Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-SR703E / TX-SR803E -2006

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 January 2006 - 12:40

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Onkyo's kommande receiver våren 2006.

Driving Home Theater with Pinpoint Accuracy, Potent Power and Multi-Entertainment Options

--------------------------------------------------------------------------------

To create an A/V home theater receiver of exceptional quality, the challenge lies in incorporating the delicate processing circuits and amplifier components into the same chassis. When they both draw on the same power source, the amplifier dominates at peak moments. In a good design, it all works--like the THX Select2 Certified TX-SR803E 7.1-channel A/V surround home theater receiver. A series of other refinements--like VLSC for all channels, HDMI and RS232 connectivity, Powered Zone 2 and Auto Speaker Set-up with Microphone--keep this receiver firmly entrenched in the top league of home theater.

Features

Amplifier Features
• 140 Watts per channel minimum into 6 ohms, at 1 kHz, DIN
• VLSC (Vector Linear Shaping Circuitry) for all channels
• WRAT (Wide Range Amplifier Technology)
• Extended frequency response (10 Hz to 100 kHz)
• Reduced NFB (Negative Feedback)
• Full bandwidth power to all 7 main channels
• Absolute ground plate
• H.C.P.S - massive high current power supply
• Discrete power amplifier circuitry for all channels
• High-current, low-impedance 6 ohm drive for all channels
• Auto-protection circuitry
• High-grade extruded-aluminum heatsink
• Low Frequency Effect (LFE) level control
• Thick bus bars

Audio/Video Features
• THX™ Select2™ Certified
• THX Surround EX, DTS, DTS 96/24, DTS-ES Discrete/Matrix, DTS Neo:6 decoding
• Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Pro Logic IIx decoding
• 192 kHz/24-bit audio DACs for all channels
• Component video upconversion with TBC (Time Base Corrector)
• Composite to S-Video upconversion
• HDTV-capable (100 MHz) component video switching
• Optimum Gain Volume Circuitry
• Digital upsampling
• Non-scaling configuration
• Powered Zone 2 (lineout) with 12 V trigger
• A-form listening mode memory
• Independent crossover adjustment for bass management for F/C/S/SB(40/60/70/80/90/100/120/150/200 Hz)
• Advanced 32-bit processing DSP chip
• A/V Lip Sync Adjustment (0-250ms)
• 2 HDMI (version1.1) inputs and 1 output
• 3 component video inputs and 1 output
• 5 S-Video inputs and 3 outputs
• 5 composite video inputs and 3 outputs
• 3 audio inputs and 1 output
• 7 digital inputs (5 optical/2 coaxial) and 1 optical output
• Color-coded 7.1-multichannel inputs and pre outs
• Heavy-duty, color-coded dual banana plug-compatible speaker posts
• Front panel audio, video, S-Video, optical inputs
• Pure audio mode
• Direct mode
• Automatic signal detection
• Dedicated line-level subwoofer pre out
• RS232 port
• Late night mode (high/low/off)
• Phono input
• Tone (bass/treble) control for L/R channels

FM/AM Tuner and Other Performance Features
• 40 FM/AM random presets
• RDS (RT/PTY/TP)
• Character input (Tuner presets, input selector)
• Outstanding selectivity and sensitivity
• Compatible with RI Dock (DS-A1) for the iPod®
• IntelliVolume
• On-screen display control
• 3-mode display dimmer (bright/normal/low)
• Speaker placement calibration through Auto Speaker Set-up with Microphone
• Absolute volume display
• Double Bass function
• Battery-free memory backup
• Brushed aluminum front panel
• Headphone jack (standard size)
• Heavy-duty power cord
• Individual input selectors for each source
• IR input and output terminals
• Blue illuminated volume control
• Separate PC (printed circuit) boards for audio and video sources
• Sleep timer via remote
• Backlit/Preprogrammed RI (Remote Interactive) learning remote control with 3 macros and mode-key LEDs

Mer om detta finns http://www.onkyo.net/

Bifogad fil(er)

Postad 31 January 2006 - 13:08

hifiidiot
  • hifiidiot
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
703 och 803'an är väl redan ute? Trodde redan det fanns en officiell Onkyotråd som även innefattade dom nya modellerna...

Postad 31 January 2006 - 13:16

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Enligt trådrubriken så innefattas inte X03 utan bara X02..
Men de disktueras gladeligen där! :)

Postad 27 February 2006 - 08:56

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag har nu införskaffat Onkyo TX-SR703E och undrar om någon kan svara på ett par frågor om den:
I manualen står att digitala ljudkällor inte kan skickas till Zon 2, varken via låg- eller högnivå. Varför har de gjort så? Och kanske ännu viktigare; kan man göra så med något annat märke? typ Marantz SR7500?

