Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spela .mkv filer i Vista MCE

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 november 2007 - 21:54

z1pppo
  • z1pppo
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hej,
Jag vet inte om den här frågan är ställd redan, om så ber jag om ursäkt...har sökt i forumet men inte hittat något.

Jag har så smått fått igång min HTPC och nu undrar jag hur jag spelar upp en .mkv fil i Vista MCE. Jag vill inte använda någon annan spelare (VLC etc) utan jag vill helst spela upp filen i Vista MCE.

Vad behövs? Jag är ute efter en enkel och användarvänlig lösning då det är flera familjemedlemmar med mycket varierande datorkunskap som kommer att använda HTPC:n.

Har också fått för mig (rätt eller fel?) att man inte ska installera för mycket codecs etc...utan försöka hålla sånt till ett minimum.

Jag kör med Windows Vista Home Premium och har installerat PowerDVD Ultra och AnyDVD.

Tackar på förhand.

#2

Postad 17 november 2007 - 22:33

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Har exakt samma problem. Jag kör Vista x64 Premium och jag får inte MCE att spela varken xvid,dvix eller .mkv filer.

Har både Haali Media Splitter och ffdshow tryout installerad men det fungerar inte ändå. Har även testa ffdshow i 64bitars variant men det var ingen skildnad.

Dock så fungerar alla dessa filtyper under Media Playern.

Vill gärna slippa installera MediaPortal eller dylink eftersom man redan har MCE...

HJÄLP !!!

Hoppas inte jag stjäl tråden för mycket nu...

Mvh Anders

#3

Postad 18 november 2007 - 12:00

Unregistered707aa2d4
  • Unregistered707aa2d4
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Se här:

Tips o trix...

#4

Postad 18 november 2007 - 20:09

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Se här:

Tips o trix...


Har redan testat allt på den länken men det fungerar ändå inte...

/Anders

#5

Postad 19 november 2007 - 11:31

Unregistered04aec2d3
  • Unregistered04aec2d3
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
alltså det är ju faktiskt så att trots att många inte tycker att codec packs är speciellt bra så är detta en bra hjälp till folk som kanske inte är värdsbäst på datorer. Kör du vista så släng på vista codec pack så kommer det fungera sedan. Jag vet att det bästa är att köra coreavc (jag gör det själv) för högupplöst matrial men ffdshow fungerar hyffsat också.

Redigerat av Unregistered04aec2d3, 19 november 2007 - 11:33.


#6

Postad 19 november 2007 - 15:04

Unregistered707aa2d4
  • Unregistered707aa2d4
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Ett annat tips kan vara att installera gspot och öppna filmen och se vilken codec som används. Om det inte är CoreAVC (eller codecen du ska/vill använda) så avinstallera codecen som används och testa på nytt.

gspot hittas här:
http://www.headbands.com/gspot/

#7

Postad 19 november 2007 - 22:03

z1pppo
  • z1pppo
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

alltså det är ju faktiskt så att trots att många inte tycker att codec packs är speciellt bra så är detta en bra hjälp till folk som kanske inte är värdsbäst på datorer. Kör du vista så släng på vista codec pack så kommer det fungera sedan. Jag vet att det bästa är att köra coreavc (jag gör det själv) för högupplöst matrial men ffdshow fungerar hyffsat också.


OK, och jag tillhör ovan nämnda kategori :rolleyes:

Så vad behöver jag på min dator för att kunna titta på en film i .mkv och x264? Räcker det med Visa Codec Pack? Det finns ingen risk för "kollisioner" med något annat jag insallerat (PowerDVD Ultra och AnyDVD)?

#8

Postad 21 november 2007 - 14:01

Hence Esko
  • Hence Esko
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Jag körde tidigare med Vista x64 och fick aldrig .mkv eller xvid-filer att fungera i MCE men nu har jag bytt till 32-bitars och då funkar det genast om man gör som står på tips och trix, nästan iaf =)

#9

Postad 21 november 2007 - 19:36

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Jag körde tidigare med Vista x64 och fick aldrig .mkv eller xvid-filer att fungera i MCE men nu har jag bytt till 32-bitars och då funkar det genast om man gör som står på tips och trix, nästan iaf =)


Ok, så då har det mao att göra med att MCE x64 är rent 64bitars och det inte finns kompatibla codecs eller ?

#10

Postad 21 november 2007 - 20:44

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Jag körde tidigare med Vista x64 och fick aldrig .mkv eller xvid-filer att fungera i MCE men nu har jag bytt till 32-bitars och då funkar det genast om man gör som står på tips och trix, nästan iaf =)


Ok, så då har det mao att göra med att MCE x64 är rent 64bitars och det inte finns kompatibla codecs eller ?

allt till 64bit måste ju skrivas i 64bitars kod... Och det lär ju ta ett tag innan det är fixat...

