![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 03 oktober 2013 - 12:49
Postad 06 oktober 2013 - 13:01
Någon mer som uppgraderat till senaste mjukvaran för SPA23/SPA33?
Jag har skickade förslag till Primare på förbättringar och några stycken har de tagit medkudos till Primare.
1. När man bytar surroundläge så bytar man inte direkt utan första trycket anger vad du har och andra trycket börjar du växla.
2. Sedan har de lagt till det många önskat, att man själv kan bestämma startvolym samt de har tagit bort ADC-level som jag tror inte många vet vad den har för funktion.
3. Du kan sätta default på delningsfrekvenserna på DD, DTS osv. Förut var man tvungen att sätta delningsfrekvensen på alla ljudformat.
Har inte hunnit kolla upp allt än.
En funktion jag verkligen ville att de skulle fixa men som de inte gjorde var att man hade en delningsfrekvens på front och en på subwoofer. Problemet man har idag är att sätter du frontar till Small och delning på 80Hz så tapper du 120-80= 40Hz på .1 subwooferkanalen. Så själv har jag satt front till Large och LR+Sub till 200Hz så jag inte tappar något till subwoofern.
På vilket sätt kontaktade du Primare? Min SP33 har hängt sig två gånger. Ingenting har hänt när jag tryckt på fjärrkontrollen eller på knapparna på panelen eller vridit på rattarna. Jag var tvungen att stänga av den med knappen på baksidan och sen fungerade den fint igen. Vet inte om Primare känner till det felet. Jag har inte uppgraderat den själv men har bara haft den i knappa två veckor så den levererades med senaste mjukvaran, v3.29.
Postad 06 oktober 2013 - 13:42
Du måste först kontakta där du har inköpte den, har du gjort det? Om så, vad är deras respons? Om du inte får respons från återförsäljaren så skulle jag kontakta Audioactive.På vilket sätt kontaktade du Primare? Min SP33 har hängt sig två gånger. Ingenting har hänt när jag tryckt på fjärrkontrollen eller på knapparna på panelen eller vridit på rattarna. Jag var tvungen att stänga av den med knappen på baksidan och sen fungerade den fint igen. Vet inte om Primare känner till det felet. Jag har inte uppgraderat den själv men har bara haft den i knappa två veckor så den levererades med senaste mjukvaran, v3.29.
När det gäller fel måste man få repeterbarhet på dessa annars är det jättesvårt att återskapa dem för personen som servar apparaten.
Jag kontaktade om var inte rena fel utan förslag till förbättringar, mindre buggar, fel i manualen och det gjorde jag genom mejl till Hasse på Audioactive och Primare.
Redigerat av jln, 06 oktober 2013 - 13:43.
Postad 06 oktober 2013 - 14:47
Du måste först kontakta där du har inköpte den, har du gjort det? Om så, vad är deras respons? Om du inte får respons från återförsäljaren så skulle jag kontakta Audioactive.
När det gäller fel måste man få repeterbarhet på dessa annars är det jättesvårt att återskapa dem för personen som servar apparaten.
Jag kontaktade om var inte rena fel utan förslag till förbättringar, mindre buggar, fel i manualen och det gjorde jag genom mejl till Hasse på Audioactive och Primare.
Jag köpte den via Hembiobutiken och nä jag har inte kontaktat dem än. Tänkte man kunde först höra med Primare om det är något känt problem som gäller mer än mitt exemplar. Känns som att det kan vara mjukvaraproblem och isf kan det lösas med en uppdatering så man slipper klydda med att skicka tillbaka den. Men det är alltså inget som du eller någon annan här har råkat ut för?
