Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#1001

Postad 04 juli 2018 - 09:44

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jo har också läst om buggar. Men det fanns väl även på den nya plattformen nu med Dirac innan det justerades? Är väl kanske sådant som lätt blir med en lite mindre tillverkare.

De är säkert jättefina de nya modellerna, men 25k eller vad 390 kostar är lite för mycket att betala för mig för en reciever.

Men jag har läst om Arcam flera gånger där de hyllas som musikförmedlare och iljudkvalitet,även de äldre modellerna. Så hade ibland varit kul att prova en bara för att testa själv. Men det får i sådan fall vara något billigare än 390 tex.

 

De nya modellerna är redan ganska gamla egentligen. Receivers rör på sig väldigt snabbt och du lär stöta på problem med något äldre. Den nya NAD:en låter som en klockren kandidat för dig. Kolla på den. De verkar dock haft lite hårdvaruproblem med vissa av deras moduler så kolla att det blir rätt där. 



#1002

Postad 05 juli 2018 - 10:45

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

De nya modellerna är redan ganska gamla egentligen. Receivers rör på sig väldigt snabbt och du lär stöta på problem med något äldre. Den nya NAD:en låter som en klockren kandidat för dig. Kolla på den. De verkar dock haft lite hårdvaruproblem med vissa av deras moduler så kolla att det blir rätt där.


Så är det! Och det är mycket därför som jag är rätt motvillig att betala mycket pengar för en receiver eftersom de har så kort livscykel. I alla fall om man vill ligga i framkant utvecklingsmässigt. Till och med NADs receiver för 15k tycker jag är för mycket pengar :D. De tappar i värde så otroligt fort.

Jag kör varken 3D,4K eller Atmos och är därför inte i behov av en receiver som har dessa grejer. Jag är ute efter att få så mycket välljud som möjligt i surround och tvåkanal för en rimlig peng. Därför tänker jag att jag köper en receiver som har några år på nacken men var riktigt bra som ny. Det var lite därför som jag varit lite sugen att prova en Arcam med några år på nacken, eftersom många verkar tycka att de låter bra. Det gör även min nuvarande, men det är alltid kul att jämföra själv :).

#1003

Postad 10 juli 2018 - 13:20

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Dirac 2.0 ser ut att komma till dessa maskiner https://www.computer...ac-live/?page=5

 

 

By the way we have two other 2.0 betas for Dirac enabled NAD and Arcam AVRs, at the moment it's possible to apply for beta testing of those if interested.



#1004

Postad 10 juli 2018 - 14:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Dom stängde för nya testare igår.



#1005

Postad 10 juli 2018 - 15:21

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Vad väntas i den 2.0 an?

#1006

Postad 10 juli 2018 - 15:50

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Vad väntas i den 2.0 an?

 

enklare interface, mäta högtalare i par för att matcha fasen bättre för paren = bättre ljudbild, fanns fler grejer med. 

https://www.dirac.co...orm-at-ces-2018



#1007

Postad 10 juli 2018 - 16:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Man ska kunna justera target via mobil eller platta, ryktet går om stöd för flera subs, integrerad BM (Yes!)

Och helt nya algoritmer som nämns ovan.

 

*edit*

Dock så får man kanske vara beredd på att äldre produkter inte klarar av alla funktioner, det beror helt på hur mjukvaran fungerar.


Redigerat av johan b-lund, 10 juli 2018 - 16:15.


#1008

Postad 10 juli 2018 - 16:16

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Man ska kunna justera target via mobil eller platta, ryktet går om stöd för flera subs, integrerad BM (Yes!)
Och helt nya algoritmer som nämns ovan.

*edit*
Dock så får man kanske vara beredd på att äldre produkter inte klarar av alla funktioner, det beror helt på hur mjukvaran fungerar.


Då hoppas vi johan🍒🍒🍒

#1009

Postad 10 juli 2018 - 16:51

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Kommer arcam stödja 2 subbs tro?

