Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgradera recivern eller utöka med billig 2-kanal

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
NAD C 320BEE (Stereoförstärkare) 1 9,1 (38) Inga priser
Harman Kardon HK 970 (Stereoförstärkare) 1 8,28 (60) Inga priser
Onkyo TX-SR603E (Surroundförstärkare) 1 8,8 (14) Inga priser
Onkyo TX-SR703E (Surroundförstärkare) 1 8,9 (19) Inga priser
59 relaterade trådar
NAD-klubben för oss som gillar kraft (169 inlägg) 3 år sedan
* Officiell tråd - Onkyo 502E/602E/702E * (574 inlägg) 7 år sedan
Förstärkare stänger av sig själv (9 inlägg) 9 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Värde NAD C320BEE (2 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Harman Kardon * (95 inlägg) 10 år sedan
Onkyo tx-sr603e (0 inlägg) 11 år sedan
Hur högt spelar ni? (403 inlägg) 14 år sedan
Stereoförstärkare till B&W DM685 (44 inlägg) 14 år sedan
Onkyo XX4 (104 inlägg) 15 år sedan
Hk 970 (10 inlägg) 15 år sedan
Ny Hk970 med nya Klipsch RF-82 o basen är borta. (19 inlägg) 15 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 15 år sedan
HK 970 som slutsteg? (13 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon HK970: Högtalare för renodlat musiksystem? (22 inlägg) 15 år sedan
Sub till Dali 909 (0 inlägg) 15 år sedan
Bestlutsångest. Hjälp mig :s (5 inlägg) 15 år sedan
Black Diamond v2 + Yamaha RX-V661 (5 inlägg) 15 år sedan
HK 3480 vs. HK 670. (26 inlägg) 16 år sedan
DTS... Jag är en idiot - hjälp mig! (5 inlägg) 16 år sedan
HK 970 mk2 ? (9 inlägg) 16 år sedan
320bee VS 315bee? (15 inlägg) 16 år sedan
HK 970 vs. Cambridge Azur 640 v.2 (40 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR703E (3 inlägg) 16 år sedan
NAD C 320BEE, byter källa vid start (4 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR703E för 5000 kr? (3 inlägg) 16 år sedan
Köp av budget-förstärkare... (7 inlägg) 16 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 16 år sedan
En tråd för stärkare.. (14 inlägg) 16 år sedan
Klarar NAD 320 BEE driva B&W 603 S2 (2 inlägg) 16 år sedan
NAD C320BEE eller Cmbridge azur 640 v.2 (27 inlägg) 16 år sedan
Stereo + Surround Förstärkare (4 inlägg) 16 år sedan
HK 970? (60 inlägg) 16 år sedan
2-kanalare 5000-7000:- (9 inlägg) 17 år sedan
Hemmabioförstärkare val!? (24 inlägg) 17 år sedan
NAD320BEE Slutsteg i hemmabio (3 inlägg) 17 år sedan
Val av HÖGTALARPAKET! (2 inlägg) 17 år sedan
Vilken stereo förstärkare (14 inlägg) 17 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 17 år sedan
Stativhögtalare till H/K 970 + ny CD/DVD/Vinyl (10 inlägg) 17 år sedan
Val av Surroundförstärkare! (5 inlägg) 17 år sedan
Cambridge Azur 640A v.2 lr NAD C320BEE ? (5 inlägg) 17 år sedan
Hjälp med förstäkar val upskattas. (17 inlägg) 17 år sedan
NAD C320 / C325? Passande högtalare? (12 inlägg) 17 år sedan
Rätt hembioförstärkare till JMlab's Sib & Cub (16 inlägg) 17 år sedan
Onkyo, HK eller Denon (16 inlägg) 17 år sedan
CAMBRIDGE 540A v.2 eller NAD C320BEE förstärkare? (7 inlägg) 17 år sedan
Onkyo TX-SR703E (3 inlägg) 17 år sedan
Optimal kombination? (4 inlägg) 17 år sedan
Problem starta receivern! (3 inlägg) 17 år sedan
Prisvärt? Bra? Kombinationen? Tyskarna? (12 inlägg) 18 år sedan
Köpa reciever från Tyskland (18 inlägg) 18 år sedan
Hjälp med val av hemmabiosystem (9 inlägg) 18 år sedan
Köptips 2-kanalspaket under 10000:- (32 inlägg) 18 år sedan
Onkyo 702 vs 703 ? (6 inlägg) 18 år sedan
Ny förstärkare (13 inlägg) 18 år sedan
Nybörjare (3 inlägg) 18 år sedan
Nu är Onkyo TX-SR603E snart här (12 inlägg) 18 år sedan

