Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 oktober 2008 - 11:28

Unregistered33906
  • Unregistered33906
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Köpte boxen i fråga på DVDirect för ynka 1495 spänn och är i stort sett nöjd

Sweet.. Handla en Sony, Men får inte sakerna att funka.. =( Kanske ska handla denna istället då.. Speciellt när priset är så bra.. Tar ju ca 3500 på alla andra ställen.. Kan man få den i svart med. :(

Postad 18 oktober 2008 - 13:11

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Sweet.. Handla en Sony, Men får inte sakerna att funka.. =( Kanske ska handla denna istället då.. Speciellt när priset är så bra.. Tar ju ca 3500 på alla andra ställen.. Kan man få den i svart med. :(

Som jag har förstått säljer de bara den svarta. Men de är ju begagnade. Det är därför de är så billiga.

Postad 18 oktober 2008 - 13:27

Unregistered33906
  • Unregistered33906
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Som jag har förstått säljer de bara den svarta. Men de är ju begagnade. Det är därför de är så billiga.

Jag ringde till dom.. kollade varför dom kunde sälja dom så billigt.
Deras svar: Samsung hade klantat sig med 2st komponenter och satt dom fel, Dom han inte ta tillbaks alla från marknaden och åter gärda felet. Utan dom köpte upp några och bytta ut dom själva därav priset.

Ja, dom har bara svarta. Vill man ha silver kan man ju handla ifrån ComHem isf.?
24 mån bindnings tid och du får den för 1500Kr tror jag det var..

Postad 18 oktober 2008 - 14:46

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Nja... begagnade och begagnade - läs Snuskickens förklaring på vad exakt "b-stock/refurbished" betyder i detta fallet - just "begagnade" är ju lite överdrivet att kalla dem. Dessutom är det ett års garanti på dem, så då spelar det ju mindre roll. Och jo - visst är det de svarta de säljer, vilket var ytterligare ett försäljningsargument för mig. Silverboxen är i mina ögon skitful och matchar inte alls min svarta Marantz SR7002...

Men men ...ingen som har någon lösning på grådassig-bild-problemet eller känner igen det?

Postad 19 oktober 2008 - 19:53

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Köpte boxen i fråga på DVDirect för ynka 1495 spänn och är i stort sett nöjd, bortsett från två grejer som jag undrar om det månne går att få bukt med:

1. Jag tycker bilden är grådaskig - dvs svartnivån är på tok för ljus. Jag kör scart->component in i min Marantz SR7002-receiver, och därifrån kör jag HDMI ut till både TV (Samsung 42Q97) och projektor (Epson TW2000). Eftersom det inte följde med någon manual till boxen i fråga (b-stock/refurbished) och fjärrkontrollen verkar vara annorlunda än den som är med normalt sett så har jag letat mig fram på egen hand, men ändå inte hittat några ställa-in-svärtan-i-bilden-menyer, vilket föranleder mig att tro att några sådana inte finns. Kan det vara så illa? Både TV och projektor är kalibrerade och ser finfina ut med Blu-ray och DVD, men just TV-bilden från boxen är extremt grådassig och kontrastlös i jämförelse. Och det trista är att att jag inte riktigt får till den, eftersom den dessutom är så kontrastlös. Vill alltså på nåt sätt kunna fixa till åtminstone lite av det direkt från boxen om det är möjligt, men jag är som sagt skeptisk...

Har du provat att koppla in boxen direkt till en TV mha vanlig scart för att se om det är lika dålig svärta då? (dvs eliminera potentiella problemkällor så som Marantzen, scart->komponent sladden, komponent->hdmi konvertering)
Scart-sladden sitter ordentligt intryckt i kontakten?

Jag tar naturligtvis för givet att du ställt in boxen på rätt utsignal (i ditt fall Komponent).

Du har inte ställt in TVn skevt för just Komponent-ingången? (man kan ofta ställa in separata bildinställningar för varje ingång) Typ att du har massor av dynamisk kontrast och annat trams aktiverat?

Jag kör min box via scart-->komponent till min plasma-TV och jag är helt nöjd med bildkvalitet och svartnivå. Svart från boxen är lika svart som svart från DVD, Xbox eller som bakgrunden i TextTV.

Postad 21 oktober 2008 - 11:00

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Om jag lyfter upp den från underlaget så blir den mkt tyst. Verkar vara fläkten som ger upphov till vibrationer mot bänkskivan.

Hårddisken sitter i en gummiupphängning. Det kan vara värt ett försök (även om filttassar också hjälper) att öppna boxen och lossa lite på skruvarna som håller hårddiskvaggan.

Lite mer:

HÄR

Jag bytte aldrig till någon ny hårddisk. Efter ett tags funderande insåg jag att det skulle bli en ännu större tröskel för mig att föra över de inspelningar som jag vill spara med en större disk, än vad det de facto är nu. Allting sker ju i realtid och det innebär iaf för mig ett visst motstånd att låsa boxen denna tid. Visst kan man göra det när man går iväg till jobbet, men hur ofta känner man att man har tid till det, morgontrött som iaf jag är...

