Skulle även vilja veta i vilket frekvensområde noralt tal ligger.
MVH
Andreas
Redigerat av Unregistered610e2837, 16 January 2005 - 17:52.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Definition på bas, diskant och mellanregister
Startad av
Unregistered610e2837
, Jan 16 2005 17:51
12 svar till detta ämne
Postad 16 January 2005 - 17:51
Blev satt på pottkanten igår när jag pratade ljud med min käraste och insåg att jag inte riktigt visste vilka olika frekvenser som klassas in respektive register (bas, mellan, diskant). Jag inser att det kan variera vilka frekvenser ett visst element spelar på olika högtalare men jag är mer ute efter vad som definieras som basetc., oberoende av hur högtalare är konstruerade.
Skulle även vilja veta i vilket frekvensområde noralt tal ligger. MVH Andreas Redigerat av Unregistered610e2837, 16 January 2005 - 17:52. Postad 16 January 2005 - 23:17
Basen ligger under ca 200 Hz, mellanregistret runt 200 Hz - 5000 Hz och diskanten från ca 5000 Hz och uppåt.
Normalt tal ligger runt 2000 - 4000 Hz Postad 19 January 2005 - 23:21
Jag skulle gärna höra den som pratar 2000-4000 Hz....nä glöm det.
I röster ligger fundamentalen mellan ca 100-500 Hz, och sedan övertoner på detta. Diskant, bas och mellanregister brukar delas upp i fler, (kontrabas, bas, övre bas, nedre mellanregister, övre etcetc). Diskant brukar definieras som det över ca 1-2 kHz. Postad 20 January 2005 - 23:35
Vad menas med övertoner? har hört det uttrycket många gånger men aldrig fattat man man talat om!?
Postad 20 January 2005 - 23:53
Föreställ dej en gitarr-sträng.
När man knäpper till den på mitten (t.ex.) börjar den svänga fram och tillbaka (hela strängen alltså). Det är denna svängning som ger tonen. Men det händer mer än så när man knäpper till en gitarr-sträng, det uppstår också en vågrörelse i strängen, som går från stället man drog i till strängens ytterkanter (och tillbaka), denna rörelse gör att delar av strängen kommer att röra sej snabbare i en riktning än vad resten av strängen gör (för ett ytterst kort ögonblick). Det är alla dessa andra rörelser som ger övertoner. Nästan alla ljudkällor ger upphov till en mängd olika toner samtidigt när ljud alstras, även om t.ex. musik-instrument är konstruerade för att EN ton ska dominera över alla de andra. Piano är ett lysande exempel på instrument där man faktiskt nyttjar övertoner till att "bygga" upp en specifik ton. I ett piano så använder man nämligen flera olika strängar till en och samma tangent. De olika strängarna är konstruerade för ge deltoner (och övertoner) som är "harmoniska", nämligen på jämna multiplar med varandra och summan av alla dessa deltoner och övertoner ger oss EN ren ton när vi trycker på tangenterna på klaviaturen. Deltoner är motsatsen till övertoner och skillnaden är frekvensen. Om man t.ex .uppfattar en ton som en 1000Hz ton så ligger övertonerna på jämna multiplar av denna frekvensen (t.ex. 2000Hz) och deltonerna ligger under 1000Hz-tonen (t.ex.500Hz)... Illa låter det när övertoner och deltoner inte "harmonierar" med grundtonen, d.v.s. inte ligger på jämna multiplar... Postad 21 January 2005 - 00:05
Jag hittade lite kul på nätet.
En "skala" (som de man stämmer instrument efter), som ser ut enligt följande: OBS! Punkten motsvarar normalt komma-tecken! För er som inte är bekanta med noter och dessa skalor (är egentligen inte helt hundra själv, rättelse ombedes vid behov Vet ni inte vad det är jag pratar om? Tänk på: Do (motsvarar C på 528Hz) Re Mi Fa So La Ti Do Det är denna skala som jag menar och som beskrivs med noter! Redigerat av Unregistered959, 21 January 2005 - 00:06. Postad 21 January 2005 - 19:27
Tack Krasse för svaret. Nu slipper jag känna mig dum på denna fråga!
P Postad 24 January 2005 - 20:26
Menade naturligtivs 200-4000Hz. Ber om ursäkt för detta men spydiga kommentarer klarar jag mig utan. Särkskilt eftersom att det faktiskt finns frekvenser i det spannet som jag angav så jag förstår inte varför det skulle vara så intressant att höra någon leverera dom frekvenserna. Vad gäller vart grundtonen är så brukar man säga runt 100 Hz för män och 200 Hz för kvinnor. Men vad jag kan se så var frågan i vilket frekvensspann talet låg och inte vart grundtonerna låg. Postad 20 January 2014 - 08:37
Så om man upplever diskanten något vass på sina högtalare kan man pilla led frekvensen lite då i stärkaren?
Postad 20 January 2014 - 12:41
Det beror nog på vad det är som orsakar "problemet" - men det brukar gå att eq:a till de flesta typer av upplevda ljudproblem. I normalfallet eq:ar man för bio enligt X-curve, vilken börjar att droppa med 3dB per oktav över 2kHz - viktigt är att man mäter med spacial average, dvs ett antal mikrofoner samtidigt via en multicoupler så att inte sträckdämpningen påverkar för mycket. Det funkar mao inte med singelmick-mätning med medelvärdesbildning. Där hittar vi alla receiverljudfixprogram tex audyssey, XTZ, REW och liknande (om de inte används med och stödjer multicoupler), detta eftersom integrationstid och dn hel del andra parametrar kommer att skilja sig, samt att det är omöjligt att mäta repetetivt, då exakta förhållanden inte kan återskapas - utan att mätning som inte är spacially averaged endast kommer att återspegla ett "snapshot", vilket såklart kan vara tillräckligt om man inte vill ha högre precision. Med vänlig hälsning, Pär Postad 20 January 2014 - 12:46
Jo det kan man göra, men det kan bero på andra saker också. Akustiken till exempel. Postad 20 January 2014 - 12:58
Man kan inte eq:a en led frekvens, eftersom man oftast inte eq:ar mot musik/tal utan mot brus - vid efterjusteringar i t ex ljudmix så kan man ev finjustera vissa frekvenser med avseende på erfarenhet (hos ljudläggaren) och det rör sig då om nivåer som generellt inte är mätbara (under 0.4dB i skillnader på vissa tersband mot inbrusad nivå). Med vänlig hälsning, Pär 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |