Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 11 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 22 November 2008 - 21:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

blir lite orolig när man läser att tvixen funkar så där och spela musik på. tänkte köra mp3 som är brända på cd/dvd från en extern usb dvd. kommer det att fungera eller ska man försöka hitta nåt annat alternativ ?

Klart det funkar, själv ser jag det mer som en bieffekt att den kan spela musik, det är ju en filmmaskin.

En Squeezebox är ju nästan gratis i dagsläget och way way bättre på musikbiten.

Postad 22 November 2008 - 23:32

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Klart det funkar, själv ser jag det mer som en bieffekt att den kan spela musik, det är ju en filmmaskin.

En Squeezebox är ju nästan gratis i dagsläget och way way bättre på musikbiten.

vill ha en lösning som fungerar att ha datorn inblandad alls, dessutom går det väl inte och koppla in en dvd till den ?
vill kunna stoppa i en cd/dvd med mp3filer som ligger i foldrar, trycka på play och sedan få dom uppspelade.

Postad 23 November 2008 - 01:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

vill ha en lösning som fungerar att ha datorn inblandad alls, dessutom går det väl inte och koppla in en dvd till den ?
vill kunna stoppa i en cd/dvd med mp3filer som ligger i foldrar, trycka på play och sedan få dom uppspelade.

Smidigast då är väl valfri dvd-spelare för en femhundring, det finns väl ingen idag som inte klarar av det du söker.

Men anledningen till att köpa något sånt här är ju för att slippa skivor.

Vore iofs trevligt om dvico kunde komma med någon apparat med inbyggd dvd eller varför inte blurayläsare.. bara att poppa in en skiva med vad som helst och köra för dom som vill det.
Sen gärna en fullbreddsburk och inte en liten ful plastlåda (4100/6500) eller en rulle dasspapper med ett lager plåt på (5100/7000) :)

Redigerat av Martin, 23 November 2008 - 01:15.

Postad 23 November 2008 - 11:23

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Jag harf fått problem med min TVIX 6500 sedan ett par veckor tillbaka. Jag hat hft enheten sedan den släpptes i februari (fick V2 någon månad senare såklart).

När jag kollar på avi eller MKV filer nu så försvinner bilden/ljudet i bråkdelen av någon sekund för att sedan komma tillbaka. Det kan hända var 10:e minut eller 2 gånger på 10 sekunder. Emellanåt så bootar TVIX:en helt enkelt om när detta händer. Otroligt irriterande. Det verkar som att bildkällan helt försvinner från TV:n eftersom TV:n allttid visar vilken upplösning jag kör när bilden försvinner (typ Input 1/1080P) uppe i högra hörnet av min TV.

Jag kör med HDMI-kabel som jag har checkat så att den sitter oredentiligt. Har testat FW. 1.3.59, 1.2.52 och nu 1.3.52 och det blir samma sak med alla. Har även testat att höja fläkthastigheten till högsta läget, dock så är min TVIX väldigt sval så jag tror inte det är ett värmeproblem.

Någon som upplevt något liknande eller har några idéer som jag kan testa.

Testa en annan kabel, och även en annan HDMI-ingång på TV'n om det finns.
Det låter som ett HDMI-problem.

//BC

Tack för svaret. Har nu testat att byta HDMI-kabel till en fullt fungerande SUPRA, med samma resultat. Suck!
Numera hänger sig TVIX:en mer än varannan gång jag startar någon fil på den....det blir till att skicka in den.

Jag har köpt den på Dustin Home. Vet ni om man kan skicka den direkt till Canman? Skulle tro att det hela skulle gå fortare så.

Postad 23 November 2008 - 13:28

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Smidigast då är väl valfri dvd-spelare för en femhundring, det finns väl ingen idag som inte klarar av det du söker.

Men anledningen till att köpa något sånt här är ju för att slippa skivor.

Vore iofs trevligt om dvico kunde komma med någon apparat med inbyggd dvd eller varför inte blurayläsare.. bara att poppa in en skiva med vad som helst och köra för dom som vill det.
Sen gärna en fullbreddsburk och inte en liten ful plastlåda (4100/6500) eller en rulle dasspapper med ett lager plåt på (5100/7000) :)

har massa skivor brända sen den tiden då hårddiskar var dyra. är dessvärre ungefär samma problem med dom billiga spelarna. dom klarar också bara av en folder i taget. grejen är ju att det inte borde vara så väldigt invecklat att lägga till en funktion så den fortsätter och spela upp filerna som ligger i foldern efter.. eller ?

dessutom vill jag gärna ha en enhet, inte flera olika.

