Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - BenQ PE8700(+) *

649 svar i tråden
  • Please log in to reply

#201

Skickat 05 augusti 2004 - 17:15

Unregisteredd35fadb9
  • Unregisteredd35fadb9
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Körde med DVE skivan igår. Har dock endast tweakat på kompositingången då min scart -> RGBHV (m. BNC kontakter) kabel inte har kommit ännu..:).

Dessa blev i.a.f. mina värden mot en Goo-målad (Digital lite grey) duk på kompositingången.
Brightness    +8
Contrast      +21
Color          +25
Tint            +14
Sharpness    -5
Color temp  +2
Filters          +3 (=max.. :D )
Red            +19
Green          +20 (grön var svår att få helt bra... ;) )
Blue            +17
Yellow        +13 (hittade inget på skivan för gul så den är ställd på "frihand")

...verkar det vara ok värden? Jag har bara tweakat CRT:er tidigare.

-5 på sharpness....aj...kan det bero på komposit ?

#202

Skickat 05 augusti 2004 - 22:26

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Körde med DVE skivan igår. Har dock endast tweakat på kompositingången då min scart -> RGBHV (m. BNC kontakter) kabel inte har kommit ännu..:P.

Dessa blev i.a.f. mina värden mot en Goo-målad (Digital lite grey) duk på kompositingången.
Brightness    +8
Contrast    +21
Color        +25
Tint          +14
Sharpness    -5
Color temp +2
Filters        +3 (=max.. :D )
Red          +19
Green          +20 (grön var svår att få helt bra... :P )
Blue          +17
Yellow      +13 (hittade inget på skivan för gul så den är ställd på "frihand")

...verkar det vara ok värden? Jag har bara tweakat CRT:er tidigare.

-5 på sharpness....aj...kan det bero på komposit ?

Hur menar du...är värdet "skumt" :D ?

#203

Skickat 05 augusti 2004 - 22:39

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0
Och så kom då äntligen min Keene syncblaster kabel, 10 meter Scart RGB -> 5 BNC RGBHV. Kopplade naturligtvis in den direkt och hade förhoppningar om kanonbilden....men nej. "Not supported" dök upp hur jag än gjorde. Granskade bifogad instruktion och efter ett tag tittade jag närmare på "....Monitor must support horizontal scan rate of 15.625kHz...... :P ...vilket inte Benq8700 gör. Saxat på infon, supports 30~70kHz
Hade nånstans sett att den borde det men det gällde uppenbarligen Benq7800 som supportar 15~80kHz horizontal scan rate. Denna lösning bör alltså fungera för tex 7800:an men EJ för 8700:an
Man är helt enkelt rökt..... :P ....men jag kan ju skicka tillbaka den och begära än RGB-komponent omvandlare istället....

#204

Skickat 06 augusti 2004 - 02:31

Unregistered782df325
  • Unregistered782df325
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Jag står i startgroparna att köpa projektor.
som det ser ut nu så står det mellan Benq 8700+ och infocus 5700.
efter infocus sänkning av priset så kostar de lika mycket.
Benq har fördel i högre upplösning bättre svärta
infocus har fördel i bättre bildhantering längre livslängd på lampan
mina funderingar är följande.
har man glädje av den höga upplösningen när inte signalen är bättre?
det skall gå att förbättra svärtan på infocus med ett nd filter någon som testat?
om man kör en 576i signal från satelitmottagaren till benq är då bildhanteringen
väldigt bristfällig eller är det fullt acceptabelt att titta?
är det någon som vet om de här modellerna dras med några kvalitetsproblem?

mvh Henrik


Jag har sett Infocus 5700 i en butik. Jag tyckte att dess bild var mycket sämre än min BenQ 8700. Vet inte om jag har någon lasersyn eller nåt, men jag upplevde den pixlig på nåt sätt. Kändes som min projektor är bättre på alla sätt.

Tyckte jag lagt ut mycket pengar på projektor, men efter att ha sett Infocus modell till det priset kände jag mig genaste mycket glad att jag valde BenQ 8700 trots att det är mycket pengar. Köpte min för 25 400kr.

#205

Skickat 06 augusti 2004 - 10:30

gorby
  • gorby
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tyckte jag lagt ut mycket pengar på projektor, men efter att ha sett Infocus modell till det priset kände jag mig genaste mycket glad att jag valde BenQ 8700 trots att det är mycket pengar. Köpte min för 25 400kr.


Vart köpte du den för 25.400?

#206

Skickat 06 augusti 2004 - 10:45

Unregisteredd35fadb9
  • Unregisteredd35fadb9
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

om man kör en 576i signal från satelitmottagaren till benq är då bildhanteringen
väldigt bristfällig eller är det fullt acceptabelt att titta?


mvh Henrik

Den är mycket bra, jag blev lite förvånad över att den fungerade så bra. Tycker att jag stör mig betydligt mer på dåligt inspelade program än på sil chippet.

