Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Ascendo subwoofers

16 svar i trÄden
  • Please log in to reply

#1

Skickat 16 februari 2024 - 13:45

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 0

TÀnkte starta en trÄd om Ascendo, en tysk tillverkare av högtalare och slutsteg. De Àr mest kÀnda för sina subwoofers och det vore kul att kunna diskutera dem i en trÄd hÀr pÄ minhembio!

 

De har subwoofers i mÄnga olika storlekar och med olika inriktning som kick, infra och overall. Finns ocksÄ i ett mk brett spann prismÀssigt frÄn rimligt lÄgt prissatta till riktig high end.

 

Ascendo presenterade en ny subwoofer pÄ ISE nu 2024. Den heter the16 subactive sealed och Àr som det lÄter en 16" sluten, aktiv subwoofer. Priser finns Ànnu inte i SE men i UK kostar den 2800 pund och ger en fingervisning om vad den kan tÀnkas kosta hÀr i Sverige. Jag som har ett Ascendosystem för övriga högtalare blev intresserad av denna som skulle passa storleksmÀssigt och potentiellt vara en bra uppgradering.

 

Ngn mer som Àr intresserad av Ascendos subwoofers och kanske till och med Àger en eller flera?



#2

Skickat 20 februari 2024 - 09:24

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 0

SĂ„g en film med Ascendo frĂ„n ISE dĂ€r de talar om nya 16". LĂ„ter mkt lovande. Den har fĂ„tt priset 2600 euro i EU. Det Ă€r ett bra pris och kommer ge en vass konkurrent till mĂ„nga andra tillverkare som lĂ€r svettas. TredjepartsuppmĂ€tning pĂ„gĂ„r och kommer visas inom kort. Vissa leverantörer har redan dessa för demo, hoppas det gĂ„r att lösa i SE ocksĂ„. 



#3

Skickat 20 februari 2024 - 13:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 974 inlĂ€gg
  • 0

Tycker vi kan snacka o allt Ascendo tillverkar.
Dom har sin egen lite roligare syn pÄ grejer vilket iaf jag uppskattar.
 

 

Men till subsen, att tillverka bÄde 50 och 80" subs Àr i mina ögon en konstig vÀg att gÄ.
NÄgot sÀger mig med att sÄ stor koner inte Àr speciellt bra alls om man inte sitter 10 - 20m ifrÄn.
Och för dom pengarna dessa subs kostar sÄ kan man mÄla ett rum med 18" IB

Fast extra mycket kudos till dom iaf.



#4

Skickat 20 februari 2024 - 13:54

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 0

GÀrna för mig Johan! Jag har sjÀlv mest erfarenhet av deras "vanliga" högtalare för öron och höjdlager som ger riktigt bra möjligheter och prestanda i olika prisklasser. Ser sjÀlv deras The 12 PRO BE som dröm-LCR.

 

De backar upp varför de tycker det Àr en bra vÀg i olika medier, hemsida mm. Att de större elementen har snabbare respons, lÄg group delay och bara krÀver en plats och förstÀrkare. Men de Àr absolut inte lÀtta att fÄ in i ett vanligt rum och kostar enorma pengar.

 

Jag har lyssnat pÄ tvÄ anlÀggningar med infra. Ena med 32", andra med 80". I första fallet satt man kanske 4 meter ifrÄn, inga konstigheter. Andra nÄgra meter till. Den sistnÀmnda var helt crazy. I form av fysisk upplevelse dÄ, det var inte sÄ att det var jobbigt för öronen.

 

Men du har helt rĂ€tt att kost Ă€r en utmaning. 


Det hÀr inlÀgget har Àndrats av DPC 20 februari 2024 - 13:55


#5

Skickat 20 februari 2024 - 14:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 974 inlĂ€gg
  • 0

Egentligen nÀr jag tÀnker efter sÄ bör inte storlek pÄ talspole/utformningen av kon pÄverka sÄ lÄga frekvenser.

IB Àr inget man kan köpa fÀrdigt vilket givetvis Àr en negativ sak för mÄnga.

Jag har spelat med högtalare med hög kÀnslighet dom senaste 20 Ären och koax kan bli Förbaskat bra.
Och det finns inte en chans att jag gÄr bort frÄn Pro element, nÄgonsin.



#6

Skickat 21 februari 2024 - 14:00

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 0

Kan inte annat Àn hÄlla med om att högtalare med hög könslighet och koax gör det bra. Jag Àr nog fast i det tills vidare och PRO.

 

VÀntar pÄ mer info om nya 16". Sen fÄr vi se om det Àr ngt att satsa pÄ.



