Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Kommentarer till Bio Bumerang MkIII av lirsa

40 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 juli 2023 - 09:31

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0
Kommentarer till Bio Bumerang MkIII av lirsa

#2

Postad 13 juli 2023 - 09:31

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0
Fantastiskt rum och fantastiskt beskrivet, jag ska lÀsa allt ordentligt senare.
FullÀndning, som du sjÀlv skrev i Sony-projektortrÄden!
Tack för att du delar med dig!

#3

Postad 13 juli 2023 - 10:15

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 707 inlĂ€gg
  • 0
EnastÄende! Hade tidigare lÀst att du var pÄ gÄng med nytt rum och sÄg fram emot att se resultatet. Detta övertrÀffar det mesta, punkt! Gillar att systemdesign Àr genomtÀnkt, mkt proffsigt. Allt frÄn ljud, bild till rummet med vÀl genomtÀnkt akustik Àr dÀr. Att fÄ ihop en helhet som detta Àr mkt svÄrare Àn man tror och nu sitter du dÀr med ett rum som Àr ruggigt bra och gÄr att bygga vidare pÄ om du skulle fÄ för dig ngt i framtiden.

Stegade vÀggarna Àr ngt jag Àr mkt svag för. Supersnyggt och praktiskt med tyg som döljer alla installationer mm. NÄgra frÄgor, har du valt att ha endast absorption vid första reflexen? Vad har du valt för akustiskt tyg och lister till demsamma? Har en liknande övning för frÀmre delen av mitt rum i planeringsstadiet och Àr nyfiken pÄ vad du valt och varför!

Åter, gratulerar till ett extremt fint biorum!

#4

Postad 13 juli 2023 - 11:08

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

EnastÄende! Hade tidigare lÀst att du var pÄ gÄng med nytt rum och sÄg fram emot att se resultatet. Detta övertrÀffar det mesta, punkt! Gillar att systemdesign Àr genomtÀnkt, mkt proffsigt. Allt frÄn ljud, bild till rummet med vÀl genomtÀnkt akustik Àr dÀr. Att fÄ ihop en helhet som detta Àr mkt svÄrare Àn man tror och nu sitter du dÀr med ett rum som Àr ruggigt bra och gÄr att bygga vidare pÄ om du skulle fÄ för dig ngt i framtiden.

Stegade vÀggarna Àr ngt jag Àr mkt svag för. Supersnyggt och praktiskt med tyg som döljer alla installationer mm. NÄgra frÄgor, har du valt att ha endast absorption vid första reflexen? Vad har du valt för akustiskt tyg och lister till demsamma? Har en liknande övning för frÀmre delen av mitt rum i planeringsstadiet och Àr nyfiken pÄ vad du valt och varför!

Åter, gratulerar till ett extremt fint biorum!

Stort tack för fin Äterkoppling - grymt kul att du gillar rummet!

Det Ă€r absorberat med dubbla absorbenterna halva rummet - men runt lyssning Ă€r de absorberat och diffuserat för att göra rummet ”större” - men det Ă€r Ă€ven en stor absorbent precis bakom seeet spot. SĂ„ en kombo av att ta bort alla reflexer och fĂ„ ett fokuserat ljud med ocksĂ„ öka rummets storlek runt lyssningsplatserna. Listerna och tyget köpte jag av the rock i Lund - kolla pĂ„ deras hemsida. Fungerade riktigt bra och slutresultat blev ju kanon sĂ„ kan verkligen rekommendera de grejerna.

Fantastiskt rum och fantastiskt beskrivet, jag ska lÀsa allt ordentligt senare.
FullÀndning, som du sjÀlv skrev i Sony-projektortrÄden!
Tack för att du delar med dig!

Tack sÄ hemskt mycket för Äterkoppling - kul att det blir uppskattat!

#5

Postad 13 juli 2023 - 11:46

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlĂ€gg
  • 0
WOW, magiskt fett!!!

#6

Postad 14 juli 2023 - 07:08

mostlydiy
  • mostlydiy
  • Wannabe

  • 22 inlĂ€gg
  • 0
Kul att följa alla byggbilder, gediget bygge pÄ alla plan. Riktigt fint, hatten av!

