/O
* Officiell tråd - TViX M-6500A *
TViX HD M-6500A
(Mediaspelare)
|
4
|
(168)
|
Inga priser | |
TViX HD M-7000
(Mediaspelare)
|
5
|
(33)
|
Inga priser |
Postad 18 November 2008 - 11:42
/O
Postad 18 November 2008 - 13:48
Införskaffade en Tvix 6500 i lördags, laddade hem den senaste officiella firmwaren (1.2.52) och la den på ett USB minne. Monterade en hårddisk i Tvixen, startade och valde filen 1.2.52 på USB minet, fick en fråga som jag svarade JA på, men nu när man går in i setupen står det 1.2.50F, ska det inte stå 1.2.52?
/O
TViX'en brukar först fråga om den kan starta om. Sedan får du köra filen igen, efter en ren omstart.
uppdatering måste tydligen göras från en ren bootning.
//BC
Postad 18 November 2008 - 23:17
Får hem den på torsdag så vi får vänta och se:)
Kommer snart med mer info!
Mvh!
Postad 19 November 2008 - 11:03
Mvh Peter
Postad 19 November 2008 - 11:06
eller har jag helt fel?
Redigerat av OLNi, 19 November 2008 - 11:06.
Postad 19 November 2008 - 11:09
Hej använder min tvix som musik spelare och blir helt galen på att det inte går att spela upp en hel mapp. Finns det något sätt att spela upp en mapp eller flera olika mappa samtidigt. Har tex en mapp med x antal skivor och vill ibland tex spela upp alla finns det någon möjlighet att genomföra det?
Mvh Peter
Som sagt i tidigare inlägg så går det om du skapar spellista först med hjälp av ex. Winamp. Lägg till de filer du vill ha i winamps spellista och spara spellistan på tvixen. Sen öppnar du spellistan i rvixen.
Postad 19 November 2008 - 12:06
Hej använder min tvix som musik spelare och blir helt galen på att det inte går att spela upp en hel mapp. Finns det något sätt att spela upp en mapp eller flera olika mappa samtidigt. Har tex en mapp med x antal skivor och vill ibland tex spela upp alla finns det någon möjlighet att genomföra det?
Mvh Peter
Spelar aldrig musik med min, men jag har för mig att du ska trycka "play" istället för "OK" när du startar en låt i mappen (kan också vara tvärtom). I det ena fallet spelas en låt och i andra fallet spelas alla i följd.
Postad 19 November 2008 - 14:08
Jag har försökt leta svaret i tråden men klarade mig inte igenom de 157 sidor. Jag är helt ny så kanske en dum fråga.
Kan jag genom min trådlösa router (kopplad till min dator) få kontakt med tvixen genom att sätta i te.x. http://www.dustinhom...5010071351.aspx ???
Jag tänkte köpa en extern HD som ska vara kopplad till Tvix genom USB.
Så jag vill helt enkelt kunna överföra filer från min dator genom trådlösa router till tvix-USB HD.
Tacksam för alla svar.
Redigerat av hsson, 19 November 2008 - 14:09.
Postad 19 November 2008 - 14:14
Hej alla!
Jag har försökt leta svaret i tråden men klarade mig inte igenom de 157 sidor. Jag är helt ny så kanske en dum fråga.
Kan jag genom min trådlösa router (kopplad till min dator) få kontakt med tvixen genom att sätta i te.x. http://www.dustinhom...5010071351.aspx ???
Så jag vill helt enkelt kunna överföra filer från min dator genom trådlösa router till tvix-USB HD.
Tacksam för alla svar.
Här kan du se vilka adaptrar som funkar.
http://canman.se/pro.../1/default.aspx
Postad 19 November 2008 - 14:21
Hej alla!
Tacksam för alla svar.
Jag tror inte att du kommer kunna se en extern disk på tvixen genom ett nätverk?
Rätta mig nån om jag har fel.
/Ola
Postad 19 November 2008 - 14:34
Jag tror inte att du kommer kunna se en extern disk på tvixen genom ett nätverk?
Rätta mig nån om jag har fel.
/Ola
Du kan om du för över via FTP iallafall, så gör jag, USB disken dyker upp under USB1 (tror jag det är) i roten på FTPn.
Postad 19 November 2008 - 14:48
Tack för svaren iallafal
Postad 19 November 2008 - 14:50
Du kan om du för över via FTP iallafall, så gör jag, USB disken dyker upp under USB1 (tror jag det är) i roten på FTPn.
Tyvärr är tvixen väldigt dålig på musik och photo än så länge. Hoppas att det kommer en uppdatering som lämpar sig bättre för musik. För som du säger är det väldigt dåligt att den bara kan spela en mapp i taget.
