Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 23 October 2008 - 15:05

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Har lite problem med min tvix. När jag ska spela upp mkv filer så efter ungefär 30 minuter, ibland 10 så börjar filmen bli seg och börjar lagga i slowmotion. Det är lite random när det händer. Jag har försökt att spela upp tre olika releaser och får samma problem med dem. Två av filerna ligger runt 10gig (1080p) och en ligger runt 7gig (720p).
Har även testat de releasen hos min kompis på hans utrustning och det fungrerar.

Först så trodde jag det var fel på mitt nätverk och då uppgraderade jag mitt nätverk med en D-LINK DIR-655 och nya CAT6 kablar. Så emellan tvix och router och dator har jag CAT6 kablar. Har ställt in 1000mbit på tvixen och kör via netshare. Min kompis har samma konfiguration och det funkar bra för honom. Har även lånat hem hans tvix och får samma problem med hans hos mig.

Jag streamer mina filmer ifrån en 750gb Samsung Spinpoint F1 HDD.

Någon som vet vad som kan vara fel? vill gärna kunna se HD filmer på min tvix.

Hur är det med värmen om du jämför hur det är hos dig och din kompis?

Postad 23 October 2008 - 16:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Vad är det för fel på den display som finns?

Den är urkass, och det är ju ett ganska stort fel :)
Den duger ju till att se om apparaten är av eller på i stort sett.

Postad 23 October 2008 - 16:17

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Har lite problem med min tvix. När jag ska spela upp mkv filer så efter ungefär 30 minuter, ibland 10 så börjar filmen bli seg och börjar lagga i slowmotion. Det är lite random när det händer. Jag har försökt att spela upp tre olika releaser och får samma problem med dem. Två av filerna ligger runt 10gig (1080p) och en ligger runt 7gig (720p).
Har även testat de releasen hos min kompis på hans utrustning och det fungrerar.

Först så trodde jag det var fel på mitt nätverk och då uppgraderade jag mitt nätverk med en D-LINK DIR-655 och nya CAT6 kablar. Så emellan tvix och router och dator har jag CAT6 kablar. Har ställt in 1000mbit på tvixen och kör via netshare. Min kompis har samma konfiguration och det funkar bra för honom. Har även lånat hem hans tvix och får samma problem med hans hos mig.

Jag streamer mina filmer ifrån en 750gb Samsung Spinpoint F1 HDD.

Någon som vet vad som kan vara fel? vill gärna kunna se HD filmer på min tvix.

Ställ TViX:en så att den får ett bättre luftflöde vid fläkten och det lilla gallret på sidan (tror jag), alternativt - dra upp fläkthastigheten till "Snabb" i TViX:ens "Setup" och se om det gör någon skillnad. I så fall kan du sluta dig till att TViX:en står dåligt så det inte cirkulerar tillräckligt kall luft, eller att disken du har genererar lite för mycket värme för att du ska kunna ha den med den aktuella fläkthastigheten och därför får skruva upp den lite. Återkom sedan så vi vet om det fungerar. :)

Postad 23 October 2008 - 16:23

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Den är urkass, och det är ju ett ganska stort fel :)
Den duger ju till att se om apparaten är av eller på i stort sett.

Beror väl på vad man använder den till. Jag kollar bara hur länge jag har tittat på filmen i stort sett, eller möjligtvis vilken kanal som visas om jag använder tunern.

Det finns säkert massor som kan förbättras, men i ärlighetens namn, brukar dvd-spelare/blu-ray-spelare/digitalboxar ha bättre displayer?

Postad 23 October 2008 - 17:44

Caveo
  • Caveo
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Vad är det för fel på den display som finns?

edit: 12:e feb kom första 6500:an till en minhembio.com-medlem, så det är tre månader kvar till födelsedagskalaset :)

Beror väl på vad man använder den till. Jag kollar bara hur länge jag har tittat på filmen i stort sett, eller möjligtvis vilken kanal som visas om jag använder tunern.