#7

Postad 14 juli 2023 - 09:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlĂ€gg
  • 0
Ja det sÄg riktigt vÀlbyggt och fint ut! :) HÀftigt!

#8

Postad 14 juli 2023 - 10:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 963 inlĂ€gg
  • 0

Nu blev jag nyfiken, vad Ă€r tanken bakom "hybrid" vĂ€gg  :)



#9

Postad 14 juli 2023 - 14:21

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

WOW, magiskt fett!!!

Taaack :)

 

 

Kul att följa alla byggbilder, gediget bygge pÄ alla plan. Riktigt fint, hatten av!

Tack sÄ hemskt mycket!

 

 

Ja det sÄg riktigt vÀlbyggt och fint ut! :) HÀftigt!

Tackar!

 

 

Nu blev jag nyfiken, vad Ă€r tanken bakom "hybrid" vĂ€gg  :)

Tanken Ă€r att agera basfĂ€lla dvs slĂ€ppa in basenergi och samtidigt agera stum baffelvĂ€gg för fronthögtalarna. 



#10

Postad 14 juli 2023 - 15:23

spuj
  • spuj
  • ForumrĂ€v

  • 543 inlĂ€gg
  • 0

Otroligt hÀftigt och imponerande bygge, grattis!

GÀlarna pÄ sidovÀggarna fram, Àr det endast ett estetiskt val eller pÄverkar det dÀmpning och/eller ljusreflektion frÄn duken?

Hatten av!


Redigerat av spuj, 14 juli 2023 - 15:24.


#11

Postad 14 juli 2023 - 18:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 963 inlĂ€gg
  • 0

Taaack :)

 

 

Tack sÄ hemskt mycket!

 

 

Tackar!

 

 

Tanken Ă€r att agera basfĂ€lla dvs slĂ€ppa in basenergi och samtidigt agera stum baffelvĂ€gg för fronthögtalarna. 

 

Jag misstÀnkte det, Àr den avstÀmd till en frekvens ?
 



#12

Postad 15 juli 2023 - 07:41

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0
Riktigt snyggt rum, grattis!
Vore kul att fÄ se lite mÀtningar, ex RT60 för frontar+subar samt respektive front höger vÀnster: freksvep och ETC. Speciellt med tanke pÄ att det Àr designat av ett proffs.

#13

Postad 16 juli 2023 - 17:58

samsara
  • samsara
  • ForumrĂ€v

  • 540 inlĂ€gg
  • 0

NĂ€stan 60 000:- för duken vad Ă€r det som gör att duken Ă€r sĂ„ unik att den kostar sĂ„ mycket.  Knappast troligt att alla firmor som sĂ€ljer filmdukat tillverkar dom sjĂ€lva.

Borde finnas en marknad för piratdukar som kan kopiera oskĂ€ligt dyra dukar till ett mycket lĂ€gre pris men trotts det presterar bra bilder. 

Gissar att intresset för filmprojektorer och hemma biografer skulle vara betydligt större om det var skĂ€liga priser pĂ„ filmdukar. 

Skulle inte vara helt fel om Epson, Sony och andra projektor tillverkare kunde se till att det pĂ„ marknaden fanns dukar till vettiga priser och för min och mina vĂ€nner Ă€ven tillgĂ€ngliga som metervara.. Borde inte vara nĂ„gon större kostnad att byta ut sytrĂ„d mot nĂ„got annat material i vĂ€vstolarna. Inte heller nĂ„got problem att stĂ€lla om vĂ€vstolarna sĂ„ att man fĂ„r den strukturen som man vill ha. Max bredden för duken pĂ„ 230 borde inte vara nĂ„gra problem 

SjĂ€lv kör jag med en duk frĂ„n Persienbutiken. Tror att jag betalade ca 4000;- för en duk pĂ„ 2,3 x 4 meter. 



#14

Postad 17 juli 2023 - 10:44

nosferatus
  • nosferatus
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0
Inte vÀrt 60.000kr för en duk. Det Àr nÀstan ett hÄn för en duk. Man kan fÄ en jÀmnbördig för runt 3000-10.000kr. Kingpin exempelvis 174".

