Samsung A8 LCD serie
64 svar till detta ämne
Postad 27 september 2008 - 09:26
Unregisteredc2e15e02
-
Unregisteredc2e15e02
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Någon som sett några tester av A8-serien? Det jag bland annat lockas av är att de verkar vara en "tunn" LCD, endast 48,4mm enligt specifikationen. Sen är ju frågan om det är på tjockaste eller smalaste stället? Sen är ju givetvis DLNA intressant att ha, samt att de på dustinhome står 1 x USB 2.0 (MPEG4). http://www.dustinhom...5010185294.aspxPriset på prisjakt är 16990:- men har man studentkonto hos dustinhome visas priset 14526:- inkl frakt! De är bra rabatt!! Men som sagt, söker diskussion och fakta om denna apparat så fyll på tråden! Hittade lite info om modellen LE40A856S1W på samsungs engelska site http://www.samsung.c.../...&fullspec=FTyvärr är ju fortfarande det så att man ansluter kontakterna bakåt istället för nedåt! De borde väl inte va så svårt för dem att göra en tv där kontakterna är vända nedåt! De har jag ju på min budget Fujitsu Myrica 32"
Redigerat av Unregisteredc2e15e02, 27 september 2008 - 09:55.
Postad 30 september 2008 - 07:56
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Postad 01 oktober 2008 - 13:37
joolz
-
joolz
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Såg denna i USA och blev grymt imponerad, Tänkte köpa den när den kom till Sverige, men så bestämde sig Samsung för att den skulle vara röd istället för blå.
Postad 11 oktober 2008 - 16:04
geva
-
geva
-
Rookie
-
4 inlägg
Priset på prisjakt är 16990:- men har man studentkonto hos dustinhome visas priset 14526:- inkl frakt! De är bra rabatt!!
Hur hittar du den prisuppgiften på Dustinhome ???
Redigerat av geva, 11 oktober 2008 - 16:06.
Postad 18 oktober 2008 - 21:58
Unregisteredc2e15e02
-
Unregisteredc2e15e02
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
man måste ha ett studentkonto, är man student så kan man öppna speciellt konto, eller ändra sitt befintliga genom att lämna sitt csn.nummer tilll dem.
Postad 25 oktober 2008 - 13:09
Prylportalen
-
Prylportalen
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej! Vi har lagt upp en recension på LE-46A866 nu. Återfinns här. Andreas Liebert, Prylportalen.se
Redigerat av Prylportalen, 25 oktober 2008 - 13:10.
Postad 26 oktober 2008 - 10:12
Eron
-
Eron
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Var inne på expert för att titta på något helt annat när jag fick syn på denna härligheten på väggen (Samsung LE-46A866) vart väldigt imponerad av bilden det lilla jag tittade på den, måste tillbaka när min andra hälft inte är med
Skulle så gärna vilja pula lite med den i luuugn och ro
Postad 26 oktober 2008 - 18:09
greddyfreddy
-
greddyfreddy
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Nu har jag beställt en Samsung LE-52A866S1W/XXE
Så om någon undrar något sedan så kan jag kanske svara på det.
Postad 27 oktober 2008 - 16:53
joolz
-
joolz
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Kan man hänga upp den på väggen fast alla kontakter pekar rakt utåt?
Postad 27 oktober 2008 - 17:15
greddyfreddy
-
greddyfreddy
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har inte fått tvn ännu så jag vet inte.
Ska inte ha den på väggen. I alla fall inte den första tiden.
Blir det att hänga upp den på väggen och det inte går att ha kontakterna rakt bakåt så blir det väggen som får ta straffet.
Postad 27 oktober 2008 - 20:37
filiduttan
-
filiduttan
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej, vi har fått hem 46:an i 8-serien idag, grymt tunn och vilken bild!!!! Och inga problem ansluta kontakterna från HiFi-systemet... Den gör sig väldigt bra på väggen!!!
Postad 28 oktober 2008 - 06:41
Alrik
-
Alrik
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Bilder tack!
Redigerat av Alrik, 28 oktober 2008 - 06:43.
Postad 28 oktober 2008 - 10:49
Lou Cipher
-
Lou Cipher
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Kul att folk börjar få sina 866:or nu
Ska själv beställa en 52" inom en vecka eller två
Någon som vet om a866 har någon inbyggd fläkt, i så fall, hörs den? Upplever någon nåt buzz eller hum från den här modellen. Är grymt allergisk mot minsta ljud.
