Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Teknisk jämförelse av stora LCD TVs (37"+)

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 September 2005 - 21:18

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Jag tycker det är rätt svårt att hålla varje LCD TVs för och nackdelar i huvudet och ta ett rimligt beslut om vilken TV som är det bästa köpet.
Så, jag bestämde mig för att försöka sätta ihop någon form av tabell för att jämföra alla de olika modellerna.
För att hålla tabellens storlek inom rimliga gränser så tar jag endast med modeller som är 37" eller större.
Tabell över LCD TVs

Kompletteringar och korrigeringar mottages gärna.
I första hand vill jag ha länkar till apparaternas manualer, men jag är givetvis tacksam om ni letar rätt på de olika egenskaperna i manualerna åt mig.

Redigerat av ampz, 28 September 2005 - 21:19.

Postad 28 September 2005 - 21:24

Unregistered9ef7f033
  • Unregistered9ef7f033
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Mkt bra initiativ! Lägg till denna Atec också, är helt klart en konkurrent i budget-klassen.
http://www.komplett....=313425&cks=SER

EDIT: Version 2 av Viewpia 37" har väl 4:3 -> 16:9 ZOOM? Eller? Annars går den bort illa kvickt.

Redigerat av Unregistered9ef7f033, 28 September 2005 - 21:26.

Postad 28 September 2005 - 21:29

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Gärna, om du hittar en manual åt mig.
Internetbutikernas tekniska beskrivningar av produkter brukar aldrig stämma, och över hälften av de egenskaper jag har i tabellen finns ej på butikernas websida.
Det händer titt som tätt att även manualerna är felaktiga, men det är inte lika vanligt, och skulle det vara ett allvarligt fel i manualen så har man rätt att reklamera hela apparaten och få ersättning för fraktkostnaderna.

Jag har ännu inte sett någon som kunnat verifiera vilka fel som verkligen blivit fixade i version 2 av Viewpian.
Även version 1 av Viewpian skulle ju ha både 4:3 -> 16:9 ZOOM och 4:3 -> 14:9 ZOOM enligt manualen...

Redigerat av ampz, 28 September 2005 - 21:32.

Postad 29 September 2005 - 10:47

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
LG maskinernas manualer (LP1/LZ31) går att ladda ner på svenska här:
http://nordic.lge.co...amModelCode=LP1

Glömm inte att välja produkt LCD TV.

Redigerat av B BUS, 02 November 2005 - 08:32.

Postad 29 September 2005 - 11:29

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
JAg tycker att JVC har hemskt dålig service man måste köpa Manualen... ;)

http://www.jvc.se/manual-request.php

Postad 29 September 2005 - 11:35

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Kanon. Eftersom vissa (Acer?) verkar ha fläkt, vore det väl bra om man kunde ha ett fält för detta. Inge kul när fläktlagren blir lite slitna och börjar låta...

Postad 29 September 2005 - 21:58

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Jämförelsetabellen är nu updaterad med en hel del ny info och ännu flera modeller.
Frågetecken betyder att uppgiften är tvetydlig i manualen, eller att jag bedömer uppgiften i manualen som opålitlig. Det är jättebra om folk som har tillgång till respektive modell kan verifiera dessa uppgifter.
Hittar ni manualer och/eller har kompletterande uppgifter så är det bara att säga till.
Det kan vara fel i tillverkarnas manualer, och jag kan ha skrivit fel nånstans. Säg till om något i tabellen inte verkar stämma.

tgh: Bra poäng med fläktar... Det är dock inte så vanligt med fläktar på LCD apparater, och det är knappast något de brukar skylta med i manualen. Jag har dock lagt till upgift om kylfläkt i en av de nya modellerna jag lagt in.
Om ni vet att någon specifik modell har fläkt så säg gärna till så lägger jag med det i listan. Om det blir mer än två-tre stycken så kanske jag ger fläktarna en egen kolumn.

B_BUS: Tack. Har lagt in mer LG-upgifter nu.

