Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för joreimer

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 October 2005 - 08:44

joreimer
  • joreimer
  • Användare

• 214 inlägg
  • 0
Välkommen! Kommentera gärna mitt vardagsrum. Alla synpunkter och idéer är välkomna.

Bakgrund: Hade en 12 år gammal B&O MX7000 som enda anläggning tidigare. Ljudet i den TV:n är perfekt och till den var det kopplat en B&O-CDspelare. Sen naturligtvis en DVD men av budgetmodell. När CD-spelaren gick sönder beslöt jag mig för att köpa nya grejor och det projektet blev större än jag från början tänkt mig.

Visst inget i klass med de galningar som bygger hela Bio-salonger hemma utan mest en massa research vad gäller prylarna. Två saker tog dock lite tid eftersom jag är rätt petig:

Sladdarna till Plasman fick inte synas och sladdarna till bakhögtalarna och subben fick inte heller synas så mycket. Dessutom hade jag hål i väggen efter den gamla anläggningen. Så jag tapetserade om väggen, borrade två hål, ett under TV-fästet och ett vid golvsockeln och drog sladdarna till Plasman i väggen. Det här var faktiskt rätt simpelt eftersom jag hade perfekta förutsättningar, en innervägg av gips och inget fyllnadsmaterial/isolering. Det går även att dra nya kablar till TV:n i efterhand, utan att vare sig ta bort TV:n eller dra om de gamla kablarna. Hålen i väggen är ca 7 cm och syns inte ens från sidan. Sladdarna till bakhögtalarna var jobbigare eftersom jag var tvungen att dra dem under två trösklar. Resultatatet blev rätt bra och jag kan rekommendera alla som vill dra högtalarkabel att lägga ner lite extra arbete med det så slipper man sladd runt dörrposterna.

Att fästa TV på gips är inga problem, jag har visserligen fäst väggfästet i en av reglarna (som jag hittade med regelsökare) men det hade gått bra ändå. Bara man ser till att ha bra plugg (13 mm Molly samt rätt borrdimension och Mollytång. 8-10 molly är lagom om man inte hittar regeln och gärna spridda över två gipsskivor (om man vet var skarven är).

Sedan var det bara att köpa stärkare, DVD, TV-bänk från Interiörbutiken (tog lång tid innan jag hittade den jag ville ha), plasma och inte minst alla kablar samt högtalare. Kostade kanske sådär en 46-47 tkr vilket i och för sig är en slant men så är det också en viktig detalj i inredningen.

När jag fått allt på plats så blev jag trött på alla fula fjärrisar så det sista inköpet fick bli en Logitech fjärr. Satt säkert flera dagar och konfigurerade den men nu är det perfekt och de gamla fjärrarna ligger begravda i lådan, jag använder dem aldrig mer. En knapptryckning för att spela DVD, en för att titta på kabel-TV, en för vanlig TV etc. Rekommenderas det också!

Gillar stilrena grejor så nu letar jag febrilt efter en snygg låda till ett framtida HTPC-bygge. Har dock inte hittat någon snygg, den skall stå ovanpå TV-bänken vilket betyder att inte bara fronten måste vara snygg utan även själva lådan. Därför platsar t.ex. inte DIGN-lådorna som i övrigt är rätt snygga. Möjligen får jag vända mig till någon firma som kan göra nya plåtar i aluminium till en DIGN-låda, vi får se. KOM GÄRNA MED TIPS PÅ BRA HTPC-lådor om ni har några!

Hälsn J

Redigerat av joreimer, 22 October 2005 - 10:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.