#7

Skickat 21 februari 2024 - 17:53

Anton
  • Anton
  • ForumrĂ€v

  • 739 inlĂ€gg
  • 0
Gillar deras tÀnk och hur allt Àr designat!

Ska jag uppgradera frÄn JBL HDI sÄ Àr deras The 15 Pro med aktiv delning högst upp pÄ listan.

#8

Skickat 02 mars 2024 - 08:46

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 1
Jo, de har en linje med hur de bygger!

HÄller med Anton, de Àr drömhögtalare tillsammans med deras DNA steg. Jag har ögonen pÄ den passiva 12-tumsversionen med berylliumdiskant. Men behöver lyssna pÄ en sÄdan innan det kan bli aktuellt, ett annat Är ska tillÀggas.

Fick lite mer info om nya 16” subben. Steget kommer likna det som finns till tolvan idag, fast med mer effekt. SĂ„ man kan stĂ€lla in en del saker, men inget fancy. Rakt pĂ„ och prestanda. Listpris hamnar kring 35’, sĂ„ det blir en mkt svĂ„r konkurrent till svs som skenat ivĂ€g i pris. Mina nuvarande sb16 ultra Ă€r listade till 39’ idag. Det spekuleras om evolution senare i Ă„r som dĂ„ kommer konkurrera.

Börjar skissa pÄ version 3.0 av min bio. Basar blir en del av det.

#9

Skickat 24 mars 2024 - 08:40

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 0

Nu finns nya the 16 active pÄ Ascendos hemsida:

 

THE16 SUB ACTIVE SEALED subwoofer, bass output, low distortion, affordability (aia-cinema.com)

 

Blir spĂ€nnande att se nĂ€r mĂ€tningar adderas, de ska vara pĂ„ gĂ„ng. Det börjar ocksĂ„ ramla in kundomdömen som Ă€r mkt positiva. 



#10

Skickat 25 mars 2024 - 07:41

jln
  • jln
  • LĂ€rjunge

  • 452 inlĂ€gg
  • 0

Ser lovande ut.

Jag fÄr inte ihop lÄdmaterialet dvs HDF eller MDF.

The enclosure is made from HDF

Enclosure: Internally braced medium density fiber-board (MDF)



#11

Skickat 25 mars 2024 - 11:35

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 0
Mitt minne sÀger att Geoffrey sa i en intervju att det Àr mdf. SÄ tekniska listan bör vara det som stÀmmer. Minns ocksÄ att det var snack om att den inte var gjord i björk ply som vissa high end Àr gjorda av.

#12

Skickat 29 mars 2024 - 08:35

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 0

Nu har Ascendo adderat extern parts mÀtningar för the 16 active. SÄ nu gÄr den att jÀmföra mot andra som ocksÄ uppvisar mÀtningar. Jag tycker den ser riktigt lovande ut.



#13

Skickat 12 april 2024 - 07:53

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 974 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr en tuff nöt att bygga smÄ slutna subs och fÄ bra output allra lÀngst ner och jag hÄller med - ser lovande ut.
Det hade varit guld att fÄ komprimering och distvÀrden vid full output med.


 



#14

Skickat 12 april 2024 - 08:40

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 0

HÄller med, saknar den datan. Just de tvÄ parametrarna, vid sidan av output lÄngt ned och artikulerad bas Àr det jag vill förbÀttra med ett byte.

 

Ni kanske har sett att det droppar in kundomdömen pÄ olika siter? De Àr mkt nöjda med hur the 16 presterar. LÄter nÀstan osannolikt bra.



#15

Skickat 28 april 2024 - 09:17

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 0

För den som bor i nÀrheten av therock sÄ finns nu Ascendo the 16 pÄ plats. Shootout pÄ gÄng ocksÄ mot ett par andra modeller. Hade lÀtt Äkt och lyssnat om jag inte vore 57 mil bort..



#16

Skickat 05 maj 2024 - 11:38

DPC
  • DPC
  • ForumrĂ€v

  • 717 inlĂ€gg
  • 0

LÀser att the 16 nu Àr kalibrerad och redÄ för shotout mot tre andra basar. Riktigt trevligt och proffsigt initiativ av therock. Ser fram emot att lÀsa utkomsten och upplevelsen.



#17

Skickat 05 maj 2024 - 18:01

Anton
  • Anton
  • ForumrĂ€v

  • 739 inlĂ€gg
  • 0

Ja detta ska bli riktigt spÀnnande!





1 anvÀndare lÀser den hÀr trÄden

Medlemmar: 0 - GÀster: 1 - Anonyma anvÀndare: 0

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.