#15

Postad 17 juli 2023 - 11:18

aperitif
  • aperitif
  • LĂ€rjunge

  • 308 inlĂ€gg
  • 0

Inte vÀrt 60.000kr för en duk. Det Àr nÀstan ett hÄn för en duk. Man kan fÄ en jÀmnbördig för runt 3000-10.000kr. Kingpin exempelvis 174".



Den som har sett hur en Kingpin presterar skulle vara snĂ€llare i sin kommentar 😅

#16

Postad 17 juli 2023 - 12:20

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 207 inlĂ€gg
  • 0

Inte vÀrt 60.000kr för en duk. Det Àr nÀstan ett hÄn för en duk. Man kan fÄ en jÀmnbördig för runt 3000-10.000kr. Kingpin exempelvis 174".

 

Gör ens kingpin ljudtransparenta dukar? För du missade vÀl inte att det Àr en sÄdan lirsa har?

 

 Och kostar de i.s.f. sĂ„ lite? Och Ă€r de lika bra?

 

 

Den som har sett hur en Kingpin presterar skulle vara snÀllare i sin kommentar

 

Helt vanliga (icke AT) vita gain 1.0 dukar Ă€r vĂ€l inte rocket science att tillverka. Är verkligen Kingpin dĂ„liga pĂ„ det?



#17

Postad 17 juli 2023 - 16:52

nosferatus
  • nosferatus
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0
Kingpin gör vÀldigt bra dukar. MÄnga som Àr nöjda med dom, har sjÀlv en Kingpin Velvet Framed Screen 131" köpte för 8000kr. mÀrker dÄ ingen skillnad mot en duk för 20.000kr dom hade pÄ display.

#18

Postad 17 juli 2023 - 20:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 207 inlĂ€gg
  • 0

Kingpin gör vÀldigt bra dukar. MÄnga som Àr nöjda med dom, har sjÀlv en Kingpin Velvet Framed Screen 131" köpte för 8000kr. mÀrker dÄ ingen skillnad mot en duk för 20.000kr dom hade pÄ display.

 

Jag tror (som jag skrev i inlÀgget ovan) att en helt vanlig vit duk med gain 1.0 Àr ganska enkel att tillverka och det skiljer nog inte sÄ vansinnigt mycket dÀr sÄ lÀnge det Àr en hyfsat seriös tillverkare.

 

Men nu har som sagt TS en ljudtransparent duk vilket Àr en helt annan sak.



#19

Postad 18 juli 2023 - 07:13

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Jag misstÀnkte det, Àr den avstÀmd till en frekvens ?
 

Nope - enbart design. 

Riktigt snyggt rum, grattis!
Vore kul att fÄ se lite mÀtningar, ex RT60 för frontar+subar samt respektive front höger vÀnster: freksvep och ETC. Speciellt med tanke pÄ att det Àr designat av ett proffs.

Rummet kalibreras av Trinnovs mjukvara. Rummet mĂ€ter rĂ€tt bra och framförallt fĂ„r det oerhörda fokus frĂ„n fronten och sitter inne i ljububblan med surrounds. 
 

 

NĂ€stan 60 000:- för duken vad Ă€r det som gör att duken Ă€r sĂ„ unik att den kostar sĂ„ mycket.  Knappast troligt att alla firmor som sĂ€ljer filmdukat tillverkar dom sjĂ€lva.

Borde finnas en marknad för piratdukar som kan kopiera oskĂ€ligt dyra dukar till ett mycket lĂ€gre pris men trotts det presterar bra bilder. 

Gissar att intresset för filmprojektorer och hemma biografer skulle vara betydligt större om det var skĂ€liga priser pĂ„ filmdukar. 

Skulle inte vara helt fel om Epson, Sony och andra projektor tillverkare kunde se till att det pĂ„ marknaden fanns dukar till vettiga priser och för min och mina vĂ€nner Ă€ven tillgĂ€ngliga som metervara.. Borde inte vara nĂ„gon större kostnad att byta ut sytrĂ„d mot nĂ„got annat material i vĂ€vstolarna. Inte heller nĂ„got problem att stĂ€lla om vĂ€vstolarna sĂ„ att man fĂ„r den strukturen som man vill ha. Max bredden för duken pĂ„ 230 borde inte vara nĂ„gra problem 

SjĂ€lv kör jag med en duk frĂ„n Persienbutiken. Tror att jag betalade ca 4000;- för en duk pĂ„ 2,3 x 4 meter. 

