Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Absorbenter från Bullerbekämparen (En allmän diskussion om absorbenter)

442 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Har du handlat absorbenter hos Bullerbekämparen efter att ha läst den här tråden? (119 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta
Bullerbekämparen Svenska AB Absoflex Palett (Övrigt) 0 9 (4) Inga priser

#51

Postad 31 maj 2009 - 13:53

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Hehe jag med, jag vet inte vart de ska få plats bara. De sitter rätt bra, inte som berget men de trillar knappast ner om man inte aktivt går och rycker och drar i dem.

Nej tanten såg väl lite skeptisk ut när jag släpade hem dem, men nu är hon med på det hela.
Vi hade någon latte variant förut i vardagsrummet, dock när solen låg på så blev den rosaaktig, det blev så mycket bättre med vitt ur "inredningssynpunkt", fast jag skulle vilja ha mörkare för projektorn, men man kan inte få allt :)

#52

Postad 31 maj 2009 - 14:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo det är klart, är man inte hifiitresserad så kanske det verkar lite konsitigt det här.
Det låter bra, bara de sitter som sagt. De är inte till för att gå och slita och dra i direkt....än så länge har inte min katt visat något intresse för dem än heller, verkar lovande. Den där distansbygeln du satt på sidan skulle man nästan kunna få att bli "gömd" bakom högtalaren då, det kan nog bli en sjysst effekt som du säger.

Snart är man absorbentberoende :) .

Själv har jag lite planer på om jag skulle då måla absorbenterna i samma färg som bakväggen men kanske måla något litet mönster, inte på frihand för jag suger verkligen på att teckna men man kanske kunde har någon schablon av något slag att måla runt. Snacka med en polare just han tyckte att jag kunde prova sådana har LEDskener från Ikea att sätta bakom dem sen eller på väggen bakom dem (kanske brandfarligt att sätta dem direkt på?), kanske kan bli snyggt med lite mysbelysning och Ikea har 3mån öppet köp så det kostar inget att prova.

Suger lite att det är så fint väder, man vill bara sitta inne och njuta av musik just nu :) .

Edit: Mr Empa, bilderna i ditt galleri tycker jag inte stämmer med bilden du la upp på absorbenterna, har du " roterat" anläggningen i ditt rum?

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2009 - 14:31.


#53

Postad 31 maj 2009 - 14:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Provade att sätta RF absorbent vid LF första reflex på sidan. Problemet var väl att jag tyckte det blev lite "ojämt" ungefär som när jag körde SDfötter på ena högtalaren i 1v för att testa skillnaden på spikes/SDfot. RF front har dessutom ingen sidovägg utan mer en öppning ut i hallen, se mitt galleri.

Skall prova det där med toe in faktiskt,får vi se om det låter annorlunda denna gången.

Vad tyckte du själv förresten var de största förbättringarna med dina absorbenter?



Testade lite invinklat, lite olika vinklar på dem. Drog även ut dem från bakväggen en 10cm.

Mja, jag vet inte. Tycker avståndet i musiken från mitten i ljudbilden till högtalaren blir mindre=sämre. Tycker det låter lite som att sätta på sig hörlurar :) . I manualen till högtalarna står det just att har man väldigt brett isär med dem kan en invinkling vara att föredra, annars är de byggda för att stå rakt. Kanske upplevde jag instrument och sång som är placerade mitt i ljudbilden att verkligen stå lite mer mitt i. Som helhet fördrog jag nog min initiala position men jag kan ha fel ;) .

Kör nu högtalarna spikrakt igen fast behöll det längre avståndet till bakväggen.
Kände att jag blev nästan lite snurrig av alla nya intryck så jag tror jag lugnar mig med invinklingen av talarna och kanske försöker med det sen senare när absorbentlyssnadet och monterngen är klar.


ganska bra placering av skivorna :)
gör under för ljudet minsann :)

som du också märkte !