Biggles2002: Jupp. JVC suger. Så länge det inte går att få tag på pålitliga specifikationer om deras modeller så kan jag inte lägga in dom. Med lite tur så kanske man kan hitta manualer någon annanstans, typ nån internetbutik som säljer deras apparater? Jag vet att Siba är rätt duktiga på att lägga upp manualer.

Postad 29 September 2005 - 22:21

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Måste bara påpeka att Samsungs kontrast är sk dynamisk. Jag var inne på Lars Bengtsson och tittade på 61an i 40 tum och bad att säljaren skulle slå av dynamisk kontrast efter typ en minut. Totalt värdelös funktion som bara är till för att luras. ;) Tycker det "riktiga" kontrasten borde skrivas ut.

Hur är det förresten alla Samsung ägare? Använder ni dynamsik kontrast eller har ni den avstängd? Vore intressant att veta.

/Stefan Bäckman

Postad 29 September 2005 - 22:51

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Jupp. Men tyvärr är det så att kontrasten är en av de specifikationer som man inte ska bry sig det minsta om oavsett om de använder dynamisk kontrast eller ej. Kontrasten kan nämligen mätas på lika många sätt som det finns tillverkare av LCD-apparater, och så gott som alla kryddar gärna siffran rätt mycket.
Jag var tveksam till att ens ta med kontrasten som en kolumn i tabellen.
Samma sak gäller displayernas hastighetsangivelse och betraktningsvinkel. De siffrorna är precis lika opålitliga.
Bildkvalitet är därför inget man kan ta reda på genom att läsa respektive tillverkares påstådda siffror. Enda sättet att få reda på hur bilden ser ut är att ta en titt på den i verkligheten.
Min grundtanke med tabellen är i första hand att lista de "hårda" egenskaperna för varje apparat.

Det finns andra sätt att utnyttja Samsungs "dynamiska kontrast". Dynamisk kontrast går enligt vad jag förstår ut på att justera bakgrundsbelysningen för att uppnå bättre svärta i mörka bilder. Även om man stänger av den dynamiska kontrasten så är det inte så tokigt att kunna sänka bakgrundsbelysningen manuellt (eller automatiskt via ljussensorn) när det är mörkare i rummet.
Inte alla apparater kan justera bakgrundsbelysningen. Om man sänker ljusnivån på en apparat som inte kan justera bakgrundsbelysningen så får man en hemskt hög svartnivå och därmed dålig kontrast.

Redigerat av ampz, 29 September 2005 - 22:58.

Postad 29 September 2005 - 23:02

Unregistered7297da6e
  • Unregistered7297da6e
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Kan du ta med några Panasonic också?

/Nicke

Postad 29 September 2005 - 23:14

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Jodå ampz, jag håller med dig fullständigt. Tycker fortfarande att man inte ska skriva ut den dynamiska om man ska ha med det över huvud taget. Som sagt, dom tryckta siffrorna säger inte så mycket och därför skrev jag "riktiga" med snuffar. Kanske var lite otydlig... Dom dynamiska säger ännu mindre... ;)

En person som inte inser det vi insett för länge sen kanske får för sig att samsungen har mycket bättre svärta än andra apparater. Vilket den inte har. Kontrast handlar ju ändå om ljusaste/mörkaste del av bilden under ett och samma ögonblick.

Hur som helst kan jag hålla med dig om att egenskapen att kunna justera bakgrundsbelysningen manuellt är av stor vikt. Kan man det på en Samsung???

Bra ide förresten med tabellen förresten. Själv börjar jag närma mig en beställning. Ska bara röja undan lite flyttkartonger, få upp kakel i köket och måla lite här och var... Köper jag en TV innan dess vet vi alla vad som händer - inget ;)

/Stefan Bäckman

Postad 29 September 2005 - 23:25

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Nicke: Gärna. Jag vill självklart ha med så många olika modeller som möjligt. Men jag måste ha någonstans att hämta uppgifterna ifrån!
Om du kan hitta manualer till LCD TVs på 37" eller mer så är det bara att posta länkar till dom här så ska jag lägga till apparaterna i tabellen.

