Har nyligen stått i valet av att köpa nya högtalare. De jag funderade på var bl a Dynavoice M-65, Infinity Primus 250 och 360.
Fick mina Primus 360 i går. Har således inte kunnat lyssna på dessa i någon större omfattning. Hade tidigare Dynavoice Magic F-6, och kan med en gång säga att det är ett riktigt uppköp. Trots att Primusarna är helt oinspelade lät de bättre över alla register. Det var iofs något jag räknade med när jag köpte dessa. När det gäller basen så tror jag att specen säger att Dynavoice Magic F-6 skall spela lägre än Infinity Primus 360. Så var dock inte fallet. Vet ej om jag läste rätt på specarna, men Primusen lät mycket bättre i de lägre frekvenserna.
Även när det gäller byggfinishen måste jag säga att 360 känns och ser mycket bättre ut än Dynavoice Magic F-6. Hur finishen är på de andra Dynavoice modellerna vet jag dock inte. Skall dock tillägga att jag förutom byggfinishen på själva ytan på Dynavoice Magic F6 (high glossy), var mycket nöjd med mina Dynavoice F-6 tills jag fick mina nya. Skall även ha kvar dessa till ett annat rum.
Eftersom det bara är Dustin som säljer Primus 360, så hade jag inte haft någon möjlighet att lyssna på dessa när jag beställde dessa. Jag hade bara lyssnat på den mindre Primusen 250. Medan jag väntade på leveransen (360 var restförd på Dustin, men har nu kommit in igen), fick jag möjlighet att både se och lyssna på Primus 360 hos en privatperson. Den största skillnaden som jag märkte under denna korta lyssningsession (med olika elektronik) var att basen var bättre på den större 360.
När det gäller priset fick jag tag i Primus 360 till den nedsatta priset 3 195 kr. Då var prisskillnaden mot Primus 250 så obetydlig att jag gick på den större modellen. Jag ville dessutom ha ett par i svart finish. Vet ej om 250 finns att få i svart?
Tittade även tidigare på Dynavoice M-65. Valde dock bort den mot båda Primusarna. Över 1 m hög och 40 cm djup, blev lite för stort. Trodde även att jag skulle få en bättre högtalare genom att välja en Infinity.