Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

HemmabiomÀssa i Lund 2022

69 svar till detta Àmne The Rock Hemmabio
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 03 mars 2022 - 11:53

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0

ASCENDO!  :wub:

 

Det dÀr Àr modellen större Àn den som ska spelas med pÄ mÀssan. Modellen pÄ mÀssan Àr bara 32" :ph34r:

 

Crazy :lol:

 

/Marcus



#52

Postad 03 mars 2022 - 13:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 966 inlĂ€gg
  • 0

ASCENDO!  :wub:

 

SMSG50.jpg

Var kopplar man in gitarren ?



#53

Postad 04 mars 2022 - 14:33

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0
NÀsta rum att presenteras kommer frÄn Exertis Canseda som kommer att hÄlla till i rummet Education. HÀr kommer det att bli en högklassig bild projicerad av Sonys lasermaskin med Àkta 4k, VW790ES. Den kommer att skjuta mot en 120 tums finmaskig, ljudtransparent duk med beteckning Snap One; Dragonfly Fixed Ultra AcoustiWeave.
 
Ljudet kommer att spelas pÄ högtalare frÄn det Danska fabrikatet Artcoustic som frÀmst jobbar med line-arrayteknik i sina lösningar. Högtalare som Àr tekniskt spÀnnande men ocksÄ diskreta och snygga att titta pÄ.
 
Det blir ett system med uppsÀttning 9.2.4 och i fronten som LCR kommer vi att se modellen Sptifire A6. Surround, Surround back och Wide blir Evolve 3-1 och som Atmos SL-Target. Subwoofer blir modellen SUB3 som kommer att drivas av slutsteget PDA1000.
 
FörstÀrkare att driva kalaset Àr inlÄnad frÄn Hifi-agenten(som finns pÄ mÀssan i annat rum) och det blir Anthems största hemmabioreceiver, MRX1140. KÀlla blir en Sony UHD spelare av modell UBP-X1100ES.
 
Fredrik och Peter hÀlsar alla mÀssbesökare hjÀrtligt vÀlkomna till en spÀnnande stund tillsammans!
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


#54

Postad 08 mars 2022 - 12:56

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0
FrĂ„n Danska BĂŒlow Stensen, som kommer att hĂ„lla till i rummet Future, blir det ett komplett 7.2.4-system med JBL Synthesis.
 
I fronten kommer vi att fÄ lyssna pÄ tre stycken 4349 som Àr en tvÄ-vÀgs monitor med 12" bas och JBLs patenterade D2415K hornmonterade diskant med kompressionsdriver. Som surround blir det fyra stycken av lillebror, 4309 med 6,5" bas och 2410H-2 driver. I taket kommer vi att fÄ lyssna pÄ deras infÀllnadsmodell med riktad waveguide med modellbeteckning SCL-8.
 
Slutsteg för att driva dessa högtalare blir tvÄ Synthesis SDA7120, sjukanalssteg med klass G-teknik och XLR/DANTE-ingÄngar.
 
Subwoofers blir tvÄ stycken av modell SSW-2 med dubbla 12" med extrem slaglÀngd. En sÄdan bas vÀger 64kg!! trots att de Àr helt passiva. Drivningen för dessa kommer att göra av ett Synthesis MA-4D effektsteg som levererar 2600Watt per subwoofer.
 
HjÀrtat i anlÀggningen blir en 16-kanals Synthesis SDP-55 processor kalibrerad med Dirac Live och bass-control. Denna har fullt balanserade utgÄngar och Àven DANTE digital utgÄng. Den finns nu ocksÄ med HDMI 2.1 kort.
 
KĂ€lla blir en Kaleidescape Strato 4k mediaspelare.
 
Projektorn i detta rum Àr utlÄnad av Exertis Canseda och det blir BenQs senaste DLP-projektor W5700. Den kommer att skjuta mot en 3,3m bred Screen Research Classic Line-duk i Cinemascopeformat som NSHT har lÄnat ut för mÀssan.
 
BĂŒlow Stensen med Thomas Rasmussen i spetsen hĂ€lsar alla besökare vĂ€lkomna till rum Future!
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


#55

Postad 08 mars 2022 - 17:22

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0
I rum Focus kommer vi att hitta ett rejÀlt ljudsystem med Procella-högtalare presenterat av NSHT.
 
Det blir en uppsÀttning med nyslÀppta P6MkII som LCR och inte mindre Àn 10st P5V som surround, wide och Atmos. Subwoofers blir inte mindre Àn fyra stycken P15 som kommer att drivas av ett gÀng av det nyslÀppta 4-kanalssteget Procella DA4280. Vi vÄgar lova detta kommer att bjudas pÄ bra tryck i det 33kvm stora rummet.
 
Högtalarna kommer att drivas av helt nya 16-kanalsslutsteget frÄn Trinnov kallad Amplitude 16. HjÀrtat i anlÀggningen blir Trinnovs processor Altitude 32 med upp till 36 kanaler att fritt distribuera hur man sjÀlv önskar. Den kommer att kalibreras med hjÀlp av Trinnovs fina system Optimizer som mÀter in högtalarna med centimeter-precision i samtliga ledder.
 
Bilden kommer att skjutas av en Sony VPL-VW590ES 4k projektor, som Àr inlÄnad av Exertis Canseda(som ocksÄ finns pÄ mÀssan i annat rum). Den kommer att skjuta mot en 3,05m bred Screen Researchduk frÄn serien Classic Line med formatet 2.35:1. VÀven Àr den ljudtransparenta ClearPix 4k som numera Àr standard i Classic Line.
 
Det fiberoptiska HDMI-kablaget kommer frÄn fabrikatet Bridgee.
 