Stefan Bäckman: Som sagt, jag övervägde starkt att inte ha med kolumnen alls eftersom siffran inte säger någonting om en apparats bildkvalitet. Problemet med att skriva in det icke-dynamiska kontrastvärdet är att det normalt sett inte går att få tag på något sådant värde. Och om det gick så skulle det vara en lika stor lögn som alla andra tillverkares värden. Enda sättet att ta fram "riktiga" kontrastvärden är att själv mäta upp dom med professionell utrustning för ljusmätning. Om du mäter upp riktiga kontrastvärden för apparaterna i tabellen så lover jag att lägga in de värdena. ;)

Tror det ska gå att manuellt ställa in bakgrundsbelysningen på Samsung. Det går i varje fall att göra det automatiskt med hjälp av ljussensorn (mycket smidigt!). Kolla manualen? Borde framgå där.

Postad 30 September 2005 - 05:30

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
här kommer en manual till Toshiba 37WL56P

Och en till Thomson 37LB130S5

Redigerat av Biggles2002, 30 September 2005 - 05:37.

Postad 30 September 2005 - 08:31

jeppeknaster
  • jeppeknaster
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Jag har manualen till JVC LT-37S60(engelsk) som pdf. Har du nån mail ampz så skickar jag den omedelbumsdirekt. Vill nån annan ha den också så säg bara till.
Bra initiativ förresten!

Postad 30 September 2005 - 13:44

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0
Samsung listar "riktiga" kontrasten-värden på sin panel-site. Jag förutsätter att det värdet bör gälla för deras skärmar också.

Jag skulle vilja se listan lite mer sorterad, den riskerar snabbt bli rörig annars. Förslagsvis först sorterad på bildstorlek, därefter på namn.

Kanske ett fält för native-upplösning också? Även om de flesta är 1366x768 så är det ju en del 1920x1080 på gång. Kanske bör du också klargöra att stöd för 1920x1080 handlar om 1080i.

Postad 01 October 2005 - 02:09

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
jsl80: Jag tror ändå att jag låter kontrastvärdena vara. Du, jag och alla andra som förstår att alla kontrastvärden är ren lögn bryr oss inte om siffrorna, och de som inte fattat att kontrastvärdena är meningslösa kommer att börja skrika ifall jag skriver ut "fel" kontrastvärden för Samsung. Om tabellen börjar växa för mycket kommer jag nog istället att stryka kontrast, ljus och speed kolumnerna helt för att få ner storleken lite..

Listan är sorterad efter märke, även om det inte är i alfabetisk ordning.
Allt eftersom listan växer ska jag försöka komprimera den för att hålla den någorlunda överskådlig.

Om inget annat framgår så har apparaterna 1366*768 native upplösning. Om de har en annan native så skriver jag det i kolumnen längst till höger.

Jag specificerar inte progressivt eller interlaced för någon upplösning. En del apparater ska klara 1920*1080 både progressivt och interlaced. Kan dock hända att man måste sänka bildfrekvensen till närmare 30Hz för att klara det progressiva läget.

jeppeknaster: Adress skickad via PM.

Biggles2002: Tackar. Har lagt in de nya uppgifterna i tabellen. "Manualen" för Thomson var dock ingen manual utan ett specifikationsblad. Mycket info saknas där. Går det att hitta en manual?

Postad 01 October 2005 - 07:57

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0
Sonys modell KLV-S40A10E har 1 komponentingång.

Redigerat av t93pan, 01 October 2005 - 07:57.

Postad 01 October 2005 - 10:26

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Sonys modell KLV-S40A10E har 1 komponentingång.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. Har lagt till det.
Problemet med Sony är att de precis som JVC inte lägger upp några manualer.. Nån som kan få tag på Sonys manualer?

Postad 01 October 2005 - 14:19

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Jag tycker att listan ska vara ett hjälpmedel för att rensa i djungeln, men om kontrastvärdena
är framtagna med helt olika metoder så gör den det motsatta d.v.s. sätter ännu mer tvivel i skallen på en.
Låt vara för att det inte deklareras vilken mätmetod som använts, men dynamisk
jämfört med "nästan ärliga" ser bara tramsigt ut. Bättre att ta bort dem helt istället.
Initiativet är bra annars!