Senast jag mailade Hasse på Audioactive så fick jag inget svar. Han får kanske många mail iofs. Min senaste fråga var vilket lösenordet är för att spara sina inställningar. Du har kanske kolla på det. I manualen på weben står det att man kan spara sina inställningar men isf måste man ha defaultlösenordet men det nämner de ingenstans vad det är.
Postad 06 oktober 2013 - 14:59
Jag har inte råkat ut för det problemet. Primares E-mejl står på deras hemsida har jag för mig. Det kan ta upp till en vecka innan de svarar.Jag köpte den via Hembiobutiken och nä jag har inte kontaktat dem än. Tänkte man kunde först höra med Primare om det är något känt problem som gäller mer än mitt exemplar. Känns som att det kan vara mjukvaraproblem och isf kan det lösas med en uppdatering så man slipper klydda med att skicka tillbaka den. Men det är alltså inget som du eller någon annan här har råkat ut för?
Senast jag mailade Hasse på Audioactive så fick jag inget svar. Han får kanske många mail iofs. Min senaste fråga var vilket lösenordet är för att spara sina inställningar. Du har kanske kolla på det. I manualen på weben står det att man kan spara sina inställningar men isf måste man ha defaultlösenordet men det nämner de ingenstans vad det är.
När det gäller att spara mjukvaran så är min kod "1234" och sedan select knappen.
Har du senaste mjukvaran så måste du nog tyvärr skicka in den på service. De brukar vara snabba på att serva.
Postad 06 oktober 2013 - 15:22
En sak som är oerhört viktig på alla aktuella modeller från Primare är att stömfasen måste ligga på rätt sida för att man skall få ut bästa möjliga ljud. Den skall ligga på insidan av kontakten, alltså på höger sida om man står framför apparaten. Detta är speciellt viktigt på alla Primare-apparater med UFPD. Det är tydlig hörbar skillnad, kopplar man fel så kan man bli ganska besviken på resultatet. Testa och jämför!
Vad menar du?
Postad 06 oktober 2013 - 15:31
Jag har inte råkat ut för det problemet. Primares E-mejl står på deras hemsida har jag för mig. Det kan ta upp till en vecka innan de svarar.
När det gäller att spara mjukvaran så är min kod "1234" och sedan select knappen.
Har du senaste mjukvaran så måste du nog tyvärr skicka in den på service. De brukar vara snabba på att serva.
Tackar, "1234" fungerade fint.
Jo, det är mailadressen på Primares hemsida jag har använt nån gång fast har sen fått svaret direkt från Hasse.
Jag kör vidare ett tag till men hänger den sig en gång till så får jag väl ta och skicka in den via Hembiobutiken. Det är ju jobbigt att vara utan den flera dagar och behöva plocka fram nån gammal skrotförstärkare från källaren under tiden ;-).
Postad 07 oktober 2013 - 12:38
Strömfasen på apparatkontakten skall ligga på höger sida av elkontakten när du står framför apparaten. Du behöver givetvis en faspenna för att kunna avgöra var fasen är (hittar du på byggvaruhus). När faspennan lyser så har du hittat fasen. Är fasen på vänster sida så vänder du kontakten i väggen 180 grader.Vad menar du?
Redigerat av Unregistered4eb959ca, 07 oktober 2013 - 12:39.
Postad 07 oktober 2013 - 17:24
Strömfasen på apparatkontakten skall ligga på höger sida av elkontakten när du står framför apparaten. Du behöver givetvis en faspenna för att kunna avgöra var fasen är (hittar du på byggvaruhus). När faspennan lyser så har du hittat fasen. Är fasen på vänster sida så vänder du kontakten i väggen 180 grader.
