Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3788 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 1 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 3 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 3 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 4 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 4 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 5 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 6 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 6 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 7 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 8 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 8 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 8 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 8 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 8 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 8 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 8 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 9 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 9 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 9 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 9 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 9 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 9 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 10 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 10 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 11 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 11 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 11 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 11 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 11 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 11 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 11 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 11 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 11 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 12 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 13 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 13 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 13 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 14 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 14 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 15 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 16 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 16 år sedan

#151

Postad 28 november 2007 - 10:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

För att "RGB 0-255" i regel flyttar om och klipper nivåer i signalen.

Varför han räkna bort YCbCr 4:4:4 och YCbCr 4:2:2 vet jag dock inte. :)



Vet inte varför, men av egen erfarenhet så fungerar RGB bättre än YCbCr

Ja har du testat just den setup det pratas om och du kom fram till att RGB 16-235 är det möjligt att det är så.

Däremot så finns det inga generella regler för vad som är bäst av de tre. Lite bakgrund vad de olika alternativen betyder:

För att få en bild som man kan titta på måste signalen förr eller senare konveteras till RGB (dvs signalen måste färgdekodas). Digital video lagras som YCbCr 4:2:0. Mpeg-dekodern konverterar det till YCbCr 4:2:2 (vertikal uppsampling av CbCr-bitarna). Därefter kan man alltså välja att göra följande:
1) Skicka ut det som YCbCr 4:2:2 och låta TV:n utföra alla konverteringar som därefter behövs
2) Skicka ut det som YCbCr 4:4:4, dvs låta DVD:n göra en nödvändiga horisontella uppsampling av CbCr-bitarna och låta TV:n utföra alla konverteringar som därefter behövs.
3) Skicka ut det som RGB 16-235, dvs låta DVD:n göra en nödvändiga horisontella uppsampling av CbCr-bitarna samt konvertera från YCbCr-colorspace till RGB-colorspace. TV:n ska när den matas med en sådan signal egentligen inte mickla med signalen så mkt. Dvs den behöver inte göra nån färgdekodning (att den micklar med annat bortser vi ifrån här), men ofta micklar den med färgerna ändå...

Var ska man då göra konverteringarna? Det är det man har DVE till:

Växla mellan de tre lägena, använd tex testbilderna "color decoder test" (dvs den testbild där du ställer in color) samt "chroma burst/sweep" (eller vad den kan tänkas kallas) under "resolution patterns" (tror det är den enda testbilden under detta kapitel som innehåller färgbilder, så den går inte att missa).

Försök avgöra vilken av signalerna som går att få mest korrekt (ha, i color decoder test, ett extra öga på vad som händer när du växlar mellan tex 576p och 720p, uppsampling till 720p, 1080i etc kan pajja färgerna en gnutta om prylarna inte fungerar korrekt) samt vilken som ger bäst chroma upplösning.

Ett troligt senario är att man inte märker nån skillnad alls. Ett lika troligt scenatio är att man måste ha olika inställningar (främst Color, ev Tint) beroende på om man matar skärmen med RGB eller YCbCr (mao, det funkar inte att bara växla mellan de tre och komma fram till, "den e bäst" - det kan lika gärna vara en inställningsfråga). Allt kan hända, eller oxå händer inte mkt alls... ;)

Allt detta om man vill vara nerd-jobbig, för den som inte är nerd-jobbig går det i regel bra att börja med tex just RGB 16-235... Men i en seriös kalibrering är det här sånt man kollar.

#152

Postad 28 november 2007 - 11:07

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Man skulle väl kunna förenkla (kraftigt förenklat alltså) genom att säga såhär:

1.
RGB ska allting bli i slutändan, fast material är i stort sett alltid matriskodat i YCbCR.

2.
Använd den enhet som är bäst på att konvertera till RGB (spelare eller display) för att göra denna konvertering. Kan vara väldigt svårt att ta reda på, men:

3.
Genom en seriös och grundlig kalibrering efter konstens alla regler, så kan man komma fram till vilket som är det bästa för den aktuella setup:en.

Nå't åt det hållet? :)

#153

Postad 28 november 2007 - 11:15

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Ett troligt senario är att man inte märker nån skillnad alls. Ett lika troligt scenatio är att man måste ha olika inställningar (främst Color, ev Tint) beroende på om man matar skärmen med RGB eller YCbCr (mao, det funkar inte att bara växla mellan de tre och komma fram till, "den e bäst" - det kan lika gärna vara en inställningsfråga). Allt kan hända, eller oxå händer inte mkt alls... :)


Detta stämmer bra med mina erfarenheter. Att det oftast är väldigt svårt att med testmönster komma fram till vilken inställning som är bäst iaf då det gäller color resolution. Förutom de inställningar som rakt av klipper BTB och WTW (0-255), som inte är så himla käcka att använda.
Fast, som du är inne på, man kan ju faktiskt med color decoding test pattern komma fram till att den enhet som man för tillfället använder för att koda till R'G'B gör det helt felaktigt och då är det bara att hoppas att den andra enheten gör det bättre. ;)

