Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony HDR-HC3 High Definition Video Handycam

198 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Handycam HDR-HC3 (Videokameror) 1 9 (4) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 01 mars 2006 - 11:26

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Under april månad väntas denna pjäs finnas ute till försäljning för en dryga 16500:-

HDR-HC3, successor to the popular HDR-HC1 High Definition Handycam, brings even higher image quality thanks to the new ClearVid CMOS sensor plus it's smaller, lighter and even easier to use.

SAN DIEGO, Feb. 20, 2006 — Changing the notion that high-definition video recording is for "advanced videographers only" Sony today announced the HDR-HC3 HDV 1080i Handycam® camcorder.
Compared to its predecessor, this new, high-def camcorder is 26 percent more compact, packed with easy-to-use features, and more affordable.
"People are more savvy about high-definition television, have experienced its visual impact, and now they want the same `wow factor' for their own home movies," said Linda Vuolo, director for camcorder products at Sony Electronics. "Sony has made great strides in creating the consumer HDV market over the past two years and now we are expanding it even further."

Perfect Integration Into Your Living Room

The camcorder will snuggle up comfortably next to your high-def TV with its HDMI™ output. Now the de facto standard in the consumer electronics industry for transferring high-def content, HDMI offers simple, one-cord connection to display devices so you can just plug and play instead of struggling with multiple cables.
Your own home movies recorded with the HDR-HC3 will stand up proudly next to your pre-recorded high-definition video. The new camcorder delivers superb high-definition picture quality and lighting detail on both video and digital still images.

Advanced Technology Brings Advanced Features

The HDR-HC3 model features a professional-quality Carl Zeiss® Vario-Sonnar® T* lens and Sony's new ClearVid CMOS Sensor™ technology. This imager is engineered to boost picture resolution and clarity to deliver vivid colors and precise image detail. Combined with Sony's Enhanced Imaging Processor™, it provides new and fun-to-use functions.

The camcorder shoots four-megapixel still images, stored on an optional Memory Stick PRO Duo™ media card, for easy transfer between compatible devices.

It has a dual record function that allows you to shoot video and simultaneously capture 2.3 megapixel stills (16:9) in high definition mode and 1.7-megapixel stills (4:3) in standard definition mode. You can also record slow motion video using the model's smooth slow record function, which plays back three seconds of video in 12 seconds -- ideal for analyzing your golf swing or tennis back-hand.

High Def Made Easy

This new model incorporates a number of convenient, easy-to-use features that are ideal for first-time camcorder users and those new to high-def recording.

"Our latest model is a perfect solution for families who are currently using mini-DV camcorders and want to step up to high definition," said Vuolo.

It has a user-assignable dial that can be set to the most regularly-used options for greater ease of recording. It includes Sony's distinctive Easy Handycam button that, when pressed, locks out advanced features on the camcorder, leaving only the buttons essential for recording on the menu.

For quick framing and easy image sharing, the camcorder has a 2.7-inch touch panel SwivelScreen™ LCD featuring Sony's new Clear Photo LCD plus™ technology. The LCD produces bright images with high-contrast that are easy to view in virtually any environment and at any angle.

Other helpful features include Super SteadyShot® image stabilization, a built-in microphone for excellent audio quality, an intelligent built-in flash for well-exposed still images, and a supplied InfoLithium® P battery for up to 90 minutes of continuous recording.

The HDR-HC3 Handycam camcorder will be available in April for about $1700. Optional accessories will include a full line of accessories, including lights, lenses, microphones, InfoLithium® batteries, chargers and cables.

HDV 1080i specification compatible
3.98 megapixel still image recording when set at 4:3 recording.
ClearVid CMOS Sensor
Enhanced Imaging Processor
HD Codec Engine
Carl Zeiss® Vario-Sonnar® T* lens (filter diameter: 30mm)
HDV/DV switching system
SteadyShot
Dual Rec. (function for recording movies and still images at the same time).
Super NightShot
Easy Handycam
2.7 inch, 2110K Wide Clear Photo LCD Plus
Memory Stick Duo™ slot
PictBridge
HDMI terminal
i.LINK™
Supplied accessories: AC adapter AC-L200, AV cable, USB cable, InfoLITHIUM battery NP-FP60, power cord, wireless remote control RMT-831

Bifogad fil  HDR_HC3_EISA.jpg   4,23K   1 Antal nerladdningar

edit: mer info och bilder
edit060821: EISA-bild /Peter.M Moderator

Bifogad fil(er)

Redigerat av Peter.M, 21 augusti 2006 - 20:18.

