Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

System Audio - Ljudkaraktär

168 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Platinum PL300 (Golvhögtalare) 5 9 (4) Inga priser
System Audio Ranger (Golvhögtalare) 9 9,27 (10) Inga priser
System Audio Ranger Master (Golvhögtalare) 1 9,14 (13) Inga priser
System Audio Mantra 30 (Golvhögtalare) 7 (0) Inga priser
System Audio Saxo 30 (Golvhögtalare) 4 8,33 (2) 5 990:-
System Audio Saxo 1 (Surroundhögtalare) 1 6,5 (1) 2 990:-
System Audio Aura 1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
SA-klubben! (System Audio). (653 inlägg) 1 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 1 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 6 år sedan
Monitor Audio Platinum (140 inlägg) 6 år sedan
Monitor Audio PL 300 (70 inlägg) 6 år sedan
B&W 685s2 eller Klipsch RP-150M för ett 5.1 system? (24 inlägg) 8 år sedan
Stativare till sovrummet (13 inlägg) 8 år sedan
bra stativhögtalare under 5000kr.. höjt budgeten till 7000kr (73 inlägg) 9 år sedan
Förstärkare och högtalarkablar till System Audio Ranger (11 inlägg) 10 år sedan
Högtalare för lägenhet, behövs det ta speciell hänsyn? (18 inlägg) 10 år sedan
Saxo 30 eller Dali Zensor 5. Vilka av dessa högtalare skulle ni köpt och va (6 inlägg) 10 år sedan
Fötter/Spikes till System Audio Ranger Master? (10 inlägg) 11 år sedan
Saxo 30 (13 inlägg) 11 år sedan
Vad är skillnaden i ljud om man går upp i pris? (1144 inlägg) 11 år sedan
Uppgraderingshjälp hemmabio (4 inlägg) 11 år sedan
gå över till 2-kanal (24 inlägg) 12 år sedan
Typ av högtalare i detta rum? (4 inlägg) 13 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 13 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan

#101

Postad 01 november 2012 - 13:21

Flame
  • Flame
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
hassesolo: Distade de hela tiden eller var det vid vissa frekvenser? Kan de ha varit en dåligt mastrad låt? Tänkte att de kanske är lite väl analytiska och då hör man extra mycket om de är en dåligt mastrad låt. Att de börjar dista redan vid 85 dB vilket är normal "njutningsvolym" för min del är lite oroväckande...

#102

Postad 01 november 2012 - 21:03

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Hur låter den disten som låter så illa? Jag minns en gång när jag hade en låt på bränd cd som lät helt underbart, bland det bästa jag hört. Sen förstod jag att den var helt "förstörd" av dist, som om den var körd genom en distpedal. Originalet sög. Ett indierockband från Australien ca år 2001.

Btw, har provlyssnat Mantra 60 med olika rörförstärkare. Ljuvligt!

Redigerat av egoBen, 01 november 2012 - 21:05.


#103

Postad 01 november 2012 - 21:25

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Tänkte att det kunde vara en bidragande orsak...en bekant hade en sådan och enl honom disstade den hörbart men jag vet ej då jag själv inte testat den.

Dock har jag väldigt svårt att tro att dessa SA disstar så tidigt som du skriver, de gångerna jag hört dom så ha de kunnat spela med låg disst (hörbar ialf) rätt högt upp i spl i jämnförelse med många andra normal stora golvare.


Jag har också svårt att tro det, mina distar ej å jag kan spela så att mina öron säger ifrån.
Kanske de lyssnat på ett måndags ex, eller så vill de spela disco volym.

#104

Postad 02 november 2012 - 00:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Som sagt det började inte dista ordentligt förrän på rejäl volym och då hade nog min 97-åriga farmor kunnat höra det.

Jag har själv varit med på en demo där personerna som dema och flera lyssnare njöt medan jag själv gick ut på grund av den jobbiga disten. Så det är helt klart olika mellan individer.

#105

Postad 02 november 2012 - 00:13

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0

hassesolo: Distade de hela tiden eller var det vid vissa frekvenser? Kan de ha varit en dåligt mastrad låt? Tänkte att de kanske är lite väl analytiska och då hör man extra mycket om de är en dåligt mastrad låt. Att de börjar dista redan vid 85 dB vilket är normal "njutningsvolym" för min del är lite oroväckande...