#1

Postad 04 januari 2006 - 10:31

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Sitter idagsläget på en Onkyo E600-hemmabioreciver. Har efter en hel dels funderande fm kommit fram till att jag kommer att satsa på ett sub/sat paket till hemmabion samt ett par golvare till musiklyssning.

Problemet 1 är att jag dels vill kunna använda EQ´n på förstärkaren vilket gör att jag inte kan koppla in golvarna på "speakers B" och sat kan jag heller inte koppla in där m.a.o har ingen användning av "speaker B".
Problem 2 är att jag skulle behöva mer kräm i förstärkaren för att få fram bättre ljud (antar jag) samt kunna dra på lite mer innan förstärkaren kroknar om man har lite trögdrivnare högtalare.

Har idagsläget 2 vägar att gå.

1. Jag uppgraderar till Onkyo 703 som har 2-zons funktion samt både mer kraft och pre-out om man vill hänga på ett slutsteg.

2. Jag köper en HK-970 alternativt NAD 320BBE för ca 3700:-

I båda fallen rör det sig om ungefär samma pengar, smidigast är kanske att ha allt inkopplat i samma enhet dvs 703:a, eller kommer det att bli ett så pass större lyft rent musikmässigt med en av dessa förstärkare jämfört med 703:an att det är värt att köra separat?

Redigerat av Unregistered0c078b54, 07 februari 2006 - 13:56.


#2

Postad 04 januari 2006 - 10:39

Alchemist
  • Alchemist
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Eller så letar du något begangnat. Exempelvis den Linn Majik jag har till salu. Den spelar bra. Leta omdömmen på ecoustics.com. Om det är intressant så finns annonsen på prisjakt.

Redigerat av Alchemist, 04 januari 2006 - 10:40.


#3

Postad 04 januari 2006 - 12:58

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
En äkta 2-kanalare i 4000-kronorsklassen ger mer välljud i stereo än en flerkanalare i 10000-kronorsklassen, räkna med det! Jag saknar min gamla HK 670 ibland, faktiskt. Men det är lite enklare att ha allt i en apparat. Avgör själv vad som är viktigast för dig, ljud eller smidighet. Synd att din Onkyo inte har pre-outs för frontkanalerna, då hade du kunnat köra HK:n som slutsteg vid flerkanalslyssnande. Så använde jag min HK 670.

#4

Postad 04 januari 2006 - 13:18

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Alchemist: Tack men nej tack, kan inget om Linn och har aldrig hört dem tyvärr, är mer en rocker än finlirare varpå jag kikat på HK och NAD.

Audiovector: Ja visst är det synd ;)

Undrar rent drivnings och kraftmässigt hur 703:ans 125W står sig mot HK´n och NAD:en?

Om man beger sig in på beg marknaden så kan man ju få tag på "gamla" HK 675 och NAD:en för ca 2.500:- vilket är ganska intressant.

Någon som har bra koll på skillnader mellan de båda förstärkarna? Vad jag har förstått så har båda bra med basresurser, HK även lite hissad i diskanten? medans NAD ska vara lite tillbakadragen i toppen, right? Uppfattat båda som lite "platta" i ljudbilden kan det stämma?

Redigerat av Unregistered0c078b54, 04 januari 2006 - 13:20.