#1010

Postad 10 juli 2018 - 20:15

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Man ska kunna justera target via mobil eller platta, ryktet går om stöd för flera subs, integrerad BM (Yes!)

Och helt nya algoritmer som nämns ovan.

 

*edit*

Dock så får man kanske vara beredd på att äldre produkter inte klarar av alla funktioner, det beror helt på hur mjukvaran fungerar.

 

Hur troligt tror du att det blir Johan att Arcam skulle fixa supporten? om det går vill säga?



#1011

Postad 11 juli 2018 - 08:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

2  subs är bara rykte o har man inte 2 utgångar så vet jag inte hur det skulle gå att lösa utan att man får stänga av en sub medans den andra sveper.

Resten vågar jag inte ens gissa eftersom vi inte vet vilka funktioner som verkligen kommer.

BM via dirac tror jag dock att dom flesta produkter klarar.



#1012

Postad 11 juli 2018 - 08:52

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Man ska kunna justera target via mobil eller platta, ryktet går om stöd för flera subs, integrerad BM (Yes!)

Och helt nya algoritmer som nämns ovan.

 

*edit*

Dock så får man kanske vara beredd på att äldre produkter inte klarar av alla funktioner, det beror helt på hur mjukvaran fungerar.

 

 

Integrerad BM kan vi nog bara drömma om skulle jag tro. Hade varit det bästa tänkbara för situationen med Arcam dock. Det hade tvingat dom att skriva om BM för att ge stöd. Ca. 0.1% chans dock. 

 

Flera subs är såklart intressant men egentligen bara intressant för mig personligen om det skulle finnas stöd för 4+ subbar. Vet dock inte riktigt hur det skulle fungera riktigt, speciellt då ingen receiver har 4 diskreta sub ut. 

 

nikkeg - riktigt stöd för flera basar är nog inget att sitta och vänta på utan det lättaste sättet att fixa med detta är att köpa en miniDSP och tidsjustera basarna sinsemellan. Sedan justerar Dirac alla basar som en enhet. 



#1013

Postad 11 juli 2018 - 09:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Integrerad BM kan vi nog bara drömma om skulle jag tro. Hade varit det bästa tänkbara för situationen med Arcam dock. Det hade tvingat dom att skriva om BM för att ge stöd. Ca. 0.1% chans dock. 

 

Flera subs är såklart intressant men egentligen bara intressant för mig personligen om det skulle finnas stöd för 4+ subbar. Vet dock inte riktigt hur det skulle fungera riktigt, speciellt då ingen receiver har 4 diskreta sub ut. 

 

nikkeg - riktigt stöd för flera basar är nog inget att sitta och vänta på utan det lättaste sättet att fixa med detta är att köpa en miniDSP och tidsjustera basarna sinsemellan. Sedan justerar Dirac alla basar som en enhet. 

Njao, Arcam, Nad etc har sin egen mjukvara och om mjukvaran simulerar produktens Bm så skulle det gå.

Eller bara se till att Bm på produkten är aktiv när man sveper.

Stöd för fler subs hade varit super för dom med asymmetrisk placering, som nikkeg men så var det ju antal utgångar :(

 

Vi får vänta o se vad som gäller...



#1014

Postad 11 juli 2018 - 10:20

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Hoppas hoppas😉
När dyker programvaran upp?

Redigerat av nikkeg, 11 juli 2018 - 10:31.


#1015

Postad 11 juli 2018 - 14:13

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Njao, Arcam, Nad etc har sin egen mjukvara och om mjukvaran simulerar produktens Bm så skulle det gå.

Eller bara se till att Bm på produkten är aktiv när man sveper.

Stöd för fler subs hade varit super för dom med asymmetrisk placering, som nikkeg men så var det ju antal utgångar :(

 

Vi får vänta o se vad som gäller...

