Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG lcd LP-1

812 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 oktober 2005 - 09:43

Konung
  • Konung
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Hur är det när det gäller LGs pixel garanti egentligen? har för mig att LG är dom enda som kör med att man får byta såfort det är en enda död pixel.

Postad 13 oktober 2005 - 10:55

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Hur är det när det gäller LGs pixel garanti egentligen? har för mig att LG är dom enda som kör med att man får byta såfort det är en enda död pixel.

<{POST_SNAPBACK}>

Total pixel garanti verkar tyvärr inte gälla alla skärmar. Så här är förklaringen på deras hemsida.

"För vissa modeller erbjuder LG så kallad ”Zero Bright Pixel fault warranty”. Detta innebär att inga felaktigt lysande pixlar får förekomma. Skulle någon sådan finnas eller uppkomma under garantitiden byts skärmen ut enligt LGs vanliga villkor för garantiservice. Denna utökade garanti gäller från och med 2005-01-17 och för följande bildskärmar: L1730P, L1930P, L2010P, L1910PM, L1780U, L1980U, L1740B, L1740P, L1940B, L1940P och L2040P.

LG Electronics specifikation för trasiga pixlar på övriga modeller medger maximalt 4 stycken pixelfel oavsett storlek enligt nedanstående:

Ljusa pixlar (synliga Pixlar vid mörk bakgrund)
1 subpixel (Röd, Grön eller Blå)=4 Tillåtet

2 hopsatta subpixlar=1 Tillåtet

3 hopsatta subpixlar (helt vit pixel)=Ej tillåtet

Distans mellan Pixlar=Minst 20mm

Totala antalet ljusa Pixlar=4 Tillåtet

Mörka pixlar (mörka pixlar vid ljus bakgrund)
1 subpixel (Röd, Grön eller Blå)=4 Tillåtet

2 hopsatta subpixlar=1 Tillåtet

3 hopsatta subpixlar (helt svart pixel)=1 Tillåtet

Distans mellan Pixlar=Minst 20mm

Totala antalet mörka Pixlar=4 Tillåtet

Totala antalet pixel fel (ljusa+mörka)=4 Tillåtet

Överstigs totala antalet pixelfel betraktas skärmen som trasig och skall bytas ut.

Postad 13 oktober 2005 - 20:32

Lunna
  • Lunna
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Ficka detta svar när jag mailade LG om pixelfel:

"Vi har ingen utökad garanti på denna utan den anmäla garantin som finns för LCD skärm och LCD TV gäller. Dock gör vi även bedömningar beroende på var denna finns dock är det ingen garanti utan något som våran Service chef avgör från fall till fall. Nu ska vi också säga eftersom vi har väldigt morderna fabriker idag så är pixelfel extremt ovanligt men det finns ju andra saker som kan gå sönder på en TV en Panelen (bildröret) är det som håller bäst och längst. Lyck till med ditt inköp Jesper

Postad 13 oktober 2005 - 23:43

thrawny
  • thrawny
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Någon som vet en butik i Göteborgsområdet som säljer LP alternativt LX1? Skulle vilja se TVn i verkliga livet innan jag köper den.
Om någon äger en och har lust att dema lite är det ännu bättre!

Postad 14 oktober 2005 - 07:38

Unregistered38707
  • Unregistered38707
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Elgiganten i Järnbrott har en LX2 (eller om det var LX1). Dock matar dom alla sina apparater med urusel analog tv-signal, så man får ta det för vad det är. Iofs kan det vara bra, för man får ju se hur tvn hanterar sämsta tänkbara förutsättningar.

Postad 14 oktober 2005 - 07:51

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

Någon som vet en butik i Göteborgsområdet som säljer LP alternativt LX1? Skulle vilja se TVn i verkliga livet innan jag köper den.
Om någon äger en och har lust att dema lite är det ännu bättre!

<{POST_SNAPBACK}>

Tele-Hå har LP1 iaf.

Postad 14 oktober 2005 - 09:32

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Hej, jag har nyligen köpt en 37LP1 är oxå nöjd men tycker att den inte är så "ljusstark" som jag upplevde den i butiken.