Det här inlägget har ändrats av Unregisteredd35fadb9 06 augusti 2004 - 10:49


#207

Skickat 06 augusti 2004 - 12:02

Unregistered782df325
  • Unregistered782df325
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Tyckte jag lagt ut mycket pengar på projektor, men efter att ha sett Infocus modell till det priset kände jag mig genaste mycket glad att jag valde BenQ 8700 trots att det är mycket pengar. Köpte min för 25 400kr.


Vart köpte du den för 25.400?

Jag köpte den på Inet Data den där galna dagen för ett tag sedan då flera återförsäljare sänkte BenQ's modeller med flera tusentals kronor.

#208

Skickat 06 augusti 2004 - 16:08

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jag är lite nyfiken, vet nog om det är samma lampa till 8700 och 8700+ ?

#209

Skickat 06 augusti 2004 - 20:10

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Uppdaterat test av PE8700+ på Projectorcentral.com. Där blev den "Highly Recommended" precis som PE8700.

En annan bra länk kan vara denna där den jämförs med den nya Optoma H77 som ligger lite högre i pris i dagsläget.

#210

Skickat 07 augusti 2004 - 12:40

bLunT
  • bLunT
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Stämmer det att man bara kan köra HDTV (720p - 1080i) via BNC ingångarna?

#211

Skickat 07 augusti 2004 - 17:08

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
bLunT: Du kan ju köra sådana upplösningar via DVI-kontakten också. ;)

#212

Skickat 08 augusti 2004 - 11:02

bLunT
  • bLunT
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Petesapie: I manualen för 8700 kan man läsa följande:

Via BNC:
“The BNC input supports two HDTV formats: Progressive component (DTV Y/PB/PR) and DTV RGB. The projector will detect the resolution automatically.”

Via DVI:
“The projector only supports resolutions up to XGA. If the input signal is greater than XGA, the projector will display a warning message.”

Och på ett annat ställe så står det så här:

"Wide Variety of Inputs
The projector can support various video formats, including Composite, S-Video, Component, DTV Y/PB/PR, DTV RGB and DVI-I signals. The HDTV input (DTV Y/PB/PR and DTV RGB) is accessed through a BNC port, minimizing the amount of signal degradation from longer cable installations.”

Den enda slutsatsen jag kan göra, är att om du vill köra HDTV så får man göra det via BNC kontakterna.

Det här inlägget har ändrats av bLunT 08 augusti 2004 - 12:22


#213

Skickat 08 augusti 2004 - 19:09

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Petesapie: I manualen för 8700 kan man läsa följande:

Via BNC:
“The BNC input supports two HDTV formats: Progressive component (DTV Y/PB/PR) and DTV RGB. The projector will detect the resolution automatically.”

Via DVI:
“The projector only supports resolutions up to XGA. If the input signal is greater than XGA, the projector will display a warning message.”

Och på ett annat ställe så står det så här:

"Wide Variety of Inputs
The projector can support various video formats, including Composite, S-Video, Component, DTV Y/PB/PR, DTV RGB and DVI-I signals. The HDTV input (DTV Y/PB/PR and DTV RGB) is accessed through a BNC port, minimizing the amount of signal degradation from longer cable installations.”

Den enda slutsatsen jag kan göra, är att om du vill köra HDTV så får man göra det via BNC kontakterna.

Vet inte varför det står så, men jag har testat 720p via en Yamakawa 365 och DVI. Den visar också mycket riktigt 720p i displayen i detta mode. Kom aldrig så långt att jag hann testa 1080i men jag får hem en Yamakawa 375 förhoppningsvis den kommande veckan så jag kan testa även det.

#214

Skickat 08 augusti 2004 - 20:08

bLunT
  • bLunT
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Petesapie: I manualen för 8700 kan man läsa följande:

Via BNC:
“The BNC input supports two HDTV formats: Progressive component (DTV Y/PB/PR) and DTV RGB. The projector will detect the resolution automatically.”

Via DVI:
“The projector only supports resolutions up to XGA. If the input signal is greater than XGA, the projector will display a warning message.”

Och på ett annat ställe så står det så här:

"Wide Variety of Inputs
The projector can support various video formats, including Composite, S-Video, Component, DTV Y/PB/PR, DTV RGB and DVI-I signals. The HDTV input (DTV Y/PB/PR and DTV RGB) is accessed through a BNC port, minimizing the amount of signal degradation from longer cable installations.”

Den enda slutsatsen jag kan göra, är att om du vill köra HDTV så får man göra det via BNC kontakterna.

Vet inte varför det står så, men jag har testat 720p via en Yamakawa 365 och DVI. Den visar också mycket riktigt 720p i displayen i detta mode. Kom aldrig så långt att jag hann testa 1080i men jag får hem en Yamakawa 375 förhoppningsvis den kommande veckan så jag kan testa även det.

Låter bra.. Vad man dock skulle vilja testa är att mata projektorn med äkta 720p eller 1080i via datorn och dvi. Så att det inte är så dumt att den kan visa uppskalade filmer från dvd via dvi, men inte äkta hdtv.