NSHT med Nicklas Sjöö som huvudperson hÀlsar alla besökare varmt vÀlkomna!
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


#56

Postad 08 mars 2022 - 18:55

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 0

Fantastiskt vilka setups. Och i stort sett allt jag velat kika/lyssna pĂ„ finns nu pĂ„ mĂ€ssan. Sista pusselbiten var clearpix 4K i kombon med Sony. Kommer bli extremt intressant. 



#57

Postad 10 mars 2022 - 17:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 1
NÀsta rum för presentation blir det 105kvm stora Science. DÀr kommer Epson tillsammans med Hifi-agenten att dela sin yta pÄ tre olika setups. Varje yta innehÄller en hel del godis sÄ dÀrför kommer jag att dela upp detta pÄ tre separata inlÀgg.
 
I den lite ljusare vardagsrumsdelen kommer tvĂ„ olika system att husera. Den första kommer att projiceras av Epsons instegsmodell EH-TW7000. Denna kommer att skjuta mot en 230cm bred Euroscreen ReAct högkontrastduk för att visa hur en inte allt för dyr projektor ser ut i en lite ljusare miljö. Det blir mestadels film och videomaterial frĂ„n en vanlig blurayspelare som spelas hĂ€r. 
 
Ljudet i denna setup kommer att bli ett 2.1-system och spelas av ett par Martin Logan XT35 ihop med en REL subwoofer frÄn HT-serien. Drivning blir streamern/förstÀrkaren Audiolab Omnia. Finns det önskemÄl kan givetvis vanlig tvÄkanals-musik ocksÄ presenteras genom det fina ljudsystemet.
 
En spÀnnande setup som skulle kunna passa in mÄnga helt vanliga vardagsrum.
 
FortsÀttning följer...
 
Den andra ljusare delen i rummet Science kommer bilden att skjutas av Epsons ultrakortskjutande modell EH-LS500W med laser och 4k-ingÄng. Denna kommer att skjuta mot Epsons egna ALR(högkontrast) duk anpassad för kortskjutande projektorer och den Àr 220cm bred i 16:9 format. Projektorn Àr vÀldigt ljusstark och har ocksÄ inbyggd högtalare samt AndroidgrÀnssnitt vilket gör den till en vÀldigt lÀttmonterad och smidig lösning.
 
Ljudet i denna setup kommer att spelas av ett par Paradigm Founder 40 högtalare ihop med subwoofer frÄn Paradigm i en 2.1 lösning. Drivningen kommer den nostalgiskt designade LEAK Stereo 130 att stÄ för.
 
Vid denna rigg kommer det att finnas ett PS4 Pro samt en racingstol med ratt för besökarna att provköra.
 
FortsÀttning följer...
 
I den största och mörka delen av Epson/Hifi-agentens rum kommer vi att fÄ efterlÀngtad premiÀr pÄ Epsons nya lasermaskin EH-LS12000B
 
Den kommer att skjuta mot en 275cm bred Euroscreenduk i format cinemascope med neutral, solid vÀv kallad FlexWhite. VÀldigt fÄ mÀnniskor har sett denna projektor live sÄ det Àr otroligt spÀnnande och kul att den kommer att premiÀrvisas pÄ mÀssan, tycker vi pÄ The Rock.
 
Ljudet i detta rummet blir med de lÀttmöblerade högtalarna frÄn Cornered Audio och det blir tre stycken C6:or i fronten och totalt ett 7.2.2-system. Vilka modeller som ger surround och Atmos blir en överraskning, men klart Àr att det blir tvÄ subwoofers frÄn engelska REL. Den maffiga 15":aren HT/1508 Predator kommer tillsammans med en T9x att ge en jÀmn och fin bas i det stora rummet.
 
Allt detta kommer att drivas av Anthems hemmabioreceiver med beteckning MRX740 som kommer att ta hjÀlp av ett femkanals MCA525 Gen2 slutsteg frÄn samma tillverkare.
 
Patrik och Johan frÄn Epson samt David frÄn Hifi-agenten hÀlsar er alla vÀlkomna till detta stora men vÀlfyllda rum!
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 10 mars 2022 - 17:12.


#58

Postad 11 mars 2022 - 13:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 1
Nu Àr samtliga rum presenterade och med mindre Àn en vecka kvar till öppning kan vi konstatera att det blir en mÀssa av sÀllan skÄdat slag.

Det kommer att finnas allt ifrÄn Epson/Hifi-agentens rum med diskreta ljudsystem och enklare instegsprojektor ihop med olika typer av dukar i varierande miljöer. Det visas Àven en lÀttmonterade, kortskjutande projektorer med inbyggd högtalare som bara tar nÄgra minuter att stÀlla upp pÄ en duk anpassad för vardagsrumsmiljö.

Som motpol till detta kommer vi ocksÄ att fÄ uppleva de mest extrema rum man kan tÀnka sig, som visar upp det finaste och mest pÄkostade inom hemmabio som finns att tillgÄ, oavsett prisklass.

Allt under samma tak med fritt intrÀde!

För den projektor-intresserade sÄ kommer följande maskiner att visas:

Barco Bragi (DLP, 4k, LED)
Barco Njord (DLP, 4k, Laser, 12.000Ansi)
BenQ W5700 (DLP, 4k-pixelshift)
Epson EH-LS12000B (3LCD, 4k-pixelshift, Laser)
Epson EH-LS500W (3LCD, 4k-pixelshift, Laser, Ultra shortthrow)
Epson EH-TW7100 (3LCD, 4k-pixelshift)
JVC DLA-NP5 (D-iLA, 4k)
JVC DLA-NZ7 (D-iLA, 4k med 8k-pixelshift, Laser)
JVC DLA-NZ9 (D-iLA, 4k med 8k-pixelshift, Laser)
Sony VPL-VW590ES (SXRD, 4k)
Sony VPL-VW790ES (SXRD, 4k, Laser)
Sony VPL-GTZ380 (SXRD, 4k, Laser, 10.000Ansi)

VĂ€lkomna!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 14 mars 2022 - 17:46.