Finns väl igentligen inga fördelar att köra Vista i 64-bitars version som htpc?

#11

Postad 22 november 2007 - 13:51

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
Jo, det vet jag nu :) .

Får bli att köra MediaPortal tills 64bitars versionerna är färdig utvecklade, vilket jag inte tycker borde dröja särskilt länge iaf...

Tack för svaren iaf !!

/ Anders

#12

Postad 22 november 2007 - 21:59

z1pppo
  • z1pppo
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Jätteintressant :) men åter till min fråga angående

Så vad behöver jag på min dator för att kunna titta på en film i .mkv och x264? Räcker det med Visa Codec Pack? Det finns ingen risk för "kollisioner" med något annat jag insallerat (PowerDVD Ultra och AnyDVD)?

Tackar på förhand

#13

Postad 22 november 2007 - 22:49

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Jätteintressant :) men åter till min fråga angående

Så vad behöver jag på min dator för att kunna titta på en film i .mkv och x264? Räcker det med Visa Codec Pack? Det finns ingen risk för "kollisioner" med något annat jag insallerat (PowerDVD Ultra och AnyDVD)?

Tackar på förhand


Ursäkta, inte mening att störa för mycket :)

Jag kör som sagt Vista x64 och jag har installerat ffdshow tryouts samt Haali Media Splitter och det fungerar utan problem att spela .mkv filer i MediaPortal samt i Media Playern.

Mvh Anders

#14

Postad 28 november 2007 - 21:28

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Well... Är det någon som lyckats med konststycket att få Vista 64bit att spela upp .mkv-filer med Media Center än?

Eftersom jag nu har en dator som utan problem kan leverera mkv-filmer i hårdvaruaccelererad h264-codec så skulle jag nämligen väldigt gärna vilja kunna spela upp dem med Media Center i min burk, men hittills har jag inte - trots en massa installerande och avinstallerande av diverse olika codecs - lyckats. Ett tag kunde jag faktiskt spela upp dem, men då var ljudet typ två sekunder felsynkat. Men längre än så kom jag inte, och nu kan MCE överhuvudtaget inte spela upp mkv-filer längre.

Således: Är det någon som sitter med Vista 64-bit, och har lyckats få MCE att lira med mkv-filmer? Jag har inga problem att spela upp dem med Media Player Classic, men då missar jag ju hela dealen med att kunna styra dem med min MCE-fjärr från soffan, så om det ringer mitt i en film så måste jag springa iväg till datorrummet (har datorn i rummet bredvid vardagsrummet) och pausa filmerna manuellt, och så kan man ju inte ha det om man vill behålla sin fina ölmage.

Å andra sidan - det kanske finns knep att kunna styra Media Player Classic med MCE-fjärrisen också - vad vet jag? I så fall kanske det är en lösning...

Nåväl - hjälp behöver jag i vilket fall - och jag hoppas någon av er kan bidra med denna.

#15

Postad 28 november 2007 - 22:00

Unregistered64f1b668
  • Unregistered64f1b668
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Well... Är det någon som lyckats med konststycket att få Vista 64bit att spela upp .mkv-filer med Media Center än?

Eftersom jag nu har en dator som utan problem kan leverera mkv-filmer i hårdvaruaccelererad h264-codec så skulle jag nämligen väldigt gärna vilja kunna spela upp dem med Media Center i min burk, men hittills har jag inte - trots en massa installerande och avinstallerande av diverse olika codecs - lyckats. Ett tag kunde jag faktiskt spela upp dem, men då var ljudet typ två sekunder felsynkat. Men längre än så kom jag inte, och nu kan MCE överhuvudtaget inte spela upp mkv-filer längre.

Således: Är det någon som sitter med Vista 64-bit, och har lyckats få MCE att lira med mkv-filmer? Jag har inga problem att spela upp dem med Media Player Classic, men då missar jag ju hela dealen med att kunna styra dem med min MCE-fjärr från soffan, så om det ringer mitt i en film så måste jag springa iväg till datorrummet (har datorn i rummet bredvid vardagsrummet) och pausa filmerna manuellt, och så kan man ju inte ha det om man vill behålla sin fina ölmage.

Å andra sidan - det kanske finns knep att kunna styra Media Player Classic med MCE-fjärrisen också - vad vet jag? I så fall kanske det är en lösning...

Nåväl - hjälp behöver jag i vilket fall - och jag hoppas någon av er kan bidra med denna.

