Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VGA till RGB-Scart - Det lyckades!

388 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#301

Postad 20 juni 2005 - 19:09

Unregistered03e4f512
  • Unregistered03e4f512
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

avocade: Använder du s-video kommer ditt grafikkort automatiskt skicka ut rätt signal till din tv. "Bränna skiten" undviker du genom att ha tv:n och datorn avstängd när du kopplar in och ur kabeln...

<{POST_SNAPBACK}>


Har hört att det inte ska vara riktigt så enkelt. Att man måste grunka med vertical sync-rate etc etc, som är olika för NTSC och PAL etc etc...

Sidofråga: måste man ställa in XMLTV-ID (vad är det??) på varje kanal manuellt när man kör mythfilldatabase första gången för att få program-guiden? Just nu är det bara blankt, men jag kan söka på alla program för de närmaste sju dagarna som jag laddade ner från swedb, så de finns i databasen. De vill bara inte synas... :)

#302

Postad 30 juni 2005 - 20:16

Stilnox
  • Stilnox
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Måste ha lite hjälp.

Tyckte att det här verkade vara precis det jag letade efter men jag kan inte få det att funka. Bilden är helt "scramblad" vilka timings jag än matar in, har prövat med tilingsgrejen också.
Vad kan det vara som är fel?
Har kollat 2 gånger att allting är rätt lött..


har ett x700 pro kort som är kopplad till en Loewe Xelos 32"

#303

Postad 04 juli 2005 - 07:46

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Stilnox: Skulle du kunna lägga upp en skärmdump på dina Powerstrip-inställningar? Jag kanske kan se något fel direkt.
Du vet väl att du inte kan hoppas på att någon av de färdiga timings som finns på min sida kommer att fungera direkt? Du måste (så gott som) alltid justera lite själv för att få bild.

#304

Postad 07 juli 2005 - 16:01

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Är det någon som kan tänka sig att bygga en kabel åt mig mot ersättning?
Har själv inte tid.

//D

#305

Postad 08 juli 2005 - 07:37

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Varför köper du inte en färdig kabel ifrån tex Hembiobutiken?

#306

Postad 08 juli 2005 - 08:40

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Varför köper du inte en färdig kabel ifrån tex Hembiobutiken?

<{POST_SNAPBACK}>


Menar du denna: Supra Scart VGA?
Är inte den för att överföra från Scart till VGA??

//D

#307

Postad 10 juli 2005 - 21:18

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
De kablar man köper på Hembiobutiken passar inte för det här. Läser man FAQ:en förstår man det...


Darren: Jag kan löda ihop en kabel åt dig om du vill. Skicka ett PM med längden så ska jag se vad jag kan göra. :D

#308

Postad 11 juli 2005 - 10:18

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
ok, missade den lilla detaljen... :D

Finns även denna tråd som man kan kika i:
Scart till vga till NEC, Vart kan man köpa kabel?

Redigerat av tb303, 11 juli 2005 - 10:23.


#309

Postad 14 juli 2005 - 19:52

fille8608
  • fille8608
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
kan man köra med 800x600 upplösning? eller 1024x1280
tänkte att man skulle kunna köra spel och dom flesta stödjer inte 720x576

#310

Postad 15 juli 2005 - 12:49

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
fille: Min tv klarar faktiskt av upplösningen 800x600, så det kanske din också gör? Problemet är att man måste ha 25 Hz uppdateringsfrekvens från datorn. Om spelet ändrar den är det kört...
Spelet måste alltså använda en av de upplösningar du har skapat, och inte en av sina egna eftersom timings och sync också måste vara rätt.

Spelar man mycket på tv:n är s-video helt klart bättre, man kan ju ha en sån här kabel som komplement.

#311

Postad 05 augusti 2005 - 16:31

Tobisen80
  • Tobisen80
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Hejsan.

Funderar på att skaffa supras kabel (vga -> scart) och ha mellan htpc'n och tv'n.
Är det någon som har testat den?

Finns det liknande produkter med samma kvalitet och kanske billigare?
Vill inte bygga en egen, utan vill ha en färdig!

/MvH
Tobias

#312

Postad 07 augusti 2005 - 00:20

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Har kopplat in kabeln enligt instruktionerna men får ingen bild ibland och en svagt rullande/streckad bild ibland.