#215

Skickat 08 augusti 2004 - 20:57

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Har ingen länk nu på rak arm, men har läst på AVSforum.com hur man "tvingar" projen att visa 1280x720 via DVI-ingången och via PowerStripinställningar med ATI-grafikkort. Det går om man bara vill. :P

Ska testa det själv då jag får mitt ex så postar jag mina inställningar i denna tråd också. Har kvar dessa inställningar som jag körde med min tidigare Z2a. Har för mig att någon testat detta också här på Prisajakt(?) (se tidigare i denna tråd det jag skrivit om detta).
720p GÅR att få till via DVI-kontakten. Med GeForcekort är jag dock lite osäker på hur man fixar det, men det går nog där med.

Lycka till!

#216

Skickat 09 augusti 2004 - 12:47

maxtor
  • maxtor
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Har ett ATI RADEON 9600XT och kör 1280x720 änsålänge via VGA-DVI, väntar på en 12m Supra DVI-DVI kabel.
Hade inte använt powerstrip förut, men det gick bra efter lite pulande..
Är nog enklare om man kör DVI hela vägen, då ska powerstrip kunna känna av vilken upplösning och frekvens som projektorn vill ha

Det här inlägget har ändrats av maxtor 09 augusti 2004 - 13:37


#217

Skickat 12 augusti 2004 - 17:58

bLunT
  • bLunT
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Finns det någon form av lens shift på 8700?

Jag hade hoppats på att kunna ha projektorn på en hylla ovanför soffan men ändå ha möjlighet att projicera bilden på en duk som hänger nedanför projektorn..

#218

Skickat 12 augusti 2004 - 19:50

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0
Jag har beställt en Benq 8700+ och undrar om detta stämmer. ;)

Vid 110" så skall man montera projektorns lins 8 cm högre än dukens overkant?

Hoppas på snappt svar!

Mvh:ML

#219

Skickat 12 augusti 2004 - 19:51

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0

Finns det någon form av lens shift på 8700?

Jag hade hoppats på att kunna ha projektorn på en hylla ovanför soffan men ändå ha möjlighet att projicera bilden på en duk som hänger nedanför projektorn..

Nej den saknar lensskift.

#220

Skickat 12 augusti 2004 - 20:14

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Jag har beställt en Benq 8700+ och undrar om detta stämmer. ;)

Vid 110" så skall man montera projektorns lins 8 cm högre än dukens overkant?

Hoppas på snappt svar!

Mvh:ML

7,764705882 cm..... :P

#221

Skickat 13 augusti 2004 - 07:42

Unregisteredc503a2a1
  • Unregisteredc503a2a1
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Är det från projjens underkant eller överkant eller från linsens mitt ;)

Beaktas en mindre tiltning av +8700:an?

Vanskligt att räkna på dukens optimala storlek om man har +8700:an monterad i uppåtgående snedtak och duken i nedåtgående d:o. Skulle tro att jag får 4,5-5,0 meter mellan projje & duk. Sittpositionen är ungefär 0,5-1,0 meter framför projektorn.

Bra tips på tillvägagångssätt mottages tacksamt :D

#222

Skickat 13 augusti 2004 - 07:50

Unregisteredc503a2a1
  • Unregisteredc503a2a1
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Öh......priset på 8700:an har börjat röra sig åt fel håll. Nästan en tusenlapp dyrare än igår :D Är det bara en fredag den 13:e effekt eller vad är det fråga om???

Tänkte handla när skattepengarna landar i brevlådan...

#223

Skickat 13 augusti 2004 - 08:00

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0

Jag har beställt en Benq 8700+ och undrar om detta stämmer. :D

Vid 110" så skall man montera projektorns lins 8 cm högre än dukens overkant?

Hoppas på snappt svar!

Mvh:ML

7,764705882 cm..... ;)

Stort tack !
Då är det bara att höja taket 8cm och vänta på att den levereras.

Tack ! Vanilla

#224

Skickat 13 augusti 2004 - 09:38

Unregistereddc3da2df
  • Unregistereddc3da2df
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Är det från projjens underkant eller överkant eller från linsens mitt ;)

Beaktas en mindre tiltning av +8700:an?

Vanskligt att räkna på dukens optimala storlek om man har +8700:an monterad i uppåtgående snedtak och duken i nedåtgående d:o. Skulle tro att jag får 4,5-5,0 meter mellan projje & duk. Sittpositionen är ungefär 0,5-1,0 meter framför projektorn.

Bra tips på tillvägagångssätt mottages tacksamt :D

Det är avståndet mellan linsens mitt och skärmens överkant.
Avståndet mellan linsens mitt och projjens överkant (dvs undersidan då den ju är uppochner... ;) ) är 7,064 cm....så man får en uppfattning av hur nära taket den kommer.
Jag kör med 120" och har projjen i taket på ca 4 meters avstånd och sitter själv ca 4,5 meter från duken. Med 2,40 i takhöjd så sitter den så nära taket det går eftersom jag har bänken under duken.

#225

Skickat 13 augusti 2004 - 22:30

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0
Är det någon som har ritning på ett projektor fäste till 8700 ?
Eller hål mall för projektorn?
Taket är snart klart så nu måste jag fixa ett fäste innan projektorn kommer.