Hej, detta kan fortfarande misstolkas beroende på vad du menar med att man "står framför apparaten". Du menar då att man tittar på framsidan av apparaten, eller? Så om jag tittar på baksidan av apparaten där elkontakten ska kopplas in så ska fasen ligga till vänster? Har jag tolkat dig rätt då?
Postad 08 oktober 2013 - 11:58
Har sedan en månads tid en I22 med inbyggd DAC hemma som driver ett par system Audio Mantra 60 med. I helgen tänkte jag testa och se hur högt jag kunde spela för att sedan ställa in max volymen på enheten. Jag kom upp i ca 60 på displayen men efter mindre än 1 minut så stängde maskinen av och sedan dess har det stått "protect" i displayen. Jag har testat att starta om både med och utan högtalarna inkopplade men så fort jag slår på spänningen igen så går den över i protect. Kan också nämna att jag körde via Optisk kabel och hade inte fullt pådrag på mediaspelaren så visst var det högt men hade ändå en bit kvar på vad högtalarna klarar. Har haft högtalarna en längre tid fast kopplade till en annan förstärkare så har lite koll på vad de bör klara.
Antar att det är något sort överhettningskydd som gick in, hur återställer man i så fall detta? Har googlat och sökt här på forumet men kan inte hitta något. Någon som varit med om liknande?
Postad 10 oktober 2013 - 10:06
Japp, du har förstått helt rätt. När man står framför framsidan menar jag, inte bakom när den står i racket. Det står även beskrivet i bruksanvisningen.Hej, detta kan fortfarande misstolkas beroende på vad du menar med att man "står framför apparaten". Du menar då att man tittar på framsidan av apparaten, eller? Så om jag tittar på baksidan av apparaten där elkontakten ska kopplas in så ska fasen ligga till vänster? Har jag tolkat dig rätt då?
Postad 10 oktober 2013 - 10:15
Det står i I32 bruksanvisning men inte SPA23. Jag bad Primare att ta med detta i SPA23 bruksanvisning.Japp, du har förstått helt rätt. När man står framför framsidan menar jag, inte bakom när den står i racket. Det står även beskrivet i bruksanvisningen.
Postad 10 oktober 2013 - 19:18
Postad 10 oktober 2013 - 23:25
Japp, du har förstått helt rätt. När man står framför framsidan menar jag, inte bakom när den står i racket. Det står även beskrivet i bruksanvisningen.
Jag hittar inte heller något om detta i den preliminära bruksanvisningen till SP33 men tackar så mycket för upplysningen :-). Ska ut och köpa en faspenna nu. Däremot står följande i bruksanvisningen "This is a Class I device and must be earthed". Jag har inga jordade uttag i mitt vardagsrum (och det är en hyreslägenhet). Har du koll på vad det kan ge för konsekvenser att köra ojordat?
Postad 11 oktober 2013 - 12:13
Redigerat av Unregistered0c8e7e5f, 11 oktober 2013 - 12:35.
Postad 11 oktober 2013 - 13:26
Vad har du till frontarna?Har precis köpt en SP32HD för o köra lite hemmabio nån som har tips på ett bra steg, har ett för att köra frontar men inget för center o surround? Helst något som är bättre i kvalitet än det som sitter inbyggt i SPA23.
Postad 14 oktober 2013 - 17:58
Försteg: Marantz AV-7701
Slutsteg frontar: Primare a32
Slutsteg center + bakre: Primare a30.3 mk2
Högtalare: Canton Ref 7.2 med tillhörande center och bakre
Det är nämligen så att jag eV ska flytta och kommer vilja ha en mindre lösning på förstärkeri sidan, skulle jag bli nöjd med en primare spa23? Skulle den ge tillräckligt med kraft för att täcka mitt behov?
Alla inspel ni kan komma med ser jag som positivt