#59

Postad 18 mars 2022 - 08:05

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 1
Idag klockan 13.00 slÄr vi upp portarna för Ärets mÀssa. Bjuder pÄ en bild frÄn gÄrdagen pÄ mig bredvid den omtalade Ascendo-subwoofern. Den och mycket annat ska bli vÀldigt spÀnnande att fÄ uppleva.

VĂ€lkomna!
Bifogad fil  E688869A-76B3-4BF7-9B1E-1D9BC4B1E1FF.jpeg   151,5K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Marcus_TheRock, 18 mars 2022 - 08:13.


#60

Postad 19 mars 2022 - 19:06

Hooch
  • Hooch
  • ForumrĂ€v

  • 991 inlĂ€gg
  • 2

Delar med mig lite av mina Ă„sikter och intryck...

 

Som vanligt var mÀssan packad med folk, men bra stÀmning pÄ plats Àven om det inte var alltid som man lyckades hÄlla de demo tiderna som aviserades pÄ dörrarna. Vi Àr dock ganska bra pÄ att köa som folk! :-)

 

Jag hade runt 3 timmar idag och fick vÀlja lite av det som intresserade mig mest och började med:

 

JBL Synthesis  i en 7.2.4 uppsĂ€ttning frĂ„n BĂŒlow Stensen, se inlĂ€gg 54 för info om hĂ„rdvaran. SĂ„ hur bra lĂ„ter nĂ€stan exakt en halv miljon JBL ljud? Jo, vĂ€ldigt bra och trevligt! Det första klippet med en av lĂ„tarna frĂ„n A Star is Born med bla Lady Gaga gav det dĂ€r live/konsert ljudet man vill ha! Det briljerades Ă€nnu mer under filmklippen och i bil-skjut-scenen i A Time to Die mĂ„lades det upp en stor ljudbubbla och kulorna riktigt ven och kryssade kors och tvĂ€r i rummet. Riktigt bra med bĂ„de surrond/atmos effekter. BildmĂ€ssigt bra projektor, men jag var hĂ€r bara för ljudet i detta rum.

 

Efter det blev det Ascendo Immersive Audio i uppsĂ€ttning 9.5.4 se inlĂ€gg 49 för info om hĂ„rdvara. NĂ€r klippen satte igĂ„ng kĂ€nde man att det var hyffsat med bas i rummet, nĂ€mligen 4 stycken 18 tummare och sen 150 kg subben pĂ„ 32 tum. Den sistnĂ€mnda var instĂ€lld pĂ„ att spela allt under 30hz och det fladdrade pĂ„ ganska bra i jackan nĂ„gra gĂ„nger. Basen var grymt bra och bilden Ă€ven den, för hĂ€r fanns vĂ€rsting Sonyn GTZ380 som jag tror kostar miljonen bara den. Strax över 4 meter bred bild och nu var det riktigt fin bild, fattas bara annat. Jag har inte hört detta tyska mĂ€rke (Ascendo) innan och jag blev inte helt sĂ„ld pĂ„ ljudet, nĂ„got lĂ€t lite vasst i toppen men det Ă€r himla subjektivt sĂ„ kanske bara jag som sagt. Trinnov processor var jag imponerad av hĂ€r.

 

Snabb kik sedan pÄ nya Epson 1200B laser projektorn för 55 000 kr. TyvÀrr stressad man frÄn Epson och jag var förbi nÄgra gÄnger utan att man gick igenom projektorn och vad den kunde. Jag försökte fÄ kontakt med Epson mannen, men han gick ivÀg dÄ jag började att frÄga lite om projekton...tyckte den sÄg fin ut nÀr den visade Rocks nya Jungle Cruise.

 

Efter det in i Procella rummet av NSHT. InlĂ€gg 55 för hĂ„rdvaran. Vilket ljud..wow! Mycket trevligt pĂ„ alla vis, Procella och Trinnov lirar bra ihop minst sagt och det gick att spela högt utan att det lĂ€t illa. HĂ€rlig separation mellan högtalarna, mycket effekter. Sony projektor i 75 000 kr klassen gav en mycket trevlig bild ocksĂ„. 

 

Barco och Wisdom Audio rummet sen. InlÀgg 48 för hÄrdvara. OMG! Vilken bild men Ä andra sidan behöver man ett rum extra för projektorn som Àr kapabel upp till 12 000 lumen vill jag minnas sÄ flÀktarna hördes. Klart bÀsta bilden hands down, hudtoner, skÀrpa, rörelser mm i toppklass sÄklart! Wisdom Audio lÀt vÀldigt bra, om jag Àr petig tyckte jag att ljudbilden var för framtung dvs för mycket LCR. NÀr man körde tex Bond scenen var det inte i nÀrhet den ljudbubbla som i tex JBL eller Procella rummet. Subbarna var ruskigt rappa, typ pisksnÀrt kanske inte 100 min stil.

 

Sist en kika i M&K rummet, men bara för att se JVC 7z och 9z projektorerna lite snabbt. I första klippet nÀr man varvade klipp frÄn Godzilla/King Kong tyckte jag inte det var sÄ stor skillnad. Blev lite större i andra klippet dÀr 9z hade mer tryck och ljus i bilden och en del mer skÀrpa. Dock inget jÀttestort hopp och vÀldigt personligt om man vill lÀgga de pengarna emellan som behövs.

 

Stort tack till frĂ€mst The Rock för mĂ€ssan! 


Redigerat av Hooch, 19 mars 2022 - 19:08.


#61

Postad 19 mars 2022 - 19:34

Iwarsson
  • Iwarsson
  • LĂ€rjunge

  • 386 inlĂ€gg
  • 0
Ja, det var kul att se och höra vad som erbjuds i dagslÀget.