Det finns säkert massor som kan förbättras, men i ärlighetens namn, brukar dvd-spelare/blu-ray-spelare/digitalboxar ha bättre displayer?

Nej dvd-spelare/blu-ray-spelare/digitalboxar har inte bättre displayer. Men det är en TViX vi pratar om, en mediaspelare ;)

Den som finns nu fungerar säkert utmärkt om man har TV´n igång och kollar hur mycket som gått av filmen osv. Men det vore trevligt att lätt navigera när TV´n är avstängd.

Displayen var bara sekundär i min fråga. Huvudfrågan var om någon hört nå´t om en kommande TViX, en uppgraderad 6500 inom en snar framtid?

Postad 23 October 2008 - 18:58

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Huvudfrågan var om någon hört nå´t om en kommande TViX, en uppgraderad 6500 inom en snar framtid?

Tvix 7000 ?? :)

Postad 23 October 2008 - 19:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Huvudfrågan var om någon hört nå´t om en kommande TViX, en uppgraderad 6500 inom en snar framtid?

Inget på gång enligt Tvix-gubbarna jag pratade med på IFA-mässan för nån månad sen.

Bäst är nog att hålla kik på sigmadesigns hemsida och kolla vad för chip dom kan tänkas släppa. Det som styr det hela.

Postad 23 October 2008 - 19:34

Unregisteredbd32fa2a
  • Unregisteredbd32fa2a
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Ställ TViX:en så att den får ett bättre luftflöde vid fläkten och det lilla gallret på sidan (tror jag), alternativt - dra upp fläkthastigheten till "Snabb" i TViX:ens "Setup" och se om det gör någon skillnad. I så fall kan du sluta dig till att TViX:en står dåligt så det inte cirkulerar tillräckligt kall luft, eller att disken du har genererar lite för mycket värme för att du ska kunna ha den med den aktuella fläkthastigheten och därför får skruva upp den lite. Återkom sedan så vi vet om det fungerar. :)

Det skall jag testa. Dock så har jag ingen intern hdd, utan jag streamar from min Samsung spinpoint F1 på min dator via netshare. Så ingen HDD i tvixen!

Hos min kompis har han ungefär samma värme utveckling, jag kan nog ha en lite mer utveckling. Den stor bredvid 3 andra produkter. Står på en tv bänk med en hylla ovanför med 2 produkter som är igång , den ena är en HD-BOX och en förstärkare. Ska flytta på den nu och se om det hjälper!

Redigerat av Unregisteredbd32fa2a, 23 October 2008 - 20:01.

Postad 23 October 2008 - 22:39

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Bäst är nog att hålla kik på sigmadesigns hemsida och kolla vad för chip dom kan tänkas släppa. Det som styr det hela.

Sigmas nästa chip (8644) verkar inte vara något jättekliv framåt, ska väl enligt Sigma komma i slutet av december om jag kommer ihåg rätt. Vilket deras kunder, alltså tillverkarna av mediespelare, tror betyder att en någotsånär användbar version av chip+SDK kan komma i maj någon gång. Själva mediespelarna kan nog komma först efter sommaren.

Tror att det kan komma en "halv-generation" innan dess som bygger på nuvarande Sigma-chip men har tillagda funktioner med extrachip, Blu-ray-spelare, mer RAM och/eller större FW och liknande.

Edit: Eller kanske Marvell eller någon annan tillverkare kommer med något chip som kan knuffa ner Sigma från tronen, många tillverkare är ju hjärtligt trötta på Sigma.

Redigerat av tommypeters, 23 October 2008 - 22:41.

Postad 24 October 2008 - 06:59

Unregistered04f7b172
  • Unregistered04f7b172
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Trevligt!

Så, 1080p i 24 Hz fungerar alltså som det ska nu, inklusive HD-formaten med senaste betafirmware? Märker du något annat som buggar då?

/Sean

Ang. 1.3.55 alltså.
Installerade denna igår.
HDTV försvann helt! Ingen liten bugg direkt...
Är det så i 1.3.52 också?

