Jag är själv en blivande köpare av ny LCD och har läst så mycket jag
kan i detta forum. Jag har sökt info på andra sidor och finner ingen perfekt guide för vad
som är viktigt söka efter när man skall göra sitt val.
Jag ville tex veta vad det är som skiljer Samsung M51 och M61 åt och sökte igenom
samsungs hemsida och även internationellt och kunde inte finna någonstans, vilka
komponenter som sitter i respektive apparat. För en sak har jag lärt mig.
Det är inte siffrorna som står i Specifikationerna som är avgörande, inte alls
Jag vill tro att det finns ett och annat proffs på detta forum som både kan och har
tillgång till det som behövs för att göra en liten guide, samtidigt som alla som kommer
över lite kunskap, hjälper till.
Att bara skapa trådar om varje märke och modell gör varken mig eller någon annan
klokare när vi skall välja vårt köp. Dessa trådar har vi mer nytta av när vi gjort vårt
val och vill ha hjälp med handhavandet.
Snälla hjälp mig och alla andra som skall köpa nytt
Mitt första bidrag är en text från de som jag anser arbetar mest seriöst i branschen
med vad det än gäller och så även LCD Tv. Denna text täcker långt ifrån allt, så därför
skapade jag denna tråden, i hopp om att vi tillsammans kan hjälpa varandra ta reda
på resten
Har du svårt att inse varför du ska betala 20 000 kronor för en TV
när stormarknaderna säljer en modell av samma märke, som är lika platt och tycks
kunna samma sak, men för halva priset eller ännu mindre?
Svaret är enkelt: vad som verkar vara ett supererbjudande är en sämre
– i vissa fall eländig – modell!
Till och med de billigaste TV-apparaterna har fina specifikationer. Men det är en enorm
skillnad när det gäller bildkvalitet, möjligheter och valuta för pengarna. Många billiga
produkter – inklusive de från kända tillverkare – innehåller föråldrad teknik och
andrasorteringskomponenter. Det är därför du kan köpa dem så billigt.
Men även om det är billigt så riskerar du att besviken
– antingen med en gång eller i framtiden.
Detta ska du tänka på
Det är lätt hänt att man drunknar i skryt och tekniska specifikationer när man jämför
flatskärmar: kontrast, responstid, ljusstyrka och så vidare kan vara svårt att förstå sig på.
Men eftersom det inte alltid finns fasta mätstandarder, så det hjälper inte att stirra sig blind
på alla siffror. Du bör däremot tänka på följande:
HD ready. Om TV:n är märkt med ”HD ready”, så är den förberedd för framtidens högupplösta
TV-format. Men kom ihåg att ”HD ready” inte är någon kvalitetsstämpel!
Grade A-panel. Det finns två flatskärmskvaliteter: Grade A och Grade B.
Grade A är förstasortering och uppfyller de strängaste kraven på kvalitet.
10-bitars bildbehandling. Ökar antalet färgnyanser från miljoner till miljarder.
10-bitarstekniken kostar en del, men ger en väsentligt högre bildkvalitet än
den billigare 8-bitarstekniken.
Mottagare. En bra inbyggd TV-mottagare ger en bra bild med vanliga TV-signaler.
Många billiga flatskärmar har riktigt dåliga mottagare, så be att få titta på TV:n
med en antennsignal – inte bara en DVD-film!
Med en digital mottagare kan du ta emot framtidens digitala TV-signaler.
Detta kräver en separat mottagarbox eller en inbyggd DVB-T-mottagare,
Bestäm dig innan du köper, en sådan DVB-T-mottagare kan inte installeras efteråt.
HDMI-ingång. Framtidens standard för digital överföring av bild och ljud.
HDMI ger optimal kvalitet med en enda kabel.
Bildkvalitet. Skillnaden mellan en bra och en dålig flatskärms-TV är mycket större
än för bildrörsapparater. En billig flatskärm kan vara så dålig att du inte orkar titta
på den särskilt länge, och är alltså rent slöseri med pengar. Använd dina ögon och
ditt sunda förnuft, det räcker mer än väl för att avslöja dåliga produkter!
Källa : Hifi Klubben ( Reklam borttaget )
Redigerat av Unregistered1103, 20 December 2005 - 04:08.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?