Egentligen borde det väl inte vara någon skillnad på YCbCr 4:4:4 och R'G'B 16-235, men i praktiken är det tyvärr ibland det ju... :blink:
Min gamla DENON DVD-2910 ger HELT olika färger beroende på inställningar och upplösning ut. DVI RGB 4:4:4 i 1080i ger t.ex. helt tokgrön bild som inte verkar matcha någon standard alls. B)
Nyare spelare är väl oftast rätt bra på detta, men man vet aldrig. :wub:

#154

Postad 28 november 2007 - 13:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nå't åt det hållet? :)

Det funkar bra som en "trimmning" skulle jag tro ja. ;) (och den behövs nog med tanke på att det nog är bara du och max två personer till, typ, som skulle ha ork att läsa igenom det jag skrev... B) :wub: )

Ett lite påpekande på din punkt 2 är att displayer ofta gör sina egna colorspace-konverteringar. Jag gissar (utan att veta) att det beror på att de bildbehandlar i YCbCr-colorspace, inte RGB. Dvs även om du matar in RGB så kommer du köra en konverteringsrunda till. Undantaget är möjligtivs "PC-input", då är ju reglage för justering av färgdekoning, dvs tex Color och Tint, i regel "borta".

Kan hålla med om att det är svårt att se, egentligen skulle man kan ju säga att som testbilder kan ni använda all video som innehåller färg (dvs rätt mkt...) och ibland kan filmmaterial (gärna datoranimerat) vara att föredra. I vilket fall som helst, ser man inte på något sätt ingen skillnad mellan altenrativen så spelar ju ingen roll, ta den som har fränast namn. :blink:

Ni som har PS3 kan ju prova att köra DVD i 576p och kolla på lite testmönster, såväl färgdekodning som chroma upplösning faller till botten totalt. Fråga mig inte varför...

#155

Postad 28 november 2007 - 17:50

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Enklaste testmönstret för att bestämma color resolution är att använda Combinationpattern från DVE (se nedan)

Bifogad fil  Combination.jpg   82,93K   5 Antal nerladdningar

Längst ner finns Pr/Cr och Pb/Cb samt Luma (Y) som svep, smatidigt som man kan kika på 75% colorbars (för colordekoder) Y/C delay och gråskala för ev. banding.

Detta borde vara ett av utgångsmönstren vid varje kalibrering så att man vet hur källan/displayen samverkar - eller snarare inte gör det ;)

mvh

/Pär

#156

Postad 28 november 2007 - 18:38

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Aha! Tack perra! ;)

#157

Postad 28 november 2007 - 20:12

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Paccis, du kanske vet eller någon annan som känner sig manad:

Vad är relevansen för "markeringarna" för Pb/Cb, Pr/Cr svepen, alltså de som är mellan respektive frekvenssvep. Vad är det man ska kolla efter där?

Redigerat av Wolfy, 28 november 2007 - 20:13.


#158

Postad 28 november 2007 - 20:51

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Paccis, du kanske vet eller någon annan som känner sig manad:

Vad är relevansen för "markeringarna" för Pb/Cb, Pr/Cr svepen, alltså de som är mellan respektive frekvenssvep. Vad är det man ska kolla efter där?


Jag vet inte om du godtar ett svar ifrån mig eftersom du efterfrågade paccis, men rätt svar är iaf att markeringarna är placerade med ca: 0.5 MHz mellanrum i chromasvepet, och för luminanssvepet är de placerade med ca: 1 MHz mellanrum. Chromasvepen spänner mellan ca: 0.25 MHz upp till ca: 2.875 MHz och Luminanssvepen går fråm ca: 0.5 MHz upp till 5.75 MHz.

Som sidofakta är de två översta mönstren endast användbara om man använder en waveform monitor, t ex ett Oscilloskåp ;)

mvh

/Pär

#159

Postad 28 november 2007 - 21:16

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
hmm nu sitter jag här och kan inte bestämma mig om jag ska köpa DVE eller HDTV Wizard.

Jag har kopplat följande till min tv:
HDMI1: Comhems hdtv boxer
HDMI2: PC
Comp: xbox360
Scart1: Wii
Scart2: PS1

Jag har ställt in färgerna, svarta och ljus på PC, XBOX360 med hdtv wizard som jag har hemma, har dock inte köpt DVE ännu.

Men hur ska jag kunna fixa till det på Comhem och wii boxen då dom inte kan spela upp dvd skivor?

Ni som jobbar med kalibrering, hur kalibrerar ni comhem boxar och wii när ni inte kan köra någon testdisk mot dom?

btwn är The Calibrator deluxe edition bra?
Jag tyckte HDTV Wizard va lätt att hålla på med.
DVE är så strulig!

Sedan såg jag att The Calibrator deluxe edition har hd testrom med som man kan spela med en vanlig cdrom til ldatorn för oss som inte har en hdrom ännu.
Fast verkar inte som att det går att få tag på : The Calibrator deluxe edition :S
Någon som vet vart man kan köpa den?

Redigerat av johanssonrobin, 28 november 2007 - 21:48.