Postad 01 mars 2006 - 22:19

Pjn
  • Pjn
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Trevligt! Snart kan man filma i Hd-format till rimliga pengar. :-)

Postad 02 mars 2006 - 00:59

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Trevligt! Snart kan man filma i Hd-format till rimliga pengar. :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Det går redan - dessutom direkt på minneskort (6-800 US$ borde göra runt 6 loppor här)
Är själv lite sugen på en Sanyo Xacti HD1 som kör ner 720p i MPEG4 format rätt ner på SD-sticka.
REVIEW HÄR

Boogie

Postad 11 mars 2006 - 16:32

Unregistered81225ea5
  • Unregistered81225ea5
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Har en sony HDR-HC1E. ;)
Är supernöjd med den, har filmat lite med vanliga DV stuket och bilder är jättebra redan där, så en dag så testade ja filma i HD, har ingen hd tv hemma än, så jag fick in till expert där ja köpte kameran och smällde upp den på en HD tv, jag lovar att jag inte blev besviken, s a t a n i gatan vilken bild, helt otroligt. men så kostar den en del med, men den är värd varenda peng :huh:

Postad 11 mars 2006 - 18:31

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0

Har en sony HDR-HC1E. :unsure:
Är supernöjd med den, har filmat lite med vanliga DV stuket och bilder är jättebra redan där, så en dag så testade ja filma i HD, har ingen hd tv hemma än, så jag fick in till expert där ja köpte kameran och smällde upp den på en HD tv, jag lovar att jag inte blev besviken, s a t a n i gatan vilken bild, helt otroligt. men så kostar den en del med, men den är värd varenda peng  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter lovande :angry:
Funderar starkt på att skaffa mig ett ex av den här nya HC3 som har HDMI, smälla upp bilden på en projektor vilken syn det kommer bli, tänk dig att filma duken och sedan spela upp duken på duken -vilken sjuk grej :( men det finns andra motiv att dokumentera omkring en.
16500:- låter inte alls illa om det priset står sig vill säga, var priset det liknande eller mer för din HC1?
Det vore bra att reda ut en hel del innan den når affären så man har lite kött på benen sedan. Har andra frågor som hur stort minnes kort har du och hur länge går det att spela in på det kortet?
Behöver man extra minnes kort o.s.v.?
Läser du in materialet på en dator eller hur lagrar du det?
Många frågor men hoppas du står ut med detta :rolleyes:

Postad 11 mars 2006 - 20:05

Unregistered81225ea5
  • Unregistered81225ea5
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Har en sony HDR-HC1E. :unsure:
Är supernöjd med den, har filmat lite med vanliga DV stuket och bilder är jättebra redan där, så en dag så testade ja filma i HD, har ingen hd tv hemma än, så jag fick in till expert där ja köpte kameran och smällde upp den på en HD tv, jag lovar att jag inte blev besviken, s a t a n i gatan vilken bild, helt otroligt. men så kostar den en del med, men den är värd varenda peng  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter lovande :angry:
Funderar starkt på att skaffa mig ett ex av den här nya HC3 som har HDMI, smälla upp bilden på en projektor vilken syn det kommer bli, tänk dig att filma duken och sedan spela upp duken på duken -vilken sjuk grej :( men det finns andra motiv att dokumentera omkring en.
16500:- låter inte alls illa om det priset står sig vill säga, var priset det liknande eller mer för din HC1?
Det vore bra att reda ut en hel del innan den når affären så man har lite kött på benen sedan. Har andra frågor som hur stort minnes kort har du och hur länge går det att spela in på det kortet?
Behöver man extra minnes kort o.s.v.?
Läser du in materialet på en dator eller hur lagrar du det?
Många frågor men hoppas du står ut med detta :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

hejsan hej igen, Min Kamera kostade 17000 exakt, Köpte den för2 månader.
Fick de fantastiska priset för att de var mycket strul med en annan kamera jag hade Sony PC1000 =( den med 3CMOS =)
Jag kan inte använda mitt minneskort till och spela in på, bara ta kort, men de gör ja väldigt sällan,
Har inte läst så mycket om den HC3, kan man spela in på minneskortet??
Tycker att, har man köp en FILM kamera ska man filma med den, Har en canon powershot A95 till och ta kort, inte världen bästa digitalcamera , men duger för mig:D

Jag spelar in i DV eller HD mest DV nu tills ja lärt mig cameran :unsure:
Jag läser in materialet på dator dvs hårddisken med firewire kabel, Firewire är ett måste för överföring av film till data, de tar lika lång tid och föra över till data så som filmen är lång, har du spelat in i 10 min så tar de 10min och föra över.

Bara ställ frågor, vet själv hur de är när man undrar =)

Postad 11 mars 2006 - 21:30

chicken
  • chicken
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Jag läser in materialet på dator dvs hårddisken med firewire kabel, Firewire är ett måste för överföring av film till data, de tar lika lång tid och föra över till data så som filmen är lång, har du spelat in i 10 min så tar de 10min och föra över.

