Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony RDR-HX510/710/910/1010 & GX210

521 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony RDR-HX710 160GB (DVD-spelare) 0 8,17 (41) Inga priser
Sony RDR-HX910 250GB (DVD-spelare) 1 7,5 (7) Inga priser
Sony RDR-GX210 (DVD-spelare) 1 6,38 (12) Inga priser
Sony RDR-HX510 80GB (DVD-spelare) 9 (0) Inga priser
Sony RDR-HX1010 400GB (DVD-spelare) 1 9 (9) Inga priser
3 relaterade trådar

#451

Postad 20 januari 2006 - 23:45

Myrkrig
  • Myrkrig
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Hej
En fundering på inkoppling. Om man har Viasat digitalbox och kopplar den in till en RDR-HX710 med scartkontakten. Sedan ut från DVD brännaren till en TV med scart. Måste man då ha DVD brännaren igång om man bara vill se på TV. Alltså går RGB signalen igenom.
Funderar på detta eftersom man då slipper ev. fläktljud vid ordinarie TV tittande. OBS endast en scarting. på TV.

<{POST_SNAPBACK}>


Det borde funka. Jag har min gamla DVD-spelare till brännaren och det funkar perfekt.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, det fungerar. Jag har också en gammal TV med bara en scart-ingång. Sätter du antennkabeln från väggen till DVDn och sedan från DVDn till TVn så funkar det för mig.

Jag har ett annat problem:
* Eftersom TVn bara har en scart-ingång, sitter DVDn och TVn ihop med en scart.
* Receivern är endast kopplad till DVDn eftersom det inte finns några fler ingångar på TVn.
* För att använda högtalaranlägningen måste jag alltså ha på DVDn och titta på TV genom AV-kanalen.
* När DVDn börjar spela in, går den över till den kanal den spelar in och ljudet likaså... Mkt irriterande, men jag antar att det inte går att göra något annat än att köpa en ny TV med fler ingångar?

Det finns inga delade scart-sladdar som kan lösa mitt problem? Eller funkar inte scart på det viset?

#452

Postad 24 januari 2006 - 23:02

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Finns det någon resume funktion på 710:an liknande den som Sony har på sina vanliga dvdspelare ? Typ kommer ihåg dom 5 senast spelade skivorna ? Eller iaf den senaste skivan även om man stänger av spelaren? Finns inget mer störande med dvd än när man typ råkar stänga av den eller liknande och måste börja om ifrån början med alla intros osv. (ja jag sitter GÄRNA och pillar på fjärrkontrollen när jag tittar på film/tv :) )

#453

Postad 24 januari 2006 - 23:09

Luzen
  • Luzen
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0

Finns det någon resume funktion på 710:an liknande den som Sony har på sina vanliga dvdspelare ? Typ kommer ihåg dom 5 senast spelade skivorna ? Eller iaf den senaste skivan även om man stänger av spelaren? Finns inget mer störande med dvd än när man typ råkar stänga av den eller liknande och måste börja om ifrån början med alla intros osv. (ja jag sitter GÄRNA och pillar på fjärrkontrollen när jag tittar på film/tv :) )

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, både från skiva och från flera titalr på hårddisken.

#454

Postad 26 januari 2006 - 18:07

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Är sugen på en HX1010 för att skala upp bilden (720p) från min digitalbox via HX1010:an till min projektor.

Någon som har erfarenhet av hur det funkar i praktiken? Jag tycker nämligen att bilden från boxen får så hackiga konturer när jag skickar den ouppskalad till projektorn.

Alternativt: Någon som vet vilket "scaler-chip" (eller vad man nu ska kalla det) som sitter i 1010:an (typ faroudja DCDi etc). Eller om 1010:an har en bra de-interlacer...

Tacksam för input! (vill ju inte kasta 10 papp i sjön :wacko:

#455

Postad 28 januari 2006 - 16:32

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Ja det blev ingen dvd med hårddisk. Reference Audio och Hifiklubben sa att HX modellerna har utgått men hade ingen information om när det kommer nya modeller. Dom trodde nog att dom nya spelarna kommer med HDMI på dom flesta modellerna och då väntar jag hellre faktiskt.

#456

Postad 29 januari 2006 - 06:38

Unregisterede8763420
  • Unregisterede8763420
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0

Är sugen på en HX1010 för att skala upp bilden (720p) från min digitalbox via HX1010:an till min projektor.

Någon som har erfarenhet av hur det funkar i praktiken? Jag tycker nämligen att bilden från boxen får så hackiga konturer när jag skickar den ouppskalad till projektorn.

Alternativt: Någon som vet vilket "scaler-chip" (eller vad man nu ska kalla det) som sitter i 1010:an (typ faroudja DCDi etc). Eller om 1010:an har en bra de-interlacer...

Tacksam för input! (vill ju inte kasta 10 papp i sjön


Kolla senaste numret av hemmabiotidningen. Duell mellan Sony´s 1010 och Pioneers värsting. Sony fick mycket beröm - bland annat för just uppskalningsmöjligheten. Man blir lite sugen själv faktiskt fast jag inte spelat in något alls de sista åren...

/K

#457

Postad 30 januari 2006 - 10:12

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jo, jag såg att det skulle komma ett test i Hemmabiotidningen :)

Dock skulle nästa nummer vara ute den 2/2...

Så hur får man fatt på senaste nummret redan nu??

Annars kanske du (Kristoffer) har lite info?

Hur klarar 1010:an uppskalningen? Hur hanterar den BTB (Blacker than Black)? Vissa klipper ju bort svart när man kör via HDMI (t ex phillips 9000).