#160

Postad 29 november 2007 - 08:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ohh...just ja, den ja, glömde den. Tack perra. ;)

Wolfy>> Precis som perra sa så är det indikationer på vilken frekvens som avses. De fungerar oxå som referenser i fråga om intenstitet (amplitud skulle man väl säga på "oscilloskåps-språk"). Dvs för full bandbredd så ska du ha samma intensitet i hela ditt frekvenssvep som referenserna (som alltså är låga 0.5/0.25 Mhz vilket är peanuts ijmf med höga frekvenser) har. Ja och så ska gärna linjerna inte vara en enda stor gröt förstås...

johanssonrobin>> Har du källor som inte kan spela DVD-skivor är väl ett sätt (som iofs kräver lite "bök") att du kopplar in din DVD såsom du har källan inkopplad (dvs kör du digital-tv via Scart, koppla DVD via Scart, tex). Det är fortfarande inte alls säkert att boxen lämnar exakt samma signal som dvd-spelaren men du har iaf identifierat din tv:s scartingångs beteende.

När det gäller tv är det oxå ingen dum idé att nångång hålla sig vaken då SVT kör sin testbild (allt detta utan att jag tar ansvar för att du framstår som en dåre i din omgivnings ögon... B) :wub: ) Att sen enskilda program eller tom kanaler ligger helt fel i förhållande till SVT får man leva med, alla kanaler/program håller ju inte samma kvalité.

Det bästa vore ju om man hade en signalgenerator som sköt iväg en mpeg2-ström med testmönster via koax-kabel (som alltså kopplas till digital-boxens ingång) men det vet jag inte ens om det finns...

Ang hdtv wizard så vill jag minnas att den ligger fel, ej enl standard, nivåmässigt, men det är inget jag verifierat själv. Inte så lyckat i så fall eftersom det dödar hela syftet med kalibrering (vilket per definition betyder, "justering mot standarder"). Dessutom känns hela skivan högst begränsad varför man när man rattat lite säkerligen kommer vilja önska sig mer ändå...

Ang DVE, vet man bara var testbilderna ligger (vilket tex component-guiden hjälper en att peka ut) så tycker inte jag att det är så jobbigt, man lär sig rätt fort (med det inte sagt att det inte kunde gjorts bättre).

BD/HDDVD DVE, HD Basics, verkar bli det som kombinerar det bästa av tre världar (korrekthet, enkelhet och anvancerat). Synd att den blev försenad...

#161

Postad 29 november 2007 - 13:23

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Kommer det en ny version av DVE HDDVD? Eller är det samma fast bundlat tillsammans med BD?

#162

Postad 29 november 2007 - 13:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
http://www.component...?showtopic=7244

#163

Postad 29 november 2007 - 13:53

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

http://www.component...?showtopic=7244


Kommer man kunna lira DVE HD från en vanlig dvdrom? eller krävs det en hddvdrom? ;)

Den verkar iaf klockren B)
Blir att beställa den och köra efter den då mitt xbox360 kna iaf spela upp hd utan hddvdromen om det är regionsfritt :)
Blir nog kanon från htpcn med :)

Edit: Någon som har en länk till den nya BD versionen? Den verkar ju bättre än den första som dom klantade sig med när detgäller att få till instruktionerna bra.

Edit2: Vilken ska man välja? HD DVD eller HD basic?

Redigerat av johanssonrobin, 29 november 2007 - 13:56.


#164

Postad 29 november 2007 - 14:34

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Paccis, du kanske vet eller någon annan som känner sig manad:

Vad är relevansen för "markeringarna" för Pb/Cb, Pr/Cr svepen, alltså de som är mellan respektive frekvenssvep. Vad är det man ska kolla efter där?

Jag vet inte om du godtar ett svar ifrån mig eftersom du efterfrågade paccis, men rätt svar är iaf att markeringarna är placerade med ca: 0.5 MHz mellanrum i chromasvepet, och för luminanssvepet är de placerade med ca: 1 MHz mellanrum. Chromasvepen spänner mellan ca: 0.25 MHz upp till ca: 2.875 MHz och Luminanssvepen går fråm ca: 0.5 MHz upp till 5.75 MHz.

Som sidofakta är de två översta mönstren endast användbara om man använder en waveform monitor, t ex ett Oscilloskåp :)

mvh

/Pär

Självklart godtar jag det med nöje, i motsats till kockar så blir det bättre ju fler gurus :)

Tack för svaret och tack till pacman för ytterliggare förklaring, nu är jag med i matchen igen ;)

#165

Postad 29 november 2007 - 15:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Kommer man kunna lira DVE HD från en vanlig dvdrom? eller krävs det en hddvdrom? :)

Edit: Någon som har en länk till den nya BD versionen? Den verkar ju bättre än den första som dom klantade sig med när detgäller att få till instruktionerna bra.

Iprincip finns det 4 olika DVE:
- DVE för NTSC eller PAL DVD. Saknar testmönster för att göra en komplett kalibrering med mätare, men fullt tillärckligt för "by eye" kalibrering.
- DVE Pro har "allt" och innehåller några DVD-Rom med WM9-testpatterns som du kan köra från PC.
- DVE HD har oxå "allt" och finns bara på HDDVD
- DVE HD Basics kommer på HDDVD och blir den första DVE som finns på BD

Överlägset bästa instruktionerna tankar du hem i pdf-form, nånstans på JKPs hemsida:
http://jkpi.net/index.php

Edit2: Vilken ska man välja? HD DVD eller HD basic?

Beror väl på om du vill ha skivan nu eller om ett halvår (eller när nu basics kommer). :)

Det finns testpattens att ladda ner för pc (plus att de kan överföras till HDDVD), vet inte om de är korrekta men han som har gjort verkar ha bra koll iaf:
http://www.w6rz.net/

Redigerat av pacman, 29 november 2007 - 16:03.


#166

Postad 29 november 2007 - 18:29

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Kommer man kunna lira DVE HD från en vanlig dvdrom? eller krävs det en hddvdrom? :)

Edit: Någon som har en länk till den nya BD versionen? Den verkar ju bättre än den första som dom klantade sig med när detgäller att få till instruktionerna bra.

Iprincip finns det 4 olika DVE:
- DVE för NTSC eller PAL DVD. Saknar testmönster för att göra en komplett kalibrering med mätare, men fullt tillärckligt för "by eye" kalibrering.
- DVE Pro har "allt" och innehåller några DVD-Rom med WM9-testpatterns som du kan köra från PC.
- DVE HD har oxå "allt" och finns bara på HDDVD
- DVE HD Basics kommer på HDDVD och blir den första DVE som finns på BD

Överlägset bästa instruktionerna tankar du hem i pdf-form, nånstans på JKPs hemsida:
http://jkpi.net/index.php

Edit2: Vilken ska man välja? HD DVD eller HD basic?

Beror väl på om du vill ha skivan nu eller om ett halvår (eller när nu basics kommer). :)

Det finns testpattens att ladda ner för pc (plus att de kan överföras till HDDVD), vet inte om de är korrekta men han som har gjort verkar ha bra koll iaf:
http://www.w6rz.net/



# HD DVD/Standard DVD Combo Disc
# Both SD and HD versions of DVE in one package
# The calibration tool for HD home theaters
# Includes online support in manuals and updates for registered users
# Future-ready for downloadable advanced content
# Dolby Digital Plus and Dolby True HD Calibration content
# Color filters for checking decoding
# Wide Screen 16x9 in SD and HD
# Audio-Dolby Digital 2.0 Surround Sound

Verkar som att man kan spela den i vanlig dvd spelare som att det är både och?

#167

Postad 29 november 2007 - 21:20

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Okej nu kanske jag är lite dryg med alla mina frågor ;P Men om man inte frågar får man inga svar.

I DVE hur ställer man in svartan? Jag kna inte se spalterna längst ut dvs så långt ifrån mitten som möjligt.

Ska jag sänka svartan så att jag inte ser den spalten längst in och sedan höja exakt tills jag kan se den? (dvs den spalten närmast gråskalan.)


Btwn fungerar vanliga DVE bra till hdtv med?

#168

Postad 30 november 2007 - 16:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Verkar som att man kan spela den i vanlig dvd spelare som att det är både och?

Det är en combo-disc, HDDVD DVE på ena sidan av skivan. NTSC el PAL DVE på andra. Den sistnämda går förstås att spela i vilken DVD-rom som helst, men nu var det ju HDDVD DVE frågan gällde... :lol:

Okej nu kanske jag är lite dryg med alla mina frågor ;P Men om man inte frågar får man inga svar.

Helt rätt, den enda fråga som är dum är den som inte ställs.

I DVE hur ställer man in svartan? Jag kna inte se spalterna längst ut dvs så långt ifrån mitten som möjligt.
Ska jag sänka svartan så att jag inte ser den spalten längst in och sedan höja exakt tills jag kan se den? (dvs den spalten närmast gråskalan.)

Låter som ett sunt förhållningssätt.

Btwn fungerar vanliga DVE bra till hdtv med?

Det finns skillnader som togs upp en sida bakåt i tråden varför en HD-version alltid är att föredra för HD-material, men med det sagt, en DVE oavsett sort är 1000 ggr bättre än ingen DVE alls. :unsure:

#169

Postad 02 december 2007 - 19:51

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Ska man sitta på samma plats som när man kollar på tv när man ställer in svartan och vita?
Eller ska man stå nära tvn?

Vad brukar ni göra?

#170

Postad 03 december 2007 - 09:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Eftersom anledningen till att kalibrerar är att du ska få bättre bild när du tittar på video/film så ska du kalibrera under de förhållanden som råder då du tittar på video/film - i det ingår sittpositionen. Imho iaf.

Vill man kolla upp nått mer noga, vare sig det är svartnivå eller skärpa eller vad det nu kan vara, kan man förstås alltid ta sig en närmare titt, skadar ju inte, kan ju vara intressant att verkligen veta "whats going on". Men rent generellt är det bilden du får från "sweet-spot" som är intressant så "näsan man skärmen" är inte ett måste - om vi säger så istället då.

#171

Postad 04 december 2007 - 09:49

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Är det någon på forumet som kalibrerat sin eye one 2 så att bra mätvärden på plasma kan erhållas?