<{POST_SNAPBACK}>

Så är det väl alltid, att det tar lika lång tid? Är det speciella band eller, och hur lång tid får du plats på ett "standard"-band?

Intressant kamera och prisvärt verkligen.

Postad 12 mars 2006 - 12:34

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Just det är det "band lagring" eller är det "hårddisk lagring" som man spelar in på?

Detta är nytt för mig och tänkte att minnes kort går det väl inte spela in på, inte särskilt länge om man spelar in på HD material bredd med 25Mb/s och ett 1Gb kort räcker inte långt.
Men stillbilder så klart bli det en massa.
Har du fört över bilden till en Hd/dvd inspelare då, hur är kvaliteten då om man sedan spelar upp den via dvd vägen?

Postad 12 mars 2006 - 13:41

Unregistered81225ea5
  • Unregistered81225ea5
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Just det är det "band lagring" eller är det "hårddisk lagring" som man spelar in på?

Detta är nytt för mig och tänkte att minnes kort går det väl inte spela in på, inte särskilt länge om man spelar in på HD material bredd med 25Mb/s och ett 1Gb kort räcker inte långt.
Men stillbilder så klart bli det en massa.
Har du fört över bilden till en Hd/dvd inspelare då, hur är kvaliteten då om man sedan spelar upp den via dvd vägen?

<{POST_SNAPBACK}>

Har ej spelar spelat upp de på en dvd med HD, vet att de har kommit ut dvd spelar med hd men den kostar 38 tusen, iallfall vad ja läst :angry:

Postad 14 mars 2006 - 23:03

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Det går redan - dessutom direkt på minneskort (6-800 US$ borde göra runt 6 loppor här)
Är själv lite sugen på en Sanyo Xacti HD1 som kör ner 720p i MPEG4 format rätt ner på SD-sticka.
REVIEW HÄR

Boogie

<{POST_SNAPBACK}>

Läste en recension på New York Times om den här kameran. Den var inte vidare positiv. Följande saker irriterade recensenten;

- Ingen bildstabilisering, varken optisk eller elektronisk. Otroligt svårt att hålla kameran stabil utan stativ just på grund att den är så sabla liten. Den har bara en skärm och ingen optisk sökare vilket betyder att du måste hålla kameran en bit från kroppen för att se vad du filmar vilket gör det än svårare att hålla kameran stabil.

- Urusel ljuskänslighet. Förvänta dig inga lysande resultat vid filmning inomhus med bara vanlig hemmabelysning. En solig dag på stranden är rätta miljön och sådana dagar har vi som bekant gott om här uppe strax söder om nordpolen.

- Dålig batteritid. Max 1 timme sedan måste den ha kräm.

- Superslö autofokus. Om du zoomar så klarar inte autofokusen att kompensera och hålla vad det nu är du filmar i fokus även om det är ett stilleben och du står still.

Recensenten var inte enbart negativ, men de ovanstående punkterna, speciellt avsaknaden av bildstabilisering och ljuskänsligheten (eller kanske det vore mera korrekt att skriva ljusokänsligheten) begränsade starkt användbarheten.

Länk (kräver registrering på site för att fungera);
http://www.nytimes.c...7f51d44&ei=5070

Har övervägt skaffa en Sony HDR-HC1 själv. Men nu när HDR-HC3 är på väg så blir det snarare den som jag kommer att plocka hem.

Länk till första icke-Japanska test;
http://www.itworld.c...1sonycamcorder/

Postad 03 april 2006 - 07:57

emizsa
  • emizsa
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Som ni säkert sett så har Digicom.nu vågat släppa ett pris på denna kamera: 12895 SEK inkl moms

Digicom HDR-HC3

Postad 03 april 2006 - 12:12

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0

Som ni säkert sett så har Digicom.nu vågat släppa ett pris på denna kamera: 12895 SEK inkl moms

Digicom HDR-HC3

<{POST_SNAPBACK}>

Det där var verkligen inte illa :blink:

Postad 05 april 2006 - 10:05

Unregistered0103948e
  • Unregistered0103948e
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Blir så himla osäker....Gillar verkligen kameran men när jag ser prisskillnaden mellan sony och sanyo så känns de som, är sonykameran värd skillnaden??
De är ju ändå typ 5-6 tusen kr vi pratar om här.

Hoppas nån kan köpa båda två o ge ett bra förslag ;)

Postad 07 april 2006 - 08:52

HAHA
  • HAHA
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Ni som funderar på Sanyo gör bäst i att glömma eländet...

se http://www.camcorder...rder-Review.htm

Postad 20 april 2006 - 22:03

mrmarsupilami
  • mrmarsupilami
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Köpte denna läckerbit i Tokyo för två veckor sen och är supernöjd! Förstår inte riktigt vad recensenten i NY Times menar med att den inte har bildstabilisator. Det har den enligt specifikationen och jag tycker dessutom att den fungerar bra. Dessutom har den optisk bildsökare och batteritiden är ca 1,5 timme och inte 1. Sony skickar dessutom med två batterier i standardutförandet och det går att köpa batterier med längre driftstid om man vill. Ljuskänsligheten och hastigheten på autofokus kan jag inte säga mycket om då detta är min första videokamera och jag därför inte har något att jämföra med. Jag är däremot väldigt nöjd med bildkvaliteten på det jag filmat hittills. Har kollat på filmen på min 20" Dell wide-skärm och det blir skrämmande bra upplösning, skärpa och detaljrikedom.

Nu ska jag bara hitta ett bra redigeringsprogram som klarar HDV...

mvh/Jens

Postad 20 april 2006 - 22:44

mrmarsupilami
  • mrmarsupilami
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hittade förresten en annan recension som, tvärtom mot NYT, tycker ljuskänsligheten i HC3:an är bra:

http://www.camcorder...rder-Review.htm

mvh/Jens

Postad 21 april 2006 - 07:13

geggen
  • geggen
  • Forumräv

• 508 inlägg
  • 0
Prova detta program.. Avid Xpress Pro HD

PM.a gärna mig om mer info önskas.

Redigerat av geggen, 21 april 2006 - 07:15.

Postad 21 april 2006 - 08:17

mrmarsupilami
  • mrmarsupilami
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Prova detta program.. Avid Xpress Pro HD

PM.a gärna mig om mer info önskas.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack geggen! Du har PM :)

Postad 22 april 2006 - 20:14

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Något som är värt att tänka på om man kör HD är att det tar .....XX¤##@..... mkt plats på hårddisken om man kör över det i RAW format *.avi (och det vill man ju om man nu satsar på bra bild kvalitet).

Även vanlig DV kamera med standard upplösning 640*480 tar riktigt mkt plats men det går ju fortfarande att bränna ut på standard DVD skivor.

Så när HD-DVD/Blue ray kommer på allvar och priserna på skivorna går ner då kan jag nog se öppningnen för dessa kameror om man nu inte vill köra direkt från banden.
Därmed inte sagt att det inte är kul att vara först - se bara till att budgetera för en stor hårddisk och ett firewire kort också alternativt en hög med HD-band :D

Ser verkligen fram emot slutet på detta året då HD är etablerat och Sony kommer ut med sin PS3a ;) Gött är bara förordet när man kommer lira spel i HD :D

Men visst, köper man en ny kamera i dag så finns det väl väldigt få anledningar att satsa på SDTV om man inte gör så att man köper en billig kamera nu och köper en dyrare när konkurenterna börjar släppa liknande produkter....vilket ofta leder till pressade priser....och bättre produkter B)

Mvh
Boogie

Postad 23 april 2006 - 15:56

mrmarsupilami
  • mrmarsupilami
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Något som är värt att tänka på om man kör HD är att det tar .....XX¤##@..... mkt plats på hårddisken om man kör över det i RAW format *.avi (och det vill man ju om man nu satsar på bra bild kvalitet).

Även vanlig DV kamera med standard upplösning 640*480 tar riktigt mkt plats men det går ju fortfarande att bränna ut på standard DVD skivor.

Så när HD-DVD/Blue ray kommer på allvar  och priserna på skivorna går ner då kan jag nog se öppningnen för dessa kameror om man nu inte vill köra direkt från banden.
Därmed inte sagt att det inte är kul att vara först - se bara till att budgetera för en stor hårddisk och ett firewire kort också alternativt en hög med HD-band :D

Ser verkligen fram emot slutet på detta året då HD är etablerat och Sony kommer ut med sin PS3a ;) Gött är bara förordet när man kommer lira spel i HD :D

Men visst, köper man en ny kamera i dag så finns det väl väldigt få anledningar att satsa på SDTV om man inte gör så att man köper en billig kamera nu och köper en dyrare när konkurenterna börjar släppa liknande produkter....vilket ofta leder till pressade priser....och bättre produkter B)

Mvh
Boogie

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har fått rekommendationen att endast spela in en gång på varje band. Detta för att kvaliteten tydligen ska försämras något för varje gång man spelar över på samma band. Därför kommer jag arkivera banden och ha dem som "master-kopia". Jag kopierar varje band i avi-format till datorn, redigerar, och sparar endast den färdiga filmen på hårddisken. Oftast blir det ju bara en bråkdel kvar av originalbandet efter redigering så det kommer nog inte ta så våldsamt mycket plats. Kommer skaffa en extern backup-disk och sen kan man ju bränna ner dem på DVD som data också. När jag vill titta på filmen så spelar jag bara upp den från datorn på en HDTV.

Dessutom är jag redo att spela in på HD-DVD/Blueray när jag väl skaffar det men egentligen kan jag lika gärna fortsätta lägga filmerna på hårddisken, så slipper jag en massa skivor som ligger och skräpar...