Mvh:ML :D

#226

Skickat 14 augusti 2004 - 10:36

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Se upp med att detta mått bara är till linsens mitt! Sen har ni "height 2-måttet" (=70.64mm) från bruxen också dvs måttet mellan linsens mitt och bottenplattan på projen.

Detta gäller om projen skall takmonteras. Bäst att göra sin mattematik. :D

#227

Skickat 20 augusti 2004 - 08:05

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0
Ja nu sitter den på plats ! :huh:
Har inte labbat med inställningarna utan bara kopplat in den dvi till v880.
Ser mycket bra ut men måste försöka att få den att köra i 50 hz.
Någon som vet vilka upplösningar som funkar i 50hz?
Ska fixa lite bilder snart.
Bilden ser mycket bra ut ! :unsure: '
Den låter lite väl mycket men nu är den delvis inbyggd så nu är det ok.

Mvh:ML

#228

Skickat 20 augusti 2004 - 08:41

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Ja nu sitter den på plats ! :huh:
Har inte labbat med inställningarna utan bara kopplat in den dvi till v880.
Ser mycket bra ut men måste försöka att få den att köra i 50 hz.
Någon som vet vilka upplösningar som funkar i 50hz?
Ska fixa lite bilder snart.
Bilden ser mycket bra ut ! :unsure: '
Den låter lite väl mycket men nu är den delvis inbyggd så nu är det ok.

Mvh:ML

Jag kör en Yamakawa 375 med 720p 50Hz på PAL och 60Hz på NTSC. Jag har dock inte provat att göra några custom inställningar på andra upplösningar med 50Hz så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

Däremot upplever jag något som kanske ses som konstigt, jag tycker mig faktiskt få en bättre bild när jag kör 720p 50/60Hz via YPb Pr component via DVI-kabeln än med just DVI. Jag har switchat en hel del mellan DVI och YPb Pr nu och konstaterar att bilden blir bättre med YPb Pr. Kanske är YPb Pr mer "förlåtande" för eventuell dithering osv men jag tycker även att färgerna ser mer naturliga ut med YPb Pr. Skärpan är i mitt fall absolut ingen skillnad på i 720p mellan DVI och YPb Pr.

För övrigt angående projektorn så har jag tyvärr börjat höra ett "metalliskt" ljud som uppstår ungefär 1-2 ggr på film. Det varar i 2-3 sekunder och hörs väldigt tydligt i hela rummet. Lite orolig för detta, ska ringa tbx till BenQ med serienumret på projjen när jag kommer hem från jobbet. Hoppas att dom byter ut den direkt.

Edit: Väldigt trevlig support från BenQ, dom kommer och byter ut projektorn direkt på plats. Det enda som krävs är att plocka ut lampan.

Det här inlägget har ändrats av Drem 20 augusti 2004 - 16:33


#229

Skickat 20 augusti 2004 - 18:52

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0

Ja nu sitter den på plats ! :huh:
Har inte labbat med inställningarna utan bara kopplat in den dvi till v880.
Ser mycket bra ut men måste försöka att få den att köra i 50 hz.
Någon som vet vilka upplösningar som funkar i 50hz?
Ska fixa lite bilder snart.
Bilden ser mycket bra ut ! :unsure: '
Den låter lite väl mycket men nu är den delvis inbyggd så nu är det ok.

Mvh:ML

Jag kör en Yamakawa 375 med 720p 50Hz på PAL och 60Hz på NTSC. Jag har dock inte provat att göra några custom inställningar på andra upplösningar med 50Hz så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

Däremot upplever jag något som kanske ses som konstigt, jag tycker mig faktiskt få en bättre bild när jag kör 720p 50/60Hz via YPb Pr component via DVI-kabeln än med just DVI. Jag har switchat en hel del mellan DVI och YPb Pr nu och konstaterar att bilden blir bättre med YPb Pr. Kanske är YPb Pr mer "förlåtande" för eventuell dithering osv men jag tycker även att färgerna ser mer naturliga ut med YPb Pr. Skärpan är i mitt fall absolut ingen skillnad på i 720p mellan DVI och YPb Pr.

För övrigt angående projektorn så har jag tyvärr börjat höra ett "metalliskt" ljud som uppstår ungefär 1-2 ggr på film. Det varar i 2-3 sekunder och hörs väldigt tydligt i hela rummet. Lite orolig för detta, ska ringa tbx till BenQ med serienumret på projjen när jag kommer hem från jobbet. Hoppas att dom byter ut den direkt.

Edit: Väldigt trevlig support från BenQ, dom kommer och byter ut projektorn direkt på plats. Det enda som krävs är att plocka ut lampan.

Når du kör 720p 50hz indikerar pjojjen det som 50hz ?
Det ser du om du tar fram sen bort menyn då skriver den i hörnet vad den tolkar det som.
Skulle bli mycket glad om det stod 1280 720 D50.

Sen det där ljudet låter inte kul!
Men garantierna skall vara bra på denna.
Jag har provat lite custom settings men inte hittat någon som funkar i 50hz.
Men en på avs forum har fått det att funka 1024 576 50 hz via dator.
Så den upplösningen skall gå.
Jag ska testa lite mera ikväll.