TyvÀrr var bÄde baren och restaurangen stÀngda som vanligt. Det gick att köpa en sorts öl i receptionen.

Rummen var bra och utstÀllarna och mannen frÄn Minhembio var trevliga som vanligt.

AnlĂ€ggningar tex JBL för 500k och de andra rummen uppĂ„t gör det extra kul att inse att det lĂ„ter och ser nĂ€stan eller lika bra ut hemma för en brĂ„kdel av priset. 👍

"Mannen" Àr frÄn Hembiotidningen. Sorry, det Àr lördag...

Redigerat av Iwarsson, 19 mars 2022 - 19:58.


#62

Postad 19 mars 2022 - 21:03

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 2

Jag vill börja med att tacka Marcus för en fantastisk mÀssa. Att fÄ till alla dessa mkt pÄkostade rum Àr inget annat Àn vÀrldsklass!

 

Jag och en riktig bioentusiastvĂ€n Ă„kte ned frĂ„n södra Stockholm IgĂ„r fredag och hĂ€ngde pĂ„ lĂ„set nĂ€r mĂ€ssan öppnade. Sen var det gatlopp i 5+1 timma igĂ„r för att hinna med sĂ„ mkt som möjligt, sen var det genomgĂ„ng av upplevelserna och sen dags för en natt pĂ„ Scandic. Sen retur till flera av rummen idag för att bekrĂ€fta upplevelsen eller justera vad vi trott vi upplevt. Det blev tre timmar till idag innan vi vĂ€nde hemĂ„t och fick möjlighet att sprĂ„ka i mĂ„nga timmar i bilen. Jag kan lugnt sĂ€ga att detta var en upplevelse utöver det vanliga och mina planer för nya rummet kommer byta riktning och omfĂ„ng. 
 

Innan jag inleder med mina upplevelser sÄ vill jag sÀga precis som Hooch, detta Àr subjektivt och jag har min upplevelse, som jag gjort vad jag kan för att verifiera i de mest intressanta rummen, dÀr jag var in tvÄ eller tre ggr och lyckades fÄ till personlig demo i samtliga tre. NÀr det gÀller de personliga kontakterna sÄ vill jag lyfta fram ett par rum och personer som lyfte min upplevelse. Det Àr cinemasolutions, procellas rum och Ascendo/PL audio.

 

Först, Procella. Mkt trevlig personal som tog sig tid och jag hade turen att fÄ vara med nÀr kalibrering tweakades innan lördags öppning. Det hÀr Àr ett system som lÀt vÀldigt bra. Jag vill strÀcka mig till att de Àr topp tvÄ för surroundljud. Enormt bra atmos och positionering av ljudet överlag. Bra bas, tight, taktil och rÀtt nivÄ. Ingen boomighet eller bumligt. Fint och detaljerat ljud överlag. Trinnov gör ett grymt jobb men ocksÄ procellas produkter. Bilden mkt bra med Sony590 som sköt pÄ en Screen Research clearpix 4K. Jag hÄller detta rum högt pÄ mÀssan. Tre lyssningar blev det i rummet. Dessa högtalare Àr tveklöst kandidater till nytt rum för mig.
 

Cinemasolutions rum. Vilken höjdare! Först, Jacob bakom firman Ă€r kunnig och trevlig. Det blev inte sĂ€mre av att de fĂ„tt hit representanter frĂ„n wisdom audio sĂ„ det gick att tala om deras produkter och skillnader mellan modeller inom line source som det inte gĂ„r att lĂ€sa sig till. Riktigt grym upplevelse med sĂ„ kunniga personer. Utrustningen i detta rum var med mĂ€ssans mest pĂ„kostade med wisdom line source runtom och de enorma sts basarna. Barcon Ă€r helt galen. Och att den Ă€ndrar ljud nĂ€r den börjar matas med signal ungefĂ€r som att man lĂ€gger i vĂ€xeln i en bil med stor motor Ă€r sanslöst. Ska sĂ€gas att de ocksĂ„ processade bilder genom Mad VR. LjudmĂ€ssigt Ă€r fronten den enligt mig bĂ€sta pĂ„ mĂ€ssan. Kombinationen detaljrikedom och Ă€ndĂ„ kunna spela riktigt starkt och med pondus Ă€r djupt imponerande. Men surround var inte pĂ„ samma nivĂ„ och jag delar hooch uppfattning att det lĂ„ter framtungt. Jag tror att det beror pĂ„ bristen av sidosurround bland annat. Men överlag lĂ€t rummet enormt. Basen Ă€r mkt kraftfull men kanske inte sĂ„ nyanserad som jag trott den skulle vara. Ska dock sĂ€gas att rummet i alla fallen spelar in och detta kan ha lett till upplevelsen dĂ„ det var öppet Ă„t vissa hĂ„ll men inte alla. BildmĂ€ssigt sĂ„ Ă€r det show pĂ„ hög nivĂ„. VĂ€rldsklass. Detta Ă€r ett av de bĂ€sta rummen enligt mig. Vi fick stanna kvar en stund fredag kvĂ€ll och lyssnade pĂ„ lite andra klipp som stĂ€rkte upplevelsen. Och mkt bra genomgĂ„ng av allt samt bra bemötande. 
 