Postad 24 april 2006 - 17:32

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Intressant video-kamera. Vet någon om det släpps någon annan kamera med liknande pris/prestanda under det närmaste 6 månaderna?

Annars verkar den vara klart intressant. Synd att jag bara har 1 HDMI utgång på min HDTV. Skulle velat ha 3 st... men det släpps antagligen en switch för eller senare.

Postad 25 april 2006 - 13:35

HAHA
  • HAHA
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

.....

<{POST_SNAPBACK}>

HD tar inte mer plats än mini-DV som det är implementerat på Sonys HD-konsumentkameror. De använder faktiskt exakt samma bitrate som mini-DV fast ett annat format. Utrymmeskravet blir därmed samma som tidigare.
Man kan ju också filma i mini-DV med dessa kameror om man vill.

Postad 25 april 2006 - 14:32

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Switchar finns att köpa, så det är inget problem. Dv band av högre kvalitet hamnar runt 150kr för en timme. Det skall bli mycket kul att plåta film :(

Postad 25 april 2006 - 20:41

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Rätta mig om jag har fel, men HDV tar inte mer plats på disken än DV då bägge formaten har en bitrate på 25 MBit/s. Eller ca 1Gb / 5min film. Skillnaden är väl att HDV är mer komprimerat än DV och möjliggör därmed filming på vanliga DV-kasetter.

Däremot kräver det lite mer prestanda i datorn för att redigera osv...

Postad 25 april 2006 - 21:10

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Rätta mig om jag har fel, men HDV tar inte mer plats på disken än DV då bägge formaten har en bitrate på 25 MBit/s. Eller ca 1Gb / 5min film. Skillnaden är väl att HDV är mer komprimerat än DV och möjliggör därmed filming på vanliga DV-kasetter.

Däremot kräver det lite mer prestanda i datorn för att redigera osv...

<{POST_SNAPBACK}>

Stämmer nog. Fimen sparas i Mpeg2 format på hc3:an har jag läst.

Hittade lite (positiva) synpunkter på hc3:an hos AVS forum

De verkar då gilla den iaf.

Postad 29 april 2006 - 09:05

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Det lutar åt en Maj lansering, förbannat också :)
Måste kanske hyra en annan kamera under tiden :(

Postad 30 april 2006 - 15:25

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

HD tar inte mer plats än mini-DV som det är implementerat på Sonys HD-konsumentkameror. De använder faktiskt exakt samma bitrate som mini-DV fast ett annat format. Utrymmeskravet blir därmed samma som tidigare.
Man kan ju också filma i mini-DV med dessa kameror om man vill.

<{POST_SNAPBACK}>

Det där är en sanning med modifikation. Med en DV kamera registreras en ström av JPEG bilder (så kallad M-JPEG) på bandet. Med en HDV kamera är det en MPEG2 ström. Det format som bilderna i slutändan kommer att hamna i lär bli MPEG2 vilket betyder att de bilder som DV kameran filmat kan komprimeras ner avsevärt medan det i princip inte händer något i utrymmesväg med HDV filmen.

Att samma bitrate till bandet används beror på att det är bandet som sätter begränsningen. Skillnaden är att det i HDV kameran sitter kretsar som komprimerar ner till MPEG2 on-the-fly.

Postad 05 maj 2006 - 13:16

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Letar efter videokamera då jag till sensommaren/hösten ska bygga hus. :o
Har kollat på denna och den ser fin ut och så, MEN i många avseenden är föregångaren HC1 bättre. Visst, HC1 är större till formatet, men den har en del roliga funktioner som saknas på HC3. Jag som är lite av en kontrollfreak har bättre manuell kontroll med HC1 jämfört med HC3. För få manuella inställningar på HC3 jämfört med HC1. HC1 har manuella rattar framme vid linsen och HC3ans "jog-lösning" framme vid linsen verkar inte vara optimal lösning IMO.

HC1 har även en mikrofoningång som HC3 saknar. Ljudet i kameramicar är inte alltid de bästa så en extern mic kan vara att föredra i många fall. Sen att "blixten" är integrerad i HC3ans lins stör mig något enormt. Hur kan kan sätta den där?? Ett exempel kan vara filmning med Fisheyelins under sämre ljusförhållanden. Det är ju alltså bara att glömma om man inte har andra externa ljuskällor.

Nu är det bara att sitta och vänta på prisras på HC1. Dock är den så populär fortfarande så det kanske man ska glömma? ;) Sjukt nog är ju HC1 dyrare än HC3 just nu. Vissa grejer är ju dock bättre på HC3 såsom färgåtergivning osv.

"Sneakalternativen" för mig är annars SD-kameror i form av Sonys DCR-HC96E eller Panasonics NV-GS300.