Postad 28 oktober 2008 - 13:11
Lou Cipher
-
Lou Cipher
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Var och kollade på den under lunchen och såg att den har en fläkt. Så frågan är nu, hörs fläkten? Och om någon upplever buzz eller hum från tv:n?
Postad 28 oktober 2008 - 13:35
Caemon
-
Caemon
-
Rookie
-
1 inlägg
Nyfiken på var du beställde den ifrån, nu bryr mig mer om en seriös leverantörer än att hitta billigast möjlig. Beställde en Samsung LE-52A656 från Siba, väntade 32 dagar innan jag avbeställde, 3-5 arbetsdagar gick tyvärr inte den här gången. Ni andra som funderar på beställa, var funderar ni att köpa ifrån och vad är era erfarenheter/åsikter?
Postad 28 oktober 2008 - 20:50
ablaze
-
ablaze
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Kan man hänga upp den på väggen fast alla kontakter pekar rakt utåt?
Tyvärr rakt ut, men med lite distanser på fästet så går de nog bra. Annars får man köpa vinklade kontakter.. Iofs tappar man lite av poängen med tv:en när den kommer ut så långt från väggen. När den är så tunn ska den ju sitta som klistrad mot väggen, tycker alla fall jag!
Postad 29 oktober 2008 - 16:32
joolz
-
joolz
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Tyvärr rakt ut, men med lite distanser på fästet så går de nog bra. Annars får man köpa vinklade kontakter..
Iofs tappar man lite av poängen med tv:en när den kommer ut så långt från väggen. När den är så tunn ska den ju sitta som klistrad mot väggen, tycker alla fall jag!
Självklart. Samsungs ingenjörer tänkte visste inte på det. Svårt det där.
Postad 30 oktober 2008 - 13:25
HarmanKardon
-
HarmanKardon
-
Användare
-
-
168 inlägg
Var inne på Expert vid Hötorget på lunchen och tittade på denna skärm. Jag har länge sett fram emot denna High-End modell från Samsung med DLNA-stöd. Inne i butiken såg jag slutfajten i Transformers och här är mina intryck (utan möjlighet till egen fininställning): En mycket stilren och framförallt tunn panel som framifrån mycket liknar den nya serien med röda ramar. Mycket starka och klara färger, på gränsen till att CGI-animeringarna såg tecknade ut (dock kan man ju ställa ned färgerna). I den starkt upplysta butiken var svärtan givetvis god. Skulle vara mycket intressant att se den i ett helt mörkt rum för att bedöma svartnivåerna. MEN!!! Jag gissar att butiken slagit på alla bildförbättringsinställningar (100Hz, Motion Plus etc...) för Samsung kan fortfarande inte leverera när saker och ting rör sig på skärmen med dessa "bildförbättrande" egenskaper. Det ser fortfarande ut som den gamla M81:an, så fort saker och ting rör på sig så hänger bilden helt enkelt inte med. Det hackar och delar av skärmen får fortfarande den där mosaiken kring sig som förstör hela upplevelsen. Upptäckte tyvärr också fjärrkontrollen som måste få pris som årets absolut fulaste fjärrkontroll  :  Det blev inget köp denna gång. Jag gick därifrån mycket besviken... Blir en Pioneerplasma istället...
Postad 30 oktober 2008 - 20:29
ablaze
-
ablaze
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Var inne på Expert vid Hötorget på lunchen och tittade på denna skärm. Jag har länge sett fram emot denna High-End modell från Samsung med DLNA-stöd. Inne i butiken såg jag slutfajten i Transformers och här är mina intryck (utan möjlighet till egen fininställning):
En mycket stilren och framförallt tunn panel som framifrån mycket liknar den nya serien med röda ramar.
Mycket starka och klara färger, på gränsen till att CGI-animeringarna såg tecknade ut (dock kan man ju ställa ned färgerna). I den starkt upplysta butiken var svärtan givetvis god. Skulle vara mycket intressant att se den i ett helt mörkt rum för att bedöma svartnivåerna.
MEN!!! Jag gissar att butiken slagit på alla bildförbättringsinställningar (100Hz, Motion Plus etc...) för Samsung kan fortfarande inte leverera när saker och ting rör sig på skärmen med dessa "bildförbättrande" egenskaper. Det ser fortfarande ut som den gamla M81:an, så fort saker och ting rör på sig så hänger bilden helt enkelt inte med. Det hackar och delar av skärmen får fortfarande den där mosaiken kring sig som förstör hela upplevelsen.