Vill även säga att Samsung 32" har vunnit mitt hjärta varje gång jag har varit ute och
fönstershoppat. Svärta och kontrast har sett överlägset bäst ut varje gång, så det är inget
påhopp mot samsung.
Hade de gjort en 37-tummare med överkomligt pris så hade mitt val varit enkelt.

Postad 01 October 2005 - 14:52

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Ett par nya modeller, bland annat JVCn vars manual jag fick från jeppeknaster.
Har även lagt upp manualen så att alla kan komma åt den.

Gabbe: Samsung gör inga 37" alls, däremot är deras 40" är inte så fasligt dyr numera.
Jag hade nog köpt en Samsung om det inte vore så att de helt saknar stöd för 14:9 och DVI anslutning till PC.

Redigerat av ampz, 01 October 2005 - 14:58.

Postad 01 October 2005 - 15:05

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Gabbe: Samsung gör inga 37" alls, däremot är deras 40" är inte så fasligt dyr numera.
Jag hade nog köpt en Samsung om det inte vore så att de helt saknar stöd för 14:9 och DVI anslutning till PC.

<{POST_SNAPBACK}>

För min del hade jag kunnat leva med en 37" som kostar runt 17000:- och de som finns
närmar sig 15-strecket, inte bara Viewpia.
23000:-+ tycker jag är alldeles för mycket för en TV som jag inte ska se film på.
Hade jag inte haft projektor så kanske... men då skulle det knappast blivit mindre än 50" tror jag.

EDIT: Det verkar närmast skumt att de inte ens skulle ta emot panelens egen upplösning?
kan det verkligen stämma? Har inte läst igenom Samsung-trådarna helt än. /EDIT.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 01 October 2005 - 15:07.

Postad 01 October 2005 - 15:35

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

För min del hade jag kunnat leva med en 37" som kostar runt 17000:- och de som finns
närmar sig 15-strecket, inte bara Viewpia.
23000:-+ tycker jag är alldeles för mycket för en TV som jag inte ska se film på.
Hade jag inte haft projektor så kanske... men då skulle det knappast blivit mindre än 50" tror jag.

EDIT: Det verkar närmast skumt att de inte ens skulle ta emot panelens egen upplösning?
kan det verkligen stämma? Har inte läst igenom Samsung-trådarna helt än. /EDIT.

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt manualen så klarar HDMI-interfacet endast av 1080, 720, 576 och 480. Deras HDMI-interface är ej avsett för PC-anslutning.
De har en VGA-kontakt som klarar lite fler upplösningar (se manual)

Tråkigt nog är det ett väldigt konstigt men vanligt fenomen att 1366*768 apparater ej klarar av insignaler med sin egen native-upplösning (som du kan se i tabellen).

Postad 01 October 2005 - 15:46

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Enligt manualen så klarar HDMI-interfacet endast av 1080, 720, 576 och 480. Deras HDMI-interface är ej avsett för PC-anslutning.

Tråkigt nog är det ett väldigt konstigt men vanligt fenomen att 1366*768 apparater ej klarar av insignaler med sin egen native-upplösning (som du kan se i tabellen).

<{POST_SNAPBACK}>

Ja... det verkar som att jag får forsätta min tilltro till Viewpia'n.
Den tar ju emot native-signal, men jag har inte fattat om det går att få helt "pixelperfect" än?

Läste den svenska manualen till Samsung LE40M61B och hittade denna texten där:
"Om ett videoformat som inte är standard väljs,kan det hända att plasmabildskärmen
inte fungerar som den ska."

Då undrar man hur LCDbildskärmen funkar eftersom det är en sån man har köpt?
Jo, jag vet att det står bättre i den engelska manualen... men det imponerar inte.