#54

Postad 31 maj 2009 - 15:19

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Tycker nog att de står lite väl mkt in mot mitten där på sista bilden, men det kan vara svårt att se på bild. Eller så satsar man 235x125 cm absorberande yta bakom varje högtalare som jag har så kan de stå hursomhelst :)

#55

Postad 31 maj 2009 - 15:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Bild_496.jpg   940,07K   2 Antal nerladdningar

Utkanten på absorbenten i innerkant på högtalarna men jag provar runt lite.....var väl det som rekommenderades, eller? :) Som sagt tänker nog prova runt och lyssna i alla fall 1v eller 2 till, de skall målas om inte annat. Frågan är väl om placeringen i höjdled gör någon skillnad, får väl prova det också.

Men visst ideer mottages fortfarande. Tog bort min Ikeamattor jag hade bakom frontarna innan för en mer rättvis bedömmning.

Klart det är lättare om man har en större absorbent, kände själv bara att de blev så väldigt stora och dominerade då.

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2009 - 16:15.


#56

Postad 31 maj 2009 - 16:28

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Jag tycker att DVD-AIs rekommendation ger en placering lite för långt in. Jag skulle säga att i en normal situation kan man centrera absorbenterna typ 5 cm innanför innerkanten av högtalaren. Bättre är dock att uppskatta var i väggen ljudet studsar så att det träffar lyssningsplats och centrera dem där.

#57

Postad 31 maj 2009 - 16:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag tycker att DVD-AIs rekommendation ger en placering lite för långt in. Jag skulle säga att i en normal situation kan man centrera absorbenterna typ 5 cm innanför innerkanten av högtalaren. Bättre är dock att uppskatta var i väggen ljudet studsar så att det träffar lyssningsplats och centrera dem där.


Japp vi har 2 bud!

Detta borde nästan bli ytterkant av absorbent i ytterkant av högtalare? Lite mer som MR empas bild....

Det är ungefär dessa 2 positioner jag kört, ytterkant i ytterkant, ytterkant i innerkant.
Skall köra spegeltricket en gång till :) .

Äsch nu får jag gå och köpa en kebabrulle och äta den i solen så jag ser nåt av den :) .

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2009 - 16:58.


#58

Postad 31 maj 2009 - 17:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Bifogad fil  Bild_496.jpg   940,07K   2 Antal nerladdningar

Utkanten på absorbenten i innerkant på högtalarna men jag provar runt lite.....var väl det som rekommenderades, eller? :) Som sagt tänker nog prova runt och lyssna i alla fall 1v eller 2 till, de skall målas om inte annat. Frågan är väl om placeringen i höjdled gör någon skillnad, får väl prova det också.

Men visst ideer mottages fortfarande. Tog bort min Ikeamattor jag hade bakom frontarna innan för en mer rättvis bedömmning.

Klart det är lättare om man har en större absorbent, kände själv bara att de blev så väldigt stora och dominerade då.


Detta tycker jag ser prima ut :)



Erik_a80: men vadå, varför skulel man vilja ha dämp bakom högtalarna för ?!
detta är ju ganska idealiskt, nästan precis i kant med högtalarna vill man väll ha dämpen, som du säger en liten bit in bakom dem bara men inte så mycket mer :)

mina absorbenter är ganska stora, 2st 1.90x1,1m stora har jag på fram väggen och dessa täcker nästan hela framväggen mellan högtalarna och står ca 5cm in bakom varje högtalare (har ca 30cm mellanrum mellan dem två på framväggen som dessa inte täcker)
blev ruskigt bra när jag fick till dessa... ;)

#59

Postad 31 maj 2009 - 17:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag har hört att man skall lämna odämpat en bit mellan högtalarna. Detta för att inte sabba stereoperspektivet på nåt sätt.

Redigerat av hassesolo, 31 maj 2009 - 17:48.


#60

Postad 31 maj 2009 - 17:54

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Jag har hört att man skall lämna odämpat en bit mellan högtalarna. Detta för att inte sabba stereoperspektivet på nåt sätt.


Jag har fattat det ungefär såhär:

De sena reflexerna skapar det vi kallar för efterklangsfältet. Om det är heldämpat på hela högtalarväggen så kommer det inte komma några sena reflexer som har sitt ursprung (direktljud eller tidiga reflexer) från den ytan. Denna situation skiljer sig ju från live-musik där vi har senare reflexer med ursprung därifrån. Om man lämnar odämpat i mitten får vi en jättesned tidig reflex på den ytan som inte når lyssnaren direkt men som senare bidrar till efterklangsfältet och därmed bidrar till ilussionen att ljudet kommer från ett rum bakom högtalarväggen.