Postad 23 November 2008 - 13:52

Unregisteredf982064f
  • Unregisteredf982064f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
En lite fråga...

Har precis köpt en 6500A och är nöjd än så länge =)

Jag har lite svårt med placeringen så jag tänkte ställa den på subben, jag kör den utan hårddisk - tror ni att det kan vara något problem med magnetfält från subben?

/berc99

Postad 23 November 2008 - 14:29

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

En lite fråga...

Har precis köpt en 6500A och är nöjd än så länge =)

Jag har lite svårt med placeringen så jag tänkte ställa den på subben, jag kör den utan hårddisk - tror ni att det kan vara något problem med magnetfält från subben?

/berc99

Det får bli ett lekmannasvar.
Jag tror inte att magnetfält kan skada något, men om du upplever störningar i ljud eller bild så blir det till att flytta den till en annan plats bara. Är din sub någorlunda välbyggd så finns det troligen någon form av avskärmning i lådan, men det är betydligt vanligare med centerhögtalare.

Postad 23 November 2008 - 19:09

Tauen
  • Tauen
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hejsan, ny på forumet här.

Har läst igenom hela tråden innan jag för några dagar sen gick och köpte en 6500 med en samsung 500gb hd i.
Allt gick smärtfritt, uppgraderingen till senaste FirmWare gick på någon minut och allt fungerar klockrent förutom följande:

Det mesta jag matar in i den fungerar, dock har jag redan stött på 3 filmer/tvavsnitt som inte fungerat på några dar, känns lite sådär....

Men det största problemet jag har är när jag startar en .mkv fil (Via samba visserligen, men ser inte vad det skulle göra för skillnad att kopiera över till HD:n.) så bootar Tvix'en om.

Jag väljer filen, klickar på ok och då blir allt svart å det står 'boot' på den å den startar som vanligt, jag har provat 3 ggr i rad men ändå ingen skillnad. bug?

Finns det någon fix? För jag har för mig jag har läst att den skall klara .mkv filer, skall jag kanske gå över till en Beta firmware snarare än senaste stable firmware som jag kör nu?

MVH

Jag kan säga att jag löste problemet, jag vet inte exakt vad som är fel, men jag gjorde två saker:
1) Jag uppdaterade till senaste beta firmware.
2) Jag märkte att den inte alltid kan spela filer ur olika kataloger, genom att döpa om katalogerna till något simpelt (den kanske inte klarar olika tecken..(!"?=)) eller att bara lägga dom i roten på katalogen så spelar den dom tokfint.
.. förutom en braveheart fil som den bootar hela maskinen på så fort jag försöker, men men ;)

Postad 24 November 2008 - 20:26

andekar
  • andekar
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Går det att koppla Komposit till en scart adaptor och även S-video till en annan Scart adaptor??

Anledningen är att jag sitter med en tjock-TV, som bara har scart ingång, samt att jag även vill leda signalen till en trådlös bild/ljud överförare till en annan TV...

Självklart förstår jag att jag antingen kan se via komposit eller via S-video, men kan man växla med fjärrkontrollen till antingen komposit eller S-video?

Postad 25 November 2008 - 08:41

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Går det att koppla Komposit till en scart adaptor och även S-video till en annan Scart adaptor??

Anledningen är att jag sitter med en tjock-TV, som bara har scart ingång, samt att jag även vill leda signalen till en trådlös bild/ljud överförare till en annan TV...

Självklart förstår jag att jag antingen kan se via komposit eller via S-video, men kan man växla med fjärrkontrollen till antingen komposit eller S-video?

Ja, det går bra det. Den skickar både komposit och s-video samtidigt.
Däremot finns det bara en uppsättning kontakter för stereoljud.

//BC

Postad 25 November 2008 - 08:49

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Fast det lär nog bli ganska trist bild att titta på med de utgångarna, iaf composit. Lite overkill med en hd-maskin som den här.
Vet inte om du kan ta komponent och lägga i en liten scartväxel, och ta ut rgb från den i stället. Åtminstone bättre i teorin.