#458

Postad 06 februari 2006 - 09:53

Unregisteredafd17c98
  • Unregisteredafd17c98
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Hej
En fundering på inkoppling. Om man har Viasat digitalbox och kopplar den in till en RDR-HX710 med scartkontakten. Sedan ut från DVD brännaren till en TV med scart. Måste man då ha DVD brännaren igång om man bara vill se på TV. Alltså går RGB signalen igenom.
Funderar på detta eftersom man då slipper ev. fläktljud vid ordinarie TV tittande. OBS endast en scarting. på TV.

<{POST_SNAPBACK}>


Det borde funka. Jag har min gamla DVD-spelare till brännaren och det funkar perfekt.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, det fungerar. Jag har också en gammal TV med bara en scart-ingång. Sätter du antennkabeln från väggen till DVDn och sedan från DVDn till TVn så funkar det för mig.


Ja, det fungerar med RGB in och RGB ut. Vill man skicka ut component så går det bra att ta in RGB men apparaten måste då vara igång, inställd på denna ingång.

Jag har ett annat problem:
* Eftersom TVn bara har en scart-ingång, sitter DVDn och TVn ihop med en scart.
* Receivern är endast kopplad till DVDn eftersom det inte finns några fler ingångar på TVn.
* För att använda högtalaranlägningen måste jag alltså ha på DVDn och titta på TV genom AV-kanalen.
* När DVDn börjar spela in, går den över till den kanal den spelar in och ljudet likaså... Mkt irriterande, men jag antar att det inte går att göra något annat än att köpa en ny TV med fler ingångar?

Det finns inga delade scart-sladdar som kan lösa mitt problem? Eller funkar inte scart på det viset?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, det finns färdiga kablar med scart i bäggen ändar och två RCA för ljud ut. Annars kan man ju öppna kontakten och löda på något sådant.

#459

Postad 07 februari 2006 - 12:34

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Jag har haft problem med att få till en hyfsat bra linjedubblerad och uppslakad bild till min proj Sony HS60 (som jag pratat om i bl a i Yamaha 2600-tråden). Ska ta hem en Sony HX1010 idag och se vad den går för, ska bli mycket intressant!
Kommer ge er en utförlig recension när jag testat, hoppas att jag hinner detta ikväll! :)

#460

Postad 07 februari 2006 - 19:04

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Äntligen!

Tillskillnad från dig lirsa, kan jag inte bara ta hem en 1010:a utan får snällt vänta på leveransen :)

Så jag ser fram emot ditt test/recension (du postar det i denna tråd va??)

#461

Postad 07 februari 2006 - 19:28

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Äntligen!

Tillskillnad från dig lirsa, kan jag inte bara ta hem en 1010:a utan får snällt vänta på leveransen wink.gif

Så jag ser fram emot ditt test/recension (du postar det i denna tråd va??)

He he, hämta och hämta, åkte till Netonnet i Ullared och "hämtade" :)

Jag har satt upp den och kört igång; Okej bild, har inte hunnit detaljgranska. Dets om är väldigt oroväckande är att hela bilden inte fylls ut vid 720p (det som hembiotidningen skrev i sin recension var den bästa upplösningen för att få bra bild). Fattar inte varför, men skalningen kan ju inte vara på topp då i spelaren. 576p och 1080i fyller då givetvis hela skärmen då projektorn skala själv. Det är ju iofs positivt att projen inte skalar en 720p upplösning, men inte i detta fall.

Ska försöka ge mig på detta och se om jag kan lösa det, dessutom så ska jag komma med en utförlig recension lite senare ikväll. Det jag har sett hitills av bilden lovar iaf gott! :)

#462

Postad 07 februari 2006 - 19:32

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
lirsa: Om bilden förflyttas till höger och eller neråt någon centimeter när du skalar upp till 720p så prova att shifta signalen i projektorn, brukar gå att flytta bilden i menyn både horisontellt och vetikalt.

#463

Postad 07 februari 2006 - 20:41

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

lirsa: Om bilden förflyttas till höger och eller neråt någon centimeter när du skalar upp till 720p så prova att shifta signalen i projektorn, brukar gå att flytta bilden i menyn både horisontellt och vetikalt.

Tack! Men grejen är att bilden inte flyttas utan förminskas på båda sidor en aning och nedtill. Fattar inte varför alls. Kan inte vara DVD-recordern. För tar man fram menyn så visas den på hela ytan. Samma sak om jag tar fram digitalboxens meny, den visas på hela bildytan. Men så fort jag tittar på digitalboxens bild så är det så helt skumt, fattar ingenting. Lyckas inte få till det! Undrar var det kan vara. 1080i är inget alternativ så får jag inte ordning på detta så åker spelaren tillbaka!

#464

Postad 07 februari 2006 - 22:33

Myrkrig
  • Myrkrig
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Jag har ett annat problem:
* Eftersom TVn bara har en scart-ingång, sitter DVDn och TVn ihop med en scart.
* Receivern är endast kopplad till DVDn eftersom det inte finns några fler ingångar på TVn.
* För att använda högtalaranlägningen måste jag alltså ha på DVDn och titta på TV genom AV-kanalen.
* När DVDn börjar spela in, går den över till den kanal den spelar in och ljudet likaså... Mkt irriterande, men jag antar att det inte går att göra något annat än att köpa en ny TV med fler ingångar?

Det finns inga delade scart-sladdar som kan lösa mitt problem? Eller funkar inte scart på det viset?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, det finns färdiga kablar med scart i bäggen ändar och två RCA för ljud ut. Annars kan man ju öppna kontakten och löda på något sådant.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för svaret. Jag har nu köpt en massa varianter av scartomkopplare, men det har alltid varit nåt som inte har fungerat, så alla har lämnats tillbaks. Den bästa kabeln såg ut som den du beskriver, men när den var inkopplad var det kraftiga störningar från högtalarna när man bytte kanal. Kanske skulle man kunna leve med oljudet, men det kändes som att högtalarna kansek tar skada i längden.