Ok. Vi gör alla vĂ„ra val - och Ă€r nu nöjd med ditt köp Ă€r det ju det viktigaste för dig. Ingen idĂ© att börja diskutera Ă€mnet tĂ€nker jag. 
 

 

Inte vÀrt 60.000kr för en duk. Det Àr nÀstan ett hÄn för en duk. Man kan fÄ en jÀmnbördig för runt 3000-10.000kr. Kingpin exempelvis 174".

Har du sjÀlv jÀmfört? Hur mÄnga ljudtranparenta dukar gör kingpin?


Jag tror (som jag skrev i inlÀgget ovan) att en helt vanlig vit duk med gain 1.0 Àr ganska enkel att tillverka och det skiljer nog inte sÄ vansinnigt mycket dÀr sÄ lÀnge det Àr en hyfsat seriös tillverkare.

 

Men nu har som sagt TS en ljudtransparent duk vilket Àr en helt annan sak.

Precis. Och det stÄr ju varje person fritt att köpa kingpin eller annat.



#20

Postad 18 juli 2023 - 07:40

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 087 inlĂ€gg
  • 0
Kul att du börjar fÄ till saker och ting. PÄ din Trinnov Altitude 16 anvÀnder du 16 kanaler eller har du satt igÄng alla 20 kanaler.

#21

Postad 18 juli 2023 - 08:12

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 707 inlĂ€gg
  • 0

Jag hoppas vi kan fortsÀtta hÄlla oss till Lirsas fantastiska bygge, tekniska frÄgor och de produkter han valt utan att fokusera pÄ kost och subjektiva vÀrden. Det finns inga rÀtt eller fel, bara det som Àr rÀtt för dig, mig eller Lirsa. Att bygga ett system med alla delar mot ett bestÀmt slutmÄl, utan att vid ett nybygge introducera mindre starka lÀnkar Àr för mig det uppenbara mÄlet.

 

Lirsa, hur monterade du led-listerna i stegen pÄ vÀggarna fram? Dvs gÀlarna kontra hur tyglisterna fÀstes?



#22

Postad 18 juli 2023 - 08:59

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 207 inlĂ€gg
  • 0

Precis. Och det stÄr ju varje person fritt att köpa kingpin eller annat.

 

Ja, och om man ska ha en vanlig duk sÄ Àr det inte heller sÄ jÀttesvÄrt att hitta rÀtt.

 

Jag hÄller ocksÄ pÄ att bygga om lite, byter bara projektor och duk sÄ inget sÄ avancerat som dig. Förbereder dock för att byta högtalare i en snar framtid och de hamnar bakom duken denna gÄng. Kommer dÀrför att bygga den nya duken sjÀlv av screen researchs ultimatevÀv och blir lite nyfiken pÄ varför du valde deras 4k istÀllet.



#23

Postad 18 juli 2023 - 11:38

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Kul att du börjar fÄ till saker och ting. PÄ din Trinnov Altitude 16 anvÀnder du 16 kanaler eller har du satt igÄng alla 20 kanaler.

Tack! AnvÀnder alla 20 kanaler. Kör P6/p10si (P610) pÄ tvÄ kanaler - sedan anvÀnder jag de sista fyra kanalerna med extern dag till de fyra basarna.

#24

Postad 18 juli 2023 - 11:44

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Jag hoppas vi kan fortsÀtta hÄlla oss till Lirsas fantastiska bygge, tekniska frÄgor och de produkter han valt utan att fokusera pÄ kost och subjektiva vÀrden. Det finns inga rÀtt eller fel, bara det som Àr rÀtt för dig, mig eller Lirsa. Att bygga ett system med alla delar mot ett bestÀmt slutmÄl, utan att vid ett nybygge introducera mindre starka lÀnkar Àr för mig det uppenbara mÄlet.

Lirsa, hur monterade du led-listerna i stegen pÄ vÀggarna fram? Dvs gÀlarna kontra hur tyglisterna fÀstes?


HÄller med dig 100%. Kommer aldrig lÀgga vÀrdering av ngn annans val - jag ville ha det sÄ hÀr och det Àr good enough för mig.