Upptäckte följande igår. När jag kopplat in VGA och sedan går in i skärm menyn och Auto Konfig så blir bilden helt fantatisk för en stund(ngn sekund) undertiden TV ljusterar sig. Därefter blir bilden åter dunklare. Någon som har en förklaring eller ngn annan LP1 ägare som kan göra ett litet expriment enl ovan för att utröna om jag har ngt fel på mitt ex.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan det vara så att om Ni har "XD funktionen"på så blir bilden sämre via VGA. XD är automatiskt på om Ni har valt PSM = dynamisk, standard eller mild.
XD är inte tillgänglig i läge DVI/PC ellet HDMI/PC och där är tydligen bilden bra. Bilden verkar ju även vara bra någon sekund via VGA innan nåt justerar om den, prova att stänga av XD.
Kolla manualen sidan 30.

Redigerat av B BUS, 14 oktober 2005 - 09:39.

Postad 14 oktober 2005 - 10:04

37LP1
  • 37LP1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej, tack för föröket att lösa mitt problem. Men tyvärr finns ju ingen VGA kontakt på TV:n utan jag använder VGA/DVI kabeln som medföljer. Alltså använder jag DVI ingången och därmed finns inte XD funktionen att tillgå som du själv skrev.

Bilden är bra i ngn sekund efter Auto konfig i skärm menyn därerfer blir den dunkel och grå.

Kan ngn testa med medföljande VGA/DVI kabel....

Postad 14 oktober 2005 - 11:09

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Hej, tack för föröket att lösa mitt problem. Men tyvärr finns ju ingen VGA kontakt på TV:n utan jag använder VGA/DVI kabeln som medföljer. Alltså använder jag DVI ingången och därmed finns inte XD funktionen att tillgå som du själv skrev.

Bilden är bra i ngn sekund efter Auto konfig i skärm menyn därerfer blir den dunkel och grå.

Kan ngn testa med medföljande VGA/DVI kabel....

<{POST_SNAPBACK}>

Ojdå, tänkte inte på det!
Har du provat att stänga av sRGBn, ioförsig bör den inte påverka bilden då signalen komer från en VGA kontakt från början. Nej jag kan nog inte hjälpa dig genom att läsa i manualen :P
Går det inte att stänga av Auto konfig och prova manuell inställning?

Jag har ju inte TVin så det kanske bara är en massa dumma råd, om så är fallet ignorera mig :lol:

Postad 14 oktober 2005 - 11:38

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nåja, bara för att du använder samma kontakt så betyder det inte alls att TVn hanterar det på samma sätt som om du kör DVI-D.

En DVI-I kontakt är egentligen två kontakter i ett. En DVI-D kontakt, och en VGA-kontakt.
Ur TVns synvinkel fungerar en DVI-I kontakt precis på samma sätt som två separata VGA och DVI-D kontakter.

Postad 14 oktober 2005 - 19:50

37LP1
  • 37LP1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
OKej, är hyfsat ny på området..man lär sig så länge man lever.

Men nu till den stora frågan vad göra åt mitt problem, kan ju bara välja DVI -pc på tv:n.

Kanske inte förstår men vad skall jag göra?

Funderar på om TV:n är trasig eller om detta är normalt.

Ngn mer som har kunskap i ämnet?

Postad 14 oktober 2005 - 21:04

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

OKej, är hyfsat ny på området..man lär sig så länge man lever.

Men nu till den stora frågan vad göra åt mitt problem, kan ju bara välja DVI -pc på tv:n.

Kanske inte förstår men vad skall jag göra?

Funderar på om TV:n är trasig eller om detta är normalt.

Ngn mer som har kunskap i ämnet?

<{POST_SNAPBACK}>

Som B Bus säger... Har du provat att stänga av automatiken och köra manuella inställningar?

Postad 14 oktober 2005 - 21:17

37LP1
  • 37LP1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Ja visst, i manuell konfig kan man ju bara justera bild förlyttning åt hö och vä osv där ändras ej färg och ljusstyrka som den görs i auto konfig

stöder både av1 av2 rgb ngn som vet?

