Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital och HTPC?

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 March 2006 - 11:48

Unregistered26926
  • Unregistered26926
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Funkar detta och vad behöver man i så fall för utrustning?

Om detta fungerar, och jag skulle köpa grejerna idag, skulle de fungera även när mpeg4-sändningarna startar?

Jag vill ha HDTV. Mpeg4 står för dörren. Boxarna klarar bara mpeg2 och är dessutom mycket dyra. Mpeg4-boxarna lär bli ännu dyrare. Med en HTPC kan man ju göra så mycket mer än bara se på TV, så det verkar vettigt att investera i en HTPC istället för en box.

Postad 30 March 2006 - 11:53

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1015 inlägg
  • 0

Funkar detta och vad behöver man i så fall för utrustning?

Om detta fungerar, och jag skulle köpa grejerna idag, skulle de fungera även när mpeg4-sändningarna startar?

Jag vill ha HDTV. Mpeg4 står för dörren. Boxarna klarar bara mpeg2 och är dessutom mycket dyra. Mpeg4-boxarna lär bli ännu dyrare. Med en HTPC kan man ju göra så mycket mer än bara se på TV, så det verkar vettigt att investera i en HTPC istället för en box.

<{POST_SNAPBACK}>

HTPC!!

FireDTV-S med rätt cam och Media Portal och erfoderliga codecs som mjukvara kan det gå. Tyvärr är det problem med DVB-S och DVB-C i MCE. HD-STB och MCE är ingen höjdare då man tappar så himmla mycket bild och ljudinformation i överföringen.

Postad 02 April 2006 - 12:18

• 0

FireDTV-S med rätt cam och Media Portal och erfoderliga codecs som mjukvara kan det gå. Tyvärr är det problem med DVB-S och DVB-C i MCE.  HD-STB och MCE är ingen höjdare då man tappar så himmla mycket bild och ljudinformation i överföringen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det KAN gå? Vad är det för problem med DVB-S och DVB-C i MCE?

Postad 02 April 2006 - 15:37

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Det verkar mycket osäkert ännu med MPEG4/H264. Tacksamt om någon kan klistra in en länk eller verifiera att det fungerar i något pgm från DVB OBS! inte från fil eller DVD. Vilken hårdvara/mjukvarukonf.
Ett subforum i DVBviewers forum om HDTV
Finns ett (exprimentellt) H264 "kit" för DVBViewer

Redigerat av Unregistered9bb18449, 02 April 2006 - 15:52.

Postad 02 April 2006 - 18:40

QKN
  • QKN
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Är mycket intresserad av det här jag med men med DVB-T, borde ju fungera med tex TT 1500-T om det inte hårdvarukodas, eller har jag fel?

Postad 05 April 2006 - 13:20

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Är mycket intresserad av det här jag med men med DVB-T, borde ju fungera med tex TT 1500-T om det inte hårdvarukodas, eller har jag fel?

<{POST_SNAPBACK}>

Alla undrar/pratar om samma saker i en mångd trådar här.
Vilket är helt naturligt. Idag finns egentligen ingen standard för en HTPC
som skall garanterat klara av framtiden och det beror på HDCP/regler/avtal e.t.c.
Vilka komponenter är godkännda och då menar jag hela PC som skall kunna visa
allt kommande HD-material oavsätt vilka regler som gäller med skyddat material.
För materialet kommer att skyddas, det kan vi redan se i USA.

Vårt största event skall ju bli fotbollsVM och alla lovar(nästan) både vitt & brett
att man skall kunna se HDTV sändningarna (DVB-T, DVB-C & DVB-S) Men hur det egentligen blir vet ingen. Sedan vet ni väll att DVB-S kommer bli DVB-S2 som är en ny modulation av satelitsändningrna och kommer kräva ny hårdvara (d.v.s. nytt tv-kort) när det kommer:-)

Kommer t.e.x sändningarna från VM köras med någon form av DRM alltså kräver
att HDCP finns både på In som ut (om ni fattar vad jag menar) SÅ även om vi köper
ny PC med bästa grafikkorten, bästa TV-korten som kalara MPEG4 e.t.c. så är det inte säkert
att vi kan se eländet ;) Kanske vi kan se det men kanske blir det i en nedskalad bild om
man inte har HDCP-stödda produkter rakt igenom.

Går man i tankarna att uppgradera sin PC och inte har bråttom skulle jag vänta till sent
i höst för att se hur alla regler/avtal/....suck...kommer se ut för att kunna köra HDTV via HTPC med bästa kvaliten. En del säger att standarden sätts i.o.m MS VISTA.....vi får se, allt hänger inte på MS som vi vet.

T.ex är Safir enda grafikkortet som har HDMI & HDCP i sig och det är väll inte ens släppt....
Och grafikkortet är bara en del av kjedjan som ni vet....