Mvh:ML

Det här inlägget har ändrats av Unregistered10ecfd50 20 augusti 2004 - 18:56


#230

Skickat 20 augusti 2004 - 19:54

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Ja nu sitter den på plats ! :unsure:
Har inte labbat med inställningarna utan bara kopplat in den dvi till v880.
Ser mycket bra ut men måste försöka att få den att köra i 50 hz.
Någon som vet vilka upplösningar som funkar i 50hz?
Ska fixa lite bilder snart.
Bilden ser mycket bra ut ! ;) '
Den låter lite väl mycket men nu är den delvis inbyggd så nu är det ok.

Mvh:ML

Jag kör en Yamakawa 375 med 720p 50Hz på PAL och 60Hz på NTSC. Jag har dock inte provat att göra några custom inställningar på andra upplösningar med 50Hz så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

Däremot upplever jag något som kanske ses som konstigt, jag tycker mig faktiskt få en bättre bild när jag kör 720p 50/60Hz via YPb Pr component via DVI-kabeln än med just DVI. Jag har switchat en hel del mellan DVI och YPb Pr nu och konstaterar att bilden blir bättre med YPb Pr. Kanske är YPb Pr mer "förlåtande" för eventuell dithering osv men jag tycker även att färgerna ser mer naturliga ut med YPb Pr. Skärpan är i mitt fall absolut ingen skillnad på i 720p mellan DVI och YPb Pr.

För övrigt angående projektorn så har jag tyvärr börjat höra ett "metalliskt" ljud som uppstår ungefär 1-2 ggr på film. Det varar i 2-3 sekunder och hörs väldigt tydligt i hela rummet. Lite orolig för detta, ska ringa tbx till BenQ med serienumret på projjen när jag kommer hem från jobbet. Hoppas att dom byter ut den direkt.

Edit: Väldigt trevlig support från BenQ, dom kommer och byter ut projektorn direkt på plats. Det enda som krävs är att plocka ut lampan.

Når du kör 720p 50hz indikerar pjojjen det som 50hz ?
Det ser du om du tar fram sen bort menyn då skriver den i hörnet vad den tolkar det som.
Skulle bli mycket glad om det stod 1280 720 D50.

Sen det där ljudet låter inte kul!
Men garantierna skall vara bra på denna.
Jag har provat lite custom settings men inte hittat någon som funkar i 50hz.
Men en på avs forum har fått det att funka 1024 576 50 hz via dator.
Så den upplösningen skall gå.
Jag ska testa lite mera ikväll.

Mvh:ML

Japp, du kan vara lugn, det står 50Hz när man trycker Active Mode knappen och kollar :huh:

#231

Skickat 20 augusti 2004 - 20:29

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Någon av er som fått 1280x720 att fungera över DVI kanske kan posta era inställningar i denna tråd? :huh: Både 50 och 60 Hz.
Skulle vara kul att veta vad som funkar menar jag. Även timings osv i PowerStrip är av intresse.

Tack på förhand! :unsure:

#232

Skickat 21 augusti 2004 - 01:01

Unregistered782df325
  • Unregistered782df325
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
För min del var det bara att lägga till upplösningen 1280 x 720 via powerstrip och klicka för att köra den upplösningen via DVI. Kör ett ATI 9200 SE kort.

#233

Skickat 21 augusti 2004 - 09:07

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Lashman: Låter bra! Samma förfarande som på min förra proje (Sanyo Z2). :huh: Då blir det 60Hz utan "pulande" antar jag, eller? :unsure:

#234

Skickat 21 augusti 2004 - 12:59

Unregistered782df325
  • Unregistered782df325
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Petesapie: Ja. Det var helt problemfritt. Kör 60hz från datorn med otroligt ren, klar och störningsfri bild. Använder en Oehlbach kabel 7,5m. Enda pulande jag råkade ut för var att grafikkortsdrivrutinerna inte automatiskt kunde ställa in 1280 x 720. Därför använde jag powerstrip och har sedan dess inte haft några som helst problem.

Däremot provade jag med mitt förra Creative Labs GeForce 3 ti500. Med det gick det att ställa in 1280 x 720 direkt. Men då tappade projektorn sync. Har hört att det finns folk som lyckats ställa in GeForce kort att köra projektorn med 1280 x 720, men som jag uppfattar det får de bildproblem(?).

För min del funkar det iaf helt klockrent med ATI kortet. Ångrar inte en minut att jag köpte det för runt 400-lappen! :huh:

Har ännu inte ens hunnit kolla på inställningarna på projektorn. Men jag tycker att bilden är så himla fin original att jag inte riktigt förstår vad jag kan ställa in bättre.

Ångrar inte en minut att jag valde PE8700 före någon annan projektor. Upplösningen är helt perfekt. Skulle inte vilja ha lägre upplösning. Har bland anant sätt InFocus 4805, och modellen med 1024 x 576. Men jag tycker deras bilder är så rutiga och fula, även fast de hade fina färger och bra bild i övrigt. Står bara inte ut med rutmönstret.