Upptäckte tyvärr också fjärrkontrollen som måste få pris som årets absolut fulaste fjärrkontroll :

Det blev inget köp denna gång. Jag gick därifrån mycket besviken... Blir en Pioneerplasma istället...
Kan inte anant än hålla med dig, var inne på denna modell också. Fast bilden är inte så mkt bättre än vanliga 6-serien. Men oerhört snygg och tunn design på den. Dvs vill man ha en riktigt stilren-tv med lite flashiga funktioner i så ska man absolut kika närmare på den.. Gällande fjärrkontrollen måste de vara den sämsta på väldigt länge, väldigt otymplig samt nästan omöjlig att navigera med "rull-hjulet"
Postad 31 oktober 2008 - 11:18
Specias
-
Specias
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Nyfiken på var du beställde den ifrån, nu bryr mig mer om en seriös leverantörer än att hitta billigast möjlig.
Beställde en Samsung LE-52A656 från Siba, väntade 32 dagar innan jag avbeställde, 3-5 arbetsdagar gick tyvärr inte den här gången.
Ni andra som funderar på beställa, var funderar ni att köpa ifrån och vad är era erfarenheter/åsikter?
Jag kan starkt rekommendera Fyndbörsen.se Köp där, du kommer inte bli besviken på deras sätt att hantera kunder. Tog en! dag för dem att skicka TV:n! Köpte en 46" samsung A656, när jag fick hem den hade den dock pixelfel. Skrev till Fyndbörsen, inga problem någonstans, skickade in den för service igår, väntar i detta nu på Samsung. Hade otur där med pixelfelen men blev bra bemött av fyndbörsen så handlar där gärna igen, dock denna gång blir det en 46" A796 istället  Trevlig Helg!!
Redigerat av Specias, 31 oktober 2008 - 11:19.
Postad 04 november 2008 - 10:55
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
Var och kollade på den under lunchen och såg att den har en fläkt. Så frågan är nu, hörs fläkten? Och om någon upplever buzz eller hum från tv:n?
Någon som har tv:n som kan svara på detta om fläkten hörs? Ni som har haft den några dagar nu är ni nöjda med tv:n?
Postad 06 november 2008 - 11:41
wyckman
-
wyckman
-
Rookie
-
2 inlägg
Någon som har tv:n som kan svara på detta om fläkten hörs? Ni som har haft den några dagar nu är ni nöjda med tv:n?
Jag har haft tv´n i en vecka nu och visst hör man fläkten lite grann men inte mycket. Det är ett litet visst sus när man inte har ljud på. Ska försöka ta lite bilder på min installation. Svårt det där med kontakterna på väggen...man får se till att ha en vinklad nätkontakt (i båda ändar). Sen har man ändå nätverkskabeln som också blir svårt att korrekt om man har ett tunt väggfäste.
Postad 06 november 2008 - 12:05
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
Jag har haft tv´n i en vecka nu och visst hör man fläkten lite grann men inte mycket. Det är ett litet visst sus när man inte har ljud på. Ska försöka ta lite bilder på min installation. Svårt det där med kontakterna på väggen...man får se till att ha en vinklad nätkontakt (i båda ändar). Sen har man ändå nätverkskabeln som också blir svårt att korrekt om man har ett tunt väggfäste.
Aha, men är det nått som du stör dig på då? Är du nöjd med tv:n annars? Jag har nu själv beställt en:)
Postad 07 november 2008 - 10:45
wyckman
-
wyckman
-
Rookie
-
2 inlägg
Aha, men är det nått som du stör dig på då? Är du nöjd med tv:n annars? Jag har nu själv beställt en:)
Nu till sanningen så är detta min första platt-tv, har velat vänta tills det kommer någon med funktioner som jag eftersöker. Nu har jag äntligen hittat funktioner som räcker fast jag saknar hårddisk och dubbla tuners... När jag jämför andras platt-tv så är det en otrolig skillnad på dem och min. Har ännu inte tittat på någon film med HD men bilden tycker jag är riktigt skarp. Slänger med lite bilder.
Postad 07 november 2008 - 13:03
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
Nu har jag också fått min, tyvärr så stör jag mig lite på fläkten. Nog för att fläktljudet försvinner om man har tvljudet på, men ändå.... Ska fundera lite men jag tror att jag inte kommer bry mig för de är så mycket annan elektronik som också låter, exempelvis min popcornhour.... Men självklart hade jag föredragit att den inte haft någon fläkt....