Jag böt ut hårddisk til en sådan som nämndes, formaterade, flyttade över gamla filer till nya HDn, monterade in den och det har rockat på fint sedan jag gjorde det före sommaren. :(

Postad 21 oktober 2008 - 21:24

Unregistered33906
  • Unregistered33906
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
fick min box idag ifrpn dvdirect.net
Skit bra.. Tog 1dag ringde igår fick den idag.. Nice.. Lite synd att det är en liten skiftning i färgen på displayen.

Har en fråga.. Den söker ju efter alla kanaler som finns, Men jag har ju inte alla. Så när man kolla på EPG får man upp alla kanaler, Hur fixar man så man bara ser dom man har, Kan inte hitta det i manualen..

Postad 22 oktober 2008 - 05:44

Unregistered77b249b7
  • Unregistered77b249b7
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hårddisken sitter i en gummiupphängning. Det kan vara värt ett försök (även om filttassar också hjälper) att öppna boxen och lossa lite på skruvarna som håller hårddiskvaggan.

Jag böt ut hårddisk til en sådan som nämndes, formaterade, flyttade över gamla filer till nya HDn, monterade in den och det har rockat på fint sedan jag gjorde det före sommaren. :blink:

Jag bytte min i augusti- dock tyckte boxen att nyare inspelningar var korrupta. Det löstes genom att jag editerade de krånglande filerna på gamla disken vilket gjorde att de fungerade på nya disken.

Postad 22 oktober 2008 - 19:13

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Har en fråga.. Den söker ju efter alla kanaler som finns, Men jag har ju inte alla. Så när man kolla på EPG får man upp alla kanaler, Hur fixar man så man bara ser dom man har, Kan inte hitta det i manualen..

Det går inte att fixat automatiskt - det du får göra är att skapa en favoritlista manuellt med de kanaler du har.

Postad 03 november 2008 - 10:47

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7 899 inlägg
  • 0
Vad har hänt med ljudet på Canal+?!?!

Är det bara jag som har skitpissigt ljud på Canal+?
Vad har hänt? Är det Canal+ som har problem eller ligger problemet hos comhem eller hos mig?
Alla övriga kanaler funkar ljudet bra på...

Postad 07 november 2008 - 08:05

Bellatrix
  • Bellatrix
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har nu haft den här boxen i ett år, och är på det hela taget mycket nöjd med den. Framför allt utnyttjar jag funktionerna med att spola bakåt i direktsändning, och att programmera timers via EPG:n är förstås också väldigt smidigt. Ljud och bild är inte heller något att klaga på.

Men jag ser ett stort förbättringsområde (förutom smågrejer som fler timers, lägre bullernivå, och buggen att man blir utslängd vid uppspelning av ett program som håller på att spelas in). Det gäller möjligheten att spela in varje avsnitt av en serie, även om den sänds på olika tider av dygnet.

Exempelvis vill jag spela in "Roseanne" på TV4 komedi varje dag. Det är en kanal som ändrar sina tablåer och sändningstider hela tiden, så det funkar inte att exempelvis lägga en timer som spelar in 19.30 - 20.00 varje dag. Det betyder att jag måste sitta och programmera varje avsnitt i förväg, och eftersom comhem bara erbjuder två dagars programguide (USELT, comhem! Ni lovar fortfarande 7 dagar på hemsidan!), så måste jag sitta och programmera varannan dag, vilket jag förstås ofta glömmer.

Man får ofta höra att detta inte är genomförbart, på grund av att kanalerna i så fall måste sända ut en speciell signal då programmen börjar. Men det behövs inte alls något så avancerat. Det räcker helt enkelt med en liten mjukvaruuppdatering i boxen, som ger mig möjligheten att exempelvis programmera den att spela in alla program vars titel börjar med R-O-S-E-, på en viss kanal. Därmed behöver boxen bara göra en textbaserad sökning i programguiden, och spela in allt som stämmer överens med mina önskemål.

Allt som behövs är alltså ett litet tillägg på timerinspelningssidan: "Spela in alla program vars titel innehåller ordet (...)"

Något att överväga till nästa uppdatering kanske?

Postad 07 november 2008 - 09:00

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Allt som behövs är alltså ett litet tillägg på timerinspelningssidan: "Spela in alla program vars titel innehåller ordet (...)"

Det krävs faktiskt lite mer, tex att boxen ligger och kollar (i bakgrunden när den eventuellt är i standby-läge) en gång per dygn om det tillkommit något nytt program under kommande dygn som matchar din inspelning. Det är inget man lägger till i en handvändning tyvärr, även om det är fullt genomförbart.
Jag tror dock inte att det finns någon pvr/dvd-recorder som har den funktionaliteten men jag kan ha fel.

edit: fast om ett märke skulle införa det skulle nog resten följa efter.