De omkopplare/switchar etc jag har provat har alla kostat under 300 kronor. KAnsek finns det dyrare kablar som gör jobbet som jag vill, men då är det inte värt det. Jag vill bara ha en enkel lösning tills jag köper ny TV. Känsn som en enkel grej att fixa för företagen, men de tjänar kansek inga pengar på dessa sorters kablar?

#465

Postad 08 februari 2006 - 09:56

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Lirsa; I tråden om epsons projektor tw600 pratas det en del om att välja "Larger" i menyn för att få ut fullständig bildyta. "Risken" med att hela bilden visas är att man då kan få diverse störningar i utkanten av bilden (som alltså normalt inte visas).

I vilket fall som helst, när man väljer "Larger" blir bildytan mindre(!) dvs man får tomt runt om bilden.

Det är väl detta fenomen du ser när du kör 720p (men å andra sidan så får du ju full bild när du kör menyer...)

Jaja, vad jag försöker få sagt är att du kanske har någon liknande inställning som "larger" i din proje??

Sedan kanske det har att göra med någon inställning i 1010:an. Hemmabio skriver ju att tillskillnad från pioneer-spelaren fixar 1010:an att känna av vilket bildformat som skickas från boxen (4:3, 16:9 etc)...

Hoppas du får ordning på det bara (min är ju beställd så då är det ju smidigt för mig att veta hur man löser problem snabbt :)

#466

Postad 08 februari 2006 - 10:17

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Lirsa; I tråden om epsons projektor tw600 pratas det en del om att välja "Larger" i menyn för att få ut fullständig bildyta. "Risken" med att hela bilden visas är att man då kan få diverse störningar i utkanten av bilden (som alltså normalt inte visas).

I vilket fall som helst, när man väljer "Larger" blir bildytan mindre(!) dvs man får tomt runt om bilden.

Det är väl detta fenomen du ser när du kör 720p (men å andra sidan så får du ju full bild när du kör menyer...)

Jaja, vad jag försöker få sagt är att du kanske har någon liknande inställning som "larger" i din proje??

Sedan kanske det har att göra med någon inställning i 1010:an. Hemmabio skriver ju att tillskillnad från pioneer-spelaren fixar 1010:an att känna av vilket bildformat som skickas från boxen (4:3, 16:9 etc)...

Hoppas du får ordning på det bara (min är ju beställd så då är det ju smidigt för mig att veta hur man löser problem snabbt

Bra förslag! Min projektor stöder dock inte detta. Jag kliade mig i huvudet hela kvällen och kunde inte komma på vad det var.
Som sagt, när du tittar på bilden i 720p-läge och tar fram menyn på DVD-recordern så kommer menyn animerat in från vänster sida och täcker då halva bilden ungefär och HELA bildytan. Man kan se "bakom" menyn att själva TV-bilden inte täcker hela bildytan. Samma sak när man tittar på DVD på DVD-recordern, det fyller hela bilden. Jag har gått in i digitalboxens menyer och tittat skickar 16:9. Så jag vete tusan allstå. Kan den vara digitalboxen som ställer till det tro? Eller projektorn? Eller DVD-recordern? He he...
Jag får förmodligen inte ordning på detta. Att inte tidningen hemmabio hade problem med detta pekar ju på att det antingen är DVD-recordern projektorn eller digitalboxen. Men å andra sidan visas bilden på hela bildytan från DVD-recordern vid menyer och DVD-tittning... Jag är helt clueless, fattar absolut ingenting. Kan det vara projektorn som tolkat och förvränger bilden? Men varför visar det då hela menyn? Helt ortroligt frusterande för den bilden som visas är faktiskt klockren.

Ett alternativ är att köra 576p från DVD-recorder och låta projen skala, det fungerar och då fylls hela bildytan (det ska den vara bra på då en projektortillverkare inte kan räkna med att folk kör native-upplösningar till projen). Men jag vill ju samtidigt kunna köra det mest ultimata... Tråkigt, tråkigt. :)

#467

Postad 08 februari 2006 - 10:31

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Du kan ju alltid ta och ringa till Sony support och fråga.

#468

Postad 08 februari 2006 - 12:23

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Sonys support... :)

Jag ringde deras konsumentsupport för ett par veckor sedan för att ställa diverse frågor om 1010:an.

T ex vilket scaler-chip den använde...han i supporten fattade noll. Dock så återkom han med svaret på om 1010:an gick att använda som scaler om man skickar in digitalbox-signal (om än något kyptiskt)...och det är ju hela finessen för mig! Min proje visar ganska kassa rörliga tv-bilder...tyvärr är det nog så att projektorer i budget-segmentet (15-25 ') generellt sätt har sämre scalers inbyggda (sparar in på dessa komponenter då man måste bekosta optik, LCD-paneler osv).

Bäst vore ju om de satte in Farodja-chip i projen på en gång typ.

Lirsa; känns ju inte som om 1010:an skalar upp din box-signal till 720p vilket är mycket skumt.

Kör du via boxer eller satellit?

Annars kanske kombinationen HS60 och 1010:an inte funkar (för det var en Sony du hade va?).

Jag har en källa till förutom hemmabiotidningen som använder 1010:an som scaler och för dessa verkar det ju funka...

Hur fungerar det rent praktiskt? Väljer du själv vilken upplösning som 1010:an ska skicka??

Enl. svaret jag fick från sonys support skulle 1010:an själv känna av och skicka maximal upplösning som motagaren kunde ta emot, vilket verkade urkorkat enl. mig men men :lol:

#469

Postad 08 februari 2006 - 13:07

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Sonys support... 

Jag ringde deras konsumentsupport för ett par veckor sedan för att ställa diverse frågor om 1010:an.

T ex vilket scaler-chip den använde...han i supporten fattade noll. Dock så återkom han med svaret på om 1010:an gick att använda som scaler om man skickar in digitalbox-signal (om än något kyptiskt)...och det är ju hela finessen för mig! Min proje visar ganska kassa rörliga tv-bilder...tyvärr är det nog så att projektorer i budget-segmentet (15-25 ') generellt sätt har sämre scalers inbyggda (sparar in på dessa komponenter då man måste bekosta optik, LCD-paneler osv).

Bäst vore ju om de satte in Farodja-chip i projen på en gång typ.

Lirsa; känns ju inte som om 1010:an skalar upp din box-signal till 720p vilket är mycket skumt.

Kör du via boxer eller satellit?

Annars kanske kombinationen HS60 och 1010:an inte funkar (för det var en Sony du hade va?).

Jag har en källa till förutom hemmabiotidningen som använder 1010:an som scaler och för dessa verkar det ju funka...

Hur fungerar det rent praktiskt? Väljer du själv vilken upplösning som 1010:an ska skicka??

Enl. svaret jag fick från sonys support skulle 1010:an själv känna av och skicka maximal upplösning som motagaren kunde ta emot, vilket verkade urkorkat enl. mig men men 

Jo om du ställer på auto så skickar den i mitt fall 1080i. Men det är inte intressant då projekn dels får skala och dels linjedubblera. Verkar konstigt om inte Sony prylar skall vara kompatibla. Jag använder en Nokia 9902s satellitdigitalbox.
Du har helt rätt i att den inte skalar upp bildsignalen fullt till 720p det är ju det so är kruxet, resten skalas upp till 720p så det är hur skumt som helst.
Nu ska man dessutom tänka på att projen, Sony HS60 inte har någon underscan utan är på 0%, vilket kanske kan vara problem. Digitalboxen är ju rätt gammal och kanske har en mariginal som den skär på bilden. Kan det vara så enkelt tro?

#470

Postad 08 februari 2006 - 13:10

Unregistered40f80f2e
  • Unregistered40f80f2e
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hade bara en fråga om den HX1010...Kan jag få ut 720p eller 1080i via component till min Sony VPL VW10HT? Eller kanske går det bara med hdmi?

tx

#471

Postad 08 februari 2006 - 13:38

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag äger ju ingen 1010:a ännu (leverans den 18:e i bästa fall :) MEN jag inbillar mig att uppskalningen endast går att få via HDMI-utgången...

#472

Postad 08 februari 2006 - 13:49

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Hade bara en fråga om den HX1010...Kan jag få ut 720p eller 1080i via component till min Sony VPL VW10HT? Eller kanske går det bara med hdmi?

tx

Bara 480p/576p på komponentutgången.

#473

Postad 09 februari 2006 - 11:36

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Lirsa; Läste din teori ang. din digitalbox underscan på forumet på component.

Tror du att ditt fenomen gäller de flesta digitalboxar (om det är boxens underscan som är problemet blir ju inte 1010:an bra för mig heller, till skillnad från din proje har min tw600 taskig de-interlacer så jag hoppas ju verkligen på 1010:an...).

Känner inte till Nokia 9902S, är den gammal/ny?? Erkänt bra/dålig?? :D

#474

Postad 09 februari 2006 - 13:22

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Lirsa; Läste din teori ang. din digitalbox underscan på forumet på component.

Tror du att ditt fenomen gäller de flesta digitalboxar (om det är boxens underscan som är problemet blir ju inte 1010:an bra för mig heller, till skillnad från din proje har min tw600 taskig de-interlacer så jag hoppas ju verkligen på 1010:an...).

Känner inte till Nokia 9902S, är den gammal/ny?? Erkänt bra/dålig??

På sin tid var Nokia 9902 verkligen bra. Bland de första med inbyggd hårddisk. Jag tycker att Nokian ger en mkyt bra bild och som sagt jag provade med en helt ny Force-box och det var samm problem där. Jag tycker dock att lite av "ansvaret" ligger på DVD-recordern då den borde känna av detta och "sträcka" ut bilden så den fyller hela 720-upplösningen. Eller så tyder det på att Sonys männsikor tänkt kvalitet, att inte förvanska bilden på ngt sätt, vilket hade varit bra om grundkällan varit ok :D
Sonys support skall ringa mig om detta, jag hoppas att det blir idag!

#475

Postad 09 februari 2006 - 13:57

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Tack för snabba svar!

Får gå hem och lusläsa Hemmabiotidningen men inte hade han som testade några problem med uppskalningen (fast han körde väl boxer).

Jag sitter själv på Canal Digitals "vanliga" satellitbox och den lär väl inte vara någon värsting :D

I o f s vill jag ju få fatt på en HD-box asap men då måste jag bara få klarhet i om CD byter ut mpeg2-boxen mot en mpeg4-box till en billig peng. Annars blir det att vänta in mpeg4-boxarna...

#476

Postad 09 februari 2006 - 14:32

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Får gå hem och lusläsa Hemmabiotidningen men inte hade han som testade några problem med uppskalningen (fast han körde väl boxer).

Ja, eller så skalade deras proj (Panna 700) trots en 720p, så det kan ha funnits många orsaker till att de inte uppl´vde samma fenomen, eller så brydde de ig inte vilket vore värre :D .

#477

Postad 10 februari 2006 - 10:30

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Tydligen har min 1010:a anlänt idag så det blir ju att hårdtesta ikväll! Fick ju tillbaka min epson tw600 igår efter reparation så det var ju lägligt.

Dock så uppvisar projen färgskiftningar så det blir kanske reparation igen :)

I vilket fall som helst ska det bli intressant att se om jag får beskuren bild eller inte...återkommer givetvis!