Postad 24 October 2008 - 07:08

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Ang. 1.3.55 alltså.
Installerade denna igår.

Du är väl medveten om att det är Beta-firmware, vilket kan innebära att man skippar vissa funktioner helt för att koncentrera sig på nya funktioner.

Postad 24 October 2008 - 07:58

Unregistered04f7b172
  • Unregistered04f7b172
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Du är väl medveten om att det är Beta-firmware, vilket kan innebära att man skippar vissa funktioner helt för att koncentrera sig på nya funktioner.

Jadå, det vet jag, så jag är inte direkt orolig.
Men jag undrar fortfarande om det är likadant i 1.3.52? Någon som provat och vet?

Postad 24 October 2008 - 09:10

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Ang. 1.3.55 alltså.
Installerade denna igår.

Jag har också provat 1.3.55 men också kört tunern i den.
Jag råkade däremot ut för att HDTV-menyn var borta vid något tillfälle men omstart gjorde att menyn kom tillbaka.

Däremot råkade jag ut för en annan obehaglig sak. Vissa inspelningar "försvann". Kvar fanns bara cirka 3 KB.
Jag är inte bombsäker - men tror att de försvann i efterhand - d.v.s. att de hade spelats in helt OK men påvekades i efterhand. Tidsstämpeln tydde också på det. Mycket konstigt.

Hur som helst har jag backat till 1.3.52 som verkar fungera bättre i det avseendet. Däremot försvinner även filer i 1.3.52 men jag brukar kunna få tillbaka dem med scandisk.

/Göran

Postad 24 October 2008 - 14:13

comp1337
  • comp1337
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Är det några problem att byta till en äldre FW om man inte är nöjd med den man väljer. Vissa apparater gillar inte när man försöker lägga in äldre FW än befintlig. Ska hämta ut min TViX när jag slutat jobba. Hoppas på en bugg-fri kväll.

Postad 24 October 2008 - 14:16

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Är det några problem att byta till en äldre FW om man inte är nöjd med den man väljer. Vissa apparater gillar inte när man försöker lägga in äldre FW än befintlig. Ska hämta ut min TViX när jag slutat jobba. Hoppas på en bugg-fri kväll.

Nej, det är inga problem att ladda i en äldre firmware.

Postad 24 October 2008 - 16:22

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Då är den inhandlad och installerad.

Sambons första kommentar (hon brukar vara klart skeptisk till nya teknikprylar):
"Vad snygg den är!" (första hindret avklarat)
(kort förklaring om vad den gör)
"Vad bra!" (Yes!!!)

Nu återstår bara att lära henne att hantera den, men med en positiv inställning från hennes sida brukar det gå helt okej.

Postad 24 October 2008 - 16:51

Unregisteredbd32fa2a
  • Unregisteredbd32fa2a
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har flyttat min tvix och sätt fläkten på det högsta, ungefär 25 minuter in i filmer, mkv filer så börjar filmen lagga. Nu vet jag att det inte är värmeutvecklingen och inte nätverket. Eftersom min kompis har samma nätverk och han inte har något problem.

Någon som vet kanske? kan det bero på hdd jag har på datorn. En samsung spinpoint F1 750gb

De filmer jag har testat är
American.Gangster.2007.UNRATED.720p.BluRay.x264-SiNNERS.mkv
Alvin.and.the.Chipmunks.(2007).BluRay.DTS.AC3.x264.NORDIC.REPACK.mkv
Street.Kings.2008.1080p.BluRay.DTS.x264-EveRLasT.mkv
American.Pie.1999.720p.BluRay.x264-CiNEFiLE

Det som har funkat är heroes i 720p releaser, men det spelar ingen roll vilken mkv film jag kör så laggar det.

Postad 25 October 2008 - 10:14

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
När jag försöker kopiera filer från datorn till Tvix så får jag ibland "the path is to deep" och efter det så tappas Tvixen bort från nätverket. Måste då starta om Tvix.

Kör trådlöst från Router (DIR-655) till Tvix och Trådlöst från datorn till Routern.