#5

Postad 04 januari 2006 - 13:26

Unregistered40f5d30e
  • Unregistered40f5d30e
  • Användare

  • 206 inlägg
  • 0

En äkta 2-kanalare i 4000-kronorsklassen ger mer välljud i stereo än en flerkanalare i 10000-kronorsklassen, räkna med det! Jag saknar min gamla HK 670 ibland, faktiskt. Men det är lite enklare att ha allt i en apparat. Avgör själv vad som är viktigast för dig, ljud eller smidighet. Synd att din Onkyo inte har pre-outs för frontkanalerna, då hade du kunnat köra HK:n som slutsteg vid flerkanalslyssnande. Så använde jag min HK 670.

<{POST_SNAPBACK}>



Tjaa.. tycker det är lite väl generaliserande att säga att 2-kanalerna är såpass mycket i "stereoljud per krona" än flerkanalerna. Jag har lyssnat en del på h/k och marantz runt 4 (670, pm7200), och inte tyckte jag dem lät bättre än Marantz sr7500. Sony str-db2000 tycker jag också presterar riktigt bra i två kanaler, inte alls så tamt som vissa recivrar kan låta.

nåväl. Mitt tips är Advance Acosutics map-103 för 3500 inkl. frakt hos ljudmakarn. Årets mest hyllade förstärkare i Frankrike ;)

#6

Postad 04 januari 2006 - 13:31

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Onkyo mäter i 6 ohm, tänk på det. Tror att den har 100 W i 8 ohm.

HK:n är svårslagen när det gäller kraft, den bara ångar på som en anabolstinn styrkelyftare. NAD:en du nämner är inte jämförbar med HK:n, du måste upp på nästa nivå isåfall (C352), och den kostar 5000.

Jag tycker inte att HK är hissade i diskanten, men de låter hårdare över hela registret. NAD är mjukare utan att vara så värst avrullade. NAD är lite "plattare" än HK förresten.

Det är lite tråkigt att köpa en begagnad 675:a för 2500 när en ny 970 kostar 3500:-. 670/675 har ett stort fel och det är den motordrivna volymkontrollen som är extremt svår att finjustera med fjärren. 970 har digital volymkontroll och ett bättre försteg.

#7

Postad 04 januari 2006 - 13:40

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

En äkta 2-kanalare i 4000-kronorsklassen ger mer välljud i stereo än en flerkanalare i 10000-kronorsklassen, räkna med det! Jag saknar min gamla HK 670 ibland, faktiskt. Men det är lite enklare att ha allt i en apparat. Avgör själv vad som är viktigast för dig, ljud eller smidighet. Synd att din Onkyo inte har pre-outs för frontkanalerna, då hade du kunnat köra HK:n som slutsteg vid flerkanalslyssnande. Så använde jag min HK 670.

<{POST_SNAPBACK}>



Tjaa.. tycker det är lite väl generaliserande att säga att 2-kanalerna är såpass mycket i "stereoljud per krona" än flerkanalerna. Jag har lyssnat en del på h/k och marantz runt 4 (670, pm7200), och inte tyckte jag dem lät bättre än Marantz sr7500. Sony str-db2000 tycker jag också presterar riktigt bra i två kanaler, inte alls så tamt som vissa recivrar kan låta.

<{POST_SNAPBACK}>


Förlåt om jag var lite generaliserande. Men eftersom Mr. Donatello vill spela rock på hög volym utan att förstärkaren kroknar så anser jag att en 2-kanalare för 4000:- är rätt val för honom. De brukar ha mer kraftresurser i sådana lägen.
En 7-kanalsreciever (t.ex. min Marantz SR-7500) kan vara minst lika bra rent HIFI-mässigt men hänger inte med lika bra när man krämar på lite mer. Jag har ett bättre ljud (fler detaljer, varmare klang mm) nu än jag hade med HK 670:an men kan absolut ínte simulera rockkonsert längre. ;)

I dessa prisklasser MÅSTE man kompromissa, så är det bara!

#8

Postad 04 januari 2006 - 14:51

van Basten
  • van Basten
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Hej!