Postad 18 oktober 2013 - 13:56
Postad 22 oktober 2013 - 22:00
Redigerat av Unregistered7a4c9d08, 22 oktober 2013 - 22:00.
Postad 23 oktober 2013 - 10:23
Konsekvensen blir att ljudet inte blir lika dynamiskt, och kan uppfattas lite hårt. Det blir inte heller lika öppet, saknar lite driv, samt att ljudbilden blir lite rörig. Detta kan givetvis uppfattas på olika sett.Jag hittar inte heller något om detta i den preliminära bruksanvisningen till SP33 men tackar så mycket för upplysningen :-). Ska ut och köpa en faspenna nu. Däremot står följande i bruksanvisningen "This is a Class I device and must be earthed". Jag har inga jordade uttag i mitt vardagsrum (och det är en hyreslägenhet). Har du koll på vad det kan ge för konsekvenser att köra ojordat?
Korrigering: Ursäkta mitt missförstånd. Min beskrivning gäller fasfel. Det är ingen ljudskillnad om du tar strömmen från ett ojordat uttag. Hoppas att jag inte ställt till med huvudbry för dig,Thennek. Ursäkta!!!

Redigerat av Unregistered4eb959ca, 27 oktober 2013 - 14:40.
Postad 23 oktober 2013 - 17:07
Postad 24 oktober 2013 - 07:10
Postad 31 oktober 2013 - 18:03
Träffa en mycket trevlig man vid namn Urban som förevisa mig sitt sortiment, där finns det prylar som får en hifi nörd att rysa.
Min setup består av följand prylar
Oppo 95 – PrimareSpa22 Hd – Primare 34,2 – SA Mantra 70 – SA Exact – SA Aura1
B&W PV1.
Det blev ett par nya högtalarkablar från Purist Auido Musaeus 2x2,5M SW samt en betälling på en ny kabel till centern.
Postad 01 november 2013 - 20:11
Postad 02 november 2013 - 07:19
Postad 07 november 2013 - 16:54
(OT: SA-stativarna lät allt annat än ansträngt, oavsett ljudtryck! Dom målade upp en bred detaljerad ljudbild med fantastisk 3d-känsla och lyckades själva helt försvinna i ljudbilden. Har själv aldrig hört en stativare leverera ljud i den klassen, t.o.m. basen hade förutom detalj och precision även ett jäkla tryck! 23k i introduktionspris känns som ett klipp utan dess like!)
Postad 07 november 2013 - 16:58
Var med en polare, tillika hifi-nörd på ljudshopens visning i tisdags. Elektroniken var Primare Pre 32, A34.2, R32, CD32 samt givetvist nya NP30. Strömmen gick genom Isol-8 nätfilter och högtalarna var System Audios nya Pandion 2. Vi var där i drygt 3 timmar och lämnade bägge två butiken med ett förvånat leende på läpparna och många kunskaper rikare. NP30, vilket som jag förstod det är likt mm30-kortet fast med en påkostad nätdel, levererade det mesta av musiken under kvällen och gjorde det med bravur! Vi hann med de flesta musikstilar och primares egen variant av klass-D (UFPD) höll allt i ett järngrepp. Vill tacka Christian från Audioactive för en riktigt bra och informativ demokväll, uppgraderingsjävulen har spökat i mitt huvud dag som natt =)
(OT: SA-stativarna lät allt annat än ansträngt, oavsett ljudtryck! Dom målade upp en bred detaljerad ljudbild med fantastisk 3d-känsla och lyckades själva helt försvinna i ljudbilden. Har själv aldrig hört en stativare leverera ljud i den klassen, t.o.m. basen hade förutom detalj och precision även ett jäkla tryck! 23k i introduktionspris känns som ett klipp utan dess like!)
Har själv en Primare PRE32 och kan skriva under på att den låter fantastiskt bra för pengarna. I övrigt är det inte så mycket Primaregrejer inblandade i mitt system förutom en över tio år gammal D30.2 (föregångaren till CD31 som är föregångaren till CD32) som agerar transport till en Hegel HD20 DAC.
Postad 12 november 2013 - 18:32
Är du säker på att det var högtalarna. Var själv på en demo där jag tyckte det det lätt illa på ett par b&w högtalare. Han som demade hörde inte detta fören jag påpeka detta, visade sig att förstärkan var trasig. Har hört SA aura1, saxo 30 samt mina egna sa-505 och har inget att klaga på.Dagen innan är stativarna här i umeå ska tilläggas. Ska ev fara och lyssna, men får se. Dom senaste sa-stativarna som jag hörde, mantra 10 lät extremt ansträngt redan vid runt 80db, inte alls trevligt. Helt för liten låda för stt få fram så mycket ljud.
Postad 12 november 2013 - 18:39
Är du säker på att det var högtalarna. Var själv på en demo där jag tyckte det det lätt illa på ett par b&w högtalare. Han som demade hörde inte detta fören jag påpeka detta, visade sig att förstärkan var trasig. Har hört SA aura1, saxo 30 samt mina egna sa-505 och har inget att klaga på.
Det kan ju också bero på en förstärkare med för klen effekt, 80 dB är ju verkligen inte högt, det borde de flesta högtalare klara utan att svettas. Tycker man.