Redigerat av penke62, 25 November 2008 - 08:50.

Postad 25 November 2008 - 08:52

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Fast det lär nog bli ganska trist bild att titta på med de utgångarna, iaf composit. Lite overkill med en hd-maskin som den här.
Vet inte om du kan ta komponent och lägga i en liten scartväxel, och ta ut rgb från den i stället. Åtminstone bättre i teorin.

Jo,men det blir ju nästan billigare att köpa en ny, platt TV. :(

//BC

Postad 25 November 2008 - 09:21

penke62
  • penke62
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0

Jo,men det blir ju nästan billigare att köpa en ny, platt TV. :(

//BC

Vilket är det bästa alternativet, om möjligt att lösa.

Postad 25 November 2008 - 11:14

flizzy
  • flizzy
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Ny Beta-firmware ute nu:

http://canman.se/med....PreRelease.zip

Postad 25 November 2008 - 11:18

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Ny Beta-firmware ute nu:

http://canman.se/med....PreRelease.zip

Äntligen stöd för username/password över SAMBA! :(

//BC

Postad 25 November 2008 - 11:44

Unregistered33328
  • Unregistered33328
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Någon som har en länk till vad som är uppdaterat?

Postad 25 November 2008 - 11:46

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Någon som har en länk till vad som är uppdaterat?

6500/7000 Firmware 1.3.65.Pre Release

1.3.65 Pre Release

Changes from 1.3.59

1. The crash issue found during playback of MKV files with embedded subtitle has been fixed.

2. Different audio streams can be selected while playing AVI or MKV files.

3. The system crash issue during volume change after audio track change has been fixed.

4. Audio and subtitle key works only during Play or Pause.

5. The Issue with hard disc formatting using TVIX is fixed.

6. Users can connect to SAMBA servers with different ID and password. Earlier ID could be only “tvixhd1”.

7. Fixed audio does not output when play a PCM track on DVD with some display.

* Setup structure has been changed, so please check if the setup is preserved or not after upgrade.

Known issues

Video Issues:

1. When Auto Switch is set for NTSC/24Hz, 24Hz files may not output through HDMI with some display devices.

2. For some MKV files, TVIX crashes when it is played from bookmark.

3. For MKV files having FLAC and OGG audio stream, the audio is muted.

4. For some MKV files, the subtitles displayed are not in sync

5. For some TS files, resuming normal playback after fast forward playback, leads to muting of the audio.

6. For some TP files, the audio stutters and sometimes crash is also observed.

7. For TS, TP, M2TS and MTS files, fast backward playback is not supported.

8. Play an M2TS file with DTS HD master audio.

When DTS audio setting is digital, HDMI audio is ON and HD audio passthrough is set to ON, then audio is not heard on the SPDIF output.

For the same setting, if HDMI audio is set to OFF, then audio is HEARD on the SPDIF output.

Audio Issues:

1. If you play files with HD audio tracks like Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus, DTS-HD MA or LPCM, you’d better turn on HD Audio pass through on the setup even though you don’t have a receiver that supports decoding of these formats. Otherwise, you will hear strange noise with some repetitive popping noise. Currently, TVIX doesn’t support core decoding, if you don’t have a HD audio decoder receiver, you need to select other than above HD audio track.

2. Some of the AAC files are not being played back.

3. MP4A files are not being played back

4. For some APE and OGG files, the audio is muted

5. For MP3 files with low sampling frequency, the TVIX crashes on playback from a specified time.(GOTO playback)

6. For MP3 files with low sampling frequency, the TVIX crashes on fast forward playback

ETC Issues:

1. USB icon continues to display even after disconnecting DVD-ROM USB drive from TVIX. Then clicking on the USB icon leads to crash of TVIX.

//BC

Postad 25 November 2008 - 13:11

abac
  • abac
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Vilka trådlösa nätverkskort fungerar för 6500? Jag har ett D-Link DWA-142 (pucken - draft 802.11n-klientenhet). Kommer det fungera?

Anledningen till att jag tvekar på denna är dels möjligheterna för snabbt, trådlöst bredband samt att det inte finns torrentklient. Jag hörde ryktas om en modifierad firmware där det fanns torrentstöd, vet inte om detta stämmer?