Du behöver inte vara orolig Flame!
Jag har spelat höga nivåer med mina Mantra ihop med Rotelstärkare och njutit i fulla drag :-)

#106

Postad 02 november 2012 - 00:29

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Haha vad lustigt! Läste inte MKarlssons inlägg när jag skrev mitt. Ja undrar om det är många som skulle uppleva SA som disthögtalare. Tur att jag inte har lika utvecklad hörsel som du har Karlsson.
Tycker jag har haft bra hörsel men när man blivit över 40 har säkert min hörsel blivit sämre förstås.

Redigerat av Mr Muskel, 02 november 2012 - 00:31.


#107

Postad 02 november 2012 - 01:28

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 4

Jag har själv varit med på en demo där personerna som dema och flera lyssnare njöt medan jag själv gick ut på grund av den jobbiga disten. Så det är helt klart olika mellan individer.


Alltså..... vad är det för fel på dig.....andra njöt o du va ensam att gå ut.
det säger ju ingenting om ljudet men det säger destå mer om dig, alltså du är likadan oavsett vilka talare det snackas om.

Redigerat av robert293, 02 november 2012 - 11:20.


#108

Postad 02 november 2012 - 03:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Haha vad lustigt! Läste inte MKarlssons inlägg när jag skrev mitt. Ja undrar om det är många som skulle uppleva SA som disthögtalare. Tur att jag inte har lika utvecklad hörsel som du har Karlsson.
Tycker jag har haft bra hörsel men när man blivit över 40 har säkert min hörsel blivit sämre förstås.

Nja, det handlar nog mer om att "lära" sig att bli uppmärksam på det, något som jag tror alla kan bli. T ex, hur många uppfattar allt man gör nu när de börja med hifi? De flesta har lärt sig att höra saker man kanske inte märkte på samma sätt i början. Samma här.

#109

Postad 02 november 2012 - 06:53

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
En fråga. Kan man ha distande hörsel? :rolleyes:

#110

Postad 02 november 2012 - 09:15

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Nja, det handlar nog mer om att "lära" sig att bli uppmärksam på det, något som jag tror alla kan bli. T ex, hur många uppfattar allt man gör nu när de börja med hifi? De flesta har lärt sig att höra saker man kanske inte märkte på samma sätt i början. Samma här.

Typ som att lära sig höra skillnad på kablar då menar du? ;) Håller annars med dig om att det kan vara olika mellan olika individer. Är själv känsligare än de flesta för när något är ostämt tex. Men har aldrig förstått vad du menar med dist. Menar du att det låter illa eller att det inte stämmer med originalet ur din synvinkel?

#111

Postad 02 november 2012 - 09:59

Unregistered12598281
  • Unregistered12598281
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 1
Det här va ju en så trevlig tråd som handlar om System Audios högtalare.
Sen ska vissa hoppa in och hojta om dist osv.
Kan vi inte släppa det och gå vidare. Tyckte det va riktigt trevligt att höra om allas upplevelser av SA.
Har själv aldrig lyssnat ordentligt på ett par, men man blir ju nyfiken.

Mvh Tweeter

#112

Postad 02 november 2012 - 10:00

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Låter illa, övertoner. Jag är inte ensam om denna åsikten heller.

#113

Postad 02 november 2012 - 10:04

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jag måste tydligen upprepa det jag redan sagt eftersom folk inte förstår vad jag skrev.

1. De distade inte på normala lyssningsvolymer. Då lät de bra.
2. När de pressades riktigt hårt så började dista kraftigt.

Jag tror helt enkelt att de flesta aldrig lyssnar på de nivåer vi lyssnade på när de började dista kraftigt. Därför känner de inte igen sig i min beskrivning av dist vid högt ljud.
Musiken var något av Rammsteins mer populära verk.

#114

Postad 02 november 2012 - 11:19

Flame
  • Flame
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Fast du skrev ju att de dista vid 85 dB, de är för mig inte partydunk eller högt. Rammstein säger mig en hel del, alla deras låtar har dist i sig och låter skit...case closed!