Postad 10 november 2008 - 15:37
Unregistered5eeb5689
-
Unregistered5eeb5689
-
Användare
-
-
229 inlägg
Nu låter min fläkt mera så att den hörs när man ser på TV:( Jag har mailat butiken som jag köpte den av, får se vad de säger. Men de måste vara något fel på mitt exemplar för så här högt kan de inte ska låta. Jag har även otroligt mycket clouding..... Men jag är rätt nöjd med TV:n annars.
Hur tycker ni andra att fläktljudet är?
Postad 23 november 2008 - 14:00
mranderz
-
mranderz
-
Rookie
-
5 inlägg
Najje, nu undrar jag om min 46" ens har någon fläkt??? Jag hör ett minimalt susande, knappt märkbart om det inte är knäpptyst i rummet. Då är det ett marginellt högre "brummande" ljud som ökar något i ton vid ljusstarka partier men verkligen inget man hör om man inte står VÄLDIGT nära tv.n och det är knäpptyst i övrigt i rummet! Har haft min platta tv nu i drygt 2 månader och allt är bara kanon! Igår spelade jag Halo3 vilket fungerade utmärkt på min x-box 360 som går via vanliga rca kablar genom min Sony-stärkare. Man störs inte alls av någon fördröjning om man inte är extremt petig. Lite värre med typ Guitar hero men efter justering är det helt ok! Vad man däremot märker nu, med en sådan här bra tv (ja den är faktiskt superbra, speciellt efter noggrann injustering som innebär att alla hjälp-funktioner är avstängda) är att det verkligen är skillnad på olika dvd-filmer. En del filmer är av så dålig kvalite att det går att jämföra med gamla vhs-filmer. Inte tv.ns fel alltså. Men herrejäflar vilken bild det blir med BRA dvd-skivor. Polarna brukar reagera över att bilden är så tydlig att det ser fejkat ut...
Postad 25 november 2008 - 23:04
Norton2000
-
Norton2000
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Det står nu mellan en Samsung PS-50A766 och en Samsung LE-46A766 (eller 866) för mig. Vilken ska jag välja??
Plasman eller LCD:n? Snälla hjälp...
Det jag ska göra är i fallande ordning:
- FIlm (DVD och BlueRay)
- Film (streamad från datorn)
- TV-tittande (ska försöka fixa digital-TV)
- PS3-spel
- och sist koppla upp datorn
Var helt inne på LCD men sen läste jag något om fläktljud och just responstiden vid Ps3-spel (och släpningar när man kollar sport).
Plasman däremot (kanske också har fläktljud) och har risk för inbränningar men är bättre vid filmtittande.
Blir galen!!!
(Jag har ställt frågan i en Plasma-tråd också...så kom gärna inte bara med att LCD är bäst och sen punkt. Förklara och motivera gärna)
/D
Postad 03 december 2008 - 01:30
MrBoland
-
MrBoland
-
Rookie
-
5 inlägg
Omdöme efter två dagar:
Helt underbart att kunna lägga ett filmklipp på ett usb-minne och sen spela upp direkt på TVn. Har bara testat med SD Xvid-filer som funkar bra samt MKV x264 HD som inte funkade. Dock var bilden helt ok på SD-filen. Du kan även lyssna på musik samt titta på stillbilder.
Visst fläkten låter lite (men bara en 1/4 så mycket som min hp bärbara som jag nu inte behöver ha på pga ovanstående funktion). Jag är i vanliga fall lättstörd av fläktar - så denna får ok, men inte högsta betyg.
Fjärren (den stora) är ganska ful och TVn reagerar lite långsammare än min Sony i kanalbytena. Fjärren blir dock snyggare i mörkret då man kan tända den. Snurrhjulet behöver man inte använda.
Massvis med bildinställningar. Så många att man kan pilla i all evighet innan man blir nöjd.
Ljudet är ganska dåligt. Du bör ha en stereo/hemmabio kopplad till TVn. Troligt är att det inte har gått att få in nån högtalare med bas i eftersom TVn är så tunn.
Mpeg 4. Kan ta emot SVT HD (i Sthlm) samt nya kanaler som kommer i framtiden.
Jag var lite skeptisk mot den röda kanten, men den syns knappt i normalt ljus.
Kom gärna med frågor.
Postad 07 december 2008 - 21:25
Alexander-
-
Alexander-
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
MrBoland
Hade du köpt tv igen nu efter att du fått meka lite med den? Har alltid gillat Samsung och hade tänkt gå på 6 serien innan nya 7,8 och 9e kom. Men nu kommer ju Sony med EX serien som verkar slå Samsung på de mesta förutom pris, men kostar det några tusen mer, men när vi ändå är på 20 tusklassen så känns de inte som de är några större variabler för att påverka köpbeslutet. Alltid svårt när man ska byta tv!