Redigerat av distortion2, 07 november 2008 - 09:01.

Postad 07 november 2008 - 09:22

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jag tror dock inte att det finns någon pvr/dvd-recorder som har den funktionaliteten men jag kan ha fel.

Nja, enligt tidigare uppgifter i denna tråd så klarar denna box just detta, fast endast i Boxer-nätet! Dvs med något annan mjukvara, men precis samma box. Funktionerna ligger i det mjukvarupaket som kallas "Boxer Navigator", men det är som sagt inget som hindrar att samma funktionalitet skulle kunna finnas i "vår" box mjukvara.

Dessutom är väl detta funktionalitet som finns i varenda vettig PVR som körs på en HTPC, t.ex. Microsoft Mediacenter.

Postad 09 november 2008 - 16:02

Unregistered830625a2
  • Unregistered830625a2
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tja.

Ska teckna abonnemang hos comhem och undrar om denna box visar inom parantes på kanallistan vad som går på tv just nu? det gjorde inte deras vanliga digitalbox från samsung vilket jag verkligen vill ha. Det är så långsamt och gå in i guide hela tiden och kolla vad som går på tv. Mycket lättare om det syns vad som går just nu.

tacksam svar.

Postad 09 november 2008 - 21:49

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Tyvärr, den visar inte i kanallistan vad som går på respektive kanal. Du måste gå in i guiden.

Postad 10 november 2008 - 21:31

Niga
  • Niga
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Ursäkta, lånar denna tråd .....det har kommit en "ny" box för Com Hem -Samsung DCB-P770Z 80GB COM HEM.
Kan man anta att denna är lika som DCB-P850Z i alla avseenden men med mindre Hårddisk?
Detta på gott och ont menar jag?

/niga

Postad 10 november 2008 - 22:20

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Verkar så. Två tuners och kompositutgång.

P850Z
http://www.samsung.c.../...&fullspec=F

P770Z
http://www.samsung.c.../...&fullspec=F

Postad 11 november 2008 - 18:29

Kullre
  • Kullre
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Jaha. Boxen avslagen på strömknappen i tre dagar. Upplever tre blinkande röda lampor och i min mening uselt mottagande av ComHems support. Toppen.

Vad har jag för alternativ? Är det fraktsedel och ett par veckors väntan som gäller?

Redigerat av Kullre, 11 november 2008 - 18:30.

Postad 11 november 2008 - 20:11

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Tyvärr är det nog så.

Postad 11 november 2008 - 20:44

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Jaha. Boxen avslagen på strömknappen i tre dagar. Upplever tre blinkande röda lampor och i min mening uselt mottagande av ComHems support. Toppen.

Vad har jag för alternativ? Är det fraktsedel och ett par veckors väntan som gäller?

Yes, tunern är död och måste helt bytas. Inget ingrepp man kan göra själv alltså, eller ge till någon kunnig kompis.

Postad 11 november 2008 - 21:26

Kullre
  • Kullre
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Tack för era svar. ;)

Jag är lite ledsen att det inte finns alternativ där jag bor ("ComHem-hus").

Redigerat av Kullre, 11 november 2008 - 21:27.

Postad 12 november 2008 - 22:57

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en Samsung DCB-P850Z med ett Comhem abonnemang.

Lite då och då har jag problem med att bilden helt plötsligt fryser helt, sedan blir svart och bilden är svart i ca 10 sekunder varefter den kommer tillbaks igen.
Detta är oerhört irriterande!
Händer lite "titt som tätt" (dvs, ofta en gång per kväll eller så..).

Någon mer som upplevt detta??

Är det boxen eller Comhem??

MVH
/Makusi

Postad 13 november 2008 - 08:48

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har en Samsung DCB-P850Z med ett Comhem abonnemang.

Lite då och då har jag problem med att bilden helt plötsligt fryser helt, sedan blir svart och bilden är svart i ca 10 sekunder varefter den kommer tillbaks igen.
Detta är oerhört irriterande!
Händer lite "titt som tätt" (dvs, ofta en gång per kväll eller så..).

Någon mer som upplevt detta??

Är det boxen eller Comhem??

MVH
/Makusi

En gissning är att det är problem med signalstyrka/-kvalitet. Tryck på infoknappen tre gånger, gå med pilarna ned till signalstyrka, tryck på knappen ok/enter. Nu ska du se två mätstaplar, den övre är styrka och den undre kvalitet. Värdena bör ligga på 40% och 90%. Hemma hos oss har vi något mindre, men ändå bra bild. Kontrollera också siffrorna överst bit error rate. Detta mäter störningar i signalen. Det bör helst vara endast nollor.

