Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BenQ 7800 vs. PLV-Z3

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 August 2005 - 19:14

johanjohanjohan
  • johanjohanjohan
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Är precis som många andra här på forumet i projektortankar och har väl fastnat för två olika, en DLP och en LCD. BenQ 7800 vs. PLV-Z3, många verkar mena på att 7800 slår Z3 bildmässigt ganska klart men samtidigt verkar alla med Z3 vara väldigt nöjda med denna. Skulle vara väldigt tacksam med guidning i det här valet. Någon som har erfarenhet från båda dessa projjar!!?? Vad tycker ni är ett rimligt pris på dessa pjäser beg. med en lamptid på runt 200h?

Tack för hjälpen
MVH Johan

Postad 07 August 2005 - 19:42

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0

Är precis som många andra här på forumet i projektortankar och har väl fastnat för två olika, en DLP och en LCD. BenQ 7800 vs. PLV-Z3, många verkar mena på att 7800 slår Z3 bildmässigt ganska klart men samtidigt verkar alla med Z3 vara väldigt nöjda med denna. Skulle vara väldigt tacksam med guidning i det här valet. Någon som har erfarenhet från båda dessa projjar!!?? Vad tycker ni är ett rimligt pris på dessa pjäser beg. med en lamptid på runt 200h?

Tack för hjälpen
MVH Johan

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag ser det .
7800
+ bilden allt ok
- rengnbågar (om man har problem med det)
- ljudnivå

z3
- bilden (gämfört men 7800)
+ ljudnivå
+ lensskift

Mvh:ML

Postad 08 August 2005 - 09:36

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
Såg att du PM:at mig johan.

Svarar här då.

Personligen valde jag BenQ 7800 före texSanyo Z3 och Panasonic AE700, i mitt tyckte är bilden så mycket bättre, svärtan, färgerna, renheten i bilden och den totala avsaknaden av pixlar(ja, i mitt tyckte så ser jag pixlarna lättare på en 720p LCD än en 576p DLP)
Projektorn låter ungefär lika mycket som min polares Hitachi PJ-TX100.
Visserligen kan fläkten anses som störande, men allt är ju relativt.
RGB flimmer såg jag väldigt lite av på denna, vet inte hur känslig jag är, visst kan jag se själva fenomenet, men det är en annan sak om man mår fysiskt dåligt av det.
Nu när det går att få BenQ 7800 för 13 000 så har det faktiskt slagit mig med ett återköp :) av denna fina projje.

Jag röstar fortfarande för BenQn.

Lycka till med vad du än köper.

//Cineoholic

Postad 08 August 2005 - 13:09

dgertmo
  • dgertmo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Så länge du inte har problem med projektorn från BenQ så skulle jag rösta för den med. Men får du problem och behöver ringa deras helpdesk så får du inte lika roligt längre. Råkade ut för detta med min förra och där hon som svarade nästan bad om ursäkt för att jag gjort ett dåligt val i att köpt en projektor från BenQ. Känns sådär kul då..

Ringde till dom vid 6 tillfällen där samma tjej svarade varje gång och lovade att undersöka mitt problem och återkomma. 4 månader senare fick jag löst problemet själv och dom hade då ännu inte hört av sig.

Postad 08 August 2005 - 13:41

Unregistered6675e297
  • Unregistered6675e297
  • Forumräv

• 921 inlägg
  • 0
Hehe skämtar du eller :) , BenQ skall ha bland de bästa service som finns.
Jag personligen hade inga problem, men när jag kontaktat som så har jag fått väldigt kvicka svar.
Alla jag hört som har haft kontakt med BenQ har bara haft positivt att säga.
Du kanske har haft oturens otur och fått någon väldigt oängagerad service person som helt enkelt inte bryr sig.

//Cineoholic

Postad 08 August 2005 - 14:04

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
bildmässigt är 7800 bättre än Z3:an det är väl inte många som säger emot det, dessutom är den "pal" upplöst så för dvd-material är den perfekt.

svärtan, kontrasten, djupet är bättre på 7800.

saken är den att 7800 har alltid varit en bra bit dyrare än Z3:an så folk har inte riktigt valt mellan dessa två utan det brukar vara Z3:an mot MT200, 4805 m.m.

har du tänkt att köra 720p material eller kanske använda projjen för dator burk så kommer Z3:ans upplösning väl till hands men å andra sidan så fungerar 720p material bra på en 576p projj och du märker säkert inte så jätte stor skillnad på en HD-film mellan Z3:an och 7800.

stör du dig inte på RBE så är 7800 ett bättre val enligt mig om du hittar en bra och seriös butik som har den till ett bra pris.

Benq:s support skall dessutom vara grym

Redigerat av ZoomAir, 08 August 2005 - 14:07.

Postad 08 August 2005 - 14:07

dgertmo
  • dgertmo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har bara hört gott om BenQ sen tidigare och hade det i åtanke när jag valde projektor. Men gissa om jag blev besviken.

Hoppas att jag är ensam om detta och haft höjden av otur bara. Hon som svarade sa iofs att hon precis börjat, men man har inte riktigt överseende för det när man väntat i 4 månader..