Vad är bäst eller vad är skillnaden mellan att använda sig av ett stereoslutsteg och en stereoförstärkare som slutsteg till en hemmabioreceiver? Vad krävs? Att båda har preout? Har hela tiden varit inne på att köpa ett stereoslutsteg och hänga på min hemmabioreceiver.

Alternativet att köpa en separat stereoförstärkare till musiklyssning, typ en NAD 350/370, har fallit bort, eftersom jag inte vill koppla om högtalarna mellan stereoförstärkare och hemmabioreceivern varje gång jag lyssnar på musik alt kollar på film.

#9

Postad 04 januari 2006 - 14:57

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Audiovector är inne lite på rätt spår här så att säga, har nu lite för tungdrivna högtalare för vad min förstärkare klarar av att driva när man vill dra på lite, det märks tydligt när man liksom passerar gränsen.

När jag har letat högtalare så får man kolla lika mkt på känsligheten som övrigt för att kunna driva dem, har man ordentligt med pulver så kan man mer välja efter ljud och inte behöva se till andra parametrar.

Det som är bra med HK är att högtalare ofta kan demas med den varpå man kan ha lite referenser hur saker och ting låter. NAD hittar man bara på Hifiklubben och blir då lite "låst" med intrycken.

Visst är 970 ett prisvärt alternativ om dom har fått ordning på barnsjukdommarna med tappat minne m.m.

Tackar för era synpunkter

#10

Postad 04 januari 2006 - 17:01

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Hej!

Vad är bäst eller vad är skillnaden mellan att använda sig av ett stereoslutsteg och en stereoförstärkare som slutsteg till en hemmabioreceiver? Vad krävs? Att båda har preout? Har hela tiden varit inne på att köpa ett stereoslutsteg och hänga på min hemmabioreceiver.

<{POST_SNAPBACK}>


Går det att dela för-och slutsteg i stereoförstärkaren kan du lika gärna använd dig av en sådan som ett rent slutsteg. Ersätt byglarna med Y-kablar så kan du kombinera detta med fördelarna i det nedanstående.

Går det inte att dela för-och slutsteg i stereoförstärkaren så går det egentligen också.

Nackdelen blir att signalerna då passerar två försteg istället för ett och du får därigenom även två volymkontroller att reglera.

Fördelen är att du nu har fått ett phono-steg (om det inte fanns i AV-reveivern) samt ytterliggare några ingångar att leka med. Om du har en ren CD-spelare eller andra ljudkällor som du kopplar in i stereoförstärkaren slipper du slå på AV-receivern vid 2-kanalslyssning genom frontarna.

Givetvis måste du ha pre-out till frontarna på AV-receivern för att det ska funka.

Redigerat av Lust, 04 januari 2006 - 17:07.


#11

Postad 16 januari 2006 - 16:11

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Sålde min 600E och beställde en... 603E:a !!!
Hmmm... hur resonerar killen då man man kanske fråga sig?
Men, jag hoppas på att 603:an förutom 2-zon även som ryktet verkar göra gällande har 603-serien uppgraderats sedan 00:an både på watt (115W vs 125W) och strömstyrkan samt även på själva ljudbiten.

OM nu inte det räcker så får det även bli 2-kanals framöver när pengarna väller in.

#12

Postad 17 januari 2006 - 10:43

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Sålde min 600E och beställde en... 603E:a !!!
Hmmm... hur resonerar killen då man man kanske fråga sig?
Men, jag hoppas på att 603:an förutom 2-zon även som ryktet verkar göra gällande har 603-serien uppgraderats sedan 00:an både på watt (115W vs 125W) och strömstyrkan samt även på själva ljudbiten.

OM nu inte det räcker så får det även bli 2-kanals framöver när pengarna väller in.

<{POST_SNAPBACK}>


För att föregå liteär jag rätt säker på att det inte blir så värst stor skillnad...tyvärr.
Visst ser siffrorna bättre ut på 603E, men det är ytterst marginellt, och tänk även på recivrarna även gått ner rejält i pris=man har väl inte direkt satt så mkt mer högkvalitativa komponenter i de nyare modellerna.