Att koppla loss enheten och plugga in till min dator via USB vill jag inte. Det bästa är om torrent funkar eller man snabbt kan överföra filer från datorn via nätverket. Vad är möjligt?

Tack!

Postad 25 November 2008 - 13:27

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Vilka trådlösa nätverkskort fungerar för 6500? Jag har ett D-Link DWA-142 (pucken - draft 802.11n-klientenhet). Kommer det fungera?

Anledningen till att jag tvekar på denna är dels möjligheterna för snabbt, trådlöst bredband samt att det inte finns torrentklient. Jag hörde ryktas om en modifierad firmware där det fanns torrentstöd, vet inte om detta stämmer?

Att koppla loss enheten och plugga in till min dator via USB vill jag inte. Det bästa är om torrent funkar eller man snabbt kan överföra filer från datorn via nätverket. Vad är möjligt?

Tack!

De här adaptrarna funkar med M-6500;

- D-Link DWL-G122 (HW ver. C1)
- Linksys WUSB54GC
- Belkin F5D7050 with Ralink chip

Min erfarenhet säger dock att trådlöst är ganska kass. Bara 64bit WEP bland annat.
Torrent funkar inte i DViCOs firmwares.
Det går dock alldeles utmärkt att föra över filer via nätverket antingen med NFS eller SAMBA.
USB är förståss det allra snabbaste alternativet.

//BC

Postad 25 November 2008 - 14:13

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Jag har inte följt vad som hände med de hackade firmwares som drog igång innan sommaren.
Ingen som har pejl på det?

Postad 25 November 2008 - 14:14

abac
  • abac
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

De här adaptrarna funkar med M-6500;

- D-Link DWL-G122 (HW ver. C1)
- Linksys WUSB54GC
- Belkin F5D7050 with Ralink chip

Min erfarenhet säger dock att trådlöst är ganska kass. Bara 64bit WEP bland annat.
Det går dock alldeles utmärkt att föra över filer via nätverket antingen med NFS eller SAMBA.
USB är förståss det allra snabbaste alternativet.

//BC

Hmm, konstigt att det inte är fler trådlösa nätverkskort som fungerar. Speciellt med tanke på att dessa endast är 54 Mbit/s (och jag precis har köpt D-Links 855).

Varför finns det inget mediacenter som klarar snabbt trådlöst, TV, hårddisk, MVK (och andra HD-format)?

Postad 25 November 2008 - 18:32

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Är det någon som kör TViX:en till FullHD-display? Jag kör den mot projjen (Sanyo Z700) och får inte projjen att visa att den tar emot 1080P/24 signal utan den visar 720P/24 istället... har senaste beta fw... någon som har nån idé?

Postad 25 November 2008 - 18:36

Cthugha
  • Cthugha
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Varför finns det inget mediacenter som klarar snabbt trådlöst, TV, hårddisk, MVK (och andra HD-format)?

Jodå, snart... och mer därtill :(

http://www.hdi.co.il/fullhd_players/

http://www.mpcclub.c...o...forum&f=207

De verkar riktigt lovande om de bara kan få till det sista i sin firmware (orkar inte vara försökskanin så jag väntar, är för tillfället hyfsat nöjd med min 6500, inga stora problem).

Jag skulle vilja se en sådan lösning från DViCO också! En TViX HD BD-10000 kanske? :(

Postad 25 November 2008 - 18:58

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hmm, konstigt att det inte är fler trådlösa nätverkskort som fungerar. Speciellt med tanke på att dessa endast är 54 Mbit/s (och jag precis har köpt D-Links 855).

De där WLAN-korten var väl de som fanns tillgängliga när 4100/5100 utvecklades, och så la man in stöd för dem. WLAN-stödet verkar ju inte ha byggts ut sedan dess.

Men om man vill ha snabbare WLAN och bättre kryptering än WEP till sin TViX är det enklaste att koppla en trådlös brygga till TViXen, så att tvixen bara använder trådade nätverket.
Nu har jag ingen större kolla på vilka trådlösa bryggor som finns därute men det borde väl gå att hitta någon som stöder WPA/WPA2 och snabbare WLAN än 54 Mbit/s?