Har du störningar eller dålig signal kan du pröva en annan antennkabel. Det är ändå vad Comhem kommer att be dig göra när du ringer. Därefter kan du ringa Comhem.

Postad 14 november 2008 - 15:12

Bellatrix
  • Bellatrix
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Vet inte hur ny nyheten är längre, men nu kommer i alla fall HD-PVR:en. Lanseras 3:e december enl aftonbladet.

HD-box med 320 GB hårddisk

Postad 17 november 2008 - 18:07

Nirre99
  • Nirre99
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Ok, heeeelt nyreggad här. Skiver med anledning av comhems "julerbjudande" med denna box samt mediumpaketet för 995:- bundet i 12 månader. Har läst igenom stor del av tråden och det var ingen munter läsning... Några frågor uppkommer:

1. Ni som har denna box, finns det några nöjda ägare där ute? Finns det till och med någon som INTE haft något strul? Är köparna från Expert mer drabbade än dom som köpt direkt från comhem?

2. Jag har idag två tv hemma. (analog signal från comhem, båda tv på samma antennuttag) Om jag skaffar en digitalbox till tv:n i vardagsrummet, kommer jag fortfarande kunna se analoga utbudet på tv:n i sovrummet, eller "slocknar" den signalen iom att jag skaffar digital-tv? comhem säger att det inte kommer att bli några problem, men två olika av mina kompisar kan inte längre se sitt analoga utbud. Är det comhem som vill sälja tvillingkort eller är mina kompisar inkompetenta?

3. Är boxen värd 995:-? Eller kommer tekniken inom kort att vara lika ute som den där 40-kgs betamaxvideon jag hittade på golvet i mina föräldrars klädkammare? (jag tror fan den är dieseldriven!)

Tacksam för svar...

Postad 17 november 2008 - 20:00

Unregisterede68df972
  • Unregisterede68df972
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Ok, heeeelt nyreggad här. Skiver med anledning av comhems "julerbjudande" med denna box samt mediumpaketet för 995:- bundet i 12 månader. Har läst igenom stor del av tråden och det var ingen munter läsning... Några frågor uppkommer:

1. Ni som har denna box, finns det några nöjda ägare där ute? Finns det till och med någon som INTE haft något strul? Är köparna från Expert mer drabbade än dom som köpt direkt från comhem?

2. Jag har idag två tv hemma. (analog signal från comhem, båda tv på samma antennuttag) Om jag skaffar en digitalbox till tv:n i vardagsrummet, kommer jag fortfarande kunna se analoga utbudet på tv:n i sovrummet, eller "slocknar" den signalen iom att jag skaffar digital-tv? comhem säger att det inte kommer att bli några problem, men två olika av mina kompisar kan inte längre se sitt analoga utbud. Är det comhem som vill sälja tvillingkor vt eller är mina kompisar inkompetenta?

3. Är boxen värd 995:-? Eller kommer tekniken inom kort att vara lika ute som den där 40-kgs betamaxvideon jag hittade på golvet i mina föräldrars klädkammare? (jag tror fan den är dieseldriven!)

Tacksam för svar...

Jag är skitnöjd med min . I och för sig efter ett boxbyte, men ändå. Det borde inte vara något problem att kolla analogt på den andra tv:n. Digital-tv-tekniken kommer att leva många år till. Även om HD kommer att komma starkt när utbudet blir större.

Postad 17 november 2008 - 21:14

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

2. Jag har idag två tv hemma. (analog signal från comhem, båda tv på samma antennuttag) Om jag skaffar en digitalbox till tv:n i vardagsrummet, kommer jag fortfarande kunna se analoga utbudet på tv:n i sovrummet, eller "slocknar" den signalen iom att jag skaffar digital-tv? comhem säger att det inte kommer att bli några problem, men två olika av mina kompisar kan inte längre se sitt analoga utbud. Är det comhem som vill sälja tvillingkort eller är mina kompisar inkompetenta?

Det där beror lite på vilket abonnemang du har hos Com Hem. Om du bor i ett hus där de analoga kanalerna "ingår i hyran", dvs du kan se dem direkt när du flyttar in, utan att teckna "Analog-teve Bas" hos Com Hem, då borde samma kanaler finnas kvar analogt även om du skaffar Digital-teve.

Dock, om du, som jag, bor i ett hus där man bara har typ 1, 2, 4 "gratis" i väggen och du idag har ett eget abonnemang hos Com Hem för de analoga kanalerna, så ingår de INTE i Digital-teve. Man kan då teckna ett tilläggsabonnemang utöver Digital-teven för att få analog-teve också, för typ 69:- eller 99:- i månaden tror jag.

Postad 17 november 2008 - 22:20

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Tacksam för svar...