#115

Postad 02 november 2012 - 11:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Det var i alla fall högre än högtalarna klarade av för de höll på att gå sönder. Case closed. :rolleyes:

#116

Postad 02 november 2012 - 11:48

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Ja, sluta bråka nu och svara på mitt inlägg istället :P

#117

Postad 02 november 2012 - 12:27

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
85dB och "pressad riktigt hårt" låter som att SPL-mätaren kanske vara av tvivelaktig kvalitet :)

#118

Postad 02 november 2012 - 12:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Låter illa, övertoner. Jag är inte ensam om denna åsikten heller.

Respekterar din åsikt men har väldigt svårt att förstå den. För mig är det snarare tvärtom. Spelar ovanligt obekymrat och kontrollerat och blir aldrig elaka i de övre registerna. Har upplevt det lika dant på mässor som hemma, enbart positivt.

#119

Postad 02 november 2012 - 13:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Respekterar din åsikt men har väldigt svårt att förstå den. För mig är det snarare tvärtom. Spelar ovanligt obekymrat och kontrollerat och blir aldrig elaka i de övre registerna. Har upplevt det lika dant på mässor som hemma, enbart positivt.

Det var just sthlm mässan för 3-4 år sedan så de lät så illa att jag gick ut. Samma upplevde dvd-ai här på forumet.

Fast du skrev ju att de dista vid 85 dB, de är för mig inte partydunk eller högt. Rammstein säger mig en hel del, alla deras låtar har dist i sig och låter skit...case closed!

Det är en väsentlig skillnad mellan distande gitarrer och musik och distande högtalare.

Alltså..... vad är det för fel på dig.....andra njöt o du va ensam att gå ut.

Om du vill ha svar så får du höja nivån lite.


det säger ju ingenting om ljudet men det säger destå mer om dig, alltså du är likadan oavsett vilka talare det snackas om.

Nej, eftersom det finns flertalet högtalare som jag gillar,. Att jag sen har högre krav än vissa andra är ju knappast negativt.

#120

Postad 02 november 2012 - 14:01

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0

Har införskaffat ett par SA Aura 50 samt en Aura 10AV som center. Surrar kör jag vidare med mina gamla Infinity.
Tänkte dock uppgradera till 7.1 i form av ett par "high front".
Kör vidare med SA givetvis, och för att snåla in lite så har jag spanat in Saxo 8 som förutom priset även är mer slimmade än Auras motsvarighet.
Har inte lyssnat på Saxo men jag antar att det funkar bra att kombinera dessa?


Kommer säkert att funka hur bra som helst.

#121

Postad 02 november 2012 - 14:19

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Låter bra det. Får bli ett par sådana då :)

#122

Postad 02 november 2012 - 14:57

Unregistered12598281
  • Unregistered12598281
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Finns det några butiker i stockholmsområdet som för SA?

#123

Postad 02 november 2012 - 15:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Låter bra det. Får bli ett par sådana då :)

Berätta gärna hur det blev sedan. Har själv Aura 60 och samma center som du och är sugen på ett par surroundhögtalare. Tycker Talent är fina med sin platta konstruktion men 6200kr tycker jag är väl saftigt. :)

#124

Postad 02 november 2012 - 15:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det var just sthlm mässan för 3-4 år sedan så de lät så illa att jag gick ut. Samma upplevde dvd-ai här på forumet.


Det är en väsentlig skillnad mellan distande gitarrer och musik och distande högtalare.


Om du vill ha svar så får du höja nivån lite.



Nej, eftersom det finns flertalet högtalare som jag gillar,. Att jag sen har högre krav än vissa andra är ju knappast negativt.

"Det var just sthlm mässan för 3-4 år sedan så de lät så illa att jag gick ut. Samma upplevde dvd-ai här på forumet."

Att vilja lämna rummet har hänt mig många gånger, säger kanske inte alltid att högtalarna är kass hoppas jag. Värst har jag upplevt rummen med alldeles för mycket bas. Sedan kommer nästan alltid rummen med elektrostater. Martin Logan och Quad med rockmusik brukar få de flesta att resa sig och gå. Vill dock tro att dessa högtalare skulle prestera mer än ypperligt under bättre förutsättningar.
Det har ju hänt lite i sortimentet sedan 3-4 år. Vilken modell var det du lyssnade på då?