Postad 12 november 2013 - 21:45
Postad 12 november 2013 - 22:00
Primare i32. Saken är den att smålådorna där distar snabbt och dom anstränger sig ordentligt redan i låga volymer. Nu är jag lite extra känslig för diskantdist, men så hemskt skulle det då inte låta. Sett till mantra 60 som jag gillar till rock och liknande så kan dom spela betydligt högre innan dom låter ansträngt.
Var det en I32 så lär det ju knappast ha varit förstärkarens fel iaf. Jag är känslig för distorsion också så jag vet vad du menar. Jag baserade min kommentar på att jag ofta blir förvånad hur pass högt och rent man kan spela med många små högtalare när man bara ser till att mata dem med lite mer effekt. Många (som inte är audiofiler till vardags) baserar sina fördomar om små högtalare på hur de upplevt microstereos och liknande, vilket förstås kan bli väldigt missvisande. Trist i alla fall, fast det finns väl de som kanske föredrar att spela på låg volym också för den delen. Jag tillhör inte den skaran.

Postad 12 november 2013 - 22:45

Du har... swans stora system. Ot! Låter dom bra?

Postad 12 november 2013 - 22:49
Jag lirar gärna låg volym, men 80db ska ett par högtalare för 6-7000 palla med utan dist
Du har... swans stora system. Ot! Låter dom bra?
Klart jag lirar lågt ibland också, speciellt på den mindre anläggningen om jag t.ex. sitter och läser någon ny hifi-tidning.

Ja, jag kan inte påstå att det låter dåligt, jag gillar verkligen ljudet.

Postad 13 november 2013 - 07:23
Så lät det illa så tror jag att något var trasigt, inte inspelat eller var uppvärmt. Klass-D kan låta ganska illa i diskanten innan den är uppvärmd.
Själv är jag extremt känslig när det låter illa om diskanten. Finns vissa högtalarmärken och kombinationer som jag inte alls kan lyssna på.
Har själv två olika serier från SA och två modeller av varje serie och ingen av dem har distorsion vid 85dB. Har inte mätt vid högre volym.
Redigerat av jln, 13 november 2013 - 16:15.
Postad 13 november 2013 - 09:13
Så lät det illa så tror jag att något var trasigt, inte inspelat eller var uppvärmt. Klass-D kan låta ganska illa i diskanten innan den är uppvärmd.
Primare I32 låter bra redan från start i mina öron i alla fall. Ingen diskantdistorsion här. Har inte lyssnat på högtalaren ifråga så jag vågar inte uttala mig om varken dess diskant eller distorsionen som uppstod.
Postad 13 november 2013 - 14:10

Postad 13 november 2013 - 20:46
Jag vill bara försöka säga att det kanske var något som just då var fel. En sak fungerar ju tills ett fel uppstår och när felet kommer vet man oftas inte fören det händer. Ge system audios stativare en chans till och lyssna igen. Skulle va kul om en billigare stativare var bättre än den dyrare av samma märke. Har väl hänt förr!Jag är låglyssnare. 80db är rätt dånande högt i mina öron. Det vi spelade var högt, men inte dånande högt. Troligtvis var medeln en bit under 80. Och dom låter verkligen horribelt. Primaren låter inte alls vasst, det där är svammel som vi inte ska diskutera i den här tråden. Dock så hade den varit på hela dagen, så det var inte det heller
Postad 13 november 2013 - 22:57