1. Jag har boxen och är störtnöjd. Enda problemen jag har haft är att boxen ger grön bild vid uppstart. Det har hänt ungefär 3 gånger på ett halvår. Jag löser det genom en omstart av boxen, och inget jag sett vara ett "generellt" problem. Ibland måste jag starta om min dator också så att säga. Utöver detta, inga problem. Många i denna tråder eftersöker funktioner boxen inte har eller kommer få. Därav det stora missnöjet.

2. Ja, du ser inlägget av Mungo här nedan. Är analog TV utbudet något du betalar på hyran så ligger denna givetvis kvar.

3. Det är väl upp till var och en, men tittar man på konkurrenterna och deras boxar är väl priset ok. Känns inte som några under kommer ske det närmaste året. De nya boxarna med 320gb hårddisk verkar vara på igång och bli ny standard, men storleken består. Och priset är väl inte spciellt lockande på dem.

Postad 18 november 2008 - 08:50

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jag kan ju svara på denna också. Jag tycker boxen är bra, men kunde vara så mycket bättre. Dock, om man är helt medveten om begränsningarna som denna box har (vad gäller antalet dagar i EPG:n, brusnivå från fläktar, sega kanalbyten, etc) så är det ju en "bra" produkt.

Jag kan säga detta helt ärligt: Bild/ljudkvaliteten har jag aldrig haft nåt skäl att klaga på.

Postad 18 november 2008 - 10:13

Unregistereda22e6a76
  • Unregistereda22e6a76
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Har också införskattat denna box med mediumpaket.
Ni som har denna, vad har ni för mjukvaruversion resp. chip.version?

När jag slog på min box efter ett tag så kom det upp en fråga att det fanns ny mjukvara att ladda ner. Laddade ner denna och har nu chipsversion 10 och mjukvaruversion 39. Kan detta stämma? 23 ska ju vara den senaste enl, comhem, hittar ingen info om ngn ny.

Var en sak som jag inte fick till i början så jag gjorde en systemåterställning, Kan detta ha gjort att jag fått nån annan version som inte är korrekt? Om man gör en systemåterställning, tappar man då mjukvaruversioner man själv laddat ner? eller är det bara boxens inställningar man tappar?

I övrigt verkar boxen funka ok :P har inte testat så mycket än.

Postad 18 november 2008 - 14:32

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Har också införskattat denna box med mediumpaket.
Ni som har denna, vad har ni för mjukvaruversion resp. chip.version?

När jag slog på min box efter ett tag så kom det upp en fråga att det fanns ny mjukvara att ladda ner. Laddade ner denna och har nu chipsversion 10 och mjukvaruversion 39. Kan detta stämma? 23 ska ju vara den senaste enl, comhem, hittar ingen info om ngn ny.

Var en sak som jag inte fick till i början så jag gjorde en systemåterställning, Kan detta ha gjort att jag fått nån annan version som inte är korrekt? Om man gör en systemåterställning, tappar man då mjukvaruversioner man själv laddat ner? eller är det bara boxens inställningar man tappar?

I övrigt verkar boxen funka ok :P har inte testat så mycket än.

Lite info här...

Nej, du tappar inte mjukvaruversionen vid fabriksåterställning. Version 39 är den nyaste.

Redigerat av Tompa123, 18 november 2008 - 14:37.

Postad 18 november 2008 - 14:42

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag har nu haft den här boxen i ett år och är mycket nöjd. Jag slängde i en 500 gig HD i somras och här rullar allt på fint, det enda abret är väl att om man börjar titta på något som spelas in så stoppas det när den faktiska inspelningen tar slut. Men det är det enda "problem" som jag upplever.

Hade sån HD-box först och det var bara sk*t, och sitter man som jag på en 32" HD-ready tv så kan man lika gärna kolla SD, det känns ändå som att HD inte kommer att slå igenom på ytterligare några år, i alla fall i mitt hem.

995:- e OK pris. Och ja, det verkar som att dom som köpt Expertburkar haft mer problem om man följt den här tråden ett tag. Min kom från combort.

Postad 18 november 2008 - 18:24

Niga
  • Niga
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej, det snurrar ju 2 olika erbjudanden just nu för Com hem , Medium paketet + DCB-P850Z (160 gig) för 995:-(COM HEM) samt DCB-P770Z (80 gig) för 495.-(Onoff, Elgiganten etc.) . Jag antar att dessa endast skiljer på hårddiskstorleken.

En fråga angående ljudnivån: Upplevs den allmänt som störande eller verkar det skilja från maskin till maskin.
Givetvis en subjektiv bedömning men en del säger "tröskverk", "kan knappt se på TV samtidigt" , en del verkar inte störas alls.

Då 770 är hyfsat ny, i alla fall för Kabel TV, kan den antas leva om lika mycket eller.