Mycket är det...investera inte förmycket innan vi vet...
Mitt tips.

BTW: jag kör CD via en HTPC som har Floppy DTV och det fungerar bra, även CD MORE HD fungerar bra Men det kräver sin maskin även om det bara är MPEG2 - strömmar.

MVH

Edit: 2006-05-05
Fick en lapp i lådan igår om att Canal Digital skall låsa sina kort till en speciell box.
Inget nytt för en del av oss eftersom detta pratats om i andra trådar.
Däremot det som är jätte tråkigt är att man nog kan glömma HTPC om man har
Canal DIgital (Parabol). Var i kontakt med dom igår.
Kundtjänsten har väll inte den mest tekniska kunskapen men vad dom sa
var att det inte kommer gå att köra någon annan digitalmottagare än deras egna.
Man kan byta kort mellan deras egna digitalboxar men inte annars.

Detta sätter STOPP på den tekniska utvecklingen inom HTPC och just nu
står jag rätt frågande till allt detta. Personligen har jag tappat lite intresse
sedan igårkväll. Att vi konsumenter styrs gillar jag inte.

Min uppmaning är att fler hör av sig till Canal Digitals Ledning och sätter stopp för detta.

Ännu så länge kan jag köra men när mitt avtal går ut kommer detta inte att fungera längre.
Om jag då skall fortsätt med Canal Digital måste jag övergå till en låst box.

Redigerat av The Real Mr x, 05 May 2006 - 08:28.

Postad 10 April 2006 - 11:24

QKN
  • QKN
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
OK! Tack för utlägget, lät ju inte allt för lovande :) Jag som vill ha nu! :D

Postad 05 May 2006 - 22:55

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Jag har haft rätt bestämda planer på att skaffa CD istället för boxers hela utbud. Efter detta får man väl fundera lite....känns jnte nå bra.
Kanske kan vi på stor bredd skicka lite frågor & meddela att vi väljer nån annan leverantör om di gör såhär...

Postad 07 May 2006 - 09:18

niknas
  • niknas
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
En sak jag alltid undrat med låsningen mellan kort och STB för Canal Digital är varför det inte skulle funka med t ex en Dragon/Trex CAM? Där anger man ju serienumret som man vill att en ska emulera så att kortet tror att den ff är gift med det serienummer som den ursprunglinga STBn hade.
Anyone?

Postad 31 January 2008 - 09:00

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
För upp denna tråd i ljuset igen för att försöka få lite klarhet i mina frågor.
Jag kör Linux med MythTV som jag i dagsläget har ett Boxer ab. till. Har den senaste tiden blivit sugen på att skaffa CD så jag kan få lite trevliga HD kanaler via satellit, men jag har läst en massa om "parning" mellan kort och box man får från CD så att man inte ska köra med andra mottagare än deras. Så min fråga är helt enkelt. Är det någon annan som kör sitt CD via satellit och använder sitt kort i kortläsare till datorn utan problem?

Postad 31 January 2008 - 10:01

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

För upp denna tråd i ljuset igen för att försöka få lite klarhet i mina frågor.
Jag kör Linux med MythTV som jag i dagsläget har ett Boxer ab. till. Har den senaste tiden blivit sugen på att skaffa CD så jag kan få lite trevliga HD kanaler via satellit, men jag har läst en massa om "parning" mellan kort och box man får från CD så att man inte ska köra med andra mottagare än deras. Så min fråga är helt enkelt. Är det någon annan som kör sitt CD via satellit och använder sitt kort i kortläsare till datorn utan problem?

Var ett tag sedan jag skrev i denna tråd ser jag :-)
Svaret är att man KAN använda sig av HTPC om man inte har ett pairat kort.
mvh

Postad 31 January 2008 - 11:42

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

mvh

Men det kräver i princip att man redan har ett CD abonnemang, eller? För man får väl inte ett opairat kort om jag skulle teckna ett abonnemang idag.

Postad 31 January 2008 - 11:57

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

mvh

Men det kräver i princip att man redan har ett CD abonnemang, eller? För man får väl inte ett opairat kort om jag skulle teckna ett abonnemang idag.

I princip. Dock har jag hört att:
1. Du kan tjata dig till ett abb utan att köpa deras HDTV-box.
2. Även om man måste beställa med HDTV-boxen är det inte pairat fören man sätter den i boxen.
3. Suddigt, jag vet och det finns lika många svar som frågor tyvärr.

Skulle CD kräva att alla har pairade boxar-kort kommer jag säga upp mitt abb direkt och säkerligen många med mig.
Jag har allt utom Sport HD + 2 tvillingkort(för ungarna) alltså betalar jag en hel del per månad.
Skulle valfriheten försvinna gör jag också det från CD's faktureringslista

Postad 31 January 2008 - 13:53

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Hmm, man kanske skulle ta och testa då.