#172

Postad 04 december 2007 - 15:11

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Är det någon på forumet som kalibrerat sin eye one 2 så att bra mätvärden på plasma kan erhållas?

Vad jag läst så var väl skillnaden endast 3-4% även med en LCD kalibrerad rackare och det är väl just på gränsen av vad som man öht kan urskilja med mänskliga ögat så om man dessutom kompenserar lite genom att sikta på en något varmare kalibrering (150 K, för röd primär antar jag) bör det gå bara bra att få bra värden från en plasma utan en omkalibrering av sensorn. Någon mer insatt får gärna rätta mig.

Har för mig att det står om det i den här tråden.

#173

Postad 04 december 2007 - 16:38

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Tack för länken Wolfy! Jag ska läsa igenom den lite nogrannare senare, är på jobbet nu.

#174

Postad 05 december 2007 - 19:45

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
Nån som hört något nytt om Bluray verisionen av DVE? På discshop.se står det preliminärt relasdatum 2007-12-07 vilket är på fredag, men det tvivlar jag på att det stämmer

#175

Postad 09 december 2007 - 15:23

baddi
  • baddi
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
är lite osäker om det är PAL eller NTSC jag ska köra. Mitsubishi HC1100 och en Samsung HD-950 Dvd.

#176

Postad 11 december 2007 - 15:12

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
NTSC ska du bara använda om du specifikt skall titta på NTSC-material (alltså DVD, LD, VHS etc. i NTSC-format).

PAL ligger närmre HD så den borde vara bättre att använda för dom allra flesta européer iom att det vi tittar på som inte är HD oftast är PAL. ;)
Dock har du väl flera bildminnen per ingång på HC1100 va?

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 11 december 2007 - 15:12.


#177

Postad 13 december 2007 - 10:11

baddi
  • baddi
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
joo de stämmer. Importfilmer kör jag inte mycket med så NTSC material spelas inte jätteofta. Använder för tillfället bara HDMI och VGA (till datorn). Kör på PAL iaf :D tackar iaf

#178

Postad 26 december 2007 - 19:09

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0
Vad för inställningar behövs i en LCD TV för att utnyttja en Eye-One Display 2?
Eller: om man har en TV med de normala brightness,contrast,colour inställningara samt individuella
R_DRIVE, B_DRIVE, G_DRIVE (Gain) och R_BKG, B_BKG, G_BKG (Bias), kan man utnyttja Eye-One Display 2 någorlunda?
Eller behövs det mera avancerade, low level, inställningsmöjligheter?

Redigerat av rickardl, 26 december 2007 - 19:19.


#179

Postad 27 december 2007 - 11:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
rickardl>> Jo, kalibreringen av gråskala kräver mätinstrument för att det ska bli riktigt bra så visst drar du nytta av en Eye-One Display 2 för fix av din tv.

edit: Att tänka på är väl att platt-tv i allmänhet och LCD i synnerhet ofta har så galna gamutar och färgdekodning att en gråskala enl D65 inte alltid ser apkul ut. Färgåtergivning är en kombination av flera faktorer. Det är förstås inte standardens fel utan felet ligger förstås hos tillverkaren som gör Hawaii tv-apparater. Med det inte sagt att din tv är så (vilken det nu är), förstås.

Redigerat av pacman, 27 december 2007 - 11:46.


#180

Postad 27 december 2007 - 14:40

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

rickardl>> Jo, kalibreringen av gråskala kräver mätinstrument för att det ska bli riktigt bra så visst drar du nytta av en Eye-One Display 2 för fix av din tv.

jo, men det var inte det jag var ute efter riktigt... TVn har inga hemliga avancerade typ ISF-menyer för
kalibrering utan de jag nämnde. så frågan är de inställningsmöjligheterna tillräckliga för att åstadkomma
en kalibrerad gråskala? Om manualen för I1Display finns tillgänglig någonstans så skulle den kunna besvara min
fråga.

Upplever att jag har en kanonbild på min LCD men man undrar alltid om man inte kan tweaka till den
lite ytterliga... känns det igen? :) så det lutar lite åt att införskaffa ett mätinstrument för att få "sinnesro".

#181

Postad 31 december 2007 - 10:27

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Var hittar jag en bild med 75 IRE (grå)? Hittar ingen på min DVE PAL eller på nätet. Jag har lånat en ljusmätare och hade tänkt att mäta färgintensiteten enligt Pacmans metod. LÄNK

Edit: Hittade den här på AVS-forum. AVS HD 709

Redigerat av khalnur, 02 januari 2008 - 06:23.


#182

Postad 01 januari 2008 - 12:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

rickardl>> Jo, kalibreringen av gråskala kräver mätinstrument för att det ska bli riktigt bra så visst drar du nytta av en Eye-One Display 2 för fix av din tv.

jo, men det var inte det jag var ute efter riktigt... TVn har inga hemliga avancerade typ ISF-menyer för
kalibrering utan de jag nämnde. så frågan är de inställningsmöjligheterna tillräckliga för att åstadkomma
en kalibrerad gråskala? Om manualen för I1Display finns tillgänglig någonstans så skulle den kunna besvara min
fråga.