Svårt val är det... Beslutsångest - ja visst!

Postad 05 maj 2006 - 18:05

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Vore väl konstigt om inte hc3:an vore billigare än hc1 eftersom den i princip är en bantad hc1.
När de gjorde hc3 passade de också på att uppdatera vissa små detaljer på kameran

Edit:
Hittade en till svensk försäljare av hc3 kameran: Expansys
De har det lägsta priset hittils, ca 11680 kr
Synd att jag beställt kameran redan...

Redigerat av Kraantz, 05 maj 2006 - 18:43.

Postad 05 maj 2006 - 18:22

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Nja, fast det finns en hel del som är bättre på HC3. Te.x.:

* HDMI-utgång. :o Detta gillar jag starkt.
* Bättre LCD-display med högre upplösning
* Bättre färgåtergivning
* Något bättre vid filmning i låg belysning
* Mindre i formatet
* Laddar kasetten uppifrån istället för underifrån
* Stillbilder i 4 Mpix istället för 2.4 Mpix
* Bättre batterikapacitet (med orginalbatteri som medföljer)
* M.m.

Sen är en del andra grejer bättre på HC1 så klart (som jag sa i mitt förra inlägg).

PS. Extern mikrofon går att lösa med HC3. Dock bara Sonys egna som kanske inte är helt "audiofila" i alla lägen. Dock går det ej att kombinera extra blixt och samtidigt köra med extern mic då de kopplas via skon på ovansidan av kameran. DS.

Postad 05 maj 2006 - 19:14

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Fick besked att min kamera hade kommit in :)
Försökte snabbt som tusan under Stockholmstafiken bila igenom de värsta rusnings köerna som det ALLTID är, (förbannade politiker som aldrig löser problemet) men förgäves :(
Ringde butiken och sa att jag blir några minuter sen, ville ändå göra ett försök att ta mig dit, men dom svarade med att dom har stängt efter ordinarie stängningsdags, jag kom dit 5 minuter efter att dom stängt, knackade på och någon öppnade dörren och svarade att "-Vi har stängt" och slog igen dörren!
Jag försökte svara med att "-Men min kamera är där inne!!!"
...inget svar.

Fy 17, det var länge sedan jag blev så besviken över en butik, fruktansvärt, och nu är det helg dessutom, hade kunnat prova kamerans funktioner och träna in den över dessa lediga härliga varma dagar som det nu verkar vara, men nej -dom jä%&¤##¤ ville hem istället för att sälja en kamera som man längtat efter sedan mars och beställningen i början av april :(

Det blir inte lika roligt att hämta upp den på måndag istället för idag, en hel arbets vecka väntar då liksom annat krafs, d.v.s. mindre kvalitets tid att ägna sig apparaten! Får då vänta 5 dagar innan nästa fredag <_<

-ARRGGHHHH :P :D :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry: :angry:

Redigerat av Audio Code 3, 05 maj 2006 - 19:16.

Postad 05 maj 2006 - 19:22

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Jag skulle byta butik. Själv så köpte jag en ny digitalvideokamera, förförra året, utan att tänka på att HD var på väg. Så nu sitter man med en 16k kamera som är omodern redan, lite surt. Å andra sidan har jag filmat många timmar bla på barnen.

Postad 05 maj 2006 - 19:32

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Audio Code 3: Tråkigt, men kanske kan vara värt den sista väntan. :)

Jag tror jag kommer köpa denna kamera. De andra "SD-varianterna" kommer kännas föråldrade om något år tror jag. Mellanskillnaden från en SD-kamera betalar jag gärna. De billiga SD-varianterna är jag inte intresserad av då de inte har den funktionalitet jag vill åt. Måste upp i 7-8k-klassen eller högre. Då är inte en HC3 långt borta.

Sedan är det ju sjukt bra med HDMI-utgång. Går att filma med 24 fps också. Filmfreak som man är. :P Kommer nog se ganska bra ut på en 1080-proje när man väl har en. :(

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 05 maj 2006 - 19:32.

Postad 08 maj 2006 - 12:00

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
En enda bild säger mer än ett tusen ord :)

Detta är ett kort intryck efter en haltimmes användning.
Konstigt att bruksanvisningen är på engelska, ska höra av mig til sony och kolla upp detta, hur som helst är bilden häpnadsväckande. Trodde att kameran skulle vara lite mindre ändå B) men storleken är helt ok. För första gången har men sett bättre bild kvalitet hemma än vad man hittills uppnått via studio sändningar från svt.
Att det skulle vara en så stor skillnad, man blir andlös.
Ljudet är bättre än på min äldre panasonic kamera, men det finns ju fortfarande bättre ljudupptagnings kameror än hc3. Man får vara glad att det ändå är en stereo standard vilket är ok.
Tyngden kan vara påfrestande i längden, den tröttar ut armen/handen vid längre användning.
Kontrollerna är lätta att använda, lättare än vad jag trodde vilket är glädjande.
Måste jobba nu :ph34r:

Bifogad fil(er)

Postad 08 maj 2006 - 12:28

capojava
  • capojava
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

En enda bild säger mer än ett tusen ord :wub:

Grattis! Vilken butik köpte du den i, och vad fick du ge?