Ascendo/PL audio. Detta Ă€r ett rum som jag inte var speciellt intresserad av frĂ„n början. Ok, det har enorma basar och som jag trodde ett mkt dyrt system för övrigt. Men det skulle sĂ„ klart lyssnas. Det var tur det.. Vilken överraskning! Att basen skulle lĂ„ta Ă€r ingen skrĂ€ll med tvĂ„ st dubbla 18” fram och tvĂ„ enkla 18” bak (6 st 18” totalt) plus den enorma infrabasen som tillsammans matas med tvĂ„ 10 kw steg och infrabasens egna steg pĂ„ 6 kW Men att resten av systemet skulle lĂ„ta sĂ„ krispigt, högupplöst och starkt var en överraskning för mig. Jag gillar analytiskt ljud och det Ă€r vad man fĂ„r hĂ€r. I klippet frĂ„n Dune formligen glittrar sanden och alla detaljer. Och bubblan Ă€r pĂ„taglig. Utöver standarddemo sĂ„ hade vi tur att fĂ„ en extra demo under slutet av fredagen dĂ„ de tog fram en scen frĂ„n a quiet place (den dĂ€r det Ă€r dags att föda barn och odjuret gĂ„r omkring i nĂ€romrĂ„det och man fĂ„r höra in i dess öra (klockan som tickar). Otroligt ljud, jag Ă€r helt blown away. Atmos var grym och ljudet rörde sig genom rummet med samma karaktĂ€r för alla högtalarna. Idag innan mĂ€ssan sĂ„ satt Ascendos representant Jeffrey och Ă„t frukost bredvid oss vilket slutade med att jag fick en pratstund och bokstavligen lektion. Jag fick svar pĂ„ mina frĂ„gor och mkt mer dĂ€rtill.  Att sĂ„ relativt smĂ„ och skumma högtalare kan lĂ„ta sĂ„ bra har fĂ„tt mig pĂ„ nya tankar. Dessa Ă€r kandidat för mitt nya rum. DĂ€rtill rimliga priser för högtalarna var ocksĂ„ positivt. Vi talar om 30’ st för lcr, dvs 90 för en front. Att jĂ€mföra med mĂ„nga andra rum som lĂ„g uppĂ„t 500’ i vissa fall. VĂ€rt o nĂ€mna Ă€r Ă€ven Tobias frĂ„n PL audio som tog sig tid och gjorde ett mkt bra intryck. Tack för showen! Bilden var lite urvattnad i fredags dĂ„ taket var vitt. Tipsade om det och kunde idag konstatera att taket var klĂ€tt i svart tyg vilket gav en annan upplevelse Idag. Fantastisk bild överlag och enormt ljustryck. 
 

De tre nÀmnda rummen Àr mina favoriter. De har en sak gemensam. Trinnov. Inte för att den gör allt, men den gör sannerligen inte förutsÀttningarna sÀmre. Det smÀrtar att inse att det bör investeras i en sÄn.

 

NĂ„gra korta om de andra rummen:

 

M/K och JVC NZ7+9. Överraskande bra ljud för rimlig peng. Det var glĂ€djande att det gĂ„r att fĂ„ till utan enorm plĂ„nbok. Mellan de nĂ€mnda projektorerna sĂ„ tycker jag mig se rĂ€tt betydande skillnader. Jag önskar verkligen det inte Ă€r sĂ„, men mina ögon sĂ€ger att den dyrare har tydligt bĂ€ttre skĂ€rpa, svĂ€rta, ljustryck och framförallt rörelseskĂ€rpa. Jag Ă€r petig pĂ„ det sista sĂ„ förstĂ„ mig rĂ€tt, NZ7 Ă€r riktigt fin men det Ă€r svĂ„rt att inte inse hur mkt bĂ€ttre nz9 Ă€r. Men det kostar.. NZ7 var ocksĂ„ bra!

 

klipsch. Som vĂ€ntat stort ljud, men i mina öron ganska komprimerat. Detaljer Ă€r inte riktigt dĂ€r och skillnaden i ljud mellan front och resten av systemet Ă€r pĂ„taglig. Och det stör lite nĂ€r ljudet rör sig i rummet. Ganska mkt bas men inte taktil kĂ€nsla. 
 

JBL. En besvikelse tyckte jag. Åtminstone som det lĂ€t i fredags. AlltsĂ„, det Ă€r fint ljud frĂ„n front, men det var för lĂ„g nivĂ„ för hela baslagret lcr+surr jfr med subbarna. Iaf pĂ„ den platsen jag satt sĂ„ detaljer drunknade i ganska bumlig bas. Jag hade dessa högtalare som kandidat i mitt nĂ€sta rum, men inte lĂ€ngre. Upplevde bilden som den minst imponerande pĂ„ mĂ€ssan. FĂ€rgerna fel och skĂ€rpan Ă€r inte bra. Men efter att ha tittat ett tag sĂ„ gick det Ă€ndĂ„ helt ok. 
 

Sen var det ett rum med Anthem och ett högtalarfabrikat frĂ„n Danmark som jag inte minns namnet pĂ„. Var vĂ€ldigt vasst ljud stundtals medan bilden var bra med en Sony 790. Jag hade Anthem som kandidat till försteg men blev lite oroad av det vassa ljudet. Har dock hört att förstagen till Anthem Ă€r neutrala medan slutsteg i dess reciever gĂ„r Ă„t det ljusare hĂ„llet sĂ„ det gĂ„r egentligen inte dra nĂ„gon slutsats. Men det var synd med det vĂ€l skarpa ljudet. 
 

Ni som inte varit dĂ€r Ă€n, Ă„k dit imorgon. Det Ă€r vĂ€rt det! Nu ska ja pusta ut efter tvĂ„ intensiva dagar. 


Redigerat av DPC, 19 mars 2022 - 22:31.


#63

Postad 20 mars 2022 - 13:10

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0

Tack sÄ mycket ni som skriver era omdömen hÀr! Jag hade inte möjlighet att Äka pÄ mÀssan i Är (heller), sÄ det Àr jÀtteroligt att fÄ lÀsa istÀllet! thumbsup.gif


Redigerat av Erik_N, 22 mars 2022 - 21:01.


#64

Postad 22 mars 2022 - 18:28

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlĂ€gg
  • 1

Ett stort tack till The Rock som ordnade en minst sagt imponerande mĂ€ssa. Äntligen kan man se saker pĂ„ plats.