Postad 14 oktober 2005 - 23:43

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Om allt är bra i manuellt läge, vad är då problemet?

Förresten, går det att justera bakgrundsbelysningen på LP1?

Redigerat av ampz, 14 oktober 2005 - 23:44.

Postad 15 oktober 2005 - 09:06

37LP1
  • 37LP1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Det är absolut inte bra i manuellt läge, den ända gången bilden är bra när jag använder VGA/DVI kabeln, är när tv: gör sin auto konfig , då under ngn sekund blir färger och ljus bra. Alltså precis i det ögonblick man trycker på "ställ in" lyser tv:n upp starkare. alltså dålig bild innan och efter knapptryckningen. Det här inträffar över huvud taget inte i manuellt läge.

Har du en LP1 och en gammal dator med VGA utgång och kan testa?

Postad 15 oktober 2005 - 09:08

37LP1
  • 37LP1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Upptäckte idag också att DVD bilden varierar i Kvalitet oerhört beroende på vilket scart uttag jag använder. Stödjer inte alla scart uttagen scart rgb?

Ngn Som vet?

Postad 15 oktober 2005 - 10:15

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Står nog i manualen...

Postad 15 oktober 2005 - 10:20

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

Upptäckte idag också att DVD bilden varierar i Kvalitet oerhört beroende på vilket scart uttag jag använder. Stödjer inte alla scart uttagen scart rgb?

Ngn Som vet?

<{POST_SNAPBACK}>

Bara en med rgb (Full) enligt spec.Antagligen SCART1.

Postad 15 oktober 2005 - 14:03

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Det vore väldigt intressant att veta hur LP1 hanterar upplösningen 1368*768 via DVI...
Nu vet vi ju att LP1 är den enda TV som hittils visat upp 1360*678 på rätt sätt, frågan är om den även klarar av 1368*678 på rätt sätt (dvs att den klipper bort två pixelkolumner).
Lättaste sättat att kolla om 1368*678 fungerar på rätt sätt är nog att använda testbilden...

Postad 16 oktober 2005 - 19:54

37LP1
  • 37LP1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Måndagsexemplar ?:)

Min 37lp1 låser sig imellanåt när den växlar mellan Input TV och man sedan slår på dvd eller video. Det går inte att trycka på ngn knapp återstår endast att dra ut kontakten!

Har hänt 2 ggr nu, någon som har en idé?

Ngn annan som upplevt det samma?

Man undrar ju om LG kör Windows system i tv:n eller ngt annat stabilt system???? :)

Postad 16 oktober 2005 - 23:32

chicken
  • chicken
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Min 37lp1 låser sig imellanåt när den växlar mellan Input TV och man sedan slår på dvd eller video. Det går inte att trycka på ngn knapp återstår endast att dra ut kontakten!

Man undrar ju om LG kör Windows system i tv:n eller ngt annat stabilt system????  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Att behöva boota om TVn, där går som gränsen imho.

Postad 16 oktober 2005 - 23:39

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Man undrar ju om LG kör Windows system i tv:n eller ngt annat stabilt system????  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Här har man nästan bestämt sig för att köpa TVn och så kommer du...
Jaja, stöter man på ett sådant fel lär man ha rätt att få det fixat eller reklamera...

Postad 17 oktober 2005 - 07:51

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0
När jag körde med den medföljande kabeln, vga - dvi så var det exakt som 37LP1 beskriver. I auto konfig bilden visades den rätt, annars ljus svag och blek. Nu kör jag DVI - DVI och bilden är perfekt. Så som auto visar gällande ljus och färg men den är skarpare.

Det här med dåligt ljus och färg gällande dom andra källorna regerar jag på att du säger, för det är just dom 2 punkter som jag tycker min tv är bäst på, dock inte när jag körde VGA som sagt.

Min tv har faktiskt låst sig 2 gånger så som du skriver 37LP1. Men bara när jag gått från DVD progressive scan till pc med VGA kabeln. Efter att jag ändrat till DVI-DVI har den inte hängt sig. Jag hade faktiskt glömt att den hängde sig eftersom det bara var var dom första dagarna jag körde VGA.