Någon som har ide om vad som är fel ?

Postad 25 October 2008 - 17:58

Douhane
  • Douhane
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Jag har införskaffat min en tvix 6500, och har lite funderingar på hur man kopplar den mot en nätverksdisk. Jag får det att funka med streamingen med datorn men jag har en lacie nätverksdisk som sitter på routern. Sedan vill jag kunna lägga all share på den och koppla ihop med tvixen så jag slipper ha datorn igång. hur ska jag sätta upp tvixen och hur ska jag sätta upp nasen för att få detta att funka.

Behöver man netshare??

Postad 25 October 2008 - 20:28

thebiga
  • thebiga
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Jag har införskaffat min en tvix 6500, och har lite funderingar på hur man kopplar den mot en nätverksdisk. Jag får det att funka med streamingen med datorn men jag har en lacie nätverksdisk som sitter på routern. Sedan vill jag kunna lägga all share på den och koppla ihop med tvixen så jag slipper ha datorn igång. hur ska jag sätta upp tvixen och hur ska jag sätta upp nasen för att få detta att funka.

Behöver man netshare??

Tixen kan koppla upp sig med både NFS och SAMBA. Jag kör NFS mot min NAS och det fungerar utmärkt.
Tänk på att köra med rätt share-name om du kopplar med NFS.

Men med Lacie låter som att du måste köra med SAMBA. Bara dela ut en mapp och tillåt "guest" så borde det fungera.

Postad 26 October 2008 - 12:20

giggolon
  • giggolon
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
för att kunna spela upp en img-fil så måste man döpa om den till en iso-fil,hur gör man detta??
mvh

Postad 26 October 2008 - 12:30

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

för att kunna spela upp en img-fil så måste man döpa om den till en iso-fil,hur gör man detta??
mvh

Högerklicka på IMG-filen och välj "Rename". Precis som när du byter namn på vilken annan fil som helst. Alltså, från typ "film.img" till "film.iso".

Postad 26 October 2008 - 12:41

giggolon
  • giggolon
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Högerklicka på IMG-filen och välj "Rename". Precis som när du byter namn på vilken annan fil som helst. Alltså, från typ "film.img" till "film.iso".

De va så jag gjorde först,men det funkade inte.. läste nånstans att det inte gick å döpa om alla img-filer,stämmer det? och isånafall,vad gör man då?

mvh

Postad 26 October 2008 - 12:45

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

De va så jag gjorde först,men det funkade inte.. läste nånstans att det inte gick å döpa om alla img-filer,stämmer det? och isånafall,vad gör man då?

mvh

Är du säker på att du ser filändelserna på alla filer? Det kan vara så att du inte har aktiverat att du ser ändelserna, typ ".jpg", ".avi" etc. Då fungerar det inte att döpa om filen eftersom en fil kan heta "film.iso.img" likväl. Om du ändå har koll på detta, och vet att du har döpt filmen rätt, så den verkligen heter typ "film.iso" men ändå inte får filmen att fungera i TViX:en - så är det en typ av IMG-fil som TViX:en inte gillar. Antingen får du rippa filmen igen som du har, i ISO-format, eller konvertera om filmfilen med något program. Google är din bästa vän där. Typ "IMG to ISO converter":

http://www.google.se...M...kning&meta=

Någon annan kanske har bättre tips... ;)

Postad 26 October 2008 - 12:53

Cameron
  • Cameron
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Jag har flyttat min tvix och sätt fläkten på det högsta, ungefär 25 minuter in i filmer, mkv filer så börjar filmen lagga. Nu vet jag att det inte är värmeutvecklingen och inte nätverket. Eftersom min kompis har samma nätverk och han inte har något problem.