#478

Postad 10 februari 2006 - 12:32

Unregisteredafd17c98
  • Unregisteredafd17c98
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Jag har ett annat problem:
* Eftersom TVn bara har en scart-ingång, sitter DVDn och TVn ihop med en scart.
* Receivern är endast kopplad till DVDn eftersom det inte finns några fler ingångar på TVn.
* För att använda högtalaranlägningen måste jag alltså ha på DVDn och titta på TV genom AV-kanalen.
* När DVDn börjar spela in, går den över till den kanal den spelar in och ljudet likaså... Mkt irriterande, men jag antar att det inte går att göra något annat än att köpa en ny TV med fler ingångar?

Det finns inga delade scart-sladdar som kan lösa mitt problem? Eller funkar inte scart på det viset?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo, det finns färdiga kablar med scart i bäggen ändar och två RCA för ljud ut. Annars kan man ju öppna kontakten och löda på något sådant.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för svaret. Jag har nu köpt en massa varianter av scartomkopplare, men det har alltid varit nåt som inte har fungerat, så alla har lämnats tillbaks. Den bästa kabeln såg ut som den du beskriver, men när den var inkopplad var det kraftiga störningar från högtalarna när man bytte kanal. Kanske skulle man kunna leve med oljudet, men det kändes som att högtalarna kansek tar skada i längden.

De omkopplare/switchar etc jag har provat har alla kostat under 300 kronor. KAnsek finns det dyrare kablar som gör jobbet som jag vill, men då är det inte värt det. Jag vill bara ha en enkel lösning tills jag köper ny TV. Känsn som en enkel grej att fixa för företagen, men de tjänar kansek inga pengar på dessa sorters kablar?

<{POST_SNAPBACK}>


Det skall kunna fungera utan problem. Tidigt 90-tal hade jag en TV med bara en scart och inget mer, den var ju då upptagen av videon. Ville ha ljud ut till stereon. Gjorde som så att jag köpte två chassikontakter för RCA som jag borrade in i TV:n. Lödde på rätt trådar från scartutgången på TV:n (på insidan). Fungerade bra.

Dock, för bästa ljud från DVD:n så skall man gå direkt från denna till stereon och inte via TV:n. Har man lediga ingångar för bägge så är det ju inga problem.

#479

Postad 10 februari 2006 - 12:51

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Tydligen har min 1010:a anlänt idag så det blir ju att hårdtesta ikväll! Fick ju tillbaka min epson tw600 igår efter reparation så det var ju lägligt.

Dock så uppvisar projen färgskiftningar så det blir kanske reparation igen 

I vilket fall som helst ska det bli intressant att se om jag får beskuren bild eller inte...återkommer givetvis!

Ja gör det! Men en sak att inte förglömma är att din Espon kanske skalar upp bilden så att den passar bildytan. Det är så att Sony HS60 "låter" bli bilden om den kommer som 72op för att kuna köra 1:1 pixelmatchning. INte säkert att din Epson gör likadant, ingen koll. Så om du får helt bild, behöver inte det betyda att DVD-recorden skalar korrekt, utan att bilden i så fall skalas två gånger, först av DVD-recorden och sedan av projektorn. He he, denna djungel...

#480

Postad 10 februari 2006 - 13:42

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Matas tw600 med 720p ska den inte skala om MEN försäkerhetsskull finns det en inställning under "Aspect" som heter "through" (lr liknande) och via denna lämnas bilden orörd! Har testat tv-signal via "through" och då får man en ganska fjuttig bild i mitten så :)

Jag vet, BW-kommentar... :)

#481

Postad 11 februari 2006 - 11:29

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Hur har det gått Frewe? Jag är nyfiken som i en strut! Jag hoppas att du får rätt på det så det kanske är fel på min spelare :) Och för din skull såklart...

Redigerat av lirsa, 11 februari 2006 - 11:29.


#482

Postad 12 februari 2006 - 17:02

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag var visst lite trött denna helg...kopplade inte in projektorn, 1010:an eller mina nya fina högtalare (det enda högtalarpaket jag hittat överhuvudtaget i valnötsfärg, ska det vara så svårt att ta fram?? :lol: ) förens igårkväll...

Körde DVD-film via hdmi, kanonbild!! (jag har ju visserligen bara använt scart tidigare så jag blev impad minst sagt).

Sedan valde jag "through" och vad händer? Jo, bilden blir mindre men det är ju inte så att det finns tomma pixlar utan för bilden, är du så du har det Lirsa?? Så det är ju bara att förstora bilden via zoomen lr?? Dock blir ju menyerna för stora då.

Om jag ställer 1010:an på 720p och sedan tittar i projjens meny vad den får för signal står det att den tar emot 750p så det ser ju rätt ut...man vill ju inte att projjen ska skala om bilden en extra gång, fast frågan är ju om bilden verkligen skalas om så bra som den är...(men vad händer då under "through" egentligen :P ).

Ska kolla upp på epson tw600-forumtråd vad det är som antagligen händer (dvs vilken aspect de andra som kör HDMI via t ex Marantz DV6600 eller andra använder och om de oxå får mindre bild om de väljer "through" etc).

Ikväll så får jag nog låna digitalboxen från övriga familjen så jag kan koppla in den men jag har ju problemet redan nu, för du hade inget problem vid DVD-tittande?? Utan bara vid signal via digitalbox?

Usch vad jag svamlar...sorry...lite för trött <_<

#483

Postad 13 februari 2006 - 08:44

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
He he he... Lite trött? :P

Jo, jag har BARA problem när jag tittar på en TV-bild. Då fyller den inte hela 720-panelen på projektorn. Annars helt klockren på menyer, DVD-film, så inga problem där.

Jag tror som jag sa tidigare att Sonys mjukvara i scalern måste uppgraderas innan detta kommer att fungera. Det är vad jag tror. Det märkliga är att tidningen Hembio inte en skrev eller reflekterade över detta i deras supelativ-artikel <_< . Pinsamt! När de dessutom verkligen rekommenderar denna som scaler.