Postad 09 december 2008 - 21:33
Unregisteredfae55fec
-
Unregisteredfae55fec
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Vilka filtyper funkar att spela upp via usb-minne? Själv har jag inte fått något att fungera där. Ska man uppdatera firmware?
Postad 30 december 2008 - 12:37
MrBoland
-
MrBoland
-
Rookie
-
5 inlägg
MrBoland Hade du köpt tv igen nu efter att du fått meka lite med den? Har alltid gillat Samsung och hade tänkt gå på 6 serien innan nya 7,8 och 9e kom. Men nu kommer ju Sony med EX serien som verkar slå Samsung på de mesta förutom pris, men kostar det några tusen mer, men när vi ändå är på 20 tusklassen så känns de inte som de är några större variabler för att påverka köpbeslutet. Alltid svårt när man ska byta tv! smile.gifNu har jag använt TVn ett tag och har lite mer info: - Jag kan inte hitta någon möjlighet att byta plats på digitalkanalerna. Man kan göra en favoritlista men kanalerna kommer i samma ordning som i "Alla kanaler". Förhoppningsvis kommer det någon uppdatering. - Bilden är betydligt bättre när man kollar från usb-minne än digitalkanalerna (undantaget SVT HD). - Inbränd text ser mycket bättre ut än på min datorskärm. Jag har inte testat något mer med dolda texter. - Xvid och DivX funkar bra. Dock går det inte att ändra aspect ratio när man kollar från usb. Jag skulle nog köpa den igen. Nu har den ju gått ned några tusen i pris också. Dock hoppas jag på ny firmware snart som tar bort "buggarna" ovan.
Postad 10 januari 2009 - 23:02
kjellebrelle
-
kjellebrelle
-
Rookie
-
3 inlägg
Här har ni en bild på den "lilla" fjärrkontrollen som medföljer.
Söt och fin men speciellt många funktioner har den inte.
Postad 14 januari 2009 - 14:41
Näfver
-
Näfver
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hejsan.
Är det någon som listat ut hur man bäst ställer in bildinställningarna för olika ingångar på dessa paneler.
Eller har någon bra länk till någon sida. Vill gärna se hur andra fixar fin bild :-)
Redigerat av Näfver, 14 januari 2009 - 15:22.
Postad 14 januari 2009 - 15:47
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Hejsan.
Är det någon som listat ut hur man bäst ställer in bildinställningarna för olika ingångar på dessa paneler.
Eller har någon bra länk till någon sida. Vill gärna se hur andra fixar fin bild :-)
Det skulle jag även gilla att se, om inte annat kanske vi kan skapa en tillsammans? Jag märkte att när jag installerade min 46A866 att den beskärde bilden jämfört med min gla LCD, alltså jag såg mer av bilden på den gla oavsett vilket format och bildläge jag ställde in 866:an.. Någon som annan som märkt detta? Min gla fick bilden via TVIX digitala TV-tuner och där var bilden större jämfört med samma sändning och den inbyggda DVB-T tunern i 866an.. Hade aldrig märkt det om jag inte parallellkört dem bredvid varandra. Lite irriterande när man nu vet om det...
Postad 20 januari 2009 - 09:20
Näfver
-
Näfver
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Verkar som denna tråd är död just nu. Får börja plocka lite med inställningarna när jag får tid om ingen har några bra tips.
Postad 21 januari 2009 - 01:24
Unregistered959158c0
-
Unregistered959158c0
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
En snabb liten recention om SAMSUNGS 46 8-Serie
Har haft min 8-Serie i ca 2veckor nu!
BRA:
Snygg Design
Tunn
Bakrundsbelyst fjärr( som tänds automatiskt när man rör den och släcks när man lagt ifrån sig den)
Bild i Bild
Klarar 1920x1080 från dator
Bilden
Roterande fot
Logiskt meny system
ANUS:
Kontakterna på baksidan pekar rakt ut( blir svårt att lägga den tight mot väggen)
Ljudet är uselt
Mycket Clouding (men om man sätter bakgrundsbelysningen i menyn till 0 så försvinner cloudingen)
Fick 52ms lag när jag kalibrera Guitar Hero! tror jag hade alla bildförbättringar på!
Seg fjärr
Den lilla extra fjärren man får med GÖM DEN och ta alldrig fram den igen....