Varför inte bara låna hem en enklare tvåkanalare typ Rotel RA-03, en NAD eller Primare I21 så får du höra hur stor skillnaden KAN bli?

Varnar dock att det även kan vara lite farligt... :)

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 januari 2006 - 10:44.


#13

Postad 17 januari 2006 - 11:42

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0

En äkta 2-kanalare i 4000-kronorsklassen ger mer välljud i stereo än en flerkanalare i 10000-kronorsklassen, räkna med det!

<{POST_SNAPBACK}>

Det där är högst subjektivt, absolut ingen som gäller alla personer! Jag tycker att det är lite dumt att du blandar in priset i det hela, det finns både bra och dåliga produkter oavsett vilket pris man tittar på. Föredrar man ofärgat ljud och inte har alltför höga krav på effekt så finns det receivers som kan klara de kraven för under 5000:-. Allt beror ju på vad köparen är ute efter, det finns ingen universal regel som gäller för alla.

#14

Postad 17 januari 2006 - 15:08

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
JB:
Tja, man har väl gått på försäljarsnacket antagligen, Canseda påstår att det har hänt mkt från 600-modellen fram till 603:an, sen hur mkt det är får jag nog se när jag får hem pjäsen. "Pure Audio" finns numera i alla fall vilket kanske är den största förändringen? (även om jag tillhör kategorin som brukar behöva plussa på lite med EQ), sen finns det även EQ för varje högtalare vilket kanske är bra om man tex få lite mera bas eller likn i centern?

Har annars dock faktiskt användning av 2-zon vilket jag saknade på 600:an så bara det är nästan värt uppgraderingen i sig för mig. Sen om det låter något hörbart bättre får man hoppas på samt se/höra.

Dock håller jag med dig beträffande Rotel osv, kommer nog att landa med en 2-kanal längre fram :-) Var egentligen tvungen att skaffa en ny dvd, och när jag kom på att jag inte behövde lägga så mkt pengar emellan mina nu sålda prylar till även ny förstärkare var det inget att tveka på.

#15

Postad 07 februari 2006 - 13:54

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Då har jag uppgraderat från Onkyo 600 till en Onkyo 603:a och tänkte "redovisa" lite av mina intryck.

Måste nog börja med att säga att jag hade nog förhoppningar om större förändringar än vad som var fallet. Till att börja med kraften som jag hade en förhoppning om skulle vara märkbart bättre, inte bara Watten på pappret (10 mer) utan även bättre strömförsörjning. Måste säga att jag inte märkte någon skillnad alls jämfört med tidigare och mina inte alltför lättdrivna Jamo 850. Pjäsen kroknade vid samma volym som tidigare och med samma ljumässiga följd.

Ljudmässigt så hade jag även här nog förväntat mig mer med tanke på alla tester och omdämmen som har skett genom åren.
Karaktären är verkligen likadan vilket kanske sig bör. Det jag märkte direkt var att den övre delen av mid var mer framträdande och tydlig på 603:an än 600:an som var lite mer "ihålig". Pure-läget insåg man också har sina kvalitér och tilltalar "puristerna" vilken skara jag dock inte tillhör.
Vet inte om jag inbillar mig men basen var kanske lite större och lösare på 600:an som gav en lite mer större ljudbild mot 603:an mera "närhet" framförallt tack vare övre mid.

Utseendemässigt så var jag tveksam tidigare till den blåa volymratten men den har kostigt nog inte allt gett något negativt intryck snarare tvärt om, annars är det för mkt knappar där 600 är en vackrare/renare pjäs att titta på. (dock är det förbaskat skönt att komma på mer saker på direkten faktiskt)

Rent tekniskt så är det naturligtvis en del nyheter även om jag ännu inte direkt har provat något som zon 2 och EQ för högtalare. Vilka dock är en av intresseväckarna för mig som gjorde att nyfikenheten tog över och jag drabbades av den berömda uppgraderingsdjävulen. Har tänkt köra sub/sat system på zon 1 och golvare på zon 2, vilket inte gick att göra på 600:an så som jag har tänkt mig. Samt ska bli mkt intressant med den automatiska rumskalibreringen se om det blir någon större skillnad mot "default" inställning.