Postad 19 November 2008 - 15:14
Jag har letat och letat men inte hittat någon info om man kan sätta i en 2,5" HDD i Tvixen. Jag vet att det går med 3,5", men jag skulle vilja ha en mindre som inte låter lika mycket och inte blir lika varm.
Postad 19 November 2008 - 16:06
När jag kollar på avi eller MKV filer nu så försvinner bilden/ljudet i bråkdelen av någon sekund för att sedan komma tillbaka. Det kan hända var 10:e minut eller 2 gånger på 10 sekunder. Emellanåt så bootar TVIX:en helt enkelt om när detta händer. Otroligt irriterande. Det verkar som att bildkällan helt försvinner från TV:n eftersom TV:n allttid visar vilken upplösning jag kör när bilden försvinner (typ Input 1/1080P) uppe i högra hörnet av min TV.
Jag kör med HDMI-kabel som jag har checkat så att den sitter oredentiligt. Har testat FW. 1.3.59, 1.2.52 och nu 1.3.52 och det blir samma sak med alla. Har även testat att höja fläkthastigheten till högsta läget, dock så är min TVIX väldigt sval så jag tror inte det är ett värmeproblem.
Någon som upplevt något liknande eller har några idéer som jag kan testa.
Postad 19 November 2008 - 16:42
Jag harf fått problem med min TVIX 6500 sedan ett par veckor tillbaka. Jag hat hft enheten sedan den släpptes i februari (fick V2 någon månad senare såklart).
När jag kollar på avi eller MKV filer nu så försvinner bilden/ljudet i bråkdelen av någon sekund för att sedan komma tillbaka. Det kan hända var 10:e minut eller 2 gånger på 10 sekunder. Emellanåt så bootar TVIX:en helt enkelt om när detta händer. Otroligt irriterande. Det verkar som att bildkällan helt försvinner från TV:n eftersom TV:n allttid visar vilken upplösning jag kör när bilden försvinner (typ Input 1/1080P) uppe i högra hörnet av min TV.
Jag kör med HDMI-kabel som jag har checkat så att den sitter oredentiligt. Har testat FW. 1.3.59, 1.2.52 och nu 1.3.52 och det blir samma sak med alla. Har även testat att höja fläkthastigheten till högsta läget, dock så är min TVIX väldigt sval så jag tror inte det är ett värmeproblem.
Någon som upplevt något liknande eller har några idéer som jag kan testa.
Testa en annan kabel, och även en annan HDMI-ingång på TV'n om det finns.
Det låter som ett HDMI-problem.
//BC
Postad 19 November 2008 - 17:05
Hej alla, jag är en nöjd ägare till en 6500 sen nån månad tillbaka. Jag bara undrar, finns det möjlighet att ändra sk themes/skins till Tvixen? Jag tycker inte att utseendeet i interfacet är nåt vidare som det är nu.
Du kan göra en hel del. Med TViXie och Movie GUI Builder kan du få snygga bakgrunder. Programmen hämtar information om filmen och omslag. Du kan välja bakgrunder. Båda programmen har sina fördelar. TViXie förslår fler sökresultat och du akn lätt välja omslag och vilken "plot" du vill ha. Men jag upplever oxå som om det är något rörigt när inte filmer kommer i bokstavsordning och framförallt att man inte kan ha olika layouter. Jag vill tex. ha olika utseende för film, boxar, tv-serier mm. GUI Builder är mer flexibelt vad gäller layouter men å andra sidan är det inte lika lätt att söka här. Den föreslår en film och stämmer detta inte får du hämta info från önskad sida. Men man kommer snabbt i i det. Jag kan ha missat något eller inte lärt mig programmen helt så jag vill absolut inte att det skall låta som jag klagar på något av programmen. Jag är oehört tacksam för att det finns folk som sitter och pysslar med detta på sin fritid.
Vill du bara ha en anna bakgrund kan du skapa en bild i 1280x720 upplösning och döpa denna TViX.jpg. Lägg bilden i önskad mapp så visa denna. Du kan på så sätt ha olika bilder/bakgrunder i olika mappar.
Du kan köra icon mode och ha iconer/omslag istället för lista över dina filmer och annat.
Vill du ta det ännu längre kan du ladda hem olika firmware som låser upp så du kan ha andra iconer mm. Googla runt lite så hittar du massor.
Postad 19 November 2008 - 17:21
Vilken är den absolut bästa hårdisken för TVIXEN M-6500 om man vill ha en 1 TB? (Vill ha tyst)
Tack på förhand
Postad 19 November 2008 - 17:24
Har beställt en TVIX M-6500 med SUPRA HDMI, någon som vet om dessa är bra med tvixen?
