Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad är det som skapar problemet?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 February 2010 - 15:45

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Hej!

Har lite felsökning här. Har märkt att vid 70-90hz så är det något som låter förbaskat illa, bara ibland.
Har kommit fram att det är någon stans vid högra högtalaren (kolla mitt galleri). Ibland så slutar det bara jag tar på högtalaren, ibland så hjälper inte det.
Tänkte först att högtalaren stod emot någonting men kollar så att den inte gör det. Ibland så försvinner oljudet när man närmar sig högtalaren, så jag tänkte att den kanske står lite tokigt på golvet. Eftersom det kan försvinna då man tar på högtalaren så måste det vara någonting med hur den står, right?
Har även testat ifall det är subben som skapar oljudet men det var det inte.

Man kan säga att det låter som... ett skorrande eller liknande.
Fast ja, en gång när jag lyssnade till vänster om byrån (mellan den och vänstra högtalaren, se galleri) så tyckte jag att det lät väldigt starkt därifrån. Men en gång senare så lät det från subben och en annan gång så lät det inifrån förstärkaren osv. Kanske min hörsel som spökar (haft danslektion i några timmar :S).

Vad tror ni att det är och hur kan man åtgärda det?

Edit: Låter tydligast bakom högra högtalaren tror jag. Kan det vara någon störning, någon kabel eller något annat?
Tycker liksom, jag har inte så jättemycket bas så saker borde inte börja hoppa runt.

Redigerat av Ala_95, 22 February 2010 - 15:48.

Postad 22 February 2010 - 15:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Jag vet att ett av mina fat som står på min tvbänk vibrerade i takt med vissa skivor, det var lite ojämt undertill så jag satte möbeltassar på det och ljudet försvann men det var lite svårlokaliserat till en början med vart ljudet kom ifrån.

Fast det är klart, går det över när du lägger handen på högtalaren låter det som problemet ligger där, det är inte något med spikesen till dina högtalare då? De är ojämna?

Redigerat av genstruktur, 22 February 2010 - 15:55.

Postad 22 February 2010 - 16:06

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Har nyss fått med det på film, hörs klart och tydligt. Kommer upp en film snart.

Edit: http://www.youtube.c...h?v=cNRkjKJSjfs

Edit 2: Har testat att ställa högtalaren på ett dubbelvikt badlakan och flyttat ut högtalarna från väggen.
Vad mer kan man testa?

Redigerat av Ala_95, 22 February 2010 - 16:17.

Postad 22 February 2010 - 16:25

masp86
  • masp86
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Det är ingenting inuti högtalaren som är löst?
Eller någon komponent på den?

Eftersom det försvann när du tog i den så lär det ju vara högtalaren, eller golvet där den står...

Postad 22 February 2010 - 16:33

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Skulle kunna vara något i högtalaren, men det krävs ju så lite för att få det att sluta. Behöver i stort sett bara nudda högtalaren och inte direkt trycka på den.
Kan ju även vara golvet, hur testar man det på bästa sätt? Ta in några trädgårsplattor att ställa högtalarna på och sedan ställa plattorna på suddgummin?

Postad 23 February 2010 - 19:10

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Jag har en idè!
Har ett par conquest 8255 (typ M-85) och störde mig länge på ett missljud som dök upp ibland och förstörde musikupplevelsen totalt då jag hatar missljud!
Tillslut så gav jag mig fan på att hitta missljudet och kom tillslut fram till att det är vid kabelansluningen som det ligger en liten bricka som aldrig hamnar i kläm hur hårt man än drar åt kablarna, kolla om du har några lösa delar vid terminalen!

Postad 23 February 2010 - 19:19

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Allt sitter som det ska där bak.

Postad 23 February 2010 - 23:17

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
låter lurigt!

Har du kanske en tv-antenn med i leken någonstans??

koppla ur den och pröva...
om det funkar får du köpa en jordavskiljare...

/Greven

Postad 24 February 2010 - 07:38

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Om jag hör rättlåter det som något elektriskt fel. Rör sig högtalar elementen.

Postad 24 February 2010 - 07:41

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Allt sitter som det ska där bak.

finns det inte någonting som inte sitter helt fast på terminalerna då?

Postad 24 February 2010 - 14:37

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

låter lurigt!

Har du kanske en tv-antenn med i leken någonstans??

koppla ur den och pröva...
om det funkar får du köpa en jordavskiljare...

/Greven

Ingen TV-Antenn. Bara en sån här radiokabel, högtalarkablar, optisk kabel från datorn och sedan en lågnivå till subben.

Om jag hör rättlåter det som något elektriskt fel. Rör sig högtalar elementen.

Elementen rör sig som dom ska.

finns det inte någonting som inte sitter helt fast på terminalerna då?