Postad 31 January 2008 - 19:25

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Phoenix läsare från adteknik (usb) + Technotrend DVB-S2 kort + mjukvarucam löser alla problem. Pairat eller opairat spelar ingen roll. Bara emulera det sk. box-id't i mjukvarucam:en du använder, t.ex cccam, gbox eller newcamd. Detta ger också möjlighet till cardshare, inom det egna hushållet och utanför, men det får vi inte diskutera här. INom det egna hushållet för att t.ex dela kortet till ett andra DVB-S2 kort (för inspelning samtidigt) i din HTPC eller t.ex en Dreambox, relook, kathrein eller annan linuxbaserad mottagare som klient.

Postad 31 January 2008 - 21:07

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Phoenix läsare från adteknik (usb) + Technotrend DVB-S2 kort + mjukvarucam löser alla problem. Pairat eller opairat spelar ingen roll. Bara emulera det sk. box-id't i mjukvarucam:en du använder, t.ex cccam, gbox eller newcamd. Detta ger också möjlighet till cardshare, inom det egna hushållet och utanför, men det får vi inte diskutera här. INom det egna hushållet för att t.ex dela kortet till ett andra DVB-S2 kort (för inspelning samtidigt) i din HTPC eller t.ex en Dreambox, relook, kathrein eller annan linuxbaserad mottagare som klient.

Det låter ju underbart! Precis vad jag ville höra. Jag kör ju redan nu med MythTV + Phoenix läsare + mjukvarucam med mitt Boxerkort. Så då behöver jag bara skaffa några DVB-S2 kort. Kör du också med denna lösning?

Postad 01 February 2008 - 11:07

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

Det låter ju underbart! Precis vad jag ville höra. Jag kör ju redan nu med MythTV + Phoenix läsare + mjukvarucam med mitt Boxerkort. Så då behöver jag bara skaffa några DVB-S2 kort. Kör du också med denna lösning?

Detta förutsätter att man redan har en box så man kan kopiera boxid´t
Själv har jag ingen box och aldrig haft.
Sedan undrar jag när det gäller mjukvarucam, kommer uppdateringarn till kortet automatiskt
eller måste man sätta i smartcard i en riktig box emellanåt?

Redigerat av The Real Mr x, 01 February 2008 - 11:35.

Postad 01 February 2008 - 12:00

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Har aldrig behövt sätta kortet i originalmottagaren, den ligger i numera i garderoben. Men det kan ju vara klokt att spara den ifall något speciellt sker som kräver kortuppdatering.

De flesta mjukvarucams går att köra under windows idag, antingen direkt eller i en linux emulator.

Postad 04 February 2008 - 00:59

niknas
  • niknas
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0

Nja, det beror på vilket sätt de pairar. Följande citat från bbjs ien ComHem-tråd, men det finns mer att läsa med sök:

Ovanstående från Leatherface var ett svar ang. Comhem (ännu högre upp), de kör cnx cas7 full chipset pairing till skillnad från CD Sat som anv en cas5/cas7 pairing där det bara är deras box som bryr sig - inte kortet .

Finns ingen open cardserver som kan hantera den varianten av cas7/Comhem, inte bara identifiering med boxid efter ATR....
Varje ECM/CW lär (?) vara krypterat med RSA baserat på en hash bl.a av Serial/ECM/EMM...

Så för tillfället funkar det med CD-sat, de kan dock gå lika hårt med pairing som Comhem om de vill....

Postad 05 February 2008 - 18:37

weine
  • weine
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag fick följande info när jag frågade om det gick att kolla på deras HD betalkanaler via en HTPC med tv-kort+cam.

------------------------
Hej och tack för ditt mail
Så länge boxen ni använder eller tänker använda har stöd för pairingkort eller ett så kallat 01137 kort borde det fungera bra.
Vi kan dock inte garantera att det fungerar fullt ut med vårt utbud.
Sedan förlorar ni den supportgaranti som vi tillhandahåller, då vi tyvärr blir tvugna att hänvisa dig till den återförsäljare som du köpte boxen hos.
Detta gäller förstås bara de problem som inte är signalrelaterade.
------------------------

Så min fråga är, vad är ett så kallat 01137 kort? Antar att det är det som man ska skaffa....

Postad 05 February 2008 - 21:08

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Är också mycket sugen på svar och gärna en fungerande lösning också.

Skulle skaffa CD imorgon om det var så att jag kunde få koppla kortet till datorn och veta att det fungerar..

Viasat är ju en variant idag eftersom de börjar med 5an men inget Discovery = inget viasat.

Postad 06 February 2008 - 13:01

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Nja, det beror på vilket sätt de pairar. Följande citat från bbjs ien ComHem-tråd, men det finns mer att läsa med sök:

Ovanstående från Leatherface var ett svar ang. Comhem (ännu högre upp), de kör cnx cas7 full chipset pairing till skillnad från CD Sat som anv en cas5/cas7 pairing där det bara är deras box som bryr sig - inte kortet .