Vilka högtalare förutom dina Ino tycker du låter bra? Nämn gärna om möjligt även några som kostar lite mindre än dina dock. Lite över gränsen för de flest av oss nämligen. :)

Redigerat av laddie15, 02 november 2012 - 15:25.


#125

Postad 02 november 2012 - 15:34

Fangface
  • Fangface
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0

Berätta gärna hur det blev sedan. Har själv Aura 60 och samma center som du och är sugen på ett par surroundhögtalare. Tycker Talent är fina med sin platta konstruktion men 6200kr tycker jag är väl saftigt. :)

Will do!
Var oxå inne på Talant, men det blir lite väl saftigt med +6k för två high frontar tycker jag. Som surrar skulle jag nog köra på dom. Men det ligger lite längre fram i tiden...

Edit: Sådär ja, då var det beställt :D

Redigerat av Fangface, 02 november 2012 - 15:42.


#126

Postad 02 november 2012 - 17:31

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Det har ju hänt lite i sortimentet sedan 3-4 år. Vilken modell var det du lyssnade på då?

Tror det var någon master, master range eller dyl. Var rätt dyr.


Vilka högtalare förutom dina Ino tycker du låter bra? Nämn gärna om möjligt även några som kostar lite mindre än dina dock. Lite över gränsen för de flest av oss nämligen. :)

Går för mkt utanför trådämnet.

#127

Postad 02 november 2012 - 18:14

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Jag är ute efter ett par högtalare som inte spelar särskilt djup bas utan snarare snärtig bas. Jag tror jag måste provlyssna ett par små stativare från System Audio. Jag tyckte Mantra 60 lät fantastiskt bra i mitt hem, men basen blev för stor, 20 kvm räcker inte. Mina Dynaudio Focus 160 går snäppet för djupt med modernt producerad musik (önskar jag bodde lite större), så även mina Amphion Argon 2 Anniversary, båda två för övrigt förträffliga högtalare. Får bli en tur till affären runt knuten.

#128

Postad 02 november 2012 - 19:31

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 1

Tyckte det va riktigt trevligt att höra om allas upplevelser av SA.
Har själv aldrig lyssnat ordentligt på ett par, men man blir ju nyfiken.

Mvh Tweeter


Nu får du se till och gör det också:-) sen får vi höra vad du tycker.


#129

Postad 03 november 2012 - 11:52

Unregistered12598281
  • Unregistered12598281
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Ska se till att göra det. Upptäkte nu att de faktiskt finns på Reference Audio i Sthlm
Har en god vän som e på jakt efter nya högtalare och SA Aura 50 skulle passa hans plånbok rätt bra.

Själv e jag så jäkla nöjd så jag ska inte byta några högtalare just nu.
Men e nyfiken på båda mantramodellerna 30 och 60, känns som man får mycket högtalare för pengarna där. :)

Återkommer när jag faktiskt har hört något. Så länge får alla andra sprida sin välljudskunskap.

Mvh Tweeter

#130

Postad 05 november 2012 - 21:04

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Nu kommer ytterligare lite info om Mantra 50, men det är nog bara början, det lär bli recensioner och provlyssningar från många här gissar jag. Kanske nästa års storsäljare? :-)

http://www.hifi4all....d=2852&zoneid=1

#131

Postad 24 januari 2013 - 20:57

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Någon som kan ge ett utlåtande ang. skillnaden mellan explorer och master serien ? Tänker då på ljudkaraktären etc..

#132

Postad 28 januari 2013 - 07:41

knegar´n
  • knegar´n
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Har varit sugen på ett par SA högtalare ganska länge nu. Hittat två annonser på modellen 1750. Någon som har nån erfarenhet av denna modell? Har endast lyssnat på nyare modeller av SA. Men begagnat är ju alltid fördelaktigt rent prismässigt...

#133

Postad 05 februari 2013 - 20:39

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Någon här på forumet som lyssnat på Mantra 70 är den lik Mantra 60 eller bättre?