 

Tänkte mer på att jag har för mig att jag läst någonstans att det inte var aktuellt för Dirac än att lägga till stöd för att hitta optimala delningsfrekvenser. Hade ju lite varit drömmen för då kanke den även dynamiskt skulle kunna välja brantheten på delningen. Då hade Dirac kunnat justera in det ganska exakt beroende på hur ens rum ser ut. Ifall det är bra eller dåligt att göra så vet jag inte men i teorin verkar det bra i mitt huvud :D


Hoppas hoppas
När dyker programvaran upp?

 

Ingen som vet, jag hade inte räknat med något i år. 



#1016

Postad 25 juli 2018 - 20:45

fredrikb125
  • fredrikb125
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Nu kan man skriva upp sig som Beta-testare för Dirac 2.0 på Arcams hemsida  :)



#1017

Postad 25 juli 2018 - 23:58

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Nu kan man skriva upp sig som Beta-testare för Dirac 2.0 på Arcams hemsida :)


Jag ser inge om det på sidan???

#1018

Postad 26 juli 2018 - 08:05

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Jag ser inge om det på sidan???

https://www.avsforum...ivea-2-0-a.html



#1019

Postad 26 juli 2018 - 12:27

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

https://www.avsforum...ivea-2-0-a.html


Den har ju legat uppe ett tag nu trodde Arcam hade något på G ...

#1020

Postad 01 augusti 2018 - 18:17

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Den har ju legat uppe ett tag nu trodde Arcam hade något på G ...


Någon som provat betan? Hur blev det?.

#1021

Postad 03 augusti 2018 - 18:20

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Testade lite idag stängde av en subben och växla mellan dom och skillnaden var att med en sub så går det djupare i basen så måste va så att dom spelar ut varandra lite eller vad tror ni ska man testa att föra dom mer mot mitten så att säga som dom kommer närmare varandra?

Synd att inte arcam lägger in funktionen BM så allt ligger i fas även subbarna..

Någon som har tjötat på dom om detta just nu när nya betan är igång?



#1022

Postad 03 augusti 2018 - 19:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Vill minnas vi pratade om det, att trycka ihop dom.

Efterssom dirac inte klarar att hantera fördelarna med flera subs kan man lika gärna sätta ihop dom.



#1023

Postad 03 augusti 2018 - 19:54

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Vill minnas vi pratade om det, att trycka ihop dom.

Efterssom dirac inte klarar att hantera fördelarna med flera subs kan man lika gärna sätta ihop dom.

stämmer johan fick det lite bekräftat nu när jag testade mera noga att dom tar ut varandra lite, ur fas gör ju att basen stramas åt :P



#1024

Postad 03 augusti 2018 - 21:06

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Nu har jag provat betan kan säga att här låter det ännu bättre och tro det eller ej basen är betydligt goare haha glad man blir!!!



#1025

Postad 04 augusti 2018 - 20:40

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hallå! Sitter nu med mitt Dirac live med min 550, har installerat programmet i min PC och även micen Xtz PRO. Till min fråga, när jag gör mätningen av de 9 punkter så kommer jag inte förbi punkt tre... utan det står, Processing captured data completed with erfors: checkrec_too_many_clipped_samples. Har provat att ställa ner volymen och då får jag att den är för låg i stället. Men varför funkar det på de två första punkterna men inte den tredje? Blir tokig! Har ni haft detta problem?

#1026

Postad 04 augusti 2018 - 21:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 963 inlägg
  • 0

Vilka kanaler klipper, alla?



#1027

Postad 05 augusti 2018 - 20:15

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Nu har jag provat betan kan säga att här låter det ännu bättre och tro det eller ej basen är betydligt goare haha glad man blir!!!


Har du atmos takhögtalare?
Fick hem betan idag men det verkar inte som om takhögtalarna är med i mätningarna finns ingen meny att matcha nivåerna.

#1028

Postad 05 augusti 2018 - 20:50

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Har du atmos takhögtalare?
Fick hem betan idag men det verkar inte som om takhögtalarna är med i mätningarna finns ingen meny att matcha nivåerna.