Jag satte tyglister precis innan hörnet pÄ gÀlen och en ny list dÀr nÀsta fack börjar och satte tyget dÀr. Sedan skruvade jag en ledlist pÄ kortsidan av varje gÀl utanpÄ tyget. Blev riktigt nice. Svarta aluminiumlister Àr det.

Ja, och om man ska ha en vanlig duk sÄ Àr det inte heller sÄ jÀttesvÄrt att hitta rÀtt.

Jag hÄller ocksÄ pÄ att bygga om lite, byter bara projektor och duk sÄ inget sÄ avancerat som dig. Förbereder dock för att byta högtalare i en snar framtid och de hamnar bakom duken denna gÄng. Kommer dÀrför att bygga den nya duken sjÀlv av screen researchs ultimatevÀv och blir lite nyfiken pÄ varför du valde deras 4k istÀllet.

HĂ„ller med dig!

TvÄ anledningar - jag hade i mitt förra rum exakt samma projektor och samma dukmaterial. Fick tag i denna duk begagnat och dÄ fanns det ju inte mycket att tveka pÄ har svÄrt att tro att man hör eller ser ngn skillnad med ultimate - men har aldrig sett den sÄ en kvalificerad gissning. Funderade lite pÄ att uppgradera dukmaterial - men mest pga att svÄrt att fÄ helt jÀmt i hörnen pÄ denna tunnare ram jag har nu - FSD.

#25

Postad 18 juli 2023 - 14:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 207 inlĂ€gg
  • 0

TvÄ anledningar - jag hade i mitt förra rum exakt samma projektor och samma dukmaterial. Fick tag i denna duk begagnat och dÄ fanns det ju inte mycket att tveka pÄ har svÄrt att tro att man hör eller ser ngn skillnad med ultimate - men har aldrig sett den sÄ en kvalificerad gissning. Funderade lite pÄ att uppgradera dukmaterial - men mest pga att svÄrt att fÄ helt jÀmt i hörnen pÄ denna tunnare ram jag har nu - FSD.

DÄ förstÄr jag. Tror att jag har en gammal provbit av 4k hemma (det Àr nÄgra Är sedan jag fick den sÄ minnet kan svika mig) och skillnaden Àr mycket liten ens med dem precis jÀmte varandra. TvÀrtemot deras spec sÄ upplever jag ultimate som lite lite ljusstarkare. Den har dessutom "lite mindre"/"tÀtare" mönster.

 

VÀldigt snyggt biorum förresten, det glömde jag ju skriva innan :)



#26

Postad 18 juli 2023 - 14:23

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 945 inlĂ€gg
  • 0

Snyggt! Sicka prylar! och snygg och bekvÀm bio!

Det enda jag har att klaga pĂ„ Ă€r att jag avundsjuk, :lol: . men Ă€ndĂ„ glad för sĂ„na som har plats för bioum och rĂ„d till sĂ„nt hĂ€r! Snyggt, bra jobbat! :D



#27

Postad 18 juli 2023 - 15:00

Iceman666
  • Iceman666
  • LĂ€rjunge

  • 444 inlĂ€gg
  • 0
REW!!

Upp med Umik-1 mikrofonen och laptopen och ”bjud” pĂ„ lite kurvor :-)

Tror det Àr en hel del som vill se det! Jag sÄg vad du skrev and Trinnov men det Àr ÀndÄ REW som ger oss andra en fingervisning vad ditt bygge, hÄrdvara och mjukvara ger dör resultat.

Du Àr vÀl inte nervös för att visa fasit ;-)

#28

Postad 18 juli 2023 - 15:11

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

REW!!

Upp med Umik-1 mikrofonen och laptopen och ”bjud” pĂ„ lite kurvor :-)

Tror det Àr en hel del som vill se det! Jag sÄg vad du skrev and Trinnov men det Àr ÀndÄ REW som ger oss andra en fingervisning vad ditt bygge, hÄrdvara och mjukvara ger dör resultat.