Upplever att jag har en kanonbild på min LCD men man undrar alltid om man inte kan tweaka till den
lite ytterliga... känns det igen? ;) så det lutar lite åt att införskaffa ett mätinstrument för att få "sinnesro".

Gain och bias reglagen du nämde bör vara de som låter dig kalibrera gråskalan ja.

I1Displays manual kommer nog inte säga nått om detta. En mätare är ju inget mer än en pryl som spottar ut mätdata baserat på vilket ljus den tar emot. Vad du kan göra med detta har mindre med mätaren att göra (förutom att mätdata kan vara varierande "sant", dvs precisionen på mätningen varierar beroende på mätarens prestanda) och mer att göra med vilket kalibreringsprogram, testmönster samt vilka reglage din tv har.

"Sinnesro" ja, ett klockrent argument för kalibrering. :lol:

#183

Postad 01 januari 2008 - 14:04

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
Gott Nytt År hemmabio-vänner!

Ska inom kort låta ett proffs köra ISF-ccc på min Pioneer. ;) Jag har hemmabyggd Ikea-ambilight bakom skärmen och min fråga är om den ska vara på eller av när jag kalibrerar?

Spontant tänker jag att det blir mest rättvist om den är PÅ eftersom det är så jag kommer ha det sedan när jag kollar på film. Men en bra grej med ambilight är ju att boosta svärtan så det vore kul att först få en tipp-topp-kalibrering och sedan som grädde på moset kunna tända ambilight och få ännu bättre upplevd svärta. Den effekten tappar man väl om man kalibrerar med lyset på. Eller tänker jag galet? Å andra sidan, om jag kalibrerar med lyset av och sen slår på det när jag kollar film, pajar det kalibreringen då?

Finns det både fördelar och nackdelar med att ha ljuset på respektive av? Hur har ni andra gjort?? :lol:

Redigerat av Unregistered7c808eec, 01 januari 2008 - 14:04.


#184

Postad 01 januari 2008 - 20:17

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Det är klart att du skall ha samma förhållanden när du tittar som när du kalibrerar, annars kommer bilden inte att bli korrekt - men frågan är betydligt simplare än så... Om du har ett ambilight som inte håller en färgkorekt temperatur, samt för hög nivå (för stark) så kommer det att försämra bilden.

Du kommer inte att få en bättre svärta med ambilight, utan dynamiken minskar snarare - däremot förändrar du det dynamiska omfånget på ögonen så att den upplevda kontrasten kan kännas högre.

Nu behöver du ju inte välja eftersom en ISF kalibrering omfattar både day och night läge, och du då kan välja att köra med eller utan ditt hemmabygge... Jag skulle dock ha valt att inte köra ambilight överhuvudtaget, och kalibrera bilden för ett day (hög nivå ströljus) och ett night läge (svart i rummet).

Vem/Vilka kommer att kalirbera din skärm?

mvh

/Pär

#185

Postad 05 januari 2008 - 15:52

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Vid gråskalekalibrering talar man ju om gain/bias. Är det någon som har lust att skingra min okunnighet om vad dessa begrepp innebär?

Om vi utgår från Pioneer plasma så använder man, om jag förstått det hela rätt, reglaget Färgtemperatur Manuell för justering av gain/bias. Bias justeras med RGB låg och gain med RGB hög. Är jag rätt ute?

#186

Postad 05 januari 2008 - 16:51

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
khalnur>> Det är rätt. :)
Bias är motsvarande brightness/svartpunt och Gain är motsvarande contrast/vitpunkt, fast för varje primärfärg för sig då. :)

#187

Postad 05 januari 2008 - 17:06

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Tack för ett snabbt svar Arioch! :)

#188

Postad 11 januari 2008 - 22:09

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
Testade DVD verisionen av DVE för första gången igår och har 4 frågor. Har en samsung 46m87 och kör skivan från en PS3:a

1. Hur kalibrerar man vitbalansen med DVE? Har ju dom inställningarna på TV:n men hur vet jag att dom är bra? Har också egen färginställning men den tycks inte ändra någonting. eller?

2. Kör digital-TV via en dilog-box som har egen kontrast inställning också. Hur vet jag vad den ska stå på när jag har kalibrerat ingången den körs på?

3. Har kalibrerat ps3:an både för RGB signal och Ycbcr. Den kör ju Ycbcr från Blurayfilm men också från DVD om man väljer det i settings. Men vad kör den spelen i?

4. Kan man få BTB och WTW med RGB signal och är det isåfall med 16-235 eller 0-255? Och vad är PS3 spel gjorda efter för intervall?

Tacksam för svar

Redigerat av Unregistered883bce2a, 11 januari 2008 - 23:33.


#189

Postad 17 januari 2008 - 08:54

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Var hittar jag en bild med 75 IRE (grå)? Hittar ingen på min DVE PAL eller på nätet. Jag har lånat en ljusmätare och hade tänkt att mäta färgintensiteten enligt Pacmans metod. LÄNK

Edit: Hittade den här på AVS-forum. AVS HD 709

Är de enbart för Blueray och HD-DVD? Nån för Standard DVD?