Någon som vet kanske? kan det bero på hdd jag har på datorn. En samsung spinpoint F1 750gb

De filmer jag har testat är
American.Gangster.2007.UNRATED.720p.BluRay.x264-SiNNERS.mkv
Alvin.and.the.Chipmunks.(2007).BluRay.DTS.AC3.x264.NORDIC.REPACK.mkv
Street.Kings.2008.1080p.BluRay.DTS.x264-EveRLasT.mkv
American.Pie.1999.720p.BluRay.x264-CiNEFiLE

Det som har funkat är heroes i 720p releaser, men det spelar ingen roll vilken mkv film jag kör så laggar det.

Hej där. Ja du, dom där releaserna bör fungera utan några som helst problem. Vilken firmware använder du? Har du möjlighet att lägga filerna på en intern hårrdisk, eller på ett USB minne och testa?

Postad 26 October 2008 - 12:54

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Är du säker på att du ser filändelserna på alla filer? Det kan vara så att du inte har aktiverat att du ser ändelserna, typ ".jpg", ".avi" etc. Då fungerar det inte att döpa om filen eftersom en fil kan heta "film.iso.img" likväl. Om du ändå har koll på detta, och vet att du har döpt filmen rätt, så den verkligen heter typ "film.iso" men ändå inte får filmen att fungera i TViX:en - så är det en typ av IMG-fil som TViX:en inte gillar. Antingen får du rippa filmen igen som du har, i ISO-format, eller konvertera om filmfilen med något program. Google är din bästa vän där. Typ "IMG to ISO converter":

Att använda ett bra filhanteringsprogram som DirOpus eller Total Commander är mitt tips.
Dessa program måste också konfigureras så klart. Lättare att få överblick och kontroll enligt mig.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 26 October 2008 - 12:54.

Postad 26 October 2008 - 13:26

giggolon
  • giggolon
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

De va inställt på att dölja alla kända filändelser,så jag hade inte koll på det :D men nu e det fixat,så nu e de bara till att springa ner till källarn testa!! tusen tack för hjälpen!!
mvh

Postad 26 October 2008 - 13:53

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Om man skall hänga med i denna tråden så måste man ägna minst 40 timmar i veckan på det. Slänger ut min enkla fråga istället:

Har canman fått tummen ur och lyckats släppa något annat än en beta?

Postad 26 October 2008 - 14:05

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Canman har inget med nya firmwares att göra, det är tillverkaren DViCO som släpper firmwares. Och svaret är nej, det finns ännu ingen ny officiell firmware.

Postad 26 October 2008 - 14:08

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Om man skall hänga med i denna tråden så måste man ägna minst 40 timmar i veckan på det. Slänger ut min enkla fråga istället:

Prova istället att ägna 40 sekunder för att kolla på deras hemsida. ;)

Postad 26 October 2008 - 15:23

roylud
  • roylud
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej på er, jag antar att denna ej fungerar tillsammans med comhem, kabelTV alltså, att via EPG spela in filmer serier mm? Nån som kan bekräfta

Postad 26 October 2008 - 15:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Hej på er, jag antar att denna ej fungerar tillsammans med comhem, kabelTV alltså, att via EPG spela in filmer serier mm? Nån som kan bekräfta

Den klarar boxers fria utbud!

Postad 26 October 2008 - 15:44

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Kan man dela ut mer än en katalog åt gången med Netshare, eller måste man byta? Jag har ju grejor på olika diskar som jag vill dela samtidigt

Postad 26 October 2008 - 15:54

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Du kan dela ut 4 kataloger/diskar. Men bara accessa en åt gången som sagt.
Man får byta imellan.

Alternativ så kör man något program som lurar netsharen... typ junction link magic.

http://www.rekenwond...m/linkmagic.htm

Vad dom skriver på sin sida är värt att notera. Man kan sabba en hel del om man bara klickar runt.

DISCLAIMER: FOR EXPERIENCED USERS ONLY!

Redigerat av Martin, 26 October 2008 - 15:56.

