Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hyundai HLT-3272 - nåt är fel...

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 mars 2006 - 13:47

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Har lite problem med min "nya" TV.
Har typ haft den en månad eller nåt nu och har börjat uppleva osynkningar i ljudet. Både analogt och via digital-TV.
Har kollat med comhem och dom säger att det inte är nåt fel med deras nät. Grannen har heller inga osynkningar.

Sedan är det kanske 5-6 cm breda ränder i bilden, syns mest i ljusa partier (eller gröna, fotboll är ett bra sätt att se dom på).

Så ###### irriterande!!

Nån som kan hjälpa mig att lösa problemet?

Redigerat av keffo, 14 juli 2006 - 14:25.

Postad 26 mars 2006 - 16:55

Noll19
  • Noll19
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Nu blir jag osäker på Hyundaien då jag hade den som ett av alternativ när det gäller 32" billig LCD. Ang ditt problem så kan jag tyvärr inte hjälpa dig... ;)

Postad 26 mars 2006 - 17:32

Grra
  • Grra
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Nu blir jag osäker på Hyundaien då jag hade den som ett av alternativ när det gäller 32" billig LCD. Ang ditt problem så kan jag tyvärr inte hjälpa dig... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är skilland mellan HLT3272 och de andra Hyundai modellerna som diskuterats här (Qxxx). Tydligen finns det flera divisioner av Hyundai som gör TV apparater där ovan är den mindre lyckade medans HIQ gör de bättre apparaterna.

/G

Postad 26 mars 2006 - 18:53

Noll19
  • Noll19
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

...medans HIQ gör de bättre apparaterna.

<{POST_SNAPBACK}>

Du menar dom med fel på bilden, fel på den inbyggda digitalboxen för fria kanaler, fel på lite av varje ;). Alla märken har felproducerade apparater och det känns lite surt att köpa en när någon som redan har en har råkat ut för fel och då känns det lite som om man backar även om risken att själv råka ut för att få ett felande exemplar är förhållandevis liten.

Postad 26 mars 2006 - 19:25

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är skilland mellan HLT3272 och de andra Hyundai modellerna som diskuterats här (Qxxx). Tydligen finns det flera divisioner av Hyundai som gör TV apparater där ovan är den mindre lyckade medans HIQ gör de bättre apparaterna.

/G

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe har själv en HLT-3272 och jag kan försäkra dig om att jag har minst lika bra bildkvalitet på min som en Qxxx. Är hur nöjd som helst med min.

Ett citat från tidningen Bild & Ljud

Skillnaden mellan Hyundai modellerna är främst text-tv minnet och anslutningarna, men importören försäkrar oss att bildkvaliteten är densamma som hos de dyrare apparaterna.

Postad 26 mars 2006 - 19:27

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0

Har typ haft den en månad eller nåt nu och har börjat uppleva osynkningar i ljudet. Både analogt och via digital-TV.
Har kollat med comhem och dom säger att det inte är nåt fel med deras nät. Grannen har heller inga osynkningar.

Sedan är det kanske 5-6 cm breda ränder i bilden, syns mest i ljusa partier.

Så ###### irriterande!!

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som det är något galet med tvn. Är det likadant om du kör från DVDn också.

Postad 26 mars 2006 - 21:34

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Sedan är det kanske 5-6 cm breda ränder i bilden, syns mest i ljusa partier.

Så ###### irriterande!!

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som det är något galet med tvn. Är det likadant om du kör från DVDn också.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu när du säger det så är det även DVDn....
Ska ringa komplett imorron.

Postad 24 april 2006 - 17:03

Achillez
  • Achillez
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Det där med ränderna är bara att reklamera......jag hade samma fel på min teve plus att det väsnades från nätdelen i standby-läge. Jag hade ett helsike med att få den supporten/garantin jag hade rätt till. Det tog nästan 2 månader innan jag hade teven igen. Läs gärna min redan inlagda tråd gällande detta scenario.

Postad 30 april 2006 - 18:24

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Det där med ränderna är bara att reklamera......jag hade samma fel på min teve plus att det väsnades från nätdelen i standby-läge. Jag hade ett helsike med att få den supporten/garantin jag hade rätt till. Det tog nästan 2 månader innan jag hade teven igen. Läs gärna min redan inlagda tråd gällande detta scenario.

<{POST_SNAPBACK}>

Dom var och hämtade den här nu den 10:e och har inte ens PÅBÖRJAT lagningen! Jag blir tokig.
Ska ringa igen på tisdag, har dom inte fixat det då ska jag ringa till komplett och kräva att dom skickar en ny.

Postad 14 juli 2006 - 11:57

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Efter ett par månader med reperationsförsök och sånt så har inte skitföretaget Infocare kunnat hitta felet ens.
Jag har testat TV:n på 2 olika hus och får samma fel. Kort sagt så är det ett produktionstfel.
Tänk er själva att kolla på fotboll om någon klistrat 3-4st tio cm breda tejpbitar på TV:n, inte så skoj va?

Så jag ringde komplett.se och dom skulle ta in den och kolla själva och dom ser "inget", dom påstår att skuggränderna är normala för en så billig TV som denna.
Hur kan de va normalt? Köp en Ferrari så är bromsarna garanterade, men på en Mazda så funkar dom bara ibland... vadå Ferrarin var ju dyrare!
Komplett vägrar alltså låta mig HÄVA köpet, dom tycker jag kan sälja den istället!?!?! Vem vill köpa en defekt TV? Inte jag.

Har tom dokumenterat TV:n med bilder och skickat dom och jag fattar inte vad problemet är, det är ju solklart, felet ÄR av HÖG betydelse för mig ( fel på varan ) precis som konsumentverket säger.
Komplett påstår att man följer vad dom säger, men kan ju konstatera efter dessa månader att dom INTE gör det.
Det måste helt enkelt gå genom ARN, och det kommer jag att göra! Ska även begära ränta nu.

Har ALDRIG varit med om en sån usel service!!! Komplett.se har sett mina pengar för sista gången.

Tummen ner Komplett, istället för att lösa det här på ett smidigt sätt så har dom gjort allt i sin makt att inte göra de. Tror helt enkelt det blivit en principsak för dom att neka mig pengarna tillbaka.

Postar lite bilder här så kan ni själva få se:

Bifogad fil  IMGP0281.JPG   149,48K   201 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP0281_markering.jpg   151,27K   151 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMGP0282.JPG   153,24K   144 Antal nerladdningar

Postad 14 juli 2006 - 12:10

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0
Det där är ju absolut inget du ska acceptera. Jag föreslår att du tar kontakt med andra personer som har en sådan TV och kollar med dom hur dom har det innan du tar kontakt med ARN. Ta gärna kontakt med tillverkaren också och skicka bilderna till dom och fråga om det är meningen att det ska se ut så. Du har mer substansiella bevis innan du tar kontakt med ARN.

Postad 14 juli 2006 - 12:42

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Det där är ju absolut inget du ska acceptera. Jag föreslår att du tar kontakt med andra personer som har en sådan TV och kollar med dom hur dom har det innan du tar kontakt med ARN. Ta gärna kontakt med tillverkaren också och skicka bilderna till dom och fråga om det är meningen att det ska se ut så. Du har mer substansiella bevis innan du tar kontakt med ARN.

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker jag har rätt bra bevis.
Har gjort en anmälan till ARN nu.
Måste dock skicka en CD-skiva med bilder. Skrivaren var för kass.

3% ränta /mån begär jag. Är väl rimligt?
Blir 1385:-

Redigerat av keffo, 14 juli 2006 - 12:44.

Postad 14 juli 2006 - 13:26

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Var har du den tråden om de felet? hittar inte.

Postad 23 november 2006 - 15:08

Steel
  • Steel
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Då har jag skickat in min också.

Huvudskäl: en vertikal mörk linje en bit in i bilden på vänster sida.
men också dålig sync mellan ljud & bild i tunerläge.
Ovanligt snabb "inbränning" av bilden, exempelvis vid datorspelande så syns menybilden kvar när man drar igång spelet.

Köpt på Komplett.se och inskickad till Infocare.se

Återkommer men rapport senare ....

Postad bild

Redigerat av Steel, 23 november 2006 - 15:30.

Postad 23 november 2006 - 16:03

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Då har jag skickat in min också.

Huvudskäl: en vertikal mörk linje en bit in i bilden på vänster sida.
men också dålig sync mellan ljud & bild i tunerläge.
Ovanligt snabb "inbränning" av bilden, exempelvis vid datorspelande så syns menybilden kvar när man drar igång spelet.

Köpt på Komplett.se och inskickad till Infocare.se

Återkommer men rapport senare ....

Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Trist med felet. Hoppas dom lyckas fixa felet... men räkna inte med det.
Kom ihåg att du köpt en billig TV och det är sånt man får räkna med enligt Komplett.se
Inbränning på en LCD verkar mycket skumt... existerar det ens på LCD?