 

 Jag hade inte sĂ„ mycket tid att lĂ€gga pĂ„ mĂ€ssan men tittade inom nĂ„gon timme pĂ„ fredagen. Mitt övergripande minne Ă€r att alla uppstĂ€llningarna var uppbyggda med antagandet om att man har 20-50 m2 helt svart rum tillgĂ€ngligt hemma för sin hemmabio. Det Ă€r kanske relativt fĂ„ som har just det sĂ„ lite mer fokus pĂ„ lösningar för vanliga vardagsrum kanske hade varit bra. Men det klart med en stor ljudtransparent duk och LCR högtalare bakom blir det riktigt bra i en grotta.

 

Jag sĂ„g uppstĂ€llningen med Klipsch högtalare och JVC NZ7 projektor med den vĂ€lbekanta inledningen av Mad Max. TyvĂ€rr var projektorn instĂ€lld fel med mycket begrĂ€nsad information i nĂ€ra svart. NĂ€stan sĂ„ man inte sĂ„g den tvĂ„huvade ödlan som krossas under MM hĂ€l för att sedan Ă€tas upp. Ljudet var OK dock. 

 

Den stora Barcon lĂ€t som ett mindre kraftverk och Ă€r alltsĂ„ helt utesluten hemma hos mig i alla fall. Stannade inte pĂ„ demon dĂ„ den Ă€r ointressant. 

 

I rummet med jĂ€ttebasen var det mycket folk sĂ„ jag fick bara stĂ„plats. Men det var helt klart ett överflöd pĂ„ bas i rummet och den stora kĂ€ndes föra sitt eget liv och hitta pĂ„ ljud som inte riktigt hörde ihop med Lady Gagas sĂ„ng frĂ„n A Star is Born. Inte ett system jag skulle vilja ha hemma. TyvĂ€rr hördes effekterna av basen Ă€ven i alla andra rum. Allt skakade och skallrade. 

 

SĂ„g ocksĂ„ kort Sony VW790 ihop mett ett ljudsystem med smĂ„ högtalare. Visst spelade de bra för att vara sĂ„ smĂ„ men varför begrĂ€nsa sig till smĂ„ högtalare nĂ€r 6.5'' mellanregister tĂ€cker alla frekvenser för normalt tal. Projektorn var ju bra men hade lite för liten duk att jobba med. 

 

Skulle jag föreslĂ„ nĂ„gon förbĂ€ttring vore det att fundera pĂ„ att lĂ€gga mĂ€ssan pĂ„ hösten med regn och rusk och dĂ€rmed mycket större fokus pĂ„ hemmabion och ev uppgraderingar. Nu var det stark sol och vĂ„r och dĂ€rmed svĂ„rt att prioritera att sitta i mörker. TyvĂ€rr var det samma 2019 nĂ€r det begav sig sist, ocksĂ„ pĂ„ vĂ„ren. Kanske ocksĂ„ skulle fundera pĂ„ fler kortare visningar kanske 15 min var sĂ„ man hinner med allt Ă€ven om man inte vill spendera hela dagen pĂ„ mĂ€ssan. 

 

Än en gĂ„ng tack till The Rock. You rocks. 



#65

Postad 22 mars 2022 - 19:34

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 2

Ett stort tack till The Rock som ordnade en minst sagt imponerande mĂ€ssa. Äntligen kan man se saker pĂ„ plats.

Tack sjÀlv för att du kom :)

Jag hade inte sÄ mycket tid att lÀgga pÄ mÀssan men tittade inom nÄgon timme pÄ fredagen. Mitt övergripande minne Àr att alla uppstÀllningarna var uppbyggda med antagandet om att man har 20-50 m2 helt svart rum tillgÀngligt hemma för sin hemmabio. Det Àr kanske relativt fÄ som har just det sÄ lite mer fokus pÄ lösningar för vanliga vardagsrum kanske hade varit bra. Men det klart med en stor ljudtransparent duk och LCR högtalare bakom blir det riktigt bra i en grotta.

Ja, en timme pÄ mÀssan var helt klart för lite, tror man behövde en hel dag faktiskt om man ville se alla presentationer och uppleva rummen fullt ut. Vi antar inte att nÄgon har sÄ stora rum hemma, men för att kunna visa produkterna i frÄga för ett skapligt antal personer sÄ mÄste rummen vara hyfsat stora. Blir hemskt mÄnga visningar om varje rum kunde ta 3-6 personer som de flesta har hemma. Sen var inte alla rum uppbyggda helt mörka, i Epsons rum fanns det tvÄ lösningar i ej optimal miljö med ALR-dukar och i JBL-rummet var inte vÀggarna svarta och det rullade en BenQ i mellanprisklassen.

Den stora Barcon lÀt som ett mindre kraftverk och Àr alltsÄ helt utesluten hemma hos mig i alla fall. Stannade inte pÄ demon dÄ den Àr ointressant.

En sÄdan projektor Àr ju till för rum som har ett separat teknikutrymme och alltsÄ inte gjord för ditt rum. Synd du missade den, det var en bilduppplevelse utöver det vanliga. SjÀlv kan jag inte heller ha en sÄdan maskin hemma men jag njöt av varje sekund jag fick titta pÄ Jennifer Lawrence med den fantastiska dynamik och skÀrpa som Barcon gav. NÀstan som att hon fanns dÀr i rummet :wub:

Skulle jag föreslÄ nÄgon förbÀttring vore det att fundera pÄ att lÀgga mÀssan pÄ hösten med regn och rusk och dÀrmed mycket större fokus pÄ hemmabion och ev uppgraderingar. Nu var det stark sol och vÄr och dÀrmed svÄrt att prioritera att sitta i mörker. TyvÀrr var det samma 2019 nÀr det begav sig sist, ocksÄ pÄ vÄren. Kanske ocksÄ skulle fundera pÄ fler kortare visningar kanske 15 min var sÄ man hinner med allt Àven om man inte vill spendera hela dagen pÄ mÀssan.