Du Àr vÀl inte nervös för att visa fasit ;-)

Tack för din input. SÄ du tycker jag ska köpa en mÀtmikrofon för att kunna visa dig lite kurvor? Trinnovs mÀtmikrofon kostar 10k den kanske jag ska köpa. Om jag Àr nervös - varför ska jag vara det? Det blir otroligt fÄnigt att slÀnga sig med mÀtkurvor hit och dit - men Àr du genuint intresserad Àr du vÀlkommen pÄ en provlyssning. Glöm inte att ta med dig laptop och en umik1 sÄ kan du publicera mÀtkurvan sen


Snyggt! Sicka prylar! och snygg och bekvÀm bio!

Det enda jag har att klaga pĂ„ Ă€r att jag avundsjuk, :lol: . men Ă€ndĂ„ glad för sĂ„na som har plats för bioum och rĂ„d till sĂ„nt hĂ€r! Snyggt, bra jobbat! :D

Men tack sÄ hemskt mycket - kul att du gillar det



#29

Postad 18 juli 2023 - 17:58

Iceman666
  • Iceman666
  • LĂ€rjunge

  • 444 inlĂ€gg
  • 0
Lirsa


Jag tycker du har en fantastisk setup och mitt inlÀgg var verkligen inte med en fliring utan med en blinkie.( kolla mitt inlÀgg sÄ ser du bÄde en smalie och blinkie och det vat verkligen med vÀrme och skratt och inget negativt i det)
Jag trodde verkligen att du hade en Umik eftersom du verkar ha altt SKRATT, BLINKIE!!
Som sagt kurvorna skulle inte vara till MIG utan jag tror att mĂ„nga ÄR intresserade av att se vad man kan Ă„stadkomma med
rÀtt pÄ hÄrdvara,mjukvara, dÀmpning mm mm

Som sagt tagga ner vet ja för jag hade inte intentionen att göra dig putt !

Grattis till ett superrum och som sagt jag ser fortfarande fram mot rew kurvor vare sig du anser det vara fĂ„nigt 😍😍

#30

Postad 18 juli 2023 - 21:04

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Lirsa


Jag tycker du har en fantastisk setup och mitt inlÀgg var verkligen inte med en fliring utan med en blinkie.( kolla mitt inlÀgg sÄ ser du bÄde en smalie och blinkie och det vat verkligen med vÀrme och skratt och inget negativt i det)
Jag trodde verkligen att du hade en Umik eftersom du verkar ha altt SKRATT, BLINKIE!!
Som sagt kurvorna skulle inte vara till MIG utan jag tror att mĂ„nga ÄR intresserade av att se vad man kan Ă„stadkomma med
rÀtt pÄ hÄrdvara,mjukvara, dÀmpning mm mm

Som sagt tagga ner vet ja för jag hade inte intentionen att göra dig putt !

Grattis till ett superrum och som sagt jag ser fortfarande fram mot rew kurvor vare sig du anser det vara fÄnigt

Hur lugnt som helst, mitt rum mĂ€ter ganska rakt, med en liten dipp vid 49 htz vid mittensittplatsen. Sedan Ă€r en helt rak kurva kanskeinte att föredra? En kurva sĂ€ger inte speciellt mycket, rummet kan ju mĂ€ta exakt rakt med lĂ„ta för jĂ€kligt Ă€ndĂ„. En del lika Öhman föredrar enbart damp, den jag har jobbat med jobbar med att ta bort förstareflex sĂ„ LCR blir sanslöst fokuserat men vid sittplatser vil man skapa headroom och dĂ€rmed majoritet diffusering. 

 

SĂ„ frĂ„gan Ă€r vad en kurva Ă€r vĂ€rd -  vad sĂ€ger en kurva eg? Att det mĂ€ter rĂ€tt rakt under 100htz Ă€r ju jĂ€ttebra dĂ„ Ă€r basen jĂ€mn, att jag har bas lĂ„ngt under 20 htz Ă€r ju ocksĂ„ bra. Att jag inte har nĂ„gra dippar i mid eller eller vid höga frekvenser Ă€r ocksĂ„ bra. Det vi upptĂ€ckte vid kalibrering Ă€r att i och med att det Ă€r dĂ€mpat fram och absolut ingen första reflex sĂ„ bostade vi lite över 15k htz - och det var dĂ„ en kombination av Trinnovs mĂ€tningar, och en egen mĂ„lkurva. MĂ€tningarna skiljer frĂ„n plats till plats och jag har Ă€ndĂ„ bara fem. 