Det är inte bara så att du fuckat upp allt, och att du behöver börja om med en ny fräsch installation då?

#16

Postad 29 november 2007 - 11:09

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Nope - det tror jag faktiskt inte. Eftersom jag fick det där ljudsynkfelet på mkv-filer i mce så avinstallerade jag alla codecs, och följde en annan guide istället. Som senare visade sig endast funka till 32bits-system. Jag är alltså ute efer en guide som får det att FELFRITT lira med Vista 64-bit. Eller en guide som gör att jag kan styra MPC med MCE-fjärrisen...

#17

Postad 30 november 2007 - 18:27

freeloader
  • freeloader
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag skaffade Windows vista home premium edition 64 för ca 2-mån sedan och har kommit fram till det här...

Jag har precis som Spygg installerat och avinstallerat ett antal varianter och kombinationer av codecs efter rekommendationer av kunniga på diverse forum, och har till slut lyckats med att( i MCE) lägga upp dvd-filmer i ett biblíotek, spela upp xvid+ få textningen att funka, spela upp mp3,och se på foton(har inget tv-kort så den biten har jag sluppit), men det har utan överdrift varit ett **** att få allt att funka i både "vanliga media playern" och i MCE. CoreAVC funkar INTE i dagsläget i Vista Home Premium 64-bit, vilket gör att OM man får i gång .mkv -filer så synkar dom ut efter ett tag, men det går att se dom i "vanliga" mediaplayern där funkar coreAVC och gör sitt jobb...Det är väl bara att vänta till nåt geni löser detta snart.

#18

Postad 30 november 2007 - 23:49

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0
64bitar MCE kräver 64-bitars codec för att fungera medans alla applikationer som körs från Windows fungerar ihop med 32-bitars codecs utan att kräva 64-bitars codecs.

Det har iaf min slutledningsförmåga lätt mig till. Kör pga detta MediaPortal och det fungerar kanon. Ser just nu ingen anledning att försöka få det att lira ihop mer eftersom MP fungerar minst lika bra. Och ändå så har jag inte lagt speciellt mycket tid på att configga den.

Kräver lite mer pulande men är otroligt mycket mer givande eftersom du kan iprincip göra allt med den.

Just my POV... :P

Mvh Anders

#19

Postad 01 december 2007 - 03:55

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Kan man styra Media Portal med MCE-fjärren då? För det är ju det jag är ute efter - att kunna styra mediacentret med fjärren från soffan, och kunna kolla mkv-filmer därifrån.

#20

Postad 01 december 2007 - 13:41

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Kan man styra Media Portal med MCE-fjärren då? För det är ju det jag är ute efter - att kunna styra mediacentret med fjärren från soffan, och kunna kolla mkv-filmer därifrån.


Japp, inga problem. Man väljer enkelt MP att man har en MCE fjärr så fungerar det. Man kan dessutom assigna olika knappar på fjärren till andra funktioner. Bara att använda fantasin...

Mvh Anders

Redigerat av ers, 01 december 2007 - 13:41.


#21

Postad 01 december 2007 - 13:50

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0
Svaret Är Enkelt....Avinstallera Vista å ta xp.

#22

Postad 01 december 2007 - 22:37

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Svaret Är Enkelt....Avinstallera Vista å ta xp.


Känns väl lite drastiskt om man nu har investerat i Vista eller ? Om man nu inte promt VILL köra MCE dvs. Och dessutom så handlar inte denna tråd om XP vs Vista utan enbart om Vista x64...

/Anders

Redigerat av ers, 01 december 2007 - 22:39.


#23

Postad 02 december 2007 - 15:58

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Viking75: ...och mitt svar till dig är lika enkelt: Bespara oss från sådana där patetiska inlägg som inte har ett dugg i tråden att göra.

Ni andra: Funkar alltså Mediaportal felfritt under Vista 64bit? Jag kollade deras hemsida, och där framgår det inte ens att det stöder Vista överhuvudtaget. Och om det nu gör det - ska man installera det XP-kompatibelt eller är det bara att köra på? Och lirar mkv-filer direkt från scratch, eller behöver man installera separata uppspelare?

Många frågor blev det...

#24

Postad 03 december 2007 - 18:25

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Viking75: ...och mitt svar till dig är lika enkelt: Bespara oss från sådana där patetiska inlägg som inte har ett dugg i tråden att göra.

Ni andra: Funkar alltså Mediaportal felfritt under Vista 64bit? Jag kollade deras hemsida, och där framgår det inte ens att det stöder Vista överhuvudtaget. Och om det nu gör det - ska man installera det XP-kompatibelt eller är det bara att köra på? Och lirar mkv-filer direkt från scratch, eller behöver man installera separata uppspelare?

