Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Utflyttad diskussion från Denon 4306-tråden..

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 May 2006 - 09:27

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Tack! Jag får köpa det numret, det verkar inressant.
Jag var inne på hemsidan och tittade, men tidningen är mycket bättre än hemsidan. En annan sak när ska det komma receivrar med de nya ljudformaten, dvd-spelarna är ju på väg nu. Det måste väl vara nya  receivrar på väg ut på marknaden av de som testades  i tidningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt. Dumt att köpa en 4306 idag för att finna att den inte kan uppgraderas till DD+ och DTS-HD. På HiFi-Klubben vet man inte om det kommer att gå att uppgradera eller ej. Om det går tror man att det kommer kosta en rejäl slant. För en gångs skull är det nog motiverat att vänta med sitt receiverköp - åtminstone tills hösten när det kommer nya modeller.

Postad 05 May 2006 - 10:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Tack! Jag får köpa det numret, det verkar inressant.
Jag var inne på hemsidan och tittade, men tidningen är mycket bättre än hemsidan. En annan sak när ska det komma receivrar med de nya ljudformaten, dvd-spelarna är ju på väg nu. Det måste väl vara nya  receivrar på väg ut på marknaden av de som testades  i tidningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt. Dumt att köpa en 4306 idag för att finna att den inte kan uppgraderas till DD+ och DTS-HD. På HiFi-Klubben vet man inte om det kommer att gå att uppgradera eller ej. Om det går tror man att det kommer kosta en rejäl slant. För en gångs skull är det nog motiverat att vänta med sitt receiverköp - åtminstone tills hösten när det kommer nya modeller.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan vänta i 10 år för det kommer nytt då också :o

Postad 05 May 2006 - 11:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Du kan vänta i 10 år för det kommer nytt då också  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, håller du inte med om att det är rätt dumt att byta mitt i ett teknikskifte.

Hur länge har dolby digital och dts funnis.. typ 7-8-9-10 år? Vet inte exakt.
Antagligen håller dolby digital +, dolby true hd och dts-hd säkert lika länge om inte ännu längre eftersom hembio längre inte är nytt och nu har dom förhoppningsvis tagit i så det räcker de närmaste 10 åren :o.

Så för egen del skulle det vara surt att köpa något utan nu och se när det om 3-4-5 månader kommer produkter som klarar av det för samma pris.
Släpper Pioneer produkter inom några månader lär Denon snabbt följa efter eller lika troligt släppa egna produkter samtidigt eller kanske till och med före Pioneer!

Det är sommar nu! Ut och lek i solen med er blekfisar och handla elektroniken i höst är mitt tips :rolleyes:

Postad 05 May 2006 - 11:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Du kan vänta i 10 år för det kommer nytt då också  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, håller du inte med om att det är rätt dumt att byta mitt i ett teknikskifte.

Hur länge har dolby digital och dts funnis.. typ 7-8-9-10 år? Vet inte exakt.
Antagligen håller dolby digital +, dolby true hd och dts-hd säkert lika länge om inte ännu längre eftersom hembio längre inte är nytt och nu har dom förhoppningsvis tagit i så det räcker de närmaste 10 åren :o.

Så för egen del skulle det vara surt att köpa något utan nu och se när det om 3-4-5 månader kommer produkter som klarar av det för samma pris.
Släpper Pioneer produkter inom några månader lär Denon snabbt följa efter eller lika troligt släppa egna produkter samtidigt eller kanske till och med före Pioneer!

Det är sommar nu! Ut och lek i solen med er blekfisar och handla elektroniken i höst är mitt tips :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

När de nya formaten kommer och när man börjar använda dem och när jag är intresserad av att välja ett av de nya HD formaten för bilden så kan jag använda mig av analoga kablar till min 4306.

Jag har en 4306 nu och det är nu som jag vill lyssna på musik o se på film ..

Dina argument håller inte .. men varför kör du dem i denna tråden .. starta en egen tråd där
man kan prata om att vänta... här väntar man inte ... ( läs min signatur )

MaVeRiC :D

Postad 05 May 2006 - 12:02

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Jag förstår definitivt dina synpunkter MaVeRiC. Gillar egentligen inte själv att vänta eftersom det hela tiden kommer nyheter, det är det tillverkarna lever av. Men precis som Martin.M är inne på så är det ett större teknikskifte på gång nu. Och det ligger nära i tiden. Det "trycks" inte på oss av tillverkarna utan drivs av efterfrågan från konsumenter och av filmbolagen. Hade det varit tal om att vänta i 2 år på produkter som stödjer de nya formaten så hade det inte varit motiverat att vänta, men nu är det nog det.