Redigerat av distortion2, 25 November 2008 - 18:59.

Postad 25 November 2008 - 21:28

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0

Är det någon som kör TViX:en till FullHD-display? Jag kör den mot projjen (Sanyo Z700) och får inte projjen att visa att den tar emot 1080P/24 signal utan den visar 720P/24 istället... har senaste beta fw... någon som har nån idé?

Har testat lite mer och nu får jag ut 1080p från den, men då följer inte ljudet med. Förstärkaren får inte rätt signal helt enkelt. Har någon annan råkat ut för detta? på 720p och 1080i följer ljudet med.

Postad 26 November 2008 - 09:10

thella
  • thella
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Har några frågor när det gäller denna:

1. Trådlöst internet, innebär det att jag kan ladda hem grejer direkt från mediaextendern eller hur går det till? Om man nu inte kan det, hur får man smidigast över de filer(filmer, musik etc) man vill ha på tvixen?

2. Klarar den att spela upp iso och imagefiler? Rar har jag läst att det inte funkar.

3. Om man har till exempel en serie med en separat fil för undertext, klarar tvixen av att hantera undertext-filen så att man får text?

4. Om jag vill koppla in högtalare till tvixen, måste jag ha en förstärkare emellan eller räcker det med 3.5 mm stickkontakt och att det funkar då?

Hoppas någon orkar förbarma sig... :huh:

Redigerat av thella, 26 November 2008 - 09:17.

Postad 26 November 2008 - 09:34

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

1. Trådlöst internet, innebär det att jag kan ladda hem grejer direkt från mediaextendern eller hur går det till? Om man nu inte kan det, hur får man smidigast över de filer(filmer, musik etc) man vill ha på tvixen?

2. Klarar den att spela upp iso och imagefiler? Rar har jag läst att det inte funkar.

3. Om man har till exempel en serie med en separat fil för undertext, klarar tvixen av att hantera undertext-filen så att man får text?

4. Om jag vill koppla in högtalare till tvixen, måste jag ha en förstärkare emellan eller räcker det med 3.5 mm stickkontakt och att det funkar då?

Hoppas någon orkar förbarma sig... :huh:

1. Jag förstår inte riktigt vad du menar med "trådlst internet" Men jag antar att du undrar om det går att använda tvixen i trådlöst nätverk. På den frågan är svaret ja, med USB-nätverkskort eller trådlös brygga.

2. Både .ISO och .IMG-filer funkar. Dock funkar bara .IMG med beta-firmware, men det är bara att döpa om .IMG-filer till .ISO så funkar det med officiell firmware.

3. Ja, det funkar med externa undertexter.

4. Eftersom tvixen inte har någon inbyggd förstärkare så måste du ha en extern förstärkare. Men du kan ju såklart använda aktiva högtalare med inbyggd förstärkare, typ datorhögtare.

Postad 26 November 2008 - 09:43

Unregistered952478cf
  • Unregistered952478cf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Citera(thella @ Nov 26 2008, 09:10 ) *

Du kan alltid mappa upp TViX:en som en ftp på datorn. På så vis kan du alltid lägga in filerna direkt från datorn.

Postad 26 November 2008 - 09:48

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Citera(thella @ Nov 26 2008, 09:10 ) *

Du kan alltid mappa upp TViX:en som en ftp på datorn. På så vis kan du alltid lägga in filerna direkt från datorn.

Ok. Du menar om det finns inbyggd torrentklient? Det gör det inte. Du för över filerna antingen via FTP, SAMBA, ellr USB.

Postad 26 November 2008 - 09:49

Unregistered5c443e62
  • Unregistered5c443e62
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej gott folk

Jag får min TViX M-6500A idag. Jag får även med en Hårddisk på 1000GB.
Är det något man ska tänka på innan man kör igång?
Mitt hem består av en iMac och en Macbook om det gör något speciellt?

MVH Patrik

Postad 26 November 2008 - 10:02

thella
  • thella
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Är det svårt att göra ett eget nätverk hemma? Är väl hyfsat datakunnig, men har inte gjort det tidigare, skulle ju vara smidigt att ha tvixen som en del i nätverket...

