Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *

5759 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio piP (Surroundhögtalare) 1 9.734692 (48) Inga priser
Ino Audio Ambiens 1 (Surroundhögtalare) 0 9.124998 (7) Inga priser
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio piPcrt (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio cr8 (Övrigt) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60 signatur (Golvhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio pi60 (Golvhögtalare) 0 9.624998 (23) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9.285714 (6) Inga priser
Ino Audio Ambiens 2 (Surroundhögtalare) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio A2 (Surroundhögtalare) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio D1 (Centerhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i28 (Golvhögtalare) 0 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio piPs (Surroundhögtalare) 1 9.399998 (14) Inga priser
Ino Audio i14 (Surroundhögtalare) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio Aco akustikpanel (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio cr80s (Studio Outboard & Signalförädlare) 0 8.874998 (7) Inga priser
Ino Audio D1s (Centerhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio i 56, py-4, a3 (Högtalarpaket för hembio) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio piM (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio infolink75signatur (il75s) (Ljud- och videokablar) 0 (0) Inga priser
Ino Audio dialog 2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Ino Audio cc-pc2 (st) (Inbyggnadshögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Dialog 1 (Centerhögtalare) 0 (0) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio piX (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i16s (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Ino Audio i32s (Golvhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio pi60s-s (Golvhögtalare) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio i6 (Surroundhögtalare) 0 8.333332 (2) Inga priser
Ino Audio InfraZ-6 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
14 relaterade trådar
Ino Audio basmoduler (338 inlägg) 8 mån sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Högtalare med rejält TRYCK! (244 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av Högtalare. (33 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Molle M - nyheter i första inlägget (44 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan
Välja subwoofer kring 9000:- (19 inlägg) 16 år sedan
Ny HI-FI anläggning (9 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare till piP (28 inlägg) 18 år sedan
Bästa ljud (56 inlägg) 19 år sedan
Bästa frontarna för 20000,- (31 inlägg) 19 år sedan
Bästa högtalare för hifi för max 50 000:- (84 inlägg) 19 år sedan

Postad 17 December 2012 - 11:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Känner ej till impendansen heller, men min kompis (finns på forumet också) kör dom 6+2, vilket fungerar bra i hans rum men säkert sämre i mitt.

Placeringen ska egentligen vara stigande bakåt, men jag ska diskutera det när han kommer förbi med gänget imorgon :) hinner nog fasen inte dra upp dom före julen eller ens i år om jag har otur då min lediga helg försvann och nästkommande är det långa 14h-skift följt av julafton hos svärisarna.

Men men, har jag tur så hinner jag göra lite någon kväll eller så :) kabeldragandet lär bli jobbigast, samt att högtalarna inte kan sitta bra på fönsterväggen (tror dom måste stå på en fönsterbräda som första steg). Vi får se hur det blir. Bättre tippar jag på. Yamman borde palla med det rätt enkelt också

Postad 18 December 2012 - 10:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
idag sker det, dom åtta småttingarna dyker upp och ska förgylla dagen hos mig =) jag ska passa på att ta tips på hur dom sak hänga och vart jag kan kompromissa att dom hänger idag när polaren kommer förbi. yamman kommer nog att få svettas endel, den ska driva dom åtta små surrarna plus centern som är rätt stor, detta ur fyra kanaler. men eftersom surrarna knappt spelar alls så lär det inte behövas mer förstärkeri. men men, behövs det så lägger jag nog bara in ett monoblock eller något sånt så blir det nog swiit. swiith!

kan passa på att fråga här, är det någon som har någon koll på hur jag ska veta vilka högtalarkontakter som har slutsteg i min yamaha 3067 och hur jag bygger ut? jag kör ju två monoblock och har även ett stereoslutsteg som jag kan köra. dock så kommer jag att koppla in surround back. hur vet jag att dom terminalerna har slutsteg? eller använder yamahan sina slutsteg på något sätt automatiskt till dom terminaler som är upptagna? har den exempelvis två slutsteg till frontarna och till front high som delas på, och om man kör externt slutsteg till frontarna så kör den själv front high? lite rörigt, men... jag har ingen aning!