Fläkter märker jag inte av alls
Spelade upp Batman The Dark Knight från HTPC´n i 1080p GRYM BILD! flöt så jädrans nice.... inga konstigheter...
Hade ett skit irrireande problem som jag lyckats lösa, har nämligen en Dreambox(parabol decoder) och fjärren till decodern ville helt enkelt inte lyda mina knapptryckningar längre (Blev så SEEG och hade en vilja att utföra en helt annat kommano) Efter ca 5 timmars felsökning hitta jag äntligen lösningen att det va TVn, hittade några slags IR dioder i varje hörn av TVn (4st) tog lite svart el tejp och tejpade över IR Dioderna! voila ny funkar dreambox fjärren igen som den ska.... testa detta om ni har problem med någon annan fjärr! Har inte klurat ut vad Dioderna är till för än!
E väl i stor sett nöjd med Tvn..........
Postad 21 januari 2009 - 14:29
Näfver
-
Näfver
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hittade dessa settings på en engelsk sida. Har inte hunnit testa själv men kanske värt ett försök.
Basic
Mode = Standard
Backlight = 5
Contrast = 75
Brightness = 50
Sharpness = 30
Colour = 75
Tint (G/R) = G55/R45
Detailed Settings
Black Adjust = Off
Dynamic Contrast = Off
Gamma = -1
Colour Space = Custom
Custom Colour Space
Red = 50, 20, 30
Green = 30, 60, 30
Blue = 30, 40, 65
Yellow = 60, 35, 0
Cyan = 50, 35, 70
Magenta = 60, 30, 60
White Balance
R-Offset = 20
G-Offset = 25
B-Offset = 28
R-Gain = 30
G-Gain = 20
B-Gain = 20
Flesh Tone = Off
Edge Enhancement = Off
Picture Options
Colour Tone = Cool2
Size = 16:9
Digital NR = Off
100Hz Motion Plus = Off
Blue Mode Only = Off
Postad 04 mars 2009 - 21:08
Unregistered977152f9
-
Unregistered977152f9
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag får min TV i morgon, har läst mig röd och blå i alla forum tester hit och dit men fassnade för A866:an. Blir dock lite orolig då några skriver att fläkten är störande och att några har råkat ut för clouding hoppas att jag kan ställa mig till de övriga som är nöjda med TV:n. Dock har jag turen att det är ett mässex (bra pris) men jag har alla garantier och dessutom öppet köp så jag känner att jag inte har så mycket att förlora. Dessutom får jag den också levererad hem till mig. Jag återkommer med mina reflektioner, hoppas att det kan hjälpa någon annan vilsen själ där ute som inte kan bestämma sig för vilken Tv man ska köpa.
Postad 08 mars 2009 - 22:53
Unregistered977152f9
-
Unregistered977152f9
-
Rookie
-
8 inlägg
Här kommer mina synpunkter efter några dagar:
- Har Boxer och tycker att bilden varierar, ibland är den helt ok ja nästan toppen, men ibland betydligt sämre och den har svårt att hinna med vid snabba rörlelser trots att jag har aktiverat 100 Hz motion plus. Det finns ju en hel del inställningar som jag inte har pillat så mycket på, så kanske får jag en bättre bild. Tittar man på t ex SVT HD så är ju bilden helt ok, men det är väl precis som alla annat "skit in/skit ut". Ska du ha TV till övervägande att se SD-sändningar bör du kanske titta på en annan TV eller titta på TV:n i butik och avgör om det är ok för dig. Men absolut går det att se vanliga SD-sändingar det finns betydligt sämre apparater. Man blir ju väldigt kräsen då man tittar i 1080p och sedan slår över till vanlig tv sändning ;-)
- Matar man TV med 720p/1080p ja då finns det inget att klaga på - kanonbild och den har inga som helst problem med att hänga med i snabba sekvenser.
- Har läst i några forum att fläkten har varit ett stort minus, men min hör jag absolut inte om jag inte lägger örat mot TV.
- Clouding har jag heller inte på min apparat.
- Har dock inte provat att koppla TV:n till Internet, synd att man måste köpa Samsungs egen WLAN-sticka (499 kr) och inget vanligt usb-sticka. Det finns ju andra roliga funktioner om man kopplar TV till LAN:et t ex spela upp filmer (videoformat som stöds avi, mp4, mpeg2), digitalkort och musik. Musik är väl rätt så tveksamt med tanke på ljudet som TV presterar.