Jag laddade ner Rage3DTweak men det verkade vara en ny version så det stämde inte med skärmbilderna på http://www.nada.kth....rt/windows.html.
Jag provade med Powerstrip men ser ändå ingen bild.
Jag har provat samtliga SCART-ingångar på min Panasonic PA30 plasma.

Dreamer; har du några tips?

//D

#313

Postad 07 augusti 2005 - 22:10

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Oops... ;) Såg i forumet att man skulle disabla Tiling för Primary display också och nu ser jag bara smårutor så jag kan inte ändra tillbaka i Powerstrip. Jag har en VNC server igång men jag kommer inte åt den från min bärbara, lyckas faktiskt inte heller pinga HTPCn... struligt!

Vet någon hur jag kan komma förbi Powerstrips inställningar och få primary displayen tillbaka? Något tangentkommando jag kan köra i Windows??

//D

#314

Postad 16 augusti 2005 - 07:26

bjezze
  • bjezze
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Tjena,
Har läst denna tråd med inlevelse x antal ggr och köpt grejjer och lött ihop kabeln enligt dina instruktioner på sidan. Men jag får f----n inte till det. Bilden blir svart och sen går den över i vitt längst upp. Får för mig att det är den där blankingen som strular men vet ej. Har kopplat in kabeln i datorn och mäter mellan chassi och pinne 20 på scarten och där har jag 9 Volt (tar jag bort motståndet får jag 4,85 volt) . Men på pinne 16 har jag däremot 0,2 volt (1,5 volt utan motstånd). Har jag lött fel (har trippelkollat allt) eller har jag missat någon inställning i PowerStrip ?? Hoppas någon har tid att svar på detta...

Ps. Det enda jag kan se skilja från specen är jag har en nätverkskabel av typen Cat6

#315

Postad 18 augusti 2005 - 00:23

Baloubic
  • Baloubic
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Oj, oj oj!

Lödde ihop en kabel i början av sommaren och provade nu, med följande resultat:

1. Fick bild direkt, mha guiden! Dock mycket flicker, som dock gick att leva med så länge man kollade på film.
2. Försökte fixa widescreen-upplösning(valde Philips 28" av alternativen eftersom det är en sån jag har), och efter många om och men kom den bilden också - men extremt mycket flicker. Ohållbart.
3. Bytte till de andra 28" WS-inställningarna på sidan - OCH BILDEN ÄR PERFEKT! Flicker är så lite att jag sitter och skriver detta meddelande på tvn utan att få ont i ögonen. Fantastiskt!
4. Ett problem kvarstår - föär att få ws satte jag(enligt guiden) tv-kabeln på vga-utgången och lcd-skärmen(tyvärr också vga-ingång) med dvi-konverterare på dvi-utgången. Dock blir det en märkbar kvalitetsförlust med lite skuggningar! Inte bra. Det är inte jättedåligt, ingen skulle märka något som inte sett skärmen förut, men jag vet hur bra bilden var, och då är det värre. Frågan är - rör det sig om en dålig converter eller störningar mellan de båda utgångarna på mitt radeon 9800pro?
Eller för att uttrycka det annorlunda - måste jag köpa ny converter eller nytt grafikkort?

Nån som känner igen problemet+ Hjälp tackl :)

// Baloubic

#316

Postad 18 augusti 2005 - 07:33

bjezze
  • bjezze
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Hmm... tänkte bara varna för att lämna TV'n på med fel frekvens för länge... min hoppade över till EXT1 när jag lämnade rummet (samtidigt som jag höll på med PowerStrip) och nu är både EXT1 & EXT2 sönder :) ... bilden kan beskrivas som en blanding av myrornas krig och t.ex. DVD. Och detta även när jag kör med vanlig Scart från TV & DVD... så nu blir det till att lämna in på reparation om ingen har något tips på vad som har hänt. /B
Ps. Kommer dock att fortsätta mixtra med kabeln så fort TV'n kommer tillbaka.... :huh:

Edit: Mitt problem med några post's tidigare berodde på blankningen. Mitt Ati 9250 verkar inte ge 5 volt på pinne 9...

Redigerat av bjezze, 18 augusti 2005 - 07:35.


#317

Postad 19 augusti 2005 - 08:23

Unregisteredff8f752a
  • Unregisteredff8f752a
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Hej

Jag har läst de mycket intressanta trådarna om hur man bygger en VGA -> Scart själv, ,men eftersom jag och lödkolvar inte är kompisar så beslöt jag mig för att gå den lätta vägen och köpa en färdig kabel på Kjell & Co. Detta trots varningen att köpta kablar inte är "lika bra" som den hemkörda (skulle gärna vilja ha lite mer förklaring till varför det är så!).

Hur som helst, kabeln jag köpte heter "39305 - SCARTha till HA15ha (Scart till VGA), 129 kr. Enl säljaren skulle den kunna användas för att koppla en dator till TV, men enl katalogen så är det Dator till Projektor. Väl hemma så kopplade jag in på TV'n Scart/RGB port men nada. Jag kunde inte få ut någon signal alls, varken i Linux eller XP. Har ett Nvidia Go 4 (Dell D800 laptop). Provade med inställningar i kontrollpanelen och med hotkeys men inte ens ett flimmer på TV-skärmen.

Vad har jag missat? Tacksam för tips!

Anders

#318

Postad 02 september 2005 - 16:03

Baloubic
  • Baloubic
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
1. Nvidia kan inte skicka interlaced signal. Bara ATI.
2. Oss vetligen finns inga kablar till salu någonstans med rätt lödning för bild från dator till tv. Däremot finns fler vga--> scart, men ingen funkar till detta ändamål.

Du msåte alltså både skaffa dig rätt sorts kabel och byta grafikkort.

#319

Postad 18 oktober 2005 - 09:59

Unregistered7d12e428
  • Unregistered7d12e428
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Jag har en sådan kabel men har inte labbat med den på länge. Sist jag provade såg jag ingen bild men nu tänkte jag prova igen.

Jag har en Panasonic 42" 852x480 plasma som tyvärr har VGA-ingången på framsidan :blink:!!
Jag har testat att köra lite VGA och bilden är så bra och detaljerad den kan bli med VGA, mao det är en riktigt bra, skarp och stabil bild.

Kommer jag att få samma bildkvalitet med VGA->SCART-kabeln som jag får via VGA-ingången?

//D

#320

Postad 24 oktober 2005 - 08:32

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Darren: Tyvärr tror jag inte det. Det kan möjligen bli lika bra, men det beror helt på vilka signaler din tv kan ta emot via scart-kontakten.
Det som utan tvekan fungerar är att få tv:n att acceptera vanlig NTSC-signal, 720x480 (eller 1024x480) 30Hz Interaced. Bilden som skickas in är då inte helt anpassad för din plasma, och ger inte optimal bild.
Det första du kan prova är att lägga till upplösningen 852x480 i datorn och se om tv:n vill ta emot den. Sen kan du också experimentera med en icke-interlaced bild och högre uppdateringsfrekvernser.

Det lättaste är förstås att ta fram exakt vad din Panasonic accepterar för signaler via Scart.

Skriv gärna hur det går...

#321

Postad 24 oktober 2005 - 11:51

Unregistered79fe4475
  • Unregistered79fe4475
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Jag är intresserad av en VGA-scart kabel om det är någon som har en liggandes till salu.

#322

Postad 24 oktober 2005 - 13:54

Tobisen80
  • Tobisen80
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

KeLLoGs : Jag skulle tro att skillnaden beror på att Supra-kabeln är avsedd för bildöverföring  i den omvända riktningen, dvs från scarten (t.ex. en dvd-spelare) till vga-kontakten (t.ex. en projektor). Detta för att överföra en rgb-signal med composit-synk från dvd till projektor.

Om du tittar på den här länken så ser du att pinne 19 är för composit video ut och pinne 20 för composit video in.

/Henric


Lite frågor om supra kabeln:
Funkar bara supra kabeln i riktningen VGA -> Scart
Funkar den här kabeln också bara till ATI kort eller fungerar den även till geforce?

/Tobias

#323

Postad 24 oktober 2005 - 14:06

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Jag är intresserad av en VGA-scart kabel om det är någon som har en liggandes till salu.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en liggande som är på mer än 10 m tror jag. Gjord med nätverkskabel. Jag skickar pm.

Redigerat av Superjakob, 24 oktober 2005 - 14:07.


#324

Postad 24 oktober 2005 - 21:49

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Jag är intresserad av en VGA-scart kabel om det är någon som har en liggandes till salu.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en liggande som är på mer än 10 m tror jag. Gjord med nätverkskabel. Jag skickar pm.