Hej!

 

Nej kör 5.2 

 

kommer nog med tiden som sagt det är en beta ..


Redigerat av nikkeg, 05 augusti 2018 - 20:51.


#1029

Postad 06 augusti 2018 - 18:03

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Hallå! Sitter nu med mitt Dirac live med min 550, har installerat programmet i min PC och även micen Xtz PRO. Till min fråga, när jag gör mätningen av de 9 punkter så kommer jag inte förbi punkt tre... utan det står, Processing captured data completed with erfors: checkrec_too_many_clipped_samples. Har provat att ställa ner volymen och då får jag att den är för låg i stället. Men varför funkar det på de två första punkterna men inte den tredje? Blir tokig! Har ni haft detta problem?


Då har du ställt fel någonstans om du kollar på den punkten hur ser alla kanaler ut när du checkar volym på dem är det någon som går över det tänkta samt hur högt har ställt volym mic gain etc .

#1030

Postad 07 augusti 2018 - 10:24

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Det är inställt inom det gröna fältet på alla kanaler, så något annat tokigt gör jag!

#1031

Postad 07 augusti 2018 - 10:53

batch
  • batch
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Det är inställt inom det gröna fältet på alla kanaler, så något annat tokigt gör jag!

Använder du rätt kalibreringsfil till micken?

Jag råkade använda filen till original micken och fick detta fel fast jag var inom det gröna området.



#1032

Postad 07 augusti 2018 - 19:39

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jepp, jag använder rätt!

#1033

Postad 07 augusti 2018 - 20:36

soren
  • soren
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0

Hallå! Sitter nu med mitt Dirac live med min 550, har installerat programmet i min PC och även micen Xtz PRO. Till min fråga, när jag gör mätningen av de 9 punkter så kommer jag inte förbi punkt tre... utan det står, Processing captured data completed with erfors: checkrec_too_many_clipped_samples. Har provat att ställa ner volymen och då får jag att den är för låg i stället. Men varför funkar det på de två första punkterna men inte den tredje? Blir tokig! Har ni haft detta problem?

 

Sätt inte micken i den positionen då, på mätning nummer tre. Du har väl en fet rumsmod just där som klipper micken. Jag menar ... om den gör dig tokig!  :)

 


Redigerat av soren, 07 augusti 2018 - 20:37.


#1034

Postad 08 augusti 2018 - 09:48

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Har fått det felet också i några rum jag kalibrerat, med senaste firmware. Du behöver gå tillbaka ett steg och justera nivåerna tills du hittar rätt. Man får frångå riktlinjerna en smula. Har fått till det i samtliga fall!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 09 augusti 2018 - 00:12.


#1035

Postad 08 augusti 2018 - 20:46

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hallå! Satte i gång mätningen i dag när barnen inte var hemma! Justerade känsligheten på micen och volymen så som jag tidigare gjort och nu fungerade det helt plötsligt!!
Det jag gjorde annorlunda denna gång var att jag ställde högtalarna på små. Att jag ställde de på stora förut var på grund av videon på you tube. De sa att det blir bäst så under mätningen och sen ställa till baka dem på små. För jag har ju små högtalare... sen så satte jag mätningen på fåtölj, vad har ni?
Men jag spred ut punkterna på både rad ett och två. Sen så satte jag mic höjden strax över ryggstöden så att de inte skulle påverka allt för mycket.
Ljudet då! Jo det blev mer balanserat och man upplever att högtalarna samarbetar mer med varandra. Även atmos högtalarna blev mer påtagliga, förr var det väldigt låg volym just där. Basen tycker jag blev mer återhållsam men ändå mer kontrollerad. Förr tog den över lite väl mycket!
Så i det stora så blev jag nöjd men det finns mycket att leka med om man har tid och lust!
Skulle vara kul att veta hur ni gör och hur ni har gjort med era inställningar.