#134

Postad 06 februari 2013 - 00:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Redan nya mantra 50 ska vara bättre än 60, så 70 le vara mycket bättre. Om det är så mycket så att det kan försvara prislappen är dock upp till var och en :)

#135

Postad 08 februari 2013 - 08:32

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Fast du skrev ju att de dista vid 85 dB, de är för mig inte partydunk eller högt. Rammstein säger mig en hel del, alla deras låtar har dist i sig och låter skit...case closed!


85 db utan peakar 3 m från högtalaren är högt, jag lovar.
Så högt brukar aldrig jag lyssna.

#136

Postad 19 februari 2013 - 22:16

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Var och lyssnade på sa-505 idag. Tyckte det låt riktigt bra. Ser att det finns en sa-705 också. någon som vet skillnaden? Samma spec bara att 705 är en cm djupare.

#137

Postad 24 februari 2013 - 00:35

knegar´n
  • knegar´n
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 1
Sålde mina Monitor Audio Rx8 förra lördagen, dessa ersattes i måndags av ett par Mantra 30.
Var först inne på Aura 50 men tyckte efter direkt jämförelse i butik att Mantra 30 spelade bättre. Ljudet "släppte" bättre från högtalaren. Tyckte först att Mantran såg väldigt liten och klen ut med sina få och små element. Men oj vad överraskad jag blev när vi kopplade in dom. Har även lyssnat till Mantra 60 vid ett tidigare tillfälle men kom ganska snabbt fram till att dessa skulle bli för stora för mitt nya vardagsrum som är på ca 16kvm.
Så det blev som sagt att jag slog till på ett demoex av Mantra 30 istället, fick hyfsad rabatt också :-)
Är mycket nöjd med ljudet och det känns lite som att jag hittat hem i ljudideal med dessa högtalare, fin separation, klar och tydligt diskant och mellanregister och basen kan drämma till riktigt rejält!

Trevlig helg!

#138

Postad 24 februari 2013 - 02:42

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Härligt knegarn! Njut på bara :-)

#139

Postad 24 februari 2013 - 02:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

85 db utan peakar 3 m från högtalaren är högt, jag lovar.
Så högt brukar aldrig jag lyssna.


+1

Förutom att jag inte brukar lyssna så starkt. :P
85dBA är starkt på lyssningsplats.

Jag älskar SA. Allt från den minsta modellen upp till den största låter svinbra, även att dom säjer ifrån ganska tidigt.. Men dom kostar ju inga jättepengar.

Lyssnade på ett par Vienna på mässan förra helgen. Golvare. Kostade "bara" 24 tusen. Kommer inte ihåg modellbeteckningen.
Lät också svinigt jävla bra för pengen. :)
Också små lådor med en väldigt liten elementbestyckning.

#140

Postad 24 februari 2013 - 08:25

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Köpte själv sa-505 en gammal model från SA som telemekano i gbg har några kvar av. betalade 2495:- med en färg som kostade 200 mer.
Spelar med punch och lagom dämpad diskant. Många högtalare jag lyssnat på har för ljus karaktär. Har inte lyssnat så mycket på övriga SA. Med sa-505 har jag hitta den lilla högtalare jag letat efter driv, punch och en diskant som jag tror alldrig kommer bli för ljus.

#141

Postad 24 februari 2013 - 19:01

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Har lyssnat på både SA Ranger Master och SA Mantra 60. Av de båda så lät Mantra 60 betydligt bättre, Ranger Master hade skrikig och jobbig diskant i de högre tonerna. Mantra 60 kändes varmare och absolut inte jobbig att lyssna på länge. Båda högtalarna drevs med en Primare i21 om jag inte minns fel.

Karaktären var hyffsat lik modellerna emellan, skillnaden kom i högre registret då Ranger Master blev skrikig.

#142

Postad 10 maj 2013 - 07:44

Unregistered4da3969c
  • Unregistered4da3969c
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Kommer jag att stöta på patrull om jag försöker driva ett par Ranger Master med min 22 Wpc rörförstärkare (klass A)?

#143

Postad 10 maj 2013 - 09:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Kommer jag att stöta på patrull om jag försöker driva ett par Ranger Master med min 22 Wpc rörförstärkare (klass A)?