Reservation för att jag fattat fel.

#61

Postad 31 maj 2009 - 18:10

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Såja, en kababrulle och 2 alkisar som bordskamrater senare...... :)


Jag har också "hört" att man inte skall dämpa hela väggen mellan högtalarna. Mina går nu inte att få in så mycket längre mot mitten, de får inte plats bakom tvn. O andra sidan är det en del odämpat där tv sitter, kanske inte räknas vad vet jag? Som sagt, de är inte monterade än så detta går alltid att justera, får väl flytta lite fram och tillbaka och se om det märks något.

Vad tror ni om höjden då? Bättre att dämpa mer ner åt golvet än att dämpa ovan för högtalaren?

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2009 - 18:16.


#62

Postad 31 maj 2009 - 18:16

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Jag har också "hört" att man inte skall dämpa hela väggen mellan högtalarna. Mina går nu inte att få in längre så mycket längre, de får inte plats bakom tvn. O andra sidan är det en del odämpat där tv sitter, kanske inte räknas vad vet jag. Som sagt, de är inte monterade än så detta går alltid att justera, får väl flytta lite fram och tillbaka och se om det märks något.

Vad tror ni om höjden då? Bättre att dämpa mer ner åt golvet än att dämpa ovan för högtalaren?


Jag skulle hellre dämpa lite högre upp så att man plockar vägg+tak-studsen. Vägg+golv-studsen borde man ta bort med de flesta rimliga placeringar.

#63

Postad 31 maj 2009 - 18:24

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Erik 80: Ok, då vet jag. Skall prova lite fram och tillbaka där med!


Jag läste på lite i denna artikeln.

Enligt den här bilden längre ner i atrikeln så sprider sig inte diskant/mellanregistret bakom högtalaren. Är det inte då konstigt att man kan dämpa just detta som första reflex bakom högtalarna?

Bifogad fil  cardioidomni.gif   5,21K   1 Antal nerladdningar


Nu kanske jag fattade de hela helt om bakfoten eller så kanske inte artikeln är så tillförlitlig, sen förstod jag faktiskt nog bara 50% av den :) . Ber om ursäkt i så fall!

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2009 - 18:28.


#64

Postad 31 maj 2009 - 18:28

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
De högsta frekvenserna går inte runt, men under typ 500-1000 Hz beroende på baffelbredden kommer högtalaren stråla nästan lika mkt åt alla håll.

#65

Postad 31 maj 2009 - 18:31

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ok ok, då blir det lite mer logiskt. Borde nästan vara mellanregsitret man dämpar mest då med dessa absorbenter?
Kanske lite dum fråga men var börjar och slutar mellanregistret i Hz?

Kunde sökt först :) .

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2009 - 18:33.


#66

Postad 31 maj 2009 - 18:40

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Ja, om man räknar på det hela så märker man att det är strax över 300 Hz det är som viktigast att dämpa, annars får man en jättekrokig frekvenskurva både över och under 300 Hz. Ännu bättre är det om man också kan dämpa ner till runt 100-150 Hz, då får man en rakare frekvensgång i mellanbasen.

#67

Postad 31 maj 2009 - 18:51

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Mmm skulle behöva dämpa basen också, har ett par låtar i min samling som basen blir väldigt boomig på (alla elektronisk musik). Det har blivit lite bättre av att flytta sweetspoten framåt. Basen låter inte boomig ännu längre fram i rummet men då sitter man snart i tvn och man tappar annat i ljudet.

De hade förresten basabsorbenter på bullebekäparen också men då börjar priset springa iväg.

Måste bara fråga, är det någon annan som upplevt en "volymhöjning" sen ni satte upp absorbenter? Dvs att samma volym upplevs som högre än innan?

Jag sitter och funderar på varför jag haft volymreglaget så högt förut hela tiden......

Tycker -30db låter som ca -25db förr, musiken hörs lika tydligt lixom på något sätt :) . Kanske är full eller sommarkåt vad vet jag :) .

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2009 - 19:08.


#68

Postad 31 maj 2009 - 20:03

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Såja, då har man målat absorbenterna i matt svart och satt upp dom i taket igen. Är grymt nöjd med resultatet. Men, ******** vad dom sög färg.