Dock förvånande att inte tillverkarna hakat på än. Ex.vis Arcam som just släppt sin AVR350 utan stöd för de nya formaten. De kanske inte ville vänta... :o

Postad 05 May 2006 - 15:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Dina argument håller inte .. men varför kör du dem i denna tråden ..

<{POST_SNAPBACK}>

Du skrev att man lika gärna kunde vänta 10 år, men det stämmer ju inte riktigt eftersom det börjar komma maskiner som har stöd för alla de nya formaten med digital överföring och därmed digital processing av signalen inom ett par månader.
Om man kör det hela analogt får man använda sig först av D/A omvandlaren i sin spelare sedan av A/D omvandlaren i förstärkaren om man vill använda sig av något slags ljudprogram, nightmode eller någon form av rumskorrigering.

starta en egen tråd där man kan prata om att vänta... här väntar man inte ... ( läs min signatur )

<{POST_SNAPBACK}>

Finns många trådar om detta som sagt. Men själv skulle jag gärna vilja bli upplyst om att nya format är på väg inom en snar framtid om jag skulle investera 20.000:- i en apparat (som man antagligen kommer att behålla några år).

Att du sen är nöjd med din 4306 och inte bryr dig om att använda de senaste formaten osv är ju helt okej, det bestämmer du själv :o

Och som sagt handlar det om ett stort teknikskifte just nu, inte bara några små uppgraderingar.

Redigerat av Martin.M, 05 May 2006 - 15:15.

Postad 05 May 2006 - 19:34

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Förstår din förvirring när man börjar prata om nya ljudformaten ...

Det är upp till var och en att göra sin bedömning och som jag sade innan så
är det frågan om man vill göra det nu eller man skall vänta och skall man vänta
så kan man vänta ihjäl sig..

Skall man köpa en ny Volvo i år eller vänta 1,5 år och få den nya modellen.

Ja, skall man köra bil nu eller sedan .. det är det som är frågan..

Nu skall jag berätta för er alla att de nya ljudformaten inte kommer att slå igenom på
många år och alla gamla filmer har de vi har idag.. Man har inte enats om bildens lagring
ännu, då det är lång väg att vandra..

Gör inte livet så invecklat ... Lev idag !

OOOOOOooooooh vad jag är nöjd med min 4306 !!!!!!! :) :angry: :angry: :angry: :D :(

När de nya formaten är satta så skall jag uppgradera och köpa nytt .. Massor av nytt :angry:

Sedan skall jag längta till nästa nyhet så att jag kan köpa ännu mer nytt :angry:

MaVeRiC :angry:

Ps.. denna tråden behandlar frågor om 4306 och vad man kan göra med den :angry:

Har ett pengaträd på balkongen .... om någon undrar hur jag kan köpa nytt .... :P

Redigerat av Unregistered1103, 05 May 2006 - 19:36.

Postad 05 May 2006 - 20:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Ja, ursäkta off-topicen. Men när det är rena faktafel så känner jag mig skyldig att gå in :(
Jag flyttar ut inläggen till en egen tråd, fixar det i natt så känn er lugna!

Nu skall jag berätta för er alla att de nya ljudformaten inte kommer att slå igenom på
många år och alla gamla filmer har de vi har idag.. Man har inte enats om bildens lagring
ännu, då det är lång väg att vandra..

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte riktigt vad du menar, hd-dvd både filmer och spelare säljs redan och alla format är redan spikade. Kolla tex in Toshibas maskiner i den officiella tråden.
Blue-ray är inte långt borta heller och kommer slå igenom rätt hårt i samband med PS3 i höst.

När de nya formaten är satta så skall jag uppgradera och köpa nytt .. Massor av nytt  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Bara att beställa då! :D

Har ett pengaträd på balkongen .... om någon undrar hur jag kan köpa nytt ....  :)

Gör inte livet så invecklat ... Lev idag  !

<{POST_SNAPBACK}>

Har man gott om deg är det klart man ska göra så, men för oss andra kan det vara bra med lite framförhållning :angry:

Postad 05 May 2006 - 20:14

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Jojo Martin. Jag vill minnas att man sa samma sak om både DAT och MD när de kom. DAT skulle bli det bästa som hänt och slå bort de gamla analoga kassettbanden medan MD skulle slå undan fötterna på CDn... Och DLP skulle ju innebära LCDns död som bildteknik. Teknikskifte i all ära men vi har varit i ett teknikskifte i 100 år nu.

Jag tror många haussar upp nya tekniker för mycket. Jag föredrar att vänta 5 år på nyare tekniker och köpa något som jag vet det finns mycket material till istället.

Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 05 May 2006 - 20:20.

Postad 05 May 2006 - 20:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Inlägg flyttade från denna tråden

Postad 05 May 2006 - 20:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jojo Martin. Jag vill minnas att man sa samma sak om både DAT och MD när de kom. DAT skulle bli det bästa som hänt och slå bort de gamla analoga kassettbanden medan MD skulle slå undan fötterna på CDn... Och DLP skulle ju innebära LCDns död som bildteknik. Teknikskifte i all ära men vi har varit i ett teknikskifte i 100 år nu.

Jag tror många haussar upp nya tekniker för mycket. Jag föredrar att vänta 5 år på nyare tekniker och köpa något som jag vet det finns mycket material till istället.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller inte alls med, antingen vinner blue-ray eller hd-dvd eller så lever de sida vid sida. Vilket av alternativen spelar egentligen ingen roll eftersom de använder sig av samma ljudformat.

Tycker man kan se ganska markanta steg i historien vad som hänt...
Men såklart är bildbiten den absolut största prylarn med de nya formaten, sverige är ju ett U-land när vi kommer till sådant. Tex Usa och Japan har haft hd-tv i många år redan.

Ljudformat (kombinerade med bild)
mono
stereo
pro-logic
dolby digital / dts
dolby digital ex/ dts es
dolby true hd / dolby digital + / dts-hd

I Usa säljs det hd-dvd snabbare än det kan levereras... så jag tycker inte man kan kalla det en hauss eller modefluga etc.
Räcker att man sett en film i hd någon gång för att börja spara :)

Postad 05 May 2006 - 21:02

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Historien visar klart att många tekniker har försökt men inte lyckats. VHS hade en rejäl fight i dess begynnelse mot vad det nu var det hette... betamax har jag för mig. Betamax dog. VHS levde i årtionden.

Det spelar en jäkla roll vilken av teknikerna (HD-DVD eller blu-ray) som "segrar". Köp en HD-DVD spelare och upptäck en dag senare att blu ray vann slaget om filmindustrin. Visst, samma ljudformat men det spelar nada roll om du inte kan spela några skivor som ger din reciever det fantastiska och underbara HD ljudet eftersom din spelare inte har något material. Så vitt jag vet kan du inte spela en HD-DVD i en blu ray spelare om inget revolutionerande hänt i kompatibilitet mellan formaten det senaste dygnet som jag inte hört). Och du kan aldrig lura mig att tro att filmindustrin i längden kommer att gilla att ha två HD format att producera.

DAT kom inte ens in i konsumentleden utan förblev en teknik som endast vissa studios använde i produktionssyfte. MD spelare köptes ganska friskt ett tag också, men det slutade när det knappt fanns något nytt material.

Vi skulle väl sluta köpa CD spelare när SACD och DVD-A kom. Konstigt att stereo fortfarande lever med tanke på "teknikskiftet" till multikanalsljud även till musik. Eller...?

Postad 05 May 2006 - 21:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Historien visar klart att många tekniker har försökt men inte lyckats. VHS hade en rejäl fight i dess begynnelse mot vad det nu var det hette... betamax har jag för mig. Betamax dog. VHS levde i årtionden.

Helt rätt, är inte speciellt insatt, men var det inte två olika fysiska format på kassetterna?
Det problemet finns ju inte i dagsläget och det kommer säkert multispelare framöver. Har för mig att jag har läst om protoyper någonstans.

Det spelar en jäkla roll vilken av teknikerna (HD-DVD eller blu-ray) som "segrar". Köp en HD-DVD spelare och upptäck en dag senare att blu ray vann slaget om filmindustrin. Visst, samma ljudformat men det spelar nada roll om du inte kan spela några skivor som ger din reciever det fantastiska och underbara HD ljudet eftersom din spelare inte har något material. Så vitt jag vet kan du inte spela en HD-DVD i en blu ray spelare om inget revolutionerande hänt i kompatibilitet mellan formaten det senaste dygnet som jag inte hört). Och du kan aldrig lura mig att tro att filmindustrin i längden kommer att gilla att ha två HD format att producera.

Vi får väl se hur det går med fomatkriget, men man kan ju nöja sig med en billig hd-dvd tills det kommer multispelare. Det finns stora aktörer i båda läger så det är nog inte ett krig som tar slut så fort, sen får man inte glömma att det även tas fram egna format borta i asien.
Finns ju att läsa för och nackdelar om båda formaten så att ögonen blöder... Just nu ser det rätt ljust ut för Blue-ray då porrindustrin troligen väljer det formatet.

DAT kom inte ens in i konsumentleden utan förblev en teknik som endast vissa studios använde i produktionssyfte. MD spelare köptes ganska friskt ett tag också, men det slutade när det knappt fanns något nytt material.

