DVB-C, gothnet, tevemottagare.
82 svar till detta ämne
Postad 26 November 2008 - 23:03
jensv604
-
jensv604
-
Rookie
-
5 inlägg
Är det någon som provat CA modul tillsammans med Gothnet.
Jag har en Sony 52w4500 som har DVB-C och jag har inga problem att få in gothnets fria kanaler (tom viasat sport som inte skall vara fri)
Men jag abbonerar på Viasat Golf och har en extern dekoder för den, men skulle hellre vilja köra den genom dekodern i TVn.
Är det någon som vet om det funkar med en vanlig CA modul för comhem för detta? Eller finns det några CA moduler som är godkända av gothnet?
Postad 28 December 2008 - 18:56
joggy
-
joggy
-
Rookie
-
1 inlägg
Köpte nyss en Samsung 40" A656 och har flyttat till en lägenhet med GothNet. För att få in alla kanaler digitalt väljer du, i "Plug & Play", Svenska som språk och sedan Finland som land. Tv:n sökte därefter upp kanalerna automatiskt.
Väljer man Sverige som land kan man som sagt bara få in kanalerna från en frekvens pga att den då ställer in sig för ComHem.
Postad 19 February 2009 - 09:42
gudenpedda
-
gudenpedda
-
Rookie
-
3 inlägg
Någon som provat Humax CXHD 1000 C med Gothnet, får den inte att funka, men vorde grymt om man kunde använda den så att man slapp köpa ny (hade Comhem i gamla lägenheten)...
Edit:
AH fick det att funka nu,  tack vare inställningarna ovan, alltså:
Humax CXHD 1000 C fungerar med Gothnet med följande parametrar:
Frekvens: 490 MHz (även 498,506,514 nämndes också men 490 funkade för mig)
Nätverksid: 100
Symbolrate: 6875
Redigerat av gudenpedda, 20 February 2009 - 20:16.
Postad 10 June 2009 - 08:00
weezer
-
weezer
-
Forumräv
-
-
706 inlägg
Ska inte bumpa en gammal tråd i onödan men ngn har säkert nytta av denna info.
Fick felmeddelandet "kan ej avkoda programmet" från min digiality 2001 CX.
Fick detta råd från kjaerulff som är distributör.
Dra ur sladden bakpå.
Håll inne standbyknapp på front
Tryck in strömkabeln och håll inne standby under tiden, släpp inte.
Displayen kommer visa "RST" och räkna ner från 5 till 1.
Släpp standbyknappen. Starta om boxen. Gör en kanalsökning. Nu bör det funka.
Detta står inte i manualen, så kan va bra att ha ifall det skiter sig.
Postad 17 June 2009 - 19:35
Backontrack
-
Backontrack
-
Rookie
-
2 inlägg
Hur lagrar ni kanalerna eftervarandra på Samsung 260? Jag kan bara enbart se en frekvens samtidigt.
Det är förstås Gothnet digital spegling jag pratar om.
Postad 01 July 2009 - 16:36
gorman
-
gorman
-
Rookie
-
7 inlägg
har köpt en samsung UE-46B7050 som jag är mycket nöjd med.
Ville ha digital tv så jag beställde boxers med ca-modul.
Fick dock inte in några kanaler vilket förmodligen beror på att bostadsbolaget har avtal med tele2vision. Men testade iaf att göra sökningar genom att ställa in land som finland och utan modul, med modul och med modul med kortet i men hittar inte en enda digital kanal. TVn har inbyggd DVB-T och DVB-C. Fattar inget, borde ju hitta nåt!?!?
Modulen med kort satt i korrekt då infon gick att se i TVn om kortet och modulen.
Kan inte heller skaffa inomhusantenn då det är för dålig täckning enligt min lokala tv-handlare 
Vad ska jag göra?