Postad 01 October 2005 - 15:51

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja... det verkar som att jag får forsätta min tilltro till Viewpia'n.
Den tar ju emot native-signal, men jag har inte fattat om det går att få helt "pixelperfect" än?

Läste den svenska manualen till Samsung LE40M61B och hittade denna texten där:
"Om ett videoformat som inte är standard väljs,kan det hända att plasmabildskärmen
inte fungerar som den ska."

Då undrar man hur LCDbildskärmen funkar eftersom det är en sån man har köpt?
Jo, jag vet att det står bättre i den engelska manualen... men det imponerar inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Viewpian klarar inte alls native-signal (även om manualen påstod det). Ryktet säger att version 2 ska ha det åtgärdat, men har någon kunnat verifiera det än?

Det är mycket i Samsungs LCD manualer som är copy-paste från någon plasmamanual. Exempelvis de tio sidorna i början med varningar om inbränning.

Postad 01 October 2005 - 16:01

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Viewpian klarar inte alls native-signal (även om manualen påstod det). Ryktet säger att version 2 ska ha det åtgärdat, men har någon kunnat verifiera det än?

Det är mycket i Samsungs LCD manualer som är copy-paste från någon plasmamanual. Exempelvis de tio sidorna i början med varningar om inbränning.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag har läst i jätte-pia-tråden så kan man få till det, men inte med 1366
utan 1360 eller 1368. Däremot har jag inte förstått om den måste skala om bilden (så det uppstår omskalningsartefakter).
Jag har varit med om sånt med LCD-projektorer förut, att man inte kunde mata dem med exakt den rätta upplösningen för att få till pixelperfect.

EDIT: Ska utveckla det lite. Min första projektor var 858x484 (native) och om man matade
den med 856x480, så blev det pixelperfect. Fråga mig inte varför, men det verkade finnas
pixlar som inte användes i panelen helt enkelt. /EDIT.

Usch! Det här blev väldigt mycket OT tycker jag... svårt att samla allt intressant folk i samma tråd, vilket leder till sånt.

Redigerat av Unregistered2b81a10f, 01 October 2005 - 16:08.

Postad 01 October 2005 - 16:30

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Jodå, det går att få till det med 1360*768 eller 1368*768 på Viewpian, men endast via VGA. Inte via DVI.

Postad 01 October 2005 - 19:00

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Angående Samsung och 37 tum. Samsung kommer att komma med 37 tums varianter. Dessa paneler köper dom in från Sharp. Skärmarna är framtagna enbart pga av den europesika marknaden.

Detta kunde man läsa om för någon vecka sedan. När skärmarna kommer ut på marknaden vet jag inte.

/Stefan

Edit: Samsungs 3000:1 skärmar har en kontrast på 800:1. Finns rapporterat lite överallt på nätet. Vet inte om det står i manualen.

Redigerat av Stefan Bäckman, 01 October 2005 - 19:03.

Postad 04 October 2005 - 19:44

jeppeknaster
  • jeppeknaster
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Tar i för kung och fosterland. Fattar, säkrar och lyfter tråden.

Postad 05 October 2005 - 22:21

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
Listan är nu uppdaterad med ännu fler modeller, framförallt några stycken nylanserade med inbyggd DVB-T mottagare. Jag har även korrigerat några fel (det stod förrut att alla Philipsapparater har ljussensor, vilket inte stämmer).
Sist i listan ligger en rad med modeller som jag saknar manualer till. Någon som kan hitta de manualerna?

Jag tror att de flesta på marknaden förekommande modellerna på minst 37" nu finns i listan. Säg till om jag missat någon.

Postad 05 October 2005 - 22:48

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
Det är ett super arbete du lägger ner "ampz", det tackar jag för :D
Tidigare i veckan såg jag att LG kommit med en lite billigare 37a "RZ-37LZ55".
Då fanns inte manualen på deras hemsida, så jag brydde mig inte om att påpeka att modellen fanns, men när jag kollade idag fann den på bla, tyska/engelska.
Du börjar nog hitta rätt bra i dessa manualer nu, så det är la inget problem? :blink:

Postad 05 October 2005 - 23:55

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0
Atec 37'an verkar ju rätt trevlig, men det hade varit bättre om man inte var tvungen att
bestämma sig denna veckan (för 14 tusen).
Likaså verkar det lite konstigt att det stod "1 mottagare" och "1 kanalväljare" igår morse
och nu står det två av de samma... vad gäller?