Lägger upp en bild på hur det blev, ni får ursäkta att det är lite röra och saker står lite fel men håller på att greja lite :)

Bifogad fil  DSC_0111.jpg   64,03K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Chattras, 01 juni 2009 - 22:16.


#69

Postad 31 maj 2009 - 20:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut det där.

Hur låter det då?

Satt också och tänkte på det precis nu, det är ju "porösa" de där absorbenterna. Lär suga färg :) .
Hur mycket gick åt till dina 3st?

#70

Postad 31 maj 2009 - 20:21

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Det låter sjukt mycket bättre nu. Hade mycket problem med efterklang och det är i stort sett borta nu. Rummet i sig blev otroligt mycket lugnare. Ljudet blev mycket klarare och distinkt, inte så konstigt när det inte studsar runt som en flipperkula längre. Samtidigt gjorde det otroligt mycket för bilden, innan så blev det som en lampa i det vita taket av reflektioner från duken. Det är ju oxå borta till viss del nu.

#71

Postad 31 maj 2009 - 20:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Fan vad kul!

Kan tänka mig att det blev bra med projektorduken som du sa, kul att du är nöjd!

Vad hette färgen du köpte, Flüger nånting?

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2009 - 20:27.


#72

Postad 31 maj 2009 - 20:31

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Fan vad kul!

Kan tänka mig att det blev bra med projektorduken som du sa, kul att du är nöjd!

Vad hette färgen du köpte, Flüger nånting?

Kommer inte ihåg exakt vad den hette, kan kolla senare. Men dom sög i sig lite drygt 1L och då har jag bara målat ena sidan och gavlarna.

#73

Postad 31 maj 2009 - 20:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Låter bra det chattras!

Tänkte också bara måla ena sidan, om det inte skulle bli bra eller man skulle ångra sig i framtiden.

#74

Postad 31 maj 2009 - 20:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jag har hört att man skall lämna odämpat en bit mellan högtalarna. Detta för att inte sabba stereoperspektivet på nåt sätt.

mjoo, har testat en del, men tyckte att detta blev bäst faktiskt... :)
men ska dock testa lite till och dessa ska upp på väggen, som det e nu står dem bara på golvet....


Jag har fattat det ungefär såhär:

De sena reflexerna skapar det vi kallar för efterklangsfältet. Om det är heldämpat på hela högtalarväggen så kommer det inte komma några sena reflexer som har sitt ursprung (direktljud eller tidiga reflexer) från den ytan. Denna situation skiljer sig ju från live-musik där vi har senare reflexer med ursprung därifrån. Om man lämnar odämpat i mitten får vi en jättesned tidig reflex på den ytan som inte når lyssnaren direkt men som senare bidrar till efterklangsfältet och därmed bidrar till ilussionen att ljudet kommer från ett rum bakom högtalarväggen.

Reservation för att jag fattat fel.


jo, det e exakt det som jag också har fått för mig, men ändå så tyckte jag att det blev bäst som jag har just nu...
men ska som sagt testa mer och sätter inte upp dem på väggen för en jag e ritkigt nöjd med placeringen :)

Edit: dem är 10cm tjocka också så dem gjorde sjuk skillnad i hela mellanregistret ! :)

#75

Postad 01 juni 2009 - 09:28

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

....än så länge har inte min katt visat något intresse för dem än heller, verkar lovande.


Edit: Mr Empa, bilderna i ditt galleri tycker jag inte stämmer med bilden du la upp på absorbenterna, har du " roterat" anläggningen i ditt rum?


Ja våra katter har inte heller visat intresse, jag var lite nervös när jag kände på materialet, det känns ju som gjort för att klösa på. Kan ju vara någon lukt som de inte tycker om får man hoppas på :)

Jepp rummet är roterat så bild och ljud är uppstaplat på långsidan istället för kortsidan. Har inte tagit nya kort bara. Har lite problem med basen bara, den finns inte i sweetspot utan 1m ovanför och i bakre hörnen :)
Håller på att försöka få till det, väntar bara på lådor till mina nya subbar.

