Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Analogt ljud ur Digital Out

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Joytech AV Control Center (Övrigt) 0 8.30909 (54) Inga priser
Logitech X-530 (Datorhögtalare) 5 8.468354 (78) Inga priser
Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS (Ljudkort) 1 7.916666 (11) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 26 March 2006 - 12:04

Apis
  • Apis
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag har ett problem.

Jag har en dator med ett SoundBlaster Audigy 2 ZS-kort och jag vill koppla detta till ett par Logitech X-530-högtalare genom ett Joytech AV Control Center.

Saken är den att jag vill koppla på ett sätt som gör att jag kan dra in ljudet i Joytech:en genom två röd/vita ljudkablar. Jag vill använda så få kablar och extra tillbehör som möjligt. Varför jag vill koppla så är för att jag vill att alla mina komponenter i rummet (DVD-spelare, Gamecube och då datorn) ska ha sitt ljud kopplat till högtalarna.

Hur ska jag då koppla för att få ljudet analogt till Joytech:en? Jag har redan ett par hörlurar kopplade till en av ljudkortets analoga utgångar, så något jag har funderat över är om det på något sätt är möjligt att koppla från ljudkortets Digital Out till vanlig röd/vit ljudkabel.

Till högtalarna har jag köpt en sån här...
Postad bild
...för att kunna koppla den till Joytech:en för att kunna ha flera ljudkällor. I värsta fall får kan jag köpa en till sån och koppla in den till ljudkortets analoga utgångar och dra en ljudkabel mellan. Då måste jag även ha tag på 3 korta 3,5mm-kablar + en Y-kabel för att kunna ha hörlurarna när inte högtalarna är igång.

På datorns front har jag även en dosa som hör till ljudkortet, det ser ut så här:
Postad bild
Av de kompontenter som finns på den så verkar nummer 1 (Optical Out) och nummer 2 (SPDIF Out) vara de mest intressanta. Dock är jag mest intresserad av att hitta ett sätt att koppla direkt från ljudkortet till Joytech:en.

Har ni något förslag? Jag vet att mitt system är väldigt billigt, verkligen inget att skryta med, men det är så jag har det just nu, och jag skulle verkligen vilja kunna få ljud från datorn. Väldigt tacksam för svar. (Jag ska försöka uppdatera med bilder och bättre förklaringar för att underlätta för er som vill hjälpa mig.) ;)

Redigerat av Apis, 26 March 2006 - 12:45.

Postad 26 March 2006 - 12:11

cyanopsis
  • cyanopsis
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
du, vad heter apparaten på bilden? Det är precis en sån jag har letat efter men inte hittat.

Postad 26 March 2006 - 12:22

Apis
  • Apis
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Den heter "5.1 Audio Game Console Adaptor" och du hittar den här. Det sjuka är att det verkar som att den inte går att köpa nu, köp-knappen har försvunnit. Jag hoppas att det bara är tillfälligt.

Postad 26 March 2006 - 17:30

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Är det inte lite synd att begränsa dig till att köra 2.0 (stereo) när du nu köpt ett 5.1 (surround) högtalarpaket?

En bättre lösning är att nyttja ingångarna på ditt ljudkort som du visar på bilden:
Postad bild
Koppla in din DVD-spelare på någon av de digitala ingångarna där och låt datorn avkoda surroundljudet.
Koppla in Gamecuben på de analoga ingånganra uppe till höger.

Koppla sedan datorn direkt till högtalarna utan Joytech-grunkan eller adaptern.

För att förtydliga: hur du än vänder och vrider på det kommer du BARA få stereoljud in i högtalarna om du använder ditt Joytech AV Control Center.

Dvs. du kommer ALDRIG kunna få surround genom två vanliga "analoga" RCA-kablar. Koppla det istället så som jag beskrev ovan så kommer du ha datorn som nav (enda negativa här är att du alltid måste ha datorn på) och du kopplar datorn direkt till högtalarna och kan få ut äkta surroundljud ur alla dina prylar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.