#190

Postad 17 januari 2008 - 09:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

1. Hur kalibrerar man vitbalansen med DVE? Har ju dom inställningarna på TV:n men hur vet jag att dom är bra?

Du måste titta på testbilder med enbart luminans-information (dvs "svart/vita-testbilder"). Förslagsvis "Reverse Grayramps" (samma testbild som används för inställning av Contrast) och de testbilder som ligger strax innan den som visar gråskalan vid 20,60,80 och 100% ljusstyrka.

Enda sättet att VETA att man ställt in Gain/Bias bra är att använda en mätare och ett kalibreringsprogram typ Colorfacts el HCFR. Gain/Bias är väldigt svårt (egentligen omöjligt) att spika "by eye" och risken är att man stjälper lika mkt som man hjälper...

Dvs "bara DVE" duger inte till att göra en komplett kalibrering men den är till stor hjälp att få bilden "någotsånär" mot standard. Vilket i regel är sissodär 1000 ggr bättre än "out-of-the-box". :)

Har också egen färginställning men den tycks inte ändra någonting. eller?

Ändrar den inget på färgerna i tex "Colordecoder-test"? (Dvs testbilden måste innehålla Chroma-information dvs färg information, i svart/vita testbilder ska "Color" inte ge nån effekt).

För info om hur du ska använda Color mfl reglage, http://www.component.se/docs.php?id=65

Det kan ju iofs vara så att din tv inte använder Color-reglaget om du matar tv:n med RGB-signaler tex. De flesta apparater gör det dock.

2. Kör digital-TV via en dilog-box som har egen kontrast inställning också. Hur vet jag vad den ska stå på när jag har kalibrerat ingången den körs på?

Troligtivs ska du inte röra den alls men som regel är det "så den gör minimal/ingen påverkan på bilden". I regel ska man strunta i att använda denna typ av reglage i sin källa, bättre att göra det i displayen.

Kan man få BTB och WTW med RGB signal och är det isåfall med 16-235 eller 0-255?

Om vi pratar rent generellt kan man med RGB-signal få med BTB och WTW.

Pratar vi PS3 kan man bara få BTB och WTW om man har PS3:an inställd på RGB:Limited, YCbCr och Superwhite:On.

Det är svart/vit referensnivåer på 16 resp 235 (dvs sk "video-levels") som gäller för att man ska få fram BTB (allt under 16) och WTW (allt över 235) på rätt sätt.

Och vad är PS3 spel gjorda efter för intervall?

Bra fråga. Vet inte riktigt. Eventuellt renderas bilden efter de nivåer man valt - om alla gör så är jag dock osäker på, har sett vissa spel som ser lite skumma ut...

Redigerat av pacman, 17 januari 2008 - 09:27.


#191

Postad 17 januari 2008 - 16:36

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
Ohhh tack för svaren!
Det ända är att jag inte kan låta bli kontrast inställningen i digitalboxen. Den måste allt stå på nånting. Men jag får väl helt enkelt komma fram till en bra nivå. Ska väl förhoppningsvis byta till nån HD-box i framtiden så.
Sen så har jag lite skiftningar i grönt och rött i gråskalan, som ändras utefter kontrast och vitbalansinställningar. Går sånnna att få bort eller är det tv:n som inte kan hantera färgerna korrekt?
Har också lite banding eller vad det heter. Alltså att det är ingen jämn skala i en färg t.ex. Utan mer som fält efter fält. Inte jämt på alla färger men ibland.

#192

Postad 18 januari 2008 - 09:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Sen så har jag lite skiftningar i grönt och rött i gråskalan, som ändras utefter kontrast och vitbalansinställningar. Går sånnna att få bort eller är det tv:n som inte kan hantera färgerna korrekt?

I regel går de att minska vid kalibrering men på din beskrivning låter det som det är ett bildbehandlingsproblem (dvs det är inte vitbalansen i sig som är fel här) varför det troligtivs inte går att få bort helt.

#193

Postad 25 januari 2008 - 12:12

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0
ISF-kalibrering - jakten på originalbilden
"Är 2008 det år då ISF-kalibrering som begrepp träder ut ur entusiastforumen och når även vanliga tv-konsumenter? Mycket tyder på det då allt fler tillverkare sätter fokus på ”bild enligt standard” och förbereder sina apparater för att kunna visa filmer som de var tänkta att se ut. Prylportalen förklarar närmare."
http://www.prylporta..._MKF419.dbp.asp

#194

Postad 25 januari 2008 - 19:28

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0

ISF-kalibrering - jakten på originalbilden
"Är 2008 det år då ISF-kalibrering som begrepp träder ut ur entusiastforumen och når även vanliga tv-konsumenter? Mycket tyder på det då allt fler tillverkare sätter fokus på ”bild enligt standard” och förbereder sina apparater för att kunna visa filmer som de var tänkta att se ut. Prylportalen förklarar närmare."
http://www.prylporta..._MKF419.dbp.asp

Skulle helt klart vara intressant att lyssna på en föreläsning i ämnet.

Redigerat av khalnur, 25 januari 2008 - 19:29.