Om man kan ha lite is i magen så kan det bli riktigt bra i slutänden, men min TV visar
nya dödstecken för varje dag så jag vet inte hur länge man kan vänta.

Är det någon som har funderat över uttrycket på Kompletts Atec 37-sida:
"Se andra produkter från LG" ?

Postad 06 October 2005 - 01:33

kalle173
  • kalle173
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Håller med om att Atec 37'an verkar mycket trevlig...letar förtvivlat efter en manual tills någon som köpt den kan göra ett inlägg.

Lite skumt med dessa felskrivningar/ändringar på siten, har komplett inte packat upp ett ex och kollat? :)

//Kalle173

Postad 06 October 2005 - 06:39

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
B BUS: Ok, jag lägger till den i kväll.

Gabbe, Kalle173: Lura inte er själva... Som ni kanske noterat så verkade apparaterna från Viewpia också väldigt trevliga, tills man köpte en och hittade alla felen.
Det faktum att de inte ens publicerar manualerna eller ingående specifikationer borde vara ett stort varningstecken i sig.

Postad 06 October 2005 - 08:14

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

Jag tycker det är rätt svårt att hålla varje LCD TVs för och nackdelar i huvudet och ta ett rimligt beslut om vilken TV som är det bästa köpet.
Så, jag bestämde mig för att försöka sätta ihop någon form av tabell för att jämföra alla de olika modellerna.

<{POST_SNAPBACK}>

Extremt bra initiativ!!!!! Får jag fantisera om sorteringsfunktioner ?

Kan du inte lägga länken i din signatur :D

Mvh

Postad 06 October 2005 - 08:40

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
spacebot: Jag fantiserar redan om sorteringsfunktioner. Det är lite jobb med det, men nån dag kanske.. :D

En annan sak jag skulle vilja ha med är prisuppgifter som updateras automatiskt från prisjakt och pricerunner... Men det är ju lite mer komplicerat.

Postad 06 October 2005 - 08:46

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0

spacebot: Jag fantiserar redan om sorteringsfunktioner. Det är lite jobb med det, men nån dag kanske.. :D

En annan sak jag skulle vilja ha med är prisuppgifter som updateras automatiskt från prisjakt och pricerunner... Men det är ju lite mer komplicerat.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ju länka till produkten dels på prisjakt, dels på pricerunner.

Om du vill ha tillgång till prisfilerna får du nog inleda ett formellt samarbete

mvh

Postad 06 October 2005 - 20:19

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
LG RZ-37LZ55 som B_BUS tipsade om är nu adderad till listan.
Verkar vara en omdesignad RZ-37LZ31...
Annan finnish, HDMI istället för DVI, ljusstyrkan är höjd till 600cd/m^2.
Fortfarande väldigt knagglig engelska i manualen.

Postad 09 October 2005 - 11:49

jussi ™
  • jussi ™
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Angående sortering av listan, skapa ett excel ark och länka till den. Däri är det ju snorenkelt att sortera. Snabbt och enkelt...
Länkar till diverse recensioner kanske vore trevligt.

Postad 09 October 2005 - 12:00

thrawny
  • thrawny
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Är det bara LP1 som har både HDMI och DVI av alla LCDs? Någon som sett fler modeller med båda dessa utgångar.. ?

Postad 09 October 2005 - 21:10

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Är det bara LP1 som har både HDMI och DVI av alla LCDs? Någon som sett fler modeller med båda dessa utgångar.. ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jupp. Det ser så ut.
LP1 ligger överraskande bra till enligt min tabell. Men så är den en av de dyraste apparaterna också.