Vid beställning från Com Hem är den endast silverfärg som gäller? 770 är svart i alla fall vilket jag tycker är snyggare

/niga

Postad 19 november 2008 - 08:42

Bellatrix
  • Bellatrix
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

En fråga angående ljudnivån: Upplevs den allmänt som störande eller verkar det skilja från maskin till maskin.
Givetvis en subjektiv bedömning men en del säger "tröskverk", "kan knappt se på TV samtidigt" , en del verkar inte störas alls.

Jag vill nog placera mig ungefär i mitten på skalan från "ljudlös" till "tröskverk". Den låter en del, har den just nu i en tv-bänk av trä från IKEA, vilket nog kan göra att ljudet fortplantar sig en del. Har ställt den på en 3cm tjock stolsdyna, vilket hjälper en del.

När jag tittar på TV så tänker jag inte på ljudet, för TV-ljudet överröstar boxljudet. Men när TV:n är avstängd, men boxen fortfarande är på (orkar inte alltid stänga av den) så hörs det ett surrande i hela vardagsrummet, och även angränsande rum om dörrarna är öppna. Inte JÄTTEHÖGT på något sätt, det är precis så att man hör det, men det är irriterande ATT men hör det över huvud taget.

Att döma av kommentarerna här på forumet är det nog ingen tvekan om att olika boxar låter olika mycket, det gäller nog helt enkelt att ha lite tur. TV-bänken spelar nog också ganska stor roll.

Postad 19 november 2008 - 15:44

replicant
  • replicant
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Att det är olika ljudnivå tror jag dels beror på var man placerar boxen men också på hur hårt skruvarna till hårddiskdämpningsanordningen (långt ord - puh!) är åtdragna. Det kan löna sig att ta av huven och släppa lite på dom skruvarna, och då menar jag lite, så att gummibussningarna, som hårddiskens fästen vilar på, kan jämna ut vibrationerna och inte är helt tilltryckta.

Postad 19 november 2008 - 19:14

Rolandsson
  • Rolandsson
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jobbas det på någon ny firmware för denna PVR ?
Någon son VET nåt?

Finns ju lite saker som man retar sig på.

Redigerat av Rolandsson, 19 november 2008 - 19:15.

Postad 19 november 2008 - 19:54

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jobbas det på någon ny firmware för denna PVR ?
Någon son VET nåt?

Finns ju lite saker som man retar sig på.

Jag skulle gissa NEJ. Den är nog end-of-life såvitt Samsung har nåt att säga till om.

Postad 20 november 2008 - 21:21

ankan
  • ankan
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Lite info här...

Nej, du tappar inte mjukvaruversionen vid fabriksåterställning. Version 39 är den nyaste.

Jag fick min box idag och har mjukvaruversion 11...
Hur gör man för att uppgradera?
Jag har testat att trycka på "uppgradering" och sedan provat både automatisk (står bara "V V vänta söker programvara", jag stängde av strömen efter en halvtimme) och manuellt, då verkar det funka men jag får meddelandet att det inte finns någon nyare programversion, gör jag rätt?

Jag har även några frågor om hur boxen ska funka:

1: Jag kan inte titta på ett program som jag håller på att spela in, det kommer inte med i bibloteket förrän jag stoppar inspelningen, ska det vara så eller hur gör man för att titta på det inspelade programmet under tiden då det spelas in.

2: När jag spelar in något så kommer det upp en symbol i högra hörnet om att jag spelar in på en viss kanal, det är väl ok om den försvinner automatiskt efter en stund men jag måste manuellt trycka på "exit"-knappen. Om jag byter kanal kommer symbolen upp igen och jag måste trycka bort den med "exit" igen osv.

Tacksam för svar.

Postad 20 november 2008 - 21:26

MungoBBQ
  • MungoBBQ
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Båda de där sakerna är fixade i nyare versioner av mjukvaran. Kolla med Com Hem varför du inte får den.

Postad 21 november 2008 - 06:43

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

1. Ni som har denna box, finns det några nöjda ägare där ute? Finns det till och med någon som INTE haft något strul?

Om du köper den nu så slipper du de värsta buggarna som tidiga köpare haft problem med & 995 är ju inget att bråka om. Jag har haft min sedan i somras & jag är mycket nöjd. Har bara varit med om 3 låsningar sen dess & har inte så mkt att klaga på.

Ljudnivån kan vara ett problem men som nån skrev så har det mest med underlaget att göra, skumgummi under fötterna på den så blir det bra. Det enda jag önskar mig nu är en FW som tar bort detta med att den avslutar uppspelningen när man tittar på ett program som spelas in & inspelningen avslutas, jag hoppar ofta in i program efter nån halvtimme för att kunna spola över reklamen & då är det grymt irriterande när den hoppar till realtid i ex. slutet av en film & man måste starta om filmen & spola framåt.

Jo just det, fjärren suger (extremt riktningskänslig) men det får man väl lösa med en kombikontroll... Ang. fjärrar så har jag svårt att förstå varför prylar idag ofta har så okänsliga fjärrkontroller, var klart bättre förr av nån anledning?