Postad 01 July 2009 - 16:45
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
har köpt en samsung UE-46B7050 som jag är mycket nöjd med. Ville ha digital tv så jag beställde boxers med ca-modul. Fick dock inte in några kanaler vilket förmodligen beror på att bostadsbolaget har avtal med tele2vision. Men testade iaf att göra sökningar genom att ställa in land som finland och utan modul, med modul och med modul med kortet i men hittar inte en enda digital kanal. TVn har inbyggd DVB-T och DVB-C. Fattar inget, borde ju hitta nåt!?!? Modulen med kort satt i korrekt då infon gick att se i TVn om kortet och modulen. Kan inte heller skaffa inomhusantenn då det är för dålig täckning enligt min lokala tv-handlare  Vad ska jag göra?
Du sökte på kabel, alltså c-boxen? Boxerabonnemanget kan du glömma om du inte har egen antenn. Du ska ha ett abonnemang från tele2vision och en modul för C-box, alltså Conax
Postad 01 July 2009 - 17:13
gorman
-
gorman
-
Rookie
-
7 inlägg
Du sökte på kabel, alltså c-boxen? Boxerabonnemanget kan du glömma om du inte har egen antenn. Du ska ha ett abonnemang från tele2vision och en modul för C-box, alltså Conax
ja jag sökte på cable. snackade med tele2 kundsupport idag och de sa att de inte har ca-moduler och att man måste ha en digitalbox om man ska ha kanaler från dem  vill ju inte betala för en digitalbox som jag inte kommer använda. men måste man ha en modul i tvn för att få de fria kanalerna?
Postad 01 July 2009 - 17:59
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Jag har inte tele2 men dom här har fått till 7 sidor så visst borde det gå med modul https://www.minhembi...howtopic=217163
Postad 01 July 2009 - 19:24
gorman
-
gorman
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har inte tele2 men dom här har fått till 7 sidor så visst borde det gå med modul https://www.minhembi...howtopic=217163
testat allt möjligt nu, verkar som de spärrat allt utom tele2 med box. H-e oxå, ville ju ha med ca-modul så man sköter allt genom sin vanliga fjärris
Postad 16 July 2009 - 10:20
Robban B
-
Robban B
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Har nyligen köpt 2 nya samsung tv apparater (46B7070 och LE-22B546) och har gothnet hemma. Båda dessa ställde jag in med Finland som land och det fungerade utmärkt.
Postad 25 August 2009 - 23:40
Dangermouse
-
Dangermouse
-
Rookie
-
3 inlägg
Någon som provat Humax CXHD 1000 C med Gothnet, får den inte att funka, men vorde grymt om man kunde använda den så att man slapp köpa ny (hade Comhem i gamla lägenheten)... 
Edit: AH fick det att funka nu, tack vare inställningarna ovan, alltså:
Humax CXHD 1000 C fungerar med Gothnet med följande parametrar:
Frekvens: 490 MHz (även 498,506,514 nämndes också men 490 funkade för mig) Nätverksid: 100 Symbolrate: 6875
Har nu fått mina vantar på en Humax HDPVR-1000 C men har lite problem med att få in några kanaler. Testade att byta till finland på samsungtv:n och det fungerade utmärkt. Men med denna boxen får jag fan inte in något alls, har en gammal sketen humax sen tidigare och med den kan jag hitta allt, t.o.m. SPA:s och CD:s kodade sändningar. Så min enkla fråga är nu om det kan ha något att göra med att comhem pairar (vilket det inte borde göra då jag inte är på deras nät längre), eller om det kan vara så enkelt att Humax HDPVR-1000 C är mer kräsen med signalstyrkan, får bara runt 43% signalstyrka men kvaliteten ligger stadigt på 100%. Hur stark signalstyrka har ni? På de andra boxarna är den högre... Någon som har något förslag?
Redigerat av Dangermouse, 25 August 2009 - 23:48.
Postad 02 September 2009 - 22:06
P997R
-
P997R
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har en Humax CX 1201-C men får inte in SVT-kanalerna eller TV4. De ligger i listan men man ska ju ha SVT Väst, jag har bara SVT Tal.
Jag har kanalsökt på 490MHz men får det inte att funka. Nån som har en lösning på det problemet?
Tack på förhand!
//Rikard
Postad 02 October 2009 - 18:10
big_swede70
-
big_swede70
-
Forumräv
-
-
913 inlägg
Bara för info..
