uppgraderar till dyrare B&W, typ 705/805 kanske Marantz är bättre?
Postad 19 January 2005 - 15:22
T ex dessa...!
http://www.inwarehou...6&category=WELH
Har dock som jag oxå påpekat aldrig provlyssnat komben Marantz /B&W, utan lägger bara ihop deras olika karaktärer.
Sen verkar det vara en viss karaktärsskillnad mellan SR7400 & SR7500, i alla fall om man läser de åsikter som köparna av SR7500 har. Dvs att SR7500 ska vara bättre..????
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 19 January 2005 - 15:26.
Postad 19 January 2005 - 15:32
JMLab och h/k gillar många och har en bra ljudbild utan brister.Som tidigare sagt...jag rekommenderar främst JMLab till Marantz...en högtalare som är mer analytisk/spelglad i sig jämfört med B&W som behöver en mer rockig/punchig förstärkare för att "släppa" lös på allvar. Typ en H/K, som dock har andra brister
Redigerat av Viggen, 19 January 2005 - 15:37.
Postad 19 January 2005 - 15:58
Kanske 7500 är feta till B&W, och klena till JMLab iställetSom tidigare sagt...jag rekommenderar främst JMLab till Marantz...en högtalare som är mer analytisk/spelglad i sig jämfört med B&W som behöver en mer rockig/punchig förstärkare för att "släppa" lös på allvar. Typ en H/K, som dock har andra brister, eller helst en Rotel...
![]()
T ex dessa...!
http://www.inwarehou...6&category=WELH
Har dock som jag oxå påpekat aldrig provlyssnat komben Marantz /B&W, utan lägger bara ihop deras olika karaktärer.
Sen verkar det vara en viss karaktärsskillnad mellan SR7400 & SR7500, i alla fall om man läser de åsikter som köparna av SR7500 har. Dvs att SR7500 ska vara bättre..????![]()
Mvh JB
Postad 19 January 2005 - 17:21
Viggen - suck --- sluta med sådana uttaladen...självklart har även H/K & B&W sina brister om man VILL höra dem/har lyssnat på något annat...precis som alla andra kombinationer har brister i dessa prisklasser....bristerna/svagheter ter sig dock bara lite olika på olika märken/kombinationer...JMLab och h/k gillar många och har en bra ljudbild utan brister.Som tidigare sagt...jag rekommenderar främst JMLab till Marantz...en högtalare som är mer analytisk/spelglad i sig jämfört med B&W som behöver en mer rockig/punchig förstärkare för att "släppa" lös på allvar. Typ en H/K, som dock har andra brister
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 19 January 2005 - 17:28.
Postad 19 January 2005 - 19:35
Marantz SR7500 har precis de goda egenskaper som 7400:an har begåvats med mindre dos av, dvs dessa subtila detaljer och en större luftighet med bättre separation. Bland annat.Det var tråkigt att höra. Men bättre att höra det nu än senare. Vad skulle du själv välja förförstärkare/reciver till dina 601or i klassen upp till max ca 10000:- om du fick byta idag?Kör Marantz 7400 och B&W 601. Kan inte påstå att kombinationen rockar.
/Andreas
Jag gillar personligen inte B&W´s mer humana högtalare med undantag för CM-serien som är mycket bra. SR7500 och B&W CM-X skulle nog kunna vara en ruggigt lyckad kombination, som inte ser alldeles förskräcklig ut heller =)
Postad 19 January 2005 - 19:54
OK - någon som vet vilken karaktär nämnda högtalare har, eller för den delen Conquestserien? Hur tror ni de funkar med SR7400?
Postad 19 January 2005 - 20:36
Kan inte svara för om just Reality 63 MK II, men jag har goda erfarenheter av kombinationen Stratego+SR7400. Och jag tror inte att skillnaden är så förbannat stor. Så om du köper Reality högtalarna som du nämde så har jag svårt att du blir besviken. För även om vissa kanske påstår att de inte passar ihop så är det ju ändå dina öron de ska tillfredställa, eller hur?Hmm dissar ni mig bara för att jag börjat kolla på budgethögtalare eller, får inga svar på om någon har några erfarenheter kring kombo 7400 och t ex Reality 63 MK II, eller kanske är det bara så att ingen hört dem.
![]()
OK - någon som vet vilken karaktär nämnda högtalare har, eller för den delen Conquestserien? Hur tror ni de funkar med SR7400?
Själv gjorde jag en rövare när jag beställde min högtalare. Lyssnade inte på dem innan, utan det var en känsla av smak och ekonomi som avgjorde och jag är skitnöjd fortfarande. Så lita på din gutfeeling och köp de högtalare som du tycker låter bra i DINA öron...
Postad 19 January 2005 - 22:07
Men nu kommer nöjet att leta efter något nytt!
Tyvärr har jag inget som genererar skönljud här hemma under tiden jag letar... får kanske släpa hit den gamle 2-kanalaren från sommarstugan.
Redigerat av Unregisterede7866599, 19 January 2005 - 22:07.
Postad 20 January 2005 - 08:58
Jag gick inte back mycket (trots att den var svart vilket verkar vara en nackdel), så begagnatpriset ligger nästan i nivå med dagens nypris.Får man fråga vad du fick för den?
/Andreas
Postad 20 January 2005 - 09:06
Låter bra!Jag gick inte back mycket (trots att den var svart vilket verkar vara en nackdel), så begagnatpriset ligger nästan i nivå med dagens nypris.
Hoppas du hittar något du gillar bättre. Själv vill jag också ha svart på allting....klart stilrenast i längden enligt min smak... Olika nyanser av svart känns mindre fel än att blanda olika silver varianter med aluminium och plast målad med silverfärg etc.
Svart håller stilen.
/Andreas
Postad 20 January 2005 - 09:08
Ja, men av någon anledning har svart låg WAF.Låter bra!Jag gick inte back mycket (trots att den var svart vilket verkar vara en nackdel), så begagnatpriset ligger nästan i nivå med dagens nypris.
Hoppas du hittar något du gillar bättre. Själv vill jag också ha svart på allting....klart stilrenast i längden enligt min smak... Olika nyanser av svart känns mindre fel än att blanda olika silver varianter med aluminium och plast målad med silverfärg etc.
Svart håller stilen.
/Andreas
Postad 20 January 2005 - 17:35
Postad 20 January 2005 - 20:37
Jag har testat 5500 och rent spontant tyckte jag det var bra med driv i ljudet, en glad överaskning faktist, och det lät bra.
Postad 26 January 2005 - 22:30
1. När man kör test-brus i Speaker-inställningarna på OSD:n så låter det aldrig från SubW som jag har inkopplat. Är det av den enkla anlednignen att bruset är för hög frekvens för att den ska låta något eller kan jag ha kopplat fel?
2: Jag tycker jag "tvingas" dra på riktigt riktigt mkt på volymen för att få lite ljud. Det är inte förrän framåt -15 dB som det börjar låta så att jag tror grannarna ska störta in och skrika. Hela vägen från botten till -30 hör jag typ ingen skillnad alls på om man sitter ca 3 meter ifrån mina fronthögtalare.
3: Vilket surround-läge är att föredra om man ser mycket på datakomprimerad film, t ex XviD med AC3 ljud. Om det skickas digitalt till stärkaren från min Xbox tycker jag inte riktigt den fattar att det handlar om Dolby Digital.
Tacksam för svar.
Postad 27 January 2005 - 10:07
Hej!
Min gamla Sony har packat ihop och med tanke på att kostnadsförslaget för att fixa den ligger på ca 2500 (minst...) så funderar jag på att låta uppgraderingsdjävulen ta överhand
Så...Nu sitter jag med B&W 309 dm frontar och med Pardigm center+surround (kommer antagligen bytas till B&W). Med tanke på det otroliga priset är Marantz SR-7400 självklart något som jag överväger. Finns det någon som har erfarenhet av kombinationen SR-7400 / B&W 309? I den officiella SR-7400 tråden har det förekommit en del negativa omdömmen om SR-7400 / B&W 60x kombo. Finns det någon som är av annan uppfattning?
Mvh
Ludo
Postad 27 January 2005 - 10:10
(re-post av tråd som stängdes. Jensen eller annan admin får gärna radera den stängda tråden)
Hej!
Min gamla Sony har packat ihop och med tanke på att kostnadsförslaget för att fixa den ligger på ca 2500 (minst...) så funderar jag på att låta uppgraderingsdjävulen ta överhand
Så...Nu sitter jag med B&W 309 dm frontar och med Pardigm center+surround (kommer antagligen bytas till B&W). Med tanke på det otroliga priset är Marantz SR-7400 självklart något som jag överväger. Finns det någon som har erfarenhet av kombinationen SR-7400 / B&W 309? I den officiella SR-7400 tråden har det förekommit en del negativa omdömmen om SR-7400 / B&W 60x kombo. Finns det någon som är av annan uppfattning?
Mvh
Ludo
Se inte på hur mycket en vara är prissänkt, utan på vad det är. Prova Marantzen först, det bör ju gå att låna hem ett exemplar.
Postad 27 January 2005 - 10:59
Jag införskaffade mig en Marantz SR7400 och fick den för ett par timmar sen. Har kopplat in alla sladdar och tror jag har fått lite koll på det hela, men jag har ett par frågor ifall någon kunnig orkar svara
1. När man kör test-brus i Speaker-inställningarna på OSD:n så låter det aldrig från SubW som jag har inkopplat. Är det av den enkla anlednignen att bruset är för hög frekvens för att den ska låta något eller kan jag ha kopplat fel?
2: Jag tycker jag "tvingas" dra på riktigt riktigt mkt på volymen för att få lite ljud. Det är inte förrän framåt -15 dB som det börjar låta så att jag tror grannarna ska störta in och skrika. Hela vägen från botten till -30 hör jag typ ingen skillnad alls på om man sitter ca 3 meter ifrån mina fronthögtalare.
3: Vilket surround-läge är att föredra om man ser mycket på datakomprimerad film, t ex XviD med AC3 ljud. Om det skickas digitalt till stärkaren från min Xbox tycker jag inte riktigt den fattar att det handlar om Dolby Digital.
Tacksam för svar.
1. Hur lågt går din sub, signalen är rätt så lågfrekvent. Tips! Koppla subben direkt till högtalarna (om det går). När du kör stereo är kvaliteten betydligt högre om du spelar i direct läge och då får du inte med subben. Basen blir även mer distinkt.
2. Så e det!
3. Kanske skall ställas i Xboxen. Ställ sedan 74:an i auto, så skall den fixa det.
Jag föredrar PL Movie till okodat filmljud.
Postad 27 January 2005 - 11:23
Postad 28 January 2005 - 15:45
När man sett på film och vill övergå till musiklyssning och därvid trycker på "CD" så står det "CD-ANA" i teckenfönstret. Vid motsatt byte står det "DVD-ANA" i teckenfönstret. Jag måste manuellt gå in och ställa om till DIG varje gång.
Mailade Ljudmakarn som svarade: "Du måste ställa in förstärkaren på 'Auto' i setupen så sköter det sig automatiskt."
Jaha??? Jag ställer in allt vad jag orkar men inget händer.
Här kom särbon in och tog över tangentbordet för en mer teknisk beskrivning av problemet:
Följande gäller alltså. Optokabeln i Dig1-ingången. Enligt manualen ställs ljudingång på Dx-AT om man vill ha automatiskt val. Således i det här fallet D1-AT. MEN - denna går endast att utnyttja för en avspelningskälla. Således ej för både CD och DVD. Antar att det behövs två kablar. Eller? ...Frågar Särbon.
// .... och Fnulan
Postad 28 January 2005 - 17:58
Visste att jag läst det ngn stans att man kan och hittade artikeln i Bild & Ljud Hemma aprilnummret (trots att Septor säger annat) men de nämner ju inte hur.
Postad 28 January 2005 - 21:58
Ställer du in DVD:n på D1-AT så används den digitala signalen om det kommer någon, annars används det som kommer in på den analoga kontakten det står DVD på.
Vill ni bara köra digitalt från dvd:n så kan ni ställa in den på Dig. 1 direkt.
Vill ni bara köra analogt så kan ni ställa in DVD på Ana.
Sen tappar jag tråden lite. Vad menas med frågan om ni behöver 2 kablar? Kopplar ni inte in DVD:n med en kabel och CD:n med en? Eller missförstår jag helt nu?
Postad 28 January 2005 - 22:57
https://www.minhembi...showtopic=85627
Om du inte vill köra med ett externt slutsteg vill säga...
Postad 29 January 2005 - 02:19
Se här:
https://www.minhembi...ndpost&p=599656
Postad 31 January 2005 - 12:31
Nä - vi har EN kabel mellan receivern och DVD:n (Marantz DV-6500).
Är det detta som orsakar problemet? Eller vad är det annars som gör att receivern ställer in sig på ANA varje gång man byter skiva från DVD till CD eller tvärtom?
// Fnulan, smått desperat
Postad 31 January 2005 - 14:01
moffa:
Nä - vi har EN kabel mellan receivern och DVD:n (Marantz DV-6500).
Är det detta som orsakar problemet? Eller vad är det annars som gör att receivern ställer in sig på ANA varje gång man byter skiva från DVD till CD eller tvärtom?
// Fnulan, smått desperat
Jag antar att Dolby Digital och DTS fungerar över kablen. Om det är så tror jag att DVD:n inte sänder ut pcm dvs PCM signal är satt till off på DVD spelaren.
Annars tror jag att kablen är ansluten i fel ingånmg på recivern gjorde det misstaget själv när jag installerade min nyinköpta 7400 i Fredags
Postad 31 January 2005 - 16:31
Kan du precisera var du satte kabeln i "fel" ingång på receivern och hur den sitter när du nu satt den rätt?
Är det någon mer här som besväras av problemet att man måste ställa om receivern manuellt från ANA till DIG varje gång man växlar mellan DVD och CD (eller tvärtom)?
Det är ju helt uppenbart att det är jag/vi som har missat nåt här....
// Fnulan
Postad 31 January 2005 - 16:51
The ELK
Postad 31 January 2005 - 21:47
öhhh. va? Det kvittar i vilken digital ingång du kopplat din sladd. Du ställer ju in vilken (digital) ingång som ska användas till DVD i setup-menyn.
Jag har haft min dvd-spelare kopplad till vänster coax & vänster och höger opto utan problem.
Fnulan:
Ok, ni använder DVD:n till både dvd och cd.
Min DVD-spelare gör inte så att receivern växlar över till ANA när jag byter mellan DVD och CD. Titta igenom inställningarna för dvd-spelaren. Ger den ifrån sig digitalt ljud så ska inte receivern koppla över till analog.
Dessutom, om ni har problem, varför ställer ni inte in receivern att bara använda den digitala ingången, alltså inte använda Auto så den aldrig går över till analog öht.
Edit:
När jag läser vad ni skriver en gång till, så känns det som om ni vill göra vad Teppic säger nedan, och då är ju lösningen på problemet två kablar. Tänkte aldrig på att någon skulle vilja koppla så...
Redigerat av Unregistereddb174944, 01 February 2005 - 00:58.
Postad 31 January 2005 - 21:49
Precis som ni beskriver så verkar det inte gå att tilldela både DVD och CD till samma digitala ingång. Tror helt enkelt att du/ni får använda två kablar, d.v.s en digital koaxkabel och en digital optisk kabel från DVD-spelaren till förstärkaren, om ni nu vill ha det på det viset som beskrevs.
*Förtydligande*
Alltså, det som Fnulan och hennes särbo försöker ställa in (tror jag
*Slut förtydligande*
Redigerat av Teppic, 31 January 2005 - 21:51.
Postad 01 February 2005 - 16:17
Då får det bli en kabel till, helt enkelt.
Återkommer om/när problemet löst sig.....
// Fnulan
Postad 09 February 2005 - 14:00
* Tycker ni att jag bör vänta X antal veckor till på Onkyo 702 (och betala 1000:- till)? Den kostar 6900:- på Technikdirekt så rabatten är lika stor som för 7400:an, nämligen 4000:-, fast 702 är en NY produkt.
* Är det samma ljudbild på 4400 och 7400?
* Har 7400 justerbar brytfrekvens för subwoofern?
* Är fjärren lärbar samt har macron?
* Varför finns det två "light"-knappar på fjärren?
Tacksam för snabbt svar?
Postad 09 February 2005 - 16:12
Ja, dock inte längre ned än till 80 Hz.
* Är fjärren lärbar samt har macron?
Ja
* Varför finns det två "light"-knappar på fjärren?
För mig var det ofta så att en knapp var inom bekvämt räckhåll, men inte den andra. Kanske därför, man slipper leta lysknapp i mörkret? Bra för mig i alla fall!
Postad 10 February 2005 - 08:56
* Har 7400 justerbar brytfrekvens för subwoofern?
Ja, dock inte längre ned än till 80 Hz.
*
Vilka värden förutom 80 Hz kan man välja mellan då?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité

7 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?