<{POST_SNAPBACK}>


Köp/sälj-frågor ska tas i Marknaden, inte öppet i trådar :)

#325

Postad 25 oktober 2005 - 13:07

Dj_Aleks
  • Dj_Aleks
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Ja är fullt medveten om att de här inte riktigt hör till tråden men ja hoppas att nån kan vara vänlig och förbise det...min fråga är hur man kopplar för att kunna få SCART -> VGA med hjälp av denna kabel? ska skicka bild från digitalboxen till projjen och känner inte att s-vhs kabeln ger ett tillfredställande resultat..nån som har lust att förklara? =)

#326

Postad 31 oktober 2005 - 08:40

larsman.s
  • larsman.s
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
ok, jag har tagit en vga-kabel och klippt av änden med hon-kontakten och sedan tagit en gammal scart och klippt av ena änden på den. i vga-sladden finns en röd, en grön och en blå kabel. dessa är rgb-kablarna. dessa har jag lött ihop med motsvarande kablar på scart-kontakten dvs vid stift 15, 11 och 7.

sedan finns en gul kabel i vga-kabeln, denna har jag lött ihop med stift 16 i scarten. en brun kabel finns också, den har jag lött ihop med stift 20. även en vit kabel finns i vga-sladden, den har jag lött ihop med stift 5, 9, 13 och 17.

sedan finns en svart kabel i vga-sladden som jag antar är jord, den har jag lött ihop med jord på scarten. När jag sedan kopplar in sladden i tv:n får jag en svart bild med flimmer på. har testat med två olika tv-apparater, en philips 21" 50Hz från 90-talet och en fyra år gammal panasonic 32" 100Hz. beror detta på att jag uteslutit "blanking"? xp hittar tv:n och jag har gjort alla inställningar i powerstrip och ändrat upplösnng med rage.

en annan fråga som kanske hör ihop med ovanstående: i RGB-kablarna i vga-kablen är det först ett isolerande hölje, sedan löper koppartråd runt och innanför den är ytterligare ett isolerande hölje med en liten bunt koppartråd. ska man löda ihop båda dessa eller är den ena en RGB-return signal som inte ska vara med?

#327

Postad 02 november 2005 - 15:03

Unregistereda2f76f0a
  • Unregistereda2f76f0a
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
ÄR det nån som skulle kunna löda en vga-scart kabel till mig för billiga pengar? Kvaliten behöver inte vara den bästa bara den funkar. Kan tänka mig betala lite mer än 200 spänn kanske,..

Mvh Niklas

#328

Postad 04 november 2005 - 16:06

Schrimpf
  • Schrimpf
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Funkar det med vga-scartkabel om man har ett nvidia-grafikkort? har ett nvidia geforce 4 ti4200 och tycker inte att svideo är särskilt bra.

#329

Postad 14 november 2005 - 15:35

Boxerforce
  • Boxerforce
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Hallå, har läst denna tråden (och letat i andra) när jag letat info om hur jag ska få bättre bild på från dator (ATI Radeon 9800pro) till en crt-tv (100 hz). Kör nu en sunkig svhs till TVn, DVI till TFT skärm och har en VGA ledig på kortet.

Tror att bilden skulle bli bättre med VGA - SCART, snälla rätta mig om jag är fel ute.. Är inte jättesugen på att göra en sladd själv. Skulle det inte funka med detta alternativet:

http://www.kjell.com?item=39288&path
och
http://www.kjell.com?item=37996&path

Tacksam för alla upplysningar, kan ju inte vara den första som vill göra detta...

#330

Postad 17 november 2005 - 13:38

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Boxerforce: Löd ihop en sån här sladd, du kommer inte att bli besviken. De produkter du länkade till passar tyvärr inte för det här ändamålet.

#331

Postad 17 november 2005 - 13:40

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Jag har nu uppdaterat guiden med en hel del ny information och även lösningar på en del problem. I guiden finns nu även foton som visar hur mycket bättre bilden blir med en sån här kabel.