#484

Postad 13 februari 2006 - 09:07

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
(...ännu tröttare...)

Alltså, visst jag kan varit helt snurrig igår kväll MEN jag får nog samma resultat vid dvd-tittande som vid digitalbox-tittande...

Alltså om jag väljer helt orörd signal (i alla fall är det det jag tror att jag gör) så blir bilden mindre...

Vad blir slusatsen av detta?? Kan pixlarnas storlek på duken variera?? Eller så skalar projjen om bilden i nomal-läget...

Får väl ställa mig och räkna pixlar... <_<

#485

Postad 13 februari 2006 - 10:28

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Alltså om jag väljer helt orörd signal (i alla fall är det det jag tror att jag gör) så blir bilden mindre...

Nu är jag inte med ha ha...
Pratar du om DVD-recordern eller projektorn?

OM du skickar 1080i eller 575p så skalar ju projen och då täcker bilden hela bildytan. 720p inte. För då skala inte projektorn utan visar native 720, alltså den bild som matas orörd av projektorn.

#486

Postad 13 februari 2006 - 11:18

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
jamen det är ju just det.

Skickar jag 720p till projen vill jag inte att projjen ska skala om bilden.

Det jag inte har fått reda på är ju varför bilden blir mindre när jag väljer "orörd" dvs skalar projektorn om 720p-signalen när jag väljer "normal" (eftersom den bilden är större...) och i så fall varför skalar den om 720p...

(jo för att 1010:an inte skickar 720p?? På grund av din problematik har jag ju fått för mig att 1010:an inte alls skickar 720p utan något annat... <_<

Jag tycker ju att "normal" och "orörd" borde ge samma bild om jag skickar 720p??

#487

Postad 13 februari 2006 - 12:44

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Pratat två ggr med Sonys svenska support. Den sista killen jag paratde med i fredags skulle ta upp problemet med deras produktchef och skulle därefter återkomma till mig. "Jag återkommer nog redag i eftermiddag..." Sade han i fredags <_<.
Kanske läge att ringa igen i morgon om de inte hört av sig.

#488

Postad 13 februari 2006 - 17:51

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
ska snart hem och testa lite mera...

Har fått lite tips som borde få allt att bli konsekvent, och då borde jag kunna återskapa problemet/alt att det är "fel" på din digitalbox/din 1010:a

#489

Postad 14 februari 2006 - 15:13

Unregistered38200
  • Unregistered38200
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

jamen det är ju just det.

Skickar jag 720p till projen vill jag inte att projjen ska skala om bilden.

Det jag inte har fått reda på är ju varför bilden blir mindre när jag väljer "orörd" dvs skalar projektorn om 720p-signalen när jag väljer "normal" (eftersom den bilden är större...) och i så fall varför skalar den om 720p...

(jo för att 1010:an inte skickar 720p?? På grund av din problematik har jag ju fått för mig att 1010:an inte alls skickar 720p utan något annat... :P

Jag tycker ju att "normal" och "orörd" borde ge samma bild om jag skickar 720p??

<{POST_SNAPBACK}>


Hej!

Min projja (Panasonic PT-AE700E) maskar ytterkanten vid 720P. Man kan dock gå in i options menyn och välja HD overscan. Då täcker den hela bildytan men skalar då om bilden.
Kan det vara detta som händer för dig?

Fredrik

#490

Postad 14 februari 2006 - 16:45

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Jag har dessväre inte den möjligheten i HS60. Men det är som jag sagt tidigare BARA när bild från digitalbox visas som detta fenomen upptsår, inte menyer och inte när jag kollar via en DVD. För inte är det en inställning i HX 1010 du menar väl?

#491

Postad 16 februari 2006 - 09:28

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Tillbaka från kurs...

Jo, det var min projjes inställning. Väljer jag rätt inställning så blir bilden från DVD-skiva fullstor, dvs täcker upp hela duken.

Kör jag i detta läge bild från digitalbox får jag precis som lirsa, svarta kanter som är olika stora beroende vilken kanal man tittar på...

Den inställning jag hade förut visar 92% av den ut sända bilden, 100% duktäckning dvs lite inzoomad bild).

Men frågan är om vi kommit någonstans. Resultatet säger väl bara att tv-utsändningarna är lite kassa?? Det är väl inget fel på 1010:an då den faktiskt skickar den sanna bilden (istället för att som en vanlig tv visa 90-95% av det som sänds ut. Skulle den (1010:an) kunna göra på något annat sätt??

#492

Postad 16 februari 2006 - 10:59

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Tillbaka från kurs...

Jo, det var min projjes inställning. Väljer jag rätt inställning så blir bilden från DVD-skiva fullstor, dvs täcker upp hela duken.

Kör jag i detta läge bild från digitalbox får jag precis som lirsa, svarta kanter som är olika stora beroende vilken kanal man tittar på...

Den inställning jag hade förut visar 92% av den ut sända bilden, 100% duktäckning dvs lite inzoomad bild).

Men frågan är om vi kommit någonstans. Resultatet säger väl bara att tv-utsändningarna är lite kassa?? Det är väl inget fel på 1010:an då den faktiskt skickar den sanna bilden (istället för att som en vanlig tv visa 90-95% av det som sänds ut. Skulle den (1010:an) kunna göra på något annat sätt??

Bra, då vet vi att maskinerna inte är trasiga i alla fall :).

Jo, den skulle kunna skala upp hela bilden. Detta sitter i mjukvaran (vilket är positivt på ett sätt då Hx1010 inte stretchar bilden på ngt sätt).
Men jag kommer skeppa tillbaka min i detta fall om inte Sony släpper ny mjukvara vill säga.
Mkt bra att du kollade detta Frewe :ph34r:.