Vidare finns det lite nya ljudfält som "mono" i lite olika tappningar. "Double bass" och lite mer setup. Lull-lull med andra ord men vissa saker bidrar säkert till lite bättre filmupplevelse.
Vad som är helt "förkastligt" är att den tidigare stora och klumpiga fjärrkontrollen som inte var något vidare snygg har ersatts med ännu större och definitivt ännu fulare fjärr! Här är tex polarns nyinköpta H/K 635:a ett föredömme i fjärrväg. Hur fasen kan man glömma att "designa" en vettig fjärrkontroll. Har faktiskt ännu inte plockat fram den riktigt ännu. Får nästan parkera in den i garderoben bland alla mina gitarrfodral, där den hör hemma storleksmässigt…. (lite väl hård nu men-men…)

Köpte även en ny DVD en Onkyo 402:a. Några har klagat på att dom låter mkt och det var det första jag tänkte på att nog låter den allt. Men har snart insett att så fort musiken är igång m.m så hör man ju inget av den varan. Dvs OM man nu irriterar sig de få sekunderna som cd´n laddar så är det illa ;-) Min Pioneer var i alla fall tystare även om Onkyon inte direkt står och väsnas.
Nu till det positiva: Nu fungerar alla skivor jag har hemma igen. Det som Pioneeren hade svårt att läsa och det blev pixligt och hackigt är helt glasklart här. Att jag valde 402:an före 403:an gav en lite annan färg på loggan samt silvertoningen men det funkar ändå. I stället fick jag fler utgångar samt kunna styra menyer osv direkt på dvd´n och inte är låst till fjärrkontrollen vilket jag faktiskt tycker är en bra egenskap.

Summa sumarum:
Är jag glad att jag uppgraderade? Svar Ja, nu fungerar all teknik som jag önskade mig, samt att har Onkyo i både förstärkare och dvd vilket är ett plus både sett ur fjärrkontroll aspekt samt utseende.
Men rent ljudmässigt så har det inte varit några wow-upplevelser i skillnad även om det finns lite som är utvecklat.

#16

Postad 07 februari 2006 - 14:07

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

En äkta 2-kanalare i 4000-kronorsklassen ger mer välljud i stereo än en flerkanalare i 10000-kronorsklassen, räkna med det!

<{POST_SNAPBACK}>

Det där är högst subjektivt, absolut ingen som gäller alla personer! Jag tycker att det är lite dumt att du blandar in priset i det hela, det finns både bra och dåliga produkter oavsett vilket pris man tittar på. Föredrar man ofärgat ljud och inte har alltför höga krav på effekt så finns det receivers som kan klara de kraven för under 5000:-. Allt beror ju på vad köparen är ute efter, det finns ingen universal regel som gäller för alla.

<{POST_SNAPBACK}>



Ja självklart, det var underförstått!

Trist att du inte upplevde någon jätteskillnad, Donatello. 603:an är ingen arbetshäst precis, den är väldigt klen om man mäter den i 8 ohm, all channels driven. Den mättes till 25W per kanal och fick bottenbetyg i Home Cinema Choice (sept 2005) i det avseendet. dessutom gillade de inte frekvensgången som inte var spikrak samt att stärkaren blir väldigt varm och således är svårplacerad.

#17

Postad 07 februari 2006 - 16:33

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Lade 2000:- emellan både ny förstärkare och dvd så man gråter inte blod direkt.

Ang värmen, så det lilla jag har noterat i den frågan är att 603:an verkar bli mindre varm än 600:an

#18

Postad 07 februari 2006 - 18:37

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Lade 2000:- emellan både ny förstärkare och dvd så man gråter inte blod direkt.