Det finns som du kanske känner till DVI/HDMI adapters, men det är opraktiskt om man tänkt sig att koppla TVn digitalt till både en PC och en DVD-spelare. Det finns också DVI-switchar att köpa som gör det möjligt att koppla in flera apparater till samma DVI-ingång, men de är väldigt dyra.

De enda frågetecknen angående LP1 är hurvida de kommit tillrätta med 1366*768 problemet eller ej, och så det obekräftade stödet för 14:9 zoom.

Postad 10 October 2005 - 12:36

jussi ™
  • jussi ™
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Här har vi exelfilen med samma lista. Kanske intressant för en del...

Bifogad fil  Large_LCD_TV__s.zip   7.9K   75 Antal nerladdningar

Postad 10 October 2005 - 22:53

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Listan är nu uppdaterad med ännu fler modeller, framförallt några stycken nylanserade med inbyggd DVB-T mottagare. Jag har även korrigerat några fel (det stod förrut att alla Philipsapparater har ljussensor, vilket inte stämmer).
Sist i listan ligger en rad med modeller som jag saknar manualer till. Någon som kan hitta de manualerna?

Jag tror att de flesta på marknaden förekommande modellerna på minst 37" nu finns i listan. Säg till om jag missat någon.

<{POST_SNAPBACK}>

Kunde va kul att se hur en lite dyrare LCD klarar sig i denhär jämförelstabbelen.
Philips 37PF9830 är ju vacker men 38000:- :blink:

Postad 10 October 2005 - 23:51

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Saknar den nya Benq DV3750 som visst ska vara 1000kr billigare än Viewpia, mao runt 13k............ Ingen handbok ute ännu då TVn visst skall komma andra halvan av oktober.

Nedan produktfakta inklistrat från en tysk butik.

Panel
Typ : 37" TFT 16:9
1920 x 1080

sichtbare Bildfläche (B x H) : 819 x 460 mm
Betrachtungswinkel : 170
Kontrast / Helligkeit : 800:1 / 550 cd/qm
Max. Farbtiefe / Farbverarbeitung : 16,7 Mio. Farben / 10 Bit Farbverarbeitung
Reaktionszeit : 8 ms ( Gray-to-Gray )

Anschlüsse
SCART : 2 x SCART
Composite : 3 x RCA Cinch (1x seitlich, 1x hinten)
S-Video : 3 x Mini DIN, 4 Pin + 2 x RCA Audio Stereo
YPbPr/YCbCr Video : 2 x RCA Cinch + 2 x RCA Audio Stereo
DVI-HDCP : 1 x DVI-D + 2 x RCA Audio Stereo
VGA : 1 x Sub-D, 15 Pin + 3,5 mm Klinke Audio Stereo
Audio Stereo Out: 1 x RCA Cinch
Steuerschnittstelle: RS232
Antenne : 1 x KOAX

Kompatibilität
HDTV : 480i / 480p / 576i/ 576p / 720p / 1080i

Postad 11 October 2005 - 00:15

thrawny
  • thrawny
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jupp. Det ser så ut.
LP1 ligger överraskande bra till enligt min tabell. Men så är den en av de dyraste apparaterna också.

Det finns som du kanske känner till DVI/HDMI adapters, men det är opraktiskt om man tänkt sig att koppla TVn digitalt till både en PC och en DVD-spelare. Det finns också DVI-switchar att köpa som gör det möjligt att koppla in flera apparater till samma DVI-ingång, men de är väldigt dyra.

De enda frågetecknen angående LP1 är hurvida de kommit tillrätta med 1366*768 problemet eller ej, och så det obekräftade stödet för 14:9 zoom.

<{POST_SNAPBACK}>

Det som vore så guld är om det fanns en LCD med både DVI och HDMI och som garanterat stödde 1366x768 1:1 pixelmappad. Skulle slå till snabbt på den kan jag säga! Men antar att man får ligga lågt så länge...

Postad 11 October 2005 - 00:57

kalle173
  • kalle173
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Saknar den nya Benq DV3750 som visst ska vara 1000kr billigare än Viewpia, mao runt 13k............ Ingen handbok ute ännu då TVn visst skall komma andra halvan av oktober.