Gör dig själv en tjänst 37LP1 och skaffa ett grafikkort med DVI så försvinner dina problem.

Postad 17 oktober 2005 - 10:37

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja, stöter man på ett sådant fel lär man ha rätt att få det fixat eller reklamera...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag instämmer med dig "ampz", när man äntligen bestämt sig är det alltid något som skall göra en lite osäker, Nu är det inte aktuellt för mig att köra PC via VGA så "Zulan" lungnade mig lite!

"Ampz", din tidigare fråga ang, om det går att justera ljusstyrkan manuelt, så ska det inte vara nått problem enl, manualen sidan 31. Syskonen LX1/LX2 har ju interligen öga för automatisk ljusjustering så det funkar nog?

"37LP1" fungerar inte manuel bildjustering typ, kontrast, Ljusstyrka, färg och skärpa när du kör vi PC via VGA, går det inte komma åt menyn som visas i manualen på sidan 31?

Mycket tråkigt att höra att TVn inte funkar till 100% som den ska. Undra hur andra apparater som tex, Panasonic TX-32LX500 skulle klara en sån hårdgranskning som "pian" och LP1an får här?

Postad 17 oktober 2005 - 10:49

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Grejen är ju att många andra modeller har så stora uppenbara brister att de inte är värda att ens tänka på...
Massor med modeller klarar ju inte av något bättre än 1024*768 via DVI/HDMI, om de ens klarar av digital PC-anslutning alls!

Postad 17 oktober 2005 - 10:51

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag instämmer med dig "ampz", när man äntligen bestämt sig är det alltid något som skall göra en lite osäker, Nu är det inte aktuellt för mig att köra PC via VGA så "Zulan" lungnade mig lite!

"Ampz", din tidigare fråga ang, om det går att justera ljusstyrkan manuelt, så ska det inte vara nått problem enl, manualen sidan 31. Syskonen LX1/LX2 har ju interligen öga för automatisk ljusjustering så det funkar nog?

"37LP1" fungerar inte manuel bildjustering typ, kontrast, Ljusstyrka, färg och skärpa när du kör vi PC via VGA, går det inte komma åt menyn som visas i manualen på sidan 31?

Mycket tråkigt att höra att TVn inte funkar till 100% som den ska. Undra hur andra apparater som tex, Panasonic TX-32LX500 skulle klara en sån hårdgranskning som "pian" och LP1an får här?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag testade 32LX500 igår och den var en besvikelse. Klarade inga upplösningar alls över DVI. LG LX2 var mkt bättre. Den klarade 1360*768 pixel 1:1 mapping.

Postad 17 oktober 2005 - 10:59

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag testade 32LX500 igår och den var en besvikelse. Klarade inga upplösningar alls över DVI. LG LX2 var mkt bättre. Den klarade 1360*768 pixel 1:1 mapping.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur var ljusstyrkan på LX2an? funkade "ögat"?
Det är synd att LG vart så klumpiga att ange att LP1an klarar 1366x768.
När dom på samma sida skriver att dom rekomenderar 1360x768 för bästa bild?

Postad 17 oktober 2005 - 11:38

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
LX1/2 finns inte större än 32" va?

Postad 17 oktober 2005 - 12:13

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nix pix, tyvärr :)

Postad 17 oktober 2005 - 12:14

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hur var ljusstyrkan på LX2an? funkade "ögat"?
Det är synd att LG vart så klumpiga att ange att LP1an klarar 1366x768.
När dom på samma sida skriver att dom rekomenderar 1360x768 för bästa bild?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag testade inte ögat då jag stod mitt i en stor Elgigantenbutik tyvärr, men jag tyckte bilden var bra, skarp och behaglig.

Postad 17 oktober 2005 - 12:17

Hyenan
  • Hyenan
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Då kanske LG RZ-37LZ55 är ett alternativ?

Postad 17 oktober 2005 - 12:26

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan den vara, har bara inte hittat den i affär för påtitt och testning.

/Micke

Postad 17 oktober 2005 - 20:26

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan den vara, har bara inte hittat den i affär för påtitt och testning.