Postad 18 December 2012 - 16:44

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Det är mina a1-kloner som Zartok tagit över. Elementet är faital pro 3fe20 och har impedansen 8ohm och 91dB känslighet. Min förra H/H 255, nuvarande Onkyo 818 samt fruns brors Yamaha av mellanmodell driver dessa utan problem kopplade 3+1+1+3, dvs 2ohms last. Man kan tycka att 2 ohms last borde vara tungt för i alla fall Yamahan, men det fungerar fint. Nu har ju dock Zartok ett rotelsteg över annars ;)

Postad 18 December 2012 - 18:50

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Annars kan man ju seriekoppla dem till 24 ohm, går det med...

Postad 18 December 2012 - 19:05

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Ellära är inte min sak. Finns det någon nackdel med FÖR hög impedans? För låg vet man kan ställa till det.

Postad 18 December 2012 - 20:57

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Trevliga prylar :)

Ja men kul, återkom med dina intryck :P

Ja då har jag vart i källarn å lyssnat på det som var uppställt för 2 kanal.
Pip: Grymt imponerande omfång, med overkligt mycket output i de lägsta registren. Snyggt, rakt och vältajmat i övrigt.
Pi60s: ok nu vart det rumskoppling i basen. Något nervig i det högre mellanregistret. Skärpa utan essighe på toppen.

Jaha vad skall man tycka...ja knappast charm eller slöja.
Det enda ord jag kan komma på är "raka" , dvs det som är inspelat blir nog ganska exakt återgivet som det är lagrat på mediet. Vältajmade inga konstiga spretigheter.

Postad 18 December 2012 - 22:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
När var du där och lyssnade ? :)

Postad 18 December 2012 - 22:48

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

När var du där och lyssnade ? :)

Idag.

Har reflekterat lite...
Jag gillar Pi60s, rummskopplingen och no nonsens, this is it liksom.
Pip imponerade mest för dess overkliga sträckning nedåt i registret men gillade inte riktigt att det den presterade där nere i koppling och artikulation.
Vilket vart än mer uppenbart vid växling till Pi60s som har järngrepp i jämförelse.

Jaha, om man jämför med mina ATC då..ja, olika rum osv men gör ändå ett försök.
Redan Pip levererar djupare i registret men inte med samma artikulation som mina ATC.
Pi60s ja vilket dynamikleverantör...äh, de är bättre helt enkelt, på röster är det nog jämt skägg, kanske t.om till ATCs fördel men dynamiken och upplösning mm i de lägre registrena åker Pi60s 8'or runt mina slutna 40 literslådor....med v- tecken och mittbena.
Uj.

Upplevt, inget annat.

Redigerat av Triggerhappy, 18 December 2012 - 22:51.

Postad 18 December 2012 - 23:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Garva inte om jag har fel, men jag tror att det blir såhär:
Förstärkarens + till högtalarens plus, sen till nästa högtalares plus via föregående högtalares minus. Dvs + till +, - till +, - till + och - till - på förstärkaren.

Detta blir väl en seriekoppling? Yamman bör klara det då den lär vara starkare än jonas onkyo tycker jag. Men som sagt, är det för tungt så finns det mer att ta av här hemma :D

Postad 18 December 2012 - 23:07

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
När kommer beställningen på ett par pi60s i masurbjörk då? B)

Postad 18 December 2012 - 23:12

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Hmmm...ingen som har ett delat system man kan lyssna på...typ I14/I16 + basmoduler?
Gärna norra stockholm..

Postad 18 December 2012 - 23:14

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Om du orkar masa dig till Uppsala så sitter jag på i16s+InfraZ-4 om det är intressant?

Postad 18 December 2012 - 23:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
David har väl snart i32s med X-4?

Postad 18 December 2012 - 23:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Karlsson: läs min seriekoppling ovan. blir det en korrekt seriekoppling och drar upp högtalarnas ohm till ohm X högtalare?

Postad 18 December 2012 - 23:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Låter någon annan ta hand om det, är för trött för att kunna tänka.