Postad 21 november 2008 - 08:20

ankan
  • ankan
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Det enda jag önskar mig nu är en FW som tar bort detta med att den avslutar uppspelningen när man tittar på ett program som spelas in & inspelningen avslutas, jag hoppar ofta in i program efter nån halvtimme för att kunna spola över reklamen & då är det grymt irriterande när den hoppar till realtid i ex. slutet av en film & man måste starta om filmen & spola framåt.

Kan man inte starta filmen från där man var sist när man har stoppat den eller är det bara 30 sekunders hopp som gäller (kan bli rätt jobbigt om man har kollat i en timme)?

Postad 21 november 2008 - 09:54

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1 073 inlägg
  • 0

Kan man inte starta filmen från där man var sist när man har stoppat den eller är det bara 30 sekunders hopp som gäller (kan bli rätt jobbigt om man har kollat i en timme)?

När den stoppar vid inspelningsslut så måste man snabbspola från start, går i & för sig fort men det kan vara lite knivigt att hitta tillbaks till där man var.

Om man däremot stoppar en inspelad uppspelning själv så kan man fortsätta därifrån när man sedan startar den.

Postad 23 november 2008 - 14:15

chosl
  • chosl
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej!
Ny här och hittar tonvis med bra info, tack ALLA entusiaster!

Hoppade på Com Hems julerbjudande om DCB-P850Z för 995:- Glad i hågen hämtade jag ut den men började snart uppleva problemen och konstaterade att jag hade mjukvara 11 (minnestyp 10) och att den nyaste är 39?
När jag slår på boxen från Standby läge hänger den sig (kommer bild men ser ut som man skruvat ner ljusstyrkan rejält), mao ingen fin fråga om uppdatering och bara slå om strömbrytaren.
Provar jag att söka efter uppdatering hänger den sig efter en stund (bara strömbrytarer som gäller igen)
Ringde kundstöd och förklarade problemet och fick till svar att man absolut inte skulle behöva hålla på sådär.
Frågade efter uppgifterna för manuell uppdatering och efter en stunds tjat frågade hon en kollega men fick tydligen inget bra svar. Resulterade i att jag skulle få address lappar, skicka in boxen för att teknikerna skulle "titta på den". Känns urbota dumt att skicka in den när förmodligen avhjälps med en flashning.

Är det någon som gjort en manuell uppdatering eller har några tips för att lyckas? Går det överhuvudtaget att hoppa från version 11 till 39?
Hemskt tacksam för all info, ska fortsätta pjöjja igenom alla sidor nu :)

Postad 23 november 2008 - 14:19

chosl
  • chosl
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag fick min box idag och har mjukvaruversion 11...
Hur gör man för att uppgradera?
Jag har testat att trycka på "uppgradering" och sedan provat både automatisk (står bara "V V vänta söker programvara", jag stängde av strömen efter en halvtimme) och manuellt, då verkar det funka men jag får meddelandet att det inte finns någon nyare programversion, gör jag rätt?

1: Jag kan inte titta på ett program som jag håller på att spela in, det kommer inte med i bibloteket förrän jag stoppar inspelningen, ska det vara så eller hur gör man för att titta på det inspelade programmet under tiden då det spelas in.

2: När jag spelar in något så kommer det upp en symbol i högra hörnet om att jag spelar in på en viss kanal, det är väl ok om den försvinner automatiskt efter en stund men jag måste manuellt trycka på "exit"-knappen. Om jag byter kanal kommer symbolen upp igen och jag måste trycka bort den med "exit" igen osv.

Tacksam för svar.

Hej Ankan, lyckades du med uppdatering eller fick du skicka in boxen? Upplever samma problem men än sålänge ingen på kundstöd som kunnat ge mig något bra svar.......

Postad 23 november 2008 - 16:20

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Hej!
Ny här och hittar tonvis med bra info, tack ALLA entusiaster!

Hoppade på Com Hems julerbjudande om DCB-P850Z för 995:- Glad i hågen hämtade jag ut den men började snart uppleva problemen och konstaterade att jag hade mjukvara 11 (minnestyp 10) och att den nyaste är 39?
När jag slår på boxen från Standby läge hänger den sig (kommer bild men ser ut som man skruvat ner ljusstyrkan rejält), mao ingen fin fråga om uppdatering och bara slå om strömbrytaren.
Provar jag att söka efter uppdatering hänger den sig efter en stund (bara strömbrytarer som gäller igen)
Ringde kundstöd och förklarade problemet och fick till svar att man absolut inte skulle behöva hålla på sådär.
Frågade efter uppgifterna för manuell uppdatering och efter en stunds tjat frågade hon en kollega men fick tydligen inget bra svar. Resulterade i att jag skulle få address lappar, skicka in boxen för att teknikerna skulle "titta på den". Känns urbota dumt att skicka in den när förmodligen avhjälps med en flashning.