/Micke

<{POST_SNAPBACK}>

LZ55an borde ha ljusare bild än LP1an/LX2an då den inte har EEFL-bakgrundsbelysning och dessutom anges ha 600 cd/m2.

Postad 17 oktober 2005 - 21:01

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Kan någon bekräfta hurvida det går att justera bakgrundsbelysningen på LP1?
Notera att ljusstyrkan på en LCD kan justeras på två sätt.
Det ena är att dämpa signalen till panelen, det andra är att sänka bakgrundsbelysningen.
Nackdelen med att dämpa signalen till panelen är givetvis dålig svartnivå och kontrast vid låg ljusstyrka.

Det bör inte vara så svårt att se om bakgrundsbelysningen sänks. Det brukar finnas ventilationsspringor på TVn där man kan se bakgrundsbelysningen.
En annan metod är att ställa Tvn på att visa en "no signal" bild eller något liknande med perfekt svärta, och se om det svarta blir svartare när man sänker ljusstyrkan.

Postad 17 oktober 2005 - 22:54

Unregistered38707
  • Unregistered38707
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Idag kom den!!! Heeeel otrolig maskin! 32LP1R!!! Medans jag skriver detta håller jag koll på en tv-kanal i hörnet, lite snyggt transparent och kastar mig över swap-knappen om det börjar se intressant ut.

Ampz...

Jag testade att kika in i en ventilationsspringa, men jag kunde inte se någon förändring av bakgrundsbelysningen. Inte heller blev det svarta på en "No Signal" svartare eller ljusare.

Jag måste bara försöka knuffa så många som möjligt över köpestupet genom att säga att det är heeelt ortoligt bekvämt att sitta i soffan och läsa forum på 2.5 m avstånd, tackvare den knivskarpa bilden via dvi. Alla diskussioner om huruvida det är äkta 1360 eller uppskalad fick sitt svar när jag lade på en picture-in-picture-bild av en tvkanal, och denna gick tre pixlar utanför datorbilden. Mycket tydligt, så det finns inget att oroa sig för. En bildpunkt ur datorn blir exakt en bildpunkt på panelen vid dvi och 1360x768.

Nu till två frågor. Först en enkel:
Hur ändrade man fär på de fält som dyker upp på vardera sidan av tv-bilden då man kör exempelvis 4:3? Vill gärna att de är svarta och inte grå.

Datanördig fråga: Modelines? Behöver trimma min X11 till att köra 1360x768 (kör SuSE 9.3). Kan man få de modelines som Windows kör med och kopiera in dem i XF86Config? Jag har lyckats få rätt upplösning, men vågräta gröna linjer dyker upp titt som tätt. Detta trodde jag berodde på min 5 m DVI-kabel, men i Windows är det helt störningsfri bild.

Lycka till med era köp!

/Ola

Postad 17 oktober 2005 - 22:58

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
fvs: Går det att få till 1368*768 med 1:1 pixelmapping? (dvs att två pixelrader slopas)

Postad 17 oktober 2005 - 23:18

Unregistered38707
  • Unregistered38707
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Den upplösningen finns inte med bland alternativen i Windows. Endast 1360 finns. Skall pröva att grejja till det med PowerStrip och se vad som händer. Har inte använt PowerStrip förut, så det blir bara enkelt experimenterande. Återkommer. Undertiden får ni ta reda på hur jag ändrar bakgrundsfärg till 4:3. Det var något om att hålla nere en knapp på fjärren lite längre än vanligt...

/O

Postad 17 oktober 2005 - 23:39

Unregistered38707
  • Unregistered38707
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag skapade 1368x768 mha PowerStrip, startade om, valde den upplösningen, men det blir ändå 1360x768 pixelmappat. ig gör det inte ett skvatt att man förlorar 4608 bildpunkter (2*3*768). Det rör ju sig trots allt bara om knappt 4.4 promille, och det tar man ju snabbt igen!

Postad 18 oktober 2005 - 08:12

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Idag kom den!!! Heeeel otrolig maskin! 32LP1R!!! Medans jag skriver detta håller jag koll på en tv-kanal i hörnet, lite snyggt transparent och kastar mig över swap-knappen om det börjar se intressant ut.