Postad 19 December 2012 - 07:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Garva inte om jag har fel, men jag tror att det blir såhär:
Förstärkarens + till högtalarens plus, sen till nästa högtalares plus via föregående högtalares minus. Dvs + till +, - till +, - till + och - till - på förstärkaren.

Detta blir väl en seriekoppling? Yamman bör klara det då den lär vara starkare än jonas onkyo tycker jag. Men som sagt, är det för tungt så finns det mer att ta av här hemma :D

VARFÖR KNÖLA... ?! :P

Koppla från + till + och - till - på 2 av högtalarna och gör sedan likadant på 2st till, sedan så tar du dessa två parallell koplade kretsarna och seriekopplar dom.
Alltså, - på den ena kretsen till - på förstärkaren och sedan + på den andra kretsen till + på förstärkaren, sedan kopplar du ihopp kretsarna mellan dom polerna som inte enu är inkopplade i något, alltså den ena retsent "fria" + till den andra kretsens "fria" -

Hänger du med ?!
Det blir bäst, kör så :)

Redigerat av DVD-ai, 19 December 2012 - 07:46.

Postad 19 December 2012 - 07:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hmmm...ingen som har ett delat system man kan lyssna på...typ I14/I16 + basmoduler?
Gärna norra stockholm..

David har väl snart i32s med X-4?

Just nu med iP dock... och bara X-2 dessutom!
Detta då jag har haft problem med placeringen av modulerna och rummets egenheter... Så jag vet inte hur jag ska göra ärligt talat, vi får se, kanske klurar jag ut något eller så får jag nöja mig med 2st moduler... ?! :wacko:
jag har inte orkat lägga ner tid och energi på att testa så mycket nu heller utan det får vara som det är tills att mina toppar är på plats och Jultiderna är över.
jag har funderingar på att få till en lösning med 2st av modulerna bak i rummet för att lösa ett stort problem, problemet är att det skapar möbleringsmässiga jätteproblem... :(

Aldrig får det vara lätt.... :ph34r:

Men någon gång i fraktiden så har jag förhoppningsvis i32s och profundusX-4 2012 ja ! :P

Postad 19 December 2012 - 08:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Anledningen är eftersom jag inte vill köra fyra surround back då det finns så enormt lte information där samt att herr öhman rekommenderar en koppling på 3, 1, 1, 3.

Minns jag rätt så blir det rätt koppling så... men jag inväntar nog konfirmering. eller gör en tråd om ingen kan konfirmera att jag tänkt rätt. men jag är typ 100 på det hela.

läste fel :D
din koppling sänker ohmen men... det känns som att den är lite märklig...

Redigerat av Zartok, 19 December 2012 - 08:22.

Postad 19 December 2012 - 12:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nej den är jätte självklar, så ska du göra helt enkelt :)

Och helt rätt tänkt att köra all 8st som surround och inga som surroundback ! :)

Postad 19 December 2012 - 13:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nu! Seriekoppla två och dra en extrakabel till den tredje och paralellkoppla den?

Postad 19 December 2012 - 13:17

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Vad är det som är så bra med Ino? Vad är dom främsta egenskaperna? Är lite intresserad för många skriver bra om dom :)

Postad 19 December 2012 - 13:46

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 1

Vad är det som är så bra med Ino? Vad är dom främsta egenskaperna? Är lite intresserad för många skriver bra om dom :)

En fördel är att de är byggda på en stabil grund, så till skillnad från många andra fabrikat behöver man inte oroa sig över att en annan modell kommer att låta något direkt annorlunda. Valet av modell gör man snarare baserat på faktorer som lyssningsavstånd och vilken kapacitet man behöver. Det ligger också väldigt lång utvecklingstid bakom en högtalare som pi60s - Ino har inget behov av nya modeller för säsongen.

De har (i mina öron) inga specifika imponatoreffekter, utan avser att låta det som spelar tala för sig själv. Fast piP brukar dock imponera på folk med baskapacitet för sin storlek... även de större basmodulerna är svårt att inte låta sig imponeras av.