#493

Postad 16 februari 2006 - 13:16

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
oki, fast det är ju som jag läste på component, din projje ska väl ha bra de-interlacer från början (min epson tw600 suger på denna punkt)...fast tydligen inte tillräckligt bra eftersom du köpt 1010:an :)

Har sony lämnat nåt besked om uppdaterad mjukvara??

Så, om man bortser från de svarta kanterna, var 1010:ans de-interlacer bättre än din HS60??

Kul att veta i så fall (känns ju alltid bra med tanke på att min 1010:a kostade $$$).

Fick du föresten någon åsikt om BTB? Blacker than black? Fixar 1010:an 0-255, eller är det 16-235?

I så fall måste man göra någon inställning? Har hört att man ska kunna ser konturer i en scen från Kill Bill2 med samma projje som jag har, då så ser inte jag dem...kan ju bero på att 1010:an klipper bort blacker than black...

Redigerat av frewe, 16 februari 2006 - 14:06.


#494

Postad 16 februari 2006 - 21:26

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Många frågor :)
Jag upplever det som att HX1010 har en bättre de-interlacer än HS60. Stabilare och mjukare bild, inte lika myrig. Alltså bra på att få bort MPEG-artefakter (även fast jag ställt bort brucredusering och allt annat tjafs till 0). Dessutom mindre taggiga bilder med HX1010 är HS60. Så ja tycker det sitter en kompetentare scaker och de-interlacer i DVD-recordern än i projen.

Men då Sonys kille lite irriterat sa "jag kommer ju ringa tillbaka, troligen redan i eftermiddag" förra fredagen och inte ringt än så går de bort för mig. Ringt dem två ggr och påtalat problemet och ingen på supporten behagar ta det på allvar så är det inget märke för mig (utom på projen då:P). Tror dessutom att det inte kommer släppas någon uppdatering, killen på supporten sa att den max sålt några hundra ex av maskinen i Sverige. Och förmodligen ytterst få som skärskådar en maskin på detta sättet. Förmodligen sitter de flesta med en vanlig TV.

Men tidingen Hembio ger ju bara ett ytterliggare besked om att de inte är speciellt noggranna eller kompetenta. Att de inte märkte av detta problem är mkt konstigt, de har detta som yrke dessutom, svagt! Att de rekommenderar projägare att skaffa denna pga av dess försträffliga egenskaper för projar basert på ETT test mot EN proje (Panna 700) understryker bara dears oförmåga att göra riktigt bra och pålitliga tester.

Men allt detta visste jag när jag köpte maskinen såklart, och därför tog jag bara hem den på prov. Så tillbaka ska den, tyvärr. Hade den klarat uppskalningen till 720 så hade jag behållt den som ett mkt bra köp (vilket den iofs skulle vara ändå, men en lite för stor kompromiss för min smak).

Men det har varit en givande och kul diskussion detta :P

#495

Postad 17 februari 2006 - 08:57

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jo, intressant, helt klart...jag blev dock besviken igår när jag kollade på sverige-ryssland (ja, att sverige inte kommer ta medalj i hockeyn är besvikelse nog ), nu var ju trappstegs-hockey-klubborna tillbaka, jättetydligt...

Kollade lite damhockey i helgen och då blev jag ju glad att problemet jag hade med hackiga konturer när jag koplade digitalboxen direkt till projjen nu var borta med 1010:an. Men det går ju långsamt i damhockey, så det var väl därför... :)

Så mina fördelar med 1010:an begränsar sig nu till att jag slipper ha två olika kablar till projjen, och två olika maskiner (dvd-recorder + vanlig dvd). Problemet med hackiga konturer vid hockey kvarstår.

Men det kanske inte går att komma runt?? Stor bild och tunna diagonala linjer kanske inte kan bli annat än hackiga??

Dock får du gärna posta dina inställningar för 1010:an så jag kan testa o se om det blir bättre bild.

Jag har väl inget alternativ till 1010:an + att jag inte vet om jag kan lämna tillbaka den så den blir nog kvar natar jag...

#496

Postad 17 februari 2006 - 09:12

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Jepp, hackiga klubbor blev dock lite mindre hackiga klubbor med HX1010 än HS60.

Svårt att komma runt, tror jag. Det är precis samma fenomen som vid fotboll, med hackiga linjer och gräs som ser ut som en grön gröt :)
Möjligtvis att en separat scaler (som jag kommer att köpa) löser detta bättre. Då den kan ha t ex fyra frames i minnet och räkna ut i förväg för att minimera sådana artefakter som hackiga klubbor etc.
För övrigt är sport mycket svårt. Men nu kan man ju se fram emot fotbills-VM i HD 720p, då ska det banne mig inte synas några hack.

Men i "våra" prisklasser och med tanke på vad vi vill ha ut för 8500 kr, så kan det inte vara annat än rätt så stora kompromisser. Om man är ute efter bättre så får man också kliva upp i en hel del pengar. En lösning eller förbättring är att köpa en dedikerad stand alone scaler, t ex Lumagen Vision HDP. Men då ryker 15000 + kablage, så då är vi uppe på helt andra summor. Å andra sidan räcker det med en "sämre" DVD-recorder, t ex en med komponent ut duger gott då.

#497

Postad 17 februari 2006 - 12:36

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Ok, då får jag sluta att vara kräsen tills jag tycker det är värt att göra något åt det :huh:

Hade du stängt av att bildjusteringar som 1010:an har? Lr var någon användbar?

#498

Postad 17 februari 2006 - 23:05

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Alla "bildförbättringsfunktioner" var redan på timme ett avstängt :huh:.
För övrigt så borde det finnas ett demoex på lagershopen i Ullared att köpa nu för den som är sugen... :P

#499

Postad 21 februari 2006 - 09:14

Unregistered8ee35f7b
  • Unregistered8ee35f7b
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Lirsa och Frewe,
Intressant läsning om era försök med 1010. Jag lite bara lite förbannad över hemma biotidningens superlativ artikel. De kunde testat mer än en med ennproj. (och en plasma)
Efter att ha läst den trodde jag 1010 var lösningen till mina problem, men icke.