Jag har en Xbox 360, en Denon 1910 DVD och en HTPC kopplade till receivern - alla tre med optisk kabel. Så vadå? Jag får bara lyssna på radio i Zon 2 eller?

Kan man gå runt detta genom att koppla tex. Tape out till Video 1 in och välja Video 1 som källa för Zon 2, och sedan muta anläggningen? Då borde man kunna lyssna på optiska inångar på Zon 2, eller?

Edit: Nej, det gick inte. :)

Redigerat av Ree, 27 February 2006 - 21:01.

Postad 28 February 2006 - 08:19

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag fick svar från Hembiobutiken. Marantz SR7500 kan inte heller skicka digitala källor till Zon 2. :(

Vet någon om NÅGON receiver klarar det?

Postad 06 March 2006 - 11:50

Unregisteredb187ace3
  • Unregisteredb187ace3
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Jag fick svar från Hembiobutiken. Marantz SR7500 kan inte heller skicka digitala källor till Zon 2. <_<

Vet någon om NÅGON receiver klarar det?

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant. Just när jag själv börjat bli intresserad av SR703E

Verkar ju extremt underligt.

Dvs om man kopplar en pc till receivern så kan man inte mata ljudet från pc'n (tex mp3'or) via zon 2?????

och att det är så på i princip alla förstärkare som har en extra zon 2???

Finns det en annan möjlighet? Om man endast nyttjar 5 av 7 kanaler (om man kör 5.1 istället för 7.1) och nyttjar de 2 kanaler som bli över till zon två istället för det separata "powered zon 2" uttaget?? Då borde den varje fall kunna hantera digitala signaler, eller?

Jag är lätt förvillad.

Postad 06 March 2006 - 12:43

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
mats_epost: Vi pratar ju endast om digitala signaler - så om du kopplar datorn analogt till receivern är det inga problem. Problemet är ju att ljudkvaliteten då blir bristande om ljudkortet inte är grymt. Plus att man inte kommer undan jordproblem som man gör med optisk anslutning. <_<

Min lösning på det hela får bli att köpa ett riktigt bra ljudkort till datorn och två uppsättningar lågnivåkablar för dator och dvd (används som cd-spelare).

Hur receivern använder sina slutsteg är en annan histora - som går såhär: Onkyo TX-SR703E har bara 7 slutsteg - Så det är redan som du föreslår; När man kör 5.1 finns två slutsteg över som då kan användas till Zon 2. Surround back och Zon 2's högtalarterminaler använder samma slutsteg - receivern växlar bara mellan dem beroende på om du vill använda 7.1 eller Zon 2. Du kan alltså inte köra 7.1-ljud samtidigt som Zon 2 är igång om du använder Zon 2's högtalarterminaler. Då får du istället använda Zon 2's line-out. Så fungerar även andra receivrar i klassen.

Postad 06 March 2006 - 13:01

Unregisteredb187ace3
  • Unregisteredb187ace3
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

mats_epost:  Vi pratar ju endast om digitala signaler - så om du kopplar datorn analogt till receivern är det inga problem. Problemet är ju att ljudkvaliteten då blir bristande om ljudkortet inte är grymt. Plus att man inte kommer undan jordproblem som man gör med optisk anslutning.  <_<

Min lösning på det hela får bli att köpa ett riktigt bra ljudkort till datorn och två uppsättningar lågnivåkablar för dator och dvd (används som cd-spelare).

Hur receivern använder sina slutsteg är en annan histora - som går såhär: Onkyo TX-SR703E har bara 7 slutsteg - Så det är redan som du föreslår; När man kör 5.1 finns två slutsteg över som då kan användas till Zon 2. Surround back och Zon 2's högtalarterminaler använder samma slutsteg - receivern växlar bara mellan dem beroende på om du vill använda 7.1 eller Zon 2. Du kan alltså inte köra 7.1-ljud samtidigt som Zon 2 är igång om du använder Zon 2's högtalarterminaler. Då får du istället använda Zon 2's line-out. Så fungerar även andra receivrar i klassen.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, jag börjar koppla det här. Men det verkar ju inte direkt vara ett Onkyo problem utan att det är samma för i princip alla förstärkare som stödjer fler zoner.

För att kunna få ut ljud från din dator och dvd (när du spelar cd) till din zon 2 kopplar du alltså lågnivåkablar från datorn och dvd'n till förstärkaren?

Gäller att datorns ljudkort har tillräckligt med utgångar också. Dvs, både utgångar till datorns egna högtalare (vilket kanske också är ett 5.1 system!) samt ledig utgång som man drar till förstärkaren.