Någon som vet om man kan ställa in den så att den filmar i 720p istället för 1080i?

Och är det äkta 1080i, d.v.s 1920x1080 upplösning? Har sett 1440x1080 nämnas någonstans.

Postad 08 maj 2006 - 19:10

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

En enda bild säger mer än ett tusen ord :)

Grattis! Vilken butik köpte du den i, och vad fick du ge?

Någon som vet om man kan ställa in den så att den filmar i 720p istället för 1080i?

Och är det äkta 1080i, d.v.s 1920x1080 upplösning? Har sett 1440x1080 nämnas någonstans.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag läst ska det gå att spela in antingen i 720p eller 1080i (samt även vanligt DV format har jag för mig)

Postad 08 maj 2006 - 19:17

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Konstigt att bruksanvisningen är på engelska, ska höra av mig til sony och kolla upp detta, hur som helst är bilden häpnadsväckande.

Enligt vad jag förstår följer det inte med någon tryckt svensk manual, utan den finns på en cd.

Det låter lovande! Hoppas bara min kamera kommer denna vecka, vore kul om jag skulle kunna filma lite i helgen

Postad 08 maj 2006 - 19:18

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Audio Code 3: Gött mos! Grattis! Ser riktigt fin ut! :) Jag är bra sugen jag med. Vill inte förstöra din lycka, men angående brux så måste jag säga att du antagligen fått ett engelskt exemplar (eller liknande). Jag ringde till Sony Sverige idag för att höra lite. De har inte fått in en enda kamera, än, och de första antas anlända i juni-juli(!) sa tjejen jag pratade med. :ph34r: Surt tycker jag. Någon svensk brux kan du nog inte vänta dig på ett tag. OM det nu skulle vara så att du fått ett utländskt exemplar så kommer du nog få betala en liten summa för en svensk brux när den väl finns tillhanda. Vet detta då jag köpte min Sony VPL-HS50 från england en gång i tiden. B)

Postad 09 maj 2006 - 09:41

capojava
  • capojava
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt! La min beställning på www.onoff.se. Inte världens bästa pris tyvärr, men de hade den i lager. Ska ju bli pappa vilken dag som helst i princip, så jag hoppas att kameran hinner komma innan dess.

Hur är det med videobanden? Är det värt att lägga lite extra på sonys HDV-band, eller duger vilka DV-band som helst?

Postad 09 maj 2006 - 10:59

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Jag har börjat med 5 pack Maxell MiniDV 60 band. Det är säkert skillnad mellan hdv och dv band, men började ändå med dessa för att lära mig hantera kameran först.
Har ändå ingen HD media att föra dem över på än, så dv band duger att börja med.

Provade Nightshot igår kväll, har aldrig sett en grön bild via en kamera förut, det var häftigt. Som en bild förstärkare under lumpen.

Än så länge går det bra med min engelska, inga problem hittills, dock läst bara början men betala för en svensk brux :( nja vi får se...

Sammanfattningsvis kameran så här långt: Fu** was that great :P

Postad 09 maj 2006 - 14:12

mrmarsupilami
  • mrmarsupilami
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Vore väl konstigt om inte hc3:an vore billigare än hc1 eftersom den i princip är en bantad hc1.
När de gjorde hc3 passade de också på att uppdatera vissa små detaljer på kameran

Edit:
Hittade en till svensk försäljare av hc3 kameran: Expansys
De har det lägsta priset hittils, ca 11680 kr
Synd att jag beställt kameran redan...

<{POST_SNAPBACK}>

I Japan rear de ut HC1:an till motsvarande ungefär 7000:- eftersom den är utgående modell. HC3:an däremot ligger på ca 11-12'. Jag skulle inte betala mer för HC1 än HC3, snart kommer HC1:an droppa ordentligt i pris även i Europa...

Postad 10 maj 2006 - 11:47

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Vid filmning utomhus i solsken är det en fantastisk bild. Överträffar allt, precis allt.
En dvd film som är uppskalad i 720p via hdmi är det lägre kvalitet på, något överraskad faktiskt :D
Hur som helst om bild prestandan kan man säga att man kan se att gräset består av grässtrån!
Filmade huskatten från ca 10 meter utan zoom, (hon är svart med vita fläckar) och längst ut på den svarta svansen är toppen lite vit. Denna del syns på plasman (högupplöst) att det verkligen är så!!!
Via en vanlig DV kamera syns ej detta...