Har precis hjälpt en granne som köpte en Panasonic 42tums plasma av Viera-serien.
Gick utan problem söka upp alla de kanaler Gothnet speglar i vårat kabelnät här. Behövde inte ens "lura" tv'n och välja annat språk utan den sökte upp alla frekvenser och hitta alla 17 kanaler vi har speglade här direkt.. plus några fler spanska, polska, turkiska kanaler som jag aldrig sett tidigare och som inte finns med på Gothnets kanallista på deras hemsida ???
Fråga:
Någon som har erfarenhet av Phillips LCD som har inbyggd DVB-C. Har funderingar på deras 8404 modell och den är ju oxå ComHem-förberedd men det ger som vanligt inga garantier för det ska funka med andra kabel-tv leverantörer än CH...suck
Postad 16 October 2009 - 08:52
Unregistered09fcfb29
-
Unregistered09fcfb29
-
Rookie
-
3 inlägg
Har nu fått mina vantar på en Humax HDPVR-1000 C men har lite problem med att få in några kanaler. Testade att byta till finland på samsungtv:n och det fungerade utmärkt. Men med denna boxen får jag fan inte in något alls, har en gammal sketen humax sen tidigare och med den kan jag hitta allt, t.o.m. SPA:s och CD:s kodade sändningar.
Jag försökte mig också på att få in Gothnets kanaler på en Humax HDPVR-1000C igår utan att lyckas. Ringde Humax idag och de säger att boxen är låst till ComHem. Antar att det inte finns nåt sätt runt det, om man inte lyckas hacka firmware?
Postad 27 October 2009 - 02:06
big_swede70
-
big_swede70
-
Forumräv
-
-
913 inlägg
Tillägg: En granne som köpte en Sony Lcd 42 tum full-HD av okänd modell förra v fick oxå in alla våra Gothnet-kanaler utan massa jox, bara söka och den hitta alla direkt Jag försökte mig också på att få in Gothnets kanaler på en Humax HDPVR-1000C igår utan att lyckas. Ringde Humax idag och de säger att boxen är låst till ComHem. Antar att det inte finns nåt sätt runt det, om man inte lyckas hacka firmware? 
har du försökt söka med finska inställt i den som språkval? bara memorera hur du ska hitta i menyerna innan du ställer in finska så du kan välja svenska igen sen efter kanalsökningen...
Postad 03 November 2009 - 19:33
Unregistered09fcfb29
-
Unregistered09fcfb29
-
Rookie
-
3 inlägg
har du försökt söka med finska inställt i den som språkval? bara memorera hur du ska hitta i menyerna innan du ställer in finska så du kan välja svenska igen sen efter kanalsökningen...
Nej det gjorde jag inte. Tror inte det fanns faktiskt om jag minns rätt. Har redan skickat tillbaka den tyvärr så jag kan inte prova... Har köpt en Anysee E30C Plus istället och den får in kanalerna fint från Gothnet.
Postad 03 November 2009 - 19:45
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Sony har inga problem att hitta kanaler, men Samsung ska vara Land Finland, språk får gärna vara svenska
Postad 03 November 2009 - 23:32
Unregistered6b837b35
-
Unregistered6b837b35
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har en Humax CX-1201C och lyckas inte få någon signalstyrkal alls den står hela tiden på 0% har testat hela kvällen nu, någon som kan hjälpa mig få in gothnet kabel tv?
Postad 04 November 2009 - 01:27
Tomanista
-
Tomanista
-
Veteran
-
-
2396 inlägg
Sony har inga problem att hitta kanaler, men Samsung ska vara Land Finland, språk får gärna vara svenska
Problemet blir dock att tiden i kanalguiden hamnar en timme fel oavsett inställning av TV'ns klocka då den går efter finsk tid. Lite irriterande
Postad 14 November 2009 - 10:39
Unregisterede5a2c6ee
-
Unregisterede5a2c6ee
-
Användare
-
-
188 inlägg
Ett tips till alla som har valt Finland som land; Testa Norge som land? Borde fungera bättre och med rätt tid.