Alla jag känner som har MD-spelare har/hade dom för att spela in från cd. Numera är dom ju ersatta av mp3-spelare. Skulle inte mp3 kommit på stor front tror jag säkert det skulle vara stort fortfarande. Dock släpps det ju fortfarande spelare så formatet är inte helt dött.

Vi skulle väl sluta köpa CD spelare när SACD och DVD-A kom. Konstigt att stereo fortfarande lever med tanke på "teknikskiftet" till multikanalsljud även till musik. Eller...?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är format som floppat håller jag med om. Men jag vet inte om det var planerat att lägga ner cd?

Men i slutändan om jag återanknyter lite till tråden som detta är flyttat ifrån...

Ja, jag tycke fortfarande att om man ska köpa sig en ny reciever/förstärkare idag så kan man hålla sig till hösten och få en apparat som klarar 1080p och alla nya ljudformat :) ... oavsett vem som vinner av hd-dvd och blue-ray.

Postad 05 May 2006 - 22:02

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Självklart kan du tycka det och jag har all respekt för de som tycker så. Jag vill dock påpeka att den som köper idag faktiskt inte behöver göra en speciellt dålig affär ens med tanke på teknikskiftet. Gamla beprövade tekniker och format kan många gånger vara en bättre investering med tanke på utbudet som redan stödjer det (filmer, musik, spel eller vad det vara månde) än en helt ny teknik som kräver något eller några år på sig för att mogna och få ett något bredare utbud på titlar. Detta är den främsta anledningen till att jag nästa vecka köper en ny reciever. Jag vet redan vad jag kan mata den med och vilka titlar som finns ute. Och den uppfyller de krav jag ställer i dagsläget. Vad som händer om något år eller två och vilken teknik som är bäst då kan man bara sia om. Och fram tills dess har jag (förhoppningsvis) njutit hela vägen av den äldre tekniken...

Postad 05 May 2006 - 22:22

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Förstår dig precis :) Bara man vet om alternativen som är på gång.

Själv ser jag verkligen fram emot diskret 7.1 ljud i lossless kvalitet och 1080p bild.
Kommer bara kunna utnyttja 720p tills projektorerna kommer ner i pris, men det är inte fy skam det heller.

Jag tror vi kommer se en riktig hd-boom sen när playstation 3 kommer och när microsoft släpper sin hd-dvd till Xbox360.

Men sverige är ju som sagt farligt efter på den här marknaden och det är väl bara forumnerdar som tar tekniken tills sig såhär i början såklart.

Postad 06 May 2006 - 21:50

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Men sverige är ju som sagt farligt efter på den här marknaden och det är väl bara forumnerdar som tar tekniken tills sig såhär i början såklart.

Det är inte säkert iom att det kommer allt fler tvkanaler som sänder i HDupplösning så kommer det att promota de nya formaten i detta land, allt fler vanliga användare försöker nu sätta sej in i vad hdtv är, i all reklam så står det HDRedy överallt, det är så upphypat nu så folk tror väl snart att fotbollsspelarna kommer ut ur tvn vid svts HD-premiär. :)

Postad 03 October 2006 - 15:07

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Jahapp, nu är hösten här och fortfarande inte en receiver med de nya formaten i sikte...När var det de skulle komma nu igen? =)

Visst måste man känna sig lite dum om man suttit och väntat på de nya formaten sen i våras och de nya formaten är fortfarande flera, flera månader bort när man hade kunnat köpa nytt i våras?

När kan vi egentligen vänta oss att dessa receivers kommer? Inte innan jul iaf, kan jag sätta en femma på...

Postad 03 October 2006 - 15:48

Unregistered8f4a4b7a
  • Unregistered8f4a4b7a
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Jahapp, nu är hösten här och fortfarande inte en receiver med de nya formaten i sikte...När var det de skulle komma nu igen? =)

Den kommentaren förgyllde min dag. Tyckte den va lite rolig! :)

Postad 03 October 2006 - 16:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Men det är väl ingen som är direkt förvånad?! Har något företag någonsin hållt deadlines inom elektronikvärlden :blink:
Det verkar ramla ut en hel del spelare under vintern/tidig vår. Förhoppningsvis med stärkare som matchar.

edit: Men dom kommer väl inte hålla deadlines heller :blink: ... Aja, så länge det har kommit till nästa höst, då ska jag investera i något som visar 1080p :)

Redigerat av Martin.M, 03 October 2006 - 16:48.

Postad 03 October 2006 - 16:50

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Nej, ingen är förvånad. Men när man kollar i gamla trådar så snackades det ju om de nya formaten redan under förra året, och att det skulle vara dumt att byta stärkare redan då???
Jag sticker ut hakan och säger att NÄSTA höst kommer de efterlängtade stärkarna =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.