Effektmässigt, nej. Men SA överlag behöver bra kontroll i basen för att leverera just det de är så bra på. Kör själv mina Aura 60 med Sugden A21A, 20W klass A men inte rör. Jämfört med min hembioreceiver blir "start och stopp" väsentligt distinktare inte minst i basen. Det blir helt enkelt roligare och mer levande att lyssna till.

Så, alltså en förstärkare med bra kontroll snarare än mycket effekt. :)


#144

Postad 11 maj 2013 - 08:41

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Någon här på forumet som har SA Aura1 i sitt system och kan ge ett utlåtande vad ni tycker om de små högtalarna?

#145

Postad 11 maj 2013 - 10:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på sas dyrare stativare & är absolut inte imponerad. Dom låter ansträngt redan vid måttlig volym & jag skulle inte rekommendera dom alls. lådan är nog för liten för att göra bra ifrån sig.

#146

Postad 11 maj 2013 - 11:11

Unregisteredbcefb309
  • Unregisteredbcefb309
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Tack Zartok för dina synpunkter på SA stativare, men det finns andra som inte tycker som du.
http://www.ljudochbi...em-audio-aura-1
Vi får se vad jag tycker om lilla Aura1 när den kommer hem till mig.

#147

Postad 11 maj 2013 - 11:25

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Jag har läst Hifi & Musik i många år och jag har endast en enda gång läst en riktig sågning om en högtalare. Det var en Swans modell för övrigt.

Så du kan googla på vilket märke som helst och du kommer att hitta positiva åsikter om den i någonstans. Enligt mitt sätt att se det så beror det på annonseringen i tidningen och inte på att produkterna alltid är bra.

Skulle absolut gå mer på Zartoks tyckande än vad som står i en tidning. Skulle tro att Zartok är långt mer objektiv än vad en tidning är.

Får hoppas att du gillar högtalaren! :)

#148

Postad 11 maj 2013 - 12:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Sugen på att höra något från denna tillverkare. Någon i Göteborgsområdet som är sugen på besök? Återgäldar såklart med besök hemma hos mig! Pm:a vid intresse!

#149

Postad 11 maj 2013 - 12:59

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag har läst Hifi & Musik i många år och jag har endast en enda gång läst en riktig sågning om en högtalare. Det var en Swans modell för övrigt.

Så du kan googla på vilket märke som helst och du kommer att hitta positiva åsikter om den i någonstans. Enligt mitt sätt att se det så beror det på annonseringen i tidningen och inte på att produkterna alltid är bra.

Skulle absolut gå mer på Zartoks tyckande än vad som står i en tidning. Skulle tro att Zartok är långt mer objektiv än vad en tidning är.

Får hoppas att du gillar högtalaren! :)

Givetvis skall en tidnings, liksom alla andra omdömen, bara tas som en grov vägledning. Tycker oftast att man faktiskt känner igen sig hyfsat i de ljudbeskrivningar tidningarna ger. Smak och tycke är ju sedan något helt annat. Dessutom så kan det ju låta tämligen olika i olika miljöer också.
Så att kategoriskt avfärda tidningars omdömen tycker jag är en smula orättvist.
Zartoks omdömen må ju vara opåverkade av reklambranschens ekonomiska påtryckningar, men såger sannolikt ändå inte mer om vad du kommer tycka än vad tidningarna gör.

Har själv inte hört Aura 1. Har själv Aura 60 och Aura 10AV. Däremot kan jag säga att Saxo 1 låter fantastiskt, trots att den fått lysande omdömen i Hifi&Musik. :)

#150

Postad 11 maj 2013 - 13:13

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Sugen på att höra något från denna tillverkare. Någon i Göteborgsområdet som är sugen på besök? Återgäldar såklart med besök hemma hos mig! Pm:a vid intresse!


Hemmabioconsult har SA.

Var själv där förra veckan o lyssnade på Ranger



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Provmontering nya duken
    DPC
    2024-05-05 12:34:08
  • Fästen på ny position och med offset
    DPC
    2024-05-05 10:03:39
  • Certifiering
    DPC
    2024-05-05 10:01:34
  • Ramprofil nya duken
    DPC
    2024-05-05 10:00:23
  • Låda 2
    DPC
    2024-05-03 07:22:55
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.