En annan sak som slår mig, och som kanske inte riktigt är en fråga, är att tvixen är rätt dyr. Om man tex jämför med en playstation 3 så kostar ps3:an ungefär 1500 mer, men den kan göra ungefär samma saker PLUS att man får en jäkligt schyst spelkonsol på köpet :huh:. Är jag helt ute och cyklar med detta resonemang? Vet iofs att ps3:an inte kan spela upp imagefiler...

Postad 26 November 2008 - 10:48

Unregistered952478cf
  • Unregistered952478cf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Är det svårt att göra ett eget nätverk hemma? Är väl hyfsat datakunnig, men har inte gjort det tidigare, skulle ju vara smidigt att ha tvixen som en del i nätverket...

En annan sak som slår mig, och som kanske inte riktigt är en fråga, är att tvixen är rätt dyr. Om man tex jämför med en playstation 3 så kostar ps3:an ungefär 1500 mer, men den kan göra ungefär samma saker PLUS att man får en jäkligt schyst spelkonsol på köpet :huh:. Är jag helt ute och cyklar med detta resonemang? Vet iofs att ps3:an inte kan spela upp imagefiler...

Denna fungerar inte som en vanlig nätverksdisk. Som det är idag så kan du mappa upp den som en FTP. I Vista ser det då ut dom en vanlig enhet. Har du XP hittar du den under "Mina Nätverksplatser". Detta efter att du mappat upp den. Har du en router så får du ange vilken IP den ska ha. Det är inte speciellt svårt, bara man vet hur man ska göra:
Anslut nätverksenhet:
Välj: webbmapp eller FTP-plats.
ftp://TViXFTP:"lösenord setup på TViX"@"ip-adress till TViX"

Jag vet att det är en firmware på väg ut som gör att man ska kunna använda den som en vanlig Nätverksdisk.

Jag vet inte exakt hur bra en PS3a är och vad den klarar av, men med TViX:en så kan du spela upp i stort sett alla format. Musik i Lossless-format. Filmer i FullHD etc.

Postad 26 November 2008 - 11:22

malvamax
  • malvamax
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej!

Kan någon/några ge mig bra alternativ på en NAS-SERVER som man kan använda till tvixen för att streama 1080p
filmer utan att det hackar/laggar..., jag kör kablat internet från bredbandsbolaget....(Ej trådlöst)..
Priset får ligga mellan 1000-2000 kr...helst..

Mvh DB

Postad 26 November 2008 - 11:29

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Hej!

Kan någon/några ge mig bra alternativ på en NAS-SERVER som man kan använda till tvixen för att streama 1080p
filmer utan att det hackar/laggar..., jag kör kablat internet från bredbandsbolaget....(Ej trådlöst)..
Priset får ligga mellan 1000-2000 kr...helst..

Mvh DB

Lite över din budget, men rikrigt bra tycker jag.
http://www.pixmania.....html?srcid=910

Postad 26 November 2008 - 15:38

VegaNass
  • VegaNass
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

En annan sak som slår mig, och som kanske inte riktigt är en fråga, är att tvixen är rätt dyr. Om man tex jämför med en playstation 3 så kostar ps3:an ungefär 1500 mer, men den kan göra ungefär samma saker PLUS att man får en jäkligt schyst spelkonsol på köpet :unsure:. Är jag helt ute och cyklar med detta resonemang? Vet iofs att ps3:an inte kan spela upp imagefiler...

Mja, det är nog lite svajjigt på hojjen...
PS3:an har inte alls samma formatstöd som TViX 6500/7000 och/eller PCH A-110. Antingen får man konvertera filmerna till ett av PS3:an supporterat format eller så får köra transcode via Tversity http://tversity.com/...s3-21-and-more/.

Fast med en TViX kan man inte spela spel....

TViX:en är ju smidig att ta med sig till polare, landet osv...givet att man har hårddisk i den...

Man skulle kunna tro att det går att köra PS3:an med Ubuntu/Yellow Dog och sen lägga på Linux-porten av XBMC, men se det gick inte.
If you doubt; http://xbmc.org/foru...ead.php?t=40236.

Jag hoppas på att hämta min TViX 6500 idag (bytt från PCH A-110). En helg med PCH A-110 fick räcka...