Många frågor blev det...


Jag kör senaste versionen av MP som sagt och det fungerar klockrent. Det ändå jag inte har fattat är hur man får MP att starta med MCE fjärren (som Greenbutton under MCE)

Jag har installerat CCCP kittet och allt fungerar. Allt från .avi till .mkv utan problem.

Bara att installera och testa, lovar att du kommer att bli nöjd :(

Mvh Anders

#25

Postad 09 december 2007 - 14:25

spuck
  • spuck
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Jag kör senaste versionen av MP som sagt och det fungerar klockrent. Det ändå jag inte har fattat är hur man får MP att starta med MCE fjärren (som Greenbutton under MCE)

http://www.team-medi...fileinfo/id,77/
och glöm inte att avaktivera VMC.

#26

Postad 10 december 2007 - 16:03

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0
Ursäkta att ja klev dig på kulorna Spygg....men som sagt vista är inte bra å xp är det,så tyckte då att de var ett bra svar,men rätt har du att det kanske inte passa i denna tråden...så ursäkta om svaret verkade drygt.

#27

Postad 10 december 2007 - 16:27

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Jag kör senaste versionen av MP som sagt och det fungerar klockrent. Det ändå jag inte har fattat är hur man får MP att starta med MCE fjärren (som Greenbutton under MCE)

http://www.team-medi...fileinfo/id,77/
och glöm inte att avaktivera VMC.


Kanon ! Skall testa ikväll. Tack !!

/ Anders

#28

Postad 11 december 2007 - 00:13

Unregistered1004f393
  • Unregistered1004f393
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Jag har haft några svängar fram och åter med mitt Vista Media Center (32-bit). Jag har kört på ffdshow ett tag men jag tycker personligen att det är ett rätt så uselt codecpack.

Här är de codecs som jag kör idag på mitt media center, då kan jag spela upp .mkv och allt annat man kan tänka sig:
- Nvidia Pure Video Decoder
- Core AVC
- Xvid
- Divx
- AC3 Filter

Kör du dessa codecs så krävs inget annat än att installera dom, dom fungerar som dom ska från början. Så slipper du trockla på med massa jobbiga guider.

Det som jag inte har lyckats löst ännu är följande. Vissa .mkv filer kommer med inbakade subtitles, oftast fler än ett språk. Kan man på något sätt byta mellan dessa i Vista Media Center?

Redigerat av Unregistered1004f393, 11 december 2007 - 00:14.


#29

Postad 17 december 2007 - 01:14

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
För att få det att fungera att spela upp *.mkv-filer i Vista MCE så gjorde jag helt enkelt så att jag bara installerade senaste versionen av ffdshow, installerade "grundinstallationen" av det, dvs tryckte "next, next, next" osv. Därefter installerade jag Vista Codec pack med anpassad installation. Valde bara att installera med ikoner, Haali och shortcuts.
Startade sedan MCE och vipps så fungerade det, dvs att MCE hittade och spelar mina *.mkv-filer utan några problem.


Stötte förvisso på problem innan jag fick det att fungera. Gjorde så att jag avinstallerade ffdshow först och sen installerade kompletta Vista codec pack och det fick MCE att krascha så fort man gick in i film-mappen. Men nu fungerar det som sagt.

Kan väl tillägga att jag har VOB-SUB för att spela upp undertexter med.

#30

Postad 17 december 2007 - 18:32

freeloader
  • freeloader
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Har du 64-bitars, Johnnie? det är där det strular, jag har använt de codecs du nämner(kör med Vista home premium 64)och fått MCE att spela upp .mkv, men som sagts tidigare så fungerar inte coreAVC vilket gör att det synkar ur efter ett tag...alla andra format fungerar fint..Jag spelar upp .mkv med "vanliga" Media spelaren+ coreAVC iställlet.

#31

Postad 17 december 2007 - 23:57

Johnnie
  • Johnnie
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Har du 64-bitars, Johnnie? det är där det strular, jag har använt de codecs du nämner(kör med Vista home premium 64)och fått MCE att spela upp .mkv, men som sagts tidigare så fungerar inte coreAVC vilket gör att det synkar ur efter ett tag...alla andra format fungerar fint..Jag spelar upp .mkv med "vanliga" Media spelaren+ coreAVC iställlet.


Nej det har jag så klart inte. Synd att det inte fungerar med samma codec's för 64bitars-versionen av Vista.

#32

Postad 07 mars 2008 - 10:12

henryd
  • henryd
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Nästan så man funderar på att byta till 32bits versionen för att få allt fungera smidigt i vista med sina 1080p filer.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.