 

Vad jag försöker sĂ€ga Ă€r att en REW inte sĂ€ger ett endaste skvatt - du vet inte vart i rummet jag mĂ€tt samt om det Ă€r efter Trinnovs Room optimizer samt vilken mitt ideal Ă€r - dvs vilken mĂ„lkurva jag har satt. 



#31

Postad 18 juli 2023 - 22:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 963 inlĂ€gg
  • 0

Hur lugnt som helst, mitt rum mĂ€ter ganska rakt, med en liten dipp vid 49 htz vid mittensittplatsen. Sedan Ă€r en helt rak kurva kanskeinte att föredra? En kurva sĂ€ger inte speciellt mycket, rummet kan ju mĂ€ta exakt rakt med lĂ„ta för jĂ€kligt Ă€ndĂ„. En del lika Öhman föredrar enbart damp, den jag har jobbat med jobbar med att ta bort förstareflex sĂ„ LCR blir sanslöst fokuserat men vid sittplatser vil man skapa headroom och dĂ€rmed majoritet diffusering. 

 

SĂ„ frĂ„gan Ă€r vad en kurva Ă€r vĂ€rd -  vad sĂ€ger en kurva eg? Att det mĂ€ter rĂ€tt rakt under 100htz Ă€r ju jĂ€ttebra dĂ„ Ă€r basen jĂ€mn, att jag har bas lĂ„ngt under 20 htz Ă€r ju ocksĂ„ bra. Att jag inte har nĂ„gra dippar i mid eller eller vid höga frekvenser Ă€r ocksĂ„ bra. Det vi upptĂ€ckte vid kalibrering Ă€r att i och med att det Ă€r dĂ€mpat fram och absolut ingen första reflex sĂ„ bostade vi lite över 15k htz - och det var dĂ„ en kombination av Trinnovs mĂ€tningar, och en egen mĂ„lkurva. MĂ€tningarna skiljer frĂ„n plats till plats och jag har Ă€ndĂ„ bara fem. 

 

Vad jag försöker sĂ€ga Ă€r att en REW inte sĂ€ger ett endaste skvatt - du vet inte vart i rummet jag mĂ€tt samt om det Ă€r efter Trinnovs Room optimizer samt vilken mitt ideal Ă€r - dvs vilken mĂ„lkurva jag har satt. 

Mitt tillvÀgagÄngssÀtt med REW har inte sÄ mycket med frekvensgÄngen att göra, det Àr ett target jag önskar.
DÀremot lÀgger jag ner större energi pÄ jÀmnt fallande efterklang, lÄgt o jÀmnt RT60, leta rÀtt pÄ reflektioner via impuls och framförallt jÀmn o fin fas.

Sitter dom grejerna dÄ lÄter det mesta bra i rummet.
Imho



#32

Postad 19 juli 2023 - 08:28

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Mitt tillvÀgagÄngssÀtt med REW har inte sÄ mycket med frekvensgÄngen att göra, det Àr ett target jag önskar.
DÀremot lÀgger jag ner större energi pÄ jÀmnt fallande efterklang, lÄgt o jÀmnt RT60, leta rÀtt pÄ reflektioner via impuls och framförallt jÀmn o fin fas.

Sitter dom grejerna dÄ lÄter det mesta bra i rummet.
Imho

Eftersom grejerna var kÀnda för akustikern sÄ valde han ÀndÄ att akustikreglera rummet vÀldigt mycket - som man ocksÄ se pÄ bilderna. Jag har aldrig hört torrare och snÀrtigare bas nÄgonstans. Det enda lilla problemet jag hade var i sweetspot - inte i nÄgra av de andra sittplatserna. En lite dipp pÄ 49htz - som basarna bak rÀtade upp utan en endaste lite touch pÄ eq. Vi boostade basarna fram runt 50htz - och basarna bak har en sjukt rak frekvensgÄng.