Jag kör sedan -99 med:
Processor: Sony TA-9000ES
Slutsteg: Rotel RB985 MK2
DVD: SONY DVP-S7700
TV: Loewe Xelos
Proj: Sanyo PLV-Z4 (nyinköpt)
Video/DVD: Samsung DVD-5450
Ingen digital decoder än (väntar på mpeg-4) matar projen med en composit kabel från samsungen för analog tv,levererad i Comhems kabel

Vad jag är ute efter är att kunna driva projen med en Hdmi kabel och kunna se OS i 720p.
Jag har med stort intresse följt Lirsas resor. Z4-> HS60, Yamaha 2600 och nu 1010. (Tack för att du delar med dig. Det är kanon.)

Jag hämtade en 1010 i Sony skrytbutik i Sthlm. Provade först att få in kanalerna i butiken vilket inte gick så bra. ett brus liknande matrix rinnande siffror låg bakom bilden. drev en av deras plasmor med en Hdmi kabel. Jag tänkte att det troligen berodde på någon inställning. (killen i butiken var trevlig med hade inte koll. Ringde i och för sig till någon tekniskt kunnig för support ett plus att han försökte en söndag em)

Nåväl hemma koplar jag först upp 1010 mot tvn via en s-video och skannar av kanalerna. Tar rejält med tid och hittarinte alla. Döm om min förvåning samma Matrix brus i bakgrunden. plockar upp en svart screen(ingen kanal alltså) Där ligger en kraftig ljus rand ca 10cm vågrätt på höger sida och dessutom blir Matrix bruset påtagligt. Jaha Det är väl något knas med TV tänker jag.

och fortsätter med att koppla upp projen S-video, Component och Hdmi. Jag har sedan tidiigare en composit kabel med tv signal från Samsungen. Den får bli referens. Efter mycket pillande med inställningar (av med alla bildförbättringar) blir utslaget så här. OBs jag har inte hunnnit titta på 1010s stryrka eller svaghet som HDD.

Jag kollade Gladiator och på Tv gick herrarnas Storslalom, dvs svårt material snö skugga, sol och starka färger. Tyvärr ingen hockey så jag kan inte säga något om taggiga klubbor.

DVD: (Hdmi) Kanon, scenen i Gladiator när man glider över Colloseum (1.02.03) är hur stilla somhelst. Inget kryp alls. Bättre än komposit med min gamla DVD.

TV: (composit) som referens. hyfsat. Kryp i landsymbolerna intill namnen när de visas.
TV: (s-video) ungefär samma som ovan
TV: (component) kraftigare färger men samma kryp som ovan.
TV: (Hdmi) Underbara färger. Jag kunde få till färgerna nästan lika bra som Loewen som stog under. MEN krypet ligger kvar och blir nästan värre nu syns även ett visst kryp i klockan som visas.

Jag provade allt, satt i fem timmar och försökte stänga av allt som gick på projjen och för att köra 720p via Hdmi men icke krypet fanns kvar. bilden bättre med composit från samsungen, förutom färgerna.

Slutledning. 1010 funkar som DVD, HDMI växel men inte för att skala upp till 720p till en Z4.
kontrollen ser och känns gedigen men reagerar otroligt segt. Är du ute efter en bra DVD med HDD och Hdmi så är den OK men om du dessutom vill använda den till RF modulator och driva en Z4. Leta efter något annat.

Detta sammantaget med den kassa tv bilden på lowen och deet saftiga priset gjorde mig rejält besviken så jag lämnade tillbaka den. Jag tror de satt in en riktigt dålig rf modulator.

När jag kom tillbaka till butiken fanns den "tekniskt kunninga" där så jag gick på honom och frågade om Matrix krypet, men han skyllde bara på att de hade "så dålig RF signal" in i huset. Jaha så mycket för Sony.

Därför gick jag vidare ner till Pause på Norrlandsgatan och kikade på hur RF tv ser ut med deras plasmor. mycket bättre vi plockade tv signalen på tre sätt:
via en hdd (ej sony kommer inte ihå vilken) ganska bra bild.
Direkt in i Pioneers kopplingslåda till plasman, bäst bild(inget kryp alls).
Via pixel magics scaler (15000:-). Lika bra bra bild som ovan men konstiga färger. (kan nog fixas med inställning av plasman.

Jaha då är man på samma ställe som Lirsa. Det kanske måste bli en scaler!!

Lirsa skriv gärna hur det går och vad för scaler har du tänkt dig?

Frewe, hur går det vad är dina intryck av 1010. Den var härlig som DVD spelare eller hur?

#500

Postad 23 februari 2006 - 21:28

frewe
  • frewe
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jo 1010:an är kvar...

Grym DVD-bild helt klart (har i och för sig inte så mycket att jämföra med, en no-namespelare, Denver och en Pioneer DVR-433H).

Tv-bild från Canal Digital Satellit, RGB-in i 1010:an ger uppskalat via 1010:an (hdmi) riktigt bra tv-bild (t ex Peter Jihde i OS-studio med den blåa bakgrunden, hur läckert som helst, ja inte Jihde alltså utan bakgrunden)...vid rörliga bilder och diagonala linjer blir det lätt "trappsteg" dock, men som lirsa sa, kanske inte går att göra så mycket åt då det säkert ligger en hel del i tv-upplösningen från början.

Allt liras på 99tum duk, projje: epson tw600.

HD:n har jag inte testat ännu, den kom mest på köpet :D

RF bryr jag mig inte så mycket om...det släcker ju Kisa-sändaren på måndag så :unsure:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.