Nu till två frågor. Först en enkel:
Hur ändrade man fär på de fält som dyker upp på vardera sidan av tv-bilden då man kör exempelvis 4:3? Vill gärna att de är svarta och inte grå.

/Ola

<{POST_SNAPBACK}>

Grattis, och kul att du känner dig nöjd.
Mina råd och påstående har ju inte funkat särskilt bra hitintils :blink: ,
Och jag kanske inte är rätt person att ge råd då jag inte har TVn, men jag ska se om jag kan hjälpa dig med att få svart på sidorna om TV bilden.

Jag såg detta tipset i LX2ans tråd, och kopierar det.

"Tydligen ska man hålla inne Meny både på fjärren och TV'n i ca 4 sekunder. När den vanliga menyn försvinner ska man släppa direkt (kan krävas lite träning? ). Testa (och meddela hur det går), men var försiktig.
För att ändra bakgrundsfärg; 'Panel Control' -> 'Blank Color'"

Jag såg på Avforum att det är servicemenyn man kommer in på så, som sagt va försiktig!!!

Jag vet inte om det funkar på LP1an, men LX2an har samma fjärr och mycket gemensamt med LP1an, så det är värt ett försök.

Redigerat av B BUS, 18 oktober 2005 - 15:27.

Postad 18 oktober 2005 - 16:52

Unregistered38707
  • Unregistered38707
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Funkade finfint! Tack för hjälpen! Till alla er andra som skall göra samma sak, kan jag säga att det såg farligt ut i den menyn. Frestas inte stt pilla på något, utan följ anvisningen till punkt och pricka!

Postad 18 oktober 2005 - 16:59

XFire
  • XFire
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Till det med 1366x768 till de som vill testa, kan jag säga att dom som har ATI grafikkort, så går det inte köra med den upplösningen och beror på begränsing på ATIs kort (som är icke delbart med 8...1366/8 = 170,75...1360/8 = 170 t.e.x) Nvidia korts kan man forcera och ha 1366.

Men tillbaks till mina funderingar, eftersom är själv väldigt sugen på denna TV och min gamla 29" CRT börjar lägga av ser det ut som (suddigt vid övre vänster/högra hörn). :huh:

1. Mitt tittavstånd är ca: 2.5m och är då 37" att föredra framför 32"? Om det nu har stor betydelse om hur långt man ska sitta för få optimalt TV tittandet? Eller vad tittavståndet som gäller för en 37" TV?

2. Finns det nån butik som kan erbjuda öppet köp, även man har öppnat kartongen och testat med TVn för se om det är "denna TV" man är ute efter?
Mailade http://www.hembiobutiken.se om detta, men tyvärr så gäller inte öppet köp om man har använt TVn. :D För mig som inte har möjlighet att se den Live med egna ögon, är det viktigt att få ångra mig, om jag nu är inte nöjd med TVn och alla har tyvärr olika smaker. :blink:

Hmm..har för mig att jag hade en del fudneringar övar denna TV, men är för trött just nu för komma ihåg. Nåja, får väl återkomma om jag nu kommer ihåg dom. :huh:

Hoppas kan få svar på dessa 2 enkla frågor, är mycket nära att beställa nu och frågan är nog valet mellan 32" eller 37" med tanke på mitt tittavstånd.

Postad 18 oktober 2005 - 17:19

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

Till det med 1366x768 till de som vill testa, kan jag säga att dom som har ATI grafikkort, så går det inte köra med den upplösningen och beror på begränsing på ATIs kort (som är icke delbart med 8...1366/8 = 170,75...1360/8 = 170 t.e.x) Nvidia korts kan man forcera och ha 1366.

Men tillbaks till mina funderingar, eftersom är själv väldigt sugen på denna TV och min gamla 29" CRT börjar lägga av ser det ut som (suddigt vid övre vänster/högra hörn).  :huh:

1. Mitt tittavstånd är ca: 2.5m och är då 37" att föredra framför 32"? Om det nu har stor betydelse om hur långt man ska sitta för få optimalt TV tittandet? Eller vad tittavståndet som gäller för en 37" TV?