Ang värmen, så det lilla jag har noterat i den frågan är att 603:an verkar bli mindre varm än 600:an

<{POST_SNAPBACK}>


Inte alls överraskad över att du inte märker någon större skillnad. De senaste 2-3 åren har tillverkare satsat främst på att fylla recivrarna med mer finesser, typ aut. rumskallibrering, samt att kapa ner produktionskostnaderna. Det sistnämnda ger defnintivt ingen strömförbättring eftersom nätdelen är en av de/den dyraste komponenten i stärkaren.

Ljudkvaliten har INTE varit i fokus i hembiovärlden....det gäller alla märken.

Snackade med en kille på Canseda i fjol om min nu 4-5 år gamla Onkyo TX-DS797 - han rekommenderade mig att inte byta till en nyare Onkyo om jag nu inte behövde en del nya finesser, främst möjligheten till bildkonvertering.

Men för den summan 2000 kr emellan kan det vara värt ändå... :)

Mvh JB

#19

Postad 07 februari 2006 - 21:33

Unregistered35751
  • Unregistered35751
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Donnatello jag satt lite grann i samma sitts som du. Mitt intresse för 2 kanal började allt mer tillta och jag bytte min Onkyo 600E mot en marantz 4400 + slutsteg. Det var ingen vidare kombo. Hörde ingen direkt skillnad. Sen ersatte jag båda pjäserna mot min nuvarande Thule. O jädrans vad högtalarna växte oj oj oj... Var tvungen att gå igenom hela min skivsamling på nytt :)
Satsa på en beggad bättre 2 kanalare det är mitt tipps...

#20

Postad 08 februari 2006 - 02:35

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0

Donnatello jag satt lite grann i samma sitts som du. Mitt intresse för 2 kanal började allt mer tillta och jag bytte min Onkyo 600E mot en marantz 4400 + slutsteg. Det var ingen vidare kombo. Hörde ingen direkt skillnad. Sen ersatte jag båda pjäserna mot min nuvarande Thule. O jädrans vad högtalarna växte oj oj oj... Var tvungen att gå igenom hela min skivsamling på nytt  :) 
Satsa på en beggad bättre 2 kanalare det är mitt tipps...

<{POST_SNAPBACK}>


Vilket slutsteg använde du? Jag var lite själv inne på nån liknande kombo, men det är kanske man inte ska satsa på isf.

#21

Postad 08 februari 2006 - 09:32

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
tomab:
Jag har insett att det är vägen för mig att gå. Men just nu har jag sålt av mina Jamo 850 samt Wharfedale Evo-30 och köpt mig ett Elac XL II sub/sat paket vilket är ett steg ännu längre från optimal musiklyssning. Men detta är ändå helt enligt planerna pga flytt.
Kommer dock så snart det bara går skaffa golvare SAMT 2-kanalsförstärkare.

Den absolut bästa beskrivningen om skillnad mellan hemmabioförstärkare och 2-kanal läste jag för inte så länge sen här på forumet. Lät någonting i den här stilen...

"Jag var nöjd med ljudet från min hemmabioförstärkare men det var någonting jag saknade men kunde inte riktigt peka på vad. När jag skaffade 2-kanal föll allt på plats"

Precis detta är vad jag själv har kommit fram till när jag har varit runt och lyssnat med undantag för Arcam AVR 300. Visst det låter ok med hemmabio men man kör en riktig 2-kanalare så märker man vad man går misste om.

#22

Postad 08 februari 2006 - 19:13

Unregistered35751
  • Unregistered35751
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Vilket slutsteg använde du? Jag var lite själv inne på nån liknande kombo, men det är kanske man inte ska satsa på isf.


Jag provade det omtalade classic steget.

"Jag var nöjd med ljudet från min hemmabioförstärkare men det var någonting jag saknade men kunde inte riktigt peka på vad. När jag skaffade 2-kanal föll allt på plats"


Kunde inte sagt det bättre själv.....helt rätt :)

#23

Postad 17 februari 2006 - 20:20

Unregistered98ef0649
  • Unregistered98ef0649
  • Forumräv

  • 585 inlägg
  • 0
Hej!

Hur kopplar jag min HK670 som slutstegtill HK AVR 335?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.