Panel
1920 x 1080

Anschlüsse

Kompatibilität

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ruskigt trevlig ut fast tyvärr har du nog fel angående priset..en snabbkoll "over there" gav ett snittpris på $2499, cirkus 18,5 kkr ...men den verkar mycket trevlig 1920x1080, suck :blink:

//Kalle173

Postad 11 October 2005 - 07:13

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1649 inlägg
  • 0

Panel
1920 x 1080

Anschlüsse

Kompatibilität

<{POST_SNAPBACK}>

Ser ruskigt trevlig ut fast tyvärr har du nog fel angående priset..en snabbkoll "over there" gav ett snittpris på $2499, cirkus 18,5 kkr ...men den verkar mycket trevlig 1920x1080, suck :blink:

//Kalle173

<{POST_SNAPBACK}>

Haken med denna lcd är att den inte stödjer mer än 1366*768 på VGA. Har läst manualen och även sett de negativa svaren från BENQ.

Postad 11 October 2005 - 10:58

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

//Kalle173

<{POST_SNAPBACK}>

Visst hade han fel om priset och visst är det trevligt när inte de "over there" är billigast på
alla saker som vissa tror!? ;)

http://www.net2com.d...roducts_id=2066

1320 EURO vilket ger 12200 svenska riksdaler.
Upp med hakan pessimister!

Forsyth: Var kan man hitta manualen? På deras hemsida?

Postad 11 October 2005 - 11:02

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1649 inlägg
  • 0

//Kalle173

<{POST_SNAPBACK}>

Visst hade han fel om priset och visst är det trevligt när inte de "over there" är billigast på
alla saker som vissa tror!? :rolleyes:

http://www.net2com.d...roducts_id=2066

1320 EURO vilket ger 12200 svenska riksdaler.
Upp med hakan pessimister!

Forsyth: Var kan man hitta manualen? På deras hemsida?

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jag fann den på deras amerikanska hemsida. Har tyvärr deletat den från min hdd ;)

Postad 11 October 2005 - 11:15

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Tror jag fann den på deras amerikanska hemsida. Har tyvärr deletat den från min hdd :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

OK. Har hittat den.
Låter onekligen skumt i manualen angående upplösningar, men vad menas med
"Scan format 480P/576P/720P/1080i" ?
Eller det är bara vad den tar emot på antennsignalen?

Postad 11 October 2005 - 11:47

ampz
  • ampz
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0

Kunde va kul att se hur en lite dyrare LCD klarar sig i denhär jämförelstabbelen.
Philips 37PF9830 är ju vacker men 38000:-  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det som gör de dyrare LCDerna dyra är normalt sett att de har en massa mer eller mindre nödvändiga extrafeatures.
Det finns minst två dyrare modeller i listan redan.

Sharp LC45GD1ESE klarar sig t.ex. bra, men enligt manualen stödjer den ej upplösningen 1920*1080 (som är native) via DVI! Dessutom har den en kylfläkt..
Det som gör den dyr är den höga upplösningen 1920*1080, inbyggd DVB-T och PCMCIA.

Philips BDL4211V/00 är avsedd för visning på publika platser. därför är den lite "rugged", och har bra stöd för olika ingångssignaler, men den har bara en ingång av varje eftersom man inte behöver mer än en signalkälla för sådana ändamål. Den har även en VGA-utgång för "seriekoppling" av flera skärmar.
En lite udda extra feature är att den är byggd för att kunna monteras på högkant, men i det läget så går en kylfläkt igång för att säkerställa tillräcklig kylning.

Jag lägger till Philips 37PF9830 i kväll. Den klarar sig väl sådär. Den har både HDMI och DVI, men den har väldigt dåligt stöd för olika upplösningar via DVI. (1024*768, 1280*720 och 1920*1080)
De features som gör den dyr är inbyggd minneskortsläsare, inbyggt USB interface, och motoriserat stativ. Personligen är det inget jag skulle betala 20000:- extra för att få.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.