#195

Postad 29 januari 2008 - 15:43

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0
är det några som kollar på svartvita filmer nuförtiden? Tydligen så är D6500 fel för det utan
det skall ligga runt 5480k för matcha hur en svartvit film ser ut i en gammal hederlig biograf.
http://www.avsforum....ad.php?t=935517
Jag använder nu 5500 och det blir mycket behagligare att titta på.
(6500 för allt annat dock)

#196

Postad 30 januari 2008 - 19:35

JoeV
  • JoeV
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0
Jag sitter och försöker kalibrera med DVE. Har stött på ett problem när jag ska ställa in kontrasten mha den bifogade bilden.

Enligt guiden (http://www.component.se/docs.php?id=65) "Här ska kontrasten först höjas så att de översta vita fälten i gråskalorna flyter ihop/smälter samman, för att sedan sänka kontrasten så att det ljusaste fältet i vitt, över den prickade "vitare än vitt”-linjen, blir synligt igen utan definierbara (synbara) färgskiftningar när man ändrar kontrasten nedåt. Då har man hittat en maximal inställning för kontrast."

Problemet är att även om jag maxar kontrasten så flyter inte de vita fälten ihop! Är det mig eller min tv det är fel på :) Jag har en LCD Samsung LE40M71

Bifogad fil(er)



#197

Postad 31 januari 2008 - 00:31

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0

Problemet är att även om jag maxar kontrasten så flyter inte de vita fälten ihop! Är det mig eller min tv det är fel på :P Jag har en LCD Samsung LE40M71

Vilken dvd-spelare har du? Förmodligen är det den som inte klarar av att visa vitare än vitt (wtw) eller svartare än svart (btb). Råkade själv ut för samma problematik då jag körde DVE-skivan i Xbox 360.

#198

Postad 31 januari 2008 - 07:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
JoeV, låter inte som det är fel på vare sig din tv eller dig.

Det verkar helt enkelt som om contrast-reglaget inte "går så långt" så att gråskalan klipps. Anledningen till att man skriver att man först ska dra upp contrast så gråskalan klipps är att det underlättar att själv se var man har en definerad maxgräns (i ditt fall är den uppenbarligen contrast:max).

Därefter är det "bara" att titta efter andra ev problem (färgskiftningar, banding, obalans i gråskalan som helhet mm) och därefter antingen hålla sig på sin nyligen upptäckta maxgräns eller dra ner contrast tills man har minst problem kontra bildkontrast.

#199

Postad 31 januari 2008 - 08:14

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0
Ytterligare kring ljus och kontrasts:

Tom Huffman:
Step 1. Setting Black Level (Brightness)

The typical method for setting black level is to use a pluge pattern that displays just above and just below black information against a black background. You set brightness so that the just-above-black is barely visible and the just-below-black is invisible.

However, if you have calibration equipment there is a less subjective method for setting brightness.
1. Select a target gamma. I cannot think of any reason to choose any gamma other than 2.2 or 2.5.*
2. Measure the peak output if you have not already using a 100% white window or field.
3. Display a 10% window or field.
4. Adjust the Brightness setting so that this test pattern measures as close as possible to 0.63% of peak white (2.2 gamma) or 0.32% (2.5 gamma).
*Gamma is primarily a choice about shadow detail vs. darkness of blacks. A 2.5 gamma will give a higher contrast ratio and deeper blacks, but it will also reveal less information in dark scenes. I prefer a 2.2 gamma for its excellent shadow detail, but this is largely a matter of personal preference. However, I wouldn't go above 2.5 or below 2.2.

Step 2. Setting White Level (Contrast)

The Contrast control determines how much peak output your display will provide. Set too low you lose image punch and lower contrast ratios. Set this too high and you lose color accuracy and detail in bright scenes and you may suffer from eye strain.

The standard method for setting Contrast requires that you look at a test pattern that has a just-below-white stripe against a white background. You are supposed to set Contrast as high as you can without losing the ability to distinguish the just-below-white stripe from full white..

However, there are a couple or problems with this method.
- Some displays, especially LCDs, will never suffer from loss of high level detail even with Contrast set to 100%. This method will recommend a setting that is much too high.
- This method does not take into consideration color performance. Many displays will lose their ability to track a neutral grayscale at high output levels with Contrast set as high as this method recommends.
Thus, I think that a better method for setting Contrast is to just set it at a level consistent with good color performance and reasonable light output for a given display device. What's a reasonable level?
- CRT tubes: 35 fL
- Plasma: 35 fL
- LCD flat panel: 50 fL
- Digital rear projection: 35 fL
- Digital front projection: 15 fL



Michael TLV:
Three Rules of setting contrast on Digital displays:
1. No White clipping/crushing
2. No discolortation of the white or near white area (turning pink for instance)
3. No eye fatigue.


Edit: lade till TH's Brightness också.

Redigerat av rickardl, 31 januari 2008 - 10:04.


#200

Postad 31 januari 2008 - 09:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Vad Tom Huffman borde lagt till är att ljusstyrkan på vissa displayer främst sätts med ett reglage som reglerar ljusstyrkan. Enda gången man ska använda "Contrast" för att reglera ljusstyrkan är om ljusstyrke reglage saknas eller om det är otillräckligt (eller allmänt dåligt fungerande).



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.