Är det någon som gjort en manuell uppdatering eller har några tips för att lyckas? Går det överhuvudtaget att hoppa från version 11 till 39?
Hemskt tacksam för all info, ska fortsätta pjöjja igenom alla sidor nu :)

Hade jag varit du hade jag tagit med mig boxen, åkt till Comhem och bett att få en ny, direkt över disk. Om jag fattar dig rätt är boxen helt ny. Du har alltså köpt en defekt produkt och borde ha rätt att få den utbytt mot en ny.

Postad 23 november 2008 - 16:36

chosl
  • chosl
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Hade jag varit du hade jag tagit med mig boxen, åkt till Comhem och bett att få en ny, direkt över disk. Om jag fattar dig rätt är boxen helt ny. Du har alltså köpt en defekt produkt och borde ha rätt att få den utbytt mot en ny.

Rätt, helt "ny". Hämtade ut den i fredags och märkte problemen dagen efter. Bedömmer som allt fixas med uppgradering men störande att kundstöd bedömmer det enklare att få mig skicka in den, vara utan den en tid o sen gnälla om avdrag på fakturan ISTÄLLET för att felsöka problemet varför det inte går att uppgradera en "ny" box.
Skulle gärna åkt dit o bytt, beställde online och hämtade ut på postens utlämningsställe. Bor i Stockholm men vet inte var man skulle kunna åka o byta ut den direkt över disk.

Postad 23 november 2008 - 17:25

ankan
  • ankan
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

När den stoppar vid inspelningsslut så måste man snabbspola från start, går i & för sig fort men det kan vara lite knivigt att hitta tillbaks till där man var.

Vilken hastighet kommer ni upp i när ni snabbspolar, jag får som max 16x?

Hej Ankan, lyckades du med uppdatering eller fick du skicka in boxen? Upplever samma problem men än sålänge ingen på kundstöd som kunnat ge mig något bra svar.......

Jag har inte lyckats uppdatera min box, de sa att jag skulle skicka in den.
Är din box också tillverkad januari 2007 (står på kartongen vid streck-koden, 200701)?

Jag tycker det är dåligt att comhem skickar ut boxar med gamla programvaror när de vet att boxarna har strulat med de gamla programvarorna.
Jag funderar allvarligt på att skicka tillbaka allting och hävda ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Postad 23 november 2008 - 18:50

chosl
  • chosl
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Vilken hastighet kommer ni upp i när ni snabbspolar, jag får som max 16x?

Jag har inte lyckats uppdatera min box, de sa att jag skulle skicka in den.
Är din box också tillverkad januari 2007 (står på kartongen vid streck-koden, 200701)?

Jag tycker det är dåligt att comhem skickar ut boxar med gamla programvaror när de vet att boxarna har strulat med de gamla programvarorna.
Jag funderar allvarligt på att skicka tillbaka allting och hävda ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Japp samma datum! Håller med, extremt dåligt... ännu sämre att Samsung tillverkat boxen o slängt i firmware från 2006-01 när dom bevisligen skruvat ihop sk-ten ett år senare.
Ringt kundstöd 2 ggr, lördag och söndag. Ska göra ett nytt försök på en vardag och försöka få tag i en person som vet om det går att göra en uppgradering i det "manuella" läget eller som kan svara på om uppdateringsfunktionen "lever" i deras nät.
Snabbspolning är för mig också 16x...

Postad 23 november 2008 - 21:27

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Rätt, helt "ny". Hämtade ut den i fredags och märkte problemen dagen efter. Bedömmer som allt fixas med uppgradering men störande att kundstöd bedömmer det enklare att få mig skicka in den, vara utan den en tid o sen gnälla om avdrag på fakturan ISTÄLLET för att felsöka problemet varför det inte går att uppgradera en "ny" box.
Skulle gärna åkt dit o bytt, beställde online och hämtade ut på postens utlämningsställe. Bor i Stockholm men vet inte var man skulle kunna åka o byta ut den direkt över disk.

Är boxen så pass ny borde du kunna få den utbytt. Tidigare fanns ett Comhem kundcenter i Liljeholmenm Stockholm. Där hämtade jag min box och bytte den två gånger. Den första startade inte alls. Den andra hängde sig. Båda gångerna fick jag en helt ny box. Kanske finns inte kundcentret kvar. Ring och fråga. I annat fall kan du kanske be dem skicka en ny box och en frankerad retursedel (heter det så?) för den trasiga.

Postad 23 november 2008 - 21:56

ankan
  • ankan
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Tidigare fanns ett Comhem kundcenter i Liljeholmenm Stockholm.

Dom finns inte kvar i liljeholmen, vet dock inte var dom finns nu.

Är det någon som vet om det går att snabbspola snabbare än 16x med den senaste programvaran?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.