Systemtänket fortsätter via möjligheter på ett par modeller att använda basstöd, dvs special basmodul som spelar ihop med basen i högtalaren ifråga - finns för pi25 och pi60. Behöver man ännu mer kapacitet att spela högt så går man på högtalare som inte byggs för att spela bas alls och kombinerar med basmoduler - som bara säljs i jämna par - blir det inte bra vill Ingvar inte sälja det.
Räcker det inte på extremdjupet så går man från vanliga basmoduler till slutna inframoduler och EQar upp extremregistret, men det på bekostnad av att man behöver 3ggr så många basar...

Surroundhögtalaresystemet är ovanligt uppbyggt på att nyttja multipla moduler, vilket är normalt sätt svårt att sälja in hos folk och därför i princip inte byggs/talas om. Den som bygger större Ino-system brukar inte vilja kompromissa och då är det inte så svårt att sälja in att använda 2-3 högtalare per surroundkanal istället för en. Personligen tror jag ingen som hört ett ambienssystem vill gå tillbaka till vanliga surroundkanaler.

Allt är logiskt, genomtänkt och du får raka, tydliga (och ibland väldigt långa och ingående) svar från Ingvar om varför saker är som det är. Hur många konstruktörer är åtkomliga för det snarare än deras marknadsavdelning.

Några andra saker som är bra med Ino är att man kan köpa högtalarna halvfärdiga om man vill det och spara lite pengar och en annan är att du har i princip helt fritt val över vad du vill ha för finish. Kostar naturligtvis om man vill ha något extremt, men du kan få det. Du kan också använda Ingvar som konsult på att fixa till ditt rum... och vem vet bättre vilken miljö högtalarna presterar som bäst i?

Om inte högtalarna är så bra som en flock av oss tycker som gått från många andra namnkunniga märken till Ino... ja, i så fall är Ingvar världsbäst på att sälja in placebo. :D Glad och nöjd är i alla fall jag oavsett vilket.

Postad 19 December 2012 - 14:02

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
+1

Postad 19 December 2012 - 14:04

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Tack för ett utomordentligt svar Nattlorden. Nu har jag inte läst på så mycket innan, men är det 1(en)person som gör dessa högtalare? Det är inga högtalare som man går o hämtar ut på någon hifibutik?

Är dom lättdrivna dessa? Blir det tokigt om man skulle lägga en slant på att ha dessa som bakhögtalare, för dom verkar ju smälta in väldigt bra om man får till akustiken rätt.
Och priser är inget jag hittat heller, kanske just för att det är någon privatperson som har hand om allt :)

Postad 19 December 2012 - 14:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nu! Seriekoppla två och dra en extrakabel till den tredje och paralellkoppla den?

Hur menar du nu ?! jag ror att du har missuppdattat Ingvars 1-3-3-1 siffra... det står ju bara för att det ska vara 3st på var sida som surround och 1st på var soda/ bakom dig som surround back. Har inget med hur du kopplar kablarna att göra:P Du får en bild som förklarar det jag sa tidigare :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av DVD-ai, 19 December 2012 - 14:25.

Postad 19 December 2012 - 14:25

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Det är ett enmansföretag, ja. Men han lägger ju ut saker på underleverantörer, får elementen monterade hos Scanspeak, lådor byggda av snickare etc. Du måste åka till honom om du skall ha dem nya, annars är du hänvisad till beg.marknaden.

Eftersom surroundhögtalarna är gjorda för att använda många, så har han lagt impedansen på dem så att de inte lastar ned förstärkaren (16 ohm på a2, 12 ohm på lilla a1) Just dessa monterar man helst själv, annars blir det dyrt ( ~7000:-/styck mot ~21000:- för 6st i självbygg, det är halva priset det!)

Postad 19 December 2012 - 14:41

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Det är ett enmansföretag, ja. Men han lägger ju ut saker på underleverantörer, får elementen monterade hos Scanspeak, lådor byggda av snickare etc. Du måste åka till honom om du skall ha dem nya, annars är du hänvisad till beg.marknaden.

Eftersom surroundhögtalarna är gjorda för att använda många, så har han lagt impedansen på dem så att de inte lastar ned förstärkaren (16 ohm på a2, 12 ohm på lilla a1) Just dessa monterar man helst själv, annars blir det dyrt ( ~7000:-/styck mot ~21000:- för 6st i självbygg, det är halva priset det!)