#332

Postad 22 november 2005 - 11:33

AMI
  • AMI
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har gjort en sladd, testat på min gamla Philips 29".
Fungerar bra!! Lite flimmrigt men OK.
Fick tag på en 29" WS 100Hz - tänkte -Toppen inget flimmer

Men med samma kabel och samma inställningar i datorn så får jag bara en svart bild!
När jag justerar för mycket i Powerstrip så tappar den syncen så signalen finns där.
Men när jag får in rätt värden så blir skärmen Svart med lite skuggor på sidorna???

Kan det bero på att 100Hz tv är nyare och inte behöver Blanking signalen i Scart????

Vad annars, det är ju en PAL bild datorn skickar det borde fungera.....

#333

Postad 28 november 2005 - 12:12

ja-jo
  • ja-jo
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej
Jag är inte så hemma på grafikkretsar och jag funderar på om det finns några moderkort som har denna grafikkrets inbyggd? Funkar exempelvis detta MSI RS482M4-Lmoderkort (MSI RS482M4-L med ATI RADEON XPRESS 200).

Jag tänker mig att bygga en HTPC och ha TV:n som enda skärm och det verkar ju lovande med denna lösning. Eftersom jag börjar från början så kan jag köpra moderkort som har detta. Jag hade tänkt mig bygga i en micro-ATX låda med AMD-processor, men andra förslag kan vara intressanta.
/JaJo

Redigerat av ja-jo, 28 november 2005 - 21:44.


#334

Postad 29 november 2005 - 23:10

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
ja-jo: Det borde inte vara några problem. Alla Radeon-kort är utrustade så att den här kabeln funkar, även integrerade. Med fjärrstyrning från en annan dator kan du nog få bild snabbt...

#335

Postad 01 december 2005 - 19:50

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Tja!

Kopplingsfråga:

Har skrotat/klippt av en VGA-kabel på 5meter som jag vet är bra.

Har påbörjat bygget och funderar om skärmningen runt R, G och B -kablarna..det är både skärmstrumpa och folie runt varje...vad gör man med skärmstrumpan...har mätt min VGA-kontakt i andra ändan och varje skärmstrumpa/jord är kopplad till varsin 'pin'.

Hur har ni gjort i såna här fall? Kopplat ihop all jord/skärmning till en och samma eller ?


Jag har valt att ta en sån svideo/komposit-->scart-konverter till bygget så att jag kan köra ljudet i separat RCA-kablage.

#336

Postad 02 december 2005 - 19:01

Unregistered0b130625
  • Unregistered0b130625
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Aakee: Koppla ledarnas skärmstrumpor till pinne 17 (sync-jord), 13 (R-jord), 9 (G-jord), 5 (B-jord) i scart-kontakten. Lätt som en plätt. :)
Att mitt schema ser ut som det gör beror på att det inte finns tillräckligt många ledare i en TP-kabel, men det gör det ju i din.

#337

Postad 02 december 2005 - 21:58

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Tack för svaret, ante mig att det fanns separata även i scarten...helt perfekt.

Imorrn blire å löda lite tror jag :-)

#338

Postad 25 december 2005 - 15:17

blunden
  • blunden
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Jag kommer inte åt Advanced Timings-knappen, den är grå bara. Hur löser jag det?

#339

Postad 26 december 2005 - 19:58

singe
  • singe
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
är det helt kört om man har ett intel integrerat grafikort (laptop)

om inte, fungerar moddning.com guide eller finns det någon färdig kabel att köpa?

blir inte klok på om det verkligen bara fungerar med radeon eller...

#340

Postad 05 januari 2006 - 20:30

andjog
  • andjog
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om en datorskärm LCD fungerar om man kopplar en scart - vga kabel från extern DVD eller digitalbox?

#341

Postad 15 januari 2006 - 20:24

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Fick en fundering...har gjort min VGA-->Scart, men inte lyckats få nån bild än...har inte hunnit lägga nån direkt tid på att prova justera så det blir bild än.


Dock...är det inte möjligt att visa 'klon' av skrivbordet(eller tex mediaportal eller annan frontend) om man kör olika upplösningar...det jag vill är att köra ut samma bild till både projje via DVI med en upplösning och VGA->scart och en annan upplösning ?

[Edit] har provat med projje och datorskärm samtidigt, det var inget problem alls att köra klonad bild med en upplösning på projjen över DVI och en annan(tex PAL-upplösningen) på dataskärmen.

Då är det bara kvar att försöka laga till det så det blir nån bild på teven.

