Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Guide för köp av LCD TV

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 December 2005 - 02:35

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Vad är viktigt att veta för att göra ett bra köp ?

Jag är själv en blivande köpare av ny LCD och har läst så mycket jag
kan i detta forum. Jag har sökt info på andra sidor och finner ingen perfekt guide för vad
som är viktigt söka efter när man skall göra sitt val.

Jag ville tex veta vad det är som skiljer Samsung M51 och M61 åt och sökte igenom
samsungs hemsida och även internationellt och kunde inte finna någonstans, vilka
komponenter som sitter i respektive apparat. För en sak har jag lärt mig.
Det är inte siffrorna som står i Specifikationerna som är avgörande, inte alls

Jag vill tro att det finns ett och annat proffs på detta forum som både kan och har
tillgång till det som behövs för att göra en liten guide, samtidigt som alla som kommer
över lite kunskap, hjälper till.

Att bara skapa trådar om varje märke och modell gör varken mig eller någon annan
klokare när vi skall välja vårt köp. Dessa trådar har vi mer nytta av när vi gjort vårt
val och vill ha hjälp med handhavandet.

Snälla hjälp mig och alla andra som skall köpa nytt :angry:

Mitt första bidrag är en text från de som jag anser arbetar mest seriöst i branschen
med vad det än gäller och så även LCD Tv. Denna text täcker långt ifrån allt, så därför
skapade jag denna tråden, i hopp om att vi tillsammans kan hjälpa varandra ta reda
på resten

Har du svårt att inse varför du ska betala 20 000 kronor för en TV
när stormarknaderna säljer en modell av samma märke, som är lika platt och tycks
kunna samma sak, men för halva priset eller ännu mindre?
Svaret är enkelt: vad som verkar vara ett supererbjudande är en sämre
– i vissa fall eländig – modell!

Till och med de billigaste TV-apparaterna har fina specifikationer. Men det är en enorm
skillnad när det gäller bildkvalitet, möjligheter och valuta för pengarna. Många billiga
produkter – inklusive de från kända tillverkare – innehåller föråldrad teknik och
andrasorteringskomponenter. Det är därför du kan köpa dem så billigt.
Men även om det är billigt så riskerar du att besviken
– antingen med en gång eller i framtiden.

Detta ska du tänka på
Det är lätt hänt att man drunknar i skryt och tekniska specifikationer när man jämför
flatskärmar: kontrast, responstid, ljusstyrka och så vidare kan vara svårt att förstå sig på.
Men eftersom det inte alltid finns fasta mätstandarder, så det hjälper inte att stirra sig blind
på alla siffror. Du bör däremot tänka på följande:

HD ready. Om TV:n är märkt med ”HD ready”, så är den förberedd för framtidens högupplösta
TV-format. Men kom ihåg att ”HD ready” inte är någon kvalitetsstämpel!
Grade A-panel. Det finns två flatskärmskvaliteter: Grade A och Grade B.
Grade A är förstasortering och uppfyller de strängaste kraven på kvalitet.

10-bitars bildbehandling. Ökar antalet färgnyanser från miljoner till miljarder.
10-bitarstekniken kostar en del, men ger en väsentligt högre bildkvalitet än
den billigare 8-bitarstekniken.

Mottagare. En bra inbyggd TV-mottagare ger en bra bild med vanliga TV-signaler.
Många billiga flatskärmar har riktigt dåliga mottagare, så be att få titta på TV:n
med en antennsignal – inte bara en DVD-film!
Med en digital mottagare kan du ta emot framtidens digitala TV-signaler.
Detta kräver en separat mottagarbox eller en inbyggd DVB-T-mottagare,
Bestäm dig innan du köper, en sådan DVB-T-mottagare kan inte installeras efteråt.

HDMI-ingång. Framtidens standard för digital överföring av bild och ljud.
HDMI ger optimal kvalitet med en enda kabel.

Bildkvalitet. Skillnaden mellan en bra och en dålig flatskärms-TV är mycket större
än för bildrörsapparater. En billig flatskärm kan vara så dålig att du inte orkar titta
på den särskilt länge, och är alltså rent slöseri med pengar. Använd dina ögon och
ditt sunda förnuft, det räcker mer än väl för att avslöja dåliga produkter!

Källa : Hifi Klubben ( Reklam borttaget )

Redigerat av Unregistered1103, 20 December 2005 - 04:08.

Postad 20 December 2005 - 02:48

J@home
  • J@home
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Tips: Använd vanlig svart text istället för olika färger!

Postad 20 December 2005 - 12:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Men kom igen !

Är det inte bättre att sätta in allmänfaktan i en tråd, än att man skall leta bland 1000 talet inlägg för att ta reda på vad man skall tänka på vid köp av LCD. Dessutom finns inte faktan på forumet men jag är helt säker på att det sitter folk och trycker på kunskapen,,, Eller ? :(

Redigerat av Unregistered1103, 20 December 2005 - 23:31.

Postad 21 December 2005 - 08:06

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Ett hedervärt initativ!!! Tråkigt nog köper de flesta det som är billigast, utan en tanke på kvalitét... Varför skulle annars lågupplösta skitplasmor för en spottstyver, vara det som folk verkar vilja ha mest av allt???