Vad använder du för anslutning mellan dvd'n till förstärkaren i övrigt? Optisk?

En annan fråga: Under förutsättning att jag enbart använder ett 5.1 system:

Finns det då någon fördel respektive nackel att nyttja zon 2's powered line-out jämfört med de två slutstegen som blir över när jag använder 5.1?

Som jag nämnt i någon tråd tidigare ska jag inte koppla på extra högtalare direkt utan kommer sannolikt gå via en zonvals väljare av sådan här typ: http://www.altavox.s...sid3_n_s4vc.php

Är också väldigt nyfiken på vad du har för erfarenheter av Onkyo TX-SR703E i övrigt eftersom jag funderar på att beställa den.

Postad 06 March 2006 - 17:32

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

För att kunna få ut ljud från din dator och dvd (när du spelar cd) till din zon 2 kopplar du alltså lågnivåkablar från datorn och dvd'n till förstärkaren?

<{POST_SNAPBACK}>

Precis.

Gäller att datorns ljudkort har tillräckligt med utgångar också. Dvs, både utgångar till datorns egna högtalare (vilket kanske också är ett 5.1 system!) samt ledig utgång som man drar till förstärkaren.

Vad använder du för anslutning mellan dvd'n till förstärkaren i övrigt? Optisk?

<{POST_SNAPBACK}>

Att koppla 5.1-ljud analogt till receivern är ju onödigt. Du kan ju ändå inte få ut 5.1 i Zon 2. Koppla en digital anslutning, och använd tvåkanals analog anslutning för Zon 2.

Finns det då någon fördel respektive nackel att nyttja zon 2's powered line-out jämfört med de två slutstegen som blir över när jag använder 5.1?

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt, de båda terminalerna använder samma slutsteg. Om man kopplar Zon 2-högtalarna till surround back kommer de alltid fungera som just det - surround back. En parantes är att man kan få ut ljud från digitala källor på dem.. man kan ju köra "All channel stereo" och koppla vänster till höger och tvärt om. Nackdelen med det blir ju ganska uppenbar: När du kollar på film hamnar surround-back-ljudet i ett annat rum, och när du lyssnar på musik i "All channel stereo" måste du även låta huvudanläggningen spela samma musik.

Som jag nämnt i någon tråd tidigare ska jag inte koppla på extra högtalare direkt utan kommer sannolikt gå via en zonvals väljare av sådan här typ: http://www.altavox.s...sid3_n_s4vc.php

<{POST_SNAPBACK}>

Om du använder en sådan verkar det som att du helt enkelt kopplar dina vanliga front-kanaler till den (om du vill kunna ta del av digitala ljudkällor). Då behöver du ingen receiver med Zon 2.
Fast du kanske tänkte koppla Zon 2 till den där så att du kan spela musik i ett annat rum samtidigt som du kollar på film? I så fall är det fortfarande analoga kludkällor som gäller, dessvärre.

Är också väldigt nyfiken på vad du har för erfarenheter av Onkyo TX-SR703E i övrigt eftersom jag funderar på att beställa den.

<{POST_SNAPBACK}>

I övrigt är jag mycket nöjd med förstärkaren. Många inställningsmöjligheter, förvånansvärt fint setup-system (och då har jag inte ens testat OSD'n). Och sen har vi ju ljudet.. Som är väldigt bra jämfört med min förra receiver - Denon 2105. Mina XTZ 99 W2MT behövde lite mera tryck. Fast nu blev man ju så kraftkåt att det lär bli till att köpa ett slutsteg senare i alla fall.. Men men ;)

Ett problem jag fick var att min subwoofer fick ett otrevligt brumljud så länge receivern var på. Det löste jag dock genom att aktivera delningsfiltret på subben. Tydligen var brummet alltså på en högre frekvens än 200Hz trots att jag satt 80Hz som delningsfrekvens på receivern.. =/
Jag vet inte om brummet beror på störningar av något slag, men jag testade att koppla ur alla ljudkällor - och det var fortfarande kvar. Nu kan jag inte göra fler tester eftersom subben är nedpackad iom flytten, och kommer dessvärre förbli det i ett antal veckor..

Sammanfattningsvis är jag hittills väldigt nöjd med receivern och kan varmt rekommendera den. Men om du har pengarna bör du kika på Marantz SR7500 också.. Den verkar väldigt attraktiv den med.