Okej, det är på så vis. Eftersom priset är rätt högt, tycker ni att man får det man betalar för? Eller finns det högtalare för 20 000kr som skulle kunna matcha dem? Är själva tanken också att man inte har andra märken inblandat? Så har jag frontar av ett märke och resten med Ino, kommer det inte vara speciellt sömlöst då?

Postad 19 December 2012 - 14:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag tycker att dom erbjuder det som jag är intresserad av och till ett pris som jag anser dom vara värda eftersom inget annat tyckts ha samma kvaliteer :)

Sedan om det är dessa eller några andra högtalare man ska ha, oavsett prisklass! är ju något högst subjektivt...
För mig är Ino ett förstahandsval i dom flesta prisklasser men det finns lite uppstickare från andra håll :P

Postad 19 December 2012 - 14:52

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Okej, det är på så vis. Eftersom priset är rätt högt, tycker ni att man får det man betalar för? Eller finns det högtalare för 20 000kr som skulle kunna matcha dem? Är själva tanken också att man inte har andra märken inblandat? Så har jag frontar av ett märke och resten med Ino, kommer det inte vara speciellt sömlöst då?

Jag känner inte till några andra surroundhögtalare som så fullständigt "försvinner" som dessa. Det var en stor chock att gå från fyra direktstrålande surroundhögtalare (NHT) till ett 3+1+1+3 system med dessa. Men du skall naturligtvis inte chansköpa utan försöka komma iväg och lyssna någotstans.

Jag tror dock inte det är några som helst problem att köra dem som surround till andra frontar, i all fall inte om man inte har en väldigt utpräglad karaktär på dessa. Om det sen är bättre värde för pengarna än att byta frontarna, det är en annan fråga.

Postad 19 December 2012 - 15:10

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
Tilläggas kan göra att det finns en grundläggande instruktion för hur de skall placeras, både till vinkeln och till höjden för olika konfigurationer - hur ofta får man sådant från andra tillverkare?

Postad 19 December 2012 - 15:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Eh... skriv ut kopplingen istället för schema. Fattar inte sånt :D
eller menar du att jag ska köra två surrar och två surrar back med ena av dom på sidan?

Postad 19 December 2012 - 17:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Med frontar och center i den prisklassen du har skulle det vara rent vansinnigt att lägga ut 20-25 lök på bakkanaler...
Man bör ju lägga mest krut där det behövs som mest, och jag tror att alla är eniga om att frontarna är absolut viktigast.
Efter det kommer nog basen för väldigt många. Center kör en del med, och då bör nog den komma efter basen.
Sist uppgraderar man surrkanaler och förstärkeri.

Så tycker i alla fall jag. :)

Postad 19 December 2012 - 19:49

nasjo
  • nasjo
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0

Med frontar och center i den prisklassen du har skulle det vara rent vansinnigt att lägga ut 20-25 lök på bakkanaler...
Man bör ju lägga mest krut där det behövs som mest, och jag tror att alla är eniga om att frontarna är absolut viktigast.
Efter det kommer nog basen för väldigt många. Center kör en del med, och då bör nog den komma efter basen.
Sist uppgraderar man surrkanaler och förstärkeri.

Så tycker i alla fall jag. :)

Jag tycker att bas hamnar efter surround (förutsätter såklart att frontarna har okej bas) och center hamnar sist. Men det är ju jag det ;)

Postad 19 December 2012 - 19:58

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0
Bas från frontar kommer aldrig att komma nära den bas och upplevelse du får med riktigt kompetenta subbar.
Att avlasta frontarna från att spela djup bas är bara en fördel också då subbarna (om de är av bra kvalité) kommer att spela med lägre dist vid högre volymer.

Postad 19 December 2012 - 20:14

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag tycker att bas hamnar efter surround (förutsätter såklart att frontarna har okej bas) och center hamnar sist. Men det är ju jag det ;)

Det finns inga frontar som har okej bas till film.