Postad 26 October 2008 - 15:56

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Kan man dela ut mer än en katalog åt gången med Netshare, eller måste man byta? Jag har ju grejor på olika diskar som jag vill dela samtidigt

Svarar mig själv: Jodå, med den nya versionen går det ju galant. Trist att jag inte fick rätt på det trådlösa, men en kabel mer eller mindre i härvan. Tror knappt hustrun märker den ;)

Postad 26 October 2008 - 16:18

Unregisteredb1bc3531
  • Unregisteredb1bc3531
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0
Eftersom jag inte fått någon respons så skriver jag igen och hoppas på bättre resultat.

För några veckor sedan skaffade jag mig en TViX 6500. Det sitter en 1,5TB-disk i den och tanken är att den också skall agera "front-end" till hela mitt DVD-bibliotek (6-700 rippade och köpta titlar, ej nedladdade) som ligger på 4st 1TB-diskar i en media-dator. Jag har installerat och konfigurerat mjukvaran på mediadatorn och konfigurerat TViX:en. Både TViX:en och mediadatorn är anslutna via en DLink router (DIR-451) med CAT6-kablar.

TViX:en har inga problem med att spela upp media-filer på den inbyggda disken. Att spela upp musik (mp3, wav & FLAC) som är lagrad på mediadatorn går också bra. Att spela upp video går dock inte. Varje gång jag försöker spelas filmen upp normalt i allt mellan 0,5-3 sekunder och därefter hackar det och laggar extremt mycket.

Någon som har någon idé om vad det kan bero på?

Routern skall enligt specen ha 4st 10/100Base-TX-switchportar och en vanlig dvd-film är ju normalt sett inte ens i närheten av den bitraten.

Postad 26 October 2008 - 16:27

Unregisteredbd32fa2a
  • Unregisteredbd32fa2a
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Hej där. Ja du, dom där releaserna bör fungera utan några som helst problem. Vilken firmware använder du? Har du möjlighet att lägga filerna på en intern hårrdisk, eller på ett USB minne och testa?

Jag tog med dem till min kompis och han spelade upp dem helt problemfritt, så jag vet att det inte är något fel med releaserna. Ska testa köra ifrån ett usb-minne idag och se vad som händer. Vore skit om jag måste köra intern hdd eller usb minne för att kunna se på filmerna. Jag kan se 720p material på runt 1gig utan problem, då menar jag serier.

Jag använder mig av 1.3.52 vilket min kompis också gör. Men jag har samma problem beroende på vilken firmware jag använder mig av.

Postad 26 October 2008 - 18:09

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Du kan dela ut 4 kataloger/diskar. Men bara accessa en åt gången som sagt.
Man får byta imellan.

Alternativ så kör man något program som lurar netsharen... typ junction link magic.

http://www.rekenwond...m/linkmagic.htm

Vad dom skriver på sin sida är värt att notera. Man kan sabba en hel del om man bara klickar runt.

DISCLAIMER: FOR EXPERIENCED USERS ONLY!

Hur menar du med accessa? Måste jag ändra i Netshare?

Postad 26 October 2008 - 20:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Hur menar du med accessa? Måste jag ändra i Netshare?

Nej du väljer i tvixen vilken utdelning du vill gå in på.
Det sitter 4 pluppar bredvid nätverksikonen i tvixen. tryck vänster sen kan man bläddra upp och ner och gå in på den som man vill använda.

Postad 26 October 2008 - 20:30

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Hittade en skum sak eller så är det jag som är ute och cyklar.

När jag har reverserat till min externa hårdisk som är kopplad med USB till Tvixen så finns det ingen "Up-folder" för att ta sig därifrån.
När jag sedan väljer menu på fjärren så jag kommer till "Audio, video, Photo" vilket är som det ska.
Men om jag nu väljer någon av dessa så kommer jag tillbaka till min externa hårddisk. ??? Jag kan således inte komma någon annanstans utan att starta om Tvix.

Postad 26 October 2008 - 20:37

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Hittade en skum sak eller så är det jag som är ute och cyklar.