På terminalerna på utsidan där bak? Det sitter bra.
Lyssnar på musik nu också och det låter som det ska. Weird.

Postad 24 February 2010 - 14:50

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Nu tror jag att jag har hittat problemet!
Har en Malm-byrå från ikea med en sån här tunn platta till bakskiva liksom. Eftersom förstärkaren står på byrån så är kablarna bakom. Plattan börjar då vibrera mot kablarna och det är det som låter.
Ska kolla med farsan sen om man kan staga upp den på något sätt :)

Postad 24 February 2010 - 20:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Har en Malm-byrå från ikea med en sån här tunn platta till bakskiva liksom. Eftersom förstärkaren står på byrån så är kablarna bakom. Plattan börjar då vibrera mot kablarna och det är det som låter.
Ska kolla med farsan sen om man kan staga upp den på något sätt :)

Vira nåt tyg runt kablarna istället för och joxa med bakplattan. Det låter jobbigare att flytta hela möbeln.. :lol:

Postad 24 February 2010 - 20:52

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Tyg, hur menar du?

Postad 01 March 2010 - 00:42

C20
  • C20
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Det bästa är väl bara gå runt och lyssna på väggar, golv, möbler etc. - det kan vara en sån simpel grej som ett CD-fodral eller en penna på skrivbordet eller nån annan liten sak som ligger var som helst i rummet, kanske på nåt skymt ställe (även saker inne i t ex skåp och byrålådor kan skorra så det hörs ut ibland). Masonit-skivan på baksidan av möbler (t ex skåp och bokhyllor) är en annan typisk sak, samt fönster, elementet i rummet etc. Sen kan man ju inte utesluta att det kommer från själva högtalarlådan också (även om det troligtvis inte gör det). Att förhållandet ändras om man går runt kan ju bero på att t ex vibrationer i golvet dämpas (vibrationerna behöver för den skull inte komma från golvet utan kanske bara går via golvet upp till t ex nån möbel som orsakar oljudet). Bäst är att bara köra en baston "söka runt" och försöka hitta det (ofta kan man behöva komma rätt nära "oljuds-källan" innan man kan lokalisera den).

Det är en fråga om hur höga ljudtrycksnivåer det behövs också för att problemen ska uppträda - vid höga nivåer (100 dB SPL eller mer) bas är det svårt att undvika att åtminstone något skorrar vid vissa frekvenser (typ allt måste dämpas då - fönster, dörrar, möbler, alla lösa saker måste tas bort eller läggas på tyg etc.). Vissa problem får man ofta acceptera - men uppträder det vid väldigt låga nivåer kan det ju vara rätt störande.

Btw coolt med filmen - det märktes att det var endel akustikproblem i rummet också. Man hörde tydligt hur bastonen försvann nästan helt på vissa ställen när kameran flyttades.

Redigerat av C20, 01 March 2010 - 00:44.

Postad 01 March 2010 - 00:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Ska kolla med farsan sen om man kan staga upp den på något sätt :D

Gött att du verkar ha hittat problemet! :P

Postad 01 March 2010 - 00:53

C20
  • C20
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Ok, hade inte läst igenom alla inlägg - såg att du hittat problemet (så glöm mitt första inlägg). Masonit-skivan bakom en möbel - det är ingen ovanlig sak som brukar skorra. Du kan ju testa att lägga nåt mjukt bakom - t ex pressa in en gammal kudde mellan baksidan på byrån och väggen (det hindrar skivan från att vibrera). Annars är väl det lättaste om det är kablarna som orsakar ljudet att bara lägga lite tyg mellan kablarna och skivan.

Postad 01 March 2010 - 14:32

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jo, har en hel del akustikproblem i rummet men där jag sitter så låter det bra. Dock så finns det många många tomrum där basen knappt existerar. Och om jag sitter i sängen får jag orgasmbas.

Postad 02 March 2010 - 22:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jo, har en hel del akustikproblem i rummet men där jag sitter så låter det bra. Dock så finns det många många tomrum där basen knappt existerar. Och om jag sitter i sängen får jag orgasmbas.

Hmm..jag kan inte riktigt få bort bilden i huvudet av en orgasmbas.

Postad 03 March 2010 - 15:31

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Hmm..jag kan inte riktigt få bort bilden i huvudet av en orgasmbas.

Säng och orgasm i samma mening kanske vart lite för mycket för dig?

Edit: Skiten har återkommit. Dock bara en kort stund och inte lika kraftigt som förut. Fast har täppt igen alla portar på bakisdan på högtalarna. Kanske påverkar något?

Edit: Äntligen fått tummen ur ***** och satt en filt mellan byrån och väggen. Så nu trycker den rätt så hårt på baksidan av byrån. Borde inte vara något problem nu hoppas jag.

Redigerat av Ala_95, 04 March 2010 - 16:33.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.