/Fredrik

Postad 26 November 2008 - 16:36

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Denna fungerar inte som en vanlig nätverksdisk. Som det är idag så kan du mappa upp den som en FTP. I Vista ser det då ut dom en vanlig enhet. Har du XP hittar du den under "Mina Nätverksplatser". Detta efter att du mappat upp den. Har du en router så får du ange vilken IP den ska ha. Det är inte speciellt svårt, bara man vet hur man ska göra:
Anslut nätverksenhet:
Välj: webbmapp eller FTP-plats.
ftp://TViXFTP:"lösenord setup på TViX"@"ip-adress till TViX"

Jag vet att det är en firmware på väg ut som gör att man ska kunna använda den som en vanlig Nätverksdisk.

Om inte alldeles från början, så i alla fall "i evigheter", har TViX 6500/7000 innehållit en Sambaserver och fungerar som en vanlig nätverksdisk.

Postad 26 November 2008 - 16:45

Undraren
  • Undraren
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag har försökt att hitta info om tvixen har Wake on lan utan att lyckas. Varför jag frågar är för att när det nedpackade materialet har landat i min server packas det upp automtiskt och läggs i den mappen jag har förvalt. Kan jag peka att filmerna ska hamna på tvixens hdd? Vaknar den själv eller måste jag ha på den hela tiden?

Tacksam för svar!

PS. Min tvix ligger på Posten och väntar... :unsure:

Postad 26 November 2008 - 17:00

Unregistered952478cf
  • Unregistered952478cf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Om inte alldeles från början, så i alla fall "i evigheter", har TViX 6500/7000 innehållit en Sambaserver och fungerar som en vanlig nätverksdisk.

Jag får den inte att fungera som en vanlig nätverksdisk. Den fungerar bara som en ftp. Du kan Tex. inte flytta mappar, formatera disken etc. Installerar man netshare så verkar det bara som att man skrivar upp hastigheten lite när man streamar.
Går det att få den via nätverksdisk? Jag har hört att det ska gå om man använder en firmware (som dock inte är utgiven av DViCO...

Redigerat av Unregistered952478cf, 26 November 2008 - 19:52.

Postad 26 November 2008 - 17:01

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Jag har försökt att hitta info om tvixen har Wake on lan utan att lyckas. Varför jag frågar är för att när det nedpackade materialet har landat i min server packas det upp automtiskt och läggs i den mappen jag har förvalt. Kan jag peka att filmerna ska hamna på tvixens hdd? Vaknar den själv eller måste jag ha på den hela tiden?

Tacksam för svar!

PS. Min tvix ligger på Posten och väntar... :unsure:

Den har inte Wake On LAN så du får ha depåslagen hela tiden. Eller så kan du ju packa upp filerna på datorn och skriva en liten batchfil som kopierar innehållet i den mappen till tvixen, sen kör du batchfilen med jämna mellanrum med hjälp av schemaläggaren. Då kommer filerna kopieras till tvixen om den är påslagen.

Postad 27 November 2008 - 07:43

malvamax
  • malvamax
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej!

2 frågor...

1: var får man tag i mer fräcka wallpapers till tvixen??
2. hur byter man ut ikonerna i tvixen till lite snyggare?
typ den gula mappen som mina bluray filmer ligger i??

mvh db

Postad 27 November 2008 - 07:46

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Hej!

2 frågor...

1: var får man tag i mer fräcka wallpapers till tvixen??
2. hur byter man ut ikonerna i tvixen till lite snyggare?
typ den gula mappen som mina bluray filmer ligger i??

mvh db

Tvixie.
http://www.tvixie.com/

Postad 27 November 2008 - 08:56

tomras
  • tomras
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Nu har även jag fått min tvix, 6500. Behöver lite experthjälp!

Har en qnap 209Pro NAS där jag har alla mina mediafiler, går det överhuvudtaget att få tvixen att streama från den?? Kan ju knappast installera netshare på qnappen..

mv Tom

Postad 27 November 2008 - 09:00

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Nu har även jag fått min tvix, 6500. Behöver lite experthjälp!

Har en qnap 209Pro NAS där jag har alla mina mediafiler, går det överhuvudtaget att få tvixen att streama från den?? Kan ju knappast installera netshare på qnappen..

mv Tom

Det ska inte vara några problem.
Netshare är ju bara en variant av NFS vilket jag antar att QNAP:en har, annars går det ju att köra SAMBA också.