#76

Postad 01 juni 2009 - 11:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Mmm, eller så väntar hon bara på att den monteras på väggen så hon får bättre grepp :o.
Då är jag med, det var något som slog mig bara att det inte stämde riktigt. Ja verkar vara få som är helnöjda med sin bas, vi får hoppas du blir det snart då! :)

#77

Postad 01 juni 2009 - 17:40

Martgus
  • Martgus
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Har suttit och följt den här tråden lite grann och blev inspirerad. Lånade med några vanliga undertaksplattor (Nedsänkta 58x58 skivor från kontorsmiljö) ifrån stället jag var och jobbade på idag, ställde de bakom högtalarna eller ja så långt ut det går innan de ramlar av min ikea bänk.
Resultatet blev ju att det här duger inte :) får nog bli till att kika runt på bygden efter någon mer permanent lösning.

#78

Postad 01 juni 2009 - 21:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Har suttit och följt den här tråden lite grann och blev inspirerad. Lånade med några vanliga undertaksplattor (Nedsänkta 58x58 skivor från kontorsmiljö) ifrån stället jag var och jobbade på idag, ställde de bakom högtalarna eller ja så långt ut det går innan de ramlar av min ikea bänk.
Resultatet blev ju att det här duger inte :) får nog bli till att kika runt på bygden efter någon mer permanent lösning.




Själv har jag ingen aning om den absorberande funktionen på dessa.
Men om du kan få tag i detta, kan du inte få tag på markplattor eller dyl?

Jag tycker du skall försöka prova detta, känns som en investering väl värd för mig i alla fall. Kostar inte mer än 3-4st nya cdskivor :o .

Redigerat av genstruktur, 01 juni 2009 - 21:57.


#79

Postad 01 juni 2009 - 22:14

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Tänkte jag skulle bidra med en bild till på dom målade. Denna gång med lite dagsljus på så ni kan se bättre hur det blir.
Bifogad fil  DSC_0113.jpg   207,44K   0 Antal nerladdningar

#80

Postad 01 juni 2009 - 22:24

Martgus
  • Martgus
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Det är ecophon skivor utav gullfiber så funktionen är det nog inget fel på. Jag provade vidare lite och med två stycken skivor på varandra bakom blev det bra effekt, ca 4 cm tjockt med lite luft bakom. Tycker att det gjorde en del för ljudet och ska definitivt skaffa något liknande de som rubriken tipsar om alt. bygga själv, men två hållare och dit med en färdig skiva lockar mest. Tar nog ett varv förbi någon undertaksfirma i veckan och kollar deras sortiment.
Under tiden lyssnar jag glatt vidare och fortsätter fundera varför man inte gjort det här tidigare :)

#81

Postad 01 juni 2009 - 22:31

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Chattras: Riktigt snyggt hörrö du, ser riktigt proffsigt ut! :) Var inne och frågade efter Nordsjö Aquatech(som han på BB tipsade om) på min lokala färghandlare, hade de aldrig hört talas om. Skulle vara supersjysst om du kunde kolla vad din färg heter så får jag dra till Flüger och köpa den :o .
Ursäkta om jag tjatar ;) .


Martgus: Ja det borde inte vara något problem att få tag på något liknande i närheten där du bor. Tycker definitivt du skall prova i alla fall!

Redigerat av genstruktur, 01 juni 2009 - 22:35.


#82

Postad 01 juni 2009 - 22:37

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Genstruktur:

Just fan, det va ju det jag skulle komma ihåg att kolla åt dig :). Flügger Flutex 5 hette den. Kanske är så att den bara finns i helmatt men det vet nog dom bättre.

#83

Postad 01 juni 2009 - 22:41

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Genstruktur:

Just fan, det va ju det jag skulle komma ihåg att kolla åt dig :). Flügger Flutex 5 hette den. Kanske är så att den bara finns i helmatt men det vet nog dom bättre.



Äsch, ja vet hur det är.

Skitbra Chattras i alla fall! :o
Puss på dig ;) .

Skall fan bränna till Flüger redan imorgon tror jag. Helmatt kan nog fungea, har för mig att jag har någon matt färg på väggarna redan.



Edit: Inlägg nr 1 uppdaterat med färgnamnet!

Redigerat av genstruktur, 01 juni 2009 - 22:44.