Postad 15 November 2009 - 11:51
big_swede70
-
big_swede70
-
Forumräv
-
-
913 inlägg
Problemet blir dock att tiden i kanalguiden hamnar en timme fel oavsett inställning av TV'ns klocka då den går efter finsk tid. Lite irriterande
Hmm, det problemet har inte jag efter att ha sökt med finska som förval och sen efter ha sparat gått tillbaks till sve igen. Detta gälleer då som sagt en extern digitalbox ( Samsung 260) Mvh
Postad 22 November 2009 - 23:06
Agent807
-
Agent807
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag har följt tråden eftersom jag har liknande problem nämligen:
* Har en Digitalbox Samsung DCB-P850Z - (DVB-C kompatibel)
* Har flyttat från ett Comhem-hus till Gothnet hus
* Lyckas inte få in TV-kanalerna i boxen.
* Har provat alla inställningar som föreslås ovan (utom finska menyer).
Förslag på hur man går vidare?
Postad 23 November 2009 - 09:45
Johanneso
-
Johanneso
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Bor i Masthugget i Gbg, har en samsung ue46b7070 och en digiality c-2001 cx.
Jag lyckas inte få in en j-kla digital kanal hur jag än försöker.
Jag har provat ställa om till land finland, manuella sökningar på boxen med vad jag tror är sätt frekvenser, men inget.
Finns ingen support som vill hjälpa till heller.
Det kommer bara upp 0 kanaler hur jag än söker.
Någon som har nåt bra tips??
Hjälp!!
Postad 05 December 2009 - 12:58
Unregistered484c67d6
-
Unregistered484c67d6
-
Rookie
-
1 inlägg
Hejsan!
Jag har nyligen köpt en humax CXHD-5000C. Verkar som den låst till ComHem, någon som har någon ide om annan firmware eller annat sätt att komma runt detta problem? Boxen indikerar 100% kvalitet på signalen och 47% styrka så felet bör inte vara där. Ni som lyckats med CXHD-1000C, gjorde ni något speciellt?
/Marthin
Postad 09 December 2009 - 20:32
Gothr2
-
Gothr2
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Hej!
Nån som vet vilka inställningar man ska göra i denna TV (Panasonic Viera TX-P42X10Y) för att få den att funka med GOTHNET i Göteborg? Just nu så står det att alla kanaler är krypterade! Fattar inget alls, så just nu är det analoga nätet som gäller.
mvh Henrik
Postad 21 December 2009 - 17:57
huhmz
-
huhmz
-
Rookie
-
6 inlägg
OK, för att öppna upp en gammal tråd: Hur gör ni med 260z för att kunna ställa in alla kanaler på alla fyra band samtidigt? Jag får söka upp det bandet kanalen finns på om jag ska byta mellan dem.
Postad 10 January 2010 - 00:04
huhmz
-
huhmz
-
Rookie
-
6 inlägg
Inte många tips på hur man sparar separat på en 260Z (eller har jag fått en 270Z? Det står 260Z på kartongen iaf, har inte undersökt maskinen så noga när jag tänker efter).
Jag skriver ner vilka kanaler som finns på vilka band ifall någon vill veta. Om någon känner till andra band så är de välkomna att bidra!
490MHz:
TV4 Göteborg
Barn/Kunskapskanalen
SVT24
SVT1
SVT2
SVT2 Västnytt
SVT1 Västnytt
498MHZ:
Nickelodeon/Comedy Central
Eurosport
MTV SE
TV3 Stockholm
TV6
506MHz:
Kanal 9
TV4 Plus
Travel Channel
National Geographic Nordic
Discovery (S)
514MHz:
Kanal 5 Väst
TV5MONDE EUROPE
Postad 11 January 2010 - 13:40
Kurp
-
Kurp
-
Rookie
-
1 inlägg
Tänkte bara trilla in och tacka för all info.
Jag köpte idag en begagnad comhembox (DCB-9401Z) och efter en del strul med inställningarna (vilket var anledningen att jag kom hit) så fick jag det att funka tillslut.