Det här inlägget har ändrats av Unregistered782df325 21 augusti 2004 - 13:00


#235

Skickat 21 augusti 2004 - 19:57

Unregistered94256dec
  • Unregistered94256dec
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Hej!

Är det nån som vet vilken pixelgaranti som gäller för 8700+? Jag har nämligen upptäckt en död pixel på min projje :D . Jag är osäker på om felet har uppkommit med tiden eller funnits från början. Den döda pixeln är i nedre vänstra hörnet och är därför inte speciellt störande.

Kan det vara så bra att detta fel omfattas av "DOA"? Tilläggas bör att jag köpte projektorn för exakt 8 dagar sedan.

Hur som helst blir det ett samtal till BenQ-supporten snart...

EDIT: BenQ har nolltolerans mot döda pixlar. Jag ringde supporten och glädjande nog kommer jag få en ny projektor hemskickad. :(

Det här inlägget har ändrats av Unregistered94256dec 23 augusti 2004 - 12:30


#236

Skickat 21 augusti 2004 - 23:36

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0

Petesapie: Ja. Det var helt problemfritt. Kör 60hz från datorn med otroligt ren, klar och störningsfri bild. Använder en Oehlbach kabel 7,5m. Enda pulande jag råkade ut för var att grafikkortsdrivrutinerna inte automatiskt kunde ställa in 1280 x 720. Därför använde jag powerstrip och har sedan dess inte haft några som helst problem.

Däremot provade jag med mitt förra Creative Labs GeForce 3 ti500. Med det gick det att ställa in 1280 x 720 direkt. Men då tappade projektorn sync. Har hört att det finns folk som lyckats ställa in GeForce kort att köra projektorn med 1280 x 720, men som jag uppfattar det får de bildproblem(?).

För min del funkar det iaf helt klockrent med ATI kortet. Ångrar inte en minut att jag köpte det för runt 400-lappen!  :D

Har ännu inte ens hunnit kolla på inställningarna på projektorn. Men jag tycker att bilden är så himla fin original att jag inte riktigt förstår vad jag kan ställa in bättre.

Ångrar inte en minut att jag valde PE8700 före någon annan projektor. Upplösningen är helt perfekt. Skulle inte vilja ha lägre upplösning. Har bland anant sätt InFocus 4805, och modellen med 1024 x 576. Men jag tycker deras bilder är så rutiga och fula, även fast de hade fina färger och bra bild i övrigt. Står bara inte ut med rutmönstret.

Kör du inte pal filmer?
Om du kör det så hackar det vid panoreringar!
Kör du i thro mode och bilden fyller ut panelerna?
Detta kommer att bli mycket bra om det går att få 1280 x 720 @ 50hz 720p :lol: :(

Mvh :ML

#237

Skickat 21 augusti 2004 - 23:45

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0

Ja nu sitter den på plats ! :D
Har inte labbat med inställningarna utan bara kopplat in den dvi till v880.
Ser mycket bra ut men måste försöka att få den att köra i 50 hz.
Någon som vet vilka upplösningar som funkar i 50hz?
Ska fixa lite bilder snart.
Bilden ser mycket bra ut ! :lol: '
Den låter lite väl mycket men nu är den delvis inbyggd så nu är det ok.

Mvh:ML

Jag kör en Yamakawa 375 med 720p 50Hz på PAL och 60Hz på NTSC. Jag har dock inte provat att göra några custom inställningar på andra upplösningar med 50Hz så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

Däremot upplever jag något som kanske ses som konstigt, jag tycker mig faktiskt få en bättre bild när jag kör 720p 50/60Hz via YPb Pr component via DVI-kabeln än med just DVI. Jag har switchat en hel del mellan DVI och YPb Pr nu och konstaterar att bilden blir bättre med YPb Pr. Kanske är YPb Pr mer "förlåtande" för eventuell dithering osv men jag tycker även att färgerna ser mer naturliga ut med YPb Pr. Skärpan är i mitt fall absolut ingen skillnad på i 720p mellan DVI och YPb Pr.

För övrigt angående projektorn så har jag tyvärr börjat höra ett "metalliskt" ljud som uppstår ungefär 1-2 ggr på film. Det varar i 2-3 sekunder och hörs väldigt tydligt i hela rummet. Lite orolig för detta, ska ringa tbx till BenQ med serienumret på projjen när jag kommer hem från jobbet. Hoppas att dom byter ut den direkt.

Edit: Väldigt trevlig support från BenQ, dom kommer och byter ut projektorn direkt på plats. Det enda som krävs är att plocka ut lampan.

Når du kör 720p 50hz indikerar pjojjen det som 50hz ?
Det ser du om du tar fram sen bort menyn då skriver den i hörnet vad den tolkar det som.
Skulle bli mycket glad om det stod 1280 720 D50.

Sen det där ljudet låter inte kul!
Men garantierna skall vara bra på denna.
Jag har provat lite custom settings men inte hittat någon som funkar i 50hz.
Men en på avs forum har fått det att funka 1024 576 50 hz via dator.
Så den upplösningen skall gå.
Jag ska testa lite mera ikväll.

