Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Alla 50" har eftersläpningar? Sant eller falskt?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 February 2006 - 16:28

Unregistered2ec41223
  • Unregistered2ec41223
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tja.

Köpt och lämnat tillbaka en 50" plasma (Fujitsu-Siemens Myrica P50-2).
Anledningen att jag lämna tillbaka den va att bilden har eftersläpningar och att Fujitsu-Siemens inte kunde göra nått åt det. Alla deras modeller har tydligen det "fenomenet".

Vidare så säger Fujitsu-Siemens att ALLA I DEN STORLEKEN (50") har det "felet".
Känns som en dålig bortförklarning i mina ögon så tänkte reda ut det?

Alla ni som har 50" hemma kan väl berätta hur eran plasma beter sig så vi andra kan få se en sanning! Alla som vet hur 50" är får givetvis säga sitt! :)

/fd 50" innehavare

Postad 07 February 2006 - 17:03

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Det är förmodligen inte själva plasma-panelen som orsakar fenomenet utan undermålig bildbehandling/skalning.

Matar du en CRT med PAL SD interlaced släpar det knappast för att signalen inte behöver förändras något. TV och TV-system i ljuv harmoni.
Matar du en HD-plasma med PAL SD så måste signalen dels göras om till progressive om den inte redan är det från exempelvis DVD-spelare. Dels skals upp ett ojämnt antal gånger, vilket gör risken för s.k släp väldigt stor.

Postad 07 February 2006 - 19:28

bodahl
  • bodahl
  • Lärjunge

• 419 inlägg
  • 0

Tja.

Anledningen att jag lämna tillbaka den va att bilden har eftersläpningar och att Fujitsu-Siemens inte kunde göra nått åt det. Alla deras modeller har tydligen det "fenomenet".

Alla ni som har 50" hemma kan väl berätta hur eran plasma beter sig så vi andra kan få se en sanning! Alla som vet hur 50" är får givetvis säga sitt! :)

/fd 50" innehavare

<{POST_SNAPBACK}>

Hur hade du kopplat.

B.D :)

Postad 07 February 2006 - 21:07

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Äger en Northern-Star 50" och det är inga eftersläpningar på denna. Det enda man kunde se var att det vart lite färgseparation på RGB-ingången men jag kör endast VGA och DVI så det spelar mindre roll för min del.
Det är nog som morlock säger att det är beroende på hur bildbehandlningen är. Har en kompis som har pioneers 505 och den är helt befriad från eftersläpningar och färgseparation.

Postad 07 February 2006 - 22:55

Unregistered2ec41223
  • Unregistered2ec41223
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Tja.

/fd 50" innehavare

<{POST_SNAPBACK}>

Hur hade du kopplat.

B.D :)

<{POST_SNAPBACK}>

DVD via SCART. Provade även via DVI ifrån datorn. Ingen skillnad. Service teknikern provade med komponent med olika DVD-spelare i olika prisklasser. Hans bedömning va att det inte spelade nån roll. Med dom dyrare dvd-spelarna va "eventuellt" lite bättre. Och man får ju lita på serviceteknikerns tester.

Postad 07 February 2006 - 23:00

Unregistered2ec41223
  • Unregistered2ec41223
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Äger en Northern-Star 50" och det är inga eftersläpningar på denna. Det enda man kunde se var att det vart lite färgseparation på RGB-ingången men jag kör endast VGA och DVI så det spelar mindre roll för min del.
Det är nog som morlock säger att det är beroende på hur bildbehandlningen är. Har en kompis som har pioneers 505 och den är helt befriad från eftersläpningar och färgseparation.

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som en tv för mig. :) Dock en del mer pengar än Myrican. :)

Men kontentan av detta är alltså att det inte stämmer som Fujitsu-Siemens säger...
"alla 50" har samma problem".
eftersom bevisligen så finns det plasma som Pioneer PDP505 och en ifrån Northern-Star som inte har dessa sk "eftersläpningar".
Men hur ska man veta att det inte kommer vara några eftersläpningar innan man köper en 50"?
Visst priset talar ju en del men förrutom det?

Postad 07 February 2006 - 23:15

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Ett säkert sätt att få reda på om den har släpningar eller inte är att leta upp ett ställe som "demar" den och testa den.

Postad 07 February 2006 - 23:16

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Men kontentan av detta är alltså att det inte stämmer som Fujitsu-Siemens säger...
"alla 50" har samma problem".

eftersom bevisligen så finns det plasma som Pioneer PDP505 och en ifrån Northern-Star som inte har dessa sk "eftersläpningar".

Men hur ska man veta att det inte kommer vara några eftersläpningar innan man köper en 50"?
Visst priset talar ju en del men förrutom det?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en Panasonic 50" och inga problem med eftersläpningar så det låter som rent skitsnack. Måste vara något problem med bildbehandlingen som någon nämde.

Postad 08 February 2006 - 08:46

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Det är ju ev vissa brusfilter som kan orsaka eftersläpningar.
Har man på dem på max på min 506Xde vid analog kabeltv så får man eftersläpningar.
Men ställer man ned dem eller stänger av dem så är det inte nått problem.
Finns low,medium,high eller off i inställningarna.

På plasma är det inte nån responstid på pixlarna som är för långsam utan mer brusfilter och annat som ger eftersläpningar.
Prova en Pioneer :lol: :)

Postad 08 February 2006 - 09:12

Unregisteredf0eb0e2a
  • Unregisteredf0eb0e2a
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Det kan inte vara så att det var ett dåligt exemplar du hade? Att just Northern Star-modellen nämns som fri från eftersläpningar är lite lustigt då diskussion har förts kring om denna är samma TV som Fujitsu-Siemens modell. Det är ju också svårt att stämpla en modell som släpfri eftersom det hela är väldigt subjektivt. Synd hur som helst att du inte var nöjd med plasman då den ju har ett jäkla bra pris.

Postad 08 February 2006 - 09:31

oskie
  • oskie
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Precis som någon annan skrev i forumet borde det röra sig om dåliga bildförbättringskretsar... Bara för att det är samma panel behöver det inte vara samma kretsar som hanterar signalen. Förmodligen menar Fujitsu ``alla VÅRA 50" har eftersläpningar'' :)

Postad 09 February 2006 - 01:31

Unregistered2ec41223
  • Unregistered2ec41223
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Det kan inte vara så att det var ett dåligt exemplar du hade? Att just Northern Star-modellen nämns som fri från eftersläpningar är lite lustigt då diskussion har förts kring om denna är samma TV som Fujitsu-Siemens modell. Det är ju också svårt att stämpla en modell som släpfri eftersom det hela är väldigt subjektivt. Synd hur som helst att du inte var nöjd med plasman då den ju har ett jäkla bra pris.

<{POST_SNAPBACK}>

Näe inte dåligt exemplar, tyvärr. Det trodde jag med först. Men sen när serviceteknikern ringer å säger att han kan byta ut hela innehållet i tv'n men tror inte det kommer hjälpa pga att "alla de modeller av detta märkte" har samma problem så blev jag rätt snabbt övertygad om att det va just därför den va billigare. Och det är säkert det som gör skillnaden i pris om man jämför med NorthenStar modellen att den inte har samma kretsar och därmed inte lika bra kvalité.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.