För eventuella intresserade använde jag följande inställningar:
Nät ID: 65535
Symbol Rate: 6875
Modulation: Auto (64 QAM)
Frekvenser:
490000
498000
506000
514000
Vad jag har förstått så går hela deras tv-verksamhet över till canaldigital i april men det är ett tag kvar tills dess så nån kanske har nytta av detta ändå.
/Kurp
Postad 11 January 2010 - 17:41
Unregistered2680e7f2
-
Unregistered2680e7f2
-
Rookie
-
1 inlägg
Ett tips till alla som har valt Finland som land; Testa Norge som land? Borde fungera bättre och med rätt tid.
Tack för tipset!  Det fungerade utmärkt på min Samsung LE46B656, nu stämmer tiden på EPGn. Jag använde Finland först när jag ställde in kanalerna efter att ha läst här före köp och visste inte att landet inte ligger i samma tidszon som Sverige.
Postad 20 January 2010 - 03:26
big_swede70
-
big_swede70
-
Forumräv
-
-
913 inlägg
Inte många tips på hur man sparar separat på en 260Z (eller har jag fått en 270Z? Det står 260Z på kartongen iaf, har inte undersökt maskinen så noga när jag tänker efter).
Jag skriver ner vilka kanaler som finns på vilka band ifall någon vill veta. Om någon känner till andra band så är de välkomna att bidra!
490MHz:
TV4 Göteborg Barn/Kunskapskanalen SVT24 SVT1 SVT2 SVT2 Västnytt SVT1 Västnytt
498MHZ:
Nickelodeon/Comedy Central Eurosport MTV SE TV3 Stockholm TV6
506MHz:
Kanal 9 TV4 Plus Travel Channel National Geographic Nordic Discovery (S)
514MHz:
Kanal 5 Väst TV5MONDE EUROPE
Hej ja har du fått en 270Z då e det kört men med 260Z så fixar du det lätt genom att ställa den på finska och sen söka, har skrivit om detta tidigare i tråden.. Memorera bara på papper eller i huvudet hur de sen hittar tillbaks i menyerna för att efter sparad sökning ändra tillbaks till svenska språket så har du alla kanalerna sen.. PM om du har problem så kan jag ge dig alla inställningarna i kanalsökningsmenyn om du behöver..
Postad 10 March 2010 - 10:05
huhmz
-
huhmz
-
Rookie
-
6 inlägg
Hej ja har du fått en 270Z då e det kört men med 260Z så fixar du det lätt genom att ställa den på finska och sen söka, har skrivit om detta tidigare i tråden.. Memorera bara på papper eller i huvudet hur de sen hittar tillbaks i menyerna för att efter sparad sökning ändra tillbaks till svenska språket så har du alla kanalerna sen..
PM om du har problem så kan jag ge dig alla inställningarna i kanalsökningsmenyn om du behöver..
Tack så hemskt mycket! Ska genast ge mig på det. Men nu ska som sagt GothNet släppa kabel-tv till CanalDigital. Jag ringde deras support och frågade om de sände grundutbudet på ett band och det sa han att de gjorde. Något jag undrar nu helt enkelt är om en 260Z funkar med CanalDigitals kort för digital-tv? Jag överväger att skaffa någon form av HD-paket och således byta box men päronen sitter också på GothNet så man kan sälja vidare boxen till dem om den funkar med CanalDigitals kort. Nån som vet?
Postad 18 March 2010 - 05:13
big_swede70
-
big_swede70
-
Forumräv
-
-
913 inlägg
Tack så hemskt mycket! Ska genast ge mig på det. Men nu ska som sagt GothNet släppa kabel-tv till CanalDigital. Jag ringde deras support och frågade om de sände grundutbudet på ett band och det sa han att de gjorde. Något jag undrar nu helt enkelt är om en 260Z funkar med CanalDigitals kort för digital-tv? Jag överväger att skaffa någon form av HD-paket och således byta box men päronen sitter också på GothNet så man kan sälja vidare boxen till dem om den funkar med CanalDigitals kort. Nån som vet?
Hej undrar också om samsung 260Z stödjer canal digitals kort då jag kommer beställa spegling av grundutbudet Det borde göra det och jag kommer testa så fort vi gått över till canal digital så återkommer jag här
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|