Postad 27 November 2008 - 09:17

Unregistered952478cf
  • Unregistered952478cf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Kan någon förklara för mig hur man får den att fungera som en nätverksdisk? Går det?
Jag får den att fungera som SAMBA och NFS (via netshare), men det är ju mer en ftp. Alltså, jag kan lägga in filer i mappar och dylikt. Jag vill kunna flytta runt mappar, kopiera, flytta, radera etc. Saker som jag inte lyckas med via SAMBA/NFS.
Jag vill att den ska synas som en vanlig hårddisk. Går det?

Postad 27 November 2008 - 09:25

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Kan någon förklara för mig hur man får den att fungera som en nätverksdisk? Går det?
Jag får den att fungera som SAMBA och NFS (via netshare), men det är ju mer en ftp. Alltså, jag kan lägga in filer i mappar och dylikt. Jag vill kunna flytta runt mappar, kopiera, flytta, radera etc. Saker som jag inte lyckas med via SAMBA/NFS.
Jag vill att den ska synas som en vanlig hårddisk. Går det?

Det är bara öppna utforskaren, skriv \\tvixens ipadress (exempelvis \\192.168.1.10), då frågar den efter inloggningsuppgifter, som är användare: tvixhd1 lösen: tvixhd1.

Postad 27 November 2008 - 09:30

Unregistered952478cf
  • Unregistered952478cf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Det är bara öppna utforskaren, skriv \\tvixens ipadress (exempelvis \\192.168.1.10), då frågar den efter inloggningsuppgifter, som är användare: tvixhd1 lösen: tvixhd1.

Fungerar den då som vanlig hårddisk, eller blir det som ftp? Jag har mappat upp den i utforskaren tidigare genom "Anslut nätverksenhet". Jag hittar den och kommer åt den. Men som sagt, den fungerar bara som ftp, inte som en vanlig hårddisk...

Postad 27 November 2008 - 09:34

tomras
  • tomras
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Det ska inte vara några problem.
Netshare är ju bara en variant av NFS vilket jag antar att QNAP:en har, annars går det ju att köra SAMBA också.

Ok!!! låter betryggande..

Men sry om jag är trög, men hur går jag tillväga för att spela upp en fil från NAS servern? Mappar man upp qnapen i tvixen på nått vis då eller?

Postad 27 November 2008 - 09:34

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Fungerar den då som vanlig hårddisk, eller blir det som ftp? Jag har mappat upp den i utforskaren tidigare genom "Anslut nätverksenhet". Jag hittar den och kommer åt den. Men som sagt, den fungerar bara som ftp, inte som en vanlig hårddisk...

Om du mappar upp den så kommer den lägga sig som en nätverksdisk i utforskaren.

Tryck Verktyg -> Anslut nätverksenhet ock bocka för Återanslut vid inloggning så mappas den varje gång du loggar in.

Postad 27 November 2008 - 09:36

Unregistered952478cf
  • Unregistered952478cf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Om du mappar upp den så kommer den lägga sig som en nätverksdisk i utforskaren.

Tryck Verktyg -> Anslut nätverksenhet ock bocka för Återanslut vid inloggning så mappas den varje gång du loggar in.

Så långt är jag med och jag hittar den varje gång. Men därifrån är det begränsad åtkomst. Det är det jag menar :)
Kan du radera en fil, flytta en hel mapp osv?
Jag får inte det att fungera...

Postad 27 November 2008 - 09:40

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Ok!!! låter betryggande..

Men sry om jag är trög, men hur går jag tillväga för att spela upp en fil från NAS servern? Mappar man upp qnapen i tvixen på nått vis då eller?

I tvixens setuyp finns det en meny som heter Network och det står faktiskt hur man gör i den för övrigt ganska bristfälliga mnualen.

Så långt är jag med och jag hittar den varje gång. Men därifrån är det begränsad åtkomst. Det är det jag menar :)
Kan du radera en fil, flytta en hel mapp osv?
Jag får inte det att fungera...

Ja, det är inga poblem, förutom att det är problem med filer och mappar som innehåller å, ä och ö. Jag använder windows XP, det kanske fungerar annorluda om du kör med Vista?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.