Vilken är den absolut bästa hårdisken för TVIXEN M-6500 om man vill ha en 1 TB? (Vill ha tyst)
Tack på förhand
hänger på lite här (om det går bra
Postad 19 November 2008 - 18:05
Jag kan bara redogöra för min egen erfarenhet: Jag bytte en Samsung 500 GB till en WD GP 1 TB och min TVIX blev MYCKET tystare. Antagligen beror det på att fläkten inte behöver leda bort lika mycket värme.hänger på lite här (om det går bra
) webhallen säljer ju tvixen med segatediskar, men det verkar som dom flesta rekommenderar wd. är det nån större skillnad på dom och finns det nån som säljer med wd diskar ?
Jag vet att en del har skrivit att de har tysta TVIX 6500 med Samsung men det är inte min erfarenhet.
Seagate skulle jag ta en lång omväg runt eftersom den blir mycket varm men så vitt jag kan se så levererar Webhallen med Samsung.
/Göran
Postad 19 November 2008 - 18:31
Jag kan bara redogöra för min egen erfarenhet: Jag bytte en Samsung 500 GB till en WD GP 1 TB och min TVIX blev MYCKET tystare. Antagligen beror det på att fläkten inte behöver leda bort lika mycket värme.
Jag vet att en del har skrivit att de har tysta TVIX 6500 med Samsung men det är inte min erfarenhet.
Seagate skulle jag ta en lång omväg runt eftersom den blir mycket varm men så vitt jag kan se så levererar Webhallen med Samsung.
/Göran
Okej bra blir nog ett köp av en WD GP 1 TB. Får man fråga är det denna du köpt:
Western Digital Caviar Green WD10EACS 16MB 1TB ??
https://www.prisjakt...kt.php?p=208526
Verkar finns en hel del WD GP 1 TB.
Postad 19 November 2008 - 18:43
Hej alla!
Tacksam för alla svar.
Belkin adapter på Canmans site verkar inte funka, jag provade 2st i helgen, den ena var helt ny, den andra var ca 1 år. Tvixen hittade inte nån av dem.
Köpte en Belkin Gaming adapter för 198:- på Elgiganten istället. Den funkar perfekt OBS bara WEP kryptering. USB uttaget matar ström från Tvixen till Gaming adaptern, så när Tvixen är i stadby är adaptern avstängd=perfekt man slipper extra stömförsörjning och interna kompatibilitets / drivrutins probblem och jag har hört att Gaming adaptrar har bättre prestanda än USB adaptrar.
/O
Postad 19 November 2008 - 19:08
Jag köpte den här: http://www.webhallen...od.php?id=81979Okej bra blir nog ett köp av en WD GP 1 TB. Får man fråga är det denna du köpt:
Western Digital Caviar Green WD10EACS 16MB 1TB ??
https://www.prisjakt...kt.php?p=208526
Verkar finns en hel del WD GP 1 TB.
Verkar vara samma.
Jag var lite förbryllad när jag skulle köpa. Så vitt jag kunde förstå var en del dyrare modeller snabbare men det behövs inga råsnabba diskar i TVIX så jag tog den billigaste. Den har fungerat bra.
/Göran
Redigerat av Goeran, 19 November 2008 - 19:09.
Postad 19 November 2008 - 19:21
Om jag bara teoretisera lite:Hallå!
Jag har letat och letat men inte hittat någon info om man kan sätta i en 2,5" HDD i Tvixen. Jag vet att det går med 3,5", men jag skulle vilja ha en mindre som inte låter lika mycket och inte blir lika varm.
En del av problemet med TVIX V1 var att fläkten sög ut mer luft ur det tomma utrymmet om TVIX saknade disk. Därmed fick inte processorn tillräcklig kylning. En lösning på det problemet var att stoppa i en gammal disk eller som i V2 en tom låda.
Eftersom 2.5 tums disken är så liten så tror jag att det kan bli bekymmer med kylningen. Eftersom 2.5 tums disken kräver så lite kylning kanske man kan placera den i den tomma lådan som följer med V2 men jag har inte provat.
Sedan är jag inte så säker på att det gör någon större skillnad jämfört med en 3.5 tums WD GP eftersom jag tror att fläkten väsnas mer än disken.
/Göran
Postad 19 November 2008 - 21:24
Postad 19 November 2008 - 21:26
Då undrar jag om det fungerar med vilket USB trådlösa som helst, eller finns det något som ni vet är bättre än något annat?