När jag har reverserat till min externa hårdisk som är kopplad med USB till Tvixen så finns det ingen "Up-folder" för att ta sig därifrån.
När jag sedan väljer menu på fjärren så jag kommer till "Audio, video, Photo" vilket är som det ska.
Men om jag nu väljer någon av dessa så kommer jag tillbaka till min externa hårddisk. ??? Jag kan således inte komma någon annanstans utan att starta om Tvix.

Har du provat att trycka vänsterknappen för att komma upp till menyn i överkanten på skärmen för att därifrån välja.

Om du ska tillbaka till interna disken kan du också prova att trycka "6" på fjärren.

/Göran

Postad 26 October 2008 - 21:06

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Har du provat att trycka vänsterknappen för att komma upp till menyn i överkanten på skärmen för att därifrån välja.

Om du ska tillbaka till interna disken kan du också prova att trycka "6" på fjärren.

/Göran

Tog ett bra tag innan jag fattade manövreringen, men jag tror jag börjar få grepp om det nu.

Postad 26 October 2008 - 21:37

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Tycker inte att "vänster knappen" fungerar när jag är på min externa hårddisk. i vilket läge skulle den fungera ? Var ska markeringen (fyrkanten man väljer med) vara ?

Postad 26 October 2008 - 21:58

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Tycker inte att "vänster knappen" fungerar när jag är på min externa hårddisk. i vilket läge skulle den fungera ? Var ska markeringen (fyrkanten man väljer med) vara ?

För mig fungerar det oavsett var markeringen står och det har fungerat i alla FW som jag haft installerade.

Dessutom har jag ibland använt snabbknapparna
6 - inbyggda disken
7 - nätverksdisken
8 - USB1
9 - USB2

/Göran

Postad 26 October 2008 - 22:44

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Vänsterknappen funkar inte om man är i ikon-mod, då kan man använda Repeat-knappen.

Postad 27 October 2008 - 08:18

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Vänsterknappen funkar inte om man är i ikon-mod, då kan man använda Repeat-knappen.

Jag kör så lite med ikoner så det hade jag inte märkt tidigare. Det där med Repeat-knappen var också helt nytt för mig. Den verkar ju funka i alla lägen, eller...?
Fortfarande verkar det dock som snabbknapparna 6/7/8/9 fungerar också.

/Göran

Postad 27 October 2008 - 13:17

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0
Funkar det med 1.5TB hårddisk i 6500?

Någon som vet detta?

Tack på förhand.

Postad 27 October 2008 - 13:25

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Funkar det med 1.5TB hårddisk i 6500?

Någon som vet detta?

Tack på förhand.

Om du tittar några inlägg högre upp i denna tråd så finner du svaret.
Eller så använder du sökrutan längs ner på sidan.

Postad 27 October 2008 - 13:39

Dudemeister
  • Dudemeister
  • Forumräv

• 501 inlägg
  • 0

Om du tittar några inlägg högre upp i denna tråd så finner du svaret.
Eller så använder du sökrutan längs ner på sidan.

Istället för ett simpelt ja eller nej så får jag då förutsätta att du syftar på följande inlägg:

För några veckor sedan skaffade jag mig en TViX 6500. Det sitter en 1,5TB-disk i den och tanken är att den också skall agera "front-end" till hela mitt DVD-bibliotek (6-700 rippade och köpta titlar, ej nedladdade) som ligger på 4st 1TB-diskar i en media-dator. Jag har installerat och konfigurerat mjukvaran på mediadatorn och konfigurerat TViX:en. Både TViX:en och mediadatorn är anslutna via en DLink router (DIR-451) med CAT6-kablar.

TViX:en har inga problem med att spela upp media-filer på den inbyggda disken. Att spela upp musik (mp3, wav & FLAC) som är lagrad på mediadatorn går också bra. Att spela upp video går dock inte. Varje gång jag försöker spelas filmen upp normalt i allt mellan 0,5-3 sekunder och därefter hackar det och laggar extremt mycket.

Om man läser mellan raderna får man då förutsätta att "ja" hade fungerat som svar.
Tack ändå.

Postad 27 October 2008 - 19:11

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0

Tack för det nu fungerar det som det borde. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.