Postad 06 March 2006 - 17:54

Unregisteredb187ace3
  • Unregisteredb187ace3
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt, de båda terminalerna använder samma slutsteg. Om man kopplar Zon 2-högtalarna till surround back kommer de alltid fungera som just det - surround back. En parantes är att man kan få ut ljud från digitala källor på dem.. man kan ju köra "All channel stereo" och koppla vänster till höger och tvärt om. Nackdelen med det blir ju ganska uppenbar: När du kollar på film hamnar surround-back-ljudet i ett annat rum, och när du lyssnar på musik i "All channel stereo" måste du även låta huvudanläggningen spela samma musik.

Hmmm har du verkligen rätt i detta? Alternativet är att jag uttryckte mig oklart eller att vi missförstod varandra.

Jag har sett förstärkare där det står zon2/surround back och att man kan koppla om vad man önskar att sourround kanalerna ska användas till (till zon 2 eller surround-back). Men det är möjligt att det på den här Onkyon finns ett helt separat zon 2 högtalar uttag som inte sitter exakt bredvid de andra sorround kanalerna?

Jag tittar på sid 82 i följande manual (den är för 803 men tror samma sak gäller för 703):
http://www.eu.onkyo....SR803703_En.pdf

I första spalten står:
There are two ways to hook up your Zone 2 speakers:
1) Use an amp (receiver or integrated amp) in Zone 2 and
connect your Zone 2 speakers to it.
2) Connect your Zone 2 speakers to this AV receiver.

I högra spalten står:
"Using Only Speakers in Zone 2
With this hookup, you can enjoy 5.1-channel playback in
the main room and a different stereo source in Zone 2.
The volume for Zone 2 is set on this AV receiver.
Hookup
• Connect your Zone 2 speakers to the AV receiver’s
ZONE 2 SPEAKERS terminals."

bild....

You must set the “Powered Zone 2” setting to “Act”
(Activated) in order to use this hookup (see page 83).

Min kommentar: Jag tror att alternativ 2 skulle fungera klockrent ihop med zonväljaren, eller? Även då ska man enligt uppgift i manualen kunna nyttja full två zoners funktionalitet. Dvs kolla på film i 5.1 och samtidigt lyssna på något annat i zon 2.

Redigerat av Unregisteredb187ace3, 06 March 2006 - 18:04.

Postad 07 March 2006 - 09:48

Puder-k
  • Puder-k
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Jag har inget att säga om Zone 2 utan vill endast berömma Onkyo 703 E! Fick den tillsammans med ett Canton LE paket för några veckor sedan och måste säga att jag är välldigt nöjd! Det går att göra välldigt omfattande inställningar om man vill eller bara använda den medföljande mikrofonen.

Jag älskar funktionen Pure Audio, det känns så äkta då på något sätt, framförallt till musik. Ljudet förstärks inte så mycket då utan låter som det var meningen när det spelades in, åtminstone känns det så. Jag hoppas på ytterliga ljudförbättringar med en Onkyo DVD 503, har nu en Sony modell lite äldre.

Det där med att Canton ska låta ssigt stämmer då inte med Onkyo i alla fall... Är extra nöjd efterom jag betalade endast 13200 kr för hela paketet, det är ett extremt bra pris om man jämför vad det skulle ha kostat i sverige!

Jag svarar gärna på frågor angående ONKYO 703 och Canton LE men jag är ingen expert.

Postad 07 March 2006 - 16:39

Ree
  • Ree
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hmmm har du verkligen rätt i detta? Alternativet är att jag uttryckte mig oklart eller att vi missförstod varandra.

<{POST_SNAPBACK}>

Du undrar om det är någon skillnad mellan "Zon 2 powered line-out" och att använda de två slutsteg som blir över när man kör 5.1 - det är samma sak. Så jag svarade att det var samma sak - och slängde in en halvt invecklad utläggning om vad som skulle hända om du kopplade Zon 2-högtalarna på "Surround back" terminalerna - utifall det var det du menade. :)

Ett annat alternativ: Kan det vara så att du menar "Vad är skillnaden mellan Zon 2 line-out och Zon 2 powered line-out?"?

Slutsats: Receivern har bara 7 slutsteg, och de två sista används antingen av surround back eller Zon 2 powered line-out.

Min kommentar: Jag tror att alternativ 2 skulle fungera klockrent ihop med zonväljaren, eller? Även då ska man enligt uppgift i manualen kunna nyttja full två zoners funktionalitet. Dvs kolla på film i 5.1 och samtidigt lyssna på något annat i zon 2.

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer. Dock kan du som sagt inte skicka digitala källor till Zon 2 (Powered eller ej) - se "Notes" på sida 84 i manualen.

För övrigt håller jag med Puder-k om att Pure Audio-läget är härligt att lyssna på. :)

Redigerat av Ree, 07 March 2006 - 16:41.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.