MÀssan har ju fritt intrÀde och finansieras dÀrmed som marknadsföring. Att lÀgga den nÀr det ÀndÄ Àr högsÀsong vore fullstÀndig katastrof ekonomiskt. DÄ har alla som mest att göra i branschen och tiden det tar för alla inblandade att skapa en mÀssa av denna magnituden Àr omfattande. PÄ en Hifi-mÀssa ska det normalt stÀllas upp ett eller tvÄ par högtalare och lite elektronik. Att skapa ett hemmabiorum med 10-20 högtalare, projektor, duk, hundratals meter kablage etc Àr en helt annan sak. Hade stolarna gapat tomma hade vi kanske fÄtt tÀnka om men det var fulla sittningar i samtliga rum frÄn öppning till stÀngning hela lördagen och söndagen och stora delar av fredagen sÄ vi Àr nöjda med utgÄngen och vÄrt val av tid pÄ Äret. SÄ det kommer vi sannolikt inte att Àndra pÄ framöver.

Att köra kortare visningar kan sÀkert passa en del men jag gissar ÀndÄ att de flesta som tog sig till mÀssan vill sitta en stund i varje rum och inte fara runt som skÄllade rÄttor. En del som var dÀr hade ju Äkt bortÄt 60 mil och Àven kommit frÄn Danmarks inland och de njöt av att i lugn och ro kunna spendera hela helgen pÄ mÀssan. SvÄrt att blidka alla sÄklart men det Àr ju fritt att gÄ mitt i visningarna, det gjorde jag flera gÄnger nÀr jag akut behövde hjÀlpa besökarna med annat.

Hoppas detta ger en bÀttre förstÄelse för vÄra val!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 22 mars 2022 - 19:45.


#66

Postad 23 mars 2022 - 09:50

aperitif
  • aperitif
  • LĂ€rjunge

  • 308 inlĂ€gg
  • 0



Den stora Barcon lÀt som ett mindre kraftverk och Àr alltsÄ helt utesluten hemma hos mig i alla fall. Stannade inte pÄ demon dÄ den Àr ointressant.



Ojojoj. Att du missade nÀr de demade den projjen. Man vet ju redan pÄ förhand nÀr man ser prislappen pÄ den projjen att det aldrig kommer stÄ en sÄdan hemma. Men att fÄ se hur j*vla bra det kan bli för den som har lite över millen att lÀgga pÄ bra bild.

Vi sparade storebror Barco till sist. Och min haka ligger nog kvar nÄnstanns i det rummet

#67

Postad 23 mars 2022 - 11:05

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlĂ€gg
  • 0

Tack sjÀlv för att du kom :)
Ja, en timme pÄ mÀssan var helt klart för lite, tror man behövde en hel dag faktiskt om man ville se alla presentationer och uppleva rummen fullt ut. Vi antar inte att nÄgon har sÄ stora rum hemma, men för att kunna visa produkterna i frÄga för ett skapligt antal personer sÄ mÄste rummen vara hyfsat stora. Blir hemskt mÄnga visningar om varje rum kunde ta 3-6 personer som de flesta har hemma. Sen var inte alla rum uppbyggda helt mörka, i Epsons rum fanns det tvÄ lösningar i ej optimal miljö med ALR-dukar och i JBL-rummet var inte vÀggarna svarta och det rullade en BenQ i mellanprisklassen.
En sÄdan projektor Àr ju till för rum som har ett separat teknikutrymme och alltsÄ inte gjord för ditt rum. Synd du missade den, det var en bilduppplevelse utöver det vanliga. SjÀlv kan jag inte heller ha en sÄdan maskin hemma men jag njöt av varje sekund jag fick titta pÄ Jennifer Lawrence med den fantastiska dynamik och skÀrpa som Barcon gav. NÀstan som att hon fanns dÀr i rummet :wub: MÀssan har ju fritt intrÀde och finansieras dÀrmed som marknadsföring. Att lÀgga den nÀr det ÀndÄ Àr högsÀsong vore fullstÀndig katastrof ekonomiskt. DÄ har alla som mest att göra i branschen och tiden det tar för alla inblandade att skapa en mÀssa av denna magnituden Àr omfattande. PÄ en Hifi-mÀssa ska det normalt stÀllas upp ett eller tvÄ par högtalare och lite elektronik. Att skapa ett hemmabiorum med 10-20 högtalare, projektor, duk, hundratals meter kablage etc Àr en helt annan sak. Hade stolarna gapat tomma hade vi kanske fÄtt tÀnka om men det var fulla sittningar i samtliga rum frÄn öppning till stÀngning hela lördagen och söndagen och stora delar av fredagen sÄ vi Àr nöjda med utgÄngen och vÄrt val av tid pÄ Äret. SÄ det kommer vi sannolikt inte att Àndra pÄ framöver.

Att köra kortare visningar kan sÀkert passa en del men jag gissar ÀndÄ att de flesta som tog sig till mÀssan vill sitta en stund i varje rum och inte fara runt som skÄllade rÄttor. En del som var dÀr hade ju Äkt bortÄt 60 mil och Àven kommit frÄn Danmarks inland och de njöt av att i lugn och ro kunna spendera hela helgen pÄ mÀssan. SvÄrt att blidka alla sÄklart men det Àr ju fritt att gÄ mitt i visningarna, det gjorde jag flera gÄnger nÀr jag akut behövde hjÀlpa besökarna med annat.

Hoppas detta ger en bÀttre förstÄelse för vÄra val!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Tack för feedbacken Marcus. Jag förstĂ„r nu anledningen till att vĂ€lja mars och inte regntyngd höst och Ă€ven anledningen till att ni valde 1 timmes demos i varje rum. Det var nog bara jag som inte kunde lĂ€gga tiden. Om det var fullbokat hela helgen sĂ„ finns det ingen anledning att Ă€ndra formatet. 