Postad 08 August 2005 - 14:44

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Hade själv just PE7800 som projektor förut och den ger en suverän bild för pengarna. Är bättre än alla budget DLP samt klart bättre bild än Z3 och AE700. Själv har jag dock lite svårt med RBE och PE7800 var ganska svår för mig.

dgertmo: Ja du måste haft väldigt oflyt tyvärr. Jag fick problem med glapp i DVI kontakten på min och det löste sig på två röda...Sen fick jag utskickad ett exemplar av dem som av nån anledning hade sämre svärta och lite mer dithering, ringde in och frågade om det. Tog en dag sen ringde europeiska service chefen ut till mig och bad om ursäkt, sen skicka de ut ett helt nytt exemplar och jag kunde ha kvar gamla tills jag försäkrat mig om att den nya var bättre.

BenQ får två stora tummar upp i service från mig!

Postad 08 August 2005 - 14:53

dgertmo
  • dgertmo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Låter som om jag hade rejält oflyt med andra ord.
Dom var iofs väldigt snabba på att skicka ut en ny till mig och ruskigt skönt att slippa dra med sig projjen till affären och behöva vänta i flera veckor för att dom skall laga den.

Då skall jag inte skrämma fler eller komma bort från tråden alltför mycket.

Lycka till med valet iaf...

//Daniel

Postad 08 August 2005 - 15:53

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Jag måste stämma in i vad flertalet iofs redan har sagt. Stör man sig inte på RBE och/eller eystrain så kan inte Z3:an ens ge Benqen en god match. Den är helt enkelt inte i närheten bildkvalitetmässigt.

Däremot ska man vara försiktig vid DLP-köp då eyestrain är en enorm brist med denna teknik. Jag blev till slut tvungen att ge upp och motvilligt sälja min Benq 7800 pga det. Annars ger den en väldigt bra bild som jag personligen verkligen inte tycker att någon projektor i dess nuvarande prisklass kan matcha.

Ta bara en ordentlig titt på DLP så du itne lider av RBE/eyestrain.

Postad 08 August 2005 - 20:07

johanjohanjohan
  • johanjohanjohan
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hej igen!
Tack så mycket alla för hjälpen, fått mycket av precis den informationen som jag behövde. Vad som återstår för mig är att gå och kika på några fler DLP projektorer och verkligen känna efter hur mycket jag störs av RBE. Om det inte är något större problem så kommer jag nog satsa mina slantar på en 7800 och om jag känner att jag störs mycket satsar jag i stället på en Z3, för som det verkar är det ingen som slår dessa två i prisklassen, med andra ord ett ganska delikat problem :) . Känns iofs som om 7800 är ändå mer projektor för pengarna (Båda ligger i nuläget på ca 13.000 på nätet EDIT: 7800 ligger på 14000, sorry) men 7800 var väl betydligt dyrare när den kom om jag minns rätt!?
Vet någon en bra och seriös återförsäljare där man kan få kika på både en Z3 och en 7800. Verkar som om BenQ inte har så många återförsäljare i Sverige!?

Finns det någon som kan svara på hur bra dessa två är när man kopplar till dator. Som jag förstått det är Z3 med sin höga upplösning riktigt riktigt bra ihop med dator men hur pass bra är 7800?

Har också övervägt att köpa någon av dessa beg (bla från B8 men han hade tyvärr sålt sin :P ) Någon som kan ge några bra råd vid beg köp av dessa två, något man bör ha lite extra koll på. Är det någon skillnad mellan LCD och DLP i detta sammanhang? Vad är en lämplig maxtid på lampan och ett lämpligt pris?

Återigen tack för hjälpen.
JJ

Redigerat av johanjohanjohan, 08 August 2005 - 20:08.

Postad 08 August 2005 - 21:29

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Jo jag hade ju tyvärr det :)

Angående återförsäljare kan det ju vara svårt då Benq trots allt har släppt en ny modell nyligen. Vet faktiskt ingen som fortfarande har 7800:an uppe för beskådning tyvärr. Du hade gärna fått titta hos mig annars om du varit lite snabbare :P

Angående Benqen kopplad till en dator kan jag inte ge annat än Med Beröm Godkänt. Spel, foton, DVD och HD-klipp såg alla hur bra ut som helst. Själv har jag i stort sett bara kört DVD från datorn vilket ju kräver lite trixande med program och annat, men ger en utmärkt bild med rätt komponenter. Att spela från PC:n var en fröjd och att visa otroligt färgklara semesterbilderna på hundra tum får polarna att somna lite senare än vanligt iaf :blink:

Pris begagnat får väl viktas mellan nypris, lamptid och garantitid kanske. Det blir ju alltid en personlig bedömning vad man är villig att lägga på en begagnad, men att köpa en som börjar närma sig slutet på sin lamptid bör ju såklart innebära ett rejält prisras.

Kolla främst efter döda pixlar (främst på LCD), men kanske också så att alla ingångar och sånt fungerar som de ska (även om jag sällan hört om projektorer som falerat på just det sättet). Damm på panelerna (LCD igen) är kanske inte heller så roligt att börja sin projektorkarriär med.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.