- Något som är sämre med denna TV är att den är väldigt långsam att byta kanaler med, använder mig av den inbyggda dekodern med CA modul, funkar i övrig väldigt smidigt och bra. Ja du får all programinfo direkt i TV:n.
- Ljudet är väl heller inte något att hänga i julgranen, men duger om man ska "slö" titta på TV:n. Jag rekommenderar att du kopplar ljudet till en reciver.
- Fjärrkontrollen är riktigt ful och väldigt känslig man måste rikta den rakt mot TV. Tur att min fjärr till min Marantz reciver kan programmeras så jag använder bara en fjärr. "Ägget" som följer med som extra fjärr har jag inte testat, hanterar volym och man kan byta kanaler, that´s it!
-Tv:n är ju snygg och extremt tunn vilket höjer totalvärdet och det var faktiskt en av anledningarna att jag valde denna. Att jag sedan i övervägande ser HD material och mindre SD-sändingar gör ju också valet lättare. Dessutom har jag projektor och var ute efter en så tunn tv som möjligt så jag slipper flytta ut duken allt för mycket.
- Svärtan är bra men ibland tycker jag att den bara är svart. Förstå mig rätt det finns ju olika nyanser även av svart och åter igen är detta i SD-sändningar, då blir det ibland nästan för svart. Men det upplever jag inte alls i HD så det är inte tv:ns fel utan sändningen.
- Fjärren och bilden för vanlig SD-sändningar gör att den inte får full pott av mig, men totalt är det en mycket bra tv och jag är väldigt nöjd.
Redigerat av Unregistered977152f9, 09 mars 2009 - 23:19.
Postad 08 mars 2009 - 23:58
Unregisteredc83bc949
-
Unregisteredc83bc949
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Pratade med en säljare om just tunnheten på tvn och han tyckte att A766 var ett bättre val. Samma tv fast något tjockare, men han poängterade att om du hänger den på väggen så blir de ungefär lika för på den tunnare modellen så sticker sladdarna rakt ut därbak. Så slimmad mot väggen kan den ändå inte hänga. Sen att man slipper ljudet från en fläkt om man tar den något tjockare och billigare modellen (766).
Postad 09 mars 2009 - 11:56
WFalck
-
WFalck
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Jag får inte in SVT HD på min inbyggda DVB-T HD mottagare i Samsung LE40A866.
Är det någon som vet lösningen på problemet?
Jag har kollat på Teracoms hemsida att den ska ligga på kanal 53, 730 Mhz för Stockholm Nacka sändaren.
Den hittar varken SVT HD eller TV Finland när jag söker manuellt på den kanalen/frekvensen.
Postad 09 mars 2009 - 16:55
Unregistered977152f9
-
Unregistered977152f9
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej!
Jag får inte in SVT HD på min inbyggda DVB-T HD mottagare i Samsung LE40A866. Är det någon som vet lösningen på problemet?
Jag har kollat på Teracoms hemsida att den ska ligga på kanal 53, 730 Mhz för Stockholm Nacka sändaren. Den hittar varken SVT HD eller TV Finland när jag söker manuellt på den kanalen/frekvensen.
Prova att söka om kanalerna igen. Jag har inga problem att se SVT HD eller TV Finland och jag får också min signal från Nacka sändaren ;-) . //Tvilling
Postad 09 mars 2009 - 16:59
Unregistered977152f9
-
Unregistered977152f9
-
Rookie
-
8 inlägg
Pratade med en säljare om just tunnheten på tvn och han tyckte att A766 var ett bättre val. Samma tv fast något tjockare, men han poängterade att om du hänger den på väggen så blir de ungefär lika för på den tunnare modellen så sticker sladdarna rakt ut därbak. Så slimmad mot väggen kan den ändå inte hänga. Sen att man slipper ljudet från en fläkt om man tar den något tjockare och billigare modellen (766).
Jag har vinklade kontakter och får den så nära väggen som mitt väggfäste tillåter. Har inga problem med fläktljudet som jag tidigare har skrivit om men jag har läst om andra som har irriterats av för högt ljud, då bör man nog kontakta den man har köpt tv:n. Tror att du kommer att bli nöjd med A766, lycka till med ditt köp. //Tvilling
Redigerat av Unregistered977152f9, 09 mars 2009 - 23:18.
Postad 10 mars 2009 - 08:51
Unregistered08553efa
-
Unregistered08553efa
-
Rookie
-
5 inlägg
Tänkte kolla om det är någon som kan hjälpa mig med mitt problem.
Jag har Tele2Vision och har köpt en CA-modul till TVen för at slippa extern dekoder.