 

Mitt bestÄende intryck var att jag behöver ett större rum och börjar fundera pÄ vad en 50-100 m2 tillbyggnad till huset skulle kosta. Antagligen mindre Àn en Barco i alla fall. Att gÄ frÄn 65m2 till 100+m2 vardagsrum till nu dedikerat men bara 15 m2 gör en del. Ni kanske skulle bygga fÀrdiga attefallshus med allt inbyggt frÄn början, teknikrum och allt?

 

De uppstĂ€llningar som hade byggts för mĂ€ssan var alla mycket imponerande och det Ă€r verkligen kul att ni lyckas fĂ„ ihop den. Hoppas ni fortsĂ€tter. NĂ€sta gĂ„ng fĂ„r jag helt enkelt strunta i vĂ„rvĂ€dret och boka in en heldag. 



#68

Postad 23 mars 2022 - 13:25

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • MĂ€stare

  • 3 039 inlĂ€gg
  • 0

Tack för feedbacken Marcus. Jag förstĂ„r nu anledningen till att vĂ€lja mars och inte regntyngd höst och Ă€ven anledningen till att ni valde 1 timmes demos i varje rum. Det var nog bara jag som inte kunde lĂ€gga tiden. Om det var fullbokat hela helgen sĂ„ finns det ingen anledning att Ă€ndra formatet. 

Vi pÄ The Rock vÀljer inte hur utstÀllarna ska visa upp sina system. Det Àr helt upp till dem sjÀlva men jag ger tips om upplÀgg för att minska köer och försöker synka tiderna mellan de olika rummen om det behövs. Men var det verkligen nÄgon som körde 1-timmes visningar? Jag gick sjÀlv runt ett varv pÄ söndagen och hann med nÀstan alla rum pÄ ca. tvÄ timmar.(Hade redan sett tvÄ av rummen pÄ fredagen) De rum jag dÄ besökte hade visningar pÄ 15-20min, vilket kÀndes ganska lagom.

 

Mitt bestÄende intryck var att jag behöver ett större rum och börjar fundera pÄ vad en 50-100 m2 tillbyggnad till huset skulle kosta. Antagligen mindre Àn en Barco i alla fall. Att gÄ frÄn 65m2 till 100+m2 vardagsrum till nu dedikerat men bara 15 m2 gör en del.

Storleken pÄ rummet ska ju höra ihop med antalet sittplatser. Det Àr ju ingen mening att ha ett rum pÄ 60m2 om bara du och frugan ska titta. Visst blir det luftigt och fint och vissa egenskaper kan förstÄs kÀnnas maffigare, tex en riktigt stor bild. Men generellt gÄr det att göra vÀldigt fina biorum som skapar en ytterst trevlig upplevelse Àven i smÄ rum pÄ 15m2 om antalet sittplatser hÄller sig under 3-4 stycken.

 

Ni kanske skulle bygga fÀrdiga attefallshus med allt inbyggt frÄn början, teknikrum och allt?

Det vore inget problem. Vi samarbetar med snickare/byggare som bygger bÄde hus och kompletta rum frÄn grunden om sÄ önskas.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 23 mars 2022 - 13:31.


#69

Postad 23 mars 2022 - 14:00

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 1

Jag har smĂ€lt intrycken ett par dagar till och de bestĂ„r! En sak som jag reflekterade över Ă€r vĂ„ra olika upplevelser. val av plats i rummet spelade stor roll för upplevelsen. Jag provade pĂ„ flera platser i flera rum. Det Ă€r ju i sig ingen skrĂ€ll, flera av de utstĂ€llare jag talade med visade vilken position de kalibrerat mot, samt fysikens lagar och sen blev det ju annorlunda ju lĂ€ngre ifrĂ„n man satt. Hamnade man ex stĂ„ende nĂ€ra en vĂ€gg sĂ„ blir det ju ljud dĂ€refter, inget konstigt. 
 

Alla rum jag var i körde demo i typ 15-25 min inklusive presentation innan. En lite begrĂ€nsande faktor i de stora rummen var att de startade demo varje hel timma. Det gjorde ju att man inte kunde klĂ€mma mer Ă€n ett rum i timmen, givet att man ville vara med frĂ„n start. Sen fanns det undantag som Procella som dunkade pĂ„ var 20:e minut. Mkt bĂ€ttre! Jag var pĂ„ mĂ€ssan i tvĂ„ dagar och hann dĂ„ med, men jag vill verkligen rekommendera andra att sikta mot minst en hel dag för att kunna uppleva det mesta. Inte ens vi hann med alla rum, men vi var ocksĂ„ i samma rum flera ggr. De som var mest intressanta för oss. 
 

Jag kommer gĂ€rna tillbaka, trots att insatsen var rĂ€tt stor. 60 mil enkel resa innan mĂ€ssans öppning pĂ„ fredagen, skippa större del av arbetet en dag, hotellnatt och sen 60 mil hem. Var Ă€ndĂ„ vĂ€rt det. Fick svar pĂ„ allt jag behövde veta och dĂ„ jag ska bygga helt nytt rum sĂ„ blir en investering i mĂ€ssan rĂ€tt klar. Mkt bra timing att den var nu! Bara hoppas jag fĂ„r möjlighet att göra sĂ„ pass rĂ€tt som möjligt frĂ„n start. Rummet finns inte idag sĂ„ först mĂ„ste huset vĂ€xa. SĂ„ det blir inget litet projekt. 



#70

Postad 23 mars 2022 - 14:19

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlĂ€gg
  • 0

Är ju super populĂ€rt i bla, UK att ha i trĂ€dgĂ„rden: 
https://www.crownpav...en-cinema-room/

 





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.