Tackar för en bra tråd också
Postad 19 November 2008 - 22:56
Har funderingar på att slänga upp en liten dator skärm brevid soffan, För att ha när man spelar musik mm.
Sänder tvixen signal ut ur fler utgångar samtidigt?
Hanvänder HDMI:n till tv:n, hur funkar det med de andra utgångarna på tvixen o sen till dvi, finns det övergångar till de?
Postad 20 November 2008 - 00:18
Matar idag en plasma med tvixen...
Har funderingar på att slänga upp en liten dator skärm brevid soffan, För att ha när man spelar musik mm.
Sänder tvixen signal ut ur fler utgångar samtidigt?
Hanvänder HDMI:n till tv:n, hur funkar det med de andra utgångarna på tvixen o sen till dvi, finns det övergångar till de?
Jag kan inte köra Projjen med HDMI och TV:n med komponent samtidigt. Får ändra i inställningarna vart jag vill skicka bilden.
Postad 20 November 2008 - 01:50
Jag köpte den här: http://www.webhallen...od.php?id=81979
Verkar vara samma.
Jag var lite förbryllad när jag skulle köpa. Så vitt jag kunde förstå var en del dyrare modeller snabbare men det behövs inga råsnabba diskar i TVIX så jag tog den billigaste. Den har fungerat bra.
/Göran
Okej, jo det finns en 16 MB cache och en 32 MB cache (den dyrare då). Och när man kör tvix är det bästa valet 16 MB
Postad 20 November 2008 - 03:18
Seagate verkar vara göra de diskarna som blir varmast på marknaden och man bör kanske hålla sig ifrån dem.
WD brukar ligga bra i pris och är kända för att vara bland de tystaste (allra tystast?).
Postad 20 November 2008 - 10:32
Är den fortfarande ikopplad via USB? Då funkar ingenting annat än att den är en "USB-slav".Någon mer än mig som har problem med nätverket på Tvixen efter att ha kopplat den till PC via USB?
Postad 20 November 2008 - 13:09
Vad som har hänt sedan sist http://www.tvixie.co...ic.php?f=9&t=69
TViXiE är ett program som automatiskt laddar ner film information och bygger en omslagsbild samt bakgrundsbild med film informationen.
Postad 20 November 2008 - 13:15
(För att styra tvixen omm man har den gömd i ett skåp...)
Funkar det?
bra/dåligt?
https://www.prisjakt...kt.php?p=136307
Postad 20 November 2008 - 19:01
Men undrar om disken, förstår från tråden att de flesta rekar western digital 1tb men jag läste följande om den:
"Undvik denna hårddisk om den är tänkt för att sitta i en NAS eller extern firewire-låda. Den inbyggda sleepfunktionen samarbetar inte med de vanliga systemen och datorn kommer inte kunna i värsta fall inte kunna väcka hårddisken ur sleep."
Är det något som kan bli problem i en Tvix?
Postad 20 November 2008 - 20:22
Jag har haft WD GP 1 TB i flera månader nu. Jag har dessutom tuner och TVIX styrs till stor del av timern för inspelning. Jag har också vid några tillfällen haft TVIX påslagen i flera timmar i sträck och bara använt den korta stunder under den tiden. Jag tror inte just det du beskriver är något problem i TVIX.Tja ska beställa en sådan här bad boy.
Men undrar om disken, förstår från tråden att de flesta rekar western digital 1tb men jag läste följande om den:
"Undvik denna hårddisk om den är tänkt för att sitta i en NAS eller extern firewire-låda. Den inbyggda sleepfunktionen samarbetar inte med de vanliga systemen och datorn kommer inte kunna i värsta fall inte kunna väcka hårddisken ur sleep."
Är det något som kan bli problem i en Tvix?
Vad som däremot bekymrar mig lite är att jag misstänker att TVIX inte stänger av interna disken vid långa perioder av inaktivitet (om jag t.ex. kör film över nätverket). Det kan ju å andra sidan vara orsaken till att jag inte drabbats av något ptoblem.
/Göran
Postad 21 November 2008 - 06:59
Är den fortfarande ikopplad via USB? Då funkar ingenting annat än att den är en "USB-slav".
Nej. Jag har kopplat loss den från PCn och ställt tillbaka den vid tvn, kopplat in den både till tvn och nätverket, men den visar ingen MAC-adress och får ingen IP-adress från min router.
Postad 21 November 2008 - 10:00
Nån här som har testat Digitally IR Bender till TViX'n?
(För att styra tvixen omm man har den gömd i ett skåp...)
Funkar det?
bra/dåligt?
https://www.prisjakt...kt.php?p=136307
Jag kör med en sådan, fungerar klockrent.