#84

Postad 02 juni 2009 - 20:01

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...truktur/244381/

Lite "byggbilder".


Och ja, jag är permitterad ifrån jobbet. Har lite för mycket tid :D .

Redigerat av genstruktur, 02 juni 2009 - 21:07.


#85

Postad 02 juni 2009 - 20:57

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Proffsigt!

#86

Postad 03 juni 2009 - 01:03

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Proffsigt!


Tack ;) .



Mr Empa: Du köpte väl de absorenterna som är 600mm breda? Upptäckte att mina byglar är 700mm breda, trodde det skulle vara en exakt fit så att säga, eller har jag fått fel?

Jag som målade dem precis, allt jobb i onödan kanske :) .

Redigerat av genstruktur, 03 juni 2009 - 01:56.


#87

Postad 03 juni 2009 - 07:47

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Kan kanske vara så trist att byglarna är anpassade för att sitta på långsidorna. Men du får väl måla byglarna i samma färg så smälter kanske dom in i väggen oxå.

#88

Postad 03 juni 2009 - 12:24

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Då har du nog fått dem som är för liggande montering, mina mäter 50cm så det finns 5cm på varje sida absorbent (jag köpte de som är 60cm, får inte plats med 1m bredd).

#89

Postad 03 juni 2009 - 12:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Amen det var då själv fan! :)

Jag har redan målat byglarna ;) , hmmm får väl se hur jag gör. De kanske inte syns så mycket ändå som du säger Chattras.


Mr empa: Ja du, det verkar onekligen så, djefla skit! Åka och "byta" dem kanske, skulle man kunna köpa fler absorbenter också , när man ändå är där så att säga :).

Redigerat av genstruktur, 03 juni 2009 - 12:28.


#90

Postad 03 juni 2009 - 12:53

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Ja två tre st i taket hade inte varit dumt ;)

#91

Postad 03 juni 2009 - 15:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Hmmmmm......

Har suttit och lyssnat ett par timmar nu på morgonen och jag tycker faktiskt inte det låter så bra som det gjorde innan jag målade dem.

Blev lite nojjig så jag tog och ringde upp Függers tekiska service , det översta numret. Frågade om det gick bra att måla absorbenten i Flügger flutex 5 och han på servicen menade att det var han inte alls så säker på, målade man med pensel eller roller(exakt det jag har gjort ;) ) skulle man definitivt förstöra effekten för det skulle bli ett för tjockt lager färg, möjligtvis om du sprutade på färgen men då skulle nog ändå 20% av effekten försvinna. Måla går såklart men om det blir så bra är en annan sak med andra ord.
Han tyckte att klä om den med tyg nog skulle vara det bästa om man ville bevara den fulla effekten av absorbenten. Detta låter oroväckande......

Pratade med säljaren på Bullerbekämparen och han tyckte det var lite intressant fråga och bra att veta inför framtiden och lovade kolla upp detta tills imorgon med några av dem som brukar måla deras absorbentskivor och kolla med dem exakt hur de gör och vad effekterna blir.


Så är det någon mer som funderar på att måla absorbenter så rekommenderar jag att avvakta.
Den som lever får se :) .

Redigerat av genstruktur, 03 juni 2009 - 16:20.


#92

Postad 03 juni 2009 - 16:50

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Märkligt att deras tekniska avdelning säger olika saker. Det var ju just dom som rekommenderade denna färgen efter att ha läst om absorbenten på internet.

Om jag ska vara helt ärlig så märkte inte jag någon direkt skillnad efter det att jag målat dom.

#93

Postad 03 juni 2009 - 17:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Märkligt att deras tekniska avdelning säger olika saker. Det var ju just dom som rekommenderade denna färgen efter att ha läst om absorbenten på internet.

Om jag ska vara helt ärlig så märkte inte jag någon direkt skillnad efter det att jag målat dom.


Jo det är märkligt, det håller jag med om. Sa också det till honom på servicen men jag orkade inte heller börja bråka om det.