2. Finns det nån butik som kan erbjuda öppet köp, även man har öppnat kartongen och testat med TVn för se om det är "denna TV" man är ute efter?
Mailade http://www.hembiobutiken.se om detta, men tyvärr så gäller inte öppet köp om man har använt TVn.  :D  För mig som inte har möjlighet att se den Live med egna ögon, är det viktigt att få ångra mig, om jag nu är inte nöjd med TVn och alla har tyvärr olika smaker. :blink:

Hmm..har för mig att jag hade en del fudneringar övar denna TV, men är för trött just nu för komma ihåg. Nåja, får väl återkomma om jag nu kommer ihåg dom. :huh:

Hoppas kan få svar på dessa 2 enkla frågor, är mycket nära att beställa nu och frågan är nog valet mellan 32" eller 37" med tanke på mitt tittavstånd.

<{POST_SNAPBACK}>

Hembiobutiken har fel. Ångerrätten gäller även om du använt tvn. Det Ångerrätten säger är att varan ska vara i "väsentligt oförändrat skick". Det innebär att du får packa upp din tv och slå på den och testa den för att skapa en uppfattning om produkten. Skulle det tex följa med en tvbänk och den är i omonterat skick så kan du däremot INTE montera ihop den och sedan ångra dig.

Det råder förvirring även bland ÅF om att man inte ens får öppna lådan utan att ångerrätten ska förbrukas men så är alltså inte fallet. Är du fortfarande fundersam så rekommenderar jag alla att man ringer den konsumentvägledare som finns i just din kommun för att höra vad deras inställning är. Tala om vad du tänker göra (i.e prova en tv) och se vad du får för svar om det anses vara "västentligt oförändrat skick" att få testa den tv man köpt på postorder?

Mvh

Micke

Redigerat av Forsyth, 18 oktober 2005 - 17:20.

Postad 18 oktober 2005 - 18:17

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Är det 100% säkert? Många nätbutiker har det i sina köpevillkor att förpackningen skall vara obruten och varan får inte ha varit inkopplad!

/Leif

Postad 18 oktober 2005 - 18:23

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

Är det 100% säkert? Många nätbutiker har det i sina köpevillkor att förpackningen skall vara obruten och varan får inte ha varit inkopplad!

/Leif

<{POST_SNAPBACK}>

Hur ska man kunna testa sin produkt om man inte får öppna förpackningen? Kolla med din komsumentvägledare, men jag vet ingen ÅF som inte ändrat sin uppfattning efter en liten lektion i konsumenträtt iaf :blink:

För övrigt finns såklart undantag såsom programvaror, cd/dvdskivor osv, men det är ju för att skydda sig mot kopiering osv.

Redigerat av Forsyth, 18 oktober 2005 - 18:24.

Postad 18 oktober 2005 - 18:40

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Men tillbaks till mina funderingar, eftersom är själv väldigt sugen på denna TV och min gamla 29" CRT börjar lägga av ser det ut som (suddigt vid övre vänster/högra hörn).  :huh:

Mailade http://www.hembiobutiken.se om detta, men tyvärr så gäller inte öppet köp om man har använt TVn.  :D  För mig som inte har möjlighet att se den Live med egna ögon, är det viktigt att få ångra mig, om jag nu är inte nöjd med TVn och alla har tyvärr olika smaker. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Kikade lite på experts hemsida (fast dom är ju inte alltid vad dom heter....):
"nisse: På hur långt avstånd från TV:n bör man sitta för att det skall kännas bra? Tumregel för att veta vilken storlek jag skall välja?
Johan Danielsson: En vanlig storlek i hemmet idag är 32 tum widescreen och för en sådan bör man ha ett avstånd på mellan 2,5 - 4 meter mellan soffan och tv:n. En 42 tum vägg-tv mellan 3,5 - 5,5 meter, 37 tum vägg-tv mellan 2,8 - 4,7 meter."

Jag tycker det beror på vilken kvalitet man har på signalkällan till tv:n. Bra kvalitet=bra bild=funkar med stor tv/närmare tittaravstånd!