Postad 21 November 2008 - 10:11
Jag kör med en sådan, fungerar klockrent.
Perfekt, tack
Då får det bli en sån.
Postad 21 November 2008 - 13:25
Mr Ma9oo jävligt snygga bakgrunder.
Tack.
Jag skall inte på något sätt ta åt mig äran i någon större utsträckning. Iconer och bilder är tagna på olika sidor. Jag har bara satt samman min bakgrund med olika bilder och iconer från nätet.
Här har jag hittat det mesta:
http://www.mpcclub.c...o...forum&f=192
Postad 21 November 2008 - 14:54
Varför skulle det vara bättre med 16MB än 32MB cachminne?Okej, jo det finns en 16 MB cache och en 32 MB cache (den dyrare då). Och när man kör tvix är det bästa valet 16 MB
Blir ett köp på den du köpte.
Postad 21 November 2008 - 15:52
Varför skulle det vara bättre med 16MB än 32MB cachminne?
Knappast, men troligtvis kan inte Tvixen tillgodogöra sig den extra cachen ändå.
Har man dessutom TV-mottagare i burken så hade inte jag chansat med 16 MB.
Sen verkar ju 32 MB vara billigare p.g.a. de gamla ligger och dammar med högre inköpspris.
Postad 21 November 2008 - 18:10
Som sagt i tidigare inlägg så går det om du skapar spellista först med hjälp av ex. Winamp. Lägg till de filer du vill ha i winamps spellista och spara spellistan på tvixen. Sen öppnar du spellistan i rvixen.
kan man göra det här på tvixen utan att ha den kopplad till en dator ?
Postad 21 November 2008 - 18:54
Som bekant har jag TV-mottagaren och jag har 16 MB cache. Jag har inte haft några problem med inspelning (som jag hade i 4100). Sedan funkar det antagligen med 32 MB cache också.Knappast, men troligtvis kan inte Tvixen tillgodogöra sig den extra cachen ändå.
Har man dessutom TV-mottagare i burken så hade inte jag chansat med 16 MB.
Sen verkar ju 32 MB vara billigare p.g.a. de gamla ligger och dammar med högre inköpspris.
/Göran
Postad 21 November 2008 - 19:00
Varför skulle det vara bättre med 16MB än 32MB cachminne?
Alltså tvix skall inte använda cachefunktion, det får HDD att jobba mer i onödan. Cachefunktionen används på tex webbservrar, men tex då alla här nog använder tvixen för större filer så är cachefunktionen icke nödvändig, därför anser jag att den 16 mb räcker mycket väl till och är billigare.
Postad 22 November 2008 - 11:23
Kan vi inte bara komma överrens om att cacheminnets storlek är ovidkommande om disken ska sitta i en Tvix så man ska välja den som är billigastAlltså tvix skall inte använda cachefunktion, det får HDD att jobba mer i onödan. Cachefunktionen används på tex webbservrar, men tex då alla här nog använder tvixen för större filer så är cachefunktionen icke nödvändig, därför anser jag att den 16 mb räcker mycket väl till och är billigare.
Å andra sidan ser jag att 32Mb modellen är releasad ett år senare än 16Mb modellen, vilket skulle kunna betyda att den är lite svalare och lite tystare om de gjort några förbättringar på ett år. Äh, välj den som passar er plånbok bäst, om man tycker att det är värt 250kr extra för något som teoretiskt kan vara pyttelitet bättre, köpt det.
Postad 22 November 2008 - 17:40
Postad 22 November 2008 - 19:44
Om man får en speed mellan 3000-5000 kbps via ftp från sin dator och tvixen's ftp, är det bra eller dåligt? Och vilken är den absolut snabbaste överförings sättet?
Det är fullt normal hastighet.
Postad 22 November 2008 - 20:07
Kan vi inte bara komma överrens om att cacheminnets storlek är ovidkommande om disken ska sitta i en Tvix så man ska välja den som är billigast
Å andra sidan ser jag att 32Mb modellen är releasad ett år senare än 16Mb modellen, vilket skulle kunna betyda att den är lite svalare och lite tystare om de gjort några förbättringar på ett år. Äh, välj den som passar er plånbok bäst, om man tycker att det är värt 250kr extra för något som teoretiskt kan vara pyttelitet bättre, köpt det.
Säkert helt riktigt att det inte har någon betydelse, men det finns fall där hårddisken med 32MB's cache är billigare än motsvarande 16MB's och då är valet lätt. Att de är nyare borde tala till dess fördel precis som du säger.
Postad 22 November 2008 - 21:19
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
TViX N1
12 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?