Postad 10 maj 2006 - 14:00

mrmarsupilami
  • mrmarsupilami
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Vid filmning utomhus i solsken är det en fantastisk bild. Överträffar allt, precis allt.
En dvd film som är uppskalad i 720p via hdmi är det lägre kvalitet på, något överraskad faktiskt :D   
Hur som helst om bild prestandan kan man säga att man kan se att gräset består av grässtrån!
Filmade huskatten från ca 10 meter utan zoom, (hon är svart med vita fläckar) och längst ut på den svarta svansen är toppen lite vit. Denna del syns på plasman (högupplöst) att det verkligen är så!!!
Via en vanlig DV kamera syns ej detta...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja visst blir det bra bild! Förutom skärpan och upplösningen är jag även väldigt nöjd med färgåtergivningen. Filmade i en park i Tokyo där det var fullt av blommande körsbärsträd och filmen återgav t o m färgerna bättre än min stillbildskamera (Olympus C-8080).

Vad använder du förresten för redigeringsprogram för att kopiera över filmen till datorn? Har än så länge bara testat Avid Xpress Pro och råkat ut för lite underligheter. När jag försökte kopiera över 35 min film så avbröt den efter ca 30 min helt utan förklaring. Filmen var då uppe i drygt 5Gb. Förutom denna incident har jag även inte lyckats klura ut hur jag ska spela upp filmen i HD-hvalitet på datorn. Är det bara att konvertera den till Mpeg och spela upp som en vanlig film? Blir det verkligen HD-kvalitet då?

Postad 27 maj 2006 - 10:48

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
SÅ! Då har man lagt en beställning på denna kamera! :) Ska bli kul att få testa den. Får den antagligen i slutet av nästa vecka. Min första (och egna) DV-kamera. Farsan har ju haft en del videokameror genom åren och det ska bli kul att få bräcka hans Sony DCR-HC90E. ;) Iofs är hans kamera mindre, men jag vill ha HDV. :o

mrmarsupilami: Kör du en demoversion av programmet? Att en demoversion "stänger ner sig självt" efter 30 minuter är ganska vanligt. Vill du inte ha några begränsningar tidsmässigt så är det fullversion som gäller.

Postad 31 maj 2006 - 22:26

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Fick min kamera med Posten idag. Funkar kanon! Riktigt nöjd med den hitintills. Väskan som jag köpte till den satt som ett smeck också! :) Kan återkomma med mer intryck längre fram när jag testat den lite mer om någon är intresserad?

Postad 01 juni 2006 - 04:59

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Grattis Peter.M, fick du en svensk version?
Jo intryck är alltid välkomna :)

Postad 01 juni 2006 - 08:40

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Audio Code 3: Tackar! Jag fick en HDR-HC3E. Det är likadan som de som kommer säljas i sverige minus svensk brux. Annars är den så svenska den kan bli. :D Kommer från england tror jag fast med svensk strömkabel. Bruxen kan jag fixa framöver ändå så det gör inget. :) Mer intryck kommer framöver...

Postad 01 juni 2006 - 18:04

Unregistereddae7cbc8
  • Unregistereddae7cbc8
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Filmklipp är välkommna att ladda upp någonstans så man kan ta del av vad denna superkamera presterar :)

Postad 01 juni 2006 - 18:51

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
a_mehlin: I'm working on it! :wub: Köpte en firewirekabel idag också så man kan få över grejerna till datorn. Nu fattas bara ett okey (och fungerande) redigeringsprogram för 1080i. <_< Jagar andra program för filkonvertering (MPEG > AVI osv) än de jag redan har och det är en del att sätta sig in i. Läser en del om detta på AVSForum.com just nu.
Hoppas att min P4 på 3.0 GHz och Radeon 9800Pro håller måttet också. Måste nog ha mer minne än mina fjuttiga 512 MB. :) Inte mycket att hänga i julgranen om man pillrar med högupplösta filmer.

Postad 03 juni 2006 - 17:45

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

a_mehlin: I'm working on it!  B)  Köpte en firewirekabel idag också så man kan få över grejerna till datorn. Nu fattas bara ett okey (och fungerande) redigeringsprogram för 1080i.  B)  Jagar andra program för filkonvertering (MPEG > AVI osv) än de jag redan har och det är en del att sätta sig in i. Läser en del om detta på AVSForum.com just nu.
Hoppas att min P4 på 3.0 GHz och Radeon 9800Pro håller måttet också. Måste nog ha mer minne än mina fjuttiga 512 MB.  :(  Inte mycket att hänga i julgranen om man pillrar med högupplösta filmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Tur man kör mac :D
Bara koppla in så har man redigering för HD material direkt och prestandan lär räcka :)
Macbook, Intel Duo Core 2*2, 2 GB Ram, 256 MB ATI X1600

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.