Jag kan få in alla kanaler som jag betalar för, men inte samtidigt. De olika kanalerna sänder på olika frekvenser och det verkar som att jag endast kan lagra kanaler från en frekvens i taget?! När jag kör en automatisk sökning på en frekvens så får jag in alla kanaler som finns under den frekvensen, men när jag kör en ny sökning på en annan frekvens så försvinner kanalerna från min första sökning. Jag har försökt att köra manuell sökning men det lyckas jag inte fåtill alls...
Någon som har en lösning på problemet??
Postad 10 mars 2009 - 13:25
Unregistered977152f9
-
Unregistered977152f9
-
Rookie
-
8 inlägg
Tänkte kolla om det är någon som kan hjälpa mig med mitt problem.
Jag har Tele2Vision och har köpt en CA-modul till TVen för at slippa extern dekoder. Jag kan få in alla kanaler som jag betalar för, men inte samtidigt. De olika kanalerna sänder på olika frekvenser och det verkar som att jag endast kan lagra kanaler från en frekvens i taget?! När jag kör en automatisk sökning på en frekvens så får jag in alla kanaler som finns under den frekvensen, men när jag kör en ny sökning på en annan frekvens så försvinner kanalerna från min första sökning. Jag har försökt att köra manuell sökning men det lyckas jag inte fåtill alls...
Någon som har en lösning på problemet??
Jag kör Boxer med CA mobul och även där ligger kanalerna på olika frekvenser, men jag kan se samtliga kanaler (ingen tröst för dig ;-)). Jag valde autolagra och då söker den ju igenom allt som finns (analog och digitalt) och lägger upp alla kanaler som den hittar. Det är också viktigt att du har valt rätt land i menyn, se sidan 11 i manualen. Om du har en digitalbox kan det ju vara värt att koppla in den istället och göra en kanalsökning och se om du får samma resultat. //Tvilling
Postad 10 mars 2009 - 19:41
Unregistered08553efa
-
Unregistered08553efa
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag kör Boxer med CA mobul och även där ligger kanalerna på olika frekvenser, men jag kan se samtliga kanaler (ingen tröst för dig ;-)). Jag valde autolagra och då söker den ju igenom allt som finns (analog och digitalt) och lägger upp alla kanaler som den hittar. Det är också viktigt att du har valt rätt land i menyn, se sidan 11 i manualen. Om du har en digitalbox kan det ju vara värt att koppla in den istället och göra en kanalsökning och se om du får samma resultat. //Tvilling
Boxer kör med ett helt annat system, jag har boxer med, så det är inga problem, när du söker boxer behöver du inte välja vilken frekvens som han ska söka på, den söker alla frekvenser, söker man på kabel så söker den genom alla "ID nummer" på en enstaka frekvens istället...
Postad 11 mars 2009 - 15:36
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag har vinklade kontakter och får den så nära väggen som mitt väggfäste tillåter. //Tvilling
Vilka kontakter har du? kan du länka/rekommendera en butik? Jag är på jakt efter exakt detta då det stora minuset med denna tv är just att alla anslutningar sitter så jäkla dumt till på den här tv'n
Postad 11 mars 2009 - 19:33
Unregistered977152f9
-
Unregistered977152f9
-
Rookie
-
8 inlägg
Vilka kontakter har du? kan du länka/rekommendera en butik?
Jag är på jakt efter exakt detta då det stora minuset med denna tv är just att alla anslutningar sitter så jäkla dumt till på den här tv'n
Följande kabel använder jag mig av: http://www.netonnet.....asp?iid=148658Vill du använda dig av dyrare kabel kan du köpa följande: http://www.netonnet.....asp?iid=148656Och detta väggfäste använder jag: http://www.netonnet.....asp?iid=107701Håller helt med att teknikerna på Samsung hade ingen bra dag då man bestämde vart man skulle placera kontakterna på denna TV. Varför sätter man inte kontakterna under tv?
Postad 12 mars 2009 - 12:49
ttxx
-
ttxx
-
Användare
-
-
169 inlägg
Följande kabel använder jag mig av: http://www.netonnet.....asp?iid=148658
Vill du använda dig av dyrare kabel kan du köpa följande: http://www.netonnet.....asp?iid=148656
Och detta väggfäste använder jag: http://www.netonnet.....asp?iid=107701
Tack, jag har faktiskt kollat på dem men jag vill även köra optiskt ljud ut från TV'n och där har jag inte hittat något direkt alternativ på en vinklad toslink..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|