Finns ingen open cardserver som kan hantera den varianten av cas7/Comhem, inte bara identifiering med boxid efter ATR....
Varje ECM/CW lär (?) vara krypterat med RSA baserat på en hash bl.a av Serial/ECM/EMM...

Så för tillfället funkar det med CD-sat, de kan dock gå lika hårt med pairing som Comhem om de vill....

Canal Digital via satellit, precis som jag kör. Jag har dock ingen info om ifall mitt kort är pairat eller inte.
Comhem har jag ingen aning om.

Postad 06 February 2008 - 13:54

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Hänger inte riktigt med, hur emulerar man box-id't?

Jag har idag ett boxer-ab med orginalkortet i en SmartWi som sen delar ut kortet trådlöst till en vanlig boxer-box samt till min HTPC där jag har en Phoenix-läsare + NewCS. I GB-PVR som är mitt mediaprogram har jag en MDAPI-uppsättning med Yanksee som klient.

Nu när CD har TV3 så vill jag sätta upp HTPC'n mot CD och få motsvarande funktionalitet. Men hur?

Redigerat av Barsk, 06 February 2008 - 13:54.

Postad 06 February 2008 - 14:03

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

I configfilen för kortservern finns ett fält som heter "boxid". Jag antar att det bara är att skriva in sitt boxid där så emuleras det. Har inte testat själv ännu.

Postad 06 February 2008 - 14:06

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

I configfilen för kortservern finns ett fält som heter "boxid". Jag antar att det bara är att skriva in sitt boxid där så emuleras det. Har inte testat själv ännu.

Och hur får man tag i boxidet?

Postad 06 February 2008 - 14:10

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Det ska stå på din box som jag förstått det. Borde stå på kartongen mottagaren kom i (mottagaren du fick från CD).

Postad 06 February 2008 - 14:20

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Det ska stå på din box som jag förstått det. Borde stå på kartongen mottagaren kom i (mottagaren du fick från CD).

Ok.

Måste man paira kortet till boxen, eller kan man köra opairat?
I så fall borde man kunna skippa boxidet helt o hållet. För inte blir väl SmartWi's klientkort pairat till boxen. Kan jag aldrig tro...

Förresten vilket softcam är kompatibel med CD?

Postad 07 February 2008 - 15:55

Unregistered1dea9639
  • Unregistered1dea9639
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Ok.

Måste man paira kortet till boxen, eller kan man köra opairat?
I så fall borde man kunna skippa boxidet helt o hållet. För inte blir väl SmartWi's klientkort pairat till boxen. Kan jag aldrig tro...

Förresten vilket softcam är kompatibel med CD?

Är ej helt säker på hur det är med pairat och opairat. Har hört lite olika saker. Har bl.a. hört att HD-kanalerna bara funkar med pairat kort. Men som sagt vet jag inte den riktiga sanningen då jag inte kunnat testa själv ännu.
newcamd har jag hört ska fungera. Men newcs borde funka också.

Postad 11 February 2008 - 13:26

FzeroE
  • FzeroE
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag Kör C+ canal total på min HTPC som kör med PATCHAD mediaportal(tv server versionen) cardshare med lokalt med newcs och USBläsare från AD-teknik.
För mig har ingen box key eller dyligt behövts,visserligen tvungen o ringa för att dom skulle koppla in C+ sport HD.
som inte ligger med som standard. Jag INTE något C+ HD box heller .

Tyvärr måste jag ibland stoppa in kortet i en annan mottagare när det är dags för key change.

Postad 11 February 2008 - 13:41

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0

Jag Kör C+ canal total på min HTPC som kör med PATCHAD mediaportal(tv server versionen) cardshare med lokalt med newcs och USBläsare från AD-teknik.
För mig har ingen box key eller dyligt behövts,visserligen tvungen o ringa för att dom skulle koppla in C+ sport HD.

Tyvärr måste jag ibland stoppa in kortet i en annan mottagare när det är dags för key change.

Ok. så opairat fungerar alltså för dig. Även i SVT HD? Det ingår väl i det du har?
Det som är intressant för min del är familjepaketet + HD-paketet. Så dessa måste fungera i HTPC'n.
Kommer förmodligen att köpa HD-boxen också för sporadiskt tittning i allrummets TV. Så kortet kommer att sitta där ibland - och då förmodligen pairas till den boxen. Så det behöver gå att köra från HTPC'n med samma kort.

Key changes? Jag har inget sånt problem med mitt Boxer-kort. Hur ofta råkar man på detta otyg?

Postad 11 February 2008 - 15:58

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

vilken programvara kör du i mediaportal?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.