Ja alltså detta blir väldigt svårt att bevisa att det hörs någon skillnad för mig :D .
När jag pratade med Jörgen(hette han så?) på bullerbekämparen, så sa han att ställ dem med den omålade ytan utåt så länge tills jag kollat upp allt. Detta borde inte försämra absoptionsurvan så mycket, diskanten klara inte att ta sig igenom färgen men basen skall det inte vara några problem för. Han sa inget om mellaregistret iofs. men det kanske var det han menade med bas eftersom absorbenten från början inte absorberar någon nämnvärd bas i alla fall. Vände på dem och jag tyckte det blev bättre faktiskt. Nu får jag väl äta upp min hatt om det visar sig att färgen var helt ok :lol: .

Han skulle kolla upp vilken färg de använde på Paletten, vet inte om han skulle kolla upp Flüggerfärgen specifikt.

Redigerat av genstruktur, 03 juni 2009 - 17:10.


#94

Postad 03 juni 2009 - 17:10

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Det kanske funkar om du tar en nål och gör en ****s massa små hål i den målade ytan :D

#95

Postad 03 juni 2009 - 17:11

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Det kanske funkar om du tar en nål och gör en ****s massa små hål i den målade ytan :lol:


:lol: '

Snacka om terapiarbete!

Kanske om man hade en sådandär som man kardar ull med eller nåt iofs. Går det lite fortare :D .

Jag sa till han på Bullerbekämparen att jag får äl komma och köpa nya hel enkelt men det tyckte han nog skulle gå att lösa. Antingen får jag väl köpa ett vitt tyg, klä in och sätta i taket med färgen uppåt och köpa nya bakom frontarna. Eller klä om de jag har själv och ta bort det skyddande höljet. Han skulle återkomma imorgon i alla fall när han kolat upp det hela. De han behövde kontakta hade gått hem för dagen när jag ringde.....

Redigerat av genstruktur, 03 juni 2009 - 17:14.


#96

Postad 03 juni 2009 - 17:13

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

:lol: '

Snacka om terapiarbete!

Kanske om man hade en sådandär som man kardar ull med eller nåt iofs. Går det lite fortare :D .

Eller en sådan rulle man använder för att perforera tapeter när man ska försöka ta ner dom :lol:

#97

Postad 03 juni 2009 - 17:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Eller en sådan rulle man använder för att perforera tapeter när man ska försöka ta ner dom :D




Mmmm...en sådan vet jag inte vad det är för något. Kanske kan vara värt att kolla upp om det skulle behövas.Frågan är bara hur många hål man måste göra för att det skall motsvara hur det var från början. 1miljon? :lol:


Du vågar inte utmana mig och vända på dina då? :lol:

Du använde väl roller eller pensel när du målade? Eller?

Redigerat av genstruktur, 03 juni 2009 - 17:18.


#98

Postad 03 juni 2009 - 17:17

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Mmmm...


Du vågar inte utmana mig och vända på dina då? :D

Du använde väl roller eller pensel när du målade? Eller?

Jag lånade faktiskt en polares sprutmålnings pryl när jag gjorde det för jag tycket det e så ###### tråkigt att måla :lol:

#99

Postad 03 juni 2009 - 17:19

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag lånade faktiskt en polares sprutmålnings pryl när jag gjorde det för jag tycket det e så ###### tråkigt att måla :D



Där har vi skillnaden då kanske........
då är jag nog inte helt ute och cyklar i alla fall. De han just sa på Flügger servicen, om du sprutar på färgen kanske det fungerar......

Provade att försöka "vecka" höljet lite lätt på den sidan jag målade. Upplevde att det sprack lite och och gjorde ett ljud ifrån sig. Inte alls samma sak om jag tog den omålade, borde betyda=dåligt.

Redigerat av genstruktur, 03 juni 2009 - 17:26.


#100

Postad 03 juni 2009 - 17:34

Chattras
  • Chattras
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Där har vi skillnaden då kanske........
då är jag nog inte helt ute och cyklar i alla fall. De han just sa på Flügger servicen, om du sprutar på färgen kanske det fungerar......

Provade att försöka "vecka" höljet lite lätt på den sidan jag målade. Upplevde att det sprack lite och och gjorde ett ljud ifrån sig. Inte alls samma sak om jag tog den omålade, borde betyda=dåligt.

Har varit ner i källaren och känt lite på mina nu. Dom är ju så klart lite strävare på den målade sidan. Med dom "spricker" absolut inte när jag veckar dom.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.