Mvh:ML

Japp, du kan vara lugn, det står 50Hz när man trycker Active Mode knappen och kollar :(

Var bor du ?
Jag bor i Umeå men kan köra en bra bit för att få se detta.
Jag blir nog tvingad att beställa en Yamakawa 375.
Hur funkar den i övrigt ?
Måste erkänna att v880 inte funkar utan problem ,ibland när man spolar mycket så försvinner ljudet.
Inte kul.
Jag har testat en del men inte fått den att funka i 50hz .
Men jag tycker bildet är mycket bra från sony 730 via componet efter att jag kallibrerat med avia.
Vill inte köra dvi om det inte funkar i 50hz ,Rycker för mycket vid panoreringar.

MVH:ML

#238

Skickat 22 augusti 2004 - 04:20

Drem
  • Drem
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Ja nu sitter den på plats ! :lol:
Har inte labbat med inställningarna utan bara kopplat in den dvi till v880.
Ser mycket bra ut men måste försöka att få den att köra i 50 hz.
Någon som vet vilka upplösningar som funkar i 50hz?
Ska fixa lite bilder snart.
Bilden ser mycket bra ut ! :rolleyes: '
Den låter lite väl mycket men nu är den delvis inbyggd så nu är det ok.

Mvh:ML

Jag kör en Yamakawa 375 med 720p 50Hz på PAL och 60Hz på NTSC. Jag har dock inte provat att göra några custom inställningar på andra upplösningar med 50Hz så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

Däremot upplever jag något som kanske ses som konstigt, jag tycker mig faktiskt få en bättre bild när jag kör 720p 50/60Hz via YPb Pr component via DVI-kabeln än med just DVI. Jag har switchat en hel del mellan DVI och YPb Pr nu och konstaterar att bilden blir bättre med YPb Pr. Kanske är YPb Pr mer "förlåtande" för eventuell dithering osv men jag tycker även att färgerna ser mer naturliga ut med YPb Pr. Skärpan är i mitt fall absolut ingen skillnad på i 720p mellan DVI och YPb Pr.

För övrigt angående projektorn så har jag tyvärr börjat höra ett "metalliskt" ljud som uppstår ungefär 1-2 ggr på film. Det varar i 2-3 sekunder och hörs väldigt tydligt i hela rummet. Lite orolig för detta, ska ringa tbx till BenQ med serienumret på projjen när jag kommer hem från jobbet. Hoppas att dom byter ut den direkt.

Edit: Väldigt trevlig support från BenQ, dom kommer och byter ut projektorn direkt på plats. Det enda som krävs är att plocka ut lampan.

Når du kör 720p 50hz indikerar pjojjen det som 50hz ?
Det ser du om du tar fram sen bort menyn då skriver den i hörnet vad den tolkar det som.
Skulle bli mycket glad om det stod 1280 720 D50.

Sen det där ljudet låter inte kul!
Men garantierna skall vara bra på denna.
Jag har provat lite custom settings men inte hittat någon som funkar i 50hz.
Men en på avs forum har fått det att funka 1024 576 50 hz via dator.
Så den upplösningen skall gå.
Jag ska testa lite mera ikväll.

Mvh:ML

Japp, du kan vara lugn, det står 50Hz när man trycker Active Mode knappen och kollar :(

Var bor du ?
Jag bor i Umeå men kan köra en bra bit för att få se detta.
Jag blir nog tvingad att beställa en Yamakawa 375.
Hur funkar den i övrigt ?
Måste erkänna att v880 inte funkar utan problem ,ibland när man spolar mycket så försvinner ljudet.
Inte kul.
Jag har testat en del men inte fått den att funka i 50hz .
Men jag tycker bildet är mycket bra från sony 730 via componet efter att jag kallibrerat med avia.
Vill inte köra dvi om det inte funkar i 50hz ,Rycker för mycket vid panoreringar.

MVH:ML

Jag bor i Surte, ca 1.6 mil norr om Göteborg. Du är välkommen om du vill komma och kolla på Yamakawan. Jag har inte haft några problem med den (EN gång har en skiva gjort så att spelaren lät lite mer än vanligt men jag antar att det var skivans fel och inget annat), inte ännu iaf :D 50/60Hz funkar felfritt och det är inga ryckigheter någonstans så länge man switchar manuellt mellan 50Hz för PALmaterial och 60 för NTSC.

Det här inlägget har ändrats av Drem 22 augusti 2004 - 04:37


#239

Skickat 22 augusti 2004 - 07:34

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0
Jag tror jag vet vad som är skillnaden du kör DVI-I dvs analogt,Jag försöker att köra DVI-D dvs digitalt .
Ska fixa en ny kabel som man kan köra DVI-I sen prova igen.


