Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Class A-100D som slutsteg vs. Classic 8.0b

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 May 2006 - 15:12

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Är ruggit sugen på att köpa ett slutsteg som komplement till min flerkanalsförstärkare för att kunna få ut bättre ljud vid musikuppspelning med 2 kanaler. Har läst ganska många trådar om ett flertal olika slutsteg, har fastnat för dessa båda och tänkte nu passa på och fråga:

Om någon har erfarenhet från XTZ Class A-100D som slutsteg?
Hur är den jämfört med Classic 8.0b?

Den ena är ju en förstärkare med möjlighet att separera för- och slutsteg, medan den andra är ett rent slutsteg... kan man då dra slutsatsen att det dedikerade slutsteget är bättre då det ju bara är konstruerat för detta ändamål?

Vore trevligt om någon kunde svara på detta!

Postad 02 May 2006 - 15:15

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Classic 8.0b är ju om inte annat billigare, sedan tycker många om det steget. För att inte tala om att det blir mera stilrent

Postad 02 May 2006 - 15:36

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Haft samma funderingar, fördelen med XTZ är att du även får med ett försteg, så man har en dedikerad 2-kanals kombo dessutom med digitalingångar..

Men just slutstegsdelen, hur skiljer dom sig?

Postad 02 May 2006 - 15:47

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Är det föresten någon som kan uttala sig om värmeutvecklingen hos Classic-steget efter ett par timmars lyssnande? Har läst att XTZan ska bli så sjukt varma att man kan använda den som element!

Postad 04 May 2006 - 11:02

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Det lutar åt att jag köper Classic-slutsteget. Inte för att jag har fått ngt grepp om vilket som låter bäst utan mest för de skäl som zlay3r nämner.

Jag kommer koppla slutsteget till min Pioneer VSX-AX2AV reciever och hade tänkt köra bi-wire till frontarna. Det jag undrar är om någon vet om det kanske skulle gå/bli bättre om jag istället skulle köra bi-amping med slutsteget som en del och färstärkarens steg som den andra delen? Hur tror ni det skulle bli? Ett problem är att de surround högtalarna som kommer kopplas till Pioneer-recievern är på 8 ohm medan frontarna är på 4 ohm, och det verkar ju som att man helst inte ska kombinera dessa. Därför tror jag kanske att det är bäst att kora frontarna bara från slutsteget?!

Postad 04 May 2006 - 11:10

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Vad har du för front högtalare? Hur har du tänkt göra? ska du importera eller köpa direkt från sverige? Går ju att köpa 2st Classic 8.0b steg och sedan köra bi-amp med dom, Men allting beror ju på vilka högtalare du har och hur tunga dom är att driva. Classic stegen anser många räcker till och är välljudande.

Postad 04 May 2006 - 11:23

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Det bästa är nog att låta classic-slutsteget ta hand om högtalarna själv, dvs inte biampa med recivern. Dels för att det inbygda steget i recivern inte håller samma klass som classicen, och för att det är olika ingångskänslighet på olika fabrikat och modeller på slutstegen. Det jag menar är att recivern och slutsteget kanske spelar olika hög volym med samma volympådrag. Och det är ju inte så kul :) . Däremot att bi-ampa med två classic som Zlayer skrev, det skulle ju funka men då behöver du ju ett till :) .
Den med mest prylar vinner, och vad gör pengar för nytta på ett sparkonto :o B)

Postad 04 May 2006 - 12:29

bad_guz
  • bad_guz
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Skulle ju självklart vara grymt med 2 classic-steg och bi-ampa med dom, men då får jag utrymmesproblem... Nej, det får nog bli ett (i allafall till att börja med :) ) och köra bi-wire från denna. De högtalare jag använder som frontar är faktiskt ett par eltax camargue golvare (jag vet att eltax inte slår så högt, men dessa är faktisk ett par underverk - speciellt för den slant de kostade) som bland annat blev topptestade i WHAT HI-FI?.

Vet inte om de är svårdrivna eller inte, men de är specade så här:

2 1/2 way Bass Reflex
180mm Midrange
180mm Woofer
27mm Soft Dome tweeter
Frequency Range: 25Hz - 22kHz
Sensitivity (2,83V 1m/W): 90 dB/W
Impedance : 4 Ohm
Max. Output Long term: 150W
Max. Output Short term: 200W
Weight: 17.3kg
Terminal type Biwiring

Postad 04 May 2006 - 12:49

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Jadu inte var dom då dom lättaste man kunde hitta, 90db och 4ohm :) Men det borde inte vara nått problem för classicen att fixa. Nu menar jag inte att 90db är så extremt tungt utan relativt lätt. Men det finns ju mkt lättare högtalare att driva.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.