De flesta har inte insett att tjugotusenspänn inte är mkt. pengar om man vill ha STOR platt tv med kvalitet...

Postad 21 December 2005 - 08:48

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0
Tycker tvärtom, det finns så många andra ställen att läsa om de grundläggande tankarna vid köp av platt-TV. Risken med att samla info på ett sånt här ställe blir ju att vem som helsta kan skriva vad som helst. Vem ska kolla om det är sant? Jag har kompisar som på fullt allvar tror att en tv med kontrast på 10000:1 är dubbelt så bra som en med 5000:1. Tänk om man släppt lös dessa individer här, det skulle bli fruktansvärt missvisande!!

En annan sak, i Hifiklubbens text i första inlägget så dissar ju dom de billiga skärmarna, men andra "instanser" tycker ju dom är helt acceptabla. Klart att HK vill sälja sina dyra skärmar, det finn inte många handlare som säljer TV som en mission, alla vill ju tjäna pengar också.

Postad 21 December 2005 - 09:44

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
för en vanlig svensson och dess behov kontra plånbok och vilja att slänga ut pengar så är nog en firtline-tv alldeles utmärkt...dessa människor vill nog helst ha billigare tv-apparater som bara fungerar och är snygga typ

Postad 21 December 2005 - 11:49

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Tycker tvärtom, det finns så många andra ställen att läsa om de grundläggande tankarna vid köp av platt-TV. Risken med att samla info på ett sånt här ställe blir ju att vem som helsta kan skriva vad som helst. Vem ska kolla om det är sant? Jag har kompisar som på fullt allvar tror att en tv med kontrast på 10000:1 är dubbelt så bra som en med 5000:1. Tänk om man släppt lös dessa individer här, det skulle bli fruktansvärt missvisande!!

En annan sak, i Hifiklubbens text i första inlägget så dissar ju dom de billiga skärmarna, men andra "instanser" tycker ju dom är helt acceptabla. Klart att HK vill sälja sina dyra skärmar, det finn inte många handlare som säljer TV som en mission, alla vill ju tjäna pengar också.

<{POST_SNAPBACK}>

Om det nu finns många andra ställen .. Varför lägger du inte ut länkarna dit ? ;)

Oj, kan vem som helst skriva vad som helst ... Oj det är ju farligt
Svensson kan ju inte tänka själv så bror duktig vill hålla honom utanför allting för att
han inte skall ta skada ?

Men nu får du ju ge dig Phil. Dett är ett forum och då skall vi väl slippa sådana
storebrorstankar, Eller ? :wacko:

Man måste väl utgå från att var och en som skriver gör det utifrånr sin synvikel och sedan
får man sålla och hjälpas till att sålla. Motivera, ifrågasätta och argumentera.

Ja, jag vet knappt vad jag skall säga Phil, men jag höll på att trilla baklänges när
jag läste vad du skrev. :D

Postad 21 December 2005 - 12:29

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0
Om det nu finns många andra ställen .. Varför lägger du inte ut länkarna dit ? ;)

Kunde jag väl göra men det tar väldig plats...Aftonbladet har ju platt-tv-skola var och varannan vecka...Prylportalen, hälften av alla nätbutiker, Hemmabiobutiken är bra, går att hitta var som helst, du har väl Google?

Oj, kan vem som helst skriva vad som helst ... Oj det är ju farligt
Svensson kan ju inte tänka själv så bror duktig vill hålla honom utanför allting för att
han inte skall ta skada ?

Finns alldeles för mycket felaktig info som susar runt på diverse forum på nätet, detta kan stjälpa snarare än hjälpa. Om någon tillräckligt övertygande talar om för dig att en LCD för 8k är lika bra som en för 15k bara för att specarna är likvärdiga, och du sedan köpe ensådan och upptäcker att de är skit, vem ska du skylla på då?.

Men nu får du ju ge dig Phil. Dett är ett forum och då skall vi väl slippa sådana
storebrorstankar, Eller ? :wacko:

Visst, men problemet med forum är ju att det sprids så mycket felaktig infomation.

Man måste väl utgå från att var och en som skriver gör det utifrånr sin synvikel och sedan
får man sålla och hjälpas till att sålla. Motivera, ifrågasätta och argumentera.

Helt rätt, men det finns personer som inte har den förmågan att sålla.

Ja, jag vet knappt vad jag skall säga Phil, men jag höll på att trilla baklänges när
jag läste vad du skrev. :D

Tvivlar på det, med tanke på inlägget så tror jag att du precis vaknat och inte kommit ur sängen....

Postad 21 December 2005 - 12:40

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Pajkastar tråd? :wacko: ;)

Postad 21 December 2005 - 12:59

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Tyvärr blev det så !

Men jag trodde tyvärr att det var ett kunskapsforum jag hade börjat visat mitt intresse
men det verkar ju inte vara så populärt.

Ja Phil jag "hittar till google" och mycket mer än så men det var kanske inte det som var
meningen med denna tråden. Det jag var ute efter var ett samspel och inte de "moderskänslorna"
som du tycks gå efter när det gäller att skydda konsumenten från felaktiga fakta.
Tvärtom - Ge dem Fakta !

Nu lägger vi ner denna tråden för det tycks inte gå på detta forumet.
Jag själv hämtar min kunskap där den finns och inte finns den i denna tråden

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.