Jag har ca 2.9m till min 32" LCD (eller hade rättare sagt, då den är under utbyte). Det känns helt ok. Fast visst är det något speciellt med en större TV med bra signalkälla/bild!! För den ultimata upplevelsen så ska ju dock audiofilerna säga sitt och då måste du även ta hänsyn till din surroundanläggning som ska ha en viss bredd mellan fronthögtalarna i förhållande till TV:ns storlek! Är rummet stort nog så funkar det med stor tv!

/Leif

"smaken är som baken"

Postad 18 oktober 2005 - 18:42

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Har några små tankar på enkla förbättringar man förmodligen kan göra med LP1..
LP1 saknar ljussensor för automatisk ljusnivåjustering. Däremot har den en serieport för fjärrstyrning. Det är fullt möjligt att bygga en enkel extern liten mojäng som mäter ljuset i rummet och justerar TVns ljusstyrka därefter via serieporten.

En annan sak är upplösningen via DVI.. LP1 ligger bra till jämfört med andra apparater eftersom den klarar av 1360*768 med bra resultat, men 1366*768 är det ju lite värre med.
Det kan ändå gå att åstadkomma 1366*768 genom att programmera om EDID-minnet i LP1, förutsatt att det inte är skrivskyddat. Är det skrivskyddat så finns det ett alternativ, och det är att använda ett externt EDID-minne. Gefen säljer en sådan liten burk för $69, men den är egentligen mer avancerad än vad som behövs.

Postad 18 oktober 2005 - 20:58

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

/Leif

<{POST_SNAPBACK}>

Den största anledningen att jag inte äger en 32"LP1a nu, är att Net on Net har slut på den ( och har haft det i nästan 3 veckor) :huh:
Anledningen att jag vill köpa den på NoN är att jag vet att dom är så bra att ha att göra med.
Vet flera stycken som lämnat tillbaka sin produkt på öppet köp, och NoN har inte ens frågat om varför, utan betalt tillbaka eller bytt produkten med en gång.

Citat från Net on Net "6. Ångerrätt och Öppet Köp i 14 dagar
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och produkt-kartongen är i oförändrat skick, dvs oanvänd ej förstörd eller skadad. NetOnNet tillämpar Distansavtalslagen. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av Ångerrätt och Öppet köp i 14 dagar, se nedan under rubriken ”Så här gör du en retur”

Hoppas NoN blivet påverkade av Megastyle och sänker priset så fort dom får hem LP1an :D

Fvf, kul att det funkade, var du sugen att ändra lite annat i servicemenyn eller :huh:

Ampz, du låter mer o mer sugen du också :blink:

Postad 18 oktober 2005 - 21:05

raptorjr
  • raptorjr
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0

Detta förutsatt att produkten och produkt-kartongen  är i oförändrat skick, dvs oanvänd ej förstörd eller skadad.

Kan man tolka det där som att man får testa produkten? Oanvänd låter som om man inte får ha packat upp den ens.

Postad 18 oktober 2005 - 21:11

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

Detta förutsatt att produkten och produkt-kartongen  är i oförändrat skick, dvs oanvänd ej förstörd eller skadad.

Kan man tolka det där som att man får testa produkten? Oanvänd låter som om man inte får ha packat upp den ens.

<{POST_SNAPBACK}>

Fortfarande så är det deras egna ord. Kolla med er konsumentvägledare, läs på konsumentverkets hemsida och läs Branschregler för postorderföretag (speciellt sidan 5).

Då jag köper en ny produkt packar jag alltid upp den så att jag kan återförsluta paketet så att det går att återlämna i oskadat skick. Jag sparar även alla kartonger i minst 30 dgr, för större elektronik har jag alltid kvar kartonger då det kan vara bra vid flytt, reparationer och återköp.

Bor i en BR, med 6kvm förråd så man får packa ordentligt :blink:

Postad 18 oktober 2005 - 21:18

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

HeHe, jag var så säker på att allt va okej att jag inte ens läste vad det va skrivet.
Jag vet flera stycken som har lämnat tillbaka både TV apparater, DVD brännare och recivers utan problem, men jag ska kolla om dom ändratt på nått. Det är inte länge sen NoN gav 30 dagar öppet köp, så vem vet?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.