Det jag förvånar mig över är att det är så många som har frågor om just Arcam och Dirac live och att inte återförsäljare/ tillverkare inte kan göra en video om hur man gör dessa mätningar och inställningar.
För en duktig kille, så skulle en sådan video vara gjord på ett par timmar. Säljer man förstärkare för 40-60 000kr så skulle det vara en god survis. För det är ju trots allt ett svensk programvara eller... och det är väl Xtz-företaget också som har micen osv.
Bor man inte i Stockholm, Göteborg, Malmö osv (storstäder) så kan det vara svårt att få hjälp eller väldigt kostsamt om de måste åka över halva Sverige. Sen vill man klara av det själv.... Eller vad tycker ni...

#1036

Postad 08 augusti 2018 - 20:58

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Det finns så många variabler och anpassningar man behöver göra för respektive rum, så en sådan video skulle nog skapa fler frågor än svar.
Om nu inte ens rum råkar bete sig EXAKT som rummet i videon. Men hur vet man det...

#1037

Postad 08 augusti 2018 - 21:16

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Det förstår jag... men i stora drag, hur man går till väga skulle ändå vara till stor hjälp för många! Man skulle kunna visa olika senarium som kan tänkas komma upp i ett rum tex . Jag hade stor hjälp av den videon som finns på you tube. Men en kom igång video kan ju alldrig vara fel... prossesen är ju ändå samma för alla rum. Men det kan vara så att du som är mer insatt i programmet ser andra saker än jag, jag är bara glad att jag får det att fungera för tillfället. Men när jag vet mer så kaske jag också tycker som du... Men för att komma dit så måste man kunna göra det enklaste först!

#1038

Postad 09 augusti 2018 - 00:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Tanken från Arcams sida är garanterat att din ÅF ska hjälpa dig med det. I första hand på plats och i andra hand på distans.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#1039

Postad 09 augusti 2018 - 11:16

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
När jag köpte fanns den inte i min närhet, butiken låg långt bort från mig. De sa att det kunde åka med då blir det dyrt, annars kunde jag få hjälp på distans. Och det kan vara okej. Men det är inte samma sak, man vill gärna ha personlig kontakt och kunna diskutera just ljudet med en som är på plats, eller? Det är lite svårt att föra den diskutionen över telefon eller nätet. Vi behöver inte dra det längre nu... vi behöver inte ha lika eller samma åsikter! Eftersom jag jobbar som lärare så vet jag att när man jobbar med tex elever på distans så blir det problem, när man inte kan stå bredvid och visa i praktiken. Nog om det!

Men hur gör ni med högtalar inställningen då, om ni har småhögtalare, ställer ni in dem på stora och kör mätningen och ställer tillbaka den sen på små? Har ni provat på båda sätt?

#1040

Postad 09 augusti 2018 - 20:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Lite OT kanske, men jag måste ändå hålla med Hellpe lite här. Jag drar mig för att köpa nya grejer då det inte finns någon inom rimligt avstånd som jag kan få hjälp av med kalibrering av ljud och bild.

 

Lycka till med inställningarna Hellpe! :)



#1041

Postad 10 augusti 2018 - 18:27

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Tja!

 

Någon som kan hjälpa till ?

när jag kopplar up spotify så är det hackigt ostabilt och oftast tar det ett par gåner innan den ansluter?

någon som har förslag?

Mvh.



#1042

Postad 12 augusti 2018 - 10:32

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Någon som kör canton på arcam om isåfall hur funkar det med cantons last?



#1043

Postad 13 augusti 2018 - 07:06

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Någon som kör med 4 ohms högtalare och hur klarar 550 det i såfall klipper den eller nått sånt ?

#1044

Postad 13 augusti 2018 - 08:03

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Någon som kör med 4 ohms högtalare och hur klarar 550 det i såfall klipper den eller nått sånt ?


850 klarar 4ohm men den är klass g . Men slutar högtalarna på 4ohm eller dippar dem mer.
Vet tex Martin logan normal imp. 4ohm men dippar till 1ohm under vissa hz. Så dem behöver monoblocks.

#1045

Postad 13 augusti 2018 - 08:07

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

850 klarar 4ohm men den är klass g . Men slutar högtalarna på 4ohm eller dippar dem mer.
Vet tex Martin logan normal imp. 4ohm men dippar till 1ohm under vissa hz. Så dem behöver monoblocks.


Canton vento dippar max typ till 3.2 ohm

#1046

Postad 13 augusti 2018 - 19:17

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

850 klarar 4ohm men den är klass g . Men slutar högtalarna på 4ohm eller dippar dem mer.
Vet tex Martin logan normal imp. 4ohm men dippar till 1ohm under vissa hz. Så dem behöver monoblocks.

Kör MartinLogan till min 550 utan några som helst problem.

#1047

Postad 13 augusti 2018 - 20:04

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0
Har fått svar från Ed på Arcam uk han sa bestämt att 4 ohm är absolut inga problem,
Och allt som lästs på nätet är helt fel uppgifter att 550 skulle ha dåliga mätningar i 4ohm stämmer absolut inte...

Eds siffror i 4ohm..


The 550 can handle 4ohm speakers, and would output the following:
AVR550 2 Channels 5 Channels 7 Channels
4? Load 197 W 141 W 117 W

Så man undrar ju vad folk över nätet gör hmm.
Jag kan nu med facit i hand med mina nya 896dc att det lirar ordentligt med tryck och kontroll..

#1048

Postad 14 augusti 2018 - 00:02

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Har fått svar från Ed på Arcam uk han sa bestämt att 4 ohm är absolut inga problem,
Och allt som lästs på nätet är helt fel uppgifter att 550 skulle ha dåliga mätningar i 4ohm stämmer absolut inte...

Eds siffror i 4ohm..


The 550 can handle 4ohm speakers, and would output the following:
AVR550 2 Channels 5 Channels 7 Channels
4? Load 197 W 141 W 117 W

Så man undrar ju vad folk över nätet gör hmm.
Jag kan nu med facit i hand med mina nya 896dc att det lirar ordentligt med tryck och kontroll..

 

Finns massa sätt att mäta på -  20Hz-20kHz, 1kHz, under olika lång tid, olika mycket %THD osv.  I min värld är det inte så mycket att fundera på. Har man högtalare modell tyngre för LCR som man inte avlastar med basar är det värt med riktiga slutsteg så slipper man tänka på det. Finns billiga begagnat. Men..oftast dippar högtlare i basen så därför är det ingen dum idé att investera i 2+ rejäla subbar så slipper man dom dipparna och avlaster både högtalare och förstärkare. Förr eller senare hamnar man med ett delat system ändå. 



#1049

Postad 14 augusti 2018 - 05:05

Monster944
  • Monster944
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Inga subbar i 2 kanals stereo ljud..

Redigerat av Monster944, 09 december 2018 - 09:07.


#1050

Postad 14 augusti 2018 - 06:23

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

  • 619 inlägg
  • 0

Finns massa sätt att mäta på -  20Hz-20kHz, 1kHz, under olika lång tid, olika mycket %THD osv.  I min värld är det inte så mycket att fundera på. Har man högtalare modell tyngre för LCR som man inte avlastar med basar är det värt med riktiga slutsteg så slipper man tänka på det. Finns billiga begagnat. Men..oftast dippar högtlare i basen så därför är det ingen dum idé att investera i 2+ rejäla subbar så slipper man dom dipparna och avlaster både högtalare och förstärkare. Förr eller senare hamnar man med ett delat system ändå. 

 

Absolut men i mitt fall så levererar det och blir över med otrolig kraft,ville bara klargöra att 550 är riktigt strömstark, man fick ju en helt annan uppfattning

när man läst deverse tester och mätningar där ute jag var lite orolig att den skulle krokna men jösses så fel man hade.






Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.