EDIT: Glömde bort att jag skrev i Ino-tråden.
Pi60 har bas som skulle funka till film. Men det finns inga mängder av talare på marknaden som gör.
Proson och Dynavoice och sånt klarar det definitivt inte.

Redigerat av Bakerman, 19 December 2012 - 20:17.

Postad 19 December 2012 - 20:20

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 1

Det finns inga frontar som har okej bas till film.

"Darth Vader"...

Postad 19 December 2012 - 21:01

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

"Darth Vader"...

haha
+1.
En sådan vååååt dröm <Darth Vader> haha.

Vill tillägga B&W Diamond 802

Postad 19 December 2012 - 21:34

Purre
  • Purre
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0

Just dessa monterar man helst själv, annars blir det dyrt ( ~7000:-/styck mot ~21000:- för 6st i självbygg, det är halva priset det!)

Hur är det med mattekunskaperna?

Postad 19 December 2012 - 21:40

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0

Hur är det med mattekunskaperna?

Hur är det med dem själv? 6x7=42. 42/2=21

Postad 19 December 2012 - 21:52

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

"Darth Vader"...

Dom ska ju iofs låta skit enligt vissa här inne som har hört dom. :ph34r:

Har dock inte hört någon klaga på mängden bas dom kan leverera. :)

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 19 December 2012 - 21:53.

Postad 19 December 2012 - 21:56

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

• 553 inlägg
  • 0
De låter verkligen inte illa i sin hemmamiljö. Och jag har inte bara hört dem, jag har även knuffat runt på dem. ;)

Postad 19 December 2012 - 21:58

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Jag hörde dom i Jönköping och tyckte bara bra om dom :wub: , bas fattiga är dom inte :P .
Andra som var där tyckte att det inte var det bästa men även nämnde att lokalen hade sina brister...
Men skit var det inte <_< enligt mig.
Min favvo på mässan i alla fall ^_^

Postad 19 December 2012 - 22:00

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Spännande. Vore kul att höra någon dag. Det råder som sagt delade meningar om vad folk tycker om dom dock. :)

Det enda jag kan tycka i skrivande stund är att dom är hiskeligt fula iaf. Ser ut som att Barbapappa har våldtagit pi60. :)

Postad 19 December 2012 - 22:01

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Jag har ett par Dynavoice M-85 som jag iallafall tycker har OKEJ bas till film. Men självklart ska jag skaffa sub för att få mer än OKEJ bas. Jag har hört många frontar som spelar okej bas, så där håller jag inte med. Men sen gissar jag att dina krav är betydligt högre än mina, än så länge iallafall ;)

Postad 19 December 2012 - 22:07

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Jag har ett par Dynavoice M-85 som jag iallafall tycker har OKEJ bas till film. Men självklart ska jag skaffa sub för att få mer än OKEJ bas. Jag har hört många frontar som spelar okej bas, så där håller jag inte med. Men sen gissar jag att dina krav är betydligt högre än mina, än så länge iallafall ;)

Som sagt, bas från de flesta frontar kan inte matcha ett par bra subbar. Mina två subbar spelar med under 1% dist från 10-100Hz vid hyfsad volym. Visa mig några frontar för rimliga pengar som fixar det....mina subbar kostade 15k inkl slutsteg.

Postad 19 December 2012 - 22:13

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

"Darth Vader"...

Var kan jag köpa dom ?
O visst. Dom hade mycket bas. Dock inte bra bas. Lät skit rent ut sagt.

Postad 19 December 2012 - 22:15

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Då hade jag tolkat er rätt då alltså. :)

Postad 19 December 2012 - 22:47

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Det finns många frontar som levererar bra bas men de kostar oftast sina kronor med.

Postad 20 December 2012 - 06:57

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Nog om Barbapappas bortkomma haha... (som jag gilla)
För att få ut samma/bättre ljud/tryck så tror jag att vi kom fram till att i14/i16s + Prof y-4 skulle kunna matcha bortkommen :)

Postad 20 December 2012 - 07:13

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Gärna norra stockholm..

Jag har i14 och infraX-6 (typ) nära Karlbergs station. Däremot är upplevelsen rätt långt från Ingvars demorum. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.