Redigerat av AAKEE, 26 januari 2006 - 10:47.


#342

Postad 15 januari 2006 - 21:41

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Måste man ha ett Radeon-kort, jag har nämligen en vanlig bärbar (inbyggt intel graffe) och jag skulle vilja "titta på min dator genom TVn" jag med, måste jag köpa en adapter för 700-900kr eller går det göra denna kabeln?

#343

Postad 23 januari 2006 - 15:13

Unregisteredc6f1e04f
  • Unregisteredc6f1e04f
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
JAg fick till min bild i helgen. Men ca 1-2 cm av bilden är utanför TV bilden!? Har prövat att flytta (krympa) bilden i powerstrip men det går inte. Har ni några tips om detta? Använder en Philips PW9525.

#344

Postad 24 januari 2006 - 13:51

Unregisteredc6f1e04f
  • Unregisteredc6f1e04f
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Inget som har lösning på det problemet?

#345

Postad 26 januari 2006 - 10:45

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
I powerstrip kan man väl ändra alla värdena för bilden(den rutan där man fyller i en massa extra till sin "teveupplösning"...där finns väl värden som flyttar bilden ?


Jag tror jag har gjort allt rätt, men får f-n i mig ingen bild huränn jag gör.
Har provat alla knep jag hittat, men det blir ingen bild. Kan få helt svart eller helt vit bild, men får inte nån bild, trots att jag testat alla uplika varianter på inställningar som finns i guiden som det länkas till i denna tråd.

Har i princip slut ideer, vet inte vad mer jag skall prova.

#346

Postad 27 januari 2006 - 09:35

Unregistered7eaa9096
  • Unregistered7eaa9096
  • Forumräv

  • 569 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en panna PA50 42". Har gjort kabel och fått bild med inställningarna från guiden när jag ändrade till 256 färger. Jag har mycket flicker i bilden men ser jag på film blir det perfekt bild. Bilden är även några centimetrar för stor ändrar jag storleken i Powerstrip så försvinner bilden.

Är det någon annan med samma plasma som har andra inställningar/tips som fungerar bättre?

Har även beställt en komponent->scartkabel som jag hoppas på skall fungera.

MVh
/Olle

#347

Postad 27 januari 2006 - 17:38

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Har än en gång kört igenom alla olika tips på inställningar.

Bilden blir oftast helt svart....såg att tipset var att man saknade blankingsignalen...men med vissa inställningar blir bilden vit och med vissa så är det ett enormt flimmer....då är frågan om det fortfarande är blankingsignalen...?
...ser aldrig nåt som ens liknar en bild...

[Edit] Har hittat tråden på sweklockers, tänkte fråga där, men min inloggning fungerar inte riktigt just nu så det går inte fråga där. Vet att jag läst om blankingkontroll med voltmeter, men minns inte mer om vilken pi, vilken spänning osv....försökte söka men man får bara upp hela tråden, vilken innehåller 2105 inlägg på 71 sidor...blir liite kärvt att behöva söka igenom hela sidan för att för att hitta just blankinggrejjen.

Redigerat av AAKEE, 27 januari 2006 - 18:51.


#348

Postad 28 januari 2006 - 23:53

iximon
  • iximon
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
jag har en tv inköpt år 2000 en 21" samsung, det finns bara en scart ingång i den. och fundera på om det kommer att funka med denna kablen. jag vet inte om den klara RGB (men tror inte att den gör det, står inget i min manual om det iaf.) skulle någon vilja svara på min fråga. Det är en cb-21s20bt (hitta inte den på samsung hemsida :lol:

MVH Klas Pettersson

#349

Postad 29 januari 2006 - 00:47

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
iximon---> Är mer eller mindre säker på att en Samsung från 2000 har stöd för RGB på scarten.
Om den mot förmodan inte gör det, så är den undantaget som bekräftar regeln...


[Edit]varför sökte du på samsungs sida, när allt finns här på minhembio ?

Svaret är, ja den stödjer RGB ( https://www.minhembi...m/produkt/64746 )

Redigerat av AAKEE, 29 januari 2006 - 00:58.


#350

Postad 29 januari 2006 - 16:38

iximon
  • iximon
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
hehe, där ser man. från och med nu så är minhembio nummer 1 sökstället innan tillverkarens egna hemsida :)
tack så mycket AAKEE.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.