Postad 14 november 2013 - 10:18
Bara för att du inte tycker eller upplevt det så innebär det inte att det är svammel. Utan bara att du har en åsikt och jag har en annan och inget annat. Alla är vi olika och upplever saker olika inte mer med det. Som du skriver inget vi skall diskutera här.Primaren låter inte alls vasst, det där är svammel som vi inte ska diskutera i den här tråden. Dock så hade den varit på hela dagen, så det var inte det heller
Hade den stått på hela dagen så kan vi med stor säkerhet utesluta I32.
På min SPA23 så hördes det inte i början men efter ett antal hundra timmar så började ljudet lossna och då hörde jag det när den var kall men försvann efter 2-3h. Jag är inte ensam om detta. Har en bekant som har samma förstärkare och har upplevt precis samma saker som mig. Det är känt att class-D behöver lång uppvärmnings tid, jag pratat med flera importörer och de har sagt precis samma sak. Har du en Stand-by förbrukning på <1W som EU's regler säger så startar den helt kall. Många förstärkare drar mer i Stand-by och är då varma vid start.
Redigerat av jln, 14 november 2013 - 10:21.
Postad 14 november 2013 - 10:32
Bara för att du inte tycker eller upplevt det så innebär det inte att det är svammel. Utan bara att du har en åsikt och jag har en annan och inget annat. Alla är vi olika och upplever saker olika inte mer med det. Som du skriver inget vi skall diskutera här.
Hade den stått på hela dagen så kan vi med stor säkerhet utesluta I32.
På min SPA23 så hördes det inte i början men efter ett antal hundra timmar så började ljudet lossna och då hörde jag det när den var kall men försvann efter 2-3h. Jag är inte ensam om detta. Har en bekant som har samma förstärkare och har upplevt precis samma saker som mig. Det är känt att class-D behöver lång uppvärmnings tid, jag pratat med flera importörer och de har sagt precis samma sak. Har du en Stand-by förbrukning på <1W som EU's regler säger så startar den helt kall. Många förstärkare drar mer i Stand-by och är då varma vid start.
Har själv kört klass D i olika tappningar (inte Primares) i många år nu och jag lämnar alltid slutstegen påslagna. Tomgångsförbrukningen ligger sällan över 10-20 watt (oftare närmare 10) så om det nu är någon skillnad mellan varmt och kallt så går det i alla fall väldigt fort att nå arbetstemperatur. Men som sagt, har inte testat Primares UFPD, bara hört på mässor.
Postad 14 november 2013 - 11:15

Nej, det är högtalaren det är fel på. Men alla är inte lika känsliga och dom kanske kan uppleva att den passar deras behov. Man kanske måste ha väldigt smala högtalare, eller stilrena. Lycka till att hitta smalare än sa typ

Postad 18 november 2013 - 17:59
Precis som många Primare-ägare (även class-D) upplevt så låter UFPD inte fullt ut den första timman efter man har startat den. Kommer en Primareprodukt med UFPD uteifrån och är "vinterkall" så tar det minst 3 timmar. Det är dock inte orsaken till dist, absolut inte. Man kan spela betydligt högre än 80dB innan mantra10 låter ansträngt.
Jag har demat mantra10 många gånger, även när jag jobbade i butik och jag har aldrig hört någon som reagerat så. Tvärt om så tycker de flesta att det är otroligt att man kan spela så högt i ett par såpass små bukar utan att de bottnar i basen. Jag är själv väldigt känslig mot vass och påträngande diskant och har väldigt svårt för vissa typer av metalldiskanter och banddiskanter. Det är egentligen inget fel med dessa diskanter, det är mer fel på mig.

Och....
Givetvis så är storleken på lådan noga framräknad så att den passar med storleken på basarna. Storleken på lådan, i detta fall, är ingen orsak till att de låter ansträngt, och framförallt inte i diskanten.
Postad 18 november 2013 - 21:19
Postad 20 november 2013 - 11:15
Postad 24 november 2013 - 12:26
Jag känner bara till den på #396 och den på Primares hemsida.Ingen ny mjukvara att lägga in i Spa23 som släppts??
Har du problem med något?
Hoppas Christian på Audioactice kan höra av sig här och kolla upp om det finns eller när det kan tänkas komma.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar