Är mycket intresserad av det här jag med men med DVB-T, borde ju fungera med tex TT 1500-T om det inte hårdvarukodas, eller har jag fel?
<{POST_SNAPBACK}>
Alla undrar/pratar om samma saker i en mångd trådar här.
Vilket är helt naturligt. Idag finns egentligen ingen standard för en HTPC
som skall garanterat klara av framtiden och det beror på HDCP/regler/avtal e.t.c.
Vilka komponenter är godkännda och då menar jag hela PC som skall kunna visa
allt kommande HD-material oavsätt vilka regler som gäller med skyddat material.
För materialet kommer att skyddas, det kan vi redan se i USA.
Vårt största event skall ju bli fotbollsVM och alla lovar(nästan) både vitt & brett
att man skall kunna se HDTV sändningarna (DVB-T, DVB-C & DVB-S) Men hur det egentligen blir vet ingen. Sedan vet ni väll att DVB-S kommer bli DVB-S2 som är en ny modulation av satelitsändningrna och kommer kräva ny hårdvara (d.v.s. nytt tv-kort) när det kommer:-)
Kommer t.e.x sändningarna från VM köras med någon form av DRM alltså kräver
att HDCP finns både på In som ut (om ni fattar vad jag menar) SÅ även om vi köper
ny PC med bästa grafikkorten, bästa TV-korten som kalara MPEG4 e.t.c. så är det inte säkert
att vi kan se eländet

Kanske vi kan se det men kanske blir det i en nedskalad bild om
man inte har HDCP-stödda produkter rakt igenom.
Går man i tankarna att uppgradera sin PC och inte har bråttom skulle jag vänta till sent
i höst för att se hur alla regler/avtal/....suck...kommer se ut för att kunna köra HDTV via HTPC med bästa kvaliten. En del säger att standarden sätts i.o.m MS VISTA.....vi får se, allt hänger inte på MS som vi vet.
T.ex är Safir enda grafikkortet som har HDMI & HDCP i sig och det är väll inte ens släppt....
Och grafikkortet är bara en del av kjedjan som ni vet....
Mycket är det...investera inte förmycket innan vi vet...
Mitt tips.
BTW: jag kör CD via en HTPC som har Floppy DTV och det fungerar bra, även CD MORE HD fungerar bra Men det kräver sin maskin även om det bara är MPEG2 - strömmar.
MVH
Edit: 2006-05-05
Fick en lapp i lådan igår om att Canal Digital skall låsa sina kort till en speciell box.
Inget nytt för en del av oss eftersom detta pratats om i andra trådar.
Däremot det som är jätte tråkigt är att man nog kan glömma HTPC om man har
Canal DIgital (Parabol). Var i kontakt med dom igår.
Kundtjänsten har väll inte den mest tekniska kunskapen men vad dom sa
var att det inte kommer gå att köra någon annan digitalmottagare än deras egna.
Man kan byta kort mellan deras egna digitalboxar men inte annars.
Detta sätter STOPP på den tekniska utvecklingen inom HTPC och just nu
står jag rätt frågande till allt detta. Personligen har jag tappat lite intresse
sedan igårkväll. Att vi konsumenter styrs gillar jag inte.
Min uppmaning är att fler hör av sig till Canal Digitals Ledning och sätter stopp för detta.
Ännu så länge kan jag köra men när mitt avtal går ut kommer detta inte att fungera längre.
Om jag då skall fortsätt med Canal Digital måste jag övergå till en låst box.
Redigerat av The Real Mr x, 05 May 2006 - 08:28.