Mvh:ML

#240

Skickat 22 augusti 2004 - 07:36

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0
Men man tackar för erbjudandet och jag hör av mig om det är så att jag ska åt det hållet någon dag. :(

MVh:ML

#241

Skickat 22 augusti 2004 - 14:13

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

  • 370 inlägg
  • 0
Alltså denna projektor stiger ju i värde bättre än min aktier! Från bottennoteringen 25400 är den nu uppe i 30349? Läge att slå till för att sedan sälja, dyrare om två veckor? :( :D

Fasiken hade jag hittat den idag för 25400 hade jag köpt den, 30papp smärtar dock...

Dave

#242

Skickat 22 augusti 2004 - 17:43

Unregisteredc503a2a1
  • Unregisteredc503a2a1
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Så som Benq har gjort under sommaren med 7800/8700 modellerna borde vi i konsumentledet straffa ut :(

Det här inlägget har ändrats av Unregisteredc503a2a1 22 augusti 2004 - 17:43


#243

Skickat 22 augusti 2004 - 17:48

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Priset 25 k gällde bara i någon timma den dagen då det hände. (25400:- med frakt). Det hela var ett felaktigt pris då valutakursen i Holland var som den var den dagen. Den gick upp och ner som en gummisnodd. :rolleyes: Om man prickade den för 25 k så ska man känna sig lyckligt lottat.

28 k var det den hamnade på efter ett tag. Detta var "för lågt" enligt handlarna då sveriges priser låg under det riktpriset man hade i andra länder. 28 k är oftast inte mycket högre än inköpspriset numera för många handlare.

30 k för denna prestanda är billigt i dagens värde. Kolla bara på konkurrenternas alternativ. Nååågot dyrare om man säger så. :D

tom-tom-club: Varför straffa BenQ??? :( Har ju vart ett prisrace utan dess like på dessa projar denna sommar! Hylla BenQ som går mot strömmen och sätter ett bra pris på deras modeller. Knappast deras fel att säljarna konkurrerat ut sig själva, eller? :lol:

#244

Skickat 22 augusti 2004 - 18:04

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

  • 2 219 inlägg
  • 0
Håller med Petesapie. Men om ni har möjligt att vänta lite så kan jag lova att även denna projje kommer att rasa inom ett halvår eller så. Det gör ALLA projjar :(

#245

Skickat 22 augusti 2004 - 18:08

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Anathema: Den går säkert ner i pris, men det gör den inte förrens inköpspriset ändras. Det lär det ju inte göra just nu då den säljer som smör och konkurrenterna tar det dubbla för deras alternativ. :( Optomas H77 är väl den närmaste vad gäller pris och den verkar hamna på 50 k.

Priset kommer ju gå ner, frågan är bara när? Svårt att svara på. :D

Det här inlägget har ändrats av Unregistereda0ef723f 22 augusti 2004 - 18:09


#246

Skickat 22 augusti 2004 - 18:39

NFS
  • NFS
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
Har en kompis som ev skall köpa en sådan här, och då jag kan fixa den för 29800:- så förmodar jag ett det är ett okey pris eller?

NFS...

#247

Skickat 22 augusti 2004 - 20:31

Unregisteredc503a2a1
  • Unregisteredc503a2a1
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Som jag har fått mig förklarat så är det inte handlarna själva som har styrt prissättningen under berg-och-dal-banan. Om så hade varit fallet så är det väl mystiskt att inte andra märken och modeller hade följt efter.

Hursomhelst har jag full förståelse för irritationen hos de som inte helt hade bestämt sig och så går priset uppåt med flera tusenlappar :(

Det är f ö den enda möjligheten som vi konsumenter kan protestera på är att bojkotta en viss handlare, ett visst märke/modell.

Jag anser iallafall att Benq har tappat goodwill på det här sättet :D

Det här inlägget har ändrats av Unregisteredc503a2a1 22 augusti 2004 - 20:36


#248

Skickat 22 augusti 2004 - 20:44

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

  • 357 inlägg
  • 0
Är det någon som vet eller kan prova ?
Det står i spesifikationen att den ska kunna ta emot 1280 x 720 på (RGB input)
Har någon fixat att köra denna upplösning via BNC kontakterna (RGBHV) i thro mode och fyllt panelerna?
Finns det någon med dator som kan testa detta?

Mvh:ML

#249

Skickat 22 augusti 2004 - 20:47

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

  • 370 inlägg
  • 0

Som jag har fått mig förklarat så är det inte handlarna själva som har styrt prissättningen under berg-och-dal-banan. Om så hade varit fallet så är det väl mystiskt att inte andra märken och modeller hade följt efter.

Hursomhelst har jag full förståelse för irritationen hos de som inte helt hade bestämt sig och så går priset uppåt med flera tusenlappar :D

Det är f ö den enda möjligheten som vi konsumenter kan protestera på är att bojkotta en viss handlare, ett visst märke/modell.

Jag anser iallafall att Benq har tappat goodwill på det här sättet :lol:

Löjligt, efterfrågan/pris kommer alltid ha ett samband, så länge vi inte snackar välgörenhet ... och de var nog lägesedan HIFI/Hembiobranschen var i de tankarna :(

#250

Skickat 23 augusti 2004 - 08:05

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Jag tror nog att ni skall titta på distributörerna istället för att titta på handlarna.



1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.