Jag väntar på beslut från ARN nu här, ska tydligen komma nu inom nån vecka.
Blir det avslag så blir det överklagan, om det nu ska gå till domstol så ska jag ha rätt!

Postad 24 november 2006 - 11:43

Steel
  • Steel
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Fär mig/oss är 9000:- rätt mycket pengar.
Att man skall acceptera en felaktig vara bara för att den är något billigare än konkurrenterna är ju BS !!!

Skriv hur det går med ditt ärende, och lycka till !

Postad 24 november 2006 - 19:32

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Hallå i tråden...
Nu har jag fått svar från ARN. Det avslogs tyvärr, men dock så ska komplett betala 2000:- till mig?!?
Ärligt talat så är jag rätt överraskad. Poängen var ju att jag äntligen kunde köpa mig en fungerande TV , för 2000:- får inte min TV hel.

Citerar lite ur beslutet:

Komplett Data Sverige AB har bestridit yrkandet, och anfört bla följande. Det är nästintill oundvikligt att det blir ljusa ränder på bilden i vissa ljus och när man visar upp en speciell färg.

Jag har haft LCD-skärmar i runt 5 år och ALDRIG ens sett liknande, inte heller hos kompisar och demo-TV i varuhusen.

Själv har jag testat TV:n i flera olika hushåll med samma resultat.

Här är ARN bedömning:

Av 20 a § konsumentköplagen (1990:932) framgår att ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet. Denna presumtion kan brytas av säljaren, om denne visar att varan var felfri vid köpet eller att presumtionen om ursprungligt fel är oförenligt med felets eller varans art.

Av utredningen i ärendet framgår att TV:n fungerat i ca: 1 månad efter köpet och att anmälaren sedan upptäckt "skuggränder" i bilden. Motparten har tillstått att det, i vissa ljus och med vissa färger, förekommer omväxlande ljusa och lite mer skuggade ränder på TV:n. Motparten har vidare anfört att på de mer exklusivare LCD-TV-apparaterna kan det bli mindre skillnad mellan ljust och skuggat. Det har inte i ärendet framkommit att anmälaren före köpet informerats om förekomsten av detta. Motparten har inte skickat in något tekniskt underlag i ärendet, tex utlåtande från Infocare.

Nämden finner att "skuggränderna" som förekommer på TV:n är att betrakta som ett fel i köprättslig mening. Felet kan dock inte anses vara av sådan väsentlig betydelse att anmälaren ska ha rätt att häva köpet. Nämnden finner istället att anmälaren är berättigad till ett prisavdrag. Prisavdragets storlek kan, med hänsyn till samtliga förhållande i ärendet, skäligen bestämmas till 2000 kronor. Komplett ska rekommenderas att betala detta. Yrkandena i övrigt avslås.

Okej... fråga nu, har komplett och ARN fått för sig att det handlar om svärtan på en LCD? För dyrare modeller med bättre teknik så är svärtan bättre.. det vet väl jag med. Men att ha ränder som min bifogade bilder tidigare i tråden visar är inte normalt. Som ovan så har jag aldrig sett såna på en LCD. Min tekniska gissning är att det är nåt motstånd i TV:n som inte fungerar.

Kompletts försvar är att billigare LCD:er har såna "fel" som ränder och det är OK vilket ARN verkar har beslutat att det är riktigt.
Har även skickat in ett utlåtande från en tekniker på Infocare som säger att det inte är normalt med ränder på TV:n, men det verkar nämnden inte tagit med i beslutet vilket verkar mycket skumt.
Komplett.se är inga tekniker som ska kunna besluta om att en LCD-TV ska vara "normalt defekt".

Frågan är nu om man vågar ta sig vidare till domstol, med tanke på vad ARN beslutade så kan man stå där med domstolskostnader vilket man inte är så sugen på.
Nä, jag kommer begära omprövning pga att det skett ett misstag från ARN sida.
Jag tycker även att det är svårt att kunna bevisa betydelsen då man inte kan visa upp felet för nämnden förrutom halvdåliga bilder. Jag skulle lätt kunna åka til ARN för att visa upp TV:n så dom förstår att det är mycket jobbigt att se på den.

Hade det varit nån port eller nån skråma eller liknande hade det väl varit rätt OK, men när det är fel på bilden så är det en mycket stor betydelse.

Sammanfattat så kan man ju säga att http://www.konsument...ngArticleId=133
inte hjälper så mycket då det som står där verkar vara rent ###### skitsnack.

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Det är gäller tydligen inte hos ARN.

Varning för Komplett.se iallafall.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.