#33

Postad 19 juli 2023 - 11:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 963 inlĂ€gg
  • 0

Eftersom grejerna var kÀnda för akustikern sÄ valde han ÀndÄ att akustikreglera rummet vÀldigt mycket - som man ocksÄ se pÄ bilderna. Jag har aldrig hört torrare och snÀrtigare bas nÄgonstans. Det enda lilla problemet jag hade var i sweetspot - inte i nÄgra av de andra sittplatserna. En lite dipp pÄ 49htz - som basarna bak rÀtade upp utan en endaste lite touch pÄ eq. Vi boostade basarna fram runt 50htz - och basarna bak har en sjukt rak frekvensgÄng.

Mycket akustik Ă€r vĂ€gen att gĂ„ om det görs pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt  :)



#34

Postad 19 juli 2023 - 15:56

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 707 inlĂ€gg
  • 1

SĂ„ sant Johan. Vissa saker gĂ„r nĂ€stan inte att ha för mkt av, medan andra fĂ„r anvĂ€ndas lagom mkt. 



#35

Postad 25 augusti 2023 - 19:46

mass
  • mass
  • Amatör

  • 75 inlĂ€gg
  • 0
Fantastiskt inspirerande! All inđŸ„‚đŸ‘Œ

#36

Postad 27 augusti 2023 - 01:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlĂ€gg
  • 0

Snyggt rum!



#37

Postad 28 augusti 2023 - 07:46

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Fantastiskt inspirerande! All in

Tack sÄ hemkt mycket!

 

 

Snyggt rum!

Tackar!



#38

Postad 26 september 2023 - 08:00

jln
  • jln
  • LĂ€rjunge

  • 452 inlĂ€gg
  • 0
VÀldigt fin anlÀggning du har.
AnvÀnder du Supra DAC-XLR pÄ alla analoga signaler mellan processor och slutsteg?
NÀr man ser racket frÄn sidan sÄ ser det ut som kablar hÀnger i luften med en skyddsstrumpa runt kablarna. Du har aldrig funderat pÄ en kabelkanal pÄ vÀggen? Jag arbetar med elinstallationer och har vÀldigt svÄrt för kablar som inte Àr dragna 90deg och hÀnger i luften ;-).

#39

Postad 26 september 2023 - 13:54

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

VÀldigt fin anlÀggning du har.
AnvÀnder du Supra DAC-XLR pÄ alla analoga signaler mellan processor och slutsteg?
NÀr man ser racket frÄn sidan sÄ ser det ut som kablar hÀnger i luften med en skyddsstrumpa runt kablarna. Du har aldrig funderat pÄ en kabelkanal pÄ vÀggen? Jag arbetar med elinstallationer och har vÀldigt svÄrt för kablar som inte Àr dragna 90deg och hÀnger i luften ;-).

Tack - Yes. Supra DAC-XLR pĂ„ all utgĂ„ngar frĂ„n Trinnov. 

 

Ja, ungefĂ€r 170 m högtalarkabel komme rut frĂ„n trummet och hĂ€nger pĂ„ olika höjder i racket. Hyfsad ordning om man kollar de absolut senaste bilderna. TyvĂ€rr tog jag inte höjd för de kabellĂ€ngderna att sĂ€tta kabelrĂ€nnor pĂ„ vĂ€ggarna. Tanken frĂ„n början var att dölja allt med ett draperi eller liknande, och nu tycker jag faktiskt att det ser sĂ„ pass cleant ut att det Ă€r ok. Det fĂ„r gĂ€rna synas att detta Ă€r komplext och sanslöst mycket kabel, men Ă€ndĂ„ inte rörigt. 



#40

Postad 03 oktober 2023 - 20:44

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0

Fint reportage i Hemmabiotidningen! För oss som hÀnger hÀr sÄ var det kanske inte sÄ mycket nytt, men ÀndÄ kul att lÀsa! thumbsup.gif

 



#41

Postad 05 oktober 2023 - 14:20

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Fint reportage i Hemmabiotidningen! För oss som hÀnger hÀr sÄ var det kanske inte sÄ mycket nytt, men ÀndÄ kul att lÀsa!

Tack sĂ„ hemskt mycket - njuter varje dag faktiskt. 





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Provmontering nya duken
    DPC
    2024-05-05 12:34:08
  • Fästen på ny position och med offset
    DPC
    2024-05-